Nepriame náklady: uveďte len ak regulácia zakladá/upravuje výšku nákladov pre sankcie a pokuty. Použite údaje z analýzy vplyvov na rozpočet verejnej správy (tabuľka č. 3). Ide o ročný vplyv na 1 podnikateľský
subjekt v EUR.
Sankcie a pokuty kvantifikujte podľa nasledovného kľúča:
1. Nové pokuty
a) vynucovací charakter (počet subjektov x hodnota sankcie)
-počet subjektov sa určí ako priemer právoplatne udelených pokút za posledných 5 rokov pripodobnenej existujúcej pokuty
2. Zmena pri existujúce pokuty
a) vynucovací charakter (počet subjektov x hodnota sankcie)
-počet subjektov sa určí ako priemer právoplatne udelených pokút za posledných 5 rokov podľa historických dát (v prípade, že nie sú dáta, rovnako sa pokuta pripodobňuje)
C. Sankcie a pokuty (ročný vplyv na kategóriu
dotknutých subjektov)
3. Zrušenie pokút
a) vynucovací charakter (počet subjektov x hodnota sankcie)
-počet subjektov sa určí ako priemer právoplatne udelených pokút za posledných 5 rokov podľa historických dát (v prípade, že nie sú dáta, rovnako sa pokuta pripodobňuje)
-pripodobnenie je určené podľa nasledujúcich kritérií:
1. rovnaká skupina subjektov
2. podobný počet subjektov
3. podobná výška pokút
4. iné odvetvie
Pri intervalových pokutách sa berie do úvahy priemer udelených pokút.
Pripodobňovanie pokút sa vykoná len v prípade, ak je to možné.
Nepriame náklady: vyplňte, len ak regulácia zakladá nepriame náklady. V prvom stĺpci uveďte údaj na jedného podnikateľa. V druhom stĺpci vyberte jednu z možností frekvencie plnenia povinnosti podľa nižšie
uvedenej tabuľky.
D.Nepriame finančné náklady
Nepriame finančné náklady – sú náklady, ktoré musí podnikateľ vynaložiť pre účely zabezpečenia súladu výrobku, služieb, interných procesov, vybavenia prevádzky s požiadavkami regulácie (napr. náklady spojené
so zabezpečením ochranných pracovných odevov, náklady na zabezpečenie pitného režimu, náklady na vybavenie prevádzky elektronickou registračnou pokladňou, náklady na získanie potrebných vedomostí
nevyhnutných na dosiahnutie určitého diplomu alebo osvedčenia a iné).
Aministratívne náklady: vyplňte, len ak regulácia zakladá administratívne náklady. Predkladateľ si vyberie z nasledovných alternatív:
alternatíva č. 1: expertný odhad (ak predkladateľ vie odhadnúť sám časovú náročnosť pre konkrétny administratívny úkon, alebo ak sa úkon nenachádza medzi 10 štandardnými typmi úkonov)
alternatíva č. 2: štandardná časová náročnosť v minútach (výber z 13 možností podľa nižšie uvedenej tabuľky).
Frekvencia plnenia povinnosti: vyberte jednu z možností podľa nižšie uvedenej tabuľky.
E.Administratívne náklady
Administratívne náklady – náklady spojené s administratívnymi úkonmi pri plnení informačnej povinnosti, ktoré musí podnikateľ vykonať na zabezpečenie súladu s reguláciou. Ide o nákladové vyjadrenie času, ktorý
strávi podnikateľ realizáciou konkrétnych činností vyžadovaných reguláciou (napr. vypracovanie dokumentu, vedenie evidencie a archivácia, oznamovanie skutočností, predloženie dokladov, spracovanie žiadosti a
iné).
Frekvencia plnenia povinností
Výber frekvencie plnenia povinností pre priame, nepriame finančné a administratívne náklady
Koeficient frekvencie
Frekvencia plnenia
každé 2 roky
Koeficient frekvencie
Frekvencia plnenia povinnosti
1 – krát ročne
2 – krát ročne (polročne)
3 – krát ročne
4 – krát ročne (štvrťročne)
Mesačne
týždenne
1
2
3
4
12
52
0,50
0,33
0,25
0,20
0,25
1,00
každé 3 roky
každé 4 roky
každých 5 rokov
jednorázovo
nepravidelne
Časová náročnosť povinností
Výber z typických informačných povinností pre alternatívu č. 2 k administratívnym nákladom
malá
(min)
štandardná
(min)
veľká
(min)
Typické informačné povinnosti
Príklady IP spadajúcich do danej kategórie
Oboznámenie sa s reguláciou
60
45
270
240
540
240
120
720
600
1500
600
360
Čas potrebný na naštudovanie legislatívnej zmeny a pochopenie jej vplyvu na činnosť podnikateľa
Zistenie potrebných skutočností a porovnanie súčasného stavu s novými zákonnými požiadavkami
Nastavenie vnútorných procesov s organizácii na zabezpečenie trvalého súladu s novou legislatívou
Vyvorenie a vedenie/archivácia dokumentácie v súvislosti so zákonnou zmenou
Overenie súladu
Zmena vnútorných procesov
120
30
Evidencia a vedenie dokumentácie
Zápis alebo aktualizácia údajov v registri/evidencii
30
Zápis organizácie a povinných skutočností do požadovaného (verejného) registra, evidencie
Poskytnutie informácie, oznámenie, vyhlásenie
30
60
180
240
540
600
Poskytnutie informácie, oznámenia skutočnosti či vyhlásenia verejnému orgánu, alebo tretej strane (verejnosti, zákazníkom, obchodným partnerom)
Podanie žiadosti, návrhu
Vypracovanie a podanie žiadosti či návrhu verejnému orgánu v časti D.2 Administratívne náklady alternatíva 2 (kalkulačka)
Vypracovanie a poskytnutie informácie, ktorá si žiada rozsiahlejšiu aktivitu na strane podnikateľa (kalkulácie, právne posúdenie a pod.) a v predpísanej podobe. Príjemcom môže byť
verejná správa, ale aj tretia strana (zákazník, obchodný partner, verejnosť)
Vypracovanie dokumentu, správy, potvrdenia, dokladu, zmluvy
Vypracovanie projektu
120
480
360
540
1020
1500
Vypracovanie súboru dokumentov a procesov v predpísanej podobe