Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
Poslankyne Národnej rady Slovenskej republiky Jana Hanuliaková, Veronika Veslárová a poslanec Richard Dubovický predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 36/2005 Z. z. o rodine a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 154/1994 Z. z. o matrikách v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“).
Cieľom predkladaného návrhu zákona je umožniť snúbencom uzavrieť manželstvo pred orgánom každej obce alebo mestskej časti, tzn. aj v prípade, že nevedie matriku.
V súčasnosti orgán obce alebo mestskej časti (starosta, starostka), ktorá patrí do územného obvodu matričného úradu, ale nevedie matričný úrad, nemôže uzatvárať manželstvo. To znamená, že snúbenci si nemôžu vybrať, či uzavrú manželstvo pred starostom/starostkou obce, v ktorej žijú.
V praxi dochádza k situáciám, kedy by snúbenci radšej využili možnosť uzavrieť manželstvo pred starostom/starostkou obce, v ktorej žijú a na mieste v ich obci, ale orgán obce, ktorá vedie matričný úrad územného obvodu nemá vždy vôľu naplniť ich požiadavky na výber miesta. Neexistuje preto žiadny dôvod, aby sme nerozšírili možnosť vykonávať tento akt aj orgánom obce, ktorá nevedie matriku a nie je podľa zákona o rodine matričným úradom.
Návrhom zákona by sa rozšírilo portfólio služieb verejnej správy pre občanov, ktorí by mohli uzavrieť manželstvo v územnom obvode matričného úradu a v praxi by to vytváralo priaznivejšie možnosti pre snúbencov pre výber miesta aj osoby, ktorá ich oddá.
Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentami, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj v súlade s právom Európskej únie.
Návrh zákona nepredpokladá vplyvy na rozpočet verejnej správy, vplyvy na podnikateľské prostredie, sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie ani vplyvy na informatizáciu spoločnosti.
Návrh zákona predpokladá pozitívne vplyvy na služby verejnej správy pre občana a pozitívne vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
B.Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
Navrhuje sa doplniť možnosť uzavrieť manželstvo aj pred orgánom obce alebo mestskej časti, ktorá nevedie matriku a teda nie je matričným úradom. Postup uzavretia manželstva pred orgánom obce alebo mestskej časti, ktorá nevedie matriku, upravuje nový § 4a.
K bodu 2
Navrhovaný § 4a upravuje pravidlá uzavretia manželstva pred orgánom obce alebo mestskej časti, ktorá nevedie matriku. Vyhlásenie o uzavretí manželstva urobia snúbenci pred príslušným orgánom, ktorým je starosta alebo primátor, alebo poverený poslanec obecného zastupiteľstva alebo mestského zastupiteľstva. Manželstvo sa v tomto prípade uzaviera na obecnom úrade alebo na ktoromkoľvek inom vhodnom mieste. Obdobne ako pri uzavretí manželstva pred orgánom cirkvi, je príslušný orgán, pred ktorým bolo manželstvo uzavreté, povinný do troch pracovných dní doručiť zápisnicu o uzavretí manželstva matričnému úradu, v ktorého obvode bolo manželstvo uzavreté.
K čl. II
K bodom 1 až 3
V nadväznosti na zmenu v zákone o rodine sa primerane upravuje aj zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 154/1994 Z. z. o matrikách v znení neskorších predpisov. V § 27 ods. 5 sa dopĺňa, že ak ide o uzavretie manželstva pred orgánom obce alebo mestskej časti, ktorá nevedie matriku, matričný úrad potvrdí vyplnené tlačivo, ktoré snúbenci doručia príslušnému orgánu, pred ktorým sa manželstvo uzatvára.
V § 27 ods. 6 sa dopĺňa nové písm. e), podľa ktorého, v prípade uzavretia manželstva pred orgánom obce alebo mestskej časti, ktorá nevedie matriku, musí zápisnica o uzavretí manželstva obsahovať meno, priezvisko a podpis sobášiaceho a zapisovateľa.
V § 27 ods. 7 sa ustanovuje povinnosť orgánu obce alebo mestskej časti, ktorá nevedie matriku a pred ktorou sa uzaviera manželstvo, doručiť zápisnicu o uzavretí manželstva do troch pracovných dní od uzavretia manželstva príslušnému matričnému úradu.
K čl. III
Navrhuje sa účinnosť zákona od 1. januára 2025.