náklady budú znášať jednotlivé ministerstvá, ostatné ústredné orgány štátnej správy a iné orgány v prípade, že budú určené za kritické subjekty.“.
S materiálom, z ktorého bude vyplývať nekrytý vplyv, nebude možné zo strany Komisie súhlasiť. Všetky vplyvy vyplývajúce z návrhu zákona bude potrebné zabezpečiť v rámci schválených limitov rozpočtu (vrátane limitov za oblasť zamestnanosti) dotknutých subjektov verejnej správy na príslušný rozpočtový rok, bez dodatočných požiadaviek na rozpočet verejnej správy.
Zároveň Komisia upozorňuje, že aj vplyvy vyplývajúce zo stratégie bude potrebné zabezpečiť v rámci schválených limitov rozpočtu (vrátane limitov za oblasť zamestnanosti) dotknutých subjektov verejnej správy na príslušný rozpočtový rok, bez dodatočných požiadaviek na rozpočet verejnej správy.
V § 3 vlastného materiálu sa ustanovuje, že štátnu správu na úseku kritickej infraštruktúry vykonáva vláda, MV SR, MH SR, MF SR, MIRRI SR, MŽP SR, MZ SR, MPRV SR a NBÚ. V analýze vplyvov Komisia žiada kvantifikovať aj vplyvy za dotknuté subjekty verejnej správy spomínané v § 3. V prípade vplyvu na kapitolu MF SR je potrebné uviesť aj vplyv na Štátnu pokladnicu.
Z analýzy vplyvov nie je jasné, na základe čoho predkladateľ uvádza zvýšenie personálnych kapacít a s tým súvisiace zvýšenie osobných výdavkov za kapitolu MPRV SR od 1.7.2024, ak predmetný návrh zákona má nadobudnúť účinnosť v októbri 2024. Uvedené Komisia žiada doplniť, resp. vplyv primerane upraviť účinnosti návrhu zákona. Komisia žiada bližšie uviesť pracovné náplne zamestnancov MIRRI SR a zamestnanca MPRV SR, respektíve zdôvodniť rozdielne priemerné mzdové výdavky dotknutých zamestnancov, a zdôvodniť 100 % osobné príplatky zamestnancov MIRRI SR.
Komisia taktiež nesúhlasí s trinástimi platmi stanovenými pre nových zamestnancov na roky 2025 až 2027. Tieto vplyvy Komisia žiada z analýzy vplyvov vypustiť.
Stanovisko Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky:
V zmysle § 4, písm. a) zákona č. 95/2019 Z. z. o Informačných technológiách vo verejnej správe a o zmene a doplnení niektorých zákonov MIRRI zabezpečuje úlohu národného prevádzkovateľa centrálnej informačnej infraštruktúry a centrálnej komunikačnej infraštruktúry Slovenskej republiky pre verejnú správu.
Zároveň, zákon č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v § 10 písm. d) upravuje pôsobnosť MIRRI v oblasti centrálneho riadenie informatizácie spoločnosti a tvorby politiky jednotného digitálneho trhu, rozhodovania o využívaní verejných prostriedkov vo verejnej správe pre informačné technológie, centrálnej architektúry integrovaného informačného systému verejnej správy a koordinácie plnenia úloh v oblasti informatizácie spoločnosti.
Podobne, aj Štatút MIRRI schválený uznesením vlády Slovenskej republiky č. 417 z 1. júla 2020 v znení zmien a doplnení schválených uznesením vlády Slovenskej republiky č. 613 z 30. septembra 2020 v zmysle článku 3 písm. d) bodu 17 v oblasti centrálneho riadenia informatizácie spoločnosti a tvorby politiky jednotného digitálneho trhu plní úlohy na úseku kritickej infraštruktúry a zabezpečuje kontinuálne zlepšovanie celkovej úrovne kybernetickej a informačnej bezpečnosti.
MIRRI ako orgán vedenia plní rôzne úlohy na úseku informačnej a kybernetickej bezpečnosti a jednou z nich je aj prostredníctvom vládnej jednotky CSIRT vykonávať činnosti nepretržitého monitorovania informačných technológií verejnej správy, vykonávať pravidelné neinvazívne hodnotenie zraniteľnosti služby verejnej správy, služby vo verejnom záujme, verejnej služby a ďalších služieb informačných technológií verejnej správy.
V zmysle SMERNICE EURÓPSKEHO PARLAMENTU A RADY (EÚ) 2022/2557 o odolnosti kritických subjektov (ďalej len ako “Smernica“) a pripravovaného návrhu zákona o kritickej infraštruktúre (ďalej len ako „KI“) je MIRRI subjektom verejnej správy a v rámci KI plní a bude plniť úlohy na úseku štátnej správy.
Vzhľadom na prepojenia medzi kybernetickou bezpečnosťou a fyzickou bezpečnosťou subjektov by sa mal zabezpečiť jednotný prístup medzi Smernicou a smernicou Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2022/2555 o opatreniach na zabezpečenie vysokej spoločnej úrovne kybernetickej bezpečnosti v Únii, ktorou sa mení nariadenie (EÚ) č. 910/2014 a smernica (EÚ) 2018/1972 a zrušuje smernica (EÚ) 2016/1148 (ďalej len ako „NIS2“). Jednotný prístup je viditeľný aj v rámci jednotlivých odvetví, ktoré upravujú obe smernice.
Súdržný a konzistentný postup je zvýraznený aj v recitálovej časti Smernice v recitály 9: „Vzhľadom na význam kybernetickej bezpečnosti pre odolnosť kritických subjektov a v záujme konzistentnosti by vždy, keď je to