1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 370/2019 Z. z. o finančnej podpore činnosti cirkví a náboženských spoločností (ďalej len „návrh zákona“) sa predkladá na základe Programového vyhlásenia vlády Slovenskej republiky na roky 2023 – 2027.
Cieľom právnej úpravy je zmena výpočtu príspevku štátu pre cirkvi, aby sa zvýšila miera solidarity s menšími cirkvami a zabezpečila sa lepšia predvídateľnosť a transparentnosť. Z aplikačnej praxe zákona a požiadaviek dotknutých subjektov vyplynula potreba zmeny faktorov ovplyvňujúcich výšku príspevku štátu a precizovanie niektorých pojmov v zákone.
Zákon o finančnej podpore činnosti cirkví a náboženských spoločností je výsledkom dlhoročnej diskusie medzi štátom a cirkvami. Jeho implementácia je síce hodnotená pozitívne, no nedávne obdobie ovplyvnené značným rastom minimálnej mzdy a nepriaznivým ekonomickým trendom ukázalo potrebu optimalizovať nastavený systém.
Cirkvi používajú 97 % príspevku štátu na mzdové náležitosti. Počas 5 rokov aplikácie zákona príspevok štátu cirkvám vzrástol o 24 %, pričom minimálna mzda v tomto období vzrástla o 44 %. Mnohým cirkevným subjektom príspevok štátu nepostačuje na vyplácanie minimálnej mzdy, čo cirkvi riešia doplácaním z vlastných zdrojov alebo skracovaním pracovných úväzkov. Priemerná mzda duchovného v roku 2023 bola z príspevku štátu 763 eur.
Výška príspevku štátu cirkvám je v súčasnosti upravovaná podľa miery inflácie v hospodárstve Slovenskej republiky a miery valorizácie platov zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme. Tieto ukazovatele sa nahradia len mierou rastu minimálnej mzdy. Ide o výrazné zjednodušenie výpočtu a vyššiu predvídateľnosť finančného dopadu na štátny rozpočet, keďže tento ukazovateľ je známy každoročne v polovici rozpočtového obdobia. Týmto sa zabezpečí každej cirkvi rast príspevku štátu podľa miery rastu minimálnej mzdy. V roku 2025 sa tak zvýši príspevok štátu o 4,6 mil. eur.
Výšku príspevku štátu ovplyvňuje aj počet veriacich zistený podľa oficiálneho sčítania. Zákon stanovuje úpravu výšky príspevku, ak celková religiozita všetkých cirkví poberajúcich príspevok klesne alebo vzrastie o 10 %. Navrhuje sa aplikovať túto úpravu na prípadnú zmenu počtu veriacich konkrétnej cirkvi.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, s ústavnými zákonmi a nálezmi ústavného súdu, zákonmi a ďalšími všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Prijatie navrhovaného zákona bude mať negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy a pozitívne vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu. Prijatie navrhovaného zákona nebude mať vplyvy na podnikateľské prostredie, sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie, vplyvy na informatizáciu spoločnosti, nebude mať vplyvy ani na služby verejnej správy pre občana.
2
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 370/2019 Z.z. o finančnej podpore činnosti cirkví a náboženských spoločností.
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky (MK SR)
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia/ implementácia práva EÚ
V prípade transpozície/implementácie uveďte zoznam transponovaných/implementovaných predpisov:
Termín začiatku a ukončenia PPK
Začiatok: 30.4.2024
Ukončenie: 13.5.2024
Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie
17.5.2024
Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**
Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*
2.Definovanie problému
Uveďte základné problémy, ktoré dôvodom vypracovania predkladaného materiálu (dôvody majú presne poukázať na problém, ktorý existuje a je nutné ho predloženým materiálom riešiť).
Z aplikačnej praxe zákona a požiadaviek dotknutých subjektov vyplynula potreba zmeny faktorov ovplyvňujúcich výšku príspevku štátu a precizovanie niektorých pojmov v zákone. Výška príspevku štátu cirkvám je v súčasnosti upravovaná podľa miery inflácie v hospodárstve SR a miery valorizácie platov zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme. Nedávne obdobie ovplyvnené nepriaznivým ekonomickým trendom a medzinárodnými externalitami, však neodráža optimálne potrebu finančného príspevku cirkví. Faktorom, ktorý ovplyvňuje príspevok je aj počet veriacich zistený podľa oficiálneho sčítania, kde je potrebné precizovať vzťah výšky príspevku štátu a prípadnej zmeny počtu veriacich konkrétnej cirkvi.
3.Ciele a výsledný stav
Uveďte hlavné ciele predkladaného materiálu (aký výsledný stav byť prijatím materiálu dosiahnutý, pričom dosiahnutý stav musí byť odlišný od stavu popísaného v bode 2. Definovanie problému).
Cieľom právnej úpravy je zmena výpočtu príspevku štátu pre cirkvi. Novelou zákona sa zabezpečí lepšia predvídateľnosť a transparentnosť, keďže makroekonomické ukazovatele výpočtu známe každoročne v polovici rozpočtového obdobia.
Pri výpočte celkového príspevku štátu na príslušný rok sa navrhuje nahradiť doterajšie ukazovatele priemernú mieru medziročného rastu inflácie v hospodárstve Slovenskej republiky a mieru valorizácie platov zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme za jediný ukazovateľ: mieru medziročného rastu sumy minimálnej mzdy určenej na rok podľa osobitného predpisu. Miera tohto rastu minimálnej mzdy je výsledok pomeru aktuálnej sumy minimálnej mzdy s predchádzajúcou sumou minimálnej mzdy. Medziročné navýšenie príspevku štátu sa navrhuje na 1,1-násobok sumy nárastu príspevku štátu podľa tejto miery rastu minimálnej mzdy
Navrhuje sa zmena úpravy rozdelenia príspevku štátu medzi jednotlivé cirkvi tak, aby každá cirkev, pokiaľ sa výraznejšie nezmení počet jej veriacich, dostala z príspevku štátu rovnakú sumu ako v predchádzajúcom roku zvýšenú o mieru medziročného rastu minimálnej mzdy. Zo zvyšku celkového medziročného navýšenia príspevku štátu dostane každá cirkev ešte časť podľa pomeru počtu jej veriacich. Zvýšenie alebo zníženie počtu veriacich konkrétnej cirkvi o viac ako 10 percent za následok zvýšenie alebo zníženie sumy príspevku štátu pre túto cirkev o jednu tretinu tohto percentuálneho zvýšenia alebo zníženia. Zo sumy príspevku štátu na nasledujúci rok, ktorá by jej pripadla podľa predchádzajúcich ustanovení, sa jej pripočíta alebo odráta suma zodpovedajúca tretine percentuálnej zmeny počtu veriacich vypočítaná zo sumy príspevku štátu ktorý jej bol poskytnutý v predchádzajúcom roku. To môže mať za následok zvýšené nároky na štátny rozpočet, ktoré uplatniť
3
Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky ako správca rozpočtovej kapitoly z ktorej je príspevok štátu cirkvám poskytovaný. Navrhuje sa lehota uplatnenia hneď v nasledujúcom roku ako zverejnené nové výsledky zisťovania počtu veriacich aby mohla byť takto upravená suma finančných prostriedkov poskytnutá konkrétnej cirkvi v ďalšom roku.
Úprava zároveň odbremeňuje cirkvi žiadať o príspevok štátu aj na nasledujúci rok ak im bol poskytnutý v predchádzajúcom roku.
4.Dotknuté subjekty
Uveďte subjekty, ktorých sa zmeny predkladaného materiálu dotknú priamo aj nepriamo:
Registrované cirkvi a náboženské spoločnosti v Slovenskej republike.
5.Alternatívne riešenia
Aké alternatívne riešenia vedúce k stanovenému cieľu boli identifikované a posudzované pre riešenie definovaného problému?
Alternatívnym riešením bolo naviazať výpočet len na ukazovateľ medziročného rastu sumy minimálnej mzdy. Počas tvorby návrhu bolo do vzorca pridané medziročné navýšenie príspevku v štátu v hodnote 1,1 - násobku sumy nárastu príspevku, podľa miery rastu minimálnej mzdy.
Nulový variant - uveďte dôsledky, ku ktorým by došlo v prípade nevykonania úprav v predkladanom materiáli a alternatívne riešenia/spôsoby dosiahnutia cieľov uvedených v bode 3.
V prípade, že by nenastala zmena výpočtu finančného príspevku, nenastal by požadovaný efekt jeho zvýšenia a potreby cirkví by neboli optimálne reflektované.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
7.Transpozícia/implementácia práva EÚ
Uveďte, či v predkladanom návrhu právneho predpisu dochádza ku goldplatingu podľa tabuľky zhody, resp. či ku goldplatingu dochádza pri implementácii práva EÚ.
Áno Nie
Ak áno, uveďte, ktorých vplyvov podľa bodu 9 sa goldplating týka:
8.Preskúmanie účelnosti
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti predkladaného materiálu.
Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
Preskúmanie účelnosti sa bude uskutočňovať každoročne po nadobudnutí účinnosti predkladaného, na začiatku nového rozpočtového obdobia. Hlavným cieľom je zvýšenie finančného príspevku pre cirkvi. Kritériom bude % navýšenie finančného príspevku v porovnaní s príspevkom, ktorý by cirkvi dostali podľa pôvodného spôsobu výpočtu zo zákona č. 370/2019 Z.z. o finančnej podpore činnosti cirkví a náboženských spoločností. Zároveň je potrebné sledovať a reportovať vývoj pomeru počtu duchovných na počet veriacich podľa Štátneho štatistického zisťovanie v oblasti kultúry za Slovenskú republiku (KULT). Report bude súčasťou Výročnej správy Ministerstva kultúry SR.
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.
*** posudzovanie sa týka len zmien v I. a II. pilieri univerzálneho systému dôchodkového zabezpečenia s identifikovaným dopadom od 0,1 % HDP (vrátane) na dlhodobom horizonte.
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
4
v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyv na dlhodobú udržateľnosť verejných financií v prípade vybraných opatrení ***
Áno
Nie
Vplyvy na limit verejných výdavkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Mechanizmus znižovania byrokracie
a nákladov sa uplatňuje:
Áno
Nie
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Materiál je posudzovaný podľa zákona č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Áno
Nie
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie k identifikovaným vplyvom a ich analýzam.
Ak predkladaný materiál marginálny (zanedbateľný) vplyv na niektorú zo sledovaných oblastí v bode 9 a z tohto dôvodu je tento vplyv označený ako žiadny vplyv, uveďte skutočnosti vysvetľujúce, prečo je tento vplyv marginálny (zanedbateľný).
Informácie v tejto časti slúžia na zhrnutie vplyvov alebo aj na vyjadrenie sa k marginálnym vplyvom a nie ako náhrada za vypracovanie príslušných analýz vybraných vplyvov.
V prípade, že je materiál posudzovaný podľa zákona č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších prepisov, uveďte internetový odkaz na tento proces.
11.Kontakt na spracovateľa
Uveďte údaje na kontaktnú osobu, ktorú je možné kontaktovať v súvislosti s posúdením vybraných vplyvov.
Mgr. Karol Porubčin, cirkevný odbor MK SR, tel.: +421 2 20482 541,
karol.porubcin@culture.gov.sk
12.Zdroje
Uveďte zdroje (štatistiky, prieskumy, spoluprácu s odborníkmi a iné), z ktorých ste pri príprave materiálu a vypracovávaní doložky, analýz vplyvov vychádzali. V prípade nedostupnosti potrebných dát pre spracovanie relevantných analýz vybraných vplyvov, uveďte danú skutočnosť.
Sčítanie obyvateľov, domov a bytov v SR, Makroekonomická prognóza IFP na roky 2024 - 2028 (marec 2024), dostupné z:
https://ifp.sk/prognozy/makroekonomicke-prognozy/
, príspevok štátu na podporu činnosti cirkví a
náboženských spoločností na rok 2024 podľa zákona č. 370/2019 Z. z. o finančnej podpore činnosti cirkví a náboženských spoločností, dostupné z:
https://www.culture.gov.sk/posobnost-ministerstva/cirkvi-a-nabozenske-
5
spolocnosti/financovanie/
, zákon č. 663/2007 Z. z. o minimálnej mzde v znení neskorších predpisov, zákon,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 663/2007 Z. z. o minimálnej mzde v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, LP/2024/130, dostupné z:
https://www.slov-lex.sk/legislativne-
procesy/SK/LP/2024/130
.
13.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. 072/2024
(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
K vplyvom na rozpočet verejnej správy
-prepočítať a zosúladiť všetky časti materiálu s novelou zákona č. 663/2007 Z. z. o minimálnej mzde, a to na 60% rast od roku 2026 (v súčasnosti je v legislatívnom procese vládny materiál - novela zákona č. 663/2007 Z. z. o minimálnej mzde, kde sa v § 8 slová „je 57 %“ nahrádzajú slovami „je 60 %“, ustanovenie § 8 v znení účinnom od 1. januára 2025 sa prvýkrát uplatní na určenie sumy mesačnej minimálnej mzdy na rok 2026, čo ovplyvní len návrh roku 2027),
Akceptované.
-upraviť analýzu vplyvov na rozpočet tak, aby obsahovala len kvantifikáciu zmeny financovania a nie celý príspevok cirkvám, pretože sa mení len systém financovania,
Neakceptované. Výpočet príspevku cirkvám slúži ako doplňujúca informácia, z ktorej je možné konkrétne identifikovať finančné dôsledky pre jednotlivé cirkvi.
-vypustiť z bodu 2.1.1. analýzy vplyvov na rozpočet návrh úhrady nekrytého vplyvu z kapitoly VPS, na uvedený účel nie v kapitole VPS rozpočtované zdroje, t. j. návrh na úhradu zvýšených výdavkov nie je vecne správny. Z tohto dôvodu Komisia žiada uviesť relevantný návrh na úhradu zvýšených výdavkov v zmysle § 33 ods. 1 zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy.
Neakceptované.
-v analýze vplyvov na rozpočet v tabuľkách č. 1/B, 4/B uvádzať len nekryté vplyvy, nie výdavky celkom; v tabuľkách č. 1/B, 4/B sa uvádzajú vplyvy v metodike ESA 2010 (vplyvy zabezpečené v rozpočte nie vplyvmi na limit verejných výdavkov),
Akceptované.
-všetky negatívne vplyvy vyplývajúce z návrhu zákona zabezpečiť v rámci schválených limitov výdavkov kapitoly MK SR na príslušné rozpočtové roky a nadväzne upraviť doložku a analýzu vplyvov na rozpočet.
Neakceptované. Pripomienka Komisie, ktorá súčasný stav považuje za optimálny, je popieraním záväzku z PVV, podľa ktorého vláda podporuje cirkvi, vrátane ich dostatočného finančného ohodnotenia. V zmysle záväzku z PVV považuje MK SR požiadavku, aby našlo finančné zdroje na vykrytie novely v rámci limitov vlastného rozpočtu, za neprijateľnú.
K vplyvom na manželstvo rodičovstvo a rodinu
Komisia odporúča predkladateľovi, aby v súlade s Jednotnou metodikou na posudzovanie vybraných vplyvov doplnil v dôvodovej správe text, že predkladaný materiál vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu, pretože Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 370/2019 Z. z. o finančnej podpore činnosti cirkví a náboženských spoločností“ pozitívny vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu, najmä v kontexte zvýšenia príspevku štátu cirkvám o 4,6 mil. EUR, z čoho 97 % cirkvi používajú na mzdové záležitosti, teda navýšením tohto príspevku dôjde k zvýšeniu príjmov v konkrétnych rodinách.
Zároveň Komisia odporúča predkladateľovi, aby identifikoval v doložke vybraných vplyvov v bode 9. pozitívne
6
vplyvy na manželstvo rodičovstvo a rodinu a vypracoval príslušnú analýzu vplyvov na manželstvo rodičovstvo a rodinu, ktorá je povinnou súčasťou predkladaného materiálu. Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu odporúčame zhodnotiť najmä v bode 8.7.1.
Akceptované.
14.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov zo záverečného posúdenia č. .......... (v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
7
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1/A
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2024
2025
2026
2027
Príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
59 066 775
63 707 736
69 874 645
78 917 246
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
59 066 775
63 707 736
69 874 645
78 917 246
Rozpočtové prostriedky
59 066 775
63 707 736
69 874 645
78 917 246
EÚ zdroje
0
0
0
0
spolufinancovanie
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z.
o rozpočtovej zodpovednosti
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z.
o rozpočtovej zodpovednosti
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na počet zamestnancov
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na mzdové výdavky
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
59 066 775
60 311 903
60 677 393
61 171 307
v tom: MK SR
59 066 775
60 311 903
60 677 393
61 171 307
Iné ako rozpočtové zdroje
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
0
3 395 833
9 197 252
17 745 939
8
Tabuľka č. 1/B
2024
2025
2026
2027
Vplyvy na limit verejných výdavkov verejnej správy celkom (v metodike ESA 2010)
0
3 395 833
9 197 252
17 745 939
v tom: Registrované cirkvi a náboženské spoločnosti
0
3 395 833
9 197 252
17 745 939
z toho:
vplyv na limit verejných výdavkov ŠR
0
3 395 833
9 197 252
17 745 939
vplyv na limit verejných výdavkov ostatných subjekty verejnej správy
0
0
0
0
vplyv na limit verejných výdavkov ďalších súčastí rozpočtu verejnej správy
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Návrh si vyžaduje vplyv na rozpočet verejnej správy vo výške 63 707 736 € v r. 2025, z toho nekryté výdavky vo výške 3 395 833 €, v r. 2026 vplyv vo výške 69 874 645 €, z toho nekryté výdavky vo výške 9 197 252 € a v r. 2027 vplyv vo výške 78 917 246 €, z toho nekryté výdavky vo výške 17 745 939 €. Financovanie sa navrhuje navýšením rozpočtu kapitoly MK SR. Rozpočtovo nekrytý vplyv bude riešený pri príprave rozpočtu verejnej správy na príslušný rozpočtový rok z VPS.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Akú problematiku návrh rieši? Kto bude návrh implementovať? Kde sa budú služby poskytovať?
Cieľom predloženého návrhu zákona je upraviť podporu činnosti registrovaných cirkví a náboženských spoločností zo strany štátu. Právna úprava sa týka zmeny výpočtu príspevku štátu pre cirkvi. Výpočet výšky finančného príspevku štátu pre cirkvi sa podľa návrhu viaže na ukazovateľ miery medziročného rastu sumy mesačnej minimálnej mzdy v roku predchádzajúcom výpočtu sumy. Medziročné navýšenie príspevku štátu sa navrhuje na 1,1-násobok sumy nárastu príspevku štátu podľa tejto miery rastu minimálnej mzdy.
.......................................................................................................................................................
2.2.2. Charakteristika návrhu:
x zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
iné
9
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 2
Odhadované objemy
Objem aktivít
2024
2025
2026
2027
Indikátor ABC
Indikátor KLM
Indikátor XYZ
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Uveďte najdôležitejšie výpočty, ktoré boli použité na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali. Predkladateľ by mal jasne odlíšiť podklady od kapitol a organizácií, aby bolo jasne vidieť základ použitý na výpočty.
Pre výpočte výšky príspevku na roky 2025 2027 bol použitý navrhovaný vzorec na výpočet príspevku štátu pre cirkvi:
Pt = Pt-1 + 1,1* (Pt-1 * (Mt-1/Mt-2) - Pt-1), pričom
(Mt-1/Mt-2) ≥ 1
Ak hodnota (Mt-1/Mt-2) < 1, dosadí sa do vzorca hodnota (Mt-1/Mt-2) = 1, kde
Pt je príspevok štátu na príslušný rozpočtovaný rok (t), na ktorý sa príspevok štátu určuje,
Pt-1 je príspevok štátu na rok predchádzajúci príslušnému rozpočtovanému roku,
Mt-1 je suma mesačnej minimálnej mzdy určenej na rok (t-1), ktorý predchádza roku, na ktorý sa príspevok štátu určuje,
Mt-2 je suma mesačnej minimálnej mzdy určenej na rok (t-2), ktorý dva roky predchádza roku, na ktorý sa príspevok štátu určuje,
P2025 = P2024 +1.1*( P2024 *(M2024/M2023) - P2024),
P2025 =59 066 775+1,1*(59 066 775*(750/700) -59 066 775) = 63 707 736
P2026= P2025 +1,1* (P2025 *(M2025/M2024) - P2025),
P2026= 63 707 736 +1,1* (63 707 736 *(816/750) - 63 707 736)= 69 874 645
P2027= P2026 +1,1* (P2026 *(M2026/M2025) - P2026)
P2027= 69 874 645 +1,1* (69 874 645 *(912/816) - 69 874 645) = 78 917 246
Hodnota mesačnej minimálnej mzdy (M) na rok 2025, bola určená podľa zákona č. 663/2007 Z. z. o minimálnej mzde ako 57% priemernej mesačnej nominálnej mzdy zamestnanca v
10
hospodárstve SR zverejnenej Štatistickým úradom SR za kalendárny rok, ktorý dva roky predchádza kalendárnemu roku, na ktorý sa určuje suma mesačnej minimálnej mzdy.
Hodnota mesačnej minimálnej mzdy (M) na rok 2026 bola určená na základe novely zákona č. 663/2007 Z. z. o minimálnej mzde v znení neskorších predpisov, kde sa v § 8 slová „je 57 %“ nahrádzajú slovami „je 60 %“.
LP/2024/130
zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 663/2007
Z. z. o minimálnej mzde v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony. Odhad minimálnej mzdy na rok 2026 bol určený podľa aktuálnej makroekonomickej prognózy Inštitútu finančnej politiky z marca 20241.
Pre výpočet výšky nekrytého vplyvu sme použili rozdiel príspevku pre roky 2025, 2026 a 2027 podľa vzorca z aktuálneho znenia zákona (Zákon č. 370/2019 Z. z. Zákon o finančnej podpore činnosti cirkví a náboženských spoločností) a príspevku vypočítaného podľa vzorca v predkladanom materiáli.
V aktuálne platnom vzorci pre výpočet finančného príspevku sa zohľadňujú dva ukazovatele, a to priemerná miera medziročného rastu inflácie v hospodárstve Slovenskej republiky a miera valorizácie platov zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme:
Pt = Pt-1 * 0,2 * (1 + CPIt-2) + Pt-1 * 0,8 * (1 + Vt), pričom
CPIt-2 ≥ 0
Ak hodnota CPIt-2 < 0, dosadí sa do vzorca hodnota CPIt-2 = 0, kde
Pt je príspevok štátu na príslušný rozpočtovaný rok (t), na ktorý sa príspevok štátu určuje,
Pt-1 je príspevok štátu na rok predchádzajúci príslušnému rozpočtovanému roku,
CPIt-2 je priemerná miera medziročného rastu inflácie v hospodárstve Slovenskej republiky zistená štatistickým úradom vyjadrená indexom CPI za rok, ktorý dva roky predchádza príslušnému rozpočtovanému roku, na ktorý sa príspevok štátu určuje, vyjadrená v percentách, pričom do vzorca sa vkladá percento v tvare desatinného čísla zaokrúhleného na tri desatinné miesta (napríklad 1 % = 0,010),
Vt je miera zvýšenia základnej stupnice platových taríf zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme schválenej na rok, na ktorý sa príspevok štátu určuje, vyjadrená v percentách, pričom do vzorca sa vkladá percento v tvare desatinného čísla zaokrúhleného na tri desatinné miesta (napríklad 1 % = 0,010).
Výška príspevku na rok 2025 2027 podľa aktuálneho platného zákona vyplýva z oznámenia MF SR o návrhu limitov príjmov a výdavkov kapitoly MK SR na roky 2025 – 2027.
Hodnota 60 311 903 predstavuje výšku príspevku v roku 2025 podľa aktuálne platného vzorca.
11
Rozdiel medzi výškou príspevku podľa vzorca navrhovaného v predkladanom materiáli (63 707 736) a výškou príspevku podľa aktuálne platného vzorca (60 311 903) tvorí rozpočtovo nekrytý vplyv v hodnote 3 395 833 €.
Porovnanie príspevku pre cirkvi v prípade použitia aktuálneho platného vzorca a navrhovaného vzorca:
Rok
2025
2026
2027
Výška príspevku podľa aktuálneho znenia
60 311 903
60 677 393
61 171 307
Výška príspevku podľa predloženého návrhu
63 707 736
69 874 645
78 917 246
Rozdiel (rozpočtovo nekrytý vplyv)
3 395 833
9 197 252
17 745 939
% navýšenie
8%
18%
34%
12
Tabuľka č. 3
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
2024
2025
2026
2027
poznámka
Daňové príjmy (100)1
Nedaňové príjmy (200)1
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Vplyv na príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
13
Tabuľka č. 4/A
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2024
2025
2026
2027
poznámka
Bežné výdavky (600)
59 066 775
63 707 736
69 874 645
78 917 246
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Tovary a služby (630)2
Bežné transfery (640)2
59 066 775
63 707 736
69 874 645
78 917 246
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Kapitálové výdavky (700)
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Vplyv na výdavky verejnej správy celkom
59 066 775
63 707 736
69 874 645
78 917 246
14
Tabuľka č. 4/B
2 – výdavky rozpísať až do podpoložiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na limit verejných výdavkov subjektu verejnej správy
Vplyvy (v metodike ESA 2010)
2024
2025
2026
2027
poznámka
Kapitálové príjmy (230)
Bežné výdavky (600)
0
3 395 833
9 197 252
17 745 939
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Tovary a služby (630)2
Bežné transfery (640)2
0
3 395 833
9 197 252
17 745 939
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Kapitálové výdavky (700)
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Vplyv na limit verejných výdavkov subjektu verejnej správy celkom
0
3 395 833
9 197 252
17 745 939
15
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
r
r + 1
r + 2
r + 3
poznámka
Počet zamestnancov celkom
z toho vplyv na ŠR
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
z toho vplyv na ŠR
Osobné výdavky celkom (v eurách)
0
0
0
0
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
z toho vplyv na ŠR
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
z toho vplyv na ŠR
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt. Ak sa týka rôznych skupín zamestnancov, je potrebné počty, mzdy a poistné rozpísať samostatne podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...).
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka.
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“.
16
2.2.5. Výpočet vplyvov na dlhodobú udržateľnosť verejných financií
Uveďte model, ktorý bol použitý na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky v dlhodobom horizonte, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali a boli v modeli zahrnuté. Popíšte použitý model spolu s jeho modifikáciami, ak boli pri výpočte vykonané.
Tabuľka č. 6
Vplyv na verejné financie
Dlhodobá udržateľnosť
d
d + 10
d + 20
d + 30
d + 40
Poznámka
Vplyv na výdavky v p. b. HDP
Vplyv na príjmy v p. b. HDP
Vplyv na bilanciu v p. b. HDP
Poznámka:
Písmeno „d“ označuje prvý rok nasledujúcej dekády.
Tabuľka sa vypĺňa pre každé opatrenie samostatne. V prípade zavádzania viacerých opatrení sa vyplní aj tabuľka obsahujúca aj kumulatívny efekt zavedenia všetkých opatrení súčasne.“
17
Analýza vplyvov na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Vplyvy na rodinné prostredie, vzájomnú súdržnosť členov rodiny, výchovu detí, práva rodičov voči deťom, základné zásady zákona o rodine, uzavieranie manželstva a na disponibilný príjem domácností viacdetných rodín
8.1 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyv na rodinné prostredie a špecifikujte pozitívne/negatívne vplyvy na rodinné prostredie.
8.1.1 Spôsobí predložený návrh zmenu rodinného prostredia? Ak áno, v akom rozsahu? Ak je to možné, doplňte kvantifikáciu, prípadne dôvod chýbajúcej kvantifikácie.
Nie
8.1.2 Môže dôjsť predloženým návrhom k narušeniu zdravého rodinného prostredia?
Nie
8.1.3 Má predložený návrh vplyv na demografický rast? Ak áno, aký je vplyv vzhľadom k úrovni záchovnej hodnoty populácie?
Nie
8.1.4 Má predložený návrh vplyv na odstraňovanie prekážok, ktoré bránia pracujúcim rodičom dosiahnuť želaný počet detí?
Nie
8.1.5 Má predložený návrh vplyv na množstvo času alebo príležitostí pre rodičov alebo pre deti na realizáciu rodinného života?
Nie
8.1.6 Má predložený návrh vplyv na prenikanie látkových alebo nelátkových závislostí do rodín?
Nie
18
8.2 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyvy na vzájomnú súdržnosť členov rodiny.
8.2.1 Má preložený návrh vplyv na vzájomnú súdržnosť členov rodiny? Ak áno, aký? Ak je to možné, doplňte kvantifikáciu, prípadne dôvod chýbajúcej kvantifikácie.
Nie
8.2.2 Má predložený návrh vplyv na posilňovanie väzieb medzi členmi rodiny?
Nie
8.2.3 Má predložený návrh vplyv na obnovovanie alebo záchranu rodín?
Nie
8.2.4 Má predložený návrh vplyv na vznik či pretrvávanie konfliktov medzi členmi rodiny?
Nie
8.2.5 Má predložený návrh vplyv na rozpad rodín?
Nie
8.2.6 Má predložený návrh vplyv na poskytovanie pomoci pri odkázanosti niektorého z členov rodiny na pomoc?
Nie
19
8.3 Identifikujte a popíšte vplyvy na výchovu detí.
8.3.1 Má predložený návrh vplyv na výchovu detí? Ak áno, aký?
Nie
8.3.2 Má predložený návrh vplyv na výchovu detí v rodinách?
Nie
8.3.3 Má predložený návrh vplyv na výchovu detí k manželstvu a rodičovstvu?
Nie
8.4 Identifikujte a popíšte vplyvy na práva rodičov voči deťom.
8.4.1 Má predložený návrh vplyv na práva alebo zodpovednosť rodičov voči deťom? Ak áno, aký?
Nie
8.5 Identifikujte a popíšte vplyvy na základné zásady zákona o rodine.
8.5.1 Má predložený návrh vplyv na chránené záujmy obsiahnuté v základných zásadách zákona o rodine? Ak áno, aký?
Nie
8.6 Identifikujte a popíšte vplyvy na uzavieranie manželstva.
8.6.1 Má predložený návrh vplyv na uzavieranie manželstva? Ak áno, aký?
Nie
8.6.2 Má predložený návrh vplyv na preferovaný čas vstupu do manželstva?
Nie
8.6.3 Má predložený návrh vplyv na informovanosť ohľadom povahy manželstva a záväzkov medzi manželmi a založenia rodiny?
Nie
20
8.6.4 Má predložený návrh vplyv na predchádzanie rozpadom manželstiev?
Nie
8.7 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyvy na disponibilný príjem domácností viacdetných rodín.
8.7.1 Má predložený návrh vplyv na disponibilný príjem domácností viacdetných rodín? Ak áno, špecifikujte tento vplyv s prihliadnutím na počet detí v rodine, ich špeciálne potreby vzhľadom k veku, zdravotnému stavu a prípadne iným okolnostiam. Ak je to možné, doplňte kvantifikáciu, prípadne dôvod chýbajúcej kvantifikácie.
Predkladaný materiál má vplyv na disponibilný príjem viacdetných rodín najmä v kontexte zvýšenia príspevku štátu cirkvám o 4,6 mil. EUR v roku 2025, z čoho 97 % cirkvi používajú na mzdové záležitosti, teda navýšením tohto príspevku dôjde k zvýšeniu príjmov v konkrétnych rodinách.
Z hľadiska kvantifikácie mesačného navýšenia príjmu duchovných žijúcich v rodine pre rok 2025 predpokladáme, že celková čiastka finančného príspevku bude použitá na mzdové výdavky. Cirkvi nevykazujú na akú činnosť príspevok používajú, pričom v Zákone č. 370/2019 Z. z. o finančnej podpore činnosti cirkví a náboženských spoločností, § 6, je špecificky definované iba na čo príspevok nemôže byť použitý:
(1) Príspevok štátu je určený na podporu financovania činnosti cirkvi, na bohoslužobné aktivity, výchovné aktivity, kultúrne aktivity a charitatívne aktivity cirkvi, na náklady cirkvi súvisiace s výkonom jej činnosti v postavení zamestnávateľa a na prevádzkové náklady cirkvi.
(2) Príspevok štátu cirkev nemôže použiť na
a) poskytnutie pôžičiek a úverov fyzickým osobám alebo právnickým osobám,
b) vklad na základe zmluvy o tichom spoločenstve,
c) podnikanie obchodnej spoločnosti, ktorú cirkev alebo jej organizačná zložka založila alebo sa stala jej spoločníkom,
d) založenie inej právnickej osoby,
e) podporu činnosti politických strán,
f) ručenie za záväzky fyzických osôb alebo právnických osôb,
g) darovanie fyzickým osobám alebo právnickým osobám,
h) úhradu pokút a iných peňažných sankcií.
Pretože sa jedná kvantifikáciu vplyvu na rodinu a manželstvo, z výpočtu sme vylúčili Rímskokatolícku cirkev. Celkový počet duchovných ostatných vybraných cirkví je 1362. Navýšenie príspevku pre vybrané cirkvi v roku 2025 je v hodnote 1 398 463 €. Navýšenie mzdy pre jedného duchovného je v hodnote 1 027 € za rok. Počet duchovných žijúcich v manželstve je 1 132. Predpokladaná hodnota ročného navýšenie príjmov pre všetkých duchovných, žijúcich v manželstve je preto 1 162 305 €.
21
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie
1.
Predkladateľ návrhu právneho predpisu: Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky
2.
Názov návrhu právneho predpisu: Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 370/2019 Z. z. o finančnej podpore činnosti cirkví a náboženských spoločností
3.
Problematika návrhu právneho predpisu:
a)nie je upravený v práve Európskej únie
b)
Vzhľadom na vnútroštátny charakter navrhovaného právneho predpisu je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4., 5. a 6. doložky zlučiteľnosti.
22
B. Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
Pri výpočte celkového príspevku štátu na príslušný rok sa navrhuje nahradiť doterajšie ukazovatele priemernú mieru medziročného rastu inflácie v hospodárstve Slovenskej republiky a mieru valorizácie platov zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme za jediný ukazovateľ mieru medziročného rastu sumy mesačnej minimálnej mzdy určenej na rok podľa osobitného predpisu. Miera tohto rastu minimálnej mzdy je výsledok pomeru aktuálnej sumy mesačnej minimálnej mzdy s predchádzajúcou sumou mesačnej minimálnej mzdy. Medziročné navýšenie príspevku štátu sa navrhuje na 1,1-násobok sumy nárastu príspevku štátu podľa tejto miery rastu minimálnej mzdy.
Novým znením sa zároveň mení znenie poznámky číslo 6) odkazujúcej na osobitný zákon o minimálnej mzde.
V odseku 2 sa ustanovuje možné zvýšenie alebo zníženie príspevku štátu z dôvodu výrazného zvýšenia alebo zníženia počtu veriacich. Ruší sa doterajšie ustanovenie o zvýšení alebo znížení príspevku štátu podľa nárastu alebo poklesu počtu veriacich všetkých cirkví, ale aplikuje sa na úpravu výšky príspevku výhradne pre konkrétnu cirkev. Zvýšenie alebo zníženie počtu veriacich konkrétnej cirkvi o viac ako 10 percent za následok zvýšenie alebo zníženie sumy príspevku štátu pre túto cirkev o jednu tretinu tohto percentuálneho zvýšenia alebo zníženia. Zo sumy príspevku štátu na nasledujúci rok, ktorá by jej pripadla podľa predchádzajúcich ustanovení, sa jej pripočíta alebo odráta suma zodpovedajúca tretine percentuálnej zmeny počtu veriacich vypočítaná zo sumy príspevku štátu ktorý sa jej poskytol v predchádzajúcom roku. Navrhuje sa lehota uplatnenia hneď v nasledujúcom roku ako zverejnené nové výsledky zisťovania počtu veriacich aby mohla byť takto upravená suma finančných prostriedkov poskytnutá konkrétnej cirkvi v ďalšom roku. O sumu o ktorú sa takto znižuje alebo zvyšuje príspevok príslušnej cirkvi sa však v konečnom dôsledku zníži alebo zvýši aj celkový príspevok štátu.
K bodu 2
Odkazuje sa na úpravu navrhovanú v bode 4, ktorá odbremeňuje cirkvi žiadať o príspevok štátu každý rok.
K bodu 3
Navrhuje sa zmena úpravy rozdelenia príspevku štátu medzi jednotlivé cirkvi tak, aby každá cirkev, pokiaľ sa výraznejšie nezmení počet jej veriacich, dostala z príspevku štátu sumu ako v predchádzajúcom roku zvýšenú podľa miery medziročného rastu minimálnej mzdy.
Ustanovenie písm. b), že zo zvyšku celkového medziročného navýšenia príspevku štátu dostane každá cirkev ešte časť podľa pomeru počtu jej veriacich, ostáva nezmenené.
23
K bodu 4
Úprava odbremeňuje cirkvi podávať žiadosť o príspevok štátu aj na nasledujúci rok ak sa im poskytol v predchádzajúcom roku.
K bodu 5
V nadväznosti na navrhovanú úpravu § 4 ods. 1 sa mení aj príloha č. 1 k zákonu, ktorá obsahuje nový vzorec na výpočet sumy príspevku štátu. Príspevok štátu na príslušný rok je súčtom sumy príspevku štátu za predchádzajúci rok a 1,1-násobku sumy nárastu príspevku štátu zodpovedajúcej rastu minimálnej mzdy.
K čl. II
Navrhuje sa dátum účinnosti predkladaného zákona na začiatok nového rozpočtového roka, t.j. od 1. januára 2025.
V Bratislave dňa 2. októbra 2024
Robert Fico
predseda vlády Slovenskej republiky
Martina Šimkovičová
ministerka kultúry Slovenskej republiky