1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A.Všeobecná časť
Návrh zákona vypracovalo Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky v spolupráci s Ministerstvom financií Slovenskej republiky, Ministerstvom spravodlivosti Slovenskej republiky a Národnou bankou Slovenska v súlade s bodom B.1. uznesenia vlády č. 25 z 18. januára 2024 k návrhu na určenie zodpovednosti ministerstiev, ostatných ústredných orgánov štátnej správy a niektorých orgánov verejnej moci za aplikáciu a prijatie opatrení na vnútroštátnej úrovni k nariadeniam Európskej únie a rozhodnutiam Európskej únie.
Hlavným cieľom predloženého návrhu zákona je implementácia nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2023/1113 z 31. mája 2023 o údajoch sprevádzajúcich prevody finančných prostriedkov a určitých kryptoaktív a o zmene smernice (EÚ) 2015/849 (ďalej len „nariadenie (EÚ) 2023/1113“), odstránenie nedostatkov slovenskej právnej úpravy vytýkaných Európskou komisiou tak, aby boli splnené požiadavky správnej a úplnej transpozície smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2015/849 z 20. mája 2015 o predchádzaní využívaniu finančného systému na účely prania špinavých peňazí alebo financovania terorizmu, ktorou sa mení nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 648/2012 a zrušuje smernica Európskeho parlamentu a Rady 2005/60/ES a smernica Komisie 2006/70/ES (ďalej len „smernica 2015/849“), ako aj so smernicou Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/843 z 30. mája 2018, ktorou sa mení smernica (EÚ) 2015/849 o predchádzaní využívaniu finančného systému na účely prania špinavých peňazí alebo financovania terorizmu a smernice 2009/138/ES a 2013/36/EU (ďalej len „smernica 2018/843“) V neposlednom rade sa návrhom zákona odstraňujú nedostatky identifikované v Správe z 5. kola vzájomného hodnotenia Slovenskej republiky Výborom expertov Rady Európy pre hodnotenie opatrení proti legalizácii príjmov z trestnej činnosti a financovaniu terorizmu Moneyval (ďalej len „Výbor Moneyval“).
Neodstránenie nedostatkov vytýkaných Výborom Moneyval môže mať za následok uplatnenie sankčného režimu ICRG voči Slovenskej republike s možným následným zaradením Slovenskej republiky na tzv. šedý zoznam („grey list“). Zaradenie krajiny na šedý zoznam znamená, okrem samotného negatívneho vplyvu na reputáciu krajiny, aj zvýšené kontroly zo strany medzinárodných inštitúcií, sťaženie vykonávania cezhraničných transakcií a zníženie schopnosti prilákať zahraničné investície. Zaradenie na šedý zoznam môže mať taktiež za následok, že ostatné krajiny zavedú vlastné obmedzenia alebo opatrenia zvýšenej povinnej starostlivosti vo vzťahu k finančným transakciám a klientom pochádzajúcim z krajiny zaradenej na šedom zozname.
Povinnosti vyplývajúce z nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2015/847 z 20. mája 2015 o údajoch sprevádzajúcich prevody finančných prostriedkov, ktorým sa zrušuje nariadenie (ES) č. 1781/2006, sa v súčasnosti vzťahujú iba na prevody finančných prostriedkov, t. j. bankoviek, mincí, bezhotovostných peňazí a elektronických peňazí (podľa čl. 2 bod 2 smernice Európskeho parlamentu a Rady 2009/110/ES). Virtuálne aktíva, vzhľadom na ich globálny dosah, rýchlosť, akou sa transakcie môžu vykonávať, a možnosť anonymity, ktorú prevod virtuálnych aktív ponúka, mimoriadne náchylné na ich zneužívanie na trestnú činnosť. Cieľom nariadenia (EÚ) 2023/1113 je preto zabezpečiť, aby sa požiadavky Finančnej akčnej skupiny (ďalej len „FATF“) vzťahovali aj na prevody virtuálnych aktív a aby sa poskytovateľom služieb virtuálnych aktív stanovili nové a podobné
2
povinnosti ako poskytovateľom platobných služieb, s cieľom uľahčiť vysledovateľnosť prevodov virtuálnych aktív. V nadväznosti na tieto zmeny majú poskytovatelia služieb virtuálnych aktív zabezpečiť, aby boli prevody virtuálnych aktív sprevádzané údajmi o pôvodcoch a prijímateľoch týchto prevodov a aby získali a vedeli poskytnúť informácie svojej protistrane a na požiadanie ich sprístupnili príslušným orgánom.
Nariadenie (EÚ) 2023/1113 v časti týkajúcej sa zmien smernice 2015/849 zaraďuje medzi povinné osoby poskytovateľa služieb kryptoaktív, ktorý nahradí doteraz existujúcich poskytovateľov služieb peňaženky virtuálnej meny a poskytovateľov služieb zmenárne virtuálnej meny. Taktiež sa zavádza nový pojem kryptoaktíva, ktorý nahradí doteraz používaný pojem virtuálnej meny. V súvislosti so samohosťovanou adresou sa poskytovateľom služieb kryptoaktív ukladajú nové povinnosti, s cieľom zmierniť riziká legalizácie a financovania terorizmu s ňou spojené. Osobitne sa taktiež upravujú cezhraničné korešpondenčné vzťahy zahŕňajúce vykonávanie služieb kryptoaktív.
Vo vzťahu k nedostatkom transpozície smernice 2015/849, ako aj smernice (EÚ) 2018/843, bolo Slovenskej republike zaslané zo strany Európskej komisie doplňujúce formálne oznámenie C(2023)7248 final ku konaniu č. 2020/2227, ktorým bolo začaté formálne oznámenie. V doplňujúcom formálnom oznámení bolo Slovenskej republike vytýkaných spolu 18 ustanovení, ktoré neboli správne transponované. V tejto súvislosti sa v návrhu zákona napr. dopĺňa definícia konečného užívateľa výhod v prípade zvereneckého fondu zriadeného podľa práva iného štátu, orgánom kontroly sa určuje povinnosť spolupracovať s orgánmi kontroly členského štátu, v ktorom zahraničná povinná osoba sídlo a finančnej spravodajskej jednotke spolupracovať s Európskou centrálnou bankou. V súvislosti s nedostatočnou transpozíciou čl. 47 ods. 2 a 3 smernice 2015/849, boli v rámci návrhu zákona novelizované aj ďalšie zákony, konkrétne zákon č. 78/1992 Zb. o daňových poradcoch a Slovenskej komore daňových poradcov, zákon č. 423/2015 Z. z. o štatutárnom audite a zákon č. 455/1991 o živnostenskom podnikaní, a to v súvislosti s prijatím opatrenia, aby sa zabránilo odsúdeným páchateľom trestných činov a ich spoločníkom zastávať riadiace funkcie, alebo byť konečnými užívateľmi výhod v uvedených subjektoch.
Vo vzťahu k nedostatkom identifikovaným Výborom Moneyval, sa zavádza pojem osoba usadená vo vysokorizikovej krajine, precizujú sa povinnosti pri vykonávaní cezhraničných korešpondenčných vzťahov a pri vypracovaní programu vlastnej činnosti povinnej osoby.
Dôvodom vypracovania návrhu novely zákona o priestupkoch je reakcia na zavedenie povinnosti deklarovať peňažné prostriedky v hotovosti pri ich preprave cez štátnu hranicu Slovenskej republiky z územia iného členského štátu Európskej únie alebo na územie iného členského štátu Európskej únie, ktorá sa navrhuje v novele zákona o finančnej správe. V návrhu zákona sa ustanovuje nová skutková podstata priestupku a výška pokuty za spáchanie tohto priestupku.
Novela Colného zákona bola vypracovaná z dôvodu odporúčania Výboru Moneyval na úpravu výšky pokút uložených za nesplnenie povinnosti pri preprave peňažných prostriedkov v hotovosti, ako aj potreba upraviť výšku pokút za iné colné priestupky, ktoré v súčasnosti už nemajú preventívny a ani represívny účinok.
Návrhom novely Colného zákona sa upravuje horná hranica pokút za colné priestupky, osobitne pri spáchaní colného priestupku v súvislosti s porušením povinnosti oznámiť peňažné prostriedky v hotovosti.
3
Dôvodom vypracovania novely zákona o finančnej správe je negatívne hodnotenie zo strany Výboru Moneyval. Podľa hodnotiacej správy Výboru Moneyval je v regióne V4 veľký tok hotovosti, ktorou sa financuje obchod s bielym mäsom, zbrane, drogy, terorizmus a pod. Z hodnotiacej správy Výboru Moneyval zároveň vyplýva, že Slovenská republika neprijala dostatočné opatrenia pre vyššiu kontrolu hotovosti, za čo jej bolo znížené hodnotenie v uvedenej oblasti. V návrhu zákona sa preto zavádza povinnosť deklarovať peňažné prostriedky v hotovosti pri ich preprave cez vnútornú hranicu Európskej únie.
Cieľom novely zákona o spotrebiteľských úveroch je zosúladenie súčasnej právnej úpravy s odporúčaním FATF č. 26 a realizovať tak zmeny právnej úpravy identifikované ako nevyhnutné na odstránenie vytýkaných nedostatkov Výborom Moneyval na finančnom trhu v oblasti nebankových veriteľov. Novelizačnými bodmi sa navrhuje ustanoviť požiadavky v podobe predkladania programu vlastnej činnosti pre žiadateľa o povolenie na poskytovanie spotrebiteľských úverov v obmedzenom rozsahu a iného veriteľa. Vo väzbe na požiadavku predkladania programu vlastnej činnosti sa ustanovuje nová kľúčová funkcia a s ňou spojené povinnosti preukázania bezúhonnosti, odbornej spôsobilosti a dôveryhodnosti osoby podľa § 20 ods. 2 písm. h) zákona č. 297/2008 Z. z., ustanovuje sa povinnosť preukázania bezúhonnosti a dôveryhodnosti konečného užívateľa výhod a opisu prípadných väzieb na politicky exponované osoby podľa § 6 zákona č. 297/2008 Z. z. alebo sankcionované osoby podľa zákona č. 289/2016 Z. z. Zmena právnej úpravy bude platiť nielen pre nových žiadateľov, ale aj pre dohliadané subjekty, ktoré budú ku dňu účinnosti novej právnej úpravy disponovať povolením.
Ďalšie legislatívne úpravy boli vykonané v nadväznosti na doterajšiu aplikačnú prax, spravidla ide o formálne spresnenia povinností, ktoré sa doposiaľ precizovali výkladom.
Prijatie navrhovaného znenia zákona nebude mať vplyv na životné prostredie, sociálne vplyvy, informatizáciu spoločnosti, na limit verejných výdavkov, manželstvo, rodičovstvo a rodinu ani vplyv na služby verejnej správy pre občana. Návrh bude mať pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy a pozitívne aj negatívne vplyvy na podnikateľské prostredie; uvedené vplyvy sú detailne popísané v doložke vybraných vplyvov.
Návrh je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, s právom Európskej únie a s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Navrhuje sa nadobudnutie účinnosti 15. januára 2025.
4
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1.
Navrhovateľ zákona: Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky
2.
Názov návrhu zákona: Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 297/2008 Z. z. o ochrane pred legalizáciou príjmov z trestnej činnosti a o ochrane pred financovaním terorizmu a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
3.
Predmet návrhu zákona je –nie je upravený v práve Európskej únie:
a)je upravený v primárnom práve - čl. 114 tretia kapitola hlava VII Zmluvy o fungovaní Európskej únie (konsolidované znenie) (Ú. v. EÚ C 202, 7.6.2016) v platnom znení
b)je upravený v sekundárnom práve –
- smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2015/849 z 20. mája 2015 o predchádzaní využívaniu finančného systému na účely prania špinavých peňazí alebo financovania terorizmu, ktorou sa mení nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 648/2012 a zrušuje smernica Európskeho parlamentu a Rady 2005/60/ES a smernica Komisie 2006/70/ES (Ú. v. L 141, 5.6.2015) v platnom znení“; skrátená citácia „smernica (EÚ) 2015/849 v platnom znení gestor: MV SR, spolugestori: MF SR, MS SR, NBS;
- smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/843 z 30. mája 2018, ktorou sa mení smernica (EÚ) 2015/849 o predchádzaní využívaniu finančného systému na účely prania špinavých peňazí alebo financovania terorizmu a smernice 2009/138/ES a 2013/36/EÚ (Ú. v. L 156, 19.6.2018)“; skrátená citácia „smernica (EÚ) 2018/843 gestor: MV SR, spolugestori: MF SR, MS SR, NBS;
- nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2023/1113 z 31. mája 2023 o údajoch sprevádzajúcich prevody finančných prostriedkov a určitých kryptoaktív a o zmene smernice (EÚ) 2015/849 (Ú. v. L 150, 9.6.2023)“; skrátená citácia „nariadenie (EÚ) 2023/1113 gestori: MV SR, MF SR, NBS.
c) nie je upravený v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
4.
Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)
lehota na prebratie smernice
Smernicu Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/843/EÚ bolo podľa článku 4 potrebné prebrať do slovenského právneho poriadku najneskôr do 10. januára 2020.
Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2015/849 bolo podľa jej článku 67 potrebné prebrať do slovenského právneho poriadku najneskôr do 26. júna 2017.
b)
informácia o začatí konania v rámci „EÚ Pilot“ alebo o začatí postupu Európskej komisie, alebo o konaní Súdneho dvora Európskej únie proti Slovenskej republike podľa čl. 258 a 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie v jej platnom znení, spolu s
5
uvedením konkrétnych vytýkaných nedostatkov a požiadaviek na zabezpečenie nápravy so zreteľom na nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1049/2001 z 30. mája 2001 o prístupe verejnosti k dokumentom Európskeho parlamentu, Rady a Komisie
- proti Slovenskej republike v súčasnosti prebieha zatiaľ neukončené konanie vo veci porušenia zmlúv č. 2017/0431 týkajúce sa nesplnenia povinnosti transpozície smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2015/849 a konanie č. 2020/2018 podľa článku 258 Zmluvy o Európskej únii z dôvodu nesplnenia povinnosti transpozície smernice (EÚ) 2018/843 do vnútroštátneho právneho poriadku v stanovenej lehote.
c)
informácia o právnych predpisoch, v ktorých preberané smernice prebraté spolu s uvedením rozsahu tohto prebratia
Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/843/EÚ je čiastočne prebratá napr. v zákone č. 297/2008 Z. z. o ochrane pred legalizáciou príjmov z trestnej činnosti a o ochrane pred financovaním terorizmu a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
zákone č. 747/2004 Z. z. o dohľade nad
finančným trhom a o zmene a doplnení niektorých zákonov
v znení neskorších predpisov,
zákone č. 566/2001 Z. z. o cenných papieroch a investičných službách a o
zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o cenných papieroch)
v znení neskorších predpisov, zákone
Slovenskej národnej rady č. 78/1992 Zb. o daňových poradcoch a
Slovenskej komore daňových poradcov
v znení neskorších predpisov, zákone
č.
492/2009 Z. z. o platobných službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov
v znení neskorších predpisov, zákone č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v znení neskorších predpisov, zákone č. 530/2003 Z. z. o obchodnom registri a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, atď.
Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2015/849 bola prebratá s deklarovanou úplnou transpozíciou do zákona č. 297/2008 Z. z. o ochrane pred legalizáciou príjmov z trestnej činnosti a o ochrane pred financovaním terorizmu a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a do ďalších zákonov, napr.: do
zákona č. 747/2004 Z. z. o dohľade nad finančným trhom a o zmene a doplnení
niektorých zákonov
v znení neskorších predpisov,
zákona č. 566/2001 Z. z. o cenných
papieroch a investičných službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o
cenných papieroch)
v znení neskorších predpisov, zákona
č. 483/2001 Z. z. o bankách
a o zmene a doplnení niektorých zákonov
v znení neskorších predpisov, zákona
Slovenskej národnej rady č. 78/1992 Zb. o daňových poradcoch a Slovenskej komore
daňových poradcov
v znení neskorších predpisov, zákona
č. 492/2009 Z. z. o
platobných službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov
v znení neskorších predpisov, z
ákona č. 171/1993 Z. z. o Policajnom zbore v znení neskorších predpisov
, atď.
5.
Návrh zákona je zlučiteľný s právom Európskej únie:
Úplne
Doložka vybraných vplyvov
6
1.Základné údaje
Názov materiálu
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 297/2008 Z. z. o ochrane pred legalizáciou príjmov z trestnej činnosti a o ochrane pred financovaním terorizmu a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia/ implementácia práva EÚ
V prípade transpozície/implementácie uveďte zoznam transponovaných/implementovaných predpisov:
implementácia niektorých ustanovení nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2023/1113 z 31. mája 2023 o údajoch sprevádzajúcich prevody finančných prostriedkov a určitých kryptoaktív a o zmene smernice (EÚ) 2015/849 (ďalej len „nariadenie (EÚ) 2023/1113“),
transpozícia čl. 38 nariadenia (EÚ) 2023/1113, ktorým sa novelizuje smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2015/849 z 20. mája 2015 o predchádzaní využívaniu finančného systému na účely prania špinavých peňazí alebo financovania terorizmu, ktorou sa mení nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 648/2012 a zrušuje smernica Európskeho parlamentu a Rady 2005/60/ES a smernica Komisie 2006/70/ES (ďalej len „smernica (EÚ) 2015/849“),
spresnenie transpozície smernice (EÚ) 2015/849,
spresnenie transpozície smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/843 z 30. mája 2018, ktorou sa mení smernica (EÚ) 2015/849 o predchádzaní využívaniu finančného systému na účely prania špinavých peňazí alebo financovania terorizmu a smernice 2009/138/ES a 2013/36/EÚ (ďalej len „smernica (EÚ) 2018/843“).
Termín začiatku a ukončenia PPK
22. - 31. mája 2024
Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie
jún 2024
Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**
Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*
September/október 2024
2.Definovanie problému
Uveďte základné problémy, ktoré dôvodom vypracovania predkladaného materiálu (dôvody majú presne poukázať na problém, ktorý existuje a je nutné ho predloženým materiálom riešiť).
Navrhovaná právna úprava reaguje na prijatie nariadenia (EÚ) 2023/1113, ktoré zároveň mení smernicu (EÚ) 2015/849 v častiach týkajúcich sa poskytovateľov služieb kryptoaktív. Odstraňujú sa ňou taktiež nedostatky transpozície smernice (EÚ) 2015/849, ako aj smernice
7
(EÚ) 2018/843, ktoré boli SR zaslané zo strany Európskej komisie vo veci konania o porušení zmlúv vedeného podľa čl. 258 Zmluvy o fungovaní Európskej únie č. INFR (2020)2227. V neposlednom rade navrhovaná právna úprava odstraňuje nedostatky identifikované v Správe z 5. kola vzájomného hodnotenia SR Výborom expertov Rady Európy pre hodnotenie opatrení proti legalizácii príjmov z trestnej činnosti a financovaniu terorizmu Moneyval (ďalej len „Výbor Moneyval“), v rámci ktorej bola SR zaradená do sprísneného režimu spravovania pokroku, t.j. bola jej uložená povinnosť každoročne zasielať správy o pokroku a odstrániť identifikované nedostatky do troch rokov od prijatia správy (táto lehota končí v decembri 2024).
Dôvodom vypracovania návrhu novely zákona o priestupkoch je reakcia na zavedenie povinnosti deklarovať peňažné prostriedky v hotovosti pri prekračovaní štátnej hranice Slovenskej republiky z územia iného členského štátu Európskej únie alebo na územie iného členského štátu Európskej únie, ktorá sa navrhuje v novele zákona o finančnej správe.
Dôvodom vypracovania návrhu novely Colného zákona je odporúčanie FATF č. 32 k preprave peňažných prostriedkov v hotovosti - sankcie za nepodanie ohlásenia alebo nepravdivé ohlásenia vo vzťahu k fyzickým osobám nie v súčasnosti dostatočne odrádzajúce. Obdobná situácia je aj v prípade ďalších colných priestupkov, za ktoré je možné uložiť pokutu vo výške, ktorá v súčasnosti nemá preventívny a ani represívny účinok. Dôvodom vypracovania uvedeného návrhu zákona je negatívne hodnotenie zo strany Výboru Moneyval. Podľa hodnotiacej správy je v regióne V4 veľký tok hotovosti, ktorou sa financuje obchod s bielym mäsom, zbrane, drogy, terorizmus a pod. Z hodnotiacej správy zároveň vyplýva, že Slovenská republika neprijala dostatočné opatrenia pre vyššiu kontrolu hotovosti, za čo jej hrozí zníženie ratingu a prechod do tzv. sankčného režimu.
3.Ciele a výsledný stav
Uveďte hlavné ciele predkladaného materiálu (aký výsledný stav má byť prijatím materiálu dosiahnutý, pričom dosiahnutý stav musí byť odlišný od stavu popísaného v bode 2. Definovanie problému).
Predloženým návrhom zákona sa transponuje novela smernice (EÚ) 2015/849, implementujú sa niektoré ustanovenia nariadenia (EÚ) 2023/1113, odstránia sa nedostatky transpozície smernice (EÚ) 2015/849 a smernice (EÚ) 2018/843 vytýkané v rámci konania INFR(2020)2227 a v neposlednom rade sa odstránenia nedostatky súčasnej právnej úpravy zistené v rámci piateho kola vzájomného hodnotenia Výborom Moneyval.
Cieľom návrhu novely zákona o priestupkoch je ustanovenie novej skutkovej podstaty priestupku za nesplnenie povinnosti ustanovenej v návrhu novely zákona o finančnej správe a výšky pokuty za spáchanie tohto priestupku.
Cieľom návrhu novely Colného zákona je úprava hornej hranice pokút za colné priestupky.
Cieľom návrhu novely zákona o finančnej správe je zavedenie povinnosti deklarovať peňažné prostriedky v hotovosti pri ich preprave cez vnútornú hranicu Európskej únie.
4.Dotknuté subjekty
Uveďte subjekty, ktorých sa zmeny predkladaného materiálu dotknú priamo aj nepriamo:
8
- povinné osoby podľa § 5 zákona č. 297/2008 Z. z., združenia majetku podľa § 9 písm. e) zákona č. 297/2008 Z. z.,
- právnické osoby, okrem orgánov verejnej správy a účelové združenia majetku bez právnej subjektivity v súvislosti s identifikáciou a aktualizáciou identifikačných údajov konečného užívateľa výhod,
- Finančná spravodajská jednotka P PZ, Národná banka Slovenska, Úrad pre reguláciu hazardných hier,
- správca zvereneckého fondu založeného podľa práva iného štátu alebo osoba zastávajúca obdobnú pozíciu v obdobnej právnej štruktúre založenej podľa práva iného štátu,
- orgány finančnej správy, okresné úrady a fyzické osoby, ktorých sa navrhované úpravy v predmetných zákonoch priamo dotýkajú.
5.Alternatívne riešenia
Aké alternatívne riešenia vedúce k stanovenému cieľu boli identifikované a posudzované pre riešenie definovaného problému?
Nulový variant - uveďte dôsledky, ku ktorým by došlo v prípade nevykonania úprav v predkladanom materiáli a alternatívne riešenia/spôsoby dosiahnutia cieľov uvedených v bode 3.
Nulovým variantom je neimplementovanie nariadenia (EÚ) 2023/1113, neodstránenie nedostatkov vytýkaných v rámci konania INFR(2020)2227 zo strany Európskej komisie, ktorého následkom môže byť predloženie veci Súdnemu dvoru Európskej únie.
Neodstránenie nedostatkov vytýkaných Výborom Moneyval môže mať za následok uplatnenie sankčného režimu ICRG voči SR s možným následným zaradením SR na tzv. šedý zoznam („grey list“). Zaradenie krajiny na šedý zoznam znamená, okrem samotného negatívneho vplyvu na reputáciu krajiny, aj zvýšené kontroly zo strany medzinárodných inštitúcií, sťaženie vykonávania cezhraničných transakcií a zníženie schopnosti prilákať zahraničné investície. Zaradenie na šedý zoznam môže mať taktiež za následok, že ostatné krajiny zavedú vlastné obmedzenia alebo opatrenia zvýšenej povinnej starostlivosti vo vzťahu k finančným transakciám a klientom pochádzajúcim z krajiny zaradenej na šedom zozname.
Ak by nedošlo k zavedeniu povinnosti deklarovať peňažné prostriedky v hotovosti pri prekročení štátnej hranice Slovenskej republiky z územia iného členského štátu Európskej únie alebo na územie iného členského štátu Európskej únie a k zavedeniu sankcie za nesplnenie tejto povinnosti, ako aj k úprave sankcií za colné priestupky (zvýšenie hornej hranice pokút), nebolo by naplnené odporúčanie FATF č. 32.
Vzhľadom na vyššie uvedené, alternatívne riešenia neboli zvažované.
9
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
7.Transpozícia/implementácia práva EÚ
Uveďte, či v predkladanom návrhu právneho predpisu dochádza ku goldplatingu podľa tabuľky zhody, resp. či ku goldplatingu dochádza pri implementácii práva EÚ.
Áno Nie
Ak áno, uveďte, ktorých vplyvov podľa bodu 9 sa goldplating týka:
Goldplating sa týka vplyvov na podnikateľské prostredie v nasledovnom rozsahu.
Navýšenie požiadaviek nad rámec minimálnych požiadaviek smernice a súvisí s uplatňovaním zvýšenej starostlivosti pri cezhraničnom korešpondenčnom bankovníctve bez ohľadu na krajinu pôvodu partnerskej inštitúcie. Regulácia je upravená v ustanovení § 12 ods. 1 zákona č. 297/2008 Z. z. (viac o uvedenej regulácii pozri časť 3.1.4 Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie)
8.Preskúmanie účelnosti
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti predkladaného materiálu.
Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
Podľa čl. 37 nariadenia (EÚ) 2023/1113, Európska komisia predloží do 30. júna 2027 Európskemu parlamentu a Rade správu o uplatňovaní a presadzovaní nariadenia (EÚ) 2023/1113, vo vhodných prípadoch spolu s legislatívnym návrhom. Správa bude, okrem iného, obsahovať aj tieto prvky:
- posúdenie účinnosti opatrení stanovených v nariadení (EÚ) 2023/1113 a dodržiavanie tohto nariadenia poskytovateľmi platobných služieb a poskytovateľmi služieb kryptoaktív,
- posúdenie technologických riešení na dodržiavanie povinností uložených poskytovateľom služieb kryptoaktív podľa tohto nariadenia,
- posúdenie účinnosti a vhodnosti prahových hodnôt de minimis týkajúcich sa prevodov finančných prostriedkov,
- analýzu trendov v používaní samohosťovaných adries na vykonávanie prevodov bez zapojenia akejkoľvek tretej strany.
Preskúmanie účelnosti predkladaných návrhov zákonov bude vykonávané priebežne po nadobudnutí ich účinností z pohľadu efektívnosti úprav.
10
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.
*** posudzovanie sa týka len zmien v I. a II. pilieri univerzálneho systému dôchodkového zabezpečenia s identifikovaným dopadom od 0,1 % HDP (vrátane) na dlhodobom horizonte.
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyv na dlhodobú udržateľnosť verejných financií v prípade vybraných opatrení ***
Áno
Nie
Vplyvy na limit verejných výdavkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Mechanizmus znižovania byrokracie
a nákladov sa uplatňuje:
Áno
Nie
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Materiál je posudzovaný podľa zákona č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Áno
Nie
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
11
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie k identifikovaným vplyvom a ich analýzam.
K čl. II, VII a XII návrhu zákona:
V nadväznosti na zavedenie povinnosti deklarovať peňažné prostriedky v hotovosti pri prekračovaní štátnej hranice Slovenskej republiky z územia iného členského štátu Európskej únie alebo na územie iného členského štátu Európskej únie v návrhu novely zákona o finančnej správe sa v predloženom návrhu novely zákona o priestupkoch ustanovuje výška pokuty uložená za nesplnenie tejto povinnosti. Návrhom novely Colného zákona sa zvyšuje horná hranica pokút uložených za colné priestupky. Výnosy z uložených pokút príjmom štátneho rozpočtu. Predpokladá sa celkovo pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy,
ktorý sa však v súčasnosti nedá kvantifikovať. Dôvodom je skutočnosť, že v súčasnosti nie
je možné odhadnúť počet porušení, za ktoré bude pokuta uložená a v akej výške. Výška uloženej pokuty závisí aj od iných faktorov, napríklad od závažnosti porušenia, čo bude zohľadnené pri určení jej konkrétnej výšky. Vzhľadom na očakávaný preventívny účinok navrhovaných zmien sa však nepredpokladá výrazne vyšší príjem z uložených pokút. Je možné len predpokladať, že navrhované zmeny budú mať pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy.
Návrh novely zákona o priestupkoch, návrh novely Colného zákona a návrh novely zákona o finančnej správe nepredpokladajú žiadne vplyvy na podnikateľské prostredie, sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie, na informatizáciu spoločnosti, na služby verejnej správy pre občana a vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
Ak predkladaný materiál marginálny (zanedbateľný) vplyv na niektorú zo sledovaných oblastí v bode 9 a z tohto dôvodu je tento vplyv označený ako žiadny vplyv, uveďte skutočnosti vysvetľujúce, prečo je tento vplyv marginálny (zanedbateľný).
Informácie v tejto časti slúžia na zhrnutie vplyvov alebo aj na vyjadrenie sa k marginálnym vplyvom a nie ako náhrada za vypracovanie príslušných analýz vybraných vplyvov.
V prípade, že je materiál posudzovaný podľa zákona č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších prepisov, uveďte internetový odkaz na tento proces.
12
11.Kontakt na spracovateľa
Uveďte údaje na kontaktnú osobu, ktorú je možné kontaktovať v súvislosti s posúdením vybraných vplyvov.
Mgr. Mária Sučanová
finančná spravodajská jednotka Prezídia Policajného zboru
12.Zdroje
Uveďte zdroje (štatistiky, prieskumy, spoluprácu s odborníkmi a iné), z ktorých ste pri príprave materiálu a vypracovávaní doložky, analýz vplyvov vychádzali. V prípade nedostupnosti potrebných dát pre spracovanie relevantných analýz vybraných vplyvov, uveďte danú skutočnosť.
- štatistiky zverejnené na webovom sídle Národnej banky Slovenska, Úradu pre reguláciu hazardných hier,
- závery rokovaní s Národnou bankou Slovenska, ktorá je orgánom dohľadu pre väčšinu povinných osôb z finančného sektora, Ministerstvom financií Slovenskej republiky, Ministerstvom spravodlivosti Slovenskej republiky, Generálnou prokuratúrou SR, ako aj so Slovenskou bankovou asociáciou.
Pri príprave návrhu novely zákona o priestupkoch, návrhu novely Colného zákona a návrhu novely zákona o finančnej správe sa vychádzalo z podkladov Výboru Moneyval a Finančného riaditeľstva SR.
13.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. 086/2024
(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
Komisia uplatnila k materiálu nasledovné pripomienky a odporúčania:
K doložke vybraných vplyvov
V doložke vybraných vplyvov je označený pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy. Komisia upozorňuje, že v takomto prípade sa rozpočtová zabezpečenosť neoznačuje.
Vyjadrenie predkladateľa:
Pripomienka bola akceptovaná a zapracovaná.
V súlade s čl. 20 ods. 4 Legislatívnych pravidiel vlády Slovenskej republiky v platnom znení je tiež potrebné v siedmom bode doložky vybraných vplyvov uviesť zhodnotenie rozsahu takejto transpozície.
13
Vyjadrenie predkladateľa:
Pripomienka bola akceptovaná a zapracovaná.
K vplyvom na podnikateľské prostredie
Komisia odporúča predkladateľovi, aby do časti 3.1 analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie doplnil spôsob výpočtu pri jednotlivých reguláciách (tak ako to v pri druhej regulácii v časti 3.1).
Vyjadrenie predkladateľa:
Pripomienka bola akceptovaná a zapracovaná.
Komisia odporúča predkladateľovi, aby do časti 3.4 analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie pri jednotlivých reguláciách doplnil aj lokalizáciu, kde ju je možné nájsť v zákone (konkrétny paragraf a odsek).
Vyjadrenie predkladateľa:
Pripomienka bola akceptovaná a zapracovaná.
Komisia odporúča doplniť informácie uvádzané v časti 3.1.3. a 3.1.4. spojené s reguláciou č. 2, ktorá predstavuje výpočet identifikovaného goldplatingu.
Vyjadrenie predkladateľa:
Pripomienka bola akceptovaná a zapracovaná.
K tabuľke zhody
Vzhľadom na identifikovaný goldplating Komisia odporúča náležite vyplniť stĺpec (10) tabuľky zhody a pod tabuľkou zhody v poznámke „Vyjadrenie k opodstatnenosti goldplatingu a jeho odôvodnenie“ doplniť odôvodnenie takejto úpravy.
Vyjadrenie predkladateľa:
Pripomienka bola akceptovaná a zapracovaná.
V predkladanej tabuľke zhody so smernicou (EÚ) 2015/849 v platnom znení je potrebné pri preukazovaní transpozície čl. 3 bodu 10 v deviatom stĺpci uviesť slová „GP A, a) rozšírenie na iné subjekty“, a v desiatom stĺpci uviesť slová „oblasť s vplyvom na podnikateľské prostredie“. Následne je potrebné na konci tabuľky zhody doplniť vyjadrenie k opodstatnenosti goldplatingu a jeho odôvodnenie.
Vyjadrenie predkladateľa:
Pripomienka bola akceptovaná a zapracovaná.
14
14.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov zo záverečného posúdenia č. .......... (v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie
Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 297/2008 Z. z. o ochrane pred legalizáciou príjmov z trestnej činnosti a o ochrane pred financovaním terorizmu a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
Predkladateľ: Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky
3.1 Náklady regulácie
3.1.1 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie
Tabuľka č. 1: Zmeny nákladov (ročne) v prepočte na podnikateľské prostredie (PP), vyhodnotenie mechanizmu znižovania byrokracie a nákladov, náklady goldplatingu1 na podnikateľské prostredie.
Nahraďte rovnakou tabuľkou po vyplnení Kalkulačky nákladov podnikateľského prostredia, ktorá je povinnou prílohou tejto analýzy a nájdete ju na
webovom sídle MH SR
, (ďalej len „Kalkulačka nákladov“):
TYP NÁKLADOV
Zvýšenie nákladov v € na PP
Zníženie nákladov v € na PP
A.Dane, odvody, clá a poplatky, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality
0
0
B. Iné poplatky
0
0
C. Sankcie a pokuty
0
0
D. Nepriame finančné náklady
0
0
E. Administratívne náklady
28 630
0
Spolu = A+B+C+D+E
28 630
0
Harmonizácia práva EÚ
Zvýšenie nákladov v € na PP
Zníženie nákladov v € na PP
1 Definícia goldplatingu je uvedená v bode 4 časti III. jednotnej metodiky.
15
F. Úplná harmonizácia práva EÚ(okrem daní, odvodov, ciel a poplatkov, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality)
26 293
0
G. Goldplating
2 337
0
VÝPOČET PRAVIDLA 1in2out:
IN
OUT
H. Náklady okrem výnimiek = B+D+E-F
2 337
0
16
3.1.2 Výpočty vplyvov jednotlivých regulácií na zmeny v nákladoch podnikateľov
Tabuľka č. 2: Výpočet vplyvov jednotlivých regulácií (nahraďte rovnakou tabuľkou po vyplnení Kalkulačky nákladov):
P.č.
Zrozumiteľný a stručný opis regulácie (dôvod zvýšenia/zníženia nákladov na PP a dôvod ponechania nákladov na PP, ktoré su goldplatingom)
Číslo normy(zákona, vyhlášky a pod.)
Lokalizácia(§, ods., čl.,...)
Pôvod regulácie: SK/EÚ úplná harm./goldplating
Účinnosť regulácie
Kategória dotk. subjektov
Počet dotk. subjektov spolu
Vplyv na 1 podnik. v €
Vplyv na kategóriu dotk. subjektov v €
Druh vplyvuIn (zvyšuje náklady) / Out (znižuje náklady) / Nemení sa
1in2out celkom
Goldplating celkom
1
Uplatňovanie základnej starostlivosti v celom rozsahu pri vykonaní príležitostných prevodov finančných prostriedkov alebo kryptoaktív v hodnote najmenej 1000 eur
.../2024
§10 ods. 2 písm. g)
2. EÚ úplná harmonizácia
15.1.2025
poskytovatelia platobných služieb a služieb kryptoaktív
1116
0
0
In (zvyšuje náklady)
0
0
2
Uplatňovanie zvýšenej starostlivosti pri cezhraničnom korešpondenčnom bankovníctve bez ohľadu na krajinu pôvodu partnerskej inštitúcie
.../2024
§ 12 ods.1
3b) Navýšenie požiadaviek nad rámec minimálnych požiadaviek smernice EÚ,
15.1.2025
banky a pobočky zahraničných bánk
24
97
2 337
In (zvyšuje náklady)
2337
2 337
3
Vyhotovenie písomného záznamu pri ukončení obchodného vzťahu s partnerskou inštitúciou
.../2024
§24a
2. EÚ úplná harmonizácia
15.1.2025
poskytovatelia služieb kryptoaktív
1080
24
26 293
In (zvyšuje náklady)
0
0
17
3.1.3 Doplňujúce informácie k spôsobu výpočtu vplyvov jednotlivých regulácií na zmenu
nákladov
Osobitne pri každej regulácii s vplyvom na PP zhodnotenom v tabuľke č. 2 uveďte doplňujúce informácie tak, aby mohol byť skontrolovaný spôsob a správnosť výpočtov. Uveďte najmä, ako ste vypočítali vplyvy a z akého zdroja ste čerpali početnosti (uveďte aj link na konkrétne štatistiky, ak dostupné na internete). Jednotlivé regulácie môžu mať jeden alebo viac typov nákladov (A. Dane, odvody, clá a poplatky, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality, B. Iné poplatky, C. Sankcie, D. Nepriame finančné náklady, E. Administratívne náklady). Rozčleňte ich a vypočítajte v súlade s metodickým postupom.
V predkladanom návrhu zákona bolo identifikovaných spolu 9 regulácií s vplyvom na podnikateľské prostredie. Predmetom kalkulačky nákladov však iba regulácie, pri ktorých bolo možné určiť počet dotknutých subjektov príslušnou reguláciou. Zvyšné regulácie uvedené v časti 3.1.4 a 3.4.
Okruh povinných subjektov sa s ohľadom na poskytovateľov služieb kryptoaktív nemení a to vzhľadom na skutočnosť, že poskytovatelia služieb kryptoaktív iba nahradia doposiaľ existujúce povinné subjekty poskytovateľ služieb zmenárne virtuálnej meny a poskytovateľ služieb peňaženky virtuálnej meny.
Opatrenia (opis regulácií) č. 1 – 3:
1.Uplatňovanie základnej starostlivosti pri vykonaní príležitostných prevodov finančných prostriedkov alebo kryptoaktív v hodnote najmenej 1000 eur
Výpočet vplyvu uvedenej regulácie na poskytovateľov služieb kryptoaktív a poskytovateľov platobných služieb vychádzal z údajov o počte dotknutých subjektov (zverejnený na stránke NBS a poskytnutý odborom živnostenského podnikania MV SR) a to konkrétne: banky a pobočky zahraničných bánk- 24, platobné inštitúcie a pobočky zahraničných platobných inštitúcií 10, inštitúcie elektronických peňazí - 1, pobočky zahraničných inštitúcií elektronických peňazí 1, poskytovatelia služieb peňaženky virtuálnej meny - 572, poskytovatelia služieb zmenárne virtuálnej meny 508. Náklady spojené s reguláciou súvisia so zmenou vnútorných procesov štandardnej veľkosti a jednorazovou frekvenciou plnenia (t.j. jednorazovým nastavením vnútorných procesov).
2.Uplatňovanie zvýšenej starostlivosti pri cezhraničnom korešpondenčnom bankovníctve bez ohľadu na krajinu pôvodu partnerskej inštitúcie
Náklady spojené s uvedenou reguláciou súvisia s evidenciou a vedením záznamov bankami a pobočkami zahraničných bánk, ktorých počet bol stanovený na 24, a to pri korešpondenčnom bankovníctve s partnerskou inštitúciou sídliacou v rámci EÚ/EHS a v tretích krajinách. Náklady na evidenciu a vedenie záznamov sa odhadom stanovili v štandardnej veľkosti s frekvenciou revízie získaných informácií dvakrát ročne (viac informácií k uvedenej regulácii uvádzame v časti 3.1.4).
3. Vyhotovenie písomného záznamu pri ukončení obchodného vzťahu s partnerskou inštitúciou
Návrh zákona ukladá novú povinnosť pre poskytovateľov služieb kryptoaktív, a to vyhotoviť písomný záznam v prípade, ak ukončia korešpondenčný vzťah s partnerskou inštitúciou, ako
18
výsledok opatrenia na zmiernenie rizík. Výpočet vplyvu uvedenej regulácie na poskytovateľov služieb kryptoaktív bol stanovený ako vypracovanie dokumentu, veľkosť povinnosti bola odhadom stanovená ako malá, s frekvenciou plnenia nepravidelne. Údaje o počte dotknutých subjektov boli poskytnuté odborom živnostenského podnikania MV SR a to konkrétne: poskytovatelia služieb peňaženky virtuálnej meny - 572, poskytovatelia služieb zmenárne virtuálnej meny – 508. Náklady spojené s uvedenou reguláciou
3.1.4 Odôvodnenie goldplatingu podľa bodu 4 časti III jednotnej metodiky a ďalšie
doplňujúce informácie2
Požadované informácie uveďte osobitne ku každému identifikovanému goldplatingu (ku každej hodnotenej regulácii s goldplatingom osobitne).
Uveďte odôvodnenie goldplatingu z hľadiska jeho nespochybniteľnej nevyhnutnosti. Odôvodnenie doložte dôkladným hodnotením prínosov a nákladov. Uveďte zvážené alternatívne riešenia..
Zároveň uveďte konkrétne informácie súvisiace s kategóriou goldplatingu podľa jednotnej metodiky, najmä: na aké subjekty sa nad rámec navrhuje rozšíriť pôsobnosť smernice a z akého dôvodu; aké požiadavky sa navyšujú a na aké subjekty nad rámec minimálnych požiadaviek smernice; aká menej prísnejšia výnimka alebo úprava vyplývajúca zo smernice nebola využitá a prečo; z akého dôvodu sa navrhujú prísnejšie sankčné režimy; z akého dôvodu sa navrhuje skoršia transpozícia; z akého dôvodu sa ponechávajú v platnosti existujúce prísnejšie vnútroštátne požiadavky.
Využitie goldplatingu pri transpozícii alebo implementácii legislatívy je v zásade nežiadúce, keďže takýto postup môže viesť k zníženiu konkurencieschopnosti domácich podnikov v porovnaní s podnikmi z krajín, kde právne predpisy nie natoľko prísne. Využitie goldplatingu predkladateľom je preto prípustné iba vo výnimočných prípadoch, riadne odôvodnených a vysvetlených v analýze vplyvov na podnikateľské prostredie z hľadiska jeho nevyhnutnosti, spoločenského významu, nákladov, prekonzultovaných s dotknutými podnikateľmi a posúdených Komisiou.
V návrhu zákona bol goldplating identifikovaný v jednom prípade.
Prípad goldplatingu (uvedený v tabuľke č. 2 ako regulácia č. 2) súvisí s navýšením požiadaviek nad rámec minimálnych požiadaviek smernice a súvisí s uplatňovaním zvýšenej starostlivosti pri cezhraničnom korešpondenčnom bankovníctve bez ohľadu na krajinu pôvodu partnerskej infštitúcie. Regulácia vplyv predovšetkým na banky a pobočky bánk, ktoré budú musieť vykonávať opatrenia podľa § 12 ods. 2 písm. b) zákona č. 297/2008 Z. z. aj vo vzťahu k partnerským inštitúciám z EÚ/EHP. Vykonávanie zvýšenej starostlivosti pri cezhraničnom korešpondenčnom bankovníctve sa v predchádzajúcej právnej úprave totiž vzťahovalo iba na prípady, kedy partnerská inštitúcia pochádzala z tretieho štátu. Táto povinnosť sa teda nevzťahovala na krajiny EÚ/EHP. Nakoľko odporúčanie FATF č. 13.1 nerozlišuje krajinu pôvodu partnerskej inštitúcie pri cezhraničnom korešpondenčnom bankovníctve, zo strany Výboru expertov Rady Európy Moneyval bola predchádzajúca právna úprava vyhodnotená ako nevyhovujúca. Z tohto dôvodu bolo potrebné upraviť zákonnú požiadavku na vykonávanie zvýšenej starostlivosti pri cezhraničných
2 Informácie sa uvádzajú iba v prípade, ak sa predkladaným návrhom regulácie vykonáva transpozícia smernice a bol identifikovaný goldplating podľa tabuľky zhody alebo sa vykonáva implementácia nariadenia s goldplatingom. Informácie sa uvádzajú aj v prípade (ak nejde o transpozíciu smernice alebo implementáciu nariadenia EÚ), ak<