1
Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
Slovenská republika je zmluvnou stranou štyroch z piatich kľúčových dohovorov Organizácie spojených národov (OSN), ktoré vytvárajú celosvetový základný právny rámec pre výkon vesmírnych aktivít. nimi Zmluva o zásadách činnosti štátov pri výskume a využívaní kozmického priestoru vrátane Mesiaca a iných nebeských telies, Dohoda o pomoci kozmonautom a ich návrate a o vrátení predmetov vypustených do kozmického priestoru, Dohovor o medzinárodnej zodpovednosti za škody spôsobené kozmickými objektami a Dohovor o registrácii objektov vypustených do kozmického priestoru.
Predložený vládny návrh zákona o regulácii vesmírnych aktivít a o zmene a doplnení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov za cieľ ustanoviť jasné pravidlá v súlade s uvedenými medzinárodnými dohovormi vo vzťahu k vesmírnym aktivitám nielen pre štátne organizácie, ale aj pre záujemcov z priemyselnej sféry, akademickej obce, vedeckých a výskumných organizácii či súkromného sektora, pričom zohľadňuje skutočnosť, že vesmírny priestor je v súčasnosti využívaný stále viac, čo si vyžaduje relevantnú reguláciu a rovnocenné podmienky prístupu do vesmírneho priestoru pre všetkých.
Vládny návrh zákona upravuje vydávanie povolení pre výkon regulovaných vesmírnych aktivít, ich zmenu a ukončenie, regresný nárok štátu pre prípad vzniku škody spôsobenej vesmírnym objektom a podmienky výkonu štátneho dohľadu. Zároveň sa upravuje proces registrácie vesmírnych objektov.
Vládny návrh zákona ako celok nemá negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy. Celkové pozitívne vplyvy na rozpočet verejnej správy aj po vyrubení nového správneho poplatku marginálne. Predstavujú odhadovanú sumu 1000 eur ročne vzhľadom na skutočnosť, že sa nepredpokladá enormný nárast záujmu o výkon vesmírnych aktivít na Slovensku v porovnaní s uplynulými rokmi.
Návrh zákona negatívne vplyvy na podnikateľské prostredie, vzhľadom na skutočnosť, že upravuje nové povinnosti pre podnikateľské subjekty, ktoré chcú vykonávať aktivity vo vesmírnom priestore.
Návrh zákona nemá sociálne vplyvy, vplyvy na služby verejnej správy pre občana ani na informatizáciu spoločnosti a životné prostredie. Návrh zákona nemá vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky a zákonmi, ako aj s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a súčasne je v súlade s právom Európskej únie.
2
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Návrh zákona o regulácii vesmírnych aktivít a o zmene a doplnení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo dopravy Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia/ implementácia práva EÚ
V prípade transpozície/implementácie uveďte zoznam transponovaných/implementovaných predpisov:
Termín začiatku a ukončenia PPK
10. 6. – 20.6. 2024
Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie
jún 2024
Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**
Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*
september 2024
2.Definovanie problému
Celosvetovo sa vesmírne aktivity vykonávajú na základe piatich dohovorov OSN. Štáty, ktoré ich zmluvnými stranami si vytvárajú právne normy bližšie upravujúce záväzky, ktoré im z týchto dohovorov vyplývajú. Chýbajúca vnútroštátna právna úprava môže viesť k porušovaniu medzinárodných dohovorov a zároveň k neregulovanému výkonu vesmírnych aktivít v Slovenskej republike.
Preto je nevyhnutné upraviť práva a povinnosti subjektov, ktoré vykonávajú vesmírne aktivity a vzťah štátu k týmto subjektom. Vytvorenie bezpečných podmienok pre realizáciu vesmírnej aktivity a pre zabezpečenie ochrany subjektov, ktoré môžu byť vesmírnou aktivitou ovplyvnené, je zodpovednosťou subjektu, ktorý vesmírnu aktivitu realizuje. V prípade, ak napriek všetkým opatreniam, ktoré subjekt vykonávajúci vesmírnu aktivitu prijal, dôjde v dôsledku vesmírnej aktivity ku vzniku škody, preberá vo vybraných prípadoch zodpovednosť za náhradu vzniknutej škody štát, ktorý je v postavení vypúšťajúceho štátu. Zatiaľ v mene Slovenskej republiky boli do vesmíru vypustené iba štyri objekty, ale uvedený stav je z dlhodobého hľadiska neudržateľný.
3.Ciele a výsledný stav
Cieľom je vypracovanie právneho rámca pre vykonávanie regulovaných vesmírnych aktivít tak, aby boli implementované záväzky z medzinárodných dohovorov OSN v oblasti vesmírneho priestoru.
4.Dotknuté subjekty
Fyzické osoby a právnické osoby, ktoré vykonávajú resp. majú záujem vykonávať regulované vesmírne aktivity na Slovensku,
Poisťovne.
5.Alternatívne riešenia
Neboli posudzované žiadne alternatívne riešenia, vzhľadom na to, že neboli identifikované spôsoby, ktoré by naplnili sledovaný cieľ.
Nulový variant je súčasný stav, kedy neexistuje právny rámec, ktorý by upravoval pravidlá vykonávania regulovaných vesmírnych aktivít v SR.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
7.Transpozícia/implementácia práva EÚ
3
Uveďte, či v predkladanom návrhu právneho predpisu dochádza ku goldplatingu podľa tabuľky zhody, resp. či ku goldplatingu dochádza pri implementácii práva EÚ.
Áno Nie
Ak áno, uveďte, ktorých vplyvov podľa bodu 9 sa goldplating týka:
8.Preskúmanie účelnosti
Preskúmanie sa uskutoční po prijatí legislatívy Európskej únie, ktorá by sa obsahovo mohla dotýkať skutočností upravených v schválenom návrhu zákona.
Na pôde Európskej komisie prebieha proces prípravy návrhu. Predpokladá sa, že prvý návrh legislatívy by mal byť predstavený členským štátom na konci roku 2024 alebo začiatkom roku 2025.
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.
*** posudzovanie sa týka len zmien v I. a II. pilieri univerzálneho systému dôchodkového zabezpečenia s identifikovaným dopadom od 0,1 % HDP (vrátane) na dlhodobom horizonte.
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyv na dlhodobú udržateľnosť verejných financií v prípade vybraných opatrení ***
Áno
Nie
Vplyvy na limit verejných výdavkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Mechanizmus znižovania byrokracie
a nákladov sa uplatňuje:
Áno
Nie
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Materiál je posudzovaný podľa zákona č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Áno
Nie
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
4
10.Poznámky
Návrh zákona pozitívny vplyv na štátny rozpočet vzhľadom na nastavenie nových správnych poplatkov za vydávanie povolení na výkon vesmírnych aktivít a prípadné pokuty za nedodržanie povinností vyplývajúcich zo zákona. V súčasnosti však môžeme tento vplyv považovať za marginálny, keďže konanie, ktoré môže spadať pod reguláciu podľa tohto zákona a vyžadovať si aktivitu orgánu štátu, bude nepravidelné a týkať sa bude veľmi malého množstva subjektov. V najbližších rokoch sa predpokladá vydanie jedného povolenia ročne.
Negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy by mohol vzniknúť iba v prípade, ak by suma škody spôsobenej regulovanými vesmírnymi aktivitami presiahla výšku poistného plnenia. Pravdepodobnosť takejto situácie je však minimálna. Návrh zákona zároveň zavádza možnosť neplatenia povinného poistenia za škodu spôsobenú regulovanou vesmírnou aktivitou so stanovením zákonných podmienok, za akých je to možné. Zákonné podmienky zároveň nastavené tak, aby sa minimalizovala zodpovednosť štátu za spôsobenú škodu. Vzhľadom na skutočnosť, že nie k dispozícii analytické materiály o možných škodách ani dokumenty o reálnych škodách, ktoré sa stali, nie je vypracovaná analýza vplyvov.
11.Kontakt na spracovateľa
Ing. Gabriel Stančik, Odbor elektronických komunikácií, Ministerstvo dopravy SR, gabriel.stancik@mindop.sk; tel: (02) 5949 4587
12.Zdroje
Dohovory OSN v oblasti vesmírneho práva, ktorými je SR viazaná a právne predpisy iných štátov OSN, ktoré takúto vnútroštátnu legislatívu prijali.
13.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. 104/2024
(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
K vplyvom na podnikateľské prostredie
Komisia žiada predkladateľa, aby presunul vplyvy na podnikateľské prostredie v analýze vplyvov na podnikateľské prostredie z časti 3.1 do časti 3.4.
Odôvodnenie: Nakoľko v súčasnosti nie je možné vykonať relevantné kvantifikácie vplyvov
na podnikateľské prostredie, Komisia žiada ich kvalitatívny popis v časti 3.4 a zároveň Komisia žiada odstránenie kalkulačky nákladov. V časti 3.4 je potrebné dobre kvalitatívne popísať aj povinnosti vrátane poistenia a pokút a sankcií, ktoré v analýze chýbajú. Ďalej Komisia žiada zohľadniť aj časovú náročnosť spojenú s vypracovaním žiadosti o povolenie na vykonávanie vesmírnych aktivít a žiadosti o zaradenie vesmírneho objektu do registra objektov. Žiadosti pomerne rozsiahle. Analýza môže byť poňatá napr. formou modelových príkladov napr. podľa veľkosti poistenia, ktoré predstavuje najväčšiu čiastku záťaže (modelový príklad 1/2/3: náklady pre objekt nad 50kg/20-50kg/ pod 20kg).
Čiastočne zapracované. Modelové príklady irelevantné vzhľadom na to, že je predpoklad, že v najbližších rokoch bude Slovenská republika vypúšťajúcim štátom satelitov práve do hmotnostného limitu 100 kg a ročne bude spracovávaná najviac jedna žiadosť o povolenie.
Komisia žiada predkladateľa, aby v časti 3.2 analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie doplnil závery konzultácií s predkladateľmi.
Odôvodnenie: V tejto časti je potrebné doplniť nie len to, s akými subjektami konzultácie
prebiehali, ale aj to, aké pripomienky subjekty mali a či boli zapracované alebo nie a na základe čoho sa tak udialo.
Zapracované
Komisia žiada predkladateľa, aby v časti 3.3 analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie doplnil a zaznačil zníženie produktivity.
5
Odôvodnenie: Keďže momentálne nie je regulovaný stav, po zavedení regulácie automaticky
vzniká záťaž. Produktivita sa znižuje, pretože prostriedky, ktoré by išli inak do vývoja a výroby budú musieť byť vynaložené na plnenie povinností z regulácie.
Zapracované
K vplyvom na rozpočet verejnej správy
Predkladateľ v doložke vybraných vplyvov označil pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy. Návrh zákona upravuje vydávanie povolení pre výkon regulovaných vesmírnych aktivít, ich zmenu a ukončenie, regresný nárok štátu pre prípad vzniku škody spôsobenej vesmírnym objektom a podmienky výkonu štátneho dohľadu. Zároveň sa upravuje proces registrácie vesmírnych objektov. Celkové pozitívne vplyvy na rozpočet verejnej správy aj po vyrubení nového správneho poplatku marginálne. Predstavujú odhadovanú sumu 1 000 eur ročne vzhľadom na skutočnosť, že sa nepredpokladá enormný nárast záujmu o výkon vesmírnych aktivít na Slovensku v porovnaní s uplynulými rokmi.
Komisia upozorňuje, že prípadné negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy, ktoré by mohli vyplývať zo zriadenia nového registra, bude potrebné zabezpečiť v rámci schválených limitov kapitoly MD SR na príslušný rozpočtový rok.
Upozornenie berieme na vedomie. Je potrebné si uvedomiť, že register je len zoznam vesmírnych objektov vypustených Slovenskou republikou spolu so základnými technickými parametrami.
K vplyvom na informatizáciu spoločnosti
Komisia nesúhlasí s tvrdením predkladateľa, že predmetný návrh zákona nemá vplyv na informatizáciu spoločnosti. Vytváranie Národného registra vesmírnych objektov Komisia považuje za vplyv na informatizáciu spoločnosti, keďže ide jednoznačne o vytvorenie elektronického registra. Z uvedeného dôvodu Komisia žiada vyznačiť pozitívny vplyv na informatizáciu spoločnosti v doložke vplyvov a vypracovať analýzu vplyvov na informatizáciu spoločnosti.
Nejde o elektronický register. Register je len zoznam vesmírnych objektov vypustených Slovenskou republikou spolu s technickými parametrami. Register vesmírnych objektov SR je v súčasnosti vedený MD SR, zatiaľ nie je zverejnený na webovom sídle, ale všetko je zverejnené na webovom sídle Medzinárodnej organizácie pre vonkajší vesmír OSN, viď www.unoosa.org .
14.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov zo záverečného posúdenia č. .......... (v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
6
Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie
Názov materiálu: Návrh zákona o regulácii vesmírnych aktivít a o zmene a doplnení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov
Predkladateľ: Ministerstvo dopravy Slovenskej republiky
3.1 Náklady regulácie
3.1.1 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie
Tabuľka č. 1: Zmeny nákladov (ročne) v prepočte na podnikateľské prostredie (PP), vyhodnotenie mechanizmu znižovania byrokracie a nákladov, náklady goldplatingu1 na podnikateľské prostredie.
Nahraďte rovnakou tabuľkou po vyplnení Kalkulačky nákladov podnikateľského prostredia, ktorá je povinnou prílohou tejto analýzy a nájdete ju na
webovom sídle MH SR
, (ďalej len
„Kalkulačka nákladov“):
TYP NÁKLADOV
Zvýšenie nákladov v € na PP
Zníženie nákladov v € na PP
A. Dane, odvody, clá a poplatky, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality
0
0
B. Iné poplatky
0
0
C. Sankcie a pokuty
0
0
D. Nepriame finančné náklady
0
0
E. Administratívne náklady
0
0
Spolu = A+B+C+D+E
0
0
Harmonizácia práva EÚ
Zvýšenie nákladov v € na PP
Zníženie nákladov v € na PP
F. Úplná harmonizácia práva EÚ(okrem daní, odvodov, ciel a poplatkov, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality)
0
0
G. Goldplating
0
0
VÝPOČET PRAVIDLA 1in 2out:
IN
OUT
H. Náklady okrem výnimiek = B+D+E-F
0
0
1 Definícia goldplatingu je uvedená v bode 4 časti III. jednotnej metodiky.
7
3.1.2 Výpočty vplyvov jednotlivých regulácií na zmeny v nákladoch podnikateľov
Tabuľka č. 2: Výpočet vplyvov jednotlivých regulácií (nahraďte rovnakou tabuľkou po vyplnení Kalkulačky nákladov):
3.1.3 Doplňujúce informácie k spôsobu výpočtu vplyvov jednotlivých regulácií na zmenu
nákladov
3.1.4 Odôvodnenie goldplatingu podľa bodu 4 časti III jednotnej metodiky a ďalšie
doplňujúce informácie2
bezpredmetné
3.2 Vyhodnotenie konzultácií s podnikateľskými subjektmi pred predbežným pripomienkovým konaním
Uveďte formu konzultácií vrátane zdôvodnenia jej výberu a trvanie konzultácií, termíny stretnutí. Uveďte spôsob oslovenia dotknutých subjektov, zoznam konzultujúcich subjektov, tiež link na webovú stránku, na ktorej boli konzultácie zverejnené.
Uveďte hlavné body konzultácií a ich závery.
Uveďte zoznam predložených alternatívnych riešení problematiky od konzultujúcich subjektov, ako aj návrhy od konzultujúcich subjektov na zníženie nákladov regulácií na PP, ktoré neboli akceptované a dôvod neakceptovania.
Alternatívne namiesto vypĺňania bodu 3.2 môžete uviesť ako samostatnú prílohu tejto analýzy Záznam z konzultácií obsahujúci požadované informácie.
V rámci konzultácie s podnikateľským sektorom prebehli dve konzultácie k návrhu zákona o regulácii vesmírnych aktivít. Online stretnutia sa uskutočnili v termínoch 14. mája 2024 a 3. júna 2024 za účastí spoločností, pôsobiacich v Slovenskej republike: Spacemanic, Needronix a Ctrl, spolu so SARIO, Asociáciou priemyselných zväzov a dopravy, Ministerstvom hospodárstva SR a Ministerstvom dopravy SR ako gestorom návrhu zákona.
Prerokovaný bol celý návrh zákona o regulácii vesmírnych aktivít. Podstatná časť stretnutí sa týkala kľúčových tém, ktoré majú vplyv na podnikateľské prostredie, predovšetkým k obsahu žiadostí o vydanie povolenia na vykonávanie regulovaných vesmírnych aktivít, zodpovednosti za škodu a právo na regres a lehôt vyplývajúcich z návrhu zákona. Najcitlivejšia téma bola najmä zodpovednosť za škodu a téma hmotnostného limitu pre vypúšťané vesmírne objekty, na ktoré sa nebude vzťahovať poistné plnenie. Predložený návrh zákona bol upravený tak, aby reagoval na všetky výhrady zo sektora.
2 Informácie sa uvádzajú iba v prípade, ak sa predkladaným návrhom regulácie vykonáva transpozícia smernice a bol identifikovaný goldplating podľa tabuľky zhody alebo sa vykonáva implementácia nariadenia s goldplatingom. Informácie sa uvádzajú aj v prípade (ak nejde o transpozíciu smernice alebo implementáciu nariadenia EÚ), ak sa predloženým návrhom odstraňuje goldplating, ktorého pôvod je v skoršom zachovaní existujúcej právnej úpravy (existujúcich vnútroštátnych požiadaviek).
8
Návrh zákona obsahuje výnimky z povinnosti uzavrieť povinné poistenie; výnimka je postavená na hmotnostnom limite vypúšťaného satelitu. Zároveň bol upravený rozsah dokumentov, ktoré sa musia priložiť k žiadosti a ktoré je možné doložiť neskôr.
V rámci prípravy zákona prebehla online konzultácia so zahraničnou poisťovacou spoločnosťou AON ISB. Na margo konzultácie je potrebné uviesť, že v prípade aktivity spojenej s vysokým rizikom, akou je vesmírna aktivita, poisťovacia spoločnosť odporúča poistenie vesmírneho objektu. V praxi sa takéto poistenie realizuje vždy individuálne od prípadu k prípadu, podľa požiadaviek záujemcu o poistenie. Vesmírny objekt sa poisťuje na obdobie jeho životnosti vo vesmíre, pričom poisťovacie spoločnosti posudzujú dôkladne technické parametre vesmírneho objektu. Na základe konzultácií sa nepodarilo získať konkrétne výšky poistenia, keďže sa poisťovacia spoločnosť odvolávala na individuálny charakter takého poistenia a obchodné tajomstvo.
3.3 Vplyvy na konkurencieschopnosť a produktivitu
Dochádza k vytvoreniu resp. k zmene bariér na trhu?
Bude sa s niektorými podnikmi alebo produktmi zaobchádzať v porovnateľnej situácii rôzne (napr. špeciálne režimy pre mikro, malé a stredné podniky tzv. MSP)?
Nie
Ovplyvňuje zmena regulácie cezhraničné investície (príliv/odliv zahraničných investícií resp. uplatnenie slovenských podnikov na zahraničných trhoch)?
Ovplyvní dostupnosť základných zdrojov (financie, pracovná sila, suroviny, mechanizmy, energie atď.)?
Nie
Ovplyvňuje zmena regulácie inovácie, vedu a výskum?
Ak bol identifikovaný goldplating, prispieva k zníženiu konkurencieschopnosti a produktivity?
Nejde o golplating.
Akým spôsobom?
Ako prispieva zmena regulácie k cieľu Slovenska mať najlepšie podnikateľské prostredie spomedzi susediacich krajín EÚ?
Výška navrhnutých správnych poplatkov je výrazne nižšia ako napríklad v Rakúsku, čo vytvára čiastočné predpoklady pre presun aktivít do SR. Keďže momentálne vesmírne aktivity nie regulované, po zavedení regulácie automaticky vzniká záťaž. Dôjde k zníženiu produktivity, pretože prostriedky, ktoré by išli inak do vývoja a výroby, budú vynaložené na plnenie povinností spôsobených reguláciou. Z rovnakého dôvodu sa zníži aj konkurencieschopnosť.
Konkurencieschopnosť:
Na základe uvedených odpovedí zaškrtnite a popíšte, či materiál konkurencieschopnosť:
9
zvyšuje nemeníx znižuje
Produktivita:
Aký má materiál vplyv na zmenu pomeru medzi produkciou podnikov a ich nákladmi?
Na základe uvedenej odpovede zaškrtnite a popíšte, či materiál produktivitu:
zvyšuje nemeníx znižuje
3.4 Iné vplyvy na podnikateľské prostredie
Ak materiál vplyvy na PP, ktoré nemožno zaradiť do predchádzajúcich častí, či pozitívne alebo negatívne, tu ich uveďte. Patria sem:
a)vplyvy súvisiace so žiadosťami o alebo prijímaním dotácií, fondov, štátnej pomoci a čerpaním iných obdobných foriem podpory zo strany štátu, keďže sprievodným javom uchádzania sa či získania benefitov, na ktoré nie je právny nárok priamo zo zákona, ale vzniká na základe prejavu vôle dotknutého subjektu;
V prípade dotácií, fondov a štátnej pomoci, ktoré viazané na vesmírne aktivity, sa predpokladať zvýšenie ich čerpania vzhľadom na to, že návrh zákona za cieľ vytvoriť transparentný a predvídateľný rámec pre realizáciu týchto aktivít v mene SR.
Zavádza sa nová regulácia, ktorou sa stanovujú jasné pravidlá pre rozvoj vesmírnych aktivít, čo môže mať pozitívny vplyv na subjekty, ktoré pôsobia v odvetviach, ktoré sa priamo alebo nepriamo podieľajú na výskume, vývoji, výrobe, subdodávkach komponentov alebo technológií využívaných alebo využiteľných pri vesmírnych aktivitách.
Zároveň sa vytvárajú jasné pravidlá znášania zodpovednosti za škody spôsobené prevádzkou vesmírnych objektov, čím sa výrazne znižujú riziká Slovenskej republiky spojené s kompenzáciou škôd spôsobených prevádzkou vesmírneho objektu.
Návrh vytvára predpoklady pre zlepšenie situácie v súvislosti so zahraničnými investíciami do vesmírneho sektora. Subjekty, ktoré majú záujem o investovanie majú možnosť porovnať zákonom definované podmienky v SR s podmienkami v iných štátoch a vyhodnotiť, ktorý rámec je výhodnejší.
Návrh zákona môže mať pozitívny vplyv na inovácie, vedu a výskum, pretože jasne definuje podmienky, za ktorých je možné prevádzkovať vesmírne objekty v mene SR. Subjekty pôsobiace v sektore tak nebudú nútené, v prípade záujmu a realizáciu vesmírnych aktivít, tieto realizovať v mene inej krajiny. Zároveň vzhľadom na skutočnosť, že sa vo vymedzených prípadoch nepožaduje povinné poistenie vypúšťaného objektu, ustanovuje sa povinnosť prevádzkovateľa poskytovať získané údaje štátu, konkrétne Ministerstvu školstva výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky a Ministerstvu hospodárstva Slovenskej republiky.
V prípade vesmírneho objektu, na ktoré sa vzťahuje povinnosť poistenia (vesmírne objekty ťažšie ako 100 kg) sa zvýšia náklady na jeho prevádzku vzhľadom na skutočnosť, že vesmírny objekt byť poistený počas celej doby jeho prevádzky. V konečnom dôsledku však nedôjde k zníženiu produktivity, pretože v prípade úspešnej vesmírnej misie sa kredibilita spoločnosti zvýši aj v medzinárodnom meradle a teda zvýši sa jej produktivita.
10
Jednotlivé aktivity predstavujú
1.Vydanie povolenia subjektu, ktorý záujem vykonávať regulované vesmírne aktivity (ďalej len „žiadateľ“) podmienkou pre vykonávanie regulovaných vesmírnych aktivít akýmkoľvek subjektom je žiadosť o vydanie povolenia, jej posúdenie a následné vydanie povolenia v súlade s návrhom zákona a splnenie zákonom definovaných povinností, resp. predloženie zákonom definovaných podkladov preukazujúcich spôsobilosť žiadateľa vykonávať regulované vesmírne aktivity. Posúdenie súladu žiadateľom predložených podkladov podlieha správnemu poplatku vo výške 1000 na jednu žiadosť. Tento poplatok sa uplatňuje voči každému žiadateľovi jednorazovo. Pri odhade sumy bol použitý predpoklad, že od účinnosti zákona bude každý rok predložená jedna žiadosť o vydanie povolenia.
2.Registrácia nových vypustených vesmírnych objektov (ďalej len „objekt“) podmienkou pre vypustenie objektu je jeho registrácia. Predpokladom registrácie je predloženie žiadosti o registráciu, ktorej súčasťou zákonom definované podklady preukazujúce, že objekt spĺňa zákonom definované podmienky na vypustenie do vesmírneho priestoru. Posúdenie súladu podkladov predložených registrovaným subjektom podlieha správnemu poplatku vo výške 100 na jeden objekt. Tento poplatok sa uplatňuje za každý objekt, ktorý registrovaný subjekt plánuje vypustiť. Pri odhade sumy bol použitý predpoklad, že od účinnosti zákona bude každý rok predložená jedna žiadosť o vydanie povolenia.
3.Zmena povolenia návrh zákona predpokladá, že v priebehu platnosti vydaného povolenia môžu nastať skutočnosti, kvôli ktorým bude potrebné uskutočniť zmenu vo vydanom povolení. Táto aktivita podlieha správnemu poplatku vo výške 400 €.
4.Zmena prevádzkovateľa v záujme minimalizácie rizík pri prevádzke objektov je potrebné zabezpečiť, aby každý prevádzkovaný objekt bol spravovaný prevádzkovateľom, ktorý spĺňa zákonom definované požiadavky a to aj v prípade, kedy dôjde k zániku prevádzkovateľa, alebo ak prevádzkovateľovi bude odobraté povolenie v dôsledku jeho neschopnosti spĺňať zákonom stanovené podmienky. V takom prípade je potrebné zabezpečiť zmenu v povolení na iný subjekt. Táto aktivita podlieha správnemu poplatku vo výške 600 €. Pri odhade sumy bol použitý predpoklad, že od účinnosti zákona bude každý rok predložená jedna žiadosť o vydanie povolenia.
b)regulované ceny podľa zákona č. 18/1996 Z. z. o cenách;
c)iné vplyvy, ktoré predpokladá materiál, ale nemožno ich zaradiť do častí 3.1 a 3.3.,
Keďže ide o novú reguláciu vyplývajúcu z uvedeného návrhu zákona najmä vo vzťahu k pokrytiu rizika zodpovednosti za škodu, ktorá môže vzniknúť v súvislosti s vykonávaním regulovanej vesmírnej aktivity, je potrebné konštatovať, že na slovenskom poisťovacom trhu neexistuje doposiaľ poisťovacia spoločnosť, ktorá by poskytovala takéto poistné služby a nie je možné stanoviť výšku nákladov na poistnú udalosť. Takýto druh poistenia poskytujú len zahraničné spoločnosti, ktorých počet je len v jednotkách.
Na Slovensku zatiaľ nie je poisťovacia spoločnosť, ktorá by poskytovala poistenie zodpovednosti za škodu v súvislosti s prevádzkou vesmírneho objektu. Vzhľadom na fakt o aký druh poistenia ide, aj na uskutočnenú konzultáciu, nepredpokladá sa, že by mohol vzniknúť nejaký nový poisťovací produkt na slovenskom trhu týkajúci sa poistenia vesmírneho objektu.
Ďalej je potrebné uviesť, že reálne sa činnosťou, akou je vypustenie objektu do vesmíru, zaoberajú len dve spoločnosti, a aj tie momentálne konštruujú satelity len do 100 kg.
11
V prípade nepoistenia objektu vypusteného do vesmíru zodpovednosť za škodu prechádza podľa medzinárodných pravidiel plne na členský štát OSN. Ak je však objekt poistený prevádzkovateľom, v prípade spôsobenej škody je táto hradená z poistenia do výšky poistnej sumy.
a)iné vplyvy podľa písm. a) až c), ktoré sú goldplatingom.
12
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
Návrhu zákona s právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona: Ministerstvo dopravy Slovenskej republiky
2.Názov návrhu zákona: Návrh zákona o regulácii vesmírnych aktivít a o zmene a doplnení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov
3.Predmet návrhu zákona nie je upravený
a) v primárnom práve EÚ
b) v sekundárnom práve EÚ
c) v judikatúre Súdneho dvora EÚ
Vzhľadom na to, že predmet návrhu zákona nie je upravený v práve EÚ, je bezpredmetné sa vyjadrovať k bodom 4. a 5. doložky zlučiteľnosti.
13
B. Osobitná časť
K Čl. I
K § 1
Návrh ustanovenia sumarizuje predmet úpravy návrhu zákona, ktorým je zadefinovanie pravidiel vykonávania regulovaných vesmírnych aktivít v Slovenskej republike, resp. v jej mene. Nie je rozhodujúce, či regulovanú vesmírnu aktivitu bude vykonávať občan, alebo právnická osoba so sídlom v Slovenskej republike. Je bežnou praxou, že občania Slovenskej republiky sa zúčastňujú na vesmírnej aktivite v inom štáte a aj vesmírny objekt, na vypustení ktorého spolupracujú, býva registrovaný iným vypúšťajúcim štátom. Z pohľadu medzinárodných pravidiel je kľúčové vedieť, v ktorom štáte je registrovaný vesmírny objekt a ktorý zaň zodpovedá.
K § 2
Navrhované definície základných pojmov obsahujú všetky pojmy nevyhnutné na nastavenie regulačného rámca.
Regulovanou vesmírnou aktivitou, ktorá spadať pod reguláciu tohto zákona, je v podmienkach Slovenskej republiky iba uvedenie vesmírneho objektu do prevádzky a jeho vypustenie do vesmírneho priestoru vrátane jeho návratu.
Pokiaľ ide o vesmírny objekt, je potrebné ním rozumieť objekt vo vesmíre, ktorý je vytvorený ako výsledok ľudskej činnosti a treba ním rozumieť vesmírny objekt ako celok. Regulácia sa netýka organov štátnej správy, podnikov alebo akademickej obce, ktoré sa podieľajú na vesmírnom programe dodávateľským spôsobom.
Pojem vesmírny odpad zahŕňa len nefunkčný vesmírny objekt alebo jeho súčasti, ktoré produktom ľudskej aktivity, nachádzajúce sa vo vesmírnom priestore.
Vesmírny priestor je definovaný ako priestor v stanovenej výške podľa medzinárodných pravidiel nad úrovňou mora vo všeobecnosti, nielen nad územím Slovenskej republiky.
K § 3
Ustanovenie definuje základné pravidlá požiadavky, ktoré musí žiadateľ splniť, ak žiada o vydanie povolenia na vykonávanie vesmírnych aktivít regulovaných zákonom. Cieľom požiadaviek, ktoré návrh zákona definuje je, aby zamýšľané vesmírne aktivity boli vôbec uskutočniteľné, aby spĺňali požiadavky medzinárodného práva a aby nedošlo k ohrozeniu obrany a bezpečnosti štátu. Návrh zákona predpokladá možnosť výnimiek z niektorých požiadaviek, resp. povinností, ktoré sa týmto zákonom ustanovujú, a to práve pre aktivity, ktoré bude vykonávať samotný štát, t. j. Slovenská republika, v záujme obrany a bezpečnosti.
Pokiaľ ide o údaje potrebné na vyžiadanie výpisu z registra trestov podľa odseku 4 prvej vety, to údaje ustanovené v § 12 ods. 4 z. č. 192/2023 Z. z. o registri trestov a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
K § 4
Návrh zákona podrobne definuje, čo musí obsahovať žiadosť o vydanie povolenia na vykonávanie regulovanej vesmírnej aktivity spolu s jej prílohami.
Následne sa ustanovuje, ktoré orgány štátnej správy sa k doručenej žiadosti vyjadrujú ako dotknuté orgány, lehoty a postupy spojené so žiadosťou. Dotknutým orgánom sa umožňuje požiadať o podrobnejšie informácie k žiadosti, ak je to nevyhnutné na jej komplexné posúdenie. Na druhej strane však návrh zákona upravuje určitú hranicu, aby nedochádzalo k neúmernému predlžovaniu lehôt. Cieľom stanovísk dotknutých orgánov je overiť, či pripravovaná regulovaná vesmírna aktivita nepredstavuje bezprostredné ohrozenie obrany a bezpečnosti
14
Slovenskej republiky, verejného poriadku, bezpečnosti osôb, majetku alebo verejného zdravia alebo či nie je v rozpore s medzinárodnými záväzkami Slovenskej republiky alebo so záujmami zahraničnej politiky Slovenskej republiky.
K § 5
Ustanovenie definuje jednotlivé časti, ktoré obsahovať povolenie na vykonávanie regulovanej vesmírnej aktivity vydávané Ministerstvom dopravy Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo dopravy“). Zákon explicitne nedefinuje dobu, na ktorú sa vydáva povolenie. V praxi doba platnosti povolenia zodpovedať dobe životnosti vesmírneho objektu, ktorý byť na základe povolenia vypustený do vesmírneho priestoru.
K § 6
V súvislosti s povolenou regulovanou vesmírnou aktivitou je nevyhnutné nastaviť aj povinnosť prevádzkovateľa oznámiť ministerstvu dopravy všetky zmeny podmienok, za ktorých bolo povolenie vydané, ako aj zmeny vo vykonávaní vesmírnej aktivity a jej ukončenie.
K § 7
Ustanovenie obsahuje postup ministerstva dopravy pri zmene, odňatí alebo zániku povolenia na vykonávanie regulovaných vesmírnych aktivít, postup ministerstva pri stanovení povinností prevádzkovateľovi na pokračovanie alebo bezpečné ukončenie vykonávania regulovanej vesmírnej aktivity do času straty platnosti povolenia, vrátane možnosti zveriť vykonávanie regulovanej vesmírnej aktivity inému prevádzkovateľovi s určením osobitného času platnosti povolenia.
Zároveň sa umožňuje predĺžiť platnosť povolenia na vykonávanie regulovanej vesmírnej aktivity, ak prevádzkovateľ preukázal, že vesmírny objekt je naďalej schopný prevádzky.
K § 8
Ustanovenie vypočítava dôvody, v dôsledku ktorých zaniká povolenie na vykonávanie vesmírnej aktivity.
K § 9
Ustanovenie upravuje zriadenie a správu národného registra vesmírnych objektov. Tento register nie je informačným systémom verejnej správy. Register obsahuje údaje v súlade s Dohovorom o registrácii objektov vypustených do kozmického priestoru publikovaným vo vyhláške ministra zahraničných vecí č. 130/1978 Zb.
K § 10
Ustanovenie definuje základné údaje potrebné pre zápis do národného registra vesmírnych objektov a do registra OSN. Ďalej stanovuje lehoty na registráciu a povinnosti prevádzkovateľa informovať ministerstvo dopravy o zmenách, ktoré nastanú počas celej doby výkonu regulovanej vesmírnej aktivity. Volací znak podľa Rádiokomunikačného poriadku Medzinárodnej telekomunikačnej únie je volacou značkou rádiovej stanice umiestnenej na palube vesmírneho objektu.
Súčasne sa ustanovuje povinnosť Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky oznamovať generálnemu tajomníkovi OSN aj každú zmenu týkajúcu sa už zaregistrovaného vesmírneho objektu.
K § 11
V súlade s Dohovorom o medzinárodnej zodpovednosti za škody spôsobené kozmickými objektmi (Vyhláška ministra zahraničných vecí č. 58/1977 Zb.) za všetky škody spôsobené
15
vesmírnymi objektmi na Zemi, lietadlám za letu, ale aj vo vesmíre zodpovedá štát, ktorý je vypúšťajúcim štátom vesmírneho objektu.
Vzhľadom na tento fakt návrh zákona ustanovuje povinnosť poistiť regulovanú vesmírnu aktivitu, čiže vypustenie a prevádzku vesmírneho objektu, pre prípad zodpovednosti za škodu s minimálnou výškou poistného plnenia v súvislosti s vykonávaním povolenej vesmírnej aktivity a tým aj zodpovednosť prevádzkovateľa za škodu spôsobenú v súvislosti s jej vykonávaním. Ak je vesmírny objekt vypustený orgánmi Slovenskej republiky, zodpovednosť za škodu nesú orgány, ktoré vesmírnu aktivitu realizujú.
Návrh zákona upravuje aj podmienky, za ktorých nie je povinnosť poistenia vesmírneho objektu. V skutočnosti vesmírne objekty, ktoré menšie a skonštruované z materiálov, ktoré zhoria pri vstupe do atmosféry, nie je potrebné poisťovať. Je predpoklad, že ku žiadnej škode nepríde a zároveň nie je v záujme štátu neprimerane kvôli poisteniu zvyšovať náklady na výkon regulovanej vesmírnej aktivity.
K § 12
Ustanovenie upravuje výkon dohľadu nad realizáciou regulovanej vesmírnej aktivity a vymedzuje rozsah oprávnení príslušných orgánov verejnej moci vrátane práv a povinností zamestnanca oprávneného vykonávať dohľad. Súčasne sa ustanovujú práva a povinnosti prevádzkovateľa počas doby vykonávania dohľadu orgánom verejnej moci.
K § 13
Ustanovenie definuje výšku pokút prevádzkovateľovi, resp. subjektu pre prípad neplnenia si povinností vyplývajúcich z tohto zákona, vrátane postupu pri určení výšky pokuty a lehôt splatnosti.
K § 14 až 17
Spoločné ustanovenia definujú vzťah procesov a konaní ministerstva dopravy upravených v zákone o regulácii vesmírnych aktivít voči správnemu poriadku, spoluprácu a súčinnosť osôb a orgánov v oblasti regulovaných vesmírnych aktivít, ako aj povinnosť dodržiavať opatrenia na zabránenie vzniku vesmírneho odpadu. Ustanovenie vo všeobecnosti definuje povinnosť prevádzkovateľa dodržiavať primerané opatrenia na obmedzenie vzniku vesmírneho odpadu. V súčasnosti existuje len usmernenie Výboru pre mierové využívanie vonkajšieho vesmíru (COPUOS), ktoré však podľa medzinárodného práva nie je záväzné.
Prevádzkovateľ je povinný v prípade vesmírneho objektu spĺňajúceho podmienky podľa § 11 ods. 3 poskytovať údaje a výstupy získané regulovanou vesmírnou aktivitou určeným ministerstvám. Forma poskytnutia týchto údajov dotknutým ministerstvám môže byť upravená v samotnom povolení v rámci podmienok vykonávania regulovanej vesmírnej aktivity určených ministerstvom dopravy.
K § 18
Prechodné ustanovenie deklaruje, že vesmírne objekty, ktoré v registri OSN registrované ako objekty vypustené Slovenskou republikou ku dňu účinnosti zákona, sa považujú za vesmírne objekty registrované podľa tohto zákona.
K Čl. II
Vzhľadom na skutočnosť, že návrh zákona zavádza nové úkony orgánov štátnej správy, navrhuje sa aj doplnenie sadzobníka správnych poplatkov. Správne poplatky sa navrhujú za činnosti, ktoré predstavujú administratívne úkony, ale aj reálne posúdenie skutočností viazaných k žiadostiam a súčinnosť iných relevantných orgánov štátnej správy.
16
K Čl. III
Účinnosť zákona sa navrhuje od 1. januára 2025.
V Bratislave dňa 2. októbra 2024
Robert Fico, v. r.
predseda vlády Slovenskej republiky
Jozef Ráž, v. r.
minister dopravy Slovenskej republiky