1
(návrh)
VYHLÁŠKA
Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky
z ... 2024,
ktorou sa mení vyhláška Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky č. 158/2021 Z. z., ktorou sa ustanovuje vzor formulára na vykonanie testu proporcionality v oblasti regulácie povolaní
Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky podľa § 8 ods. 1 zákona č. 391/2020 Z. z. o teste proporcionality v oblasti regulácie povolaní ustanovuje:
Čl. I
Vyhláška Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky č. 158/2021 Z. z., ktorou sa ustanovuje vzor formulára na vykonanie testu proporcionality v oblasti regulácie povolaní sa mení takto:
Príloha č. 1 vrátane nadpisu znie:
„Príloha č. 1
k vyhláške č. 158/2021 Z. z.
TEST PROPORCIONALITY
1.
Subjekt, ktorý navrhuje reguláciu povolania
2.
Názov regulovaného povolania,1) ktorého regulácia sa navrhuje
3.
Stručný opis vykonávaných činností v rámci regulovaného povolania
2
I. Právna úprava regulácie povolania
Navrhovaná reguláciapovolania zavádza nové regulované povolanie
názov navrhovaného predpisu
označenie ustanovenia navrhovaného predpisu
4.
Právna úprava regulácie povolania
Navrhovaná regulácia povolania mení, dopĺňa alebo nahrádza existujúcu reguláciu povolania
Navrhovaná regulácia povolania
názov navrhovaného predpisu
označenie ustanovenia
Existujúca regulácia povolania
názov a číslo existujúceho predpisu
označenie ustanovenia
regulované povolanie s názvom2)
5.
Zdôvodnenie potreby zavedenia novej regulácie povolania alebo zmeny existujúcej regulácie povolania
3
II. Cieľ a spôsob regulácie povolania
6.
Verejný záujem na účel testu proporcionality3)
zachovanie verejného poriadku, verejnej bezpečnosti alebo verejného zdravia
zachovanie finančnej rovnováhy systému sociálneho zabezpečenia
ochrana zdravia a bezpečnosti spotrebiteľov, príjemcov služieb a fyzických osôb vykonávajúcich regulované povolanie
zabezpečenie spravodlivosti a riadneho fungovania súdnictva
zabezpečenie poctivého obchodného styku
boj proti podvodom a prevencia nekalej súťaže
predchádzanie daňovým únikom a vyhýbaniu sa plneniu daňových povinností
zabezpečenie daňového dozoru
bezpečnosť dopravy a cestnej premávky
ochrana životného prostredia a prostredia obce
zdravie zvierat a veterinárna politika
ochrana duševného vlastníctva
ochrana kultúrneho dedičstva
ciele sociálnej politiky
ciele kultúrnej politiky vrátane zabezpečenia slobody prejavu
iné4)
7.
Identifikované riziká súvisiace s výkonom regulovaného povolania vo vzťahu k označenému verejnému záujmu5)
4
áno6)
Použitie profesijného titulu upravuje
navrhovaný predpis
existujúci predpis
názov a číslo existujúceho predpisu
ustanovenie existujúceho predpisu
Označenie profesijného titulu7)
8.
Profesijný titul
nie
Vyhradenú činnosť upravuje
navrhovaný predpis
existujúci predpis
názov a číslo existujúceho predpisu
ustanovenie existujúceho predpisu
áno6)
Je vyhradená činnosť čiastočne spoločná s inými
regulovanými povolaniami?
áno
názov iného regulovaného povolania
dôvod, pre ktorý je vyhradená činnosť spoločná s iným regulovaným povolaním
nie
9.
Vyhradená činnosť
nie
5
Ďalšie spôsoby regulácie povolania8)
nie
áno, navrhovaným predpisom(ustanovenie)
áno, existujúcim právnym predpisom(ustanovenie a číslo predpisu)
áno, existujúcim vnútorným predpisom(ustanovenie a číslo predpisu)
a)požiadavky na povinné ďalšie vzdelávanie
b)požiadavky na pravidlá súvisiace s organizáciou regulovaného povolania, profesijnou etikou a profesijným dohľadom
c)požiadavky na povinné členstvo v profesijnej organizácii, systém registrácie alebo systém udeľovania oprávnení
d)požiadavky na kvantitatívne obmedzenia, ktorými sa ustanovuje počet oprávnení na výkon odbornej praxe, počet zamestnancov, vedúcich zamestnancov alebo iných osôb, u ktorých sa vyžaduje príslušná odborná kvalifikácia
e)požiadavky na územné obmedzenia výkonu regulovaného povolania, ak sa uplatňujú
f)požiadavky na obmedzenia výkonu regulovaného povolania spoločne alebo v partnerstve a pravidlá nezlučiteľnosti výkonu regulovaného povolania s inou činnosťou
g)požiadavky na jazykové znalosti v rozsahu potrebnom na výkon regulovaného povolania
h)požiadavky na poistné krytie alebo iné prostriedky osobnej ochrany profesijnej zodpovednosti alebo kolektívnej ochrany profesijnej zodpovednosti
i)požiadavky na minimálne sadzby alebo maximálne sadzby ceny za poskytnutú službu
j)požiadavky na propagáciu a reklamu
10.
k)iné
6
11.
Označený verejný záujem možno dosiahnuť len navrhovaným spôsobom regulácie povolania
áno
nie
12.
Účinky vzájomného pôsobenia viacerých spôsobov regulácie povolania9)
13.
Odôvodnenie vhodnosti navrhovaného spôsobu regulácie povolania na dosiahnutie verejného záujmu10)
14.
Navrhovaná regulácia povolania má vplyv na
voľný pohyb osôb a služieb
výber služby zo strany spotrebiteľa
kvalitu poskytovanej služby
15.
Odôvodnenie zvoleného spôsobu regulácie povolania vo vzťahu k menej obmedzujúcim prostriedkom na dosiahnutie verejného záujmu11)
III. Odborná kvalifikácia na výkon regulovaného povolania
16.
Kvalifikačné predpoklady12)
Formálne vzdelanie
požadovaný stupeň vzdelania
nižšie stredné odborné vzdelanie, stredné odborné vzdelanie, úplné stredné všeobecné vzdelanie aleboúplné stredné odborné vzdelanie
vyššie odborné vzdelanie
vysokoškolské vzdelanie prvého stupňa
vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa
požadovaný odbor vzdelania
vyžaduje sa konkrétny učebný odbor alebo študijný odbor (názov)13)
nevyžaduje sa konkrétny učebný odbor alebo študijný odbor (všeobecná kvalifikačná požiadavka)14)
7
Odborná prax
áno
požadovaná dĺžka odbornej praxe15)
ďalšie podmienky odbornej praxe16)
nie
Ďalšie vzdelávanie17)
áno, požadované ďalšie vzdelávanie
nie
Osvedčenie o odbornej spôsobilosti18)
áno, požadované osvedčenie o odbornej spôsobilosti
nie
17.
Ostatné spôsoby získania odbornej kvalifikácie19)
áno
kvalifikačný predpoklad:
nie
18.
Odôvodnenie rovnocennosti alternatívneho spôsobu získania odbornej kvalifikácie z hľadiska dosiahnutia označeného verejného záujmu
19.
Overenie ovládania štátneho jazyka Slovenskej republiky
maturitnou skúškou zo štátneho jazyka alebo z jazyka, ktorý spĺňa požiadavku základnej zrozumiteľnosti z hľadiska štátneho jazyka20)
štátnou jazykovou skúškou zo štátneho jazyka alebo z jazyka, ktorý spĺňa požiadavku základnej zrozumiteľnosti z hľadiska štátneho jazyka20)
iným dokladom o jazykovej spôsobilosti názov dokladu:
neoveruje sa formálnym spôsobom
20.
Súvislosť medzi rozsahom činností regulovaného povolania alebo rozsahom
8
vyhradených činností a odbornou kvalifikáciou požadovanou na ich výkon
21.
Súvislosť medzi zložitosťou odbornej činnosti a požiadavkou, aby osoby, ktoré ju vykonávajú, mali príslušnú odbornú kvalifikáciu, najmä ak ide o úroveň, povahu a trvanie odbornej prípravy alebo o obsah a dĺžku odbornej praxe21)
IV. Prístup k regulovanému povolaniu
22.
Typ dokladu potrebný na získanie prístupu k výkonu regulovaného povolania
povolenie licencia
autorizácia preukaz
iné
názov orgánu, ktorý príslušný doklad vydáva
23.
Registrácia a členstvo v profesijnej organizácii
povinné členstvo v profesijnej organizácii na výkon regulovaného povolania
áno nie
povinná registrácia v profesijnej organizácii na výkon regulovaného povolania
áno nie
24.
Profesijná organizácia pre príslušné regulované povolanie22)
existujúca
založená alebo zriadená navrhovanou úpravou
názov profesijnej organizácie
25.
Požiadavky týkajúce sa právnej formy výkonu regulovaného povolania, riadenia právnickej osoby alebo vlastníckej
Právna forma výkonu23)
fyzická osoba (zamestnanec)
fyzická osoba (samostatne zárobkovo činná osoba)
právnická osoba
9
Riadenie právnickej osoby24)
Vlastnícka štruktúra právnickej osoby25)
štruktúry právnickej osoby
Neexistujú požiadavky týkajúce sa právnej formy výkonu regulovaného povolania, riadenia právnickej osoby alebo vlastníckej štruktúry právnickej osoby
26.
Vplyv dohľadu odborne spôsobilej osoby a opatrení organizačnej povahy na dosahovanie označeného verejného záujmu, ak regulované povolanie, nevykonáva fyzická osoba samostatne26)
27.
Predpokladaný vplyv vedeckého pokroku a technického pokroku na zníženie alebo zvýšenie informačnej nerovnosti medzi odborne spôsobilou osobou a spotrebiteľom
28.
Územné obmedzenie výkonu regulovaného povolania v rámci Slovenskej republiky
áno
nie
29.
Obmedzenie výkonu regulovaného povolania vo vzťahu k cudzím štátnym príslušníkom, osobám s trvalým pobytom mimo územia Slovenskej republiky alebo osobám, ktoré sa obvykle zdržiavajú mimo územia Slovenskej republiky
áno
spôsob a dôvody obmedzenia
nie
10
30.
Orgán, ktorý uznáva odbornú kvalifikáciu na výkon regulovaného povolania nadobudnutú v zahraničí27)
orgán ustanovený existujúcim právnym predpisom
názov orgánu
názov, číslo a ustanovenie právneho predpisu
orgán ustanovený navrhovaným právnym predpisom
názov orgánu
názov, číslo a ustanovenie právneho predpisu
31.
Orgán, ktorý uznáva doklad o vzdelaní na účely výkonu regulovaného povolania vydaný príslušným orgánom členského štátu alebo príslušným orgánom tretieho štátu28)
orgán ustanovený existujúcim právnym predpisom
názov orgánu
názov, číslo a ustanovenie právneho predpisu
orgán ustanovený navrhovaným právnym predpisom
názov orgánu
názov, číslo a ustanovenie právneho predpisu
     
32.
Požiadavky týkajúce sa dočasného a príležitostného poskytovania služieb
Automatická dočasná registrácia alebo formálne členstvo v profesijnej organizácii29)
názov, číslo a ustanovenie právneho predpisu
     
11
Vyhlásenie predložené vopred príslušnému orgánu spolu s dokladmi podľa osobitného predpisu30)
názov, číslo a ustanovenie právneho predpisu
     
Úhrada členského príspevku alebo správneho poplatku poskytovateľom služby
názov, číslo a ustanovenie právneho predpisu
     
odôvodnenie výšky členského príspevku z hľadiska proporcionality
     
názov, číslo a ustanovenie príslušného právneho predpisu
     
odôvodnenie výšky správneho poplatku z hľadiska proporcionality
     
Iné požiadavky
názov, číslo a ustanovenie právneho predpisu
     
opis požiadavky
     
určenie verejného záujmu, ktorého dosahovaním je zavedenie príslušnej požiadavky zdôvodnené
     
12
V. Vyhodnotenie testu proporcionality
Testom proporcionality je zistené splnenie týchto podmienok:
33.
Súlad navrhovanej regulácie povolania so zásadou rovnakého zaobchádzania vrátane zákazu diskriminácie z dôvodu štátnej príslušnosti, miesta trvalého pobytu alebo miesta, kde sa fyzická osoba obvykle zdržiava
áno
nie
34.
Odôvodnenosť navrhovanej regulácie povolania verejným záujmom
áno
nie
35.
Zabezpečenie dosiahnutia sledovaného verejného záujmu prostredníctvom navrhovanej regulácie povolania
áno
nie
36.
Nevyhnutnosť navrhovanej regulácie povolania na dosiahnutie sledovaného verejného záujmu
áno
nie
VI. Zasielanie pripomienok k testu proporcionality
37.
Kontaktná osoba za navrhovateľa
     
38.
Emailová adresa na zaslanie pripomienok k testu proporcionality
     
13
Verzia testu proporcionality:
Pôvodná verzia zverejnená subjektom, ktorý navrhuje reguláciu povolania(subjekt, ktorý navrhuje reguláciu povolania, zverejní vyplnený formulár spolu s návrhom regulácie povolania na svojom webovom sídle a zároveň zašle Ministerstvu školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky na účely zverejnenia na jeho webovom sídle )
Dátum prvého zverejnenia testu proporcionality subjektom, ktorý navrhuje reguláciu povolania
___________________________
Verzia po zohľadnení pripomienok a konzultácií s pripomienkujúcimi subjektmi
(subjekt, ktorý navrhuje reguláciu povolania, posúdi proporcionalitu navrhovanej regulácie povolania na základe konzultácie s fyzickou osobou alebo s právnickou osobou, ktorá k testu proporcionality uplatnila pripomienky, a formulár upravený na základe výsledku konzultácie zverejní na svojom webovom sídle a zároveň zašle Ministerstvu školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky na účely zverejnenia na jeho webovom sídle)
Dátum zverejnenia testu proporcionality po zohľadnení pripomienok a konzultácií s pripomienkujúcim subjektom alebo po uplynutí lehoty na vznesenie pripomienok
__________________________
Vysvetlivky:
1)Regulovaným povolaním sa rozumie aj odborná činnosť alebo skupina odborných činností, na ktorých výkon sa vyžaduje splnenie kvalifikačných predpokladov ustanovených osobitnými predpismi, napríklad § 4 ods. 4 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 200/1994 Z. z. o Komore reštaurátorov a o výkone reštaurátorskej činnosti jej členov v znení zákona č. 136/2010 Z. z., § 10 zákona č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 414/2021 Z. z.
14
2)Uvádza sa doterajší názov regulovaného povolania, aj ak sa názov regulovaného povolania nahrádza názvom v riadku 2, aj ak sa názov regulovaného povolania nemení, ale regulované povolanie v súčasnosti existuje s tým istým názvom na základe existujúceho právneho predpisu (napríklad regulované povolanie učiteľ druhého stupňa základnej školy nebolo zavedené zákonom č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, ale predchádzajúcou právnou úpravou).
3)Vyžaduje sa označenie najmenej jedného dôvodu, inak navrhovaná regulácia povolania nie je odôvodnená.
4)Iný verejný záujem vyplývajúci z judikatúry Súdneho dvora Európskej únie, ktorý možno zohľadniť pri výkone testu proporcionality v oblasti regulácie povolaní. Ciele ekonomického charakteru a administratívneho charakteru nie verejným záujmom pre test proporcionality v oblasti regulácie povolaní.
5)Napríklad riziká pre spotrebiteľov, príjemcov služieb alebo pre vykonávateľov navrhovaného regulovaného povolania.
6)Možnosť „áno“ musí byť označená aspoň v jednom z riadkov 8 alebo 9. Ak je označená možnosť „áno“, vypĺňa sa aj stĺpec vpravo.
7)Profesijný titul sa uvádza, ak ho ustanovuje osobitný predpis (napríklad nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 513/2011 Z. z. o používaní profesijných titulov a ich skratiek viažucich sa na odbornú spôsobilosť na výkon zdravotníckeho povolania v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 271/2019 Z. z.).
8)Uvádzajú sa všetky existujúce spôsoby aj navrhované spôsoby regulácie povolania, ktorými sa obmedzuje prístup k príslušnému regulovanému povolaniu, pričom možno označiť viac možností súčasne.
9)Vypĺňa sa, ak je v riadku 10 označených viac možností. Uvádza sa napríklad spôsob, akým regulácia povolania v spojení s inými požiadavkami prispieva k dosiahnutiu verejného záujmu označeného v riadku 6.
10)Napríklad obdobná regulácia pri iných regulovaných povolaniach.
11)Menej obmedzujúcim prostriedkom je napríklad úprava vzťahov poskytovateľa služby a spotrebiteľa, pôsobenie voľného trhu.
12)Uvádza sa základný spôsob získania odbornej kvalifikácie vrátane všetkých jej súčastí, ktoré sa vyžadujú na výkon regulovaného povolania. Ostatné spôsoby uveďte v riadku 17.
13)Uvádza sa názov požadovaného odboru vzdelania alebo názvy viacerých odborov vzdelania, ak je podmienka aspoň jeden z nich.
14)Uvádza sa znenie všeobecnej kvalifikačnej podmienky, ktorou je napríklad stupeň vzdelania, všeobecne definovaná skupina odborov alebo zameranie. Ak existuje len všeobecná kvalifikačná podmienka (napríklad „ukončené úplné stredné vzdelanie“, „vysokoškolské vzdelanie právnického alebo ekonomického smeru“) bez ustanovenej špecifickej prípravy na povolanie (v rámci formálneho vzdelávania alebo neformálneho vzdelávania) alebo odbornej praxe, nejde o regulované povolanie a test proporcionality sa nevypĺňa.
15)Uvádza sa konkrétne trvanie, napríklad „50 hodín“ alebo „3 roky“.
16)Napríklad prax v konkrétnej oblasti, prax s cieľovou skupinou.
15
17)§ 4 ods. 1 zákona č. 568/2009 Z. z. o celoživotnom vzdelávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
18)Uvádza sa, ak je osvedčenie nevyhnutnou podmienkou výkonu regulovaného povolania. Napríklad autorizácia, ak ide o výkon regulovaného povolania architekt.
19)Ak existuje viac spôsobov získania odbornej kvalifikácie, číslujú sa. Ku každému číslu sa uvádzajú všetky časti vzdelávania a praxe, ktoré vedú k získaniu odbornej kvalifikácie (formálne vzdelávanie, ďalšie vzdelávanie, požadovaná prax).
20)§ 3 ods. 4 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 270/1995 Z. z. o štátnom jazyku Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
21)Ak sa na výkon regulovaného povolania vyžaduje napríklad vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa a päť rokov praxe v odbore, uvádza sa dôvod, pre ktorý je zvolený uvedený stupeň vzdelania a uvedená dĺžka praxe a ako to súvisí so zložitosťou odbornej činnosti.
22)Vypĺňa sa, len ak je na otázku v riadku 23 aspoň jedna odpoveď „áno“.
23)Možno označiť jednu alebo viaceré možnosti foriem výkonu regulovaného povolania.
24)Uvádza sa požiadavka na riadenie právnickej osoby v rozsahu, v akom táto požiadavka súvisí s požiadavkami na výkon regulovaného povolania. Napríklad požiadavka podľa § 7 ods. 2 zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení zákona č. 279/2001 Z. z..
25)Uvádza sa požiadavka na vlastnícku štruktúru právnickej osoby vo vzťahu k požiadavkám na výkon regulovaného povolania. Napríklad požiadavka podľa § 9 zákona Slovenskej národnej rady č. 138/1992 Zb. o autorizovaných architektoch a autorizovaných stavebných inžinieroch v znení neskorších predpisov alebo požiadavka podľa § 8 ods. 7 zákona Slovenskej národnej rady č. 78/1992 Zb. o daňových poradcoch a Slovenskej komore daňových poradcov v znení neskorších predpisov.
26)Vypĺňa sa, len ak nie je regulované povolanie vykonávané samostatne. Uvádza sa odôvodnenie, prečo napriek dohľadu odborne spôsobilej osoby je nutná osobitná regulácia uvedeného povolania.
27)Pri navrhovaní regulácie povolania je nutné zabezpečiť možné uznanie obdobnej odbornej kvalifikácie nadobudnutej v inom členskom štáte alebo v treťom štáte a právnym predpisom ustanoviť príslušný orgán na jej uznanie.
28)Orgánom príslušným na uznanie dokladu o vzdelaní môže byť orgán príslušný zároveň na uznanie odbornej kvalifikácie alebo iný orgán, ak ho ustanoví právny predpis.
29)Registrácia alebo členstvo nesmie neprimerane obmedzovať poskytovanie služby a spôsobovať poskytovateľovi služby dodatočné náklady.
30)Napríklad § 30 zákona č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, § 41 zákona č. 422/2015 Z. z. o uznávaní dokladov o vzdelaní a o uznávaní odborných kvalifikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 357/2020 Z. z..“.
Čl. II
Táto vyhláška nadobúda účinnosť 1. februára 2025 .