1
TABUĽKA ZHODY
návrhu zákona s právom Európskej únie
SMERNICA EURÓPSKEHO PARLAMENTU A RADY (EÚ) 2018/958
z 28. júna 2018
o teste proporcionality pred prijatím novej regulácie povolaní (Ú. v. L 173, 9.7.2018)
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 391/2020 Z. z. o teste proporcionality v oblasti regulácie povolaní a ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
Návrh vyhlášky Ministerstva školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky, ktorým sa mení vyhláška Ministerstva školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky č. 158/2021 Z. z.
Zákon č. 391/2020 Z. z. o teste proporcionality v oblasti regulácie povolaní.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Č: 2
O: 1
Táto smernica sa vzťahuje na legislatívne, regulačné alebo správne ustanovenia členských štátov, ktorými sa obmedzuje prístup k regulovaným povolaniam alebo ich vykonávanie, alebo jeden zo spôsobov ich vykonávania, vrátane použitia profesijných titulov a odborných činností povolených v rámci daného titulu, ktoré spadajú do pôsobnosti smernice 2005/36/ES.
N
Návrh zákona
Čl. I
§: 6
O: 1
(1) Test proporcionality sa vykonáva pred
a) zverejnením návrhu právneho predpisu na pripomienkové konanie,10)
b) podaním návrhu zákona Národnej rade Slovenskej republiky (ďalej len „národná rada“), ak ide o návrh zákona,
1. ktorý podáva výbor národnej rady alebo poslanec národnej rady, alebo
2. pri ktorom sa pripomienkové konanie neuskutočnilo,10a)
c) podaním pozmeňujúceho alebo doplňujúceho návrhu k návrhu zákona,10b) ak sa týka regulácie povolaní,
d) predložením návrhu nariadenia vlády na rokovanie vlády Slovenskej republiky, ak sa pripomienkové konanie neuskutočnilo,10a)
Ú
GP-N
2
e) schválením ministrom, vedúcim ostatného ústredného orgánu štátnej správy alebo guvernérom Národnej banky Slovenska, ak ide o vyhlášku alebo opatrenie, pri ktorých sa pripomienkové konanie neuskutočnilo,10a)
f) prijatím vnútorného predpisu profesijnej organizácie.
Poznámky pod čiarou k odkazom 10, 10a a 10b znejú:
10) § 10 zákona č. 400/2015 Z. z. o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 134/2020 Z. z.
10a) § 27 zákona č. 400/2015 Z. z. v znení neskorších predpisov.
10b) § 29 a § 78 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení zákona č. 1/2017 Z. z.
Č: 4
O:1, 5
Posudzovanie nových opatrení ex ante a monitorovanie
1. Členské štáty vykonajú posúdenie proporcionality v súlade s pravidlami stanovenými v tejto smernici, a to pred zavedením nových alebo zmenou existujúcich legislatívnych, regulačných alebo správnych ustanovení obmedzujúcich prístup k regulovaným povolaniam alebo ich vykonávanie.
5. Členské štáty zabezpečia, aby sa posúdenie uvedené v odseku 1 vykonalo objektívnym a nezávislým spôsobom.
N
Návrh zákona
Čl. I
§:6
O: 7,8 a 9,
(7) Subjekt, ktorý navrhuje reguláciu povolania, zverejní vyplnený formulár spolu s návrhom regulácie povolania na svojom webovom sídle; ak ide o návrh zákona výboru národnej rady alebo poslanca národnej rady alebo o pozmeňujúci a doplňujúci návrh k
Ú
GP-N
3
návrhu zákona, vyplnený formulár zverejní Kancelária Národnej rady Slovenskej republiky na webovom sídle národnej rady. Vyplnený formulár subjekt, ktorý navrhuje reguláciu povolania, zároveň zašle Ministerstvu školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky (ďalej len "ministerstvo školstva"), ktoré ho zverejní na svojom webovom sídle; ministerstvo školstva o tejto skutočnosti upovedomí ostatné ministerstvá a ostatné ústredné orgány štátnej správy elektornicky.
(8) Lehota na zasielanie pripomienok je najmenej 14 pracovných dní a začína plynúť odo dňa nasledujúceho po dni zverejnenia formulára subjektom, ktorý navrhuje reguláciu povolania alebo Kanceláriou Národnej rady Slovenskej republiky, ak ide o návrh zákona výboru národnej rady alebo poslanca národnej rady alebo o pozmeňujúci a doplňujúci návrh k návrhu zákona; pri pozmeňujúcom alebo doplňujúcom návrhu k návrhu zákona môže subjekt, ktorý navrhuje reguláciu povolania, určiť aj kratšiu lehotu na zaslanie pripomienok s ohľadom na priebeh prerokúvania návrhu zákona. Pripomienky sa zasielajú subjektu, ktorý navrhuje reguláciu povolania, na ním uvedenú adresu elektronickej pošty. Ak ide o návrh regulácie povolania, ktorá je obsahom vnútorného predpisu profesijnej organizácie, ministerstvo
4
alebo ostatný ústredný orgán štátnej správy, v ktorého pôsobnosti je príslušné regulované povolanie, oznámi profesijnej organizácii stanovisko k testu proporcionality v lehote podľa prvej vety, aj ak k návrhu nemá pripomienky.
(9) Subjekt, ktorý navrhuje reguláciu povolania, vyhodnotí pripomienky uplatnené podľa odseku 8, a ak to považuje za potrebné, uskutoční konzultáciu s fyzickou osobou alebo s právnickou osobou, ktorá k testu proporcionality uplatnila pripomienky. Pripomienky ministerstva alebo ostatného ústredného orgánu štátnej správy, v ktorého pôsobnosti je príslušné regulované povolanie, k testu proporcionality podľa odseku 6 je subjekt, ktorý navrhuje reguláciu povolania povinný zohľadniť.
5
Čl: 6
O: 2
O:3
2. Členské štáty zvážia najmä to, či ustanovenia uvedené v odseku 1 objektívne odôvodnené na základe verejného poriadku, verejnej bezpečnosti alebo verejného zdravia alebo na základe závažných dôvodov verejného záujmu, ako zachovanie finančnej rovnováhy systému sociálneho zabezpečenia; ochrana spotrebiteľov, príjemcov služieb a pracovníkov; zabezpečenie riadneho výkonu spravodlivosti; zabezpečenie spravodlivosti obchodných transakcií, boj proti podvodom a predchádzanie daňovým únikom a vyhýbaniu sa daňovým povinnostiam a zabezpečenie účinnosti fiškálneho dohľadu; bezpečnosť dopravy; ochrana životného prostredia a mestského prostredia; zdravie zvierat; duševné vlastníctvo; ochrana a zachovanie národného historického a umeleckého dedičstva; ciele sociálnej politiky a ciele kultúrnej politiky.
Dôvody čisto ekonomického charakteru alebo čisto administratívne dôvody nepredstavujú závažné dôvody verejného záujmu, ktoré by odôvodňovali obmedzenie prístupu k regulovaným povolaniam alebo ich
N
Návrh zákona
Čl. I
§: 4
O: 1
(1) Za verejný záujem sa na účel testu proporcionality považujú najmä
a) zachovanie verejného poriadku, verejnej bezpečnosti alebo verejného zdravia,
b) zachovanie finančnej rovnováhy systému sociálneho zabezpečenia,
c) ochrana zdravia a bezpečnosti spotrebiteľov, príjemcov služieb a fyzických osôb vykonávajúcich regulované povolanie,
d) zabezpečenie spravodlivosti a riadneho fungovania súdnictva,
e) zabezpečenie poctivého obchodného styku,
f) boj proti podvodom a prevencia nekalej
Ú
V nadväznosti na zmenu zákona a transpozíciu čl. 6 ods. 3 smernice sa upraví aj vyhláška č. 158/2021 Z. z., ktorá bude predmetom samostatného legislatívneho procesu. Zmena sa bude týkať prílohy č. 1 riadku 6.
GP-N
6
vykonávania.
Zákon č. 391/2020 Z. z.
§: 4
O: 2
súťaže,
g) predchádzanie daňovým únikom a vyhýbaniu sa plneniu daňových povinností,
h) zabezpečenie daňového dozoru,
i) bezpečnosť dopravy a cestnej premávky,
j) ochrana životného prostredia a prostredia obce,
k) zdravie zvierat a veterinárna politika,
l) ochrana duševného vlastníctva,
m) ochrana kultúrneho dedičstva,
n) ciele sociálnej politiky,
o) ciele kultúrnej politiky vrátane zabezpečenia slobody prejavu.
(2) Dôvody výlučne ekonomického záujmu alebo výlučne administratívneho charakteru sa nepovažujú za verejný záujem.
Č: 7
O: 2
2. Na tento účel členské štáty pred prijatím ustanovení uvedených v odseku 1 zvážia
N
Návrh zákona
§ 5
O: 1
(1) V teste proporcionality sa posudzuje
Ú
GP-N
7
P: b)
b) to, či existujúce pravidlá osobitného alebo všeobecnejšieho charakteru, napríklad pravidlá obsiahnuté v právnych predpisoch o bezpečnosti výrobkov alebo v právnych predpisoch o ochrane spotrebiteľa, nedostatočné na dosiahnutie sledovaného cieľa;
Čl. I
P: b)
b) dostatočnosť alebo nedostatočnosť existujúcej právnej úpravy7a) z hľadiska dosiahnutia sledovaného cieľa,
Poznámka pod čiarou č. 7a) znie:
7a) Napríklad zákon č. 281/2023 Z. z. o všeobecnej bezpečnosti výrobkov a o zmene a doplnení niektorých zákonov, zákon č. 108/2024 Z. z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene a doplnení niektorých zákonov .
Č: 7
O: 2
P: c)
2. Na tento účel členské štáty pred prijatím ustanovení uvedených v odseku 1 zvážia
c)možnosť získania odbornej kvalifikácie prostredníctvom alternatívnych spôsobov;
N
Návrh zákon a
Čl. I
§: 5
O: 3
P: c)
(3) V teste proporcionality sa posudzuje aj
c) každý spôsob získania odbornej kvalifikácie,
Ú
GP-N
Č: 7
O: 4 P: a) a b)
4. Pred zavedením nových alebo zmenou existujúcich ustanovení členské štáty okrem toho zabezpečia súlad špecifických požiadaviek súvisiacich s dočasným a príležitostným poskytovaním služieb, ktoré stanovené v hlave II smernice 2005/36/ES, so zásadou proporcionality, vrátane:
a) automatickej dočasnej registrácie alebo pro forma členstva v profesijnej organizácii alebo orgáne, uvedenej v článku 6 prvom odseku písm. a) smernice 2005/36/ES;
b) vyhlásenia, ktoré je potrebné urobiť vopred, podľa článku 7 ods. 1 smernice 2005/36/ES, dokumentov, ktoré sa vyžadujú podľa odseku 2 uvedeného článku alebo akejkoľvek inej rovnocennej požiadavky
N
Návrh zákona
Čl. I
§: 5
O:4
P: a) a b)
(4) Testom proporcionality sa zabezpečuje súlad osobitných požiadaviek, ktoré súvisia s dočasným poskytovaním služieb alebo s príležitostným poskytovaním služieb podľa osobitného predpisu,8) so zásadou proporcionality, vrátane
a) automatickej dočasnej registrácie alebo formálneho členstva v profesijnej organizácii,
Ú
GP-N
8
LEGENDA:
V stĺpci (1):
Č – článok
O – odsek
V – veta
P – číslo (písmeno)
V stĺpci (3):
N – bežná transpozícia
O – transpozícia s možnosťou voľby
D transpozícia podľa úvahy (dobrovoľná)
n.a. – transpozícia sa neuskutočňuje
V stĺpci (9)
GP A a) g): goldplating je identifikovaný
GP N: goldplating nie je identifikovaný
V stĺpci (5):
Č – článok
§ – paragraf
O – odsek
V – veta
P – písmeno (číslo)
V stĺpci (7):
Ú úplná zhoda (ak bolo ustanovenie smernice prebraté v celom rozsahu, správne, v príslušnej forme, so zabezpečenou inštitucionálnou infraštruktúrou, s príslušnými sankciami a vo vzájomnej súvislosti)
Č čiastočná zhoda (ak minimálne jedna z podmienok úplnej zhody nie je splnená)
Ž žiadna zhoda (ak nebola dosiahnutá ani úplná ani čiast. zhoda alebo k prebratiu dôjde v budúcnosti)
n.a. neaplikovateľnosť (ak sa ustanovenie smernice netýka SR alebo nie je potrebné ho prebrať)
b) vyhlásenia, ktoré sa predkladá vopred podľa osobitného predpisu,9) vrátane jeho príloh,