B. Osobitná časťK bodu 1
Navrhované znenie reaguje na výhrady Komisie v oznámení o porušení pravidiel č. 2021/2204, že prišlo k rozšíreniu zoznamu závažných dôvodov týkajúcich sa verejného záujmu. Podľa Smernice (EÚ) 2018/958 je cieľom verejného záujmu aj „ochrana spotrebiteľov, príjemcov služieb a pracovníkov“.
Doterajšia vnútroštátna úprava tento cieľ transponuje ako ochranu spotrebiteľov, príjemcov služieb, zamestnancov a osôb oprávnených prevádzkovať živnosť.
Keďže predmetné ustanovenie bolo namietané ako rozšírenie cieľov verejného záujmu, navrhuje sa zmena, ktorou sa zabezpečí, že pôjde o ochranu zdravia a bezpečnosti spotrebiteľov, príjemcov služieb a každej fyzickej osoby, ktorá vykonáva regulované povolanie.
K bodu 2
Cieľom navrhovanej právnej úpravy je, aby sa v teste proporcionality skúmala dostatočnosť alebo nedostatočnosť existujúcej právnej úpravy z hľadiska dosiahnutého cieľa. To znamená, že sa budú zohľadňovať vo všeobecnosti existujúce pravidlá (t.j. všeobecného a osobitného charakteru), ktoré sú napríklad právne predpisy zaoberajúce sa ochranou spotrebiteľa a bezpečnosťou výrobkov.
Doterajšia právna úprava uvádzala, že sa v teste proporcionality posudzujú len existujúce pravidlá týkajúce sa právnych predpisov zameraných na regulované povolania, pričom výhrada sa týka zúženia len na právne predpisy týkajúce sa regulácie povolaní a nie právne predpisy všeobecného charakteru.
K bodu 3
Navrhované znenie reaguje na výhradu týkajúcu sa možnosti získania odbornej kvalifikácie prostredníctvom alternatívnych spôsobov. Doterajšia právna úprava ustanovila preskúmanie možnosti získania odbornej kvalifikácie prostredníctvom ďalšieho vzdelávania. Navrhuje sa právna úprava, ktorou sa preskúmava každý spôsob získania odbornej kvalifikácie bez rozdielu či ide o vzdelanie získané v rámci formálneho alebo neformálneho vzdelávania.
Pri regulácii povolaní sa môžu ustanoviť kvalifikačné predpoklady nasledovne napr. vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa v príslušnom študijnom odbore alebo vysokoškolské vzdelanie prvého stupňa v príslušnom študijnom odbore a 2 ročná odborná v prax, alebo môže byť kvalifikačný predpoklad ustanovený ako úplné stredné odborné vzdelanie v príslušnom študijnom odbore a ako alternatíva osvedčenie o odbornej spôsobilosti získané v rámci neformálneho vzdelávania.
Predmetom posúdenia v rámci testu proporcionality je preto nevyhnutné zahrnúť všetky spôsoby získania odbornej kvalifikácie.