B. Osobitná časť
K bodu 1
Navrhované znenie reaguje na výhrady Komisie v oznámení o porušení pravidiel č. 2021/2204, že prišlo k rozšíreniu zoznamu závažných dôvodov týkajúcich sa verejného záujmu. Podľa Smernice (EÚ) 2018/958 je cieľom verejného záujmu aj „ochrana spotrebiteľov, príjemcov služieb a pracovníkov“.
Doterajšia vnútroštátna úprava tento cieľ transponuje ako ochranu spotrebiteľov, príjemcov služieb, zamestnancov a osôb oprávnených prevádzkovať živnosť.
Keďže predmetné ustanovenie bolo namietané ako rozšírenie cieľov verejného záujmu, navrhuje sa zmena, ktorou sa zabezpečí, že pôjde o ochranu zdravia a bezpečnosti spotrebiteľov, príjemcov služieb a každej fyzickej osoby, ktorá vykonáva regulované povolanie.
K bodu 2
Cieľom navrhovanej právnej úpravy je, aby sa v teste proporcionality skúmala dostatočnosť alebo nedostatočnosť existujúcej právnej úpravy z hľadiska dosiahnutého cieľa. To znamená, že sa budú zohľadňovať vo všeobecnosti existujúce pravidlá (t.j. všeobecného a osobitného charakteru), ktoré napríklad právne predpisy zaoberajúce sa ochranou spotrebiteľa a bezpečnosťou výrobkov.
Doterajšia právna úprava uvádzala, že sa v teste proporcionality posudzujú len existujúce pravidlá týkajúce sa právnych predpisov zameraných na regulované povolania, pričom výhrada sa týka zúženia len na právne predpisy týkajúce sa regulácie povolaní a nie právne predpisy všeobecného charakteru.
K bodu 3
Navrhované znenie reaguje na výhradu týkajúcu sa možnosti získania odbornej kvalifikácie prostredníctvom alternatívnych spôsobov. Doterajšia právna úprava ustanovila preskúmanie možnosti získania odbornej kvalifikácie prostredníctvom ďalšieho vzdelávania. Navrhuje sa právna úprava, ktorou sa preskúmava každý spôsob získania odbornej kvalifikácie bez rozdielu či ide o vzdelanie získané v rámci formálneho alebo neformálneho vzdelávania.
Pri regulácii povolaní sa môžu ustanoviť kvalifikačné predpoklady nasledovne napr. vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa v príslušnom študijnom odbore alebo vysokoškolské vzdelanie prvého stupňa v príslušnom študijnom odbore a 2 ročná odborná v prax, alebo môže byť kvalifikačný predpoklad ustanovený ako úplné stredné odborné vzdelanie v príslušnom študijnom odbore a ako alternatíva osvedčenie o odbornej spôsobilosti získané v rámci neformálneho vzdelávania.
Predmetom posúdenia v rámci testu proporcionality je preto nevyhnutné zahrnúť všetky spôsoby získania odbornej kvalifikácie.
K bodu 4
Navrhované znenie spresňuje v súlade so znením smernice požiadavku pri dočasnom a príležitostnom poskytovaní služieb, týkajúcej sa automatickej dočasnej registrácie alebo formálneho členstva v profesijnej organizácii, tak že sa bude vždy posudzovať so zásadou proporcionality, bez ďalších podmienok.
K bodu 5
Navrhovaným znením sa v súlade so smernicou spresňuje požiadavka na súlad osobitných požiadaviek, ktoré súvisia s dočasným poskytovaním služieb alebo s príležitostným poskytovaním služieb, ktoré sa týkajú sprievodných dokumentov, ako aj ostatných rovnocenných požiadaviek nielen s vyhlásením podľa § 41 zákona č. 422/2015 Z. z. o uznávaní dokladov o vzdelaní a o uznávaní odborných kvalifikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
K bodom 6 až 10
Na odstránenie výhrad k nesprávnej transpozícii sa dopĺňajú návrhy právnych predpisov, pri ktorých sa pripomienkové konanie neuskutočnilo (z dôvodu ohrozenia ľudských práv a základných slobôd), ako aj pozmeňujúce a doplňujúce návrhy k návrhom zákonov, ak sa týkajú regulácie povolaní.
Zároveň sa v nadväznosti na výhrady komisie s cieľom správnej transpozície zaručí vykonanie testu proporcionality ex-ante. Ustanovenie sa dopĺňa o procesné záruky posúdenia proporcionality zo strany ministerstva alebo ústredného orgánu štátnej správy v prípadoch navrhovanej regulácie povolaní vo vnútornom predpise vnútornej komory. Na zabezpečenie aktívneho dohľadu sa ustanovuje, že ministerstvo alebo ústredný orgán štátnej správy, v ktorého pôsobnosti je regulované povolania, zašle stanovisko k testu proporcionality aj v prípade ak nemá voči nemu pripomienky. Taktiež sa upravuje, že pri vyhodnocovaní pripomienok zaslaných k vyplnenému testu proporcionality v prípade návrhu regulácie povolania vnútornom predpise profesijnej komory, subjekt, ktorý navrhuje reguláciu povolania, bude povinný zohľadniť pripomienky ministerstva alebo ostatného ústredného orgánu štátnej správy, v ktorého pôsobnosti je príslušné regulované povolanie, k testu proporcionality.
V rámci zvýšenia povedomia o publikovaných testoch proporcionality ministerstvo školstva zašle informáciu o zverejnených testoch proporcionality ostatným ministerstvám a ostatným ústredným orgánom štátnej správy prostredníctvom emailovej notifikácie. Ministerstvo v súčasnosti na webovom sídle vyhradenú časť pre test proporcionality.
K bodu 11
Prechodným ustanovením sa nastavujú pravidlá pri vykonávaní testu proporcionality, týkajúce sa pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov k návrhu zákona, ktoré neboli schválené pred účinnosťou novely tak, aby sa dokončili podľa doterajších predpisov.
K článku II
Ide o vyvolanú zmenu v nadväznosti na čl. I bod 6 [§ 6 ods. 1 písm. c)].
K článku III
Účinnosť sa navrhuje v nadväznosti na trvanie legislatívneho procesu.
V Bratislave, 2. októbra 2024.
Robert Fico, v. r.
predseda vlády Slovenskej republiky
Tomáš Drucker, v. r.
minister školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky