269/2018 Z. z.
ZÁKON
z 11. septembra 2018
o zabezpečovaní kvality vysokoškolského vzdelávania a o zmene a doplnení zákona č. 343/2015 Z. z. o
verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl.I
PRVÁ ČASŤ
ZÁKLADNÉ USTANOVENIA
§ 1
Predmet zákona
Tento zákon upravuje vnútorný systém zabezpečovania kvality vysokoškolského vzdelávania (ďalej len "vnútorný systém") a jeho overovanie, zriadenie a postavenie Slovenskej akreditačnej agentúry pre vysoké školstvo (ďalej len "agentúra") a jej konanie, udeľovanie akreditácie študijného programu, udeľovanie akreditácie habilitačného konania a udeľovanie akreditácie konania na vymenúvanie profesorov (ďalej len "inauguračné konanie").
§ 2
Vymedzenie pojmov
Na účely tohto zákona sa rozumie
a) štandardmi pre vnútorný systém súbor požiadaviek na vnútorný systém a na spôsob jeho implementácie,
b) štandardmi pre študijný program súbor požiadaviek, ktorých plnením je podmienené udelenie akreditácie študijného programu,
c) štandardmi pre habilitačné konanie a inauguračné konanie súbor požiadaviek, ktorých plnením je podmienené udelenie akreditácie habilitačného konania alebo akreditácie inauguračného konania,
d) metodikou na vyhodnocovanie štandardov súbor postupov, kritérií a ukazovateľov, ktorých prostredníctvom pracovné skupiny výkonnej rady agentúry (ďalej len "pracovná skupina") a zamestnanci agentúry vyhodnocujú plnenie štandardov a opatrení na zabezpečenie súladu vnútorného systému alebo jeho implementácie so štandardmi pre vnútorný systém (ďalej len "opravné opatrenie"),
e) akreditáciou študijného programu oprávnenie uskutočňovať študijný program a udeľovať jeho absolventom zodpovedajúci akademický titul,
f) akreditáciou habilitačného konania oprávnenie uskutočňovať habilitačné konanie v odbore habilitačného konania a inauguračného konania,
g) akreditáciou inauguračného konania oprávnenie uskutočňovať inauguračné konanie v odbore habilitačného konania a inauguračného konania,
h) úpravou študijného programu doplnenie alebo vypustenie povinných predmetov alebo povinne voliteľných predmetov, zmena podmienok na riadne skončenie štúdia alebo úprava informačného listu povinného predmetu alebo povinne voliteľného predmetu okrem
1. aktualizácie vyučujúceho,
2. odporúčanej literatúry a
3. druhu, rozsahu a metódy vzdelávacích činností.
§ 3
Vnútorný systém
(1) Vysoká škola zabezpečuje kvalitu poskytovaného vysokoškolského vzdelávania implementáciou svojho vnútorného systému a jeho sústavným rozvojom.
(2) Vnútorný systém upravuje spôsob napĺňania poslania vysokej školy v oblasti vysokoškolského vzdelávania prostredníctvom
a) stratégie zabezpečovania kvality vysokoškolského vzdelávania a kvality výskumnej činnosti, vývojovej činnosti, umeleckej činnosti alebo ďalšej tvorivej činnosti (ďalej len "tvorivá činnosť") vysokej školy,
b) procesov zabezpečovania kvality vysokoškolského vzdelávania a kvality tvorivej činnosti,
c) prepojenia medzi tvorivou činnosťou a vysokoškolským vzdelávaním vysokej školy v príslušnom študijnom odbore.
(3) Vnútorný systém upravuje pravidlá
a) vytvárania, schvaľovania, uskutočňovania a úpravy každého študijného programu, ktoré
1. zabezpečujú zohľadnenie oblasti poznania podľa príslušného študijného odboru alebo kombinácie študijných odborov, v ktorých absolventi získavajú vysokoškolské vzdelanie,
2. upravujú pôsobnosť orgánov vysokej školy alebo jej fakulty pri schvaľovaní študijného programu,
3. zabezpečujú podieľanie sa zástupcov študentov, zamestnávateľov z príslušného odvetvia hospodárstva a iných zainteresovaných osôb na vytváraní a úprave študijného programu,
4. zabezpečujú vymedzenie vedomostí, zručností a kompetencií, ktoré absolvent nadobudnúť v rámci štúdia (ďalej len "výsledky vysokoškolského vzdelávania") zodpovedajúcich príslušnej úrovni národného kvalifikačného rámca,
5. zabezpečujú plnenie štandardov pre študijný program,
b) výberu vyučujúcich jednotlivých predmetov študijných programov,
c) prijímacieho konania,
d) schvaľovania vedúcich záverečných prác a školiteľov záverečných prác,
e) hodnotenia študentov tak, aby nevznikali v podobných prípadoch neodôvodnené rozdiely,
f) monitorovania a pravidelného hodnotenia študijných programov, na ktorom sa podieľajú aj študenti, zamestnávatelia z príslušného odvetvia hospodárstva a iné zainteresované osoby; pri tomto monitorovaní a hodnotení sa zohľadňujú:
1. aplikácia najnovších poznatkov v obsahu študijných programov,
2. efektívnosť kritérií a pravidiel hodnotenia študentov,
3. dosahované výsledky vysokoškolského vzdelávania,
4. dotazníky študentov o kvalite výučby a dotazníky o učiteľoch,
5. uplatniteľnosť absolventov,
g) preskúmavania podnetov, ktorými
1. sa študent domáha ochrany svojich práv alebo právom chránených záujmov, o ktorých sa domnieva, že boli porušené činnosťou alebo nečinnosťou vysokej školy, súčasti vysokej školy alebo zamestnancov vysokej školy alebo
2. študent poukazuje na konkrétne nedostatky v činnosti alebo v nečinnosti vysokej školy, súčasti vysokej školy alebo zamestnancov vysokej školy, najmä na porušenie právnych predpisov alebo na porušenie vnútorných predpisov vysokej školy alebo jej súčasti,
h) uskutočňovania tvorivej činnosti vysokej školy a podieľania sa študentov na nej a požiadavky na úroveň a rozsah tvorivej činnosti vysokej školy s ohľadom na jej poslanie,
i) spolupráce so špecializovanými výučbovými zariadeniami na praktickej výučbe a spôsob overovania ich plnenia,
j) spolupráce s externými vzdelávacími inštitúciami podieľajúcimi sa na uskutočňovaní študijného programu tretieho stupňa, ak vysoká škola uskutočňuje študijný program tretieho stupňa v spolupráci s externou vzdelávacou inštitúciou alebo má záujem ho uskutočňovať v spolupráci s externou vzdelávacou inštitúciou,
k) určovania požiadaviek na výber vysokoškolských učiteľov,
k) určovania požiadaviek na výber vysokoškolských učiteľov okrem všeobecných kritérií na obsadzovanie funkčných miest profesorov a docentov a konkrétnych podmienok na obsadzovanie funkčných miest profesorov,
l) zabezpečovania profesijného rozvoja vysokoškolských učiteľov, výskumných pracovníkov a umeleckých pracovníkov vysokej školy,
m) overovania dostatočného priestorového, materiálneho, technického, informačného a personálneho zabezpečenia uskutočňovania študijných programov,
n) zberu, analýzy a používania informácií potrebných na efektívne uskutočňovanie študijného programu,
o) pravidelného zverejňovania aktuálnych, adekvátnych a kvalitatívnych informácií o študijných programoch a ich absolventoch,
p) podľa potrieb vysokej školy okrem pravidiel uvedených v písmenách a) až o).
DRUHÁ ČASŤ
AGENTÚRA
§ 4
(1) Zriaďuje sa agentúra ako nezávislá verejnoprávna inštitúcia, ktorá vykonáva činnosti externého zabezpečovania kvality vysokoškolského vzdelávania. Agentúra je právnickou osobou so sídlom v Bratislave.
(2) Agentúra
a) rozhoduje o
1. súlade vnútorného systému a jeho implementácie so štandardmi pre vnútorný systém,
2. udelení akreditácie študijného programu alebo o jej neudelení,
3. udelení akreditácie habilitačného konania a o jej neudelení alebo o jej odňatí,
4. udelení akreditácie inauguračného konania a o jej neudelení alebo o jej odňatí,
5. uložení opravného opatrenia,
6. zastavení konania o žiadosti o udelenie súhlasu pôsobiť ako súkromná vysoká škola (ďalej len "štátny súhlas"),
b) poskytuje Ministerstvu školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky (ďalej len "ministerstvo školstva")
1. vyjadrenie k žiadosti o udelenie štátneho súhlasu,
2. podnety na úpravu štandardov,
3. vyjadrenie k návrhom týkajúcim sa vysokého školstva,
4. informácie o skutočnostiach nasvedčujúcich akademický podvod alebo účasť na akademickom podvode,1)
c) vedie zoznam
1. posudzovateľov, z ktorých výkonná rada agentúry (ďalej len "výkonná rada") vytvára pracovné skupiny,
2. právnických osôb, ktoré členmi Európskej asociácie pre zabezpečovanie kvality vysokoškolského vzdelávania
(European Association for Quality Assurance in Higher Education) alebo zapísané v Európskom registri
zabezpečovania kvality vysokoškolského vzdelávania (European Quality Assurance Register for Higher Education)
a ich hodnotiace správy na účely posúdenia súladu vnútorného systému a jeho implementácie so štandardmi pre
vnútorný systém (ďalej len "posúdenie vnútorného systému") agentúra automaticky uznáva,
c) vedie zoznam posudzovateľov, z ktorých výkonná rada agentúry (ďalej len „výkonná rada“) vytvára pracovné skupiny,
d) vykonáva dohľad nad plnením štandardov,
e) vydáva
1. štandardy,
2. metodiku na vyhodnocovanie štandardov,
3. zásady na zápis do zoznamu posudzovateľov, ktoré upravujú najmä postup pri zápise do zoznamu posudzovateľov a požiadavky na zápis do zoznamu posudzovateľov,
f) vykonáva zápis do registra študijných odborov a registra študijných programov,
g) vypracúva
1. návrh sadzobníka poplatkov za úkony agentúry (ďalej len "sadzobník poplatkov") a návrh na jeho zmenu,
2. analýzy vývoja systému vysokoškolského vzdelávania v Slovenskej republike vrátane prieskumov medzi študentmi, zamestnancami vysokých škôl, zamestnávateľmi a inými dotknutými subjektmi a analýzy vnútorných hodnotiacich správ týkajúcich sa vnútorných systémov,
3. každoročne výročnú správu o činnosti a hospodárení agentúry,
h) zverejňuje na svojom webovom sídle
1. štandardy a metodiku na vyhodnocovanie štandardov,
2. vnútorné predpisy agentúry,
3. sadzobník poplatkov,
4. vzory žiadostí podľa § 21 ods. 1 písm. a) a b) a vnútornej hodnotiacej správy, vrátane formy a spôsobu ich doručovania,
5. informácie o začatí konania podľa § 21 ods. 1,
6. žiadosti podľa § 21 ods. 1 písm. a) a b),
7. hodnotiace správy pracovných skupín po prerokovaní vo výkonnej rade,
8. podklady pre rozhodnutie alebo pre vyjadrenie agentúry a pre vyjadrenie komisie agentúry pre posudzovanie námietok (ďalej len "odvolacia komisia"),
9. rozhodnutia agentúry a vyjadrenia agentúry k žiadostiam podľa § 21 ods. 1 písm. b),
10. vyjadrenia odvolacej komisie podľa § 22 ods. 2,
11. uznesenia orgánov agentúry,
i) vykonáva podnikateľskú činnosť podľa § 20 ods. 7.
(3) Agentúra je povinná
a) požiadať o posúdenie svojej činnosti Európsku asociáciu pre zabezpečovanie kvality vysokoškolského vzdelávania (European Association for Quality Assurance in Higher Education) najmenej raz za päť rokov,
b) zabezpečiť preukázateľne profesijný rozvoj svojich zamestnancov, členov svojich orgánov a posudzovateľov v rozsahu pôsobností agentúry,
c) zverejniť návrh zásad na zápis do zoznamu posudzovateľov, vyradenie z tohto zoznamu a vytváranie pracovných skupín na svojom webovom sídle najmenej na 30 dní, pripomienky doručené počas tejto lehoty
vyhodnotiť a ich vyhodnotenie zverejniť spolu so schváleným znením zásad,
d) zverejniť návrh sadzobníka poplatkov a návrh na jeho zmenu na svojom webovom sídle najmenej na 30 dní, pripomienky doručené počas tejto lehoty vyhodnotiť a ich vyhodnotenie spolu s návrhom predložiť ministerstvu školstva,
e) informovať bezodkladne ministerstvo školstva a orgány reprezentácie vysokých škôl o každom návrhu, ktorý zverejní na svojom webovom sídle,
f) uložiť každoročne schválenú účtovnú závierku a výročnú správu o činnosti a hospodárení agentúry do verejnej časti registra účtovných závierok; účtovnú závierku v lehote podľa osobitného predpisu,1a) výročnú správu o činnosti a hospodárení agentúry do 30. júna.
§ 5 až 20 bez zmien
TRETIA ČASŤ
VÝKON PÔSOBNOSTÍ AGENTÚRY
§ 21
(1) Agentúra začne konanie na
a) žiadosť vysokej školy o
1. pravidelné posúdenie vnútorného systému,
1. pravidelné posúdenie súladu vnútorného systému a jeho implementácie so štandardmi pre vnútorný systém (ďalej len „posúdenie vnútorného systému“),
2. udelenie akreditácie študijného programu alebo
3. udelenie akreditácie habilitačného konania a inauguračného konania,
b) žiadosť žiadateľa o udelenie štátneho súhlasu,
c) vlastný podnet agentúry, ak ide o mimoriadne posúdenie vnútorného systému, konanie o odňatí akreditácie habilitačného konania alebo o konanie o odňatí akreditácie inauguračného konania.
(2) Účastníkom konania je
a) verejná vysoká škola,
b) štátna vysoká škola,
c) súkromná vysoká škola alebo ,
d) žiadateľ o udelenie štátneho súhlasu. ,
e) vysoká škola so sídlom mimo územia Slovenskej republiky.
(3) Konanie agentúry, ktoré sa začína na základe žiadosti, sa začína dňom doručenia úplnej žiadosti agentúre vrátane úhrady poplatku. Ak je žiadosť neúplná, agentúra určí na doplnenie žiadosti lehotu najmenej 30 dní, po ktorej márnom uplynutí agentúra žiadosť rozhodnutím odmietne. Konanie agentúry z jej podnetu sa začína dňom prvého úkonu agentúry voči vysokej škole.
(4) Ak účastník konania neuhradí poplatok za úkon agentúry najneskôr spolu s podaním žiadosti, agentúra vyzve účastníka konania na jeho úhradu v lehote 60 dní od doručenia výzvy. Ak ho účastník konania neuhradí ani počas tejto lehoty, agentúra žiadosť rozhodnutím odmietne.
(5) Pracovná skupina vypracuje k žiadosti alebo k podnetu hodnotiacu správu, na ktorej základe výkonná rada rozhodne alebo sa vyjadrí. Pracovná skupina vychádza pri vypracovaní hodnotiacej správy z expertného
posúdenia podkladov, informácií získaných návštevou vysokej školy, dostupných údajov a konzultácií so zainteresovanými osobami. V hodnotiacej správe pracovná skupina uvádza aj skutočnosti, ktoré boli podkladom pre jej závery, postup vyhodnocovania týchto podkladov, vyhodnotenie úrovne plnenia jednotlivých štandardov, zistené nedostatky, odporúčania pre účastníka konania, návrh rozhodnutia alebo vyjadrenia agentúry a mená a priezviská členov pracovnej skupiny.
(6) Účastník konania právo podať k hodnotiacej správe stanovisko v lehote určenej agentúrou, a to najmenej 15 pracovných dní odo dňa doručenia hodnotiacej správy účastníkovi konania.
(7) Agentúra rozhodne alebo sa vyjadrí do jedného roka odo dňa začatia konania; agentúra môže túto lehotu jedenkrát predĺžiť o 30 dní a túto skutočnosť oznámi účastníkovi konania. Lehota neplynie v čase medzi podaním námietky zaujatosti voči zloženiu pracovnej skupiny a jej vyhodnotením a počas lehoty na zaujatie stanoviska účastníkom konania k hodnotiacej správe pracovnej skupiny.
(8) Agentúra v rozhodnutí alebo vo vyjadrení uvedie dôvody, ktoré ju k prijatiu rozhodnutia alebo vyjadrenia viedli a zistené nedostatky. Odôvodnenie nie je potrebné, ak agentúra účastníkovi konania vyhovie v plnom rozsahu.
§ 22 a 23 bez zmien
Posúdenie vnútorného systému
§ 24
(1) Vysoká škola je povinná požiadať agentúru o posúdenie jej vnútorného systému najmenej raz za šesť rokov. Vysoká škola prvýkrát požiada o posúdenie vnútorného systému najskôr štyri roky a najneskôr šesť rokov od svojho zriadenia alebo od udelenia štátneho súhlasu.
(2) Agentúra vykonáva priebežný dohľad nad plnením štandardov pre vnútorný systém najmenej raz za dva roky na základe údajov z
a) hodnotenia úrovne vysokej školy vo vzdelávacej činnosti a v oblasti vedy, techniky alebo umenia prerokovaného vedeckou radou vysokej školy,
b) hodnotenia úrovne fakulty vo vzdelávacej činnosti a v oblasti vedy, techniky alebo umenia prerokovaného orgánom fakulty určeným štatútom príslušnej vysokej školy,
c) registrov uvedených v § 18 ods. 4,
d) analýz podľa § 4 ods. 2 písm. g) druhého bodu.,
e) verejne dostupných dokumentov a údajov vysokej školy.
(3) Agentúra môže v rámci dohľadu nad plnením štandardov z vlastného podnetu začať konanie o mimoriadnom posúdení vnútorného systému. V rámci mimoriadneho posúdenia vnútorného systému výkonná rada v rozhodnutí určí, či ním možno nahradiť posúdenie vnútorného systému podľa odseku 1.
(4) Podkladmi na posúdenie vnútorného systému sú:
a) vnútorný systém; ak vysoká škola vypracované vnútorné predpisy, ktoré upravujú vnútorné systémy fakulty, podkladom sú aj tie,
b) vnútorná hodnotiaca správa o implementácii vnútorného systému vypracovaná vysokou školou,
c) hodnotiaca správa pracovnej skupiny,
d) stanovisko vysokej školy k hodnotiacej správe pracovnej skupiny,
e) verejne dostupné dokumenty a údaje vysokej školy.
(5) Podklady podľa odseku 4 písm. a), b) a d) podáva vysoká škola agentúre elektronicky. Ak ide o mimoriadne posúdenie vnútorného systému, vysoká škola podáva podklady podľa odseku 4 písm. a), b) a d) v lehote určenej agentúrou, ktorá je najmenej 30 dní; ak ide o vnútornú hodnotiacu správu, agentúra môže určiť aj jej rozsah a obsahové zameranie. Ak vysoká škola podklady podľa odseku 4 písm. a), b) a d) v určenej lehote nedodá, postupuje sa podľa odseku 7.
(6) Vysoká škola môže požiadať o vypracovanie hodnotiacej správy na účel posúdenia vnútorného
systému aj právnickú osobu zo zoznamu podľa § 4 ods. 2 písm. c) druhého bodu; túto skutočnosť uvedie v žiadosti
podľa odseku 1. Takto vypracovaná hodnotiaca správa nahrádza hodnotiacu správu pracovnej skupiny. Lehotu
na doručenie tejto hodnotiacej správy určí agentúra po dohode s vysokou školou a príslušnou právnickou osobou;
táto lehota je najmenej 120 dní. Do doručenia hodnotiacej správy agentúra konanie preruší.
(6) Vysoká škola môže požiadať o vypracovanie hodnotiacej správy, ktorá posúdi, či jej vnútorný systém a jeho implementácia v súlade so štandardmi pre vnútorný systém, aj právnickú osobu, ktorá je členom Európskej asociácie pre zabezpečovanie kvality vysokoškolského vzdelávania (European Association for Quality Assurance in Higher Education) alebo je zapísaná v Európskom registri zabezpečovania kvality vysokoškolského vzdelávania (European Quality Assurance Register for Higher Education); túto skutočnosť uvedie v žiadosti podľa odseku 1.Právnická osoba podľa prvej vety vypracuje hodnotiacu správu v súlade s náležitosťami podľa § 21 ods. 5 a pri jej vypracovaní prihliada aj na plnenie štandardov pre študijný program. Takto vypracovaná hodnotiaca správa nahrádza hodnotiacu správu pracovnej skupiny. Lehotu na doručenie tejto hodnotiacej správy určí agentúra po dohode s vysokou školou a príslušnou právnickou osobou; táto lehota je najmenej 120 dní. Do doručenia hodnotiacej správy agentúra konanie preruší.
(7) Ak vysoká škola nepožiada agentúru o posúdenie vnútorného systému v lehote podľa odseku 1, agentúra na túto skutočnosť upozorní vysokú školu. Vysoká škola je povinná žiadosť podľa odseku 1 podať v lehote 60 dní odo dňa doručenia upozornenia; ak ju nepodá, agentúra rozhodne o zrušení všetkých študijných programov vysokej školy.
(8) Ak vysoká škola požiadala agentúru o posúdenie vnútorného systému v lehote podľa odseku 1, agentúra podľa § 21 ods. 3 alebo ods. 4 rozhodnutím odmietla žiadosť vysokej školy o posúdenie vnútorného systému a lehota podľa odseku 1 uplynula pred nadobudnutím právoplatnosti rozhodnutia o odmietnutí žiadosti vysokej školy, agentúra rozhodne o zrušení všetkých študijných programov vysokej školy.
(9) Agentúra pri posudzovaní vnútorného systému prihliada aj na plnenie štandardov pre študijný program a ak vysoká škola udelenú akreditáciu habilitačného konania alebo akreditáciu inauguračného konania, agentúra prihliada aj na plnenie štandardov pre habilitačné konanie a inauguračné konanie.
§ 24 až 29 bez zmeny
§ 30
Akreditácia študijného programu
(1) Vysoká škola môže požiadať o udelenie akreditácie študijného programu v študijnom odbore a stupni, v ktorom doposiaľ nemá oprávnenie na uskutočňovanie študijných programov. Žiadateľ o udelenie štátneho súhlasu podáva žiadosť o udelenie akreditácie študijného programu v študijných odboroch a stupňoch, v ktorých chce začať poskytovať vysokoškolské vzdelávanie. Ak sa na uskutočňovaní študijného programu tretieho stupňa podieľa externá vzdelávacia inštitúcia, vyžaduje sa, aby externá vzdelávacia inštitúcia spĺňala štandardy pre študijný program v rozsahu činností, na ktorých sa pri uskutočňovaní študijného programu podieľa.
(2) Žiadosť o udelenie akreditácie študijného programu obsahuje
a) názov účastníka konania, jeho sídlo a identifikačné číslo organizácie; ak byť študijný program, ktorý je predmetom žiadosti, uskutočňovaný fakultou, aj označenie tejto fakulty,
b) názov študijného programu, formu štúdia a jazyk alebo jazyky, v ktorých má byť uskutočňovaný,
c) názov študijného odboru zo sústavy študijných odborov,
d) stupeň vysokoškolského štúdia,
e) kód stupňa vzdelania a kód odboru vzdelávania podľa medzinárodnej štandardnej klasifikácie vzdelania,
f) úroveň národného kvalifikačného rámca,
g) udeľovaný akademický titul,
h) dokumentáciu pre študijný program, ktorý je predmetom žiadosti, týkajúcu sa
1. priestorového, materiálneho, technického, informačného a personálneho zabezpečenia poskytovania vysokoškolského vzdelávania,
2. požiadaviek na uchádzačov o štúdium, spôsobu ich výberu a odporúčaných osobnostných predpokladov,
3. požiadaviek na absolvovanie štúdia,
4. tvorivej činnosti zamestnancov vysokej školy, ktorí sa majú podieľať na uskutočňovaní študijného programu,
i) súhlasné stanovisko právnickej osoby uvedenej v opise študijného odboru, ak sa podľa opisu študijného odboru vyžaduje,10)
j) súhlasné stanovisko príslušného ministerstva na uskutočňovanie navrhovaného študijného programu, ak ide o štátnu vysokú školu,
k) ďalšiu dokumentáciu potrebnú na vyhodnotenie plnenia jednotlivých štandardov pre študijný program,
l) vnútornú hodnotiacu správu.
(3) Podklady podľa odseku 2 podáva vysoká škola agentúre elektronicky.
(4) Ak ide o prekladateľský kombinačný študijný program, na účely žiadosti o udelenie akreditácie študijného programu vysoká škola v žiadosti uvedie najmenej dve aprobácie spolu s náležitosťami pre predmety translatologického základu. Takto podaná žiadosť sa považuje za žiadosť o udelenie akreditácie študijného programu.
(5) Agentúra rozhodnutím odmietne žiadosť o udelenie akreditácie študijného programu, ak
a) účastník konania oprávnenie vytvárať, uskutočňovať a upravovať študijný program v príslušnom študijnom odbore a stupni,
b) agentúra právoplatne rozhodla o inej žiadosti o udelenie akreditácie študijného programu príslušnej vysokej školy v tom istom študijnom odbore a stupni v priebehu dvoch rokov predchádzajúcich podaniu príslušnej žiadosti alebo
c) účastník konania podal žiadosť o udelenie akreditácie študijného programu na spoločný študijný program, študijný program uskutočňovaný ako interdisciplinárne štúdiá alebo na študijný program uskutočňovaný v kombinácií dvoch študijných odborov.
(6) Agentúra rozhodnutím odmietne žiadosť o udelenie akreditácie študijného programu v príslušnom študijnom odbore, ak ju podá vysoká škola pred uplynutím piatich rokov odo dňa nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia agentúry, ktorým nariadila zrušenie študijného programu v rovnakom študijnom odbore.
(7) Agentúra žiadosť zamietne, ak pri posudzovaní žiadosti zistí, že
a) účastník konania nespĺňa štandardy pre študijný program alebo
b) nie je predpoklad, že súkromná vysoká škola bude spĺňať štandardy pre študijný program a účastníkom konania je žiadateľ o udelenie štátneho súhlasu.
(8) Agentúra rozhodne o udelení akreditácie študijného programu, ak pri posudzovaní žiadosti zistí, že
a) účastník konania spĺňa štandardy pre študijný program alebo
b) je predpoklad, že súkromná vysoká škola bude spĺňať štandardy pre študijný program a účastníkom konania je žiadateľ o udelenie štátneho súhlasu.
(9) Vysoká škola nie je oprávnená upravovať príslušný študijný program bez predchádzajúceho súhlasu agentúry a nie je oprávnená vytvárať v príslušnom študijnom odbore a stupni nové študijné programy; túto skutočnosť vyznačí agentúra v registri študijných odborov a v registri študijných programov.
(10) Agentúra priebežne monitoruje súlad uskutočňovania príslušného študijného programu s podanou žiadosťou o udelenie akreditácie študijného programu a štandardmi pre študijný program.
(11) Agentúra posúdi súlad uskutočňovania príslušného študijného programu so štandardmi pre študijný program po uplynutí dvoch rokov od dátumu riadneho skončenia štúdia prvého študenta príslušného študijného programu, najskôr však po uplynutí štandardnej dĺžky štúdia tohto študijného programu od právoplatnosti rozhodnutia o udelení akreditácie študijného programu.
(12) Agentúra sa pri posúdení podľa odseku 11 zameriava na súlad výsledkov vysokoškolského vzdelávania absolventov príslušného študijného programu s výsledkami vysokoškolského vzdelávania uvedenými v žiadosti o udelenie akreditácie študijného programu.
(13) Agentúra vyznačí v registri študijných odborov zrušenie obmedzenia vytvárať študijné programy v príslušnom študijnom odbore a stupni a v registri študijných programov zrušenie obmedzenia úpravy príslušného študijného programu po potvrdení súladu podľa odseku 11. Ak účastník konania požiadal súbežne o udelenie akreditácie študijného programu na viacero študijných programov v rovnakom študijnom odbore a stupni, zrušenie sa vyznačí až po potvrdení súladu pre všetky tieto študijné programy.
(14) Ak agentúra zistí v rámci posúdenia podľa odseku 11, že uskutočňovanie príslušného študijného programu nie je v súlade so štandardmi pre študijný program, začne sa konanie o mimoriadnom posúdení vnútorného systému.
(15) Ak agentúra v rámci mimoriadneho posúdenia vnútorného systému nenariadi zrušenie študijného programu, ktorý bol predmetom posúdenia podľa odseku 11, určí lehotu, v ktorej opätovne posúdi súlad uskutočňovania študijného programu so štandardmi pre študijný program.
§ 30a
Akreditácia cezhraničného spoločného študijného programu
(1)Vysoká škola so sídlom v Slovenskej republike môže, okrem postupu v súlade s rozhodnutím agentúry podľa § 25 ods. 1, pri tvorbe spoločného študijného programu podľa osobitného predpisu 10a) poskytovaného v spolupráci s vysokou školou so sídlom mimo územia Slovenskej republiky
a)požiadať o udelenie akreditácie agentúru,
b)požiadať o udelenie akreditácie inú právnickú osobu, ktorá je zapísaná v Európskom registri zabezpečovania kvality vysokoškolského vzdelávania (European Quality Assurance Register for Higher Education), alebo
c)vytvoriť akreditovaný cezhraničný spoločný študijný program, ak
1. vysoká škola podľa § 25 ods. 1 právo vytvárať, uskutočňovať a upravovať študijné programy v danom študijnom odbore a stupni štúdia a
2. všetky vysoké školy podieľajúce sa na uskutočňovaní príslušného cezhraničného spoločného študijného programu oprávnené na základe svojich vnútorných systémov zabezpečovania kvality podľa právnych predpisov štátu, v ktorom majú sídlo, samostatne vytvárať študijné programy.
(2) Vysoká škola so sídlom mimo územia Slovenskej republiky môže pri tvorbe cezhraničného spoločného študijného programu poskytovaného v spolupráci s vysokou školou so sídlom mimo územia Slovenskej republiky požiadať o udelenie akreditácie agentúru.
(3)Žiadosť o akreditáciu cezhraničného spoločného študijného programu podľa odseku 1 písm. a) a b) a odseku 2 podávajú spoločne všetky vysoké školy, ktoré sa podieľajú na jeho uskutočňovaní.
(4)Pri konaní podľa odsekov 1 a 2 sa postupuje podľa dokumentov upravujúcich postupy a štandardy európskeho prístupu k zabezpečovaniu kvality spoločných študijných programov prijatých v rámci Európskeho priestoru vysokoškolského vzdelávania (The European Higher Education Area) a zverejnených na webovom sídle Európskeho registra zabezpečovania kvality vysokoškolského vzdelávania (European Quality Assurance Register for Higher Education). Hodnotiaca správa sa zverejňuje aj v anglickom jazyku.
(5)Na postup agentúry sa vzťahuje primerane tretia časť tohto zákona okrem § 30 ods. 5 písm. a) a c).
(6) Rozhodnutie právnickej osoby podľa odseku 1 písm. b) v konaní o udelenie akreditácie cezhraničného spoločného študijného programu je rovnocenné s rozhodnutím agentúry. Pri akreditácii sa postupuje v súlade s právnymi predpismi štátu, v ktorom má právnická osoba sídlo.
(7) Vysoká škola so sídlom na území Slovenskej republiky oznámi agentúre vytvorenie nového cezhraničného spoločného študijného programu podľa odseku 1 písm. b) a c) a agentúra zapíše príslušný študijný program do registra študijných programov. Agentúra je v rámci priebežného dohľadu podľa § 24 ods. 2 oprávnená overovať dodržiavanie postupov podľa odseku 4.
§ 31
Konanie o udelení akreditácie habilitačného konania a akreditácie inauguračného konania
(1) Vysoká škola, ktorá je oprávnená vytvárať študijné programy, môže požiadať o udelenie akreditácie habilitačného konania a inauguračného konania v odbore habilitačného konania a inauguračného konania. Žiadosť možno podať, ak vysoká škola v študijnom odbore alebo v študijných odboroch podľa odseku 2 písm. c) uskutočňuje študijný program tretieho stupňa.
(2) Žiadosť o udelenie akreditácie habilitačného konania a akreditácie inauguračného konania obsahuje
a) názov vysokej školy, jej sídlo a identifikačné číslo organizácie; ak habilitačné konanie a inauguračné konanie uskutočňovať fakulta, aj označenie tejto fakulty,
b) názov odboru habilitačného konania a inauguračného konania navrhnutý vysokou školou a jeho obsahové vymedzenie; ak sa žiadosť vzťahuje len na akreditáciu habilitačného konania alebo len na akreditáciu inauguračného konania, vyznačí sa táto skutočnosť,
c) názov najviac dvoch študijných odborov, ku ktorým byť priradený odbor habilitačného konania a inauguračného konania; vyžaduje sa, aby obsahové vymedzenie odboru habilitačného konania a inauguračného konania bolo čo najbližšie týmto študijným odborom,
d) kritériá príslušnej vysokej školy na vyhodnotenie splnenia podmienok získania vedecko-pedagogického titulu alebo umelecko-pedagogického titulu "docent",
e) kritériá príslušnej vysokej školy na vyhodnotenie splnenia podmienok získania vedecko-pedagogického titulu alebo umelecko-pedagogického titulu "profesor",
f) výsledky periodického hodnotenia tvorivej činnosti vysokej školy podľa osobitného predpisu,11)
g) ďalšiu dokumentáciu potrebnú na vyhodnotenie plnenia jednotlivých štandardov pre habilitačné konanie a inauguračné konanie.
(3) Názov odboru habilitačného konania a inauguračného konania môže byť zhodný s názvom študijného odboru zo sústavy študijných odborov. Pri študijnom odbore nie je možné uviesť študijný odbor, v ktorom možno uskutočňovať len študijné programy prvého stupňa.
(4) Podklady podľa odseku 2 podáva vysoká škola agentúre elektronicky.
(5) Agentúra rozhodnutím odmietne žiadosť vysokej školy, ak
a) podmienky podľa odseku 1 nie sú splnené alebo
b) vysoká škola podala žiadosť v priebehu
1. jedného roka odo dňa právoplatnosti rozhodnutia o zamietnutí žiadosti o udelenie akreditácie habilitačného konania a akreditácie inauguračného konania v odbore habilitačného konania a inauguračného konania, ktorý v žiadosti uvedený podľa odseku 2 písm. c) rovnaký študijný odbor, ako bol uvedený v zamietnutej žiadosti, alebo
2. piatich rokov odo dňa právoplatnosti rozhodnutia o odňatí akreditácie habilitačného konania alebo rozhodnutia o odňatí akreditácie inauguračného konania v príslušnom odbore habilitačného konania a inauguračného konania a v žiadosti je uvedená rovnaká fakulta, ako v žiadosti, ktorá sa vzťahovala na odňatú akreditáciu.
(6) Agentúra rozhodne o udelení akreditácie habilitačného konania alebo akreditácie inauguračného konania, ak pri posudzovaní žiadosti zistí, že vysoká škola spĺňa príslušné štandardy pre habilitačné konanie a inauguračné konanie, inak rozhodne o zamietnutí žiadosti. Ak agentúra rozhodne o udelení akreditácie inauguračného konania, súčasne rozhodne aj o udelení akreditácie habilitačného konania.
§ 32
Odňatie akreditácie habilitačného konania a odňatie akreditácie inauguračného konania
(1) Agentúra začne konanie o odňatí akreditácie habilitačného konania alebo o odňatí akreditácie inauguračného konania, ak zistí skutočnosti nasvedčujúce, že vysoká škola neplní príslušné štandardy pre habilitačné konanie a inauguračné konanie.
(2) Začatím konania o odňatí akreditácie habilitačného konania alebo o odňatí akreditácie inauguračného konania sa príslušná akreditácia vysokej školy pozastavuje a agentúra toto obmedzenie vyznačí v registri študijných odborov. Pozastavením príslušnej akreditácie sa prerušujú všetky neukončené habilitačné konania alebo inauguračné konania v príslušnom odbore habilitačného konania a inauguračného konania.; to
neplatí, ak návrh na vymenovanie profesora schválila vedecká rada vysokej školy.
(3) Ak agentúra v priebehu konania o odňatí akreditácie habilitačného konania alebo o odňatí akreditácie inauguračného konania zistí, že vysoká škola plní príslušné štandardy pre habilitačné konanie a
inauguračné konanie, vyznačí zrušenie pozastavenia príslušnej akreditácie v registri študijných odborov a prerušenie habilitačného konania a inauguračného konania v príslušnom odbore habilitačného konania a inauguračného konania sa ukončuje.
(4) Agentúra rozhodne o odňatí akreditácie habilitačného konania alebo o odňatí akreditácie inauguračného konania v príslušnom odbore habilitačného konania a inauguračného konania, ak sa preukážu skutočnosti podľa odseku 1. Spolu s odňatím akreditácie habilitačného konania agentúra rozhodne aj o odňatí akreditácie inauguračného konania v príslušnom odbore habilitačného konania a inauguračného konania.
(5) Nadobudnutím právoplatnosti rozhodnutia o odňatí akreditácie habilitačného konania sa všetky neukončené habilitačné konania na príslušnej vysokej škole v príslušnom odbore habilitačného konania a inauguračného konania zastavujú.
(6) Nadobudnutím právoplatnosti rozhodnutia o odňatí akreditácie inauguračného konania sa všetky neukončené inauguračné konania na príslušnej vysokej škole v príslušnom odbore habilitačného konania a inauguračného konania zastavujú.; to neplatí, ak návrh na vymenovanie profesora schválila vedecká rada vysokej
školy.
§ 32a
Zrušenie akreditácie habilitačného konania a zrušenie akreditácie inauguračného konania
(1) Agentúra rozhodne o zrušení akreditácie habilitačného konania na základe žiadosti vysokej školy o zrušenie akreditácie habilitačného konania v odbore habilitačného konania a inauguračného konania uvedenom v príslušnej žiadosti vysokej školy. Spolu so zrušením akreditácie habilitačného konania agentúra rozhodne aj o zrušení akreditácie inauguračného konania v príslušnom odbore habilitačného konania a inauguračného konania.
(2) Agentúra rozhodne o zrušení akreditácie inauguračného konania na základe žiadosti vysokej školy o zrušenie akreditácie inauguračného konania v odbore habilitačného konania a inauguračného konania uvedenom v príslušnej žiadosti vysokej školy.
(3) Nadobudnutím právoplatnosti rozhodnutia agentúry o zrušení akreditácie habilitačného konania sa všetky neukončené habilitačné konania na príslušnej vysokej škole v príslušnom odbore habilitačného konania a inauguračného konania zastavujú.
(4) Nadobudnutím právoplatnosti rozhodnutia agentúry o zrušení akreditácie inauguračného konania sa všetky neukončené inauguračné konania na príslušnej vysokej škole v príslušnom odbore habilitačného konania a inauguračného konania zastavujú.; to neplatí, ak návrh na vymenovanie profesora schválila vedecká rada
vysokej školy.
§ 33 až 41 bez zmeny
Čl.II
Zákon č.
343/2015 Z.z.
o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č.
438/2015 Z.z.
, zákona č.
315/2016 Z.z.
, zákona č.
93/2017 Z.z.
, zákona č.
248/2017 Z.z.
, zákona č.
264/2017 Z.z.
a zákona č.
112/2018 Z.z.
sa mení a dopĺňa takto:
1. V § 8 sa vypúšťajú odseky 2 a 4.
Doterajšie odseky 3 a 5 sa označujú ako odseky 2 a 3.
2. V § 8 ods. 2 sa slová "odsekov 1 a 2" nahrádzajú slovami "odseku 1".
3. Za § 187c sa vkladá § 187d, ktorý vrátane nadpisu znie:
"§ 187d
Prechodné ustanovenia k úpravám účinným dňom vyhlásenia
(1) Osoba podľa § 8 ods. 2 podľa predpisov účinných predo dňom účinnosti tohto zákona je oprávnená zrušiť postup zadávania zákazky, pri ktorom bola výzva na predkladanie ponúk odoslaná na uverejnenie predo dňom účinnosti tohto zákona alebo postup zadávania zákazky, ktorý preukázateľne začal predo dňom účinnosti tohto zákona; to neplatí, ak bolo úspešnému uchádzačovi alebo úspešným uchádzačom odoslané oznámenie, že jeho ponuka alebo jeho ponuky sa prijímajú. Ustanovenia § 57 nie sú týmto dotknuté.
(2) Konanie, ktoré sa vzťahuje na osobu a verejné obstarávanie podľa odseku 1, úrad zastaví.".
Čl.III
Tento zákon nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia okrem článku I, ktorý nadobúda účinnosť 1. novembra 2018.
Zákon č.
410/2020 Z.z.
nadobudol účinnosť 23. decembrom 2020 okrem čl. II bodov 1 3 a 5, ktoré
nadobudli účinnosť 1. januárom 2021.
Zákon č.
345/2021 Z.z.
nadobudol účinnosť 1. januárom 2022.
Zákon č.
137/2022 Z.z.
nadobudol účinnosť 25. aprílom 2022.
Zákon č.
167/2024 Z.z.
nadobudol účinnosť 1. augustom 2024.
Andrej Danko v.r.
Peter Pellegrini v.r.
____________________
1)
§ 62b
a
§ 108l zákona č. 131/2002 Z.z.
o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č.
137/2022 Z.z.
1a)
§ 23a zákona č. 431/2002 Z.z.
o účtovníctve v znení neskorších predpisov.
2)
§ 3 ods. 2 zákona č. 103/2007 Z.z.
o trojstranných konzultáciách na celoštátnej úrovni a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o tripartite).
3)
§ 26a zákona č. 172/2005 Z.z.
o organizácii štátnej podpory výskumu a vývoja a o doplnení zákona č.
575/2001
Z.z.
o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov.
4)
§ 5 zákona č. 552/2003 Z.z.
o výkone práce vo verejnom záujme v znení neskorších predpisov.
5)
§ 10 ods. 4 písm. a) zákona č. 330/2007 Z.z.
o registri trestov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č.
91/2016 Z.z.
6) Zákon č.
431/2002 Z.z.
v znení neskorších predpisov.
7) Zákon č.
176/2004 Z.z.
o nakladaní s majetkom verejnoprávnych inštitúcií a o zmene zákona Národnej rady Slovenskej republiky č.
259/1993 Z.z.
o Slovenskej lesníckej komore v znení zákona č.
464/2002 Z.z.
v znení
neskorších predpisov.
8) Zákon č.
357/2015 Z.z.
o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
9)
§ 76 ods. 10 zákona č. 131/2002 Z.z.
o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
10a) § 54a zákona č. 131/2002 Z. z. v znení neskorších predpisov.
13)
§ 49a zákona č. 131/2002 Z.z.
v znení neskorších predpisov.
14)
§ 1 ods. 1 písm. c) zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 278/1993 Z.z.
o správe majetku štátu v znení neskorších predpisov.