K bodu 15
Pre vylúčenie pochybností sa dopĺňa ustanovenie, podľa ktorého sa pracovný pomer rektora uzatvára na dobu výkonu funkcie rektora, a zakladá sa novou (samostatnou) pracovnou zmluvou alebo zmenou existujúcej pracovnej zmluvy, ktorú rektor s vysokou školou už má uzatvorenú. V praxi vznikali nejasnosti ohľadom skončenia pracovného pomeru rektora, kedy po jeho odvolaní nebolo zrejmé, čo ďalej s pracovným pomerom, nakoľko jeho odvolaním samotný pracovný pomer na výkon funkcie rektora, nezanikol. Z hľadiska hospodárnosti pri nakladaní s verejnými zdrojmi nie je žiaduce, aby pracovný pomer pretrvával aj po odvolaní rektora. Uvedené doplnenie odstráni nejasnosti spojené so skončením pracovného pomeru.
K bodu 16
Cieľom zmien v § 10 ods. 5 je skrátenie lehoty pre vyhlásenie voľby kandidáta na rektora z 270 dní na 6 mesiacov pred uplynutím funkčného obdobia rektora. Keďže z hľadiska aplikačnej praxe je súčasná lehota cca. 9 mesiacov neprimerane dlhá. Na zabezpečenie jednoznačného postupu sa dopĺňajú tiež lehoty pre prípady, kedy vysoká škola nemá rektora alebo vo voľbe nebol úspešný žiaden uchádzač.
K bodu 17
Rovnako ako pri rektorovi, pre vylúčenie pochybností sa dopĺňa ustanovenie, podľa ktorého sa pracovný pomer prorektora uzatvára na dobu výkonu funkcie prorektora, a zakladá sa pracovnou zmluvou alebo zmenou existujúcej pracovnej zmluvy, ktorú prorektor s vysokou školou už má uzatvorenú. V praxi vznikali nejasnosti ohľadom skončenia pracovného pomeru prorektora, kedy po jeho odvolaní nebolo zrejmé, čo ďalej s pracovným pomerom, nakoľko jeho odvolaním samotný pracovný pomer na výkon funkcie prorektora, nezanikol. Z hľadiska hospodárnosti pri nakladaní s verejnými zdrojmi nie je žiaduce, aby pracovný pomer pretrvával aj po odvolaní prorektora. Uvedené doplnenie odstráni nejasnosti spojené so skončením pracovného pomeru.
K bodu 18
Upravuje sa povinnosť rektora verejnej vysokej školy predložiť ministerstvu školstva dlhodobý zámer až po jeho schválení v správnej rade verejnej vysokej školy. Schvaľovanie dlhodobého zámeru sa ponecháva na schválenie len v správnej rade verejnej vysokej školy, čím sa odstráni komplikovaný schvaľovací proces, kedy dlhodobý zámer musel pred rokovaním správnej rady verejnej vysokej školy schváliť aj akademický senát verejnej vysokej školy a vyjadrovala sa k nemu aj vedecká rada verejnej vysokej školy.
K bodom 19 a 20
Cieľom zmien je úprava pôsobnosti vedeckej rady verejnej vysokej školy v rámci spružnenia riadenia vysokej školy. Schvaľovanie dlhodobého zámeru sa ponecháva na schválenie len v správnej rade verejnej vysokej školy, čím sa odstráni komplikovaný schvaľovací proces, kedy dlhodobý zámer musel pred rokovaním správnej rady verejnej vysokej školy schváliť aj akademický senát verejnej vysokej školy a vyjadrovala sa k nemu aj vedecká rada verejnej vysokej školy.
Schvaľovanie všeobecných kritérií na obsadzovanie funkčných miest profesorov a docentov a konkrétnych podmienok na obsadzovanie funkčných miest profesorov sa v súlade s potrebami aplikačnej praxe navrhuje pre zjednodušenie spojiť do jedného úkonu.
Verejná vysoká škola si môže naďalej v rámci realizácie akademickej slobody určiť aj ďalšie úlohy, ktoré má plniť vedecká rada verejnej vysokej školy a ďalšie dokumenty, ktoré má vedecká rada schvaľovať, avšak výlučne vo svojom štatúte ako základnom vnútornom predpise.