B. Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
Navrhuje sa doplnenie v § 2 ods. 4, podľa ktorého len vysoké školy a právnické osoby, v ktorých majú účasť vysoké školy (napr. obchodná spoločnosť, kde je vysoká škola spoločníkom alebo občianske združenie, kde je vysoká škola členom), majú výhradné právo používať vo svojom názve pojem univerzita alebo vysoká škola. Cieľom je zabezpečiť, exkluzivitu názvu, aby iné subjekty, ktoré nie vysokými školami, nemohli vo svojom názve (klamlivo) používať toto označenie.
K bodu 2
Cieľom úpravy v § 2a ods. 1 je zohľadniť aktuálny názov ministerstva.
K bodu 3
Dopĺňa sa povinnosť ministerstva uložiť pokutu vysokej škole, ktorá si neplní povinnosti poskytovať údaje do registrov podľa tohto zákona a aktualizovať tieto údaje a povinnosti vyplývajúce z § 73a. Cieľom je zabezpečiť, aby vysoké školy nezanedbávali tieto povinnosti, a to pod bezprostrednou hrozbou sankcie.
K bodu 4
Cieľom doplnenia v § 8 ods. 1 je explicitne ustanoviť verejným vysokým školám povinnosť určiť počet členov akademického senátu verejnej vysokej školy v štatúte verejnej vysokej školy, tak ako je tomu pri členoch správnej rady verejnej vysokej školy. Počet členov správnej rady závisí od počtu členov akademického senátu, preto by v záujme právnej istoty mali byť oba počty určené v štatúte.
K bodom 5 až 14
Upravuje sa pôsobnosť akademického senátu verejnej vysokej školy v § 9 ods. 1. Cieľom úpravy je najmä zefektívnenie schvaľovania úkonov a dokumentov v kolektívnych orgánoch verejnej vysokej školy, najmä strategických dokumentov ako dlhodobý zámer verejnej vysokej školy a rozpočet verejnej vysokej školy. Schvaľovanie dlhodobého zámeru sa ponecháva len správnej rade verejnej vysokej školy, čím sa odstráni komplikovaný schvaľovací proces, kedy dlhodobý zámer musel pred rokovaním správnej rady verejnej vysokej školy schváliť aj akademický senát verejnej vysokej školy a vyjadrovala sa k nemu aj vedecká rada verejnej vysokej školy. Taktiež sa v záujme zjednodušenia procesov len správnej rade verejnej vysokej školy ponecháva schvaľovanie rozpočtu verejnej vysokej školy.
Vypúšťa sa redundantná kompetencia akademického senátu verejnej vysokej školy, podľa ktorej akademický senát verejnej vysokej školy berie na vedomie správu o činnosti správnej rady verejnej vysokej školy. Rovnako sa vypúšťa povinnosť správnej rady verejnej vysokej školy vyjadriť sa k výročnej správe o činnosti verejnej vysokej školy a výročnej správe o hospodárení verejnej vysokej školy. Tým sa celkovo spružňuje riadenie vysokej školy.
Verejná vysoká škola si môže naďalej v rámci realizácie akademickej slobody určiť aj ďalšie dokumenty, ktoré bude schvaľovať akademický senát verejnej vysokej školy (napr. dlhodobý zámer, rozpočet alebo správa o kontrole hospodárenia s finančnými prostriedkami) a určiť ďalšie úlohy, ktoré plniť akademický senát verejnej vysokej školy, avšak výlučne vo svojom štatúte ako základnom vnútornom predpise.
K bodu 15
Pre vylúčenie pochybností sa dopĺňa ustanovenie, podľa ktorého sa pracovný pomer rektora uzatvára na dobu výkonu funkcie rektora, a zakladá sa novou (samostatnou) pracovnou zmluvou alebo zmenou existujúcej pracovnej zmluvy, ktorú rektor s vysokou školou uzatvorenú. V praxi vznikali nejasnosti ohľadom skončenia pracovného pomeru rektora, kedy po jeho odvolaní nebolo zrejmé, čo ďalej s pracovným pomerom, nakoľko jeho odvolaním samotný pracovný pomer na výkon funkcie rektora, nezanikol. Z hľadiska hospodárnosti pri nakladaní s verejnými zdrojmi nie je žiaduce, aby pracovný pomer pretrvával aj po odvolaní rektora. Uvedené doplnenie odstráni nejasnosti spojené so skončením pracovného pomeru.
K bodu 16
Cieľom zmien v § 10 ods. 5 je skrátenie lehoty pre vyhlásenie voľby kandidáta na rektora z 270 dní na 6 mesiacov pred uplynutím funkčného obdobia rektora. Keďže z hľadiska aplikačnej praxe je súčasná lehota cca. 9 mesiacov neprimerane dlhá. Na zabezpečenie jednoznačného postupu sa dopĺňajú tiež lehoty pre prípady, kedy vysoká škola nemá rektora alebo vo voľbe nebol úspešný žiaden uchádzač.
K bodu 17
Rovnako ako pri rektorovi, pre vylúčenie pochybností sa dopĺňa ustanovenie, podľa ktorého sa pracovný pomer prorektora uzatvára na dobu výkonu funkcie prorektora, a zakladá sa pracovnou zmluvou alebo zmenou existujúcej pracovnej zmluvy, ktorú prorektor s vysokou školou uzatvorenú. V praxi vznikali nejasnosti ohľadom skončenia pracovného pomeru prorektora, kedy po jeho odvolaní nebolo zrejmé, čo ďalej s pracovným pomerom, nakoľko jeho odvolaním samotný pracovný pomer na výkon funkcie prorektora, nezanikol. Z hľadiska hospodárnosti pri nakladaní s verejnými zdrojmi nie je žiaduce, aby pracovný pomer pretrvával aj po odvolaní prorektora. Uvedené doplnenie odstráni nejasnosti spojené so skončením pracovného pomeru.
K bodu 18
Upravuje sa povinnosť rektora verejnej vysokej školy predložiť ministerstvu školstva dlhodobý zámer po jeho schválení v správnej rade verejnej vysokej školy. Schvaľovanie dlhodobého zámeru sa ponecháva na schválenie len v správnej rade verejnej vysokej školy, čím sa odstráni komplikovaný schvaľovací proces, kedy dlhodobý zámer musel pred rokovaním správnej rady verejnej vysokej školy schváliť aj akademický senát verejnej vysokej školy a vyjadrovala sa k nemu aj vedecká rada verejnej vysokej školy.
K bodom 19 a 20
Cieľom zmien je úprava pôsobnosti vedeckej rady verejnej vysokej školy v rámci spružnenia riadenia vysokej školy. Schvaľovanie dlhodobého zámeru sa ponecháva na schválenie len v správnej rade verejnej vysokej školy, čím sa odstráni komplikovaný schvaľovací proces, kedy dlhodobý zámer musel pred rokovaním správnej rady verejnej vysokej školy schváliť aj akademický senát verejnej vysokej školy a vyjadrovala sa k nemu aj vedecká rada verejnej vysokej školy.
Schvaľovanie všeobecných kritérií na obsadzovanie funkčných miest profesorov a docentov a konkrétnych podmienok na obsadzovanie funkčných miest profesorov sa v súlade s potrebami aplikačnej praxe navrhuje pre zjednodušenie spojiť do jedného úkonu.
Verejná vysoká škola si môže naďalej v rámci realizácie akademickej slobody určiť aj ďalšie úlohy, ktoré plniť vedecká rada verejnej vysokej školy a ďalšie dokumenty, ktoré vedecká rada schvaľovať, avšak výlučne vo svojom štatúte ako základnom vnútornom predpise.
K bodu 21
Cieľom úpravy je určiť, miesta ktorých vedúcich zamestnancov sa obsadzujú výberovým konaním; miesta ďalších vedúcich zamestnancov sa obsadzujú výberovým konaním v súlade s osobitným predpisom, zákonom č. 552/2003 Z. z. o výkone práce vo verejnom záujme , ak tak určí pracovný poriadok verejnej vysokej školy.
Doterajšia právna úprava, ktorá konkrétne určuje, kto je považovaný za vedúceho zamestnanca, spôsobuje v aplikačnej praxi nejednoznačný výklad, keď za vedúceho zamestnanca nie je považovaný napríklad prorektor, ktorého vedúcu funkciu ale nemožno spochybňovať. Otázku určenia vedúcich zamestnancov pritom dostatočne upravuje § 9 ods. 3 Zákonníka práce.
K bodu 22
Dopĺňa sa povinnosť verejnej vysokej školy vydať vnútorný predpis, ktorým „všeobecné kritériá na obsadzovanie funkčných miest profesorov a docentov a konkrétne podmienky na obsadzovanie funkčných miest profesorov“, pričom tento predpis musí byť vydaný v súlade so štandardami pre habilitačné a inauguračné konanie z dôvodu, aby funkcie docent a profesor neobsadzovali osoby, ktoré nespĺňajú kritériá na získanie týchto titulov.
Tento predpis má schvaľovať vedecká rada verejnej vysokej školy.
K bodom 23 a 24
Dopĺňa sa osobitná úprava k niektorým ustanoveniam zákona č. 176/2004 Z. z. o nakladaní s majetkom verejnoprávnych inštitúcií a o zmene zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 259/1993 Z. z. o Slovenskej lesníckej komore v znení zákona č. 464/2002 Z. z.(ďalej len „zákon o nakladaní s majetkom“).
Upravuje sa možnosť verejnej vysokej školy previesť vlastníctvo svojej nepotrebnej nehnuteľnej veci v prípadoch hodných osobitného zreteľa priamym predajom alebo takúto vec darovať. V prípadoch hodných osobitného zreteľa rozhoduje správa rada verejnej vysokej školy dvojtretinovou väčšinou všetkých členov (nové znenie § 41 ods. 8), pričom takýto návrh musí byť riadne odôvodnený a zverejnený na webovom sídle verejnej vysokej školy.
Podľa zákona o nakladaní s majetkom sa v súčasnosti vyžaduje súhlas kolektívneho orgánu na výpožičku a na nájom nehnuteľnej veci na čas dlhší ako jeden rok alebo na neurčitý čas. Zároveň, podľa zákona o vysokých školách úlohu kolektívneho orgánu pri nakladaní s majetkom plní správna rada. Na základe uvedeného aj bežné nájmy malých priestorov (napr. na umiestnenie nápojových automatov) v súčasnosti schvaľuje správna rada verejnej vysokej školy, čo v praxi znemožňuje verejným vysokým školám flexibilne reagovať na podmienky na trhu s nájmami.
Cieľom predmetnej úpravy je ponechať schvaľovanie nájmu a výpožičky nehnuteľnej veci správnej rade verejnej vysokej školy v prípade, keď ide o nájom alebo výpožičku nehnuteľnej veci na čas dlhší ako tri roky. Predchádzajúci písomný súhlas správnej rady verejnej vysokej školy sa tiež bude vyžadovať len v prípade, ak ide o nájom alebo výpožičku pozemku s celkovou výmerou väčšou ako 50 m2 na čas dlhší ako päť rokov alebo stavbu alebo jej časť s celkovou podlahovou plochou väčšou ako 50 m2 na čas dlhší ako päť rokov. Ide o doplnenie aktuálnej právnej úpravy, keď sa táto výnimka v závislosti od výmery vzťahuje podľa zákona o nakladaní s majetkom len na predaj alebo zámenu, pričom nájom a výpožička predstavujú dispozíciu s majetkom nižšej intenzity.
K bodu 25
Upravuje sa povinnosť verejnej vysokej školy predložiť ministerstvu školstva dlhodobý zámer po jeho schválení v správnej rade verejnej vysokej školy. Zároveň sa dopĺňa povinnosť verejnej vysokej školy zaoberať sa odporúčaniami ministerstva školstva a informovať ministerstvo školstva o záveroch.
K bodu 26
Ide o legislatívno-technickú úpravu vo vzťahu k úprave pôsobnosti správnej rady podľa novelizačného bodu 34.
K bodu 27
Vypúšťa sa povinnosť členstva študentov fakulty v kolektívnom samosprávnom orgáne, ktorého pôsobnosť na úrovni fakulty zodpovedá pôsobnosti vedeckej rady verejnej vysokej školy. Uvedená zmena sa navrhuje, keďže členstvo vo „vedeckej rade fakulty“, by malo primerane zodpovedať členstvu vo vedeckej rade vysokej školy podľa § 11 ods. 2, a teda členmi by mali byť len významní odborníci z oblastí, v ktorých verejná vysoká škola uskutočňuje vzdelávaciu, výskumnú, vývojovú, umeleckú alebo ďalšiu tvorivú činnosť.
K bodu 28
Legislatívno-technická úprava v nadväznosti na bod 30.
K bodom 29 až 31
Cieľom úpravy je zjednodušiť a zefektívniť proces výberu členov správnej rady verejnej vysokej školy. Časť členov správnej rady verejnej vysokej školy v súčasnosti volí a odvoláva akademický senát verejnej vysokej školy, z toho najmenej jedného člena volí a odvoláva len jeho študentská časť; počet členov, ktorých volí študentská časť akademického senátu verejnej vysokej školy, určí štatút verejnej vysokej školy. Časť členov vymenúva a odvoláva minister školstva, pričom počet členov, ktorých menuje minister školstva je o jedného člena menší ako počet členov volených akademickým senátom verejnej vysokej školy. Navrhovanou úpravou sa má zabrániť prípadným snahám o politizáciu akademického prostredia.
Upravuje sa tiež proces vyhlásenia výzvy na predkladane návrhov kandidátov na členov správnej rady verejnej vysokej školy spolu s lehotami. Výzvu na predkladanie návrhov kandidátov zverejňuje verejná vysoká škola ako aj ministerstvo školstva každý na príslušných členov správnej rady verejnej vysokej školy. Výzvu je potrebné vyhlásiť aspoň 3 mesiace pred skončením funkčného obdobia príslušného člena ak končí funkčné obdobie členovi volenému akademickým senátom verejnej vysokej školy, výzvu vyhlasuje verejná vysoká škola; ak končí členstvo členovi menovanému ministrom školstva, výzvu vyhlasuje ministerstvo školstva. Lehota na predkladanie návrhov nesmie byť kratšia ako jeden mesiac. V prípade, ak členstvo skončilo predčasne alebo je funkcia uvoľnená, výzvu je potrebné vyhlásiť bezodkladne, pričom
navrhnutý kandidát na člena musí s návrhom vyjadriť svoj súhlas.
Po uplynutí lehoty na predkladanie návrhov kandidátov na členov správnej rady verejnej vysokej školy zorganizuje verejná vysoká škola verejné vypočutie kandidátov. V prípade, ak o to ministerstvo školstva požiada, verejné vypočutie kandidátov sa uskutoční do 30 kalendárnych dní odo dňa doručenia tejto žiadosti. Minister školstva a akademický senát verejnej vysokej školy môžu určiť, že verejného vypočutia sa zúčastní len vybraná skupina uchádzačov z im doručených návrhov. Tým sa predísť situácii príliš veľkého množstvo návrhov kandidátov, ktorí by mali byť verejne vypočutí. Po verejnom vypočutí, maximálne do 15 kalendárnych dní, sa môže akademický senát verejnej vysokej školy vyjadriť k vypočutým kandidátom z návrhov doručených ministerstvu školstva a naopak, ministerstvo školstva
v rovnakej lehote sa môže vyjadriť k vypočutým kandidátom z návrhov doručených akademickému senátu verejnej vysokej školy. Následne po vyjadrení, resp. márnom uplynutí lehoty na vyjadrenie, si akademický senát verejnej vysokej školy môže zvoliť a minister školstva vybrať z vypočutých kandidátov členov správnej rady, a to každý v príslušnom počte.
Vypúšťa sa nezlučiteľnosť členstva v správnej rade s pracovným pomerom v rozpočtovej alebo príspevkovej organizácii zriadenej niektorým z ministerstiev, keďže takýmito organizáciami napr. Univerzitná nemocnica Bratislava, Slovenské národné divadlo, Pamiatkový úrad, Slovenská filharmónia či Umelecký súbor Lúčnica. Takýto dôvod nezlučiteľnosti s členstvom v správnej rade je v kontraste s § 41 ods. 4, podľa ktorého majú byť členmi správnej rady najmä významné vedecké alebo umelecké osobnosti, či predstavitelia verejného života na celoštátnej alebo regionálnej úrovni.
K bodu 32
V prípade, ak členovi správnej rady skončilo členstvo predčasne alebo je funkcia uvoľnená upravuje sa možnosť voľby alebo vymenovania nového člena z kandidátov, ktorí boli verejne vypočutí v posledných 12 mesiacoch od zániku členstva predchádzajúceho člena, resp. od zvýšenia počtu členov akademického senátu.
K bodu 33
Členovia správnej rady verejnej vysokej školy majú nárok na náhradu výdavkov spojených s výkonom tejto funkcie podľa zákona č. 283/2002 Z.z. o cestovných náhradách v znení neskorších predpisov. Vysoká škola zároveň môže členom správnej rady poskytnúť odmenu. Pravidlá poskytnutia a určenia výšky odmeny určuje akademický senát na návrh rektora.
K bodu 34
Upravuje sa pôsobnosť správnej rady verejnej vysokej školy. Správna rada schvaľuje na návrh rektora po schválení akademickým senátom verejnej vysokej školy metodiku rozpisu dotácie vrátane rozpisu dotácie zo štátneho rozpočtu z kapitoly ministerstva školstva podľa § 89 na súčasti verejnej vysokej školy, zlúčenie, splynutie, zrušenie, rozdelenie, zmenu názvu alebo zmenu sídla verejnej vysokej školy, zriadenie, zlúčenie, splynutie, zrušenie, rozdelenie, zmenu názvu alebo zmenu sídla súčasti verejnej vysokej školy.
Schvaľovanie dlhodobého zámeru sa ponecháva na schválenie len v správnej rade verejnej vysokej školy, čím sa odstráni komplikovaný schvaľovací proces, kedy dlhodobý zámer musel pred rokovaním správnej rady verejnej vysokej školy schváliť aj akademický senát verejnej vysokej školy a vyjadrovala sa k nemu aj vedecká rada verejnej vysokej školy. Taktiež sa len správnej rade verejnej vysokej školy ponecháva schvaľovanie rozpočtu verejnej vysokej školy.
Vypúšťa sa povinnosť správnej rady verejnej vysokej školy vyjadriť sa k výročnej správe o činnosti verejnej vysokej školy a výročnej správe o hospodárení verejnej vysokej školy. Vypúšťa sa tiež povinnosť akademického senátu verejnej vysokej školy prerokovať správu o činnosti správnej rady verejnej vysokej školy. Cieľom je tak zefektívnenie výkonu pôsobnosti správnej rady pričom sa zachováva jej pôsobnosť rozhodovať o strategických otázkach verejnej vysokej školy.
K bodom 35
V prípade štátnych vysokých škôl sa upravuje, že dlhodobý zámer a jeho aktualizáciu schvaľuje príslušné ministerstvo, keďže štátne vysoké školy nemajú správnu radu.
K bodom 36 až 39
Legislatívno-technické úpravy súvisiace s odkazmi na prečíslované ustanovenia zákona.
K bodu 40
Upravuje sa, že ministerstvo zdravotníctva registruje len štatút zdravotníckej vysokej školy, tým sa znižuje administratívna záťaž.
K bodu 41
Legislatívno-technické úpravy súvisiace s odkazmi na prečíslované ustanovenia zákona.
K bodu 42
Dopĺňa sa (obdobne ako pri verejných vysokých školách) povinnosť súkromnej vysokej školy vydať vnútorný predpis „všeobecné kritériá na obsadzovanie funkčných miest profesorov a docentov a konkrétne podmienky na obsadzovanie funkčných miest profesorov“, pričom tento predpis musí byť vydaný v súlade so štandardami pre habilitačné a inauguračné konanie z dôvodu, aby funkcie docent a profesor neobsadzovali osoby, ktoré nespĺňajú kritériá na získanie týchto titulov.
Tento predpis schvaľuje vedecká rada súkromnej vysokej školy v súlade s § 47d.
K bodu 43
Dopĺňa sa (obdobne ako pri verejných vysokých školách) povinnosť súkromnej vysokej školy zaoberať sa odporúčaniami ministerstva školstva k predloženému dlhodobému zámeru súkromnej vysokej školy a informovať ministerstvo školstva o záveroch.
K bodu 44
Legislatívno-technická úprava; príbuzné študijné odbory neexistujú, ide o pozostatok staršej právnej úpravy.
K bodu 45
Vypúšťa sa možnosť uskutočňovať učiteľský študijný program ako profesijne orientovaný študijný program, vzhľadom na aktuálnu nadbytočnosť tejto právnej úpravy.
K bodu 46
Odstraňuje sa obmedzenie podmienečného prijatia len v prípade nesplnenia základných podmienok prijatia na štúdium. Uvedenou úpravou sa umožňuje vysokej škole podmienečne prijať uchádzača aj ak nesplní iné ako základné podmienky. Takouto podmienkou môže byť aj preukázanie ovládania štátneho jazyka v prípade prijímania zahraničných študentov. Uchádzač bude naďalej povinný preukázať splnenie základných podmienok prijatia na štúdium najneskôr v deň určený na zápis na štúdium, má však väčší časový priestor na jej splnenie.
K bodu 47
Z dôvodu nadbytočnosti potreby údajov o predchádzajúcom zamestnaní, prípadne o súčasnom zamestnaní uchádzača o štúdium sa tento údaj ako obligatórna obsahovaná náležitosť prihlášky vypúšťa.
K bodu 48
Z dôvodu zefektívnenia procesov a zníženia byrokratického zaťaženia uchádzačov sa na účely povinnosti uhradiť školné umožňuje vysokej škole využívať údaje z centrálneho registra študentov o svojich študentoch, ktoré sa týkajú ich štúdia na inej vysokej škole v Slovenskej republike v zákonom vymedzenom rozsahu.
K bodu 49
Upravujú sa kvalifikačné predpoklady na obsadenie funkčného miesta profesora a docenta. Kvalifikačným predpokladom na obsadenie funkčného miesta profesora je splnenie kritérií príslušnej vysokej školy na získanie titulu profesor; v prípade obsadzovania funkčného miesta docenta je to splnenie kritérií príslušnej vysokej školy na získanie titulu docent. V oboch prípadoch sa nevyžaduje splnenie podmienky vedeckého a pedagogického alebo umeleckého a pedagogického pôsobenia v príslušnom odbore habilitačného konania a inauguračného konania na vysokej škole. V tejto súvislosti sa navrhuje nevyžadovať ani vypracovanie habilitačnej práce a úspešné absolvovanie habilitačného alebo inauguračného konania. Tieto podmienky by znemožňovali uchádzať sa o príslušné funkčné miesta tým uchádzačom, ktorí spĺňajú ostatné kritéria, ale práve v danom čase pedagogicky nepôsobia na príslušnom funkčnom mieste, čo predstavuje uzavretie systému napr. vo vzťahu k osobám mimo akademického prostredia. Kvalifikačným predpokladom na obsadenie funkčného miesta profesora a funkčného miesta docenta je tiež splnenie všeobecných kritérií na obsadzovanie funkčných miest profesorov a docentov a konkrétnych podmienok na obsadzovanie funkčných miest profesorov príslušnej vysokej školy.
K bodu 50
V súlade so zabezpečovaním kvality vysokoškolského vzdelávania sa upravuje, že kritériá na získanie titulu docent a kritéria na získanie titulu profesor musia byť v súlade so štandardami pre habilitačné konanie a inauguračné konanie.
K bodu 51
Úprava v nadväznosti na existujúci § 76 ods. 3 písm. b).
K bodom 52 až 54
Legislatívno-technické úpravy nadväzujúce na bod 51.
K bodu 55
Uvedenou úpravou sa precizuje postavenie ministerstva školstva v inauguračnom konaní v súlade s potrebami aplikačnej praxe. Doterajšia právna úprava neupravovala postup, čo v prípade, ak ministerstvo zistí nesplnenie podmienok na udelenie vedecko-pedagogického titulu alebo umelecko-pedagogického titulu „profesor“. Podľa navrhovanej právnej úpravy bude na základe overenia vydávať stanovisko, ktoré bude spolu návrhom na vymenovanie minister predkladať prezidentovi. Pokiaľ ministerstvo zistí nesplnenie podmienok, bude môcť vrátiť návrh vysokej škole na ďalšie konanie. Zároveň sa dopĺňa z dôvodu jednoznačnosti výkladu deklaratórne ustanovenie, ktoré uvádza, že inauguračné konanie sa končí vymenovaním profesora prezidentom.
K bodu 56
Legislatívno-technická úprava nadväzujúca na bod 51.
K bodom 57 až 61
V § 77 ods. 2 sa precizuje právna úprava kvalifikačných predpokladov pri obsadzovaní miest vysokoškolských učiteľov a funkcií docentov a profesorov v súlade s § 75.
Vypúšťa sa vydanie minimálnych kritérií pedagogickej, výskumnej, vývojovej alebo umeleckej činnosti z úrovne ministerstva, ktoré je len veľmi ťažko efektívne vykonateľné, keďže nemusí vystihovať všetky špecifiká jednotlivých odborov, ktoré sa môžu meniť pomerne dynamicky.
Požiadavka súladu so štandardami pre habilitačné konanie a inauguračné konanie zostáva zachovaná.
V § 77 ods. 4 sa v súlade s pracovnoprávnymi predpismi dopĺňa povinnosť predĺženia doby trvania pracovného pomeru vysokoškolského učiteľa o čas trvania otcovskej dovolenky, čo vyplynulo ako požiadavka aplikačnej praxe v rámci zjednotenia príslušnej právnej úpravy v pôsobnosti Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR.
V § 77 ods. 5 sa odstraňuje redundantná časť ustanovenia.
Upravuje sa tiež spôsob kreácie členov výberovej komisie pre výberové konanie na obsadenie funkčného miesta docenta alebo funkčného miesta profesora. Zároveň sa vypúšťa požiadavka, aby členovia výberovej komisie museli spĺňať kvalifikačné predpoklady na obsadenie príslušného funkčného miesta. Vypúšťa sa tiež povinnosť určiť zapisovateľa výberovej komisie väčšinou jej členov; zápisnicu spisuje v praxi najčastejšie personalista. Cieľom predmetných zmien je odstrániť komplikovaný proces výberu členov výberovej komisie. Vytvorenie výberovej komisie sa upravuje tak, aby najmenej jeden z členov vymenovaný rektorom nebol zamestnancom príslušnej vysokej školy, čím sa zachováva externý prvok výberového konania.
Zároveň vysokej škole nič nebráni tomu, aby do výberovej komisie nominovala aj vedúceho príslušného pracoviska, na ktoré je výberové konanie vypísané. Vypúšťa sa povinnosť vyžadovať súhlas na uverejnenie osobných údajov vybraného uchádzača a neúspešných uchádzačov; osobné údaje je možné zverejniť buď na základe zákona alebo na základe súhlasu, v tomto prípade ide o zverejnenie údajov na základe zákona. Zároveň sa však dopĺňa lehota, ako dlho majú byť výsledky výberového konania zverejnené, aby sa proporcionálne vyvážila potreba transparentnosti s ochranou osobných údajov.
K bodu 62
Legislatívno-technická úprava nadväzujúca na bod 51.
K bodu 63
Z dôvodu zefektívnenia procesov sa upravuje možnosť poskytnúť dotáciu na rozvoj vysokej školy aj bez výberového konania. Na tento postup sa vyžaduje vyjadrenie orgánov reprezentácie vysokých škôl.
K bodom 64 a 65
Dopĺňajú sa aj študijné programy tak, aby motivačné štipendium nemuselo byť viazané na celý študijný odbor, keďže môže nastať situácia, ak štát záujem podporiť konkrétne študijné programy v rámci určitého študijného odboru.
K bodu 66
Upravuje sa povinnosť ministerstva školstva vyjadriť sa k dlhodobému zámeru verejnej vysokej školy a súkromnej vysokej školy a k ich aktualizácii po ich schválení v príslušnom orgáne verejnej vysokej školy alebo súkromnej vysokej školy. Cieľom je posúdiť tento interný dokument vysokej školy zo strany ministerstva na konci procesu, tak ako tomu je v prípade štatútu vysokej školy alebo štatútu správnej rady vysokej školy.
K bodu 67
Legislatívno-technická úprava nadväzujúca na bod 55.
K bodu 68
Upravuje sa formulácia v súlade so zákonom č. 272/2015 Z. z. o registri právnických osôb, podnikateľov a orgánov verenej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 302/2023 Z. z., na ktorý sa v tomto ustanovení odkazuje.
K bodu 69
Legislatívno-technická úprava nadväzujúca na zmeny v spôsobe zloženia správnej rady.
K bodu 70
Dopĺňa sa podmienka, že členom Rady vysokých škôl môže byť len člen zamestnaneckej časti akademickej obce vysokej školy. Navrhovaná úprava predstavuje požiadavku aplikačnej praxe a reflektuje na vnútornú jednotnosť v reprezentáciách vysokých škôl z hľadiska charakteru ich členov a osôb pôsobiacich v orgánoch, ktoré si kreujú.
K bodu 71
Dopĺňa sa, že členom orgánov Študentskej rady vysokých škôl môže byť len študent vysokej školy. Navrhovaná úprava reflektuje na vnútornú jednotnosť v reprezentáciách vysokých škôl z hľadiska charakteru ich členov a osôb pôsobiacich v orgánoch, ktoré si kreujú.
K bodu 72
Dopĺňa sa tiež možnosť existencie ďalších združení reprezentujúcich záujmy vysokých škôl, medzi ktoré patrí Klub kvestorov a Klub dekanov. Tieto združenia netvoria reprezentáciu vysokých škôl podľa § 107 ods. 1, avšak predstavujú dôležitú súčasť záujmových subjektov v oblasti vysokého školstva.
K čl. II
K bodom 1 a 2
Vzhľadom na špecifiká pracovných pomerov vo vysokoškolskom prostredí, sa v Zákonníku práce precizuje možnosť predĺženia alebo opätovného dohodnutia pracovného pomeru na určitú dobu s vysokoškolským učiteľom, tvorivým zamestnancom výskumu a vývoja, rektorom alebo s prorektorom.
K čl. III
K bodu 1
Z vnútorného systému sa navrhuje vypustiť úprava pravidiel všeobecných kritérií na obsadzovanie funkčných miest profesorov a docentov a konkrétnych podmienok na obsadzovanie funkčných miest profesorov, a to z dôvodu, že tieto by mala vzhľadom na ich charakter, zaužívané postupy a úpravu § 12 ods. 1 písm. g) a h) schvaľovať vedecká rada vysokej školy. Vnútorný systém však v praxi schvaľuje akademický senát, čo spôsobuje aplikačné problémy.
K bodu 2
Legislatívno-technická úprava vzhľadom na novelizačný bod 7.
K bodom 3 a 4
Legislatívno-technické úpravy.
K bodu 5
Vzhľadom na novelizačný bod 8 sa ako účastník konania explicitne dopĺňa aj vysoká škola so sídlom mimo územia Slovenskej republiky.
K bodu 6
Ako podklad na priebežný dohľad agentúry sa navrhuje doplniť verejne dostupné dokumenty verejnej vysokej školy v súlade s požiadavkami praxe.
K bodu 7
Dopĺňa sa možnosť vysokej školy požiadať o vypracovanie hodnotiacej správy aj inú vysokú školu, resp. právnickú osobu, ktorá je členom Európskej asociácie pre zabezpečovanie kvality vysokoškolského vzdelávania (European Association for Quality Assurance in Higher Education) alebo je zapísaná v Európskom registri zabezpečovania kvality vysokoškolského vzdelávania (European Quality Assurance Register for Higher Education). Cieľom je posilnenie prístupu cezhraničného zabezpečenia kvality v súlade s európskymi štandardami.
K bodu 8
Účelom predloženého návrhu je umožniť vysokým školám na Slovensku, ako aj vysokým školám v zahraničí, ktoré chcú poskytovať vysokoškolské vzdelanie spoločne, aby mohli požiadať agentúru o akreditáciu spoločného (cezhraničného) študijného programu, a to v súlade s európskymi postupmi a štandardami zabezpečovania kvality. Predkladaná úprava oprávňuje agentúru takéto žiadosti vysokých škôl prijať a posúdiť ich v súlade s medzinárodnými (európskymi) štandardmi a postupmi. Rovnako môžu vysoké školy požiadať o udelenie akreditácie aj inú právnickú osobu registrovanú v EQAR (The European Quality Assurance Register for Higher Education). Európskym postupom je možné vytvoriť akreditovaný cezhraničný spoločný študijný program aj v prípade, ak všetky vysoké školy oprávnené na základe svojich vnútorných systémov samostatne vytvárať študijné programy. Toto ustanovenie nemá vplyv na vytváranie študijných programov na základe oprávnenia podľa § 25 ods. 1.
K bodu 9
Cieľom predloženého návrhu je umožniť, aby sa konanie na vymenovanie za profesora dokončilo v prípade, že tento návrh schválila vedecká rada vysokej školy, no následne bola vysokej škole odňatá alebo zrušená akreditácia inauguračného konania. Navrhovaná úprava za cieľ chrániť individuálne práva jednotlivých uchádzačov o vymenovanie za profesora, pričom ale zostáva zachované právo ministerstva vydať stanovisko k tejto žiadosti a právo prezidenta rozhodnúť o žiadosti.
K čl. IV
Účinnosť sa navrhuje k 1. februáru 2025, vzhľadom na dĺžku legislatívneho procesu a harmonogram schôdzí Národnej rady Slovenskej republiky.
V Bratislave, 2. októbra 2024.
Robert Fico, v. r.
predseda vlády Slovenskej republiky
Tomáš Drucker, v. r.
minister školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky