1
Dôvodová správa
Všeobecná časť
Predkladá sa návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 18/1996 Z. z. o cenách v znení neskorších predpisov na základe uznesenia vlády č. 732 z 20. decembra 2023, z ktorého vyplýva úloha zabezpečiť doplnenie informačného systému Ministerstva financií Slovenskej republiky zriadením webového sídla na porovnanie cien potravín predávajúcich v maloobchode. Táto úloha je súčasťou opatrení, ktoré boli prijaté vládou SR v rámci Analýzy cenového vývoja 2/2023 ako jemnejšie opatrenia, ktoré zákon o cenách umožňuje v rámci protiinflačného pôsobenia štátu oproti regulácii cien.
Dôsledkom vojny na Ukrajine a pandémie COVID-19 bol značne ovplyvnený aj vývoj cien, ktorý významný vplyv na vývoj životnej úrovne a sociálny i ekonomický rozvoj. Navrhovaná novela preto zároveň vychádza z jedného z cieľov Programového vyhlásenia vlády Slovenskej republiky na obdobie rokov 2023 2027 v oblasti cenovej politiky, ktorým je zvýšenie miery reakcie verejnej politiky v oblasti cien a cenových orgánov na extrémne nežiadúci cenový vývoj životne dôležitých tovarov.
Tento systém slúžiť na informovanie verejnosti o cenovom vývoji vybraných tovarov, uľahčenie orientácie na trhu pre slovenských spotrebiteľov, ktorí vďaka tomuto systému budú môcť napr. nájsť najlacnejšie potrebné tovary, cenovú históriu, zľavy tovarov, vytvorenie si nákupného zoznamu a pod. V prvom kroku pôjde o zvýšenie transparentnosti cien vybraných základných potravín a v budúcnosti pri nepriaznivých cenových výkyvoch môže dôjsť k doplneniu iných dôležitých tovarov. Pre predajcov bude štátom vytvorené spoločné miesto, kde budú vybrané predávané tovary sústredené.
Cieľom návrhu zákona je preto v rámci existujúcej kompetencie ministerstva zabezpečovať zriadenie webového sídla na účel informovania o plnení úloh podľa tohto zákona vytvorenie celkového legislatívneho rámca pre zavedenie elektronického systému zverejňovania cenových informácií o vybraných tovaroch.
Zákonná povinnosť oznamovať cenové informácie o vybraných tovaroch bude daná pre predajcov podľa určeného kritéria obratu, avšak dobrovoľne sa budú môcť zapojiť aj ostatní predajcovia, ktorí budú mať záujem tiež využiť túto štátnu platformu na zverejnenie cien nimi predávaných vybraných tovarov. Náležitosti k oznamovaniu cenových informácií o vybraných tovaroch k navrhovanej legislatívnej úprave budú uvedené vo všeobecne záväznom právnom predpise Ministerstva financií Slovenskej republiky, ktorý bude predmetom samostatného legislatívneho procesu. Tézy k uvedenému vykonávaciemu predpisu súčasťou materiálu k návrhu tohto zákona.
Návrh zákona predpokladá negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, na podnikateľské prostredie a pozitívny vplyv na informatizáciu spoločnosti, ktoré špecifikované v doložke vybraných vplyvov. Návrh zákona nepredpokladá žiadne vplyvy na sociálne prostredie, životné prostredie, služby verejnej správy pre občana a ani
2
na manželstvo, rodičovstvo a rodinu. Predkladaný návrh zákona nebude mať vplyv na rozpočty obcí a rozpočty vyšších územných celkov.
Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, s ústavnými zákonmi, s nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky a s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj v súlade s právom Európskej únie.
Účinnosť zákona sa navrhuje 1. 1. 2025.
3
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 18/1996 Z. z. o cenách v znení neskorších predpisov
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Vláda Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia/ implementácia práva EÚ
V prípade transpozície/implementácie uveďte zoznam transponovaných/implementovaných predpisov:
Termín začiatku a ukončenia PPK
15. 8. – 23. 8. 2024
Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie
august 2024
Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**
Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*
september 2024
2.Definovanie problému
Uveďte základné problémy, ktoré dôvodom vypracovania predkladaného materiálu (dôvody majú presne poukázať na problém, ktorý existuje a je nutné ho predloženým materiálom riešiť).
Dôsledkom vojny na Ukrajine a pandémie COVID-19 bol značne ovplyvnený aj vývoj cien, ktorý významný vplyv na vývoj životnej úrovne a sociálny i ekonomický rozvoj. Navrhovaná novela preto zároveň vychádza z jedného z cieľov Programového vyhlásenia vlády Slovenskej republiky na obdobie rokov 2023 2027 v oblasti cenovej politiky, ktorým je zvýšenie miery reakcie verejnej politiky v oblasti cien a cenových orgánov na extrémne nežiadúci cenový vývoj životne dôležitých tovarov.
Samotné doplnenie informačného systému Ministerstva financií Slovenskej republiky zriadením webového sídla na porovnanie cien potravín predávajúcich v maloobchode je súčasťou opatrení, ktoré boli prijaté vládou Slovenskej republiky uznesením vlády č. 732 z 20. decembra 2023 v rámci Analýzy cenového vývoja 2/2023 ako jemnejšie opatrenia, ktoré zákon o cenách umožňuje v rámci protiinflačného pôsobenia štátu oproti regulácii cien.
3.Ciele a výsledný stav
Uveďte hlavné ciele predkladaného materiálu (aký výsledný stav má byť prijatím materiálu dosiahnutý, pričom dosiahnutý stav musí byť odlišný od stavu popísaného v bode 2. Definovanie problému).
Cieľom návrhu tejto novely je vytvoriť legislatívny rámec pre zavedenie elektronického systému zverejňovania cien vybraných tovarov, ktorý slúžiť na informovanie verejnosti o cenovom vývoji vybraných tovarov, uľahčenie orientácie na trhu pre slovenských spotrebiteľov, ktorí vďaka platforme budú môcť nájsť najlacnejšie potrebné tovary, cenovú históriu, zľavy tovarov, vytvorenie si nákupného zoznamu a pod. V prvom kroku pôjde o zvýšenie transparentnosti cien vybraných základných potravín a v budúcnosti pri nepriaznivých cenových výkyvoch môže dôjsť k doplneniu iných dôležitých tovarov. Pre predajcov bude štátom vytvorené spoločné miesto, kde budú vybrané predávané tovary sústredené. Zákonná povinnosť bude daná pre predajcov podľa určeného kritéria obratu, avšak dobrovoľne sa budú môcť zapojiť aj ostatní predajcovia, ktorí budú mať záujem tiež využiť túto štátnu platformu na zverejnenie nimi predávaných vybraných tovarov. Podrobnosti k navrhovanej legislatívnej úprave budú uvedené vo všeobecne záväznom právnom predpise Ministerstva financií Slovenskej republiky, ktorý bude predmetom samostatného legislatívneho procesu.
4
4.Dotknuté subjekty
Uveďte subjekty, ktorých sa zmeny predkladaného materiálu dotknú priamo aj nepriamo:
1.Ministerstvo financií Slovenskej republiky – ako poskytovateľ systému na zverejnenie cenových informácií o vybraných tovaroch
2.predajcovia potravín v maloobchode
3.potenciálne predajcovia iných vybraných tovarov (podmienka zmeny vykonávacieho predpisu)
5.Alternatívne riešenia
Aké alternatívne riešenia vedúce k stanovenému cieľu boli identifikované a posudzované pre riešenie definovaného problému?
Alternatívne riešenia neboli posudzované vzhľadom na to, že navrhovaná úprava vychádza z uznesenia vlády č. 732 z 20. decembra 2023, z ktorého vyplýva úloha zabezpečiť doplnenie informačného systému Ministerstva financií Slovenskej republiky zriadením webového sídla na porovnanie cien potravín predávajúcich v maloobchode
Nulový variant - uveďte dôsledky, ku ktorým by došlo v prípade nevykonania úprav v predkladanom materiáli a alternatívne riešenia/spôsoby dosiahnutia cieľov uvedených v bode 3.
Nedošlo by k plneniu úlohy vyplývajúcej z uznesenia vlády č. 732 z 20. decembra 2023.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
K návrhu zákona bude vydaný všeobecne záväzný právny predpis Ministerstva financií Slovenskej republiky, ktorý bude predmetom samostatného legislatívneho procesu. Bude obsahovať podrobnosti k navrhovanej legislatívnej úprave. Tézy k návrhu tejto vyhlášky sú prílohou predkladaného návrhu materiálu.
7.Transpozícia/implementácia práva EÚ
Uveďte, či v predkladanom návrhu právneho predpisu dochádza ku goldplatingu podľa tabuľky zhody, resp. či ku goldplatingu dochádza pri implementácii práva EÚ.
Áno Nie
Ak áno, uveďte, ktorých vplyvov podľa bodu 9 sa goldplating týka:
8.Preskúmanie účelnosti
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti predkladaného materiálu.
Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
3 roky od účinnosti novely zákona – z pohľadu naplnenia cieľov novely smerom ku kupujúcemu, využiteľnosť údajov (sledovanosť stránky)
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.
*** posudzovanie sa týka len zmien v I. a II. pilieri univerzálneho systému dôchodkového zabezpečenia s identifikovaným dopadom od 0,1 % HDP (vrátane) na dlhodobom horizonte.
5
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyv na dlhodobú udržateľnosť verejných financií v prípade vybraných opatrení ***
Áno
Nie
Vplyvy na limit verejných výdavkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Mechanizmus znižovania byrokracie
a nákladov sa uplatňuje:
Áno
Nie
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Materiál je posudzovaný podľa zákona č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Áno
Nie
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie k identifikovaným vplyvom a ich analýzam.
Plnenie návrhu zákona a s tým súvisiace zverejňovanie cenových informácií je podmienené vytvorením funkcionality zverejňovania cenových informácií Cenového informačného systému. Predbežný odhad výdavkov na jeho obstaranie a následnú prevádzku, ktorú budú zabezpečovať Ministerstvo financií Slovenskej republiky – úrad v spolupráci s DataCentrom, je takýto:
- obstaranie diela (kapitálové výdavky) v sume 84 000 eur na rok 2024 a 84 000 eur na rok 2025,
- zabezpečenie služieb prevádzky (bežné výdavky) v sume 16 800 eur každoročne od roku 2025.
Financovanie uvedených výdavkov bude zabezpečené v rámci limitov výdavkov kapitoly Ministerstva financií Slovenskej republiky na rozpočtové roky 2024 a 2025 až 2027.
11.Kontakt na spracovateľa
Uveďte údaje na kontaktnú osobu, ktorú je možné kontaktovať v súvislosti s posúdením vybraných vplyvov.
Ministerstvo financií Slovenskej republiky, Odbor legislatívy finančnej správy a správy daní, oddelenie cenové,
janette.valaskova@mfsr.sk
, tel. 02/59585492.
6
12.Zdroje
Uveďte zdroje (štatistiky, prieskumy, spoluprácu s odborníkmi a iné), z ktorých ste pri príprave materiálu a vypracovávaní doložky, analýz vplyvov vychádzali. V prípade nedostupnosti potrebných dát pre spracovanie relevantných analýz vybraných vplyvov, uveďte danú skutočnosť.
Predkladateľ konzultoval prípravu novely zákona so združeniami obchodníkov najmä pri vytváraní zoznamu vybraných tovarov a zoznamu oznamovaných dát o vybraných tovaroch. V rámci konzultácií k samotnej novele zákona a vyhlášky okrem združení obchodníkov prebehli konzultácie aj s Potravinárskou komorou Slovenska a Slovenskou poľnohospodárskou a potravinárskou komorou.
13.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. 143/2024
(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
Komisia neuplatňuje k materiálu pripomienky ani odporúčania.
14.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov zo záverečného posúdenia č. .......... (v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
7
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1/A
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2024
2025
2026
2027
Príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
84 000
100 800
16 800
16 800
v tom: kapitola MF SR/0EK 0D IT financované zo ŠR – MF SR
84 000
100 800
16 800
16 800
z toho:
- vplyv na ŠR
84 000
100 800
16 800
16 800
Rozpočtové prostriedky
84 000
100 800
16 800
16 800
EÚ zdroje
0
0
0
0
spolufinancovanie
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z.
o rozpočtovej zodpovednosti
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z.
o rozpočtovej zodpovednosti
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na počet zamestnancov
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na mzdové výdavky
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
84 000
100 800
16 800
16 800
v tom: kapitola MF SR/0EK 0D IT financované zo ŠR – MF SR
84 000
100 800
16 800
16 800
Iné ako rozpočtové zdroje
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
0
0
0
0
8
Tabuľka č. 1/B
2024
2025
2026
2027
Vplyvy na limit verejných výdavkov verejnej správy celkom (v metodike ESA 2010)
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť / program zvlášť
0
0
0
0
z toho:
vplyv na limit verejných výdavkov ŠR
0
0
0
0
vplyv na limit verejných výdavkov ostatných subjekty verejnej správy
0
0
0
0
vplyv na limit verejných výdavkov ďalších súčastí rozpočtu verejnej správy
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Plnenie návrhu zákona a s tým súvisiace zverejňovanie cenových informácií je podmienené vytvorením funkcionality zverejňovania cenových informácií Cenového informačného systému. Predbežný odhad výdavkov na jeho obstaranie a následnú prevádzku, ktorú budú zabezpečovať Ministerstvo financií SR – úrad v spolupráci s DataCentrom, je takýto:
- obstaranie diela (kapitálové výdavky) v sume 84 000 eur na rok 2024 a 84 000 eur na rok 2025,
- zabezpečenie služieb prevádzky (bežné výdavky) v sume 16 800 eur každoročne od roku 2025.
Financovanie uvedených výdavkov bude zabezpečené v rámci limitov výdavkov kapitoly Ministerstva financií Slovenskej republiky na rozpočtové roky 2024 a 2025 až 2027.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Akú problematiku návrh rieši? Kto bude návrh implementovať? Kde sa budú služby poskytovať?
Cieľom návrhu zákona je okrem rozšírenia existujúcich kompetencií ministerstva o zverejňovanie cenových informácií o vybraných tovaroch na webovom sídle ministerstva aj vytvorenie celkového legislatívneho rámca pre zavedenie elektronického systému zverejňovania cenových informácií o vybraných tovaroch. Návrhom sa ustanovuje aj povinnosť predávajúcich oznamovať ministerstvu cenové informácie o vybraných tovaroch. Náležitosti k oznamovaniu cenových informácií o vybraných tovaroch budú uvedené vo všeobecne záväznom právnom predpise ministerstva, ktorý bude predmetom samostatného legislatívneho procesu. Implementáciu technického riešenia zabezpečuje ministerstvo prostredníctvom webového sídla, čo zakladá nárok na negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy.
.......................................................................................................................................................
9
2.2.2. Charakteristika návrhu:
zmena sadzby
zmena v nároku
X nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
iné
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 2
Odhadované objemy
Objem aktivít
r
r + 1
r + 2
r + 3
Indikátor ABC
Indikátor KLM
Indikátor XYZ
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Uveďte najdôležitejšie výpočty, ktoré boli použité na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali. Predkladateľ by mal jasne odlíšiť podklady od kapitol a organizácií, aby bolo jasne vidieť základ použitý na výpočty.
Negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy súvisí s požiadavkami na vytvorenie Cenového informačného systému vo funkcionalite Zverejňovania cenových informácií. Predbežný hrubý odhad výdavkov na jeho obstaranie a následnú prevádzku, ktorú budú zabezpečovať Ministerstvo financií SR – úrad v spolupráci s DataCentrom, je nasledovný:
- obstaranie diela (kapitálové výdavky) v sume 84 000 eur na rok 2024 a 84 000 eur na rok 2025,
- zabezpečenie služieb prevádzky (bežné výdavky) v sume 16 800 eur každoročne od roku 2025.
Kalkulácia nákladov na zabezpečenie služieb prevádzky bola na základe skúseností z ostatných projektov stanovená vo výške 10% obstarávacích nákladov.
Odhad je urobený pri súčasnej miere poznania. Skutočnú prácnosť bude možné určiť vo fáze realizácie príslušnej požiadavky.
Financovanie uvedených výdavkov bude zabezpečené v rámci limitov výdavkov kapitoly Ministerstva financií Slovenskej republiky na rozpočtové roky 2024 a 2025 až 2027.
10
Tabuľka č. 3
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
2024
2025
2026
2027
poznámka
Daňové príjmy (100)1
Nedaňové príjmy (200)1
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Vplyv na príjmy verejnej správy celkom
11
Tabuľka č. 4/A
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2024
2025
2026
2027
poznámka
Bežné výdavky (600)
0
16 800
16 800
16 800
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Tovary a služby (630)2
0
16 800
16 800
16 800
zabezpečenie služieb prevádzky
v tom: Rutinná a štandardná údržba (635)
0
16 800
16 800
16 800
Bežné transfery (640)2
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Kapitálové výdavky (700)
84 000
84 000
0
0
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
84 000
84 000
0
0
obstaranie diela
v tom: Rekonštrukcia a modernizácia (718)
84 000
84 000
0
0
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Vplyv na výdavky verejnej správy celkom
84 000
100 800
16 800
16 800
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
12
Tabuľka č. 4/B
2 – výdavky rozpísať až do podpoložiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na limit verejných výdavkov subjektu verejnej správy
Vplyvy (v metodike ESA 2010)
r
r + 1
r + 2
r + 3
poznámka
Kapitálové príjmy (230)
Bežné výdavky (600)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Tovary a služby (630)2
Bežné transfery (640)2
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Kapitálové výdavky (700)
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Vplyv na limit verejných výdavkov subjektu verejnej správy celkom
0
0
0
0
13
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
r
r + 1
r + 2
r + 3
poznámka
Počet zamestnancov celkom
z toho vplyv na ŠR
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
z toho vplyv na ŠR
Osobné výdavky celkom (v eurách)
0
0
0
0
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
z toho vplyv na ŠR
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
z toho vplyv na ŠR
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt. Ak sa týka rôznych skupín zamestnancov, je potrebné počty, mzdy a poistné rozpísať samostatne podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...).
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka.
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“.
14
2.2.5. Výpočet vplyvov na dlhodobú udržateľnosť verejných financií
Uveďte model, ktorý bol použitý na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky v dlhodobom horizonte, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali a boli v modeli zahrnuté. Popíšte použitý model spolu s jeho modifikáciami, ak boli pri výpočte vykonané.
Tabuľka č. 6
Vplyv na verejné financie
Dlhodobá udržateľnosť
d
d + 10
d + 20
d + 30
d + 40
Poznámka
Vplyv na výdavky v p. b. HDP
Vplyv na príjmy v p. b. HDP
Vplyv na bilanciu v p. b. HDP
Poznámka:
Písmeno „d“ označuje prvý rok nasledujúcej dekády.
Tabuľka sa vypĺňa pre každé opatrenie samostatne. V prípade zavádzania viacerých opatrení sa vyplní aj tabuľka obsahujúca aj kumulatívny efekt zavedenia všetkých opatrení súčasne.“
15
Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie
Názov materiálu:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 18/1996 Z. z. o cenách v znení neskorších predpisov
Predkladateľ:
Vláda Slovenskej republiky
3.1 Náklady regulácie
3.1.1 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie
Tabuľka č. 1: Zmeny nákladov (ročne) v prepočte na podnikateľské prostredie (PP), vyhodnotenie mechanizmu znižovania byrokracie a nákladov, náklady goldplatingu1 na podnikateľské prostredie.
Nahraďte rovnakou tabuľkou po vyplnení Kalkulačky nákladov podnikateľského prostredia, ktorá je povinnou prílohou tejto analýzy a nájdete ju na
webovom sídle MH SR
, (ďalej len
„Kalkulačka nákladov“):
TYP NÁKLADOV
Zvýšenie nákladov v € na PP
Zníženie nákladov v € na PP
A.Dane, odvody, clá a poplatky, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality
0
0
B. Iné poplatky
0
0
C. Sankcie a pokuty
0
0
D. Nepriame finančné náklady
61 250
0
E. Administratívne náklady
0
0
Spolu = A+B+C+D+E
61 250
0
Harmonizácia práva EÚ
Zvýšenie nákladov v € na PP
Zníženie nákladov v € na PP
F. Úplná harmonizácia práva EÚ(okrem daní, odvodov, ciel a poplatkov, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality)
0
0
G. Goldplating
0
0
VÝPOČET PRAVIDLA 1in2out:
IN
OUT
H. Náklady okrem výnimiek = B+D+E-F
61 250
0
1 Definícia goldplatingu je uvedená v bode 4 časti III. jednotnej metodiky.
16
3.1.2 Výpočty vplyvov jednotlivých regulácií na zmeny v nákladoch podnikateľov
Tabuľka č. 2: Výpočet vplyvov jednotlivých regulácií (nahraďte rovnakou tabuľkou po vyplnení Kalkulačky nákladov):
P.č.
Zrozumiteľný a stručný opis regulácie (dôvod zvýšenia/zníženia nákladov na PP a dôvod ponechania nákladov na PP, ktoré su goldplatingom)
Číslo normy(zákona, vyhlášky a pod.)
Lokalizácia(§, ods., čl.,...)
Pôvod regulácie: SK/EÚ úplná harm./goldplating
Účinnosť regulácie
Kategória dotk. subjektov
Počet dotk. subjektov spolu
Vplyv na 1 podnik. v €
Vplyv na kategóriu dotk. subjektov v €
Druh vplyvuIn (zvyšuje náklady) / Out (znižuje náklady) / Nemení sa
1in2out celkom
Goldplating celkom
1
Povinnosť zverejňovania cenových informácií o vybraných tovaroch
Návrh zákona o cenách
§ 14a
1.SK
01.01.25
obchodné reťazce
7
3 750
26 250
In (zvyšuje náklady)
26 250
0
2
Povinnosť zverejňovania cenových informácií o vybraných tovaroch
Návrh zákona o cenách
§ 14a
1.SK
01.01.25
obchodné reťazce
7
5 000
35 000
In (zvyšuje náklady)
35 000
0
3.1.3 Doplňujúce informácie k spôsobu výpočtu vplyvov jednotlivých regulácií na zmenu
nákladov
Osobitne pri každej regulácii s vplyvom na PP zhodnotenom v tabuľke č. 2 uveďte doplňujúce informácie tak, aby mohol byť skontrolovaný spôsob a správnosť výpočtov. Uveďte najmä, ako ste vypočítali vplyvy a z akého zdroja ste čerpali početnosti (uveďte aj link na konkrétne štatistiky, ak dostupné na internete). Jednotlivé regulácie môžu mať jeden alebo viac typov nákladov (A. Dane, odvody, clá a poplatky, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality, B. Iné poplatky, C. Sankcie, D. Nepriame finančné náklady, E. Administratívne náklady). Rozčleňte ich a vypočítajte v súlade s metodickým postupom.
Náklady boli vyčíslené ako odhad členmi Slovenskej aliancie moderného obchodu (obchodné reťazce), a kopíroval odhad nákladov predajcov, ktorých sa uvedená regulácia bude týkať. Odhad bol robený na základe skúseností sesterských firiem v Maďarsku, kde je takýto podobný systém zavedený. Pre účely kvantifikácie nákladov bol využitý stred intervalu. Kvantifikácia dotknutých subjektov je predbežná, urobená bola na základe údajov z verejne dostupných zdrojov.
17
Pôjde o kategóriu subjektov, ktorí majú oprávnenie na výkon činnosti v sektore predávajúceho vybraných tovarov a spĺňajú podmienku výšky výnosov vykázaných z predaja tovaru konečnému spotrebiteľovi podľa § 14a ods. 2 návrhu. Počet subjektov, ktoré spadajú do tejto kategórie, je momentálne sedem.
Odhad dotknutých obchodných reťazcov:
Hrubý odhad počiatočných nákladov je na úrovni 10 20 tisíc eur na jedného obchodníka. V prípade, ak by bol potrebný cloud, tak by sa cena mohla navýšiť o 10 40 tisíc eur. Jednotlivé náklady na rok odhadujeme do 5 000 eur ročne. Toto je však iba pri automatizovanom posielaní údajov. Avšak aj v Maďarsku nie každý maloobchodník to dokázal zprocesovať automatizovane, niektorí to robia manuálnym sťahovaním dát zo systému a následným nahrávaním na portál.
3.1.4 Odôvodnenie goldplatingu podľa bodu 4 časti III jednotnej metodiky a ďalšie
doplňujúce informácie2
Požadované informácie uveďte osobitne ku každému identifikovanému goldplatingu (ku každej hodnotenej regulácii s goldplatingom osobitne).
Uveďte odôvodnenie goldplatingu z hľadiska jeho nespochybniteľnej nevyhnutnosti. Odôvodnenie doložte dôkladným hodnotením prínosov a nákladov. Uveďte zvážené alternatívne riešenia..
Zároveň uveďte konkrétne informácie súvisiace s kategóriou goldplatingu podľa jednotnej metodiky, najmä: na aké subjekty sa nad rámec navrhuje rozšíriť pôsobnosť smernice a z akého dôvodu; aké požiadavky sa navyšujú a na aké subjekty nad rámec minimálnych požiadaviek smernice; aká menej prísnejšia výnimka alebo úprava vyplývajúca zo smernice nebola využitá a prečo; z akého dôvodu sa navrhujú prísnejšie sankčné režimy; z akého dôvodu sa navrhuje skoršia transpozícia; z akého dôvodu sa ponechávajú v platnosti existujúce prísnejšie vnútroštátne požiadavky.
Využitie goldplatingu pri transpozícii alebo implementácii legislatívy je v zásade nežiadúce, keďže takýto postup môže viesť k zníženiu konkurencieschopnosti domácich podnikov v porovnaní s podnikmi z krajín, kde právne predpisy nie natoľko prísne. Využitie goldplatingu predkladateľom je preto prípustné iba vo výnimočných prípadoch, riadne odôvodnených a vysvetlených v analýze vplyvov na podnikateľské prostredie z hľadiska jeho nevyhnutnosti, spoločenského významu, nákladov, prekonzultovaných s dotknutými podnikateľmi a posúdených Komisiou.
2 Informácie sa uvádzajú iba v prípade, ak sa predkladaným návrhom regulácie vykonáva transpozícia smernice a bol identifikovaný goldplating podľa tabuľky zhody alebo sa vykonáva implementácia nariadenia s goldplatingom. Informácie sa uvádzajú aj v prípade (ak nejde o transpozíciu smernice alebo implementáciu nariadenia EÚ), ak sa predloženým návrhom odstraňuje goldplating, ktorého pôvod je v skoršom zachovaní existujúcej právnej úpravy (existujúcich vnútroštátnych požiadaviek).
18
3.2 Vyhodnotenie konzultácií s podnikateľskými subjektmi pred predbežným pripomienkovým konaním
Uveďte formu konzultácií vrátane zdôvodnenia jej výberu a trvanie konzultácií, termíny stretnutí. Uveďte spôsob oslovenia dotknutých subjektov, zoznam konzultujúcich subjektov, tiež link na webovú stránku, na ktorej boli konzultácie zverejnené.
Uveďte hlavné body konzultácií a ich závery.
Uveďte zoznam predložených alternatívnych riešení problematiky od konzultujúcich subjektov, ako aj návrhy od konzultujúcich subjektov na zníženie nákladov regulácií na PP, ktoré neboli akceptované a dôvod neakceptovania.
Alternatívne namiesto vypĺňania bodu 3.2 môžete uviesť ako samostatnú prílohu tejto analýzy Záznam z konzultácií obsahujúci požadované informácie.
Verejnosť bola o príprave návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 18/1996 Z. z. o cenách v znení neskorších predpisov informovaná prostredníctvom predbežnej informácie č. PI/2024/112 (
https://www.slov-lex.sk/
legislativne procesy/SK/PI/2024/112
) zverejnenej v informačnom systéme verejnej správy
Slov-Lex od 7. 5. 2024 s termínom ukončenia pripomienkového konania dňa 28. 5. 2024.
K predbežnej informácii č. PI/2024/112 neboli zo strany verejnosti vznesené zásadné pripomienky. Predložené vyjadrenia boli zobraté na vedomie a so subjektami, ktoré prejavili záujem o konzultácie, boli vykonané konzultácie.
Z oslovených subjektov prejavili záujem zapojiť sa do konzultácií tieto subjekty: Zväz obchodu SR, Slovenská aliancia moderného obchodu (SAMO), Slovenská poľnohospodárska a potravinárska komora (SPPK), Potravinárska komora Slovenska (PKS) a Republiková únia zamestnávateľov (RÚZSR).
Zo strany Ministerstva financií Slovenskej republiky (MF SR) boli poskytnuté základné informácie o pripravovanej novele zákona:
-Zavedenie zákonnej povinnosti oznamovania cenových informácií vybraných tovarov podľa vzoru maďarského riešenia
-V súčasnosti sa úprava bude týkať len vybraných potravín, v budúcnosti sa počíta s možným rozšírením
-Podrobnosti budú uvedené vo vyhláške (zoznam potravín, podrobnosti zasielaných cenových informácií, podmienky oznamovania cenových informácií)
-Oznamovanie informácií celého tovarového radu zo zoznamu tovarov (nie len najlacnejší), pri rozdielnosti ceny tovaru v rozličných predajniach cena bude v kategórii zobrazená intervalom
-Obratové kritérium pre povinne oznamujúcich predávajúcich a dobrovoľné zapojenie pre ostatných predávajúcich
-Harmonogram legislatívneho procesu (MPK júl 2024, rokovanie vlády august 2024, NR SR október/november 2024)
-Predpokladaná účinnosť zákona 1. 1. 2025, vyhlášky 1. 1. 2025, oba legislatívne procesy budú časovo zladené
-Testovacia prevádzka – predpoklad je 6 mesiacov, musí sa vyjadriť IT sekcia MF SR
19
SAMO:
-K Testovacej prevádzke systému - reálne môžu začať prípravu podľa zákona keď bude prijatý zákon, musia vyvinúť systém; pre samostatné fungovanie systému budú predajcovia potrebovať min. 6 mesiacov na vývoj a testovanie systému, čo bude záležať od riešenia
-Poukázali na možný problém s celým tovarovým radom produktov a ich cenami a dostupnosťou v rôznych predajniach predajcu (MF SR poukázalo na maďarské riešenie, kde je celý sortiment daného výrobku)
-Možnému rozšíreniu vyhlášky o iné tovary (MF SR informovalo, že predpokladá pohonné hmoty a stavebné materiály, ale zatiaľ len výhľadovo)
-Trvaniu tohto nástroja vzhľadom na vyššie investície na jeho zabezpečenie, či je predpoklad časového ohraničenia (MF SR informovalo, že zatiaľ bude táto povinnosť bez časového obmedzenia, zrušenie bude musieť byť novelou zákona)
-Upozornili na skúsenosť z Grécka, kde to spôsobilo koncentráciu väčších obchodných sietí, prirovnali k predajcom, ktorí majú inú povahu obchodného modelu a typu produktov (napr. drahšie, slovenské výrobky - mäso) ako Terno a Kraj (MF SR prisľúbilo prerokovanie s PMÚ a tlmočenie vedeniu MF SR)
PKS a SPPK:
-Či pôjde o konkrétne značky výrobkov (MF SR - celý rad a konkrétne značky)
-Či pôjde o najlacnejšie výrobky (MF SR - oznamovanie informácií celého tovarového radu zo zoznamu tovarov (nie len najlacnejší), pri rozdielnosti ceny tovaru v rozličných predajniach cena bude v kategórii zobrazená intervalom)
-Ako často bude aktualizácia cien – (MF SR – aktualizácia bude na dennej báze)
-Či sa budú uvádzať aj ceny pred znížením (MF SR bude uvedená aj cena pred zľavou, cena bude uvádzaná s DPH aj bez DPH)
-Koho sa bude týkať povinnosť (MF SR - povinnosť sa bude týkať len predajcov v maloobchode podľa kritéria obratu, dobrovoľne sa bude môcť pripojiť každý maloobchodný predajca)
-Informovali o novele zákona o ochrane spotrebiteľa od 1. 7. 2024, označovanie zníženia ceny bude povinnosť uvádzať informáciu pred znížením ceny.
-Uvádzanie krajiny pôvodu výrobku - upozornili na to, že nie pri všetkých výrobkoch je zákonná povinnosť uvádzať krajinu pôvodu a že v prípade niektorých výrobkov, napr. mäsa je krajina pôvodu zvieraťa a krajina pôvodu dodávateľa (MF SR zámer je uvádzať krajinu pôvodu pri všetkých výrobkoch, krajina pôvodu bude vo vyhláške v rámci podrobností k výrobku, bude na základe existujúcej právnej úpravy, nie nad rámec iných zákonov, pripomienky berieme na vedomie)
Zväz obchodu:
-Berú na vedomie zákonnú povinnosť, rozšírenie produktov
-Obratové kritérium - problémom pre COOP Jednotu, nemajú jednotnú cenotvorbu a jednotný obchodný systém, vyjadrili obavu, že spotrebitelia by mohli vnímať odlišnosť zverejnených cien negatívne
20
-Vyjadrili obavu z prenesenia tlaku cien na slovenských výrobcov (ceny slovenských výrobkov)
-Otázku zapojenia PMÚ
3.3 Vplyvy na konkurencieschopnosť a produktivitu
Dochádza k vytvoreniu resp. k zmene bariér na trhu?
Návrhom nedochádza k vytvoreniu resp. k zmene bariér na trhu.
Bude sa s niektorými podnikmi alebo produktmi zaobchádzať v porovnateľnej situácii rôzne (napr. špeciálne režimy pre mikro, malé a stredné podniky tzv. MSP)?
Návrhom sa zavádza zákonná povinnosť oznamovať cenové informácie pre predajcov podľa určeného kritéria obratu, avšak dobrovoľne sa budú môcť zapojiť aj ostatní predajcovia, ktorí budú mať záujem tiež využiť túto štátnu platformu na zverejnenie cien nimi predávaných vybraných tovarov.
Ovplyvňuje zmena regulácie cezhraničné investície (príliv/odliv zahraničných investícií resp. uplatnenie slovenských podnikov na zahraničných trhoch)?
Nie
Ovplyvní dostupnosť základných zdrojov (financie, pracovná sila, suroviny, mechanizmy, energie atď.)?
Nie, ide o zverejňovanie verejne dostupných informácií.
Ovplyvňuje zmena regulácie inovácie, vedu a výskum?
Nie
Ak bol identifikovaný goldplating, prispieva k zníženiu konkurencieschopnosti a produktivity? Akým spôsobom?
Nebol identifikovaný goldplating.
Ako prispieva zmena regulácie k cieľu Slovenska mať najlepšie podnikateľské prostredie spomedzi susediacich krajín EÚ?
Pre predajcov bude štátom vytvorené spoločné miesto, kde budú vybrané predávané tovary sústredené. Uvedené slúžiť na informovanie verejnosti o cenovom vývoji vybraných tovarov, uľahčenie orientácie na trhu pre slovenských spotrebiteľov, ktorí vďaka platforme budú môcť nájsť najlacnejšie potrebné tovary, cenovú históriu, zľavy tovarov, vytvorenie si nákupného zoznamu a pod.
Konkurencieschopnosť:
Na základe uvedených odpovedí zaškrtnite a popíšte, či materiál konkurencieschopnosť:
zvyšuje x nemení znižuje
Produktivita:
Aký má materiál vplyv na zmenu pomeru medzi produkciou podnikov a ich nákladmi?
Nakoľko sa podnikateľom zvyšujú náklady, predpokladáme zníženie produktivity.
Na základe uvedenej odpovede zaškrtnite a popíšte, či materiál produktivitu:
zvyšuje nemeníx znižuje
21
3.4 Iné vplyvy na podnikateľské prostredie
Ak materiál vplyvy na PP, ktoré nemožno zaradiť do predchádzajúcich častí, či pozitívne alebo negatívne, tu ich uveďte. Patria sem:
a)vplyvy súvisiace so žiadosťami o alebo prijímaním dotácií, fondov, štátnej pomoci a čerpaním iných obdobných foriem podpory zo strany štátu, keďže sprievodným javom uchádzania sa či získania benefitov, na ktoré nie je právny nárok priamo zo zákona, ale vzniká na základe prejavu vôle dotknutého subjektu;
b)regulované ceny podľa zákona č. 18/1996 Z. z. o cenách;
c)iné vplyvy, ktoré predpokladá materiál, ale nemožno ich zaradiť do častí 3.1 a 3.3.,
d)iné vplyvy podľa písm. a) až c), ktoré sú goldplatingom.
Analýza vplyvov na informatizáciu spoločnosti
Budovanie základných pilierov informatizácie
Biznis vrstva
A – nová služba
B – zmena služby C-zvýšené používanie služby
Kód koncovej služby
Názov koncovej služby
Úroveň elektronizácie – pre C odhad počtu podaní
6.1. Predpokladá predložený návrh zmenu existujúcich koncových služieb verejnej správy ,vytvorenie nových služieb pre občana alebo podnikateľa alebo má vplyv na zvýšené používanie existujúcich služieb?
A
ks_ 379574
Zverejňovanie cenových informácií
4
Aplikačná a technologická vrstva
A – nový systém
B – zmena systému
Kód systému
Názov systému
Vo vládnom cloude – áno / nie
6.2. Predpokladá predložený návrh zmenu existujúceho alebo vytvorenie nového informačného systému verejnej správy? Predpokladá správca umiestnenie informačného systému vo vládnom cloude?
A
isvs_ 14494
Cenový informačný systém
nie
22
Financovanie procesu informatizácie
Rezortná úroveň
Nadrezortná úroveň
A - z prostriedkov EÚ B - z ďalších zdrojov financovania
6.3. Vyžaduje si proces informatizácie finančné investície?
(Uveďte príslušnú úroveň financovania a kvantifikáciu finančných výdavkov uveďte v analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy.)
X
Zjednodušenie prístupu ku konaniu a odstraňovanie byrokracie
Elektronické konanie
6.4.1. Predpokladá predložený návrh vedenie konania o právach, právom chránených záujmoch alebo povinnostiach fyzických osôb a právnických osôb?
Áno
Nie
6.4.2. Je dané konanie možné v celku vykonať elektronicky?
Áno
Nie
6.4.3. Je úprava konania kompatibilná s inštitútmi zákona o e-Governmente a je na dané konanie zákon o e-Governmente možné použiť?
Áno
Nie
Zásada „jedenkrát a dosť“
6.5.1. Predpokladá predložený návrh predkladanie dokumentov, informácií alebo preukazovanie skutočností (ďalej len „údaje“) orgánu, ktorý konanie vedie?
Áno
Nie
6.5.2. Predpokladá predložený návrh, aby sa predkladali údaje, ktoré sa nachádzajú v zákonom ustanovenej evidencii vedenej orgánom, ktorý konanie vedie alebo iným orgánom?
Áno
Nie
6.5.3. Budú údaje poskytované režimom podľa zákona č. 177/2018 Z.z. v znení neskorších predpisov alebo
Áno
Nie
23
iným obdobným spôsobom, ktorý zabezpečí, aby si údaje orgán, ktorý konanie vedie, získaval z úradnej moci a nemuseli mu byť predkladané subjektom súkromného práva, navrhovateľom, žiadateľom, účastníkom konania (ďalej len „účastník konania“)?
6.5.4. Ak si orgán, ktorý konanie vedie, údaje nebude získavať z úradnej moci ale mu budú predkladané účastníkom konania, je v návrhu upravené prechodné obdobie, po ktorého uplynutí si údaje orgán, ktorý konanie vedie, bude získavať z úradnej moci?
Áno
Nie
Výmena údajov medzi orgánmi verejnej moci
6.6.1. Predpokladá predložený návrh zriadenie novej evidencie údajov alebo upravuje vedenie evidencie údajov?
Áno
Nie
6.6.2. Umožňuje predložený návrh poskytovanie údajov z evidencie iným orgánom verejnej moci, resp. iným osobám na plnenie ich zákonom ustanovených úloh bez obmedzenia subjektu (teda vo všetkých prípadoch, kedy tieto údaje na plnenie zákonom ustanovených úloh potrebujú)?
Áno
Nie
6.6.3. Je zabezpečené poskytovanie údajov z evidencie elektronicky a automatizovaným spôsobom?
Áno
Nie
6.6.4. Je na poskytovanie údajov z evidencie využitý režim podľa zákona č. 177/2018 Z.z. v znení neskorších predpisov?
Áno
Nie
Referenčné údaje
6.7.1. Predpokladá predložený návrh zriadenie novej evidencie údajov alebo upravuje vedenie evidencie údajov, ktoré budú navrhnuté na zaradenie do zoznamu referenčných údajov podľa §
Áno
Nie
24
51 zákona č. 305/2013 Z.z. o e-Governmente?
6.7.2. Kedy je plánované zaradenie údajov z evidencie do zoznamu referenčných údajov podľa § 51 zákona č. 305/2013 Z.z. o e-Governmente?
25
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona:
Vláda Slovenskej republiky.
2.Názov návrhu zákona:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 18/1996 Z. z. o cenách v znení neskorších predpisov.
3.Predmet návrhu zákona je upravený v práve Európskej únie:
a)v primárnom práve
- článok 119 ods. 2 a 3, a článok 338 ods. 1 Zmluvy o fungovaní Európskej únie (Ú. v. EÚ C 202, 7. 6. 2016) v platnom znení,
b)v sekundárnom práve
- nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1893/2006 z 20. decembra 2006, ktorým sa zavádza štatistická klasifikácia ekonomických činností NACE Revision 2 a ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie Rady (EHS) č. 3037/90 a niektoré nariadenia ES o osobitných oblastiach štatistiky (Ú. v. EÚ L 393, 30. 12. 2006) v platnom znení, gestor: ŠÚ SR,
c)v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie
- nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)lehota na prebranie právneho aktu Európskej únie: bezpredmetné,
b)proti Slovenskej republike nebolo začaté konanie v rámci „EÚ pilot“, ani nebol začatý postup Európskej komisie a ani nebolo začaté konanie Súdneho dvora Európskej únie proti Slovenskej republike podľa čl. 258 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie v platnom znení,
c)informácia o právnych predpisoch, v ktorých sú uvádzané právne akty
Európskej únie už prebrané, spolu s uvedením rozsahu ich prebrania, príp. potreby
prijatia ďalších úprav: bezpredmetné.
5.Návrh zákona je zlučiteľný s právom Európskej únie:
a)úplne.
26
Dôvodová správa
Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1 (§ 14a)
§ 14a obsahuje úpravu zverejňovania cenových informácií o vybraných tovaroch, ktorá vychádza z kompetencie Ministerstva financií Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“) zabezpečovať zriadenie webového sídla na účel informovania o plnení úloh podľa tohto zákona.
K odseku 1
Prvý odsek upravuje kompetenciu ministerstva zverejňovať v elektronickej podobe cenové informácie o vybraných tovaroch. Nakoľko ide o zverejňovanie spravidla verejne dostupných informácií, nevyžadujú sa záruky mlčanlivosti proti zneužitiu poskytovaných informácií. Ministerstvo takto získané informácie bude využívať aj na plnenie iných úloh vyplývajúcich zo zákona o cenách. Povinnosť mlčanlivosti na využívanie cenových informácií o vybraných tovaroch, ktoré neboli zverejnené, bude zachovaná.
K odseku 2
Druhý odsek ustanovuje povinnosti predávajúceho pri oznamovaní cenových informácií o vybraných tovaroch. Prvé oznámenie predávajúci vykonať do 30 dní odkedy splnil podmienku povinnosti oznamovať tieto informácie. Splnenie podmienok sa viaže podľa druhej vety na uloženú riadnu účtovnú závierku. Ak sa teda predávajúci identifikoval minimálne podľa jednej z činností klasifikovaných v nomenklatúre NACE Rev. 2, ktoré ustanovuje vyhláška a dosahuje určené percento výnosov z tejto hospodárskej činnosti a zároveň dosiahol ustanovenú minimálnu výšku výnosov z celkovej hospodárskej činnosti za posledné účtovné obdobie podľa uloženej riadnej účtovnej závierky do registra účtovných závierok, vzniká mu povinnosť oznamovania cenových informácií o vybraných tovaroch. Vzhľadom na to, že pri niektorých tovaroch môže byť vyššia časová náročnosť kvôli väčšiemu rozsahu zasielaných dát, prípadne vyššej technickej náročnosti prípravy systémov, túto lehotu bude možné na žiadosť predávajúceho podľa potreby primerane predĺžiť. O žiadostiach o predĺženie lehoty rozhoduje ministerstvo podľa správneho poriadku. Ustanovuje sa aj spôsob, ktorým predávajúci oznamuje cenové informácie, a to prostredníctvom aplikačného programového rozhrania. Spôsob oznamovania cenových informácií o vybraných tovaroch sa ustanoví dohodou o integračnom zámere medzi ministerstvom a predávajúcim. Táto dohoda musí byť uzavretá najneskôr v deň pred uplynutím lehoty k povinnosti prvotného oznámenia od kedy splnil podmienku povinnosti oznamovať tieto informácie. Popis aplikačného programového rozhrania a spôsob zasielania cenových informácií o vybraných tovaroch prostredníctvom neho ustanoví integračný manuál sprístupnený predávajúcemu ministerstvom pri uzatváraní dohody o integračnom zámere medzi ministerstvom a predávajúcim.
Dohoda o integračnom zámere (ďalej len „DIZ“) bude obsahovať najmä identifikáciu subjektov dohody (ministerstva a predajcu, ktorý bude povinný sa integrovať a následne zasielať požadované cenové informácie v zmysle ustanovení zákona), zdôvodnenie potreby uzavrieť DIZ a ciele integračného zámeru, rozsah integrácie (identifikácia aplikačných služieb, ktoré sa budú poskytovať zo strany ministerstva a budú využívané na zasielanie údajov do informačného systému ministerstva), komunikačný plán, komunikačné procesy, kontaktné
27
údaje príslušných rolí v projekte a ich zodpovednosti v rámci procesu integrácie (koho a ako kontaktovať v prípade otázok, nutnej podpory pri procese integrácie), podmienky pre úspešnú integráciu, harmonogram integračného zámeru. Špecifikácia aplikačných služieb, technický návod integrácie a ďalšie technické detaily budú definované v dokumente „Integračný manuál“, ktorý ministerstvo sprístupní integrujúcej sa strane pri uzatváraní DIZ. DIZ sa bude uzatvárať medzi ministerstvom a predajcom povinným k zasielaniu údajov v zmysle zákona ešte pred naštartovaním samotného procesu integrácie. DIZ bude vyhotovená zo strany ministerstva a uzatváraná s každým predajcom samostatne, pričom jej znenie bude unifikované (mimo technických náležitostí uvedených v časti tzv. release plánu, zoznamu aplikácií, funkcionalít a komponentov príslušnej inštitúcie, ktoré budú integrované na informačný systém ministerstva). Z pohľadu realizovateľnosti je nutné si uvedomiť, že integračný proces bude trvať minimálne niekoľko týždňov, preto DIZ medzi ministerstvom a príslušným predajcom bude nutné uzatvárať skôr než je len deň pred uplynutím lehoty na prvotné oznámenie cenových informácií (je nereálne očakávať, že integračný proces bude trvať 1 deň). Bude dôležité načasovanie tak, aby začal integračný proces s ministerstvom v dostatočnom časovom predstihu (približne 3 mesiace), t. j. ešte pred uplynutím lehoty na oznamovanie.
Integračný manuál je technický dokument pre integrujúci sa subjekt s informáciami, ako sa integrovať na informačný systém ministerstva, aby po dokončení procesu integrácie mohol úspešne zasielať dáta. Tento manuál sa nebude zverejňovať na webom sídle, ale len sprístupňovať a to konkrétnym integrujúcim sa subjektom v momente uzatvárania DIZ (odporúčame približne 3 mesiace pred uplynutím lehoty na splnenie povinnosti vykonať prvé oznámenie). Predpokladá sa elektronická forma tohto dokumentu, ktorá bude zašifrovaná s ohľadom na skúsenosti v kybernetickej bezpečnosti (ide o praktickejšie riešenie než o poskytovanie v listinnej forme).
K odseku 3
Tretí odsek upravuje dobrovoľné zapojenie tých predávajúcich, ktorí nemajú povinnosť oznamovať ministerstvu cenové informácie o vybraných tovaroch. Ak sa predávajúci rozhodne dobrovoľne vstúpiť do tohto systému, vzniká mu povinnosť oznamovať cenové informácie ako pre povinne oznamujúcich predávajúcich najmenej po dobu pol roka od prvého oznámenia. Táto polročná záväznosť je ustanovená nielen z dôvodu efektívnosti vynaložených nákladov a funkcionalít tohto systému, ale aj zachovania výpovednej hodnoty a spoľahlivosti informácií, ktoré má tento systém prinášať.
K odseku 4
Štvrtý odsek upravuje prípad, kedy chybou na strane ministerstva nebude možné oznámiť predajcom cenové informácie. V takomto prípade, po odstránení prekážok na strane ministerstva, predávajúci oznámi tieto informácie najbližší nasledujúci kalendárny deň v ktorom uskutočňuje predaj v súvislosti s činnosťou klasifikovanou v nomenklatúre NACE Rev. 2, ktorú ustanovuje vyhláška. V prípade, že dôjde k výpadku systému na viacero dní, predávajúci oznámi cenové informácie spätne za všetky tieto dni, aby sa zabezpečila kontinuita v zobrazovaní cenového vývoja tovarov.
K odseku 5
Piaty odsek obsahuje splnomocňovacie ustanovenie ministerstvu vydať všeobecne záväzný právny predpis, ktorý bude obsahovať kódy činností klasifikovaných v nomenklatúre NACE Rev. 2, výšku pomernej časti výnosov z hospodárskej činnosti z činností klasifikovaných v nomenklatúre NACE Rev. 2, výšku výnosov z hospodárskej činnosti za posledné účtovné
28
obdobie, vybrané tovary, dátovú štruktúru oznamovaných cenových informácií o vybraných tovaroch, periodicitu oznamovania cenových informácií o vybraných tovaroch a lehotu na oznamovanie týchto informácií.
Právny základ pre kontrolu plnenia oznamovacej povinnosti:
Vo vzťahu k oznamovacej povinnosti predávajúcich bude cenovú kontrolu vykonávať podľa § 20 ods. 2 Ministerstvo financií Slovenskej republiky. V súvislosti s cenami uvádzanými na cenovkách v maloobchode bude cenovú kontrolu vykonávať podľa § 20 ods. 11 Slovenská obchodná inšpekcia, ktorá je oprávnená vykonávať cenovú kontrolu v oblasti maloobchodného predaja tovaru kupujúcemu.
K bodu 2 (§ 14a)
Ide o doplnenie ustanovenia o konaní o porušení cenovej disciplíny o osobitnú úpravu pokút pri porušení povinnosti predávajúcich oznamovať ministerstvu cenové informácie o vybraných tovaroch na účely zverejňovania cenových informácií o vybraných tovaroch podľa § 14a. Pri takomto porušení pôjde o pokutu vo výške od 100 do 10 000 eur.
K bodu 3 (§ 23j)
Prechodné ustanovenie sa navrhuje z dôvodu poskytnutia dostatočného časového priestoru pre prípravu najmä povinne zapojených predávajúcich, nakoľko tento systém bude vyžadovať technologické zmeny v ich informačných systémoch. Toto obdobie bude tiež priestorom pre prípravu a testovaciu prevádzku systému ministerstva.
K čl. II
Účinnosť návrhu zákona sa navrhuje 1. januára 2025.
V Bratislave dňa 2. októbra 2024
Robert Fico, v.r.
predseda vlády Slovenskej republiky
Ladislav Kamenický, v.r.
minister financií Slovenskej republiky