1
D Ô V O D O V Á S P R Á V A
A. Všeobecná časť
Vláda Slovenskej republiky do legislatívneho procesu predkladá návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 121/2022 Z. z. o príspevkoch z fondov Európskej únie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len „návrh zákona“).
Cieľom pripravovaného návrhu zákona je najmä zapracovanie zmien, ktoré vyplynuli z aplikačnej praxe.
Zapracovaním týchto zmien sa dosiahne prehľadnejšia právna úprava v relevantných ustanoveniach. Dôjde k precizovaniu, že dôvod vydania bezdôvodného obohatenia sa dopĺňa aj do správy pohľadávok štátu v prípadoch, kedy za prijímateľa plní iná osoba. V súvislosti s ustanoveniami o dohode o splátkach a dohode o odklade plnenia sa dopĺňa ustanovenie, že dôvodom na uzatvorenie dohody môže byť okrem vrátenia príspevku alebo jeho časti alebo náhrady škody aj vydanie bezdôvodného obohatenia. Upravuje sa aj nastavená úroveň kompetencií platobného orgánu tým, že sa navrhuje vypustenie tohto orgánu ako subjektu, ktorý môže zistiť nezrovnalosť. Explicitne sa tiež upravuje, že poskytovateľ môže vo vymedzených prípadoch rozhodnúť o zastavení konania o žiadosti na základe uznesenia monitorovacieho výboru príslušného programu. Dochádza taktiež k precizovaniu úloh centrálneho koordinačného orgánu a vybraných procesov v rámci postupov pri poskytovaní príspevkov.
Uvedený cieľ, t. j. dosiahnutie väčšej prehľadnosti, a zároveň zosúladenie právnej úpravy pre jednotlivé programové obdobia, sa sleduje aj v zákone č. 292/2014 Z. z. o príspevku poskytovanom z európskych štrukturálnych a investičných fondov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a v zákone č. 528/2008 Z. z. o pomoci a podpore poskytovanej z fondov Európskeho spoločenstva v znení neskorších predpisov.
Návrh zákona nebude mať vplyvy na rozpočet verejnej správy, vplyvy na limit verejných výdavkov, vplyvy na podnikateľské prostredie, sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie, vplyvy na informatizáciu spoločnosti, vplyvy na služby verejnej správy pre občana a vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, so zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
2
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 121/2022 Z. z. o príspevkoch z fondov Európskej únie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“).
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia/ implementácia práva EÚ
V prípade transpozície/implementácie uveďte zoznam transponovaných/implementovaných predpisov:
Termín začiatku a ukončenia PPK
Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie
jún 2024
Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**
Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*
september 2024
2.Definovanie problému
Potreba vyriešenia problémov aplikačnej praxe a zlepšenia jednoznačnosti výkladu ustanovení príslušných zákonov, najmä potreba:
-vypustenia platobného orgánu, ako subjektu, ktorý môže zistiť nezrovnalosť,
-doplnenia povinnosti vydania bezdôvodného obohatenia v relevantných prípadoch,
-zabezpečenia jednoznačnosti výkladu zosplatnenia dlhu pri dohode o splátkach,
-zabezpečenia legislatívno-technických doplnení a úprav, ktoré vyplynuli z aplikačnej praxe,
-definovanie úloh centrálneho koordinačného orgánu,
-zosúladenie právnej úpravy pre jednotlivé programové obdobia vo vybraných oblastiach.
3.Ciele a výsledný stav
Cieľom návrhu zákona je dosiahnutie prehľadnejšej a jednoznačnejšej právnej úpravy v relevantnej oblasti a odstránenie vybraných problémov aplikačnej praxe. Vzhľadom k nastavenej úrovni kompetencií sa navrhuje vypustenie platobného orgánu ako subjektu, ktorý môže zistiť nezrovnalosť, definovanie úloh centrálneho koordinačného orgánu, precizovanie, že dôvod vydania bezdôvodného obohatenia sa dopĺňa aj do správy pohľadávok štátu v prípadoch, kedy za prijímateľa plní iná osoba, v súvislosti s ustanovením o dohodách o splátkach a dohode o odklade plnenia sa dopĺňa ustanovenie, že dôvodom na uzatvorenie dohody môže byť okrem vrátenia príspevku alebo jeho časti alebo náhrady škody aj vydanie bezdôvodného obohatenia. Uvedený cieľ, dosiahnutie prehľadnosti sa sleduje aj v zákone č. 292/2014 Z. z. o príspevku poskytovanom z európskych štrukturálnych a investičných fondov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a zákone č. 528/2008 Z. z. o pomoci a podpore poskytovanej z fondov Európskeho spoločenstva v znení neskorších predpisov.
4.Dotknuté subjekty
Prijímateľ; partner; orgán vykonávajúci finančné nástroje; konečný prijímateľ, ktorý je účtovnou jednotkou; iná osoba ako prijímateľ, ktorej plnenie sa na účely účtovníctva považuje za plnenie prijímateľa; platobný orgán; poskytovateľ; ministerstvo
3
5.Alternatívne riešenia
Aké alternatívne riešenia vedúce k stanovenému cieľu boli identifikované a posudzované pre riešenie definovaného problému?
Alternatívne riešenia neboli zvažované.
Alternatívnym riešením je nulový variant, t. j. neprijatie právneho predpisu, bude mať za následok zachovanie súčasného stavu, ktorý spôsobuje výkladové problémy v praxi.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
7.Transpozícia/implementácia práva EÚ
Uveďte, či v predkladanom návrhu právneho predpisu dochádza ku goldplatingu podľa tabuľky zhody, resp. či ku goldplatingu dochádza pri implementácii práva EÚ.
Áno Nie
Ak áno, uveďte, ktorých vplyvov podľa bodu 9 sa goldplating týka:
8.Preskúmanie účelnosti
Preskúmavanie účelnosti navrhovaného právneho predpisu bude vykonávané priebežne po nadobudnutí jeho účinnosti.
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.
*** posudzovanie sa týka len zmien v I. a II. pilieri univerzálneho systému dôchodkového zabezpečenia s identifikovaným dopadom od 0,1 % HDP (vrátane) na dlhodobom horizonte.
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyv na dlhodobú udržateľnosť verejných financií v prípade vybraných opatrení ***
Áno
Nie
Vplyvy na limit verejných výdavkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Mechanizmus znižovania byrokracie
a nákladov sa uplatňuje:
Áno
Nie
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Áno
Nie
4
Materiál je posudzovaný podľa zákona č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie k identifikovaným vplyvom a ich analýzam.
Ak predkladaný materiál marginálny (zanedbateľný) vplyv na niektorú zo sledovaných oblastí v bode 9 a z tohto dôvodu je tento vplyv označený ako žiadny vplyv, uveďte skutočnosti vysvetľujúce, prečo je tento vplyv marginálny (zanedbateľný).
Informácie v tejto časti slúžia na zhrnutie vplyvov alebo aj na vyjadrenie sa k marginálnym vplyvom a nie ako náhrada za vypracovanie príslušných analýz vybraných vplyvov.
V prípade, že je materiál posudzovaný podľa zákona č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších prepisov, uveďte internetový odkaz na tento proces.
11.Kontakt na spracovateľa
Uveďte údaje na kontaktnú osobu, ktorú je možné kontaktovať v súvislosti s posúdením vybraných vplyvov.
JUDr. Martin Šimkovič,
martin.simkovic@mirri.gov.sk
, 02 2092 8039
Sekcia riadenia Programu Slovensko a koordinácie fondov EÚ, odbor metodiky, metodicko-právne oddelenie
Mgr. Jana Rohlíčková,
jana.rohlickova@mirri.gov.sk
, 02 2092 8148
Sekcia riadenia Programu Slovensko a koordinácie fondov EÚ, odbor metodiky, metodicko-právne oddelenie,
12.Zdroje
Interné kapacity predkladateľa
13.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. ..........
(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
14.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov zo záverečného posúdenia č. .......... (v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
5
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
k návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 121/2022 Z. z. o príspevkoch z fondov Európskej únie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
1.Navrhovateľ zákona:
Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky
2.Názov návrhu zákona:
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 121/2022 Z. z. o príspevkoch z fondov Európskej únie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
3.Predmet návrhu zákona je upravený v práve Európskej únie:
a) v primárnom práve (uviesť názov zmluvy a číslo článku)
- čl. 4 ods. 2 Zmluvy o fungovaní Európskej únie (Ú. v. EÚ C 202, 7.6.2016),
- čl. 107 a 108 Zmluvy o fungovaní Európskej únie (Ú. v. EÚ C 202, 7.6.2016),
- čl. 325 Zmluvy o fungovaní Európskej únie (Ú. v. EÚ C 202, 7.6.2016),
- čl. 3 Zmluvy o Európskej únií (Ú. v. EÚ C 202, 7.6.2016),
- Protokol (č. 28) o hospodárskej, sociálnej a územnej súdržnosti k Zmluve o fungovaní Európskej únie;
b) v sekundárnom práve (uviesť druh, inštitúciu, číslo, názov a dátum vydania právneho aktu vzťahujúceho sa na upravovanú problematiku, vrátane jeho gestora)
- Nariadenie Rady (ES, Euratom) č. 2988/95 z 18. decembra 1995 o ochrane finančných záujmov Európskych spoločenstiev (Ú. v. ES L 312, 23.12.1995; Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 1/zv. 1),
- gestorom právneho aktu je Úrad vlády Slovenskej republiky,
- Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2021/1056 z 24. júna 2021, ktorým sa zriaďuje Fond na spravodlivú transformáciu (Ú. v. L 231, 30.6.2021) v platnom znení,
- gestorom je Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky,
- Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2021/1057 z 24. júna 2021, ktorým sa zriaďuje Európsky sociálny fond plus (ESF+) a zrušuje nariadenie (EÚ) č. 1296/2013 (Ú. v. EÚ L 231, 30.6.2021) v platnom znení,
- gestorom je Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky,
6
- Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2021/1058 z 24. júna 2021 o Európskom fonde regionálneho rozvoja a Kohéznom fonde (Ú. v. L 231, 30.6.2021) v platnom znení,
- gestorom je Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky,
- Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2021/1060 z 24. júna 2021, ktorým sa stanovujú spoločné ustanovenia o Európskom fonde regionálneho rozvoja, Európskom sociálnom fonde plus, Kohéznom fonde, Fonde na spravodlivú transformáciu a Európskom námornom, rybolovnom a akvakultúrnom fonde a rozpočtové pravidlá pre uvedené fondy, ako aj pre Fond pre azyl, migráciu a integráciu, Fond pre vnútornú bezpečnosť a Nástroj finančnej podpory na riadenie hraníc a vízovú politiku (Ú. v. EÚ L 231, 30.6.2021) v platnom znení,
- gestorom je Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky,
c) v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie (uviesť číslo a označenie relevantného rozhodnutia a stručne jeho výrok alebo relevantné právne vety)
- návrh zákona nie je upravený v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a) uviesť lehotu na prebranie príslušného právneho aktu Európskej únie, príp. aj osobitnú lehotu účinnosti jeho ustanovení,
Nie je určená.
b) uviesť informáciu o začatí konania v rámci „EÚ Pilot“ alebo o začatí postupu Európskej komisie, alebo o konaní Súdneho dvora Európskej únie proti Slovenskej republike podľa čl. 258 a 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie v jej platnom znení, spolu s uvedením konkrétnych vytýkaných nedostatkov a požiadaviek na zabezpečenie nápravy so zreteľom na nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1049/2001 z 30. mája 2001 o prístupe verejnosti k dokumentom Európskeho parlamentu, Rady a Komisie,
Nebolo začaté konanie.
c) uviesť informáciu o právnych predpisoch, v ktorých uvádzané právne akty Európskej únie prebrané, spolu s uvedením rozsahu ich prebrania, príp. potreby prijatia ďalších úprav.
Bezpredmetné.
5.Návrh zákona je zlučiteľný s právom Európskej únie:
Úplne.
7
B. Osobitná časť
K čl. I (zákon č. 121/2022 Z. z.)
K bodu 1 až 3 [§ 5 ods. 2 písm. b), c), g) a h)]
Navrhovaná zmena určenia právomoci centrálneho koordinačného orgánu vyplýva z obsahu zistení auditných orgánov. Účelom je sústrediť právomoc centrálneho koordinačného orgánu na kľúčové alebo prierezové témy týkajúce sa politiky súdržnosti podľa partnerskej dohody a ich úpravu v príslušných dokumentoch bez toho, aby dochádzalo k nahrádzaniu právomoci riadiaceho orgánu vyplývajúcej z právnych aktov Európskej únie, zo zákona č. 121/2022 Z. z. o príspevkoch z fondov Európskej únie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon“) alebo obsiahnutej v zmluve o poverení upravujúcej vzťah medzi riadiacim orgánom a sprostredkovateľskými orgánmi. Preto napríklad usmerňovanie sprostredkovateľských orgánov alebo vydávanie bežnej riadiacej dokumentácie nie je v pôsobnosti centrálneho koordinačného orgánu, ale ide o právomoc riadiaceho orgánu. Centrálny koordinačný orgán naďalej vykonáva v rámci Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky pôsobnosť vecného gestora tohto zákona, čo je jedna z úloh, ktorú bude aj naďalej plniť podľa nového znenia písmena b). Ďalšie úlohy súvisia s riadiacou dokumentáciou, ktorá prierezový, resp. horizontálny charakter a vzťahuje sa tak na témy spoločné pre všetky programy realizované v období 2021-2027 (tzv. horizontálne uplatniteľné dokumenty), ktoré vyplývajú z národného alebo európskeho práva a musia byť plne implementované aj v prostredí poskytovania finančných prostriedkov z fondov Európskej únie. Ide o plnenie úloh a vydávanie dokumentov napríklad ohľadne problematiky dodržania konfliktu záujmov, riešenia témy ochrany osobných údajov pri viacstupňových implementačných štruktúrach, dodržanie zásad správneho konania v rámci konania o žiadosti a pri riešení opravných prostriedkov, prípadne témy, ktoré vzniknú ad hoc vzhľadom na budúcu aktuálnu situáciu a musia mať v Slovenskej republike svojho gestora, t.j. musia byť riadené z jedného centra. S uvedeným úzko súvisia aj úlohy týkajúce sa vydávania vzorových dokumentov podľa tohto zákona, napríklad vzorov rozhodnutí vydávaných v konaní podľa tretej alebo štvrtej časti zákona, vzoru zmluvy o poskytnutí nenávratného finančného príspevku podľa § 22. Navrhovaná právomoc a s tým súvisiace vykonávanie úloh obmedzené celkovou pôsobnosťou centrálneho koordinačného orgánu a plne rešpektujú pôsobnosť iných orgánov, preto sa nevzťahujú napr. na vydávanie dokumentov v súvislosti s piatou až siedmou časťou zákona.
K bodu 4 [§ 10 ods. 9]
Dopĺňa sa explicitné určenie subjektov, od ktorých je riadiaci orgán oprávnený pri plnení svojich úloh požadovať súčinnosť. Explicitne sa uvádza, že riadiaci orgán je pri plnení svojich úloh oprávnený požadovať súčinnosť aj od akéhokoľvek iného orgánu verejnej správy, a keďže každý orgán štátnej správy je zároveň orgánom verejnej správy, je riadiaci orgán v zmysle tohto ustanovenia oprávnený požadovať súčinnosť aj od akéhokoľvek orgánu štátnej správy.
K bodu 5 [§ 21 ods. 3]
Výslovným doplnením lehoty na začatie konania o preskúmaní rozhodnutia o schválení žiadosti podľa § 13 ods. 2 mimo odvolacieho konania sa fakticky umožňuje preskúmať aj tento typ rozhodnutia, keďže v takomto prípade sa projekt nerealizuje na základe zmluvy. Uvedená potreba vyplynula ako zásadná požiadavka z implementačnej praxe.
8
K bodu 6 [§ 27 ods. 8]
Majúc na zreteli špecifiká programov cezhraničnej spolupráce uvedené v § 27 a s cieľom zabezpečenia riadneho a efektívneho procesu poskytovania príslušných finančných prostriedkov, dopĺňa sa nový odsek, ktorým sa explicitne ustanovuje, že uznesenie monitorovacieho výboru príslušného programu môže zakladať dôvod na zastavenie konania podľa § 17 ods. 2 zákona. V programoch cezhraničnej spolupráce podľa § 27 je postavenie monitorovacieho výboru pre program špecifické, pretože sa v ňom odráža cezhraničný prvok tak, aby bola zachovaná rovnováha medzi jednotlivými subjektmi z oboch členských štátov participujúcich na poskytovaní finančných prostriedkov z programu cezhraničnej spolupráce a súčasne operatívnosť pri prenose výsledkov činnosti monitorovacieho výboru do realizácie samotného programu cezhraničnej spolupráce.
K bodu 7 [§ 38 ods. 1 písm. a)]
Legislatívno-technické doplnenie slova „operácií“, ktoré je v predvetí ustanovenia § 38 ods. 1 písm. a).
K bodu 8 [§ 39 ods. 4]
Vzhľadom na nastavenú úroveň kompetencií, v rámci ktorých platobný orgán nevykonáva taký druh kontroly, ktorej výsledkom by bolo zistenie nezrovnalosti z jeho strany, sa navrhuje vypustenie platobného orgánu ako subjektu, ktorý môže zistiť nezrovnalosť.
K bodu 9 [§ 39 ods. 10 písm. a)]
Legislatívno-technická úprava z dôvodu sprehľadnenia existujúcej právnej úpravy. Sprístupnenie správy o zistenej nezrovnalosti, na účely vysporiadania ktorej poskytovateľ uzavrel dohodu o splátkach alebo dohodu o odklade plnenia, sa upravuje špecificky v písmene b), preto bolo zahrnutie uvedených spôsobov vysporiadania aj do písmena a) nadbytočné.
K bodu 10 [§ 43 ods. 4]
V súvislosti s doplnením v § 44 ods. 11 sa rovnako dôvod vydania bezdôvodného obohatenia dopĺňa aj do správy pohľadávok štátu v prípadoch, kedy za prijímateľa plní iná osoba. Zároveň sa pre prehľadnosť a čitateľnosť ustanovenia § 43 ods. 4 navrhuje jeho rozdelenie do dvoch písmen.
K bodu 11 [§ 44 ods. 2 písm. b)]
Úprava znenia ustanovenia s cieľom jednoznačnosti jeho výkladu. Podstatou ustanovenia je, že ak sa dlh stane nezaplatením niektorej splátky splatný, poskytovateľ môže žiadať jeho úhradu bez ohľadu na splatnosť nasledujúcich splátok a nielen po splatnosti nasledujúcich splátok.
K bodu 12 [§ 44 ods. 11]
Dopĺňa sa ustanovenie, že dôvodom na uzatvorenie dohody môže byť okrem vrátenia príspevku alebo jeho časti alebo náhrady škody aj vydanie bezdôvodného obohatenia.
K bodu 13 [§ 45 ods. 14]
9
Do ustanovenia sa vkladá nové písmeno a), ktorým sa dopĺňa možnosť zastavenia konania o žiadosti v prípade, ak poskytovateľ zistí konflikt záujmov.
Zároveň dochádza z dôvodu logického usporiadania k zmene poradia doterajšieho písmena c) [po novom písmeno b)]. Dochádza tiež k formulačnej úprave doterajšieho písmena b) [po novom písmeno d)], ktorá aj vecný rozmer spočívajúci v tom, že výpoveď zmluvy je umožnená len prijímateľovi, nie však poskytovateľovi. Naopak, z dôvodov potrieb aplikačnej praxe bolo potrebné doplniť iné spôsoby ukončenia zmluvy, ktoré ohraničené len zákonnosťou, nie však konkrétne vymenovanými spôsobmi ukončenia zmluvy, využívajúc to, že v zmluva je obchodno-záväzkovou zmluvou. Zmluva je tak prispôsobená reagovať na všetky potreby implementačnej praxe, osobitne v prípade, ak by došlo napr. k cesii alebo postúpeniu práv na nového prijímateľa s tým, že takýto spôsob ukončenia zmluvy s pôvodným prijímateľom by v konečnom dôsledku neznamenal neoprávnenosť projektu ako takého (bez ohľadu na osobu pôvodného prijímateľa).
K bodu 14 [§ 46 ods. 5]
Upravuje sa rozsah osôb, vo vzťahu ku ktorým možno žiadať o výpis z registra trestov a ktoré sú na daný účel povinné poskytnúť údaje potrebné na vyžiadanie výpisu z registra trestov.
K čl. II (zákon č. 528/2008 Z. z.)
K bodu 1 [§ 2 písm. l)]
Do definície pojmu „pohľadávka z príspevku“ sa aj s cieľom zosúladenia právnej úpravy obsiahnutej v zákone č. 292/2014 Z. z. a v zákone č. 121/2022 Z. z. dopĺňa, že ide aj o pohľadávku štátu na náhradu škody alebo vydanie bezdôvodného obohatenia.
K bodu 2 [§ 14 ods. 18]
Precizuje sa, ktorého druhu rozhodnutí vydávaných podľa dotknutej časti zákona sa predmetné ustanovenie týka.
K čl. III (zákon č. 292/2014 Z. z.)
K bodu 1 [§ 44 ods. 4 písm. a) a § 45 ods. 11]
V súvislosti s doplnením v § 44 ods. 4 písm. a) sa rovnako dôvod vydania bezdôvodného obohatenia dopĺňa aj do správy pohľadávok štátu v prípadoch, kedy za prijímateľa plní iná osoba.
Dopĺňa sa ustanovenie, že dôvodom na uzatvorenie dohody môže byť okrem vrátenia príspevku alebo jeho časti alebo náhrady škody aj vydanie bezdôvodného obohatenia.
K bodu 2 [§ 45 ods. 2 písm. b)]
Úprava znenia ustanovenia s cieľom jednoznačnosti jeho výkladu. Podstatou ustanovenia je, že ak sa dlh stane nezaplatením niektorej splátky splatný, poskytovateľ môže žiadať jeho úhradu bez ohľadu na splatnosť nasledujúcich splátok a nielen po splatnosti nasledujúcich splátok.
10
K čl. IV (účinnosť)
Navrhuje sa účinnosť od 1. januára 2025.
V Bratislave 2. októbra 2024.
Robert Fico v. r.
predseda vlády
Slovenskej republiky
Richard Raši v. r.
minister investícií,
regionálneho rozvoja a informatizácie
Slovenskej republiky