1
DÔVODOVÁ SPRÁVAA. Všeobecná časť
Na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky sa predkladá skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Romana MICHELKA, Petra KOTLÁRA, Milana GARAJA na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 299/2020 Z. z. o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva kultúry Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“). Návrhom zákona sa dopĺňa nový účel, na ktorý je možné poskytnúť dotáciu zo štátneho rozpočtu - podpora a rozvoj vzťahu k nehmotnému kultúrnemu dedičstvu, rozširuje sa možnosť poskytovania dotácie na účel sprístupňovanie kultúrnych hodnôt žiakom a pedagogickým zamestnancom základných škôl a stredných škôl aj iným spôsobom než cez kultúrne poukazy, skracuje sa minimálna lehota na odstránenie nedostatkov žiadostí o poskytnutie dotácie a upravuje sa tiež možnosť, aby žiadosti o poskytnutie dotácie na vybrané účely posudzovalo a vyhodnocovalo priamo Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky (ďalej len ,,ministerstvo“), ak to určí vo výzve na predkladanie žiadostí. V opačnom prípade bude tieto žiadosti posudzovať a vyhodnocovať odborná komisia.
Návrh zákona nemá vplyv na rozpočet verejnej správy, nemá vplyv na podnikateľské prostredie, nemá vplyv na životné prostredie, ani na informatizáciu spoločnosti. Návrh zákona nemá žiadne sociálne vplyvy, ani vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu či vplyv na služby verejnej správy pre občana.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou, ústavnými zákonmi, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, zákonmi, je v súlade s právom Európskej únie a s nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky.
2
B. Osobitná časť
K bodu 1
Dopĺňa sa nový účel, na ktorý môže ministerstvo poskytnúť dotáciu zo štátneho rozpočtu. Dotáciu na účel podľa odseku 1 písm. h) bude možné poskytnúť na podporu a rozvoj vzťahu k nehmotnému kultúrnemu dedičstvu. Môže ísť napríklad o dotácie na podporu vzťahu k štátnemu jazyku, tradičnej ľudovej kultúre alebo ľudovým tradíciám.
K bodu 2
Navrhovanou úpravou sa umožňuje poskytovať dotácie na účel sprístupnenia kultúrnych hodnôt žiakom základných škôl a stredných škôl a pedagogickým zamestnancom základných škôl a stredných škôl aj iným spôsobom ako prostredníctvom kultúrnych poukazov.
K bodu 3
Spresnenie doterajšej právnej úpravy.
K bodu 4
Pätnásťdňová minimálna lehota na odstránenie nedostatkov žiadosti o poskytnutie dotácie je v niektorých prípadoch neprimerane dlhá. Jej skrátenie na sedem kalendárnych dní umožní rýchlejší postup pri posudzovaní žiadostí, popri zachovaní možnosti poskytnutia dlhšej lehoty na odstránenie nedostatkov žiadosti, ak je to potrebné.
K bodu 5
Upravuje sa okruh účelov poskytnutia dotácií, pri ktorých môže posudzovať a vyhodnocovať žiadosti o poskytnutie dotácie ministerstvo, ak si to určí vo výzve, inak tieto žiadosti bude posudzovať a vyhodnocovať odborná komisia. Uvedené súvisí s tým, že dotácie na účel podľa § 2 ods. 1 písm. c) budú môcť byť poskytnuté aj iným spôsobom ako prostredníctvom kultúrnych poukazov a pri dotáciách na účely podľa § 2 ods. 1 písm. e) až h) môže byť v určitých prípadoch posudzovanie a vyhodnocovanie žiadostí ministerstvom účelnejšie.
K bodu 6
Prechodné ustanovenie, podľa ktorého žiadosti o poskytnutie dotácie na účel sprístupnenia kultúrnych hodnôt žiakom základných škôl a stredných škôl a pedagogickým zamestnancom
3
základných škôl a stredných škôl, ktoré boli predložené na základe výzvy zverejnenej do 31. decembra 2024 (teda aj prípadné žiadosti predložené na základe tejto výzvy po 31. decembri 2024) posudzuje a vyhodnocuje ministerstvo. Naopak, žiadosti o poskytnutie dotácie na tento účel, ktoré budú predkladané na základe výzvy zverejnenej od 1. januára 2025, budú posudzované podľa právnej úpravy účinnej od 1. januára 2025, t. j. bude ich posudzovať odborná komisia, ak výzva neurčí, že ich posudzuje ministerstvo.Vzhľadom na dĺžku legislatívneho procesu sa účinnosť návrhu zákona navrhuje na 1. januára 2025.
4
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: poslanci Národnej rady Slovenskej republiky 2. Názov návrhu zákona: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 299/2020 Z. z. o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva kultúry Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu zákona:
a) nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b) nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c) nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.
5
Doložka
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 299/2020 Z. z. o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva kultúry Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov
A.2. Vplyvy:
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4. Vplyvy na životné prostredie
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
6. Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
7. Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
A.3. Poznámky
Bezpredmetné
A.4. Alternatívne riešenia
Nepredkladajú sa
A.5. Stanovisko gestorov
Bezpredmetné