1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
1.Všeobecná časť
Cieľom návrhu zákona je predovšetkým vytvoriť doposiaľ neexistujúci jednotný právny rámec pre problematiku turistických trás a turistického značenia, zaviesť jednotný turistický register a upraviť proces zápisu údajov do tohto registra, zákonom upraviť problematiku turistického značenia a za účelom ochrany turistických trás a turistického značenia upraviť priestupky a iné správne delikty na tomto úseku. Zákon zároveň obsahuje návrh niektorých zmien už existujúcich právnych predpisov.
Turistické značené trasy unikátnym pokladom a významným kultúrnym dedičstvom Slovenska. Turistika je najmasovejšia rekreačno-športová aktivita na Slovensku. Pozitívne prispieva k mentálnemu a fyzickému zdraviu obyvateľstva, k podstatnému rozvoju domáceho cestovného ruchu, k prežívaniu a posilňovaniu vzťahu detí, mládeže a všetkých aspoň príležitostných turistov k našej vlasti. Turistické trasy prostriedkom na zachovanie, zveľaďovanie a odovzdávanie tradícií a kultúrnych hodnôt spojených s našou krajinou, lesmi a vidiekom. I preto je značkovanie turistických trás zapísané do Reprezentatívneho zoznamu nehmotného kultúrneho dedičstva Slovenska a zaslúži si ochranu a podporu zo strany štátu.
Nie je to samozrejmosť, je to skutočné rodinné striebro Slovenska a jeden zo zdrojov posilnenia cestovného ruchu a konkurencieschopných služieb Slovenska. Turistika ako ju dnes poznáme existuje na svete, v Európe, od prvej polovice 19. storočia. Vtedy vznikli aj prvé značkované chodníky v Nemecku. Presne pred 150 rokmi (v roku 1874) vznikali prvé značkované chodníky v Uhorsku na území Slovenska vďaka miestnym turistickým spolkom, ktoré budovali chodníky, útulne, chatky a značkovalo trasy. Tradícia sa rýchlo ujala a pred 100 rokmi sme mali na území ČSR okolo 25 000 km značkovaných chodníkov; pred rozdelením Československa v roku 1938 dokonca 40 000 km značkovaných trás, čo nemalo žiadnu obdobu v inej krajine na svete.
V súčasnosti máme na území Slovenska približne 30 000 km značkovaných turistických a náučných chodníkov a značkovaných cykloturistických trás.
Slovenskí značkári, Klub slovenských turistov a Slovenský cykloklub, viaceré samosprávy, miestne kluby dobrovoľníkov udržujú turistické trasy podľa svojich možností výsledkom je stav turistického značkovania trás, ktorý predčí väčšinu európskych štátov s viac rozvinutým cestovným ruchom a službami. Na Slovensku sa tak deje bez právnej ochrany a jasných pravidiel zo strany štátu, napriek tomu že spolu s Českou republikou majú naši značkári ako jediní v Európe k dispozícii štátnu normu (konkrétne STN 01 8025), ktorá okrem iného presne určuje druhy značiek, ich tvar a veľkosť, farbu, technické vyhotovenie a spôsob ich umiestňovania, ako aj tvar a rozmery turistických informačných objektov.
2
Prečo teda potrebujeme zákon o turistických trasách? Ich registráciu a podmienky na udržiavanie? Pretože Slovensko sa nemôže donekonečna spoliehať na dobrovoľnícku aktivitu turistických klubov, na dobrú vôľu vlastníkov lesov a ďalších pozemkov, cez ktoré vedú turistické trasy, na ohľaduplnosť turistov, ktorí budú rešpektovať turistické značenie. Doteraz riešime problém ohrozovania ľudských životov a majetku medveďmi; okrem odstrelu nebezpečných jedincov medveďov a súvisiacich opatrení apelujeme aj na správanie ľudí, aby nenarúšali nekontrolovaným pohybom v prírode prirodzené útočištia medveďov a iných chránených živočíchov. Štát argumentuje existenciou turistických trás, vyzývame ľudí, aby sa v mene ochrany prírody aj v záujme svojho života a zdravia nepohybovali v chránených alebo exponovaných oblastiach mimo značkovaných trás a chodníkov.
Tento zákon harmonizuje záujmy turistov, občanov, vlastníkov lesov a iných pozemkov, samospráv, turistických klubov, samotnej prírody a Slovenskej republiky. Zabezpečuje udržateľnosť a ďalší rozvoj turistických trás a najrozšírenejšieho rekreačného športu na Slovensku, turistiky a domáceho cestovného ruchu. Odstraňuje nedostatky, ktoré sa prirodzene v neregulovaných podmienkach vyskytujú ako napr. neudržiavané značenie, niekedy zmätočné miešanie turistických a náučných chodníkov, čo môže viesť k dezorientácii a zablúdenie turistov, v tom horšom prípade s deťmi alebo seniormi; nerešpektovanie vlastníckych práv; narúšanie prírody, poškodzovanie samotných trás. Najmä však tento zákon za minimálne finančné náklady (kalkulovaná finančná kompenzácia je maximálne 70 000 eur ročne) dokáže zachovať unikátne kultúrne dedičstvo a kultúru užívania pohybu v prírode v dlhodobej perspektíve vo všeobecnom verejnom záujme a v záujme všetkých zúčastnených a dotknutých
Doteraz platná a účinná právna úprava na danom úseku chýbala a problematika turistických trás bola upravená nedostatočne, len parciálne v osobitných právnych predpisoch. Návrh zákona o turistických trasách upravuje turistické značkované trasy, proces a zodpovedné osoby na značkovanie turistických trás ako aj ich práva a povinnosti, ktoré vyplývajú zo znenia samotného zákona. Predkladaný návrh zákona upravuje aj práva a povinnosti osôb pohybujúcich sa po turistických trasách. V prípade porušenia povinností zákon predpokladá uloženie primeraných sankcií s ohľadom na závažnosť, spôsob a rozsah protiprávneho konania.
Predmetom navrhovanej zákonnej úpravy je aj vymedzenie základných pojmov, ktoré v tejto oblasti používané. Keďže takáto právna úprava na danom úseku chýbala, návrh zákona definuje nové exaktné pojmy a druhy turistických trás s cieľom správnej interpretácie jednotlivých ustanovení zákona v aplikačnej praxi.
Návrh zákona zavádza Štátny register turistických informačných miest, smerovníkov a trás (ďalej len „turistický register“), ktorý bude novým informačným systémom verejnej správy, ktorého správcom a prevádzkovateľom bude Ministerstvo cestovného ruchu a športu
3
Slovenskej republiky. Rozsah informácií, ktoré budú do turistického registra povinne zapisované, zabezpečí, aby boli všetky relevantné údaje o turistických trasách zverejnené na jednom mieste a zároveň aby boli prístupné verejnosti. Právna úprava zavádza aj inovatívne informatické nástroje ako napríklad QR kód, ktorý uľahčí používanie turistických trás verejnosti. Na zabezpečenie bezpečnosti bude turistický register obsahovať aj informácie o turistických trasách, na ktorých je sprevádzanie povolené iba osobám podľa osobitných predpisov.
Návrh zákona okrem zmienených zámerov a cieľov zabezpečuje na danom úseku zvýšenie bezpečnosti osôb, ochranu ich života, zdravia a majetku. Okrem toho je dôležitou zložkou aj ochrana životného prostredia, ktorú tento zákon zabezpečí svojím obsahovým znením. Zároveň je týmto návrhom zákona zabezpečovaná aktívna ochrana osôb vykonávajúcich turistiku na území Slovenskej republiky v súlade s ochranou verejného záujmu.
Predložený návrh zákona upravuje:
základné pojmy,
značenie turistických trás,
práva a povinnosti turistov, správcov turistickej trasy, vlastníka, nájomcu a správcu pozemku, cez ktorý vedie turistická trasa,
turistický register a konanie o zápise do turistického registra a turistické trasy vo verejnom záujme,
pôsobnosť orgánov verejnej moci na úseku turistických trás a
priestupky a správne delikty na úseku turistických trás.
Ďalej sa navrhuje zmena zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov, v ktorom sa vypúšťa jediný priestupok, ktorý sa doposiaľ týkal turistických značiek, keďže sa priestupky na úseku turistických trás a turistického značenia komplexne upravujú v novo navrhovanom zákone.
V súvislosti s navrhovanou právnou úpravou na úseku turistických trás a turistického značenia sa navrhuje aj zmena zákona č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov, sa upravuje použitá terminológia podľa navrhovaného zákona o turistických trasách a priznáva sa členom stráže prírody oprávnenie vykonávať činnosti navrhovaného zákona o turistických trasách.
V zákone č. 326/2005 Z. z. o lesoch v znení neskorších predpisov sa nadväznosti na novú úpravu turistických trás sa mierne upravujú pravidlá na úseku lesného hospodárstva tých lesov, cez ktoré prechádzajú turistické trasy a súčasne sa upravuje použitá terminológia podľa navrhovaného zákona o turistických trasách
4
V zákone č. 274/2009 Z. z. o poľovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov sa priznáva členom poľovníckej stráže oprávnenie vykonávať činnosti podľa navrhovaného zákona o turistických trasách a turistickom značení.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentami, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1.Predkladateľ návrhu zákona: poslanci Národnej rady Slovenskej republiky - Ján Horecký a Igor Janckulík
2.Názov návrhu právneho predpisu Návrh zákona o turistických trasách a o zmene a doplnení niektorých zákonov
3.Predmet návrhu zákona:
a)nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b)nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.
DOLOŽKA VYBRANÝCH VPLYVOV
1.Základné údaje
Názov návrhu zákona
Návrh zákona o turistických trasách a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Navrhovateľ
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky - Ján Horecký, Igor Janckulík
5
2.Definovanie problému
Neexistencia jednotného právneho rámca pre turistické trasy a značenie na Slovensku. Tento nedostatok vedie k rôznym problémom, ako je nedostatočná ochrana turistických trás, dezorientácia turistov alebo nerešpektovanie vlastníckych práv.
3.Ciele a výsledný stav
Prijatím zákona bude na Slovensku existovať jednotný právny rámec pre turistické trasy a značenie, ktorý zabezpečí ich lepšiu ochranu a údržbu. Všetky turistické trasy budú evidované v štátnom registri, čo umožní jednoduchší prístup k informáciám pre verejnosť a efektívnejšiu správu trás. Cieľom byť tiež zvýšenie bezpečnosti turistov, vďaka jasne definovaným pravidlám a sankciám za ich porušovanie. Zároveň sa dosiahne lepšia ochrana životného prostredia a zosúladenie záujmov vlastníkov pozemkov, turistických organizácií a štátu.
4.Dotknuté subjekty
Ministerstvo cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky, Správcovia turistických trás, vlastníci, nájomcovia a správcovia pozemkov, turisti – fyzické osoby, Národná športová organizácia, Horská záchranná služba, Lesná stráž, poľná stráž a stráž prírody.
5.Alternatívne riešenia
Nechať súčasný stav bez legislatívnych zmienV tomto prípade by sa pokračovalo v súčasnej praxi, kde nie je jednotný právny rámec pre správu a značenie turistických trás. Starostlivosť o turistické trasy by zostala prevažne na dobrovoľníkoch a turistických kluboch, bez jasných pravidiel pre ich údržbu a ochranu. Hoci by to bolo bez dodatočných nákladov, problémy ako neudržiavané značenie, poškodzovanie trás a nerešpektovanie vlastníckych práv by naďalej pretrvávali a mohli by sa zhoršovať.
Samosprávy ako primárny správcovia turistických trásAlternatívou by bolo, že zodpovednosť za turistické trasy by bola plne delegovaná na miestne samosprávy. Tie by mohli samy alebo v spolupráci s turistickými klubmi a miestnymi komunitami udržiavať trasy a zabezpečovať ich značenie. Tento model by mohol posilniť lokálnu zodpovednosť a zapojenie miestnych aktérov. Nevýhodou by však mohli byť rozdiely v kvalite údržby medzi jednotlivými regiónmi v závislosti na dostupných zdrojoch a kapacitách samospráv.
Finančná podpora existujúcich turistických klubov a dobrovoľníkovNamiesto vytvárania jednotného právneho rámca by sa mohli vytvoriť grantové programy alebo iné formy finančnej podpory pre turistické kluby a dobrovoľnícke organizácie, ktoré sa už starajú o turistické trasy. Štát by tak nepriamo podporoval starostlivosť o turistické trasy, pričom by zachoval existujúcu dobrovoľnícku štruktúru. Tento model by síce poskytol podporu, ale stále by chýbala centrálna koordinácia a právna ochrana trás.
6.Vykonávacie predpisy
Navrhovaná právna úprava nepredpokladá prijatie alebo zmenu už existujúcich vykonávacích predpisov.
7.Transpozícia práva EÚ
Neaplikuje sa v tomto prípade.
8.Preskúmanie účelnosti
6
Návrh zákona je účelný, keďže rieši reálne problémy spojené s turistickými trasami a značením na Slovensku, pričom jeho implementácia by mala priniesť významné benefity pre cestovný ruch, ochranu kultúrneho dedičstva a bezpečnosť turistov
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
predpokladané vyčíslenie:
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo, rodinu a deti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1.Poznámky
Návrh zákona predpokladá pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie, vplyvy na služby verejnej správy pre občana, vplyv na informatizáciu spoločnosti, manželstvo, rodičovstvo, rodinu a deti, nemá žiaden vplyv na rozpočet obcí a vyšších územných celkov, minimálny negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy vo výške približne 70.745,-Eur ročne.
Podľa nasledovného výpočtu:
Značené turistické a cykloturistické trasy: 30 000 km
Plocha turistických a cykloturistických trás (šírka 1m): 30 000 000 m2 = 3 000 haCena nájmu lesných pozemkov: 35 – 95 Eur/ha/rok priemer: 65 Eur/ha/rokCena nájmu nelesných pozemkov: 35 Eur/ ha/rok
7
Pomer lesných a nelesných pozemkov: 41:59Pomer štátnych a neštátnych pozemkov: 50:50Výpočet:(Plocha turistických a cykloturistických trás v ha) x (Pomer štátnych a neštátnych pozemkov) x (Pomer lesných pozemkov) x (Cena nájmu lesnýchpozemkov) + (Plocha turistických a cykloturistických trás v ha) x (Pomer štátnych a neštátnych pozemkov) x (Pomer nelesných pozemkov) x (Cena
nájmu lesných pozemkov) = Maximálna ročné náklady na kompezácie pri priemerných trhových cenách.
[3 000 x ½ x 0,41 x 65 + 3 000 x 0,59 x 35] = [39 770 + 30 975] = 70 745 Eur
2.Kontakt na spracovateľa/súčinnosť
3.Stanovisko gestorov
Stanovisko Ministerstva financií SR vyžiadané priložené
Stanovisko Ministerstva hospodárstva SR vyžiadané priložené
B. Osobitná časť
K čl. I
K § 1
V § 1 návrhu zákona je vymedzený predmet úpravy predkladaného návrhu zákona.
K § 2
V § 2 definované niektoré pojmy, ktoré sa týmto zákonom zavádzajú do právneho poriadku a ktoré používané naprieč celým predkladaným návrhom zákona. K definovaniu jednotlivých pojmov sa v návrhu zákona pristupuje s cieľom správnej interpretácie jednotlivých ustanovení zákona v aplikačnej praxi. V písmene a) sa definuje turistická trasa ako zberný pojem, v písmenách b) i) ďalej definované jednotlivé druhy turistických trás ako podmnožiny zberného pojmu turistická trasa. V písmenách j) a k) je definované turistické značenie a turistická značka, v písmene l) je definovaný smerovník (rázcestník) a v písmene
8
m) náučná tabuľa. V písmene n) je definované, kto všetko sa považuje za turistu a v písmene o) je definovaný správca turistickej trasy.
K § 3
Navrhované znenie § 3 upravuje značenie turistických trás. V odseku 2 sa zakotvuje, že značenie môže fyzicky vykonávať výlučne športový odborník - fyzická osoba, ktorá odbornú spôsobilosť na značenie turistických trás podľa zákona č. 440/2015 Z. z. o športe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v platnom znení; odsek 4 dopĺňa, že značenie, údržbu a obnovu zabezpečuje ako objednávateľ prác správca turistickej trasy.
K § 4
V § 4 návrhu zákona sa navrhuje upraviť práva a povinnosti fyzických osôb. Uvedené povinnosti sa týkajú osobnej bezpečnosti turistu, jemu zverených osôb, predchádzaniu škodám na majetku, ako aj povinnosti nepoškodzovať a neznečisťovať životné prostredie. Ďalšia oblasť povinností turistov a iných užívateľov turistickej trasy sa týka povinnosti správať sa ohľaduplne a pohybovať sa primeranou rýchlosťou. V prípade súbehu turistických trás s pozemnými komunikáciami je podľa predloženého návrhu povinnosťou turistu rešpektovať pohyb vozidiel a dať im prednosť v jazde. V neposlednom rade je každý povinný zdržať sa ničenia a poškodzovania turistického značenia a umiestňovania prekážok na turistické trasy.
K § 5
V § 5 návrhu zákona sa navrhuje upraviť práva a povinnosti správcu turistickej trasy. Patria sem jednak administratívne povinnosti, ako napríklad povinnosť uchovávať dokumenty, povinnosť požiadať o zmenu turistickej trasy v turistickom registri, či povinnosť požiadať o výmaz turistickej trasy v turistickom registri, ak si to okolnosti vyžiadajú, ako aj povinnosti spojené s prevádzkou, obnovou a údržbou turistickej trasy, napríklad povinnosť umožniť pohyb turistov po turistickej trase, povinnosť zabezpečiť označenie turistickej trasy, či povinnosť obnovovať značenie, či povinnosť obnovovať náučné tabule a iné náučné informačné prvky.
K § 6
V § 6 návrhu zákona sa navrhuje upraviť práva a povinnosti vlastníka, nájomcu a správcu pozemku. Do tejto skupiny povinností patrí v prvom rade povinnosť strpieť pohyb turistov po turistickej trase, ďalej umožniť správcovi turistickej trasy vykonať alebo obnoviť značenie turistickej trasy, nepoškodzovať a neodstraňovať turistické značenie. Návrh zákona zároveň ukladá vlastníkovi, nájomcovi alebo správcovi pozemku povinnosť odstraňovať
9
prekážky, ktoré na turistickej trase vznikli v súvislosti obhospodarovaním pozemku, najmä ťažbou drevín alebo užívaním lesných ciest v súvislosti s ťažbou drevín a tiež povinnosť zabezpečiť možnosť voľného prechodu vhodným spôsobom na mieste križovania turistickej trasy s oplotením, ak cez predmetný pozemok vedie turistická trasa. Medzi oprávnenia vlastníka, nájomcu a správcu pozemku návrh zákona zaraďuje oprávnenie požiadať o zmenu turistickej trasy po predchádzajúcom rokovaní so správcom turistickej trasy ako aj oprávnenie požadovať finančnú náhradu za obmedzenie užívania pozemku v súvislosti s turistickou trasou. Vlastník, nájomca alebo správca pozemku majú zároveň právo požiadať o zápis časového a územného obmedzenia užívania turistickej trasy (uzávery), pričom detailnejšia právna úprava konania o tejto žiadosti je uvedená v § 8 ods. 9. Okrem toho môže vlastník, nájomca alebo správca pozemku požiadať aj o zápis informatívnej poznámky pri prebiehajúcej činnosti na turistickej trase, ktorá ale neprekáža jej užívaniu, ako napr. o plánovanej ťažbe dreva, inej lesohospodárskej činnosti alebo organizovaní spoločnej poľovačky, pričom detailnejšia úprava tohto konania je uvedená v § 8 ods. 10. Uzávera aj informatívna poznámka údaje, ktoré sa podľa § 7 ods. 2 písm. d) zapisujú do turistického registra. V § 6 ods. 3 návrh zákona vylučuje zodpovednosť vlastníka, správcu alebo užívateľa pozemku, cez ktorý vedie turistická trasa, za ujmu na zdraví alebo majetku turistovi spôsobenú bez zavinenia vlastníka, nájomcu alebo správcu pozemku najmä živelnými pohromami, pádom stromu, skaly, lavínou, pošmyknutím či pádom v súvislosti s užívaním turistickej trasy.
K § 7
V § 7 návrhu zákona je zakotvené zriadenie turistického registra, ktorý je definovaný ako informačný systém verejnej správy, ktorého správcom a prevádzkovateľom je Ministerstvo cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky. Predložený návrh zákona taktiež upravuje rozsah informácií, ktoré do turistického registra povinne zapisované tak, aby obsahoval všetky relevantné údaje o každej turistickej trase, vrátane umiestnenia každého turistického smerovníka, ktorý bude mať pridelenú jedinečnú verejne prístupných webovú adresu, na ktorý bude odkazovať QR kód umiestnený na smerovníku. Turistický register bude ďalej obsahovať údaje o turistickej trase, ako napríklad jej opis, mapový podklad, časové a iné obmedzenia užívania turistickej trasy, informatívne poznámky a údaje o jej správcovi.
Jedným z údajov zapisovaných do turistického registra bude aj údaj o turistických trasách, na ktorých je sprevádzanie povolené iba osobám podľa osobitného predpisu, ako aj o pokynoch Horskej záchrannej služby týkajúce sa bezpečnosti osôb v horskej oblasti vydávané podľa osobitného predpisu, ktorým je napríklad zákon č. 544/2002 Z. z., o Horskej záchrannej službe v znení neskorších predpisov. Tieto pokyny budú súčasťou verejnej časti turistického registra. V turistickom registri budú vo verejnej časti uvedené aj rozhodnutia o výške finančnej náhrady za obmedzenie vlastníckeho práva k pozemku z dôvodu zriadenia turistickej trasy vo verejnom záujme podľa § 10 a o poverenej právnickej osobe. Neverejnú
10
časť turistického registra budú tvoriť dokumenty obsahujúce povolenia a súhlasy podľa osobitných predpisov.
Vkladanie údajov do turistického registra bude vykonávať Ministerstvo cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky samé alebo prostredníctvom poverenej právnickej osoby, ktorou bude spravidla národná športová organizácia a ktorú poverí úkonmi podľa § 14.
K § 8
V § 8 návrhu zákona je upravené konanie o zápise, zmene alebo výmaze turistickej trasy a údajov v turistickom registri. Popísaný proces podávania návrhu o zápis, zmenu alebo výmaz turistickej trasy a údajov v turistickom registri je zadefinovaný tak, aby čo najmenej zaťažoval žiadateľa a minimalizoval byrokraciu. Žiadosť sa podáva Ministerstvu cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky. Naďalej platí, že úkonmi v tomto procese môže ministerstvo poveriť poverenú právnickú osobu, spravidla športovú organizáciu, pričom rozsah týchto úkonov je uvedený v § 14 . V odsekoch 1 6 je upravené konanie o zápise turistickej trasy do turistického registra. Ustanovenia odsekov 3 a 4 sa nepoužijú, ak ministerstvo nepoverilo žiadnu poverenú právnickú osobu, teda nebude vypracované ani stanovisko, ani nebude možné požadovať konzultáciu. V odseku 7 je upravené konanie o zmenu turistickej trasy alebo údajov v turistickom registri, ktoré je povinný iniciovať správca turistickej trasy, ak sa vyžaduje zmena turistickej trasy. V odseku 8 je taktiež upravené konanie o zmenu turistickej trasy alebo údajov zapísaných v turistickom registri, ktoré však môže iniciovať akákoľvek fyzická či právnická osoba, ak údaje uvedené v turistickom registri nesprávne a správca neinicioval konanie o zmene podľa odseku 7. Zmyslom tohto konania je zabezpečiť súlad skutočného a zapísaného stavu v turistickom registri aj pri nesplnení povinností zo strany správcu turistickej trasy. V odseku 9 je upravený osobitný typ konania o zmene údajov v turistickom registri, konkrétne o zápise časového a územného obmedzenia využívania turistickej trasy (uzávere) 6 ods. 2 písm. c). a § 7 ods. 2 písm. d)). Osobitný typ konania o zmene údajov v turistickom registri je uvedený aj v odseku 10, a to o zápise informatívnej poznámky 6 ods. 2 písm. d). a § 7 ods. 2 písm. d)). V odseku 11 je nakoniec upravené konanie o výmaze turistickej trasy z turistického registra, pričom ministerstvo žiadosti nevyhovie len ak je trasa vo verejnom záujme. V takom prípade ale vymaže pôvodného správcu turistickej trasy z turistického registra a ako nového správcu zapíše Ministerstvo cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky.
K § 9
V § 9 návrhu zákona upravené prípady, keď sa na zriadenie turistickej trasy vyžaduje súhlas alebo povolenie iného štátneho orgánu a navrhovaná turistická trasa je vo verejnom záujme a jej zriadenie vyplýva z potreby prepojenia existujúcich turistických trás, tak aby tvorili súvislú sieť. Ministerstvo cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky na
11
žiadosť účastníka konania vydáva inému správnemu orgánu, ktorý vo veci koná, stanovisko, ktoré je podkladom predmetného konania. Nakoľko pri zriaďovaní turistických trás môže nastať situácia, že zriadenie novej turistickej trasy je vo verejnom záujme definovanom týmto návrhom zákona a zároveň v rozpore s iným verejným záujmom (napr. záujmom na priaznivé životné prostredie), zákonodarca zaviedol v odseku 3 v rámci povinnosti pre správny orgán, ktorý rozhoduje v konaní podľa osobitného predpisu, v prípade rozporov nariadiť ústne pojednávanie za účelom možného odstránenia rozporu verejných záujmov definovaných rôznymi právnymi predpismi. Ak rozpor nebude odstránený, správny orgán koná ďalej, pričom Ministerstvo cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky sa stáva účastníkom konania podľa osobitných právnych predpisov.
K § 10
V § 10 návrhu zákona je upravená finančná náhrada za obmedzenie vlastníckeho práva k pozemku z dôvodu zriadenia turistickej trasy, ktorá je zapísaná v turistickom registri. Finančná náhrada bude vyplácaná každoročne na základe žiadosti oprávnenej osoby za kalendárny rok a to po uplynutí kalendárneho roku, za ktorý sa vypláca. Výšku finančnej náhrady, podrobnosti o jej vyplácaní a vzor žiadosti o finančnú náhradu stanoví Ministerstvo cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky, pričom minimálna výška náhrady bude na úrovni priemernej trhovej ceny za prenájom lesných pozemkov.
K § 11 až 15
Návrh zákona upravuje kompetencie orgánov verejnej správy v oblasti turistických trás. Upravuje sa postavenie Ministerstvo cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky. Dôležitým je zákonné postavenie poverenej právnickej osoby a zadefinovania stráži a iných zborov, ktoré budú sledovať stav turistického značenia a hlásiť jeho poškodenie a kontrolovať dodržiavanie tohto zákona v teréne vrátane možnosti ukladať v blokovom konaní pokuty za priestupky podľa tohto zákona.
K § 16 a § 17
Ustanovenia § 16 a § 17 zákona upravujú skutkové podstaty priestupkov a správnych deliktov, za ktoré bude Ministerstvo cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky ukladať pokuty alebo zákaz činnosti konkrétnym porušiteľom povinností podľa tu vymedzených pravidiel. Návrh zákona kladie dôraz na nápravu protiprávneho stavu zakotvením oprávnenia pre Ministerstvo cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky v rozhodnutí o priestupku alebo iného správneho deliktu uložiť opatrenia na nápravu následkov protiprávneho konania, za ktoré bola pokuta uložená.
K § 18
12
Zakotvuje sa, že na konania podľa zákona o turistických trasách sa vzťahuje správny poriadok.
K § 19
Cieľom ustanovení v § 19 je zabezpečenie prechodného obdobia, počas ktorého súčasne existujúce turistické trasy prejdú do nového režimu. Osoby, ktoré existujúce turistické trasy zriadili alebo ich udržiavajú povinné podať žiadosť o zápis turistickej trasy do turistického registra. V prípade, že takáto žiadosť nebude podaná, môžu zákonom vymedzené subjekty v období od 15. októbra 2025 do 31. decembra 2025 podať žiadosť o zápis turistickej trasy, a seba ako jej správcu. V prípade, ak žiadosť o zápis turistickej trasy podajú viaceré subjekty ministerstvo rozhodne o zápise správy turistickej trasy v prospech subjektu, pričom zohľadní odbornosť, dlhodobé skúsenosti žiadateľa v oblasti značenia turistických trás, počet kilometrov turistických trás v jeho správe a účelnosť správy vzhľadom na správu okolitých turistických trás.
K čl. II
Navrhuje sa zmena zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov, v ktorom sa dopĺňa ustanovenie, že mimo zastavenej časti obce sa za stavbu podľa tohto zákona nepovažuje turistický smerovník alebo informačný panel s mapou alebo inou náučnou informáciou textového alebo obrazového charakteru umiestnený na turistickej trase alebo pozdĺž nej. Táto úprava je premietnutá aj do zákona č. 201/2022 Z. z. o výstavbe (príloha č. 1, ods. 1 písm. g)).
K čl. III
K bodu 1 a 2
Z doterajšieho znenia sa vypúšťa turistická značka, ktorá bude priestupkom podľa osobitného zákona a stanovuje sa prechodné ustanovenie k začatým konaniam.
K čl. IV
K bodom 1 až 3
Vzhľadom na prijatie nového zákona o turistických trasách, ktorý definuje doteraz používané pojmy ako turistický chodník, náučný chodník, bežeckú trasu, lyžiarsku trasu, cyklotrasu, ako turistické trasy, je potrebné tieto úpravy premietnuť aj do tohto zákona.
13
K bodu 4
Vzhľadom na zavedenie povinnosti umožniť pohyb turistov po turistickej trase sa upravuje aj znenie zákona v súvislosti s oplocovaním pozemku, tak aby bol zachovaný voľný pohyb turistov po turistickej trase.
K bodu 5 až 9
Rozširuje sa činnosť členov stráže prírody o sledovanie stavu turistického značenia a povinnosť hlásiť jeho poškodenie, prípadne iné nedostatky a o kontrolu dodržiavania zákona o turistických trasách, ukladanie a vyberanie pokút za priestupky podľa uvedeného zákona.
K čl. V
K bodu 1 a 2
Vzhľadom na prijatie nového zákona o turistických trasách, ktorý definuje turistický chodník, náučný chodník, bežeckú trasu, lyžiarsku trasu alebo cyklotrasu ako turistické trasy, je potrebné túto terminologickú úpravu premietnuť aj do zákona č. 326/2005 Z. z. o lesoch v znení neskorších predpisov.
K bodu 3
Rozširuje sa činnosť horskej služby podľa zákona o turistických trasách.
K čl. VI
K bodu 1
Vzhľadom na prijatie nového zákona o turistických trasách, ktorý definuje turistický chodník, náučný chodník, bežeckú trasu, lyžiarsku trasu alebo cyklotrasu ako turistické trasy, je potrebné túto terminologickú úpravu premietnuť aj do zákona č. 326/2005 Z. z. o lesoch v znení neskorších predpisov.
K bodom 2 až 5
Z dôvodu zosúladenia s právnou úpravou nového zákona o turistických trasách v čl. VI bodoch 2 5 dochádza k úprave ustanovení zákona č. 326/2005 Z. z. o lesoch v znení neskorších predpisov, tak aby bolo v lese umožnené turistom bezodplatne sa pohybovať po turistických trasách spôsobom podľa druhu a účelu, na ktorý je turistická trasa určená.
14
K bodu 6
Rozširuje sa okruh oprávnení členov lesnej stráže o sledovanie stavu turistického značenia a o povinnosť hlásiť jeho poškodenie, prípadné iné nedostatky a o kontrolu dodržiavania zákona o turistických trasách ako aj o oprávnenie ukladať a vyberať pokuty za priestupky podľa uvedeného zákona.
K bodu 7
Keďže turistika je šport a podľa § 2 zákona č. 440/2015 Z. z. o športe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov je podpora a rozvoj športu mládeže a podpora zdravého spôsobu života obyvateľstva verejným záujmom, turistické trasy, ktoré športovou infraštruktúrou a prispievajú k športu mládeže a podporujú zdravý spôsob života obyvateľstva, čl. VI bod 7 zákona o turistických trasách dáva procesnú legitimáciu poverenej právnickej osobe hájiť verejný záujem týkajúci sa turistickej trasy v správnom konaní podľa zákona č. 326/2005 Z. z. o lesoch v znení neskorších predpisov, ktoré môže negatívne ovplyvniť turistickú trasu.
K čl. VII
Navrhuje sa nadobudnutie účinnosti zákona na 1. januára 2025.