1
NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
IX. volebné obdobie
___________________________________________________________________________
Číslo: KNR- VFR - 1669 /2024 - 6
483a
S p o l o č n á s p r á v a
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s ďalším zlepšovaním stavu verejných financií (tlač 483a)
_______________________________________________________________________________
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet ako gestorský výbor, podáva Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov túto spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vyššie uvedeného vládneho návrhu zákona.
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 543 zo dňa 26. septembra 2024 pridelila vládny návrh zákona, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s ďalším zlepšovaním stavu verejných financií (tlač 483)(prostredníctvom skráteného legislatívneho konania) týmto výborom Národnej rady Slovenskej republiky na prerokovanie:
-Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky
-Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet
-Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti
-Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj
-Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci a
-Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo
Určila zároveň Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet ako gestorský výbor a lehotu na prerokovanie predmetného vládneho návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch i h n e ď.
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona (§ 75 ods. 2 zákona o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky).
III.
K predmetnému vládnemu návrhu zákona zaujali výbory Národnej rady Slovenskej republiky tieto stanoviská:
1.Odporúčanie pre Národnú radu Slovenskej republiky návrh schváliť:
-Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci
-Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo
-Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti (uzn. č. 96 zo dňa 30. septembra 2024)
-Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky (uzn. č. 157 zo dňa 30. septembra 2024)
2.Odporúčanie pre Národnú radu Slovenskej republiky návrh schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi :
-Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet (uzn. č. 126 zo dňa 30. septembra 2024)
3.Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj o návrhu nerokoval, pretože nebol uznášaniaschopný.
2
IV.
Z uznesenia výboru Národnej rady Slovenskej republiky uvedeného pod bodom III. tejto správy vyplývajú tieto pozmeňujúce a doplňujúce návrhy:
1.K čl. II, bod 10
V čl. II bod 10 (§ 138) nadobúda účinnosť 1. januára 2025, čo sa premietne do článku o účinnosti pri spracúvaní čistopisu schváleného zákona.
Navrhuje sa zmena účinnosti bodu 10 v čl. II na 1. januára 2025.
Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
2.K čl. II, nový bod 14
Za doterajší bod 13 sa vkladá nový bod 14, ktorý znie:
„14. V § 168 sa odsek 3 dopĺňa písmenom h), ktoré znie:
„h) náklady spojené s poukázaním podielu zaplatenej dane pre rodičov.91d)“.
Poznámka po čiarou k odkazu 91d znie:
91d) § 50aa zákona č. 595/2003 Z. z. v znení zákona č. .../2024 Z. z.“.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Tento bod nadobúda účinnosť 1. januára 2025, čo sa premietne do článku o účinnosti pri spracúvaní čistopisu schváleného zákona.
Navrhuje sa, aby výdavky spojené s poukázaním podielu zaplatenej dane pre rodičov sa uhrádzali zo správneho fondu Sociálnej poisťovne.
Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
3.K čl. II, doterajší bod 15
V doterajšom bode 15, § 170 ods. 30 úvodnej vete sa nad slovom „rodičov“ odkaz „93af)“ nahrádza odkazom „91d)“ a vypúšťajú sa slová „Poznámka pod čiarou k odkazu 93af znie:
93af) § 50aa zákona č. 595/2003 Z. z. v znení zákona č. .../2024 Z. z.“.“.
Legislatívno-technická úprava vyvolaná úpravami v čl. II novom bode 14 [§ 168 ods. 3 písm. h)].
Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
4.K čl. II, doterajší bod 16
V doterajšom bode 16, § 179 ods. 1 písm. f) sa nad slovom „rodičov“ odkaz „93af)“ nahrádza odkazom 91d)“ a slová „bol správcom dane pripísaný na osobitný účet Sociálnej poisťovne,95ab)“ sa nahrádzajú slovami „uplynula lehota správcu dane na oznámenie údajov na účely poukázania podielu zaplatenej dane Sociálnej poisťovni,95ab)“.
Ide o precizovanie textu tak, aby lehota na vyplatenie rodičom asignovaného podielu závisela nie odo dňa, kedy sa príslušné finančné prostriedky pripíšu na účet Sociálnej poisťovne, ale od objektívnej lehoty.
Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
5.K čl. II, doterajší bod 19
V čl. II sa vypúšťa doterajší bod 19 (§ 229a).
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Navrhuje sa vypustiť bod 19 v čl. II z dôvodu nadbytočnosti.
Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
3
6.K čl. II, doterajší bod 20
Doterajší bod 20 znie:
„20. Za § 285 sa vkladá § 285a, ktorý znie:
„§ 285a
Správca dane prevedie podiel zaplatenej dane pre rodičov95ab) na osobitný účet Sociálnej poisťovne na poukázanie podielu zaplatenej dane pre rodičov.“.“.
Navrhuje sa, aby správca dane poukazoval podiel zaplatenej dane pre rodičov na samostatný účet Sociálnej poisťovne.
Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
7.K čl. III, doterajší bod 7
Doterajší bod 7 znie:
„7. V § 15 písm. b) sa za bod 1b. vkladá bod 1c, ktorý znie:
„1c. 24 % pre daňovníka, ktorý dosiahol za zdaňovacie obdobie zdaniteľné príjmy (výnosy) prevyšujúce sumu 5 000 000 eur,“.“.
Z dôvodu konsolidácie verejných financií v záujme uplatnenia princípu solidarity vyššie príjmových skupín s nižšie príjmovými skupinami sa zavádza nová sadzba dane vo výške 24 % pre daňovníkov, ktorých zdaniteľné príjmy (výnosy) prevyšujú sumu 5 mil. eur.
Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
8.K čl. III, nový bod 10
Za doterajší bod 9 sa vkladá nový bod 10, ktorý znie:
„10. V § 30e ods. 8 sa slová „štyri po sebe nasledujúce zdaňovacie obdobia“ nahrádzajú slovami „šesť po sebe nasledujúcich zdaňovacích období“ a číslo „2025“ sa nahrádza číslom „2027“.“.
Doterajšie body 10 a nasledujúce sa primerane prečíslujú.
Nový bod 10 nadobúda účinnosť 1. januára 2025, čo sa premietne do ustanovenia o účinnosti zákona pri spracúvaní čistopisu schváleného znenia.
S cieľom podpory uplatnenia odpočtu výdavkov (nákladov) na investície sa predlžuje investičné obdobie zo súčasných 4 rokov (2022 až 2025) na 6 rokov (2022 – 2027). Predĺženie investičného obdobia sa bude vzťahovať tak na už existujúce investičné plány ako aj nové investičné plány.
Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
9.K čl. III, nový bod 15
Za doterajší bod 14 sa vkladá nový bod 15, ktorý znie:
„15. V § 46b sa odsek 7 dopĺňa písmenom g), ktoré znie:
„g) registrovaný sociálny podnik.120m)“.“.
Doterajšie body 15 a nasledujúce sa primerane prečíslujú.
Nový bod 15 nadobúda účinnosť 1. januára 2025, čo sa premietne do ustanovenia o účinnosti zákona pri spracúvaní čistopisu schváleného znenia.
Návrhom sa zavádza výnimka z platenia minimálnej dane pre registrovaný sociálny podnik. Vylúčenie sociálnych podnikov z platenia minimálnej dane sa prvýkrát uplatní pri podaní daňového priznania po 31. decembri 2024.
Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
4
10.K čl. III, doterajší bod 16
V doterajšom bode 16 sa § 52zzzb dopĺňa odsekom 8, ktorý znie:
„(8) Ustanovenie § 46b ods. 7 v znení účinnom od 1. januára 2025 sa prvýkrát použije pri podaní daňového priznania po 31. decembri 2024.“.
Návrhom sa zavádza výnimka z platenia minimálnej dane pre registrovaný sociálny podnik. Vylúčenie sociálnych podnikov z platenia minimálnej dane sa prvýkrát uplatní pri podaní daňového priznania po 31. decembri 2024.
Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
11.K čl. VII, bod 4
V doterajšom bode 4 prílohe č. 7 v bode 3 sa v číselnom znaku Spoločného colného sadzobníka ex 4901 slová „Tlačené knihy, brožúry, letáky a podobné tlačoviny, tiež v jednotlivých listoch – len edukačné publikácie5) schválené príslušným ústredným orgánom štátnej správy podľa osobitného predpisu6)“ nahrádzajú slovami „Tlačené knihy, brožúry, letáky a podobné tlačiarenské výrobky, tiež v jednotlivých listoch, okrem kníh, brožúr, letákov a podobných tlačiarenských výrobkov, tiež v jednotlivých listoch, v ktorých reklama a inzercia predstavujú jednotlivo alebo spolu viac ako 50 % celkového obsahu výrobku“.
Navrhuje sa rozšíriť uplatňovanie zníženej sadzby DPH na vybrané tovary a služby, a to vo výške 5 % zo základu dane, s cieľom zlepšiť cenovú dostupnosť týchto tovarov a služieb pre širokú verejnosť. Na uvedené tovary a služby sa aj podľa aktuálne platnej a účinnej právnej úpravy uplatňuje znížená sadzba DPH (10 % zo základu dane). Taktiež sa navrhuje uplatňovanie zníženej sadzby DPH 5 % zo základu dane na službu spočívajúcu v dodaní elektronických kníh, ako aj na služby súvisiace so vstupom na športové podujatia.
Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
12.K čl. VII, bod 4
V doterajšom bode 4 prílohe č. 7 v bode 3 sa za číselný znak Spoločného colného sadzobníka „ex 4901“ vkladajú číselné znaky Spoločného colného sadzobníka „ex 4902 10 00 Noviny, časopisy a periodiká, tiež ilustrované alebo obsahujúce reklamný materiál vychádzajúce najmenej štyrikrát týždenne okrem novín, časopisov a periodík, tiež ilustrovaných alebo obsahujúcich reklamný materiál, v ktorých reklama a inzercia predstavujú jednotlivo alebo spolu viac ako 50 % celkového obsahu výrobku, a okrem novín, časopisov a periodík, tiež ilustrovaných alebo obsahujúcich reklamný materiál, v ktorých erotický obsah predstavuje jednotlivo alebo spolu viac ako 10 % celkového obsahu výrobku“ a „4903 00 00 Detské obrázkové knihy, predlohy na kreslenie alebo maľovanie“.
Navrhuje sa rozšíriť uplatňovanie zníženej sadzby DPH na vybrané tovary a služby, a to vo výške 5 % zo základu dane, s cieľom zlepšiť cenovú dostupnosť týchto tovarov a služieb pre širokú verejnosť. Na uvedené tovary a služby sa aj podľa aktuálne platnej a účinnej právnej úpravy uplatňuje znížená sadzba DPH (10 % zo základu dane). Taktiež sa navrhuje uplatňovanie zníženej sadzby DPH 5 % zo základu dane na službu spočívajúcu v dodaní elektronických kníh, ako aj na služby súvisiace so vstupom na športové podujatia.
Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
13.K čl. VII, bod 4
V doterajšom bode 4 prílohe č. 7 v bode 3 sa slová „ex 4904 00 00 Hudobniny, tlačené alebo v rukopise, tiež viazané alebo ilustrované – len edukačné publikácie schválené príslušným ústredným orgánom štátnej
5
správy podľa osobitného predpisu“ nahrádzajú slovami „4904 00 00 Hudobniny, tlačené alebo v rukopise, tiež viazané alebo ilustrované“.
Navrhuje sa rozšíriť uplatňovanie zníženej sadzby DPH na vybrané tovary a služby, a to vo výške 5 % zo základu dane, s cieľom zlepšiť cenovú dostupnosť týchto tovarov a služieb pre širokú verejnosť. Na uvedené tovary a služby sa aj podľa aktuálne platnej a účinnej právnej úpravy uplatňuje znížená sadzba DPH (10 % zo základu dane). Taktiež sa navrhuje uplatňovanie zníženej sadzby DPH 5 % zo základu dane na službu spočívajúcu v dodaní elektronických kníh, ako aj na služby súvisiace so vstupom na športové podujatia.
Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
14.K čl. VII, bod 4
V doterajšom bode 4 prílohe č. 7 v bode 3 sa v číselnom znaku Spoločného colného sadzobníka ex 4905 nad slovo „publikácie“ umiestňuje odkaz „5)“ a nad slovo „predpisu“ umiestňuje odkaz „6)“.
Navrhuje sa rozšíriť uplatňovanie zníženej sadzby DPH na vybrané tovary a služby, a to vo výške 5 % zo základu dane, s cieľom zlepšiť cenovú dostupnosť týchto tovarov a služieb pre širokú verejnosť. Na uvedené tovary a služby sa aj podľa aktuálne platnej a účinnej právnej úpravy uplatňuje znížená sadzba DPH (10 % zo základu dane). Taktiež sa navrhuje uplatňovanie zníženej sadzby DPH 5 % zo základu dane na službu spočívajúcu v dodaní elektronických kníh, ako aj na služby súvisiace so vstupom na športové podujatia.
Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
15.K čl. VII, bod 4
V doterajšom bode 4 prílohe č. 7 v bode 3 sa v číselných znakoch Spoločného colného sadzobníka ex 8523 49 10, ex 8523 49 20 a ex 8523 51 90 slová „edukačné publikácie schválené príslušným ústredným orgánom štátnej správy podľa osobitného predpisu“ nahrádzajú slovami „knihy okrem kníh, v ktorých reklama a inzercia predstavujú jednotlivo alebo spolu viac ako 50 % ich celkového obsahu, a zvukové záznamy s prednesom obsahu kníh okrem zvukových záznamov, v ktorých prednes obsahu kníh predstavuje menej ako 50 % ich celkového obsahu; detské obrázkové knihy, predlohy na kreslenie alebo maľovanie; hudobniny; mapy a vodopisné alebo podobné mapy všetkých druhov, vrátane atlasov a topografických plánov, len ak sú edukačné publikácie schválené príslušným ústredným orgánom štátnej správy podľa osobitného predpisu“.
Navrhuje sa rozšíriť uplatňovanie zníženej sadzby DPH na vybrané tovary a služby, a to vo výške 5 % zo základu dane, s cieľom zlepšiť cenovú dostupnosť týchto tovarov a služieb pre širokú verejnosť. Na uvedené tovary a služby sa aj podľa aktuálne platnej a účinnej právnej úpravy uplatňuje znížená sadzba DPH (10 % zo základu dane). Taktiež sa navrhuje uplatňovanie zníženej sadzby DPH 5 % zo základu dane na službu spočívajúcu v dodaní elektronických kníh, ako aj na služby súvisiace so vstupom na športové podujatia.
Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
16.K čl. VII, bod 4
V doterajšom bode 4 príloha č. 7a vrátane nadpisu znie:
6
„Príloha č. 7a
k zákonu č. 222/2004 Z. z.
ZOZNAM SLUŽIEB SO ZNÍŽENOU SADZBOU DANE
Bod
Kódy
štatistickej klasifikácie produktov podľa činností (CPA)1)
Opis služby
1.
56
Služby spojené s podávaním jedál a nápojov len reštauračné a stravovacie služby2) pozostávajúce z poskytovania nápojov určených na ľudskú konzumáciu s výnimkou poskytovania alkoholických nápojov s obsahom alkoholu viac ako 0,5 % objemu
55
Ubytovacie služby
56
Služby spojené s podávaním jedál a nápojov len reštauračné a stravovacie služby pozostávajúce z poskytovania pripraveného alebo nepripraveného jedla určeného na ľudskú konzumáciu
58.11.30
Knihy online okrem kníh online, v ktorých reklama a inzercia predstavujú jednotlivo alebo spolu viac ako 50 % ich celkového obsahu, a zvukové záznamy s prednesom obsahu kníh online okrem zvukových záznamov, v ktorých prednes obsahu kníh online predstavuje menej ako 50 % ich celkového obsahu
93.11.1
Prevádzka športových zariadení – len služby súvisiace so vstupom3) na športové podujatia
2.
93.13.10
Služby fitnescentier – len vstupné do fitnescentier
1) Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 451/2008 z 23. apríla 2008, ktorým sa zavádza nová štatistická klasifikácia produktov podľa činností (CPA) a ktorým sa zrušuje nariadenie Rady (EHS) č. 3696/93 (Ú. v. EÚ L 145, 4. 6. 2008) v platnom znení.
2) Čl. 6 vykonávacieho nariadenia Rady (EÚ) č. 282/2011 z 15. marca 2011, ktorým sa ustanovujú vykonávacie opatrenia smernice 2006/112/ES o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty (prepracované znenie) (Ú. v. EÚ L 77, 23. 3. 2011) v platnom znení.
3) Čl. 32 vykonávacieho nariadenia (EÚ) č. 282/2011.“.
Navrhuje sa rozšíriť uplatňovanie zníženej sadzby DPH na vybrané tovary a služby, a to vo výške 5 % zo základu dane, s cieľom zlepšiť cenovú dostupnosť týchto tovarov a služieb pre širokú verejnosť. Na uvedené tovary a služby sa aj podľa aktuálne platnej a účinnej právnej úpravy uplatňuje znížená sadzba DPH (10 % zo základu dane). Taktiež sa navrhuje uplatňovanie zníženej sadzby DPH 5 % zo základu dane na službu spočívajúcu v dodaní elektronických kníh, ako aj na služby súvisiace so vstupom na športové podujatia.
Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
17.K čl. VIII
V doterajšom bode 3 úvodná veta znie: „Za § 7k sa vkladá § 7l, ktorý znie:“.
Zároveň sa prechodné ustanovenie označí ako § 7l.
Legislatívno-technická úprava spočívajúca v správnom označení prechodného ustanovenia.
Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
18.K čl. IX
7
V doterajších bodoch 6, 10 a 24 sa číslo „0,9392“ nahrádza číslom „0,9696“.
V nadväznosti na to, že znížením koeficientov niektorých zdravotníckych pracovníkov v rámci konsolidačného balíka verejných výdavkov sa týmto zdravotníckym pracovníkom zníži koeficient pod koeficient, ktorý bol ustanovený v roku 2023, navrhuje sa zníženie koeficientov vybraných zdravotníckych pracovníkov znížiť o polovicu.
Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
19.K čl. IX
V doterajších bodoch 7 a 11 sa číslo „0,9862“ nahrádza číslom „1,0181“.
V nadväznosti na to, že znížením koeficientov niektorých zdravotníckych pracovníkov v rámci konsolidačného balíka verejných výdavkov sa týmto zdravotníckym pracovníkom zníži koeficient pod koeficient, ktorý bol ustanovený v roku 2023, navrhuje sa zníženie koeficientov vybraných zdravotníckych pracovníkov znížiť o polovicu.
Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
20.K čl. IX
V doterajších bodoch 8, 12 a 22 sa číslo „1,0332“ nahrádza číslom „1,0666“.
V nadväznosti na to, že znížením koeficientov niektorých zdravotníckych pracovníkov v rámci konsolidačného balíka verejných výdavkov sa týmto zdravotníckym pracovníkom zníži koeficient pod koeficient, ktorý bol ustanovený v roku 2023, navrhuje sa zníženie koeficientov vybraných zdravotníckych pracovníkov znížiť o polovicu.
Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
21.K čl. IX
V doterajších bodoch 9 a 13 sa číslo „1,0801“ nahrádza číslom „1,1151“.
V nadväznosti na to, že znížením koeficientov niektorých zdravotníckych pracovníkov v rámci konsolidačného balíka verejných výdavkov sa týmto zdravotníckym pracovníkom zníži koeficient pod koeficient, ktorý bol ustanovený v roku 2023, navrhuje sa zníženie koeficientov vybraných zdravotníckych pracovníkov znížiť o polovicu.
Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
22.K čl. IX
V doterajších bodoch 14, 17, 20, 26, 31, 33 a 35 sa číslo „0,8547“ nahrádza číslom „0,8824“.
V nadväznosti na to, že znížením koeficientov niektorých zdravotníckych pracovníkov v rámci konsolidačného balíka verejných výdavkov sa týmto zdravotníckym pracovníkom zníži koeficient pod koeficient, ktorý bol ustanovený v roku 2023, navrhuje sa zníženie koeficientov vybraných zdravotníckych pracovníkov znížiť o polovicu.
Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
8
23.K čl. IX
V doterajších bodoch 15, 18, 21, 27, 32 a 34 sa číslo „0,9017“ nahrádza číslom „0,9309“.
V nadväznosti na to, že znížením koeficientov niektorých zdravotníckych pracovníkov v rámci konsolidačného balíka verejných výdavkov sa týmto zdravotníckym pracovníkom zníži koeficient pod koeficient, ktorý bol ustanovený v roku 2023, navrhuje sa zníženie koeficientov vybraných zdravotníckych pracovníkov znížiť o polovicu.
Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
24.K čl. IX
V doterajších bodoch 23 a 25 sa číslo „0,8265“ nahrádza číslom „0,8533“.
V nadväznosti na to, že znížením koeficientov niektorých zdravotníckych pracovníkov v rámci konsolidačného balíka verejných výdavkov sa týmto zdravotníckym pracovníkom zníži koeficient pod koeficient, ktorý bol ustanovený v roku 2023, navrhuje sa zníženie koeficientov vybraných zdravotníckych pracovníkov znížiť o polovicu.
Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
25.K čl. IX
V doterajších bodoch 37, 38, 39 a 42 sa číslo „0,7984“ nahrádza číslom „0,8242“.
V nadväznosti na to, že znížením koeficientov niektorých zdravotníckych pracovníkov v rámci konsolidačného balíka verejných výdavkov sa týmto zdravotníckym pracovníkom zníži koeficient pod koeficient, ktorý bol ustanovený v roku 2023, navrhuje sa zníženie koeficientov vybraných zdravotníckych pracovníkov znížiť o polovicu.
Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
26.K čl. IX
V doterajšom bode 40 sa číslo „0,8359“ nahrádza číslom „0,8630“.
V nadväznosti na to, že znížením koeficientov niektorých zdravotníckych pracovníkov v rámci konsolidačného balíka verejných výdavkov sa týmto zdravotníckym pracovníkom zníži koeficient pod koeficient, ktorý bol ustanovený v roku 2023, navrhuje sa zníženie koeficientov vybraných zdravotníckych pracovníkov znížiť o polovicu.
Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
27.K čl. IX
V doterajšom bode 41 sa číslo „0,8829“ nahrádza číslom „0,9115“.
V nadväznosti na to, že znížením koeficientov niektorých zdravotníckych pracovníkov v rámci konsolidačného balíka verejných výdavkov sa týmto zdravotníckym pracovníkom zníži koeficient pod koeficient, ktorý bol ustanovený v roku 2023, navrhuje sa zníženie koeficientov vybraných zdravotníckych pracovníkov znížiť o polovicu.
Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
9
28.K čl. IX
V doterajšom bode 43 sa číslo „0,6575“ nahrádza číslom „0,6788“.
V nadväznosti na to, že znížením koeficientov niektorých zdravotníckych pracovníkov v rámci konsolidačného balíka verejných výdavkov sa týmto zdravotníckym pracovníkom zníži koeficient pod koeficient, ktorý bol ustanovený v roku 2023, navrhuje sa zníženie koeficientov vybraných zdravotníckych pracovníkov znížiť o polovicu.
Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
29.K čl. IX
V doterajšom bode 44 sa číslo „0,6951“ nahrádza číslom „0,7131“.
V nadväznosti na to, že znížením koeficientov niektorých zdravotníckych pracovníkov v rámci konsolidačného balíka verejných výdavkov sa týmto zdravotníckym pracovníkom zníži koeficient pod koeficient, ktorý bol ustanovený v roku 2023, navrhuje sa zníženie koeficientov vybraných zdravotníckych pracovníkov znížiť o polovicu.
Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
30.K čl. XI, doterajšiemu bodu 8
V bode 8 úvodná veta znie:
„V § 6 sa za písmeno a) vkladajú nové písmená b) a c), ktoré znejú:“.
Zároveň sa vypúšťa doterajšie písmeno b) a doterajšie písmená c) a d) sa označujú ako písmená b) a c).
V bode 8 sa veta „Doterajšie písmeno b) sa označuje ako písmeno e).“ nahrádza vetou, ktorá znie: „Doterajšie písmeno b) sa označuje ako písmeno d).“.
Navrhuje vypustiť osobitná sadzba odvodu pre celý energetický sektor zahŕňajúci tak výrobcov ako aj distribútorov energie.
V súvislosti s touto úpravou sa navrhujú súvisiace legislatívno-technické zmeny v bodoch 31 a 32.
Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
31.K čl. XI, doterajší bod 9
Doterajší bod 9 znie:
„9. V § 6 písm. d) sa slová „písmene a)“ nahrádzajú slovami „písmenách a) až c).“.“.
Navrhuje vypustiť osobitná sadzba odvodu pre celý energetický sektor zahŕňajúci tak výrobcov ako aj distribútorov energie.
V súvislosti s touto úpravou sa navrhujú súvisiace legislatívno-technické zmeny v bodoch 31 a 32.
Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
32.K čl. XI, doterajší bod 13
V doterajšom bode 13 v § 16 ods. 6 sa slová „b) až d)“ nahrádzajú slovami „b) a c)“ a v § 16 ods. 7 sa slová „písm. c)“ nahrádzajú slovami „písm. b)“.
10
Navrhuje vypustiť osobitná sadzba odvodu pre celý energetický sektor zahŕňajúci tak výrobcov ako aj distribútorov energie.
V súvislosti s touto úpravou sa navrhujú súvisiace legislatívno-technické zmeny v bodoch 31 a 32.
Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
Gestorský výbor odporúča o návrhoch výboru Národnej rady Slovenskej republiky, ktoré uvedené v spoločnej správe hlasovať takto :
O bodoch zo spoločnej správy č. 1 32 hlasovať spoločne s návrhom gestorského výboru schváliť.
V.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s ďalším zlepšovaním stavu verejných financií (tlač 483) odporúča Národnej rade Slovenskej republiky predmetný vládny návrh zákona schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s ďalším zlepšovaním stavu verejných financií (tlač 483a) bola schválená uznesením gestorského výboru č. 128 z 30. septembra 2024.
Týmto uznesením výbor zároveň poveril spoločného spravodajcu Daniela Karasa, aby na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky pri rokovaní o predmetnom vládnom návrhu zákona predkladal návrhy v zmysle príslušných ustanovení zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov. A zároveň určil poslancov Jána Blcháča, Pavla Ľuptáka, Zdenka Svobodu, Radomíra Šalitroša, Igora Váleka a Dušana Muňka, aby plnili úlohu spravodajcov.
Bratislava 30. septembra 2024
Ján Blcháč, v.r.
predseda
Výbor NR SR pre financie a rozpočet