*predpoklad pri náraste priemernej nominálnej mesačnej mzdy v hospodárstve Slovenskej republiky za rok 2024 na sumu 1 530 eur.
Členovi vlády podľa § 12 až 15 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 120/1993 Z. z. o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon“) patrí:
1. plat vo výške 1,5-násobku platu poslanca NR SR mesačne (3-násobok priemernej mesačnej mzdy), čo v roku 2024 predstavuje sumu 1,5 x 3 x 1 430 eur = 6 435 eur,
2. funkčné príplatky, pričom predsedovi vlády patrí funkčný príplatok vo výške 746,87 eura a podpredsedovi vlády patrí funkčný príplatok vo výške 497,91 eura,
3. paušálne náhrady (diéty a náhrady ďalších výdavkov spojených s výkonom funkcie) a náhrady pri zahraničných cestách, ktoré súvisia s výkonom funkcie člena vlády vo výške, ktorú určí vláda uznesením,
4. predseda vlády má právo bezplatne užívať primerane vybavený byt,
5. člen vlády má právo užívať primerane vybavený byt, ak má trvalý pobyt mimo Bratislavy,
6. člen vlády má právo bezplatne používať služobné motorové vozidlo a právo na zriadenie a bezplatné používanie účastníckej telefónnej stanice.
Čo sa týka stravovania, pre porovnanie, sumu stravného pre zamestnancov v pracovnom pomere alebo v štátnozamestnaneckom pomere na pracovnej ceste určuje opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky č. 368/2023 Z. z. o sumách stravného za každý deň pracovnej cesty nasledovne:
Sumy stravného pre časové pásma sú
a)7,80 eura pre časové pásmo 5 až 12 hodín,
b)11,60 eura pre časové pásmo nad 12 hodín až 18 hodín,
c)17,40 eura pre časové pásmo nad 18 hodín.
Zamestnancovi tak patrí stravné len za tie dni, ktoré aj reálne strávi na pracovnej ceste, pričom takto stanovené stravné niekoľkonásobne pokrývali aj paušálne náhrady pre členov vlády vo výške určenej pred prijatím predmetného uznesenia. Členovia vlády skutočné náklady nemusia preukazovať, ide o ich paušalizované určenie.
Tento krok vlády Slovenskej republiky je o to cynickejší, že odmietla zvýšiť platy zamestnancov v štátnej správe, učiteľom, zdravotníkom a mnohým ďalším a zároveň sa neštíti drasticky zvyšovať existujúce dane a poplatky a popri tom ešte aj zavádzať nové dane či poplatky.