D ô v o d o v á s p r á v a
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 120/1993 Z. z. o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky.
Návrh zákona reaguje na nehorázny konsolidačný balíček vlády, kvôli ktorému vláda každého človeka na Slovensku ožobračí v priemere o 500 eur každý nasledujúci rok.
Vláda Slovenskej republiky by v prvom rade mala šetriť na sebe a ísť verejnosti príkladom. O to arogantnejšie a cynickejšie vyznieva ponechanie amorálneho dvojnásobného samozvýšenia platov z februára tohto roka (prijaté uznesením vlády Slovenskej republiky č. 73 zo 6. februára 2024), ktoré malo byť aj podľa textu samotného uznesenia vlády len dočasným riešením odmeňovania členov vlády.
Vzhľadom na antisociálne nastavenie konsolidačného balíčka a nulovú sebareflexiu členov vlády Slovenskej republiky sa navrhuje opätovné nastavenie ich paušálnych náhrad na sumy platné pred 6. februárom 2024. Vtedy si členovia vlády arogantne a ľstivo zvýšili paušálne náhrady spôsobom, ktorý evidentne obchádza ústavný zákon č. 493/2011 Z. z. o rozpočtovej zodpovednosti, podľa ktorého sa v dôsledku vysokého štátneho dlhu majú platy členov vlády zmraziť.
Vláda Slovenskej republiky uviedla ako dôvod zvýšenia paušálnych náhrad „...výrazne zvýšené požiadavky na prácu členov vlády Slovenskej republiky v jednotlivých regiónoch Slovenskej republiky, keďže členovia vlády Slovenskej republiky nemajú nárok na žiadne náhrady pri tuzemských cestách, ktoré súvisia s výkonom funkcie člena vlády a všetky náhrady spojené s ubytovaním a stravovaním si hradia z paušálnych náhrad.“. Samotná vláda pritom v predmetnom uznesení na úvod konštatuje, že podľa svojho programového vyhlásenia sa zaviazala organizovať výjazdové rokovania vlády Slovenskej republiky v pravidelných dvojmesačných intervaloch, čiže 1-2 dni za dva mesiace.
funkcia
pôvodná suma paušálnych náhrad
suma paušálnych náhrad od 1. apríla 2024
predpokladaná suma paušálnych náhrad od 1. apríla 2025*
člen vlády
971 eur
4 433 eur
4 743 eur
podpredseda vlády
1 081 eur
5 005 eur
5 355 eur
predseda vlády
1 191 eur
6 435 eur
6 885 eur
*predpoklad pri náraste priemernej nominálnej mesačnej mzdy v hospodárstve Slovenskej republiky za rok 2024 na sumu 1 530 eur.
Členovi vlády podľa § 12 15 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 120/1993 Z. z. o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon“) patrí:
1. plat vo výške 1,5-násobku platu poslanca NR SR mesačne (3-násobok priemernej mesačnej mzdy), čo v roku 2024 predstavuje sumu 1,5 x 3 x 1 430 eur = 6 435 eur,
2. funkčné príplatky, pričom predsedovi vlády patrí funkčný príplatok vo výške 746,87 eura a podpredsedovi vlády patrí funkčný príplatok vo výške 497,91 eura,
3. paušálne náhrady (diéty a náhrady ďalších výdavkov spojených s výkonom funkcie) a náhrady pri zahraničných cestách, ktoré súvisia s výkonom funkcie člena vlády vo výške, ktorú určí vláda uznesením,
4. predseda vlády má právo bezplatne užívať primerane vybavený byt,
5. člen vlády právo užívať primerane vybavený byt, ak trvalý pobyt mimo Bratislavy,
6. člen vlády právo bezplatne používať služobné motorové vozidlo a právo na zriadenie a bezplatné používanie účastníckej telefónnej stanice.
Čo sa týka stravovania, pre porovnanie, sumu stravného pre zamestnancov v pracovnom pomere alebo v štátnozamestnaneckom pomere na pracovnej ceste určuje opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky č. 368/2023 Z. z. o sumách stravného za každý deň pracovnej cesty nasledovne:
Sumy stravného pre časové pásma sú
a)7,80 eura pre časové pásmo 5 až 12 hodín,
b)11,60 eura pre časové pásmo nad 12 hodín až 18 hodín,
c)17,40 eura pre časové pásmo nad 18 hodín.
Zamestnancovi tak patrí stravné len za tie dni, ktoré aj reálne strávi na pracovnej ceste, pričom takto stanovené stravné niekoľkonásobne pokrývali aj paušálne náhrady pre členov vlády vo výške určenej pred prijatím predmetného uznesenia. Členovia vlády skutočné náklady nemusia preukazovať, ide o ich paušalizované určenie.
Tento krok vlády Slovenskej republiky je o to cynickejší, že odmietla zvýšiť platy zamestnancov v štátnej správe, učiteľom, zdravotníkom a mnohým ďalším a zároveň sa neštíti drasticky zvyšovať existujúce dane a poplatky a popri tom ešte aj zavádzať nové dane či poplatky.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Návrh zákona bude mať pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy, žiadne sociálne vplyvy, žiadne vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu, žiadne vplyvy na životné prostredie, žiadne vplyvy na informatizáciu spoločnosti, žiadne vplyvy na služby verejnej správy pre občana a ani žiadne vplyvy na podnikateľské prostredie.
K čl. I
Navrhuje sa zníženie paušálnych náhrad členov vlády na sumy platné pred 6. februárom 2024, a to priamo v zákone, pričom platí, že predpis vyššej právnej sily (zákon) deroguje predpis nižšej právnej sily (uznesenie vlády).
Štvrtá časť zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 120/1993 Z. z. o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon“) upravuje platové pomery členov vlády, konkrétne sa jedná o § 12 15 zákona. Podľa § 14 ods. 1 zákona však paušálne náhrady členov vlády určuje vláda uznesením, nie je upravené priamo v zákone.
Predloženým návrhom zákona sa teda mení aj spôsob určenia paušálnych náhrad členov vlády tak, aby si ich výšku neurčovali členovia vlády sami (tým, že si kedykoľvek príjmu svoje vlastné uznesenie, ktoré nikto nemôže pripomienkovať, meniť či zrušiť a nevzťahuje sa na neho dlhová brzda), ale ich výšku určuje zákon ako iným ústavným činiteľom (napríklad poslancom Národnej rady Slovenskej republiky, či prezidentovi Slovenskej republiky).
Navrhuje sa, paušálne náhrady členov vlády boli vyjadrené pevnou sumou priamo v zákone a to tak, že:
a)členovi vlády prináležia paušálne náhrady v sume 971 eur,
b)podpredsedovi vlády prináležia paušálne náhrady v sume 1 081 eur,
c)predsedovi vlády prináležia paušálne náhrady v sume 1 191 eur.
Len pre porovnanie, paušálne náhrady prezidenta sú 1 327 eur.
K čl. II
Navrhuje sa nadobudnutie účinnosti novely zákona na 1. januára 2025.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
2. Názov návrhu právneho predpisu: návrh zákona, ktorým sa mení zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 120/1993 Z. z. o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu zákona:
a) nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b)nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov návrhu zákona
návrh zákona, ktorým sa mení zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 120/1993 Z. z. o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov
Navrhovateľ (a spolunavrhovatelia)
skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
2.Definovanie problému
Uveďte základné problémy, ktoré dôvodom vypracovania predkladaného materiálu (dôvody majú presne poukázať na problém, ktorý existuje a je nutné ho predloženým materiálom riešiť).
Obchádzanie ústavného zákona č. 493/2011 Z. z. o rozpočtovej zodpovednosti a zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 120/1993 Z. z. o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov pri platových pomeroch členov vlády Slovenskej republiky
3.Ciele a výsledný stav
Uveďte hlavné ciele predkladaného materiálu (aký výsledný stav má byť prijatím materiálu dosiahnutý, pričom dosiahnutý stav musí byť odlišný od stavu popísaného v bode 2. Definovanie problému).
Cieľom predkladaného návrhu zákona je aktívne a osobne zapojiť členov vlády do konsolidácie verejných financií tým, že suma paušálnych náhrad členov vlády Slovenskej republiky sa vráti na úroveň z januára 2024.
4.Dotknuté subjekty
Uveďte subjekty, ktorých sa zmeny predkladaného materiálu dotknú priamo aj nepriamo:
Členovia vlády Slovenskej republiky
5.Alternatívne riešenia
Aké alternatívne riešenia vedúce k stanovenému cieľu boli identifikované a posudzované pre riešenie definovaného problému?
Alternatívnym riešením je zníženie paušálnych náhrad pre členov vlády Slovenskej republiky na sumu rovnajúcu sa nanajvýš 1,5 násobku priemernej nominálnej mesačnej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky. V opačnom prípade, by bol popretý účel zákona, aby aj člen vlády Slovenskej republiky aktívne participoval na konsolidácii verejných financií.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
7.Transpozícia práva EÚ
bezpredmetné
8.Preskúmanie účelnosti
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti predkladaného materiálu.
Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
Preskúmanie účelnosti navrhovaného zákona bude vykonané po jednom roku odo dňa nadobudnutia účinnosti zákona.
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy, v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy, v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
predpokladané vyčíslenie:
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo, rodinu a deti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
*viď nižšie vyčíslenie dopadov na rozpočet verejnej správy (štátny rozpočet).
Pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy sa ročne odhaduje na približne 800 000 ročne. Vzhľadom na to, že podľa doposiaľ dostupných údajov sa výška priemernej nominálnej mesačnej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky určite zvýši, je dôvodné očakávať ešte pozitívnejší vplyv.
11.Kontakt na spracovateľa/súčinnosť
Vypracovali ste návrh zákona v súčinnosti s príslušným ministerstvom? Áno Nie
Uveďte údaje na kontaktnú osobu, ktorú je možné kontaktovať v súvislosti s posúdením vybraných vplyvov.
12.Stanovisko gestorov
Stanovisko Ministerstva financií SR vyžiadané priložené
Stanovisko Ministerstva hospodárstva SR vyžiadané priložené
V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie alebo poznámky k stanovisku.
*Vyčíslenie dopadov na rozpočet verejnej správy (štátnej správy) v roku 2025. Vplyv na rozpočet verejnej správy (štátnej správy) na nasledujúce roky nie je možné určiť, keďže závisí od výšky priemernej mesačnej mzdy.
funkcia
počet
súčasná výška paušálnych náhrad
navrhovaná výška paušálnych náhrad
rozdiel / osoba / mesiac
rozdiel / spolu / mesiac
člen vlády
12
4 433 €
971 €
- 3 462 €
- 41 544 €
podpredseda vlády
4
5 005 €
1 081 €
- 3 924 €
- 15 696 €
predseda vlády
1
6 435 €
1 191 €
- 5 244 €
- 5 244 €
funkcia
počet
súčasná výška paušálnych náhrad
navrhovaná výška paušálnych náhrad
rozdiel / osoba / mesiac
rozdiel / spolu / mesiac
člen vlády
12
4 743 €
971 €
- 3 772 €
- 45 264 €
podpredseda vlády
4
5 355 €
1 081 €
- 4 274 €
- 17 096 €
predseda vlády
1
6 885 €
1 191 €
- 5 694 €
- 5 694 €
pozitívny vplyv na štátny rozpočet za prvé 3 mesiace
187 452 €
pozitívny vplyv na štátny rozpočet za nasledujúcich 9 mesiacov
612 486 €
* priemerná mzda za rok 2023 = 1 430 €, *predpokladaná priemerná mzda za rok 2024 = 1530€
Dopad na rozpočet verejnej správy v roku 2025 sa odhaduje na sumu 799 938 eur.