D ô v o d o v á s p r á v a
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Marián Viskupič, Vladimíra Marcinková, Vladimír Ledecký, Ondrej Dostál, Mária Kolíková a Juraj Krúpa.
Cieľom návrhu zákona je zníženie sadzby dane z pridanej hodnoty (DPH) na tlačené knihy a obdobné tlačiarenské výrobky (najmä noviny, časopisy a periodiká, brožúry, letáky, obrázkové knižky) zo súčasných 10% (resp. 20%) na 5%.
V súčasnosti sa na knihy a ďalšie tlačiarenské výrobky uplatňuje 10% sadzba dane z pridanej hodnoty. Výnimku tvoria zjednodušene povedané knihy a ďalšie tlačiarenské výrobky s vysokým podielom reklamy alebo s erotickým obsahom, na ktoré sa uplatňuje sadzba 20%.
Knihy nemožno považovať za obyčajný tovar, vôbec nie za luxusný tovar, ktorý by mal byť doménou bohatších vrstiev. Knihy zdrojom poznania, vedomostí, ale aj inšpirácie, kultúrneho dedičstva, rozvíjajú fantáziu a tvorivosť, rozširujú slovnú zásobu, učia nás slovenský jazyk, ale aj cudzie jazyky, zlepšujú pamäť, analytické schopnosti, nositeľmi kultúrneho dedičstva, kultivujú, vzdelávajú, nútia nás premýšľať a hľadať odpovede, robia z nás lepších, vzdelanejších, rozhľadenejších, morálnejších a citlivejších ľudí, v neposlednom rade tešia i zabávajú.
Obzvlášť dôležité knihy pre deti. Podľa výsledkov PISA 2022 35,4 % slovenských žiakov nedosahuje základnú úroveň čitateľskej gramotnosti, t.j. v rizikovej skupine.1 Práve prístup ku knihám a ich dostupnosť - fyzická, aj finančná - pritom kľúčové. Knihy by mali byť (nielen) deťom čo najdostupnejšie. Ich význam zároveň nemôže byť nahrádzaný výlučne učebnicami, ktoré nedosahujú šírku významu kníh. Čítanie kníh - hlavne v mladom veku - zvyšuje šance na úspech v živote. Obmedzená dostupnosť kníh kvôli ich vysokej cene naopak prehlbuje sociálne rozdiely.
Daň z pridanej hodnoty na knihy na Slovensku vo výške 10 % je v súčasnosti najvyššou daňou z pridanej hodnoty spomedzi okolitých krajín. V susednej Českej republike je DPH 0%, v Maďarsku a Poľsku 5 % (v Poľsku sa uvažuje o znížení na 0 %), v Nemecku 7 %, v Rakúsku 10 %.2 Tým je slovenský knižný trh menej atraktívny pre spotrebiteľa. Drahšie knihy v porovnaní s okolitými trhmi, znamenajú nižšiu dostupnosť kníh pre slovenského občana, so všetkými vyššie spomínanými negatívnami. Ak sa menej kupujú knihy, to negatívne vplyvy aj na podnikateľské prostredie (vydavateľstvá, predajcovia kníh...).
Susedná Česká republika pristúpila s účinnosťou od 1. januára 2024 k zníženiu dane z pridanej hodnoty na knihy na 0 %. Dôsledok tohto opatrenia nespočíval ani v tom, že by došlo
1
https://www.minedu.sk/zverejnenie-vysledkov-slovenskych-15-rocnych-ziakov-v-medzinarodnej-studii-oecd-
pisa-2022/
2
https://www.nrsr.sk/web/Dynamic/Download.aspx?DocID=530477
(so zmenami účinnými od roku 2024 v
Českej republike, ktoré sú dostupné spoločne s aktuálnymi sadzbami DPH v iných krajinách Európskej únie napríklad na
https://ec.europa.eu/taxation_customs/tedb/#/vat-search
)
2
k výraznému zníženiu cien kníh, ale skôr sa zabránilo v ťažkých časoch pre knižný trh - pre vydavateľov, kníhkupcov, aj ďalších pracovníkov v knižnom priemysle ako redaktorov, korektorov, prekladateľov, grafikov, ilustrátorov, distribútorov, pre autorov a v neposlednom rade pre čitateľov - zdražovaniu. Práve zdražovanie by malo negatívny dôsledok pre celý knižný trh a jeho konzumentov. Drahších kníh sa totiž vyrába aj predáva menej, je po nich menší dopyt, čo môže pre mnohé kníhkupectvá a vydavateľstvá znamenať nielen nižší obrat, ale predovšetkým pre tie menšie krach. Vymizli by predovšetkým menej populárne, nekomerčné knihy, medzi ktoré patria aj vzdelávacie knihy, no z podstaty veci sa ich predáva menej. Ohrozená by mohla byť aj pôvodná slovenská tvorba, ktorá nie je masovo populárna. Obmedzený prístup ku knihám by znamenal obmedzenie príležitosti získať čítaním kníh všetky tie pozitíva, ktoré čítanie kníh prináša.
Knižný trh na Slovensku veľkosť ročne približne 110 - 130 miliónov eur (v roku 2023 cca 144 miliónov eur). Ide o veľmi malý trh čo do objemu peňazí. Zníženie dane z pridanej hodnoty na knihy je tak z hľadiska negatívnych dopadov na štátny rozpočet málo významné. Naopak podpora knižného trhu v podobe zníženia dane z pridanej hodnoty na knihy môže mať významné pozitívne celospoločenské dopady.
Návrh zákona bude mať negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, bude mať pozitívne sociálne vplyvy ako aj pozitívny vplyvy na podnikateľské prostredie. Návrh zákona nebude mať vplyv na životné prostredie, informatizáciu, služby verejnej správy pre občana a ani na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
B.Všeobecná časť
3
K čl. I
K bodu 1
Navrhuje sa doplnenie ustanovenia § 27 ods. 3, ktorý obsahuje výpočet tovarov, resp. služieb, ktoré zdaňované 5% sadzbou dane o nové písmená c) f), obsahom ktorých sú: tlačené knihy, brožúry, letáky a podobné tlačiarenské výrobky, tiež v jednotlivých listoch ako aj o noviny, časopisy a periodiká, tiež ilustrované alebo obsahujúce reklamný materiál vychádzajúce najmenej štyrikrát týždenne, obrázkové knižky, predlohy na kreslenie alebo maľovanie, pre deti, ako aj hudobniny, tlačené alebo v rukopise, tiež viazané alebo ilustrované (ďalej len ,,tlačené knihy, periodiká a ďalšie tlačiarenské výrobky”). Návrh nepredpokladá výnimky pre niektoré tlačiarenské výrobky s nadmerným obsahom reklamy ani pre tlačiarenské výrobky s erotickým obsahom.
K bodu 2
V nadväznosti na doplnenie tlačených kníh, periodík a ďalších tlačiarenských výrobkov do § 27 ods. 3 sa z prílohy č. 7, ktorá upravuje zoznam tovarov, na ktoré sa uplatňuje znížená 10% sadzba dane, vypúšťajú riadky obsahujúce číselné kódy Spoločného colného sadzobníka: 4901, 4902 10 00, 4903 00 00 a 4904 00 00; ide o tlačené knihy, periodiká a ďalšie tlačiarenské výrobky (s výnimkami pre niektoré tlačiarenské výrobky s nadmerným obsahom reklamy alebo s erotickým obsahom).
K čl. II
Navrhuje sa účinnosť zákona od 1. januára 2025.