1
Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
Predkladá sa návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení a o zmene a doplnení zákona č. 95/2002 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len „návrh zákona“), ktorého predloženie vyplýva zo schváleného legislatívneho plánu úloh vlády SR úloha č. 16 na mesiac september 2024. Napĺňa aj úlohy z Programového vyhlásenia vlády SR, podľa ktorého treba posilniť dohľadovú úlohu Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou.
Navrhovaná právna úprava rieši viaceré oblasti, týkajúce sa systému verejného zdravotného poistenia, činnosti zdravotných poisťovní a Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou.
Vo vzťahu k zákonu o zdravotnom poistení návrh zákona za cieľ predovšetkým upraviť a ďalej kultivovať proces prerozdelenia poistného, vyriešiť problematiku osôb v extrémne vysokom veku evidovaných v Centrálnom registri poistencov (problém tzv. „mŕtvych duší“), vznik a zánik verejného zdravotného poistenia v špecifických prípadoch podľa podnetov z aplikačnej praxe, znížiť administratívnu záťaž zamestnávateľov pri vykazovaní údajov o poistencoch a vyriešiť ďalšie problematické oblasti v súlade s podnetmi z aplikačnej praxe výkonu verejného zdravotného poistenia.
Vo vzťahu k činnosti Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou návrh zákona za cieľ implementovať do legislatívy projekt ePrehliadky, zjednodušiť administratívu pri vydávaní povolení na výkon činnosti obhliadky mŕtvych tiel a upraviť proces ukončovania platnosti kódov poskytovateľov.
Vo vzťahu k poskytovaniu zdravotnej starostlivosti návrh zákona zabezpečuje legislatívnu oporu pre úhradu nákladov odberu orgánov, tkanív a buniek po úmrtí. Návrh tiež zabezpečuje prístup chudobou ohrozených skupín obyvateľstva, ktoré dlžníkmi alebo osobami bez domova k všeobecnej starostlivosti a ošetrovateľskej starostlivosti poskytovanej prostredníctvom agentúry domácej ošetrovateľskej starostlivosti. Zároveň návrh zákona poskytnúť legislatívnu oporu pre zverejňovanie metodík v prípade, ak dôjde k prepočtu DRG úhradového mechanizmu.
Prijatie predloženého návrhu zákona mať pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy, pozitívny sociálny vplyv, nebude mať vplyv na podnikateľské prostredie, životné prostredie, informatizáciu spoločnosti, vplyv na služby verejnej správy pre občana, ani vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, zákonmi Slovenskej republiky a ostatnými všeobecne
2
záväznými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právne záväznými aktmi Európskej únie.
3
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení a o zmene a doplnení zákona č. 95/2002 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
vláda Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia/ implementácia práva EÚ
V prípade transpozície/implementácie uveďte zoznam transponovaných/implementovaných predpisov:
Termín začiatku a ukončenia PPK
23. 5. 2024 – 31. 5. 2024
Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie
jún 2024
Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**
Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*
2.Definovanie problému
Zo súčasne nastavenej právnej úpravy vznikajú rôzne problémy v aplikačnej praxi, pre odstránenie ktorých je nevyhnutná zmena legislatívy. Pri zhodnotení súčasného stavu, týkajúceho sa oblastí, ktoré predmetom právnej úpravy, je možné skonštatovať, že tieto oblasti nie v súčasnom znení zákona popísané detailne, prípadne z nových poznatkov a podnetov z aplikačnej praxe vyplýva nutnosť zmeny a podrobnejšieho popisu týchto oblastí.
Oblasť vzniku a zániku verejného zdravotného poistenia:
-v Centrálnom registri poistencov evidované osoby v extrémne vysokom veku, ktoré nečerpajú zdravotnú starostlivosť, nie je evidovaná komunikácia s týmito osobami a je možné reálne predpokladať, že tieto osoby nežijú, avšak príslušné orgány v SR nemajú k dispozícii informáciu o ich úmrtí (napr. z dôvodu ich predchádzajúceho odchodu do cudziny),
-nie je vyriešený vznik verejného zdravotného poistenia pre deti narodené v cudzine, ktorým sa následne poskytuje starostlivosť v zariadení, v ktorom sú umiestnené na základe rozhodnutia súdu,
-spätný vznik a zánik účasti na verejnom zdravotnom poistení na základe dodatočne predloženej informácie o výkone ekonomickej činnosti v inom členskom štáte,
Oblasť prerozdelenia poistného:
-je potrebné detailnejšie zadefinovať pojmy pri výkone prerozdelenia (priemerné dodatočné náklady, celkové dodatočné náklady,...), dátumy pre odosielanie údajov, identifikáciu záznamov,
-zavedenie nového parametra v procese prerozdelenia – nadmerné prepoistenie.
Oblasť vykazovania poistného:
-zamestnávateľ povinnosť vykazovať do zdravotnej poisťovne informáciu o prvých 10 dňoch PN, pričom po zavedení elektronickej PN je tento údaj poskytovaný od lekára priamo do NCZI.
Oblasť poskytovania zdravotnej starostlivosti:
-verejné zdravotné poistenie zaniká smrťou, teda úhrada nákladov prípadného odberu orgánov, tkanív a buniek po úmrtí je značne problematická,
-chudobou ohrozené skupiny obyvateľstva, ktoré dlžníkmi alebo bezdomovcami nemajú prístup k všeobecnej starostlivosti a ošetrovateľskej starostlivosti poskytovanej prostredníctvom agentúry domácej ošetrovateľskej starostlivosti.
Oblasť činnosti zdravotnej poisťovne:
-potreba presnejšie dodefinovať jednotlivé ekonomické pojmy pri vykazovaní údajov zo strany zdravotnej poisťovne,
Oblasť vydávania povolení pre poskytovateľov:
-náročná administratíva pri vydávaní povolenia na výkon činnosti obhliadok mŕtvych tiel,
-projekt ePrehliadky,
-chýbajúci detailný popis pri ukončovaní platnosti kódov poskytovateľov,
4
Oblasť úhradových mechanizmov:
-nie sú zverejnené metodiky pre prepočet DRG úhradového mechanizmu.
3.Ciele a výsledný stav
Oblasť vzniku a zániku verejného zdravotného poistenia:
-vyriešiť problém s evidenciou poistencov v extrémne vysokom veku,
-zabezpečiť vznik verejného zdravotného poistenia pre deti narodené v cudzine, ktorým sa následne poskytuje starostlivosť v zariadení, v ktorom sú umiestnené na základe rozhodnutia súdu,
-zjednodušiť realizáciu spätného vzniku a zániku účasti na verejnom zdravotnom poistení na základe dodatočne predloženej informácie o výkone ekonomickej činnosti v inom členskom štáte,
Oblasť prerozdeľovania poistného:
-zadefinovať pojmy pri výkone prerozdelenia (priemerné dodatočné náklady, celkové dodatočné náklady,...), dátumy pre odosielanie údajov, identifikáciu záznamov,
-cestou parametra pre nadmerné prepoistenie eliminovať príliš časté zmeny zdravotnej poisťovne.
Oblasť vykazovania poistného:
-zabezpečiť výmenu údajov o elektronickej PN priamo medzi NCZI a zdravotnou poisťovňou.
Oblasť poskytovania zdravotnej starostlivosti:
-zabezpečiť úhradu nákladov prípadného odberu orgánov, tkanív a buniek po úmrtí z verejného zdravotného poistenia,
-zabezpečiť prístup chudobou ohrozených skupín obyvateľstva, ktoré dlžníkmi alebo bezdomovcami k všeobecnej starostlivosti a ošetrovateľskej starostlivosti poskytovanej prostredníctvom agentúry domácej ošetrovateľskej starostlivosti.
Oblasť činnosti zdravotnej poisťovne:
-jednoznačne stanoviť ekonomické pojmy pri vykazovaní údajov zo strany zdravotnej poisťovne,
Oblasť vydávania povolení pre poskytovateľov:
-implementovať projekt ePrehliadky do legislatívy,
-ustanoviť postup pri ukončovaní platnosti kódov poskytovateľov,
Oblasť úhradových mechanizmov:
-zabezpečiť zverejnenie metodík pre prepočet DRG úhradového mechanizmu
4.Dotknuté subjekty
Ministerstvo zdravotníctva SR, Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, zdravotné poisťovne, platitelia poistného, poistenci verejného zdravotného poistenia, poskytovatelia zdravotnej starostlivosti.
5.Alternatívne riešenia
Nie sú.
popis nulového variantu:
Oblasť vzniku a zániku verejného zdravotného poistenia:
-v Centrálnom registri poistencov budú naďalej evidované osoby v extrémne vysokom veku, ktoré budú skresľovať údaje evidované v CRP,
-naďalej bude problematický vznik verejného zdravotného poistenia pre deti narodené v cudzine, ktorým sa následne poskytuje starostlivosť v zariadení, v ktorom sú umiestnené na základe rozhodnutia súdu,
-spätný vznik a zánik účasti na verejnom zdravotnom poistení na základe dodatočne predloženej informácie o výkone ekonomickej činnosti v inom členskom štáte bude musieť byť naďalej realizovaný prostredníctvom podávania spätných prihlášok a odhlášok,
Oblasť prerozdelenia poistného:
-môžu vznikať aplikačné problémy pri výkone prerozdelenia,
-Pri niektorých skupinách osôb bude naďalej dochádzať ku každoročnému prepoisťovaniu do inej zdravotnej poisťovne.
Oblasť vykazovania poistného:
-zamestnávateľ bude naďalej vykazovať do zdravotnej poisťovne informáciu o prvých 10 dňoch PN,
Oblasť poskytovania zdravotnej starostlivosti:
-pri prípadnom odbere orgánov, tkanív a buniek po úmrtí bude úhrada nákladov z verejného zdravotného poistenia problematická,
-chudobou ohrozené skupiny obyvateľstva, ktoré dlžníkmi alebo bezdomovcami nebudú mať prístup k všeobecnej starostlivosti a ošetrovateľskej starostlivosti poskytovanej prostredníctvom agentúry domácej ošetrovateľskej starostlivosti.
Oblasť činnosti zdravotnej poisťovne:
-môžu vznikať aplikačné problémy pri vykazovaní údajov zo strany zdravotnej poisťovne,
Oblasť vydávania povolení pre poskytovateľov:
-náročná administratíva pri vydávaní povolenia na výkon činnosti obhliadok mŕtvych tiel bude naďalej,
-projekt ePrehliadky nebude ukotvený v legislatíve,
5
-postup pri ukončovaní platnosti kódov poskytovateľov nebude v legislatíve explicitne ustanovený,
Oblasť úhradových mechanizmov:
-nebudú zverejnené metodiky pre prepočet DRG úhradového mechanizmu
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
7.Transpozícia/implementácia práva EÚ
Uveďte, či v predkladanom návrhu právneho predpisu dochádza ku goldplatingu podľa tabuľky zhody, resp. či ku goldplatingu dochádza pri implementácii práva EÚ.
Áno Nie
Ak áno, uveďte, ktorých vplyvov podľa bodu 9 sa goldplating týka:
8.Preskúmanie účelnosti
Preskúmanie účelnosti navrhovaného predpisu bude vykonávané priebežne po nadobudnutí účinnosti.
Kritériá –
-pokles počtu osôb s extrémne vysokým vekom v CRP,
-zníženie počtu vykázaných oznámení zamestnávateľa (PN),
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyv na dlhodobú udržateľnosť verejných financií v prípade vybraných opatrení ***
Áno
Nie
Vplyvy na limit verejných výdavkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Mechanizmus znižovania byrokracie
a nákladov sa uplatňuje:
Áno
Nie
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Materiál je posudzovaný podľa zákona č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Áno
Nie
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
Podľa záverov Európskej komisie z 15. 10. 2014, podľa ktorého v slovenskom systéme zdravotného poistenia prevládajú sociálne ciele, jedná sa o systém založený najmä na zásade solidarity, pričom Komisia dospela k záveru, že dotknuté činnosti (výkon verejného zdravotného poistenia) nemajú ekonomickú
6
povahu. (
http://europa.eu/rapid/press-release_IP-14-1158_sk.htm
). Tento záver sa vzťahuje na osobitný
spôsob, akým je táto činnosť na Slovensku organizovaná a vykonávaná, a týka sa preto tohto konkrétneho systému v Slovenskej republike.
11.Kontakt na spracovateľa
Ministerstvo zdravotníctva SR
Sekcia financovania
Odbor poisťovníctva
Ing. Marián Janiš
tel.: 02 / 59 373 350
12.Zdroje
IZA MZ SR, údaje od zdravotných poisťovní, údaje od Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou.
13.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. 087/2024
(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
Komisia uplatňuje k materiálu nasledovné pripomienky a odporúčania:
K vplyvom na podnikateľské prostredie
Komisia žiada predkladateľa o odstránenie pozitívneho vplyvu v Doložke vybraných vplyvov alebo žiada úpravu Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie a priloženie Kalkulačky nákladov.
Odôvodnenie: Predložený materiál uvádza pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie, ktorý ale podľa lokalizácie predkladateľa nie je možné identifikovať vo vlastnom materiáli. Ak sa daný vplyv nenachádza vo vlastnom materiáli je potrebné odstrániť vyznačenie pozitívneho vplyvu. V prípade, že materiál pozitívny vplyv obsahuje, je potrebné aby predkladateľ daný vplyv uviedol v Analýze vplyvov na podnikateľské prostredie s doplnenou lokalizáciou a opisom výpočtu a zdrojmi, z ktorých predkladateľ čerpal pri určení jednotlivých hodnôt vo výpočte. V prípade výpočtov vplyvu je potrebné priložiť k materiálu aj Kalkulačku nákladov pre potrebu kontroly kvantifikácie.
Stanovisko predkladateľa: opravená lokalizácia. Kalkulačka nákladov priložená.
K vplyvom na rozpočet verejnej správy
V doložke vybraných vplyvov je označený pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy, žiadny vplyv na rozpočet VÚC a obcí a žiadny vplyv na limit verejných výdavkov. V analýze vplyvov v tabuľke č. 1/A je kvantifikovaný úbytok príjmov VZP v sume 7,7 mil. eur v roku 2025, v sume 9,2 mil. eur v roku 2026 a v sume 9,7 mil. eur v roku 2027. Zároveň je kvantifikovaná aj úspora výdavkov VZP v sume 15,5 mil. eur v roku 2025, v sume 18,4 mil. eur v roku 2026 a v sume 19,4 mil. eur v roku 2027. Celkový vplyv návrhu predstavuje úsporu výdavkov VZP v sume 7,7 mil. eur v roku 2025, v sume 9,2 mil. eur v roku 2026 a v sume 9,7 mil. eur v roku 2027. Uvedená úspora súvisí s vyradením cca 10 tisíc osôb nad 100 rokov z centrálneho registra poistencov, za ktorých sa nebude hradiť platba za poistencov štátu.
Komisia žiada v analýze vplyvov, v súvislosti s rozšírením poskytovanej zdravotnej starostlivosti pre dlžníkov a ľudí bez domova, uviesť podrobnejší výpočet.
Odôvodnenie: Výpočet potrebných zdrojov odvíjajúci sa od počtu ľudí (aj to iba tých bez domova, s dlžníkmi odhad výpočtu nepracuje) Komisia považuje za nereálny. Pri vyčíslovaní vplyvu je možné očakávať výrazne zvýšený dopyt po službách všeobecnej ambulantnej starostlivosti ako len uvedených 19 osôb bez domova v roku 2022 alebo 34 v roku 2023.
Stanovisko predkladateľa: obmedzenie poskytovania zdravotnej starostlivosti pre dlžníkov nie je nástroj na šetrenie zdrojov verejného zdravotného poistenia, ale nástroj na účinnejšie vymáhanie dlžného poistného. Zdravotná starostlivosť, ktorá byť poskytovaná osobám, ktorým je v súčasnosti rozsah poskytovania obmedzený kvôli existencii ich dlhu bude poskytnutá v budúcnosti, potom, ako dôjde k úhrade ich dlhu. Z tohto dôvodu nie je možné vnímať jej skoršie poskytnutie ako zvýšenie výdavkov verejného zdravotného poistenia, keďže tieto výdavky by boli realizované aj tak neskôr (a pravdepodobne vo vyššej výške ako v súčasnosti).
Ako zvýšenie výdavkov verejného zdravotného poistenia by bolo možné posudzovať iba zdravotnú starostlivosť, ktorá bude poskytovaná dlžníkom, ktorým sa bez jej poskytnutia zhoršil časom stavom natoľko, že by zomreli (a teda by pre nich v budúcnosti poskytnutie zdravotnej starostlivosti nebolo relevantné). MZ SR nemá
7
k dispozícii analýzu o počte zbytočných úmrtí v dôsledku odopierania plného rozsahu zdravotnej starostlivosti dlžníkom.
V analýze vplyvov v tabuľke č. 4 Komisia žiada upraviť v bežných výdavkoch riadok „Sociálnej poisťovni a zdravotným poisťovniam (641003)“ na správne zaradenie EKRK: Na platené poistné za skupiny osôb ustanovené zákonom, ide o program 07A01 - poistné za poistencov štátu EKRK 642031. Zároveň je z technického hľadiska potrebné v tabuľke č. 1/A vyplniť sumárne riadky „- vplyv na štátny rozpočet“ a „- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy“.
Stanovisko predkladateľa: označenie riadkov opravené v zmysle pripomienky. Sumárne riadky vyplnené.
Komisia zároveň upozorňuje, že v marci 2024 bola zverejnená nová makroekonomická prognóza Inštitútu finančnej politiky MF SR, ktorá bola použitá aj pri zostavovaní návrhu rozpočtu verejnej správy 2025 2027 (rozpisový list). Na základe uvedených skutočností Komisia žiada o aktualizáciu výpočtov v analýze vplyvov na roky 2025 až 2027.
Stanovisko predkladateľa: výpočty aktualizované podľa prognózy z marca 2024.
V doložke vybraných vplyvov je označený žiadny vplyv na limit verejných výdavkov, avšak z materiálu vyplýva úspora výdavkov VZP. V tejto súvislosti je potrebné označiť pozitívny vplyv na limit verejných výdavkov a uvedené zohľadniť v tabuľke č. 1/B a č. 4/B v analýze vplyvov.
Stanovisko predkladateľa: pozitívny vplyv na limit verejných výdavkov vyznačený.
K sociálnym vplyvom
V časti 4.1 analýzy sociálnych vplyvov sa popisuje vplyv na hospodárenie domácností a v časti 4.2 sa popisuje prístup ku zdrojom. V tejto súvislosti Komisia odporúča opatrenie z časti 4.1.1.b) vypustiť a zhodnotiť iba v bode 4.2 analýzy sociálnych vplyvov
Stanovisko predkladateľa: opatrenie z časti 4.1.1.b) vypustené.
14.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov zo záverečného posúdenia č. .......... (v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.
*** posudzovanie sa týka len zmien v I. a II. pilieri univerzálneho systému dôchodkového zabezpečenia s identifikovaným dopadom od 0,1 % HDP (vrátane) na dlhodobom horizonte.
8
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1 /A
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2024
2025
2026
2027
Príjmy verejnej správy celkom
0
7 722 000
9 120 000
9 624 000
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
– 7 722 000
– 9 120 000
– 9 624 000
-vplyv na rozpočet verejného zdravotného poistenia
0
– 7 722 000
– 9 120 000
– 9 624 000
Výdavky verejnej správy celkom
0
– 15 444 000
–18 240 000
– 19 248 000
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
– 7 722 000
– 9 120 000
– 9 624 000
Rozpočtové prostriedky (platba za poistencov štátu)
0
– 7 722 000
– 9 120 000
– 9 624 000
EÚ zdroje
0
0
0
0
spolufinancovanie
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z. o rozpočtovej zodpovednosti
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z. o rozpočtovej zodpovednosti
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
– 7 722 000
– 9 120 000
– 9 624 000
-vplyv na rozpočet verejného zdravotného poistenia
0
– 7 722 000
– 9 120 000
– 9 624 000
Vplyv na počet zamestnancov
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na mzdové výdavky
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
0
0
0
0
Iné ako rozpočtové zdroje
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
0
7 722 000
9 120 000
9 624 000
9
Tabuľka č. 1/B
2024
2025
2026
2027
Vplyvy na limit verejných výdavkov verejnej správy celkom (v metodike ESA 2010)
0
– 7 722 000
– 9 120 000
– 9 624 000
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť / program zvlášť
z toho: verejné zdravotné poistenie
0
– 7 722 000
– 9 120 000
– 9 624 000
vplyv na limit verejných výdavkov ŠR
0
– 7 722 000
– 9 120 000
– 9 624 000
vplyv na limit verejných výdavkov ostatných subjekty verejnej správy
vplyv na limit verejných výdavkov ďalších súčastí rozpočtu verejnej správy
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Návrh predstavuje úsporu výdavkov verejnej správy.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
K navrhovaným úpravám v opatrení, ktoré môžu mať vplyv na rozpočet:
A. Osoby s extrémne vysokým vekom v centrálnom registri poistencov
Podľa údajov od Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou v súčasnosti je v Centrálnom registri poistencov evidovaných 10 415 osôb s vekom 105+ rokov.
Podľa údajov Štatistického úradu SR z posledného sčítania obyvateľstva (rok 2022) žije na Slovensku 401 osôb vo veku 100+ rokov.
Je preto veľmi pravdepodobné, že po aplikovaní navrhovanej zmeny dôjde k vyradeniu cca 10 tisíc osôb z centrálneho registra poistencov.
Všetci títo poistenci poistencami štátu. Uvedená zmena bude mať teda pozitívny vplyv na rozpočet, nakoľko sa o zodpovedajúcu sumu znížia výdavky - platba za poistencov štátu.
Zároveň táto zmena dopad aj na rozpočet verejného zdravotného poistenia, kedy sa o túto sumu znížia príjmy rozpočtu verejného zdravotného poistenia. Krytie negatívneho vplyvu na rozpočet verejného zdravotného poistenia je zabezpečené zo zdrojov verejného zdravotného poistenia. Dotknutým subjektom, ktorý zabezpečí realizáciu krytia sú zdravotné poisťovne.
B. Vznik verejného zdravotného poistenia pre deti narodené v cudzine a umiestnené v ústave v SR
Vzhľadom na počty týchto detí (maximálne desiatky osôb ročne) sa jedná o minimálny vplyv na rozpočet verejného zdravotného poistenia na úrovni príjmov (platba za poistencov štátu) aj výdavkov (úhrada nákladov zdravotnej starostlivosti).
C. Projekt ePrehliadky
Prípadné náklady projektu budú realizované v rámci existujúceho rozpočtu Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou.
D. Úhrada nákladov prípadného odberu orgánov, tkanív a buniek po úmrtí
10
Vzhľadom k skutočnosti, že odbery týchto orgánov prebiehali aj v minulosti a kontinuálne aj v súčasnosti, pričom náklady odberu realizované z rozpočtu verejného zdravotného poistenia (iba s komplikovanejšou formou vykazovania oproti navrhovanej zmene) nepredpokladajú sa dodatočné nároky z tejto zmeny na rozpočet verejného zdravotného poistenia.
2.2.2. Charakteristika návrhu:
zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
X kombinovaný návrh
iné
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 2
Odhadované objemy
Objem aktivít
2024
2025
2026
2027
Indikátor ABC
Indikátor KLM
Indikátor XYZ
Predloženým návrhom zmeny zákona nedochádza k zmene vývoja objemu aktivít.
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Osoby s extrémne vysokým vekom v centrálnom registri poistencov
rok
2025
2026
2027
počet osôb
10 000
10 000
10 000
poistenci štátu - sadzba
4,5%
5%
5%
priem. mzda spred 2 rokov (eur)*
1 430
1 520
1 604
suma na 1 osobu na mesiac (eur)
64,35
76,00
80,20
celková suma na 12 mesiacov (eur)
7 722 000
9 120 000
9 624 000
* zdroj: makroekonomická prognóza IFP MF SR, marec 2024
11
Tabuľka č. 3
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
2024
2025
2026
2027
poznámka
Daňové príjmy (100)1
verejné zdravotné poistenie (154)
– 7 722 000
– 9 120 000
– 9 624 000
zníženie príjmov z platby za poistencov štátu z dôvodu zníženia ich počtu
Nedaňové príjmy (200)1
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
0
– 7 722 000
– 9 120 000
– 9 624 000
12
Tabuľka č. 4
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2024
2025
2026
2027
poznámka
Bežné výdavky (600)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Tovary a služby (630)2
-platby zdravotníckym zariadeniam (637034)
– 7 722 000
– 9 120 000
– 9 624 000
zníženie výdavkov verejného zdravotného poistenia v dôsledku zníženia príjmov za poistencov štátu
Bežné transfery (640)2
-program 07A01 - poistné za poistencov štátu ( 642031)
0
– 7 722 000
– 9 120 000
– 9 624 000
zníženie platby za poistencov štátu
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Kapitálové výdavky (700)
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
0
– 15 444 000
–18 240 000
– 19 248 000
13
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
2024
2025
2026
2027
poznámka
Počet zamestnancov celkom
z toho vplyv na ŠR
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
z toho vplyv na ŠR
Osobné výdavky celkom (v eurách)
0
0
0
0
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
z toho vplyv na ŠR
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
z toho vplyv na ŠR
Poznámky:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt. Ak sa týka rôznych skupín zamestnancov, je potrebné počty, mzdy a poistné rozpísať samostatne podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...).
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka.
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“
14
Analýza sociálnych vplyvov
Vplyvy na hospodárenie domácností, prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám, sociálnu inklúziu, rovnosť príležitostí a rovnosť žien a mužov a vplyvy na zamestnanosť
(Ak v niektorej z hodnotených oblastí sociálnych vplyvov (bodov 4.1 4.4) nebol identifikovaný vplyv, uveďte v príslušnom riadku analýzy poznámku „Bez vplyvu.“.)
4.1 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyv na hospodárenie domácností a špecifikujte ovplyvnené skupiny domácností, ktoré budú pozitívne/negatívne ovplyvnené.
bez vplyvu na hospodárenie domácností
a)
4.1.1 Pozitívny vplyv
b)
Popíšte opatrenie a jeho vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zvýšenie príjmov alebo zníženie výdavkov:
Špecifikujte ovplyvnené skupiny:
c)
d)
Kvantifikujte rast príjmov alebo pokles výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným návrhom.
-priemerný rast príjmov/ pokles výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
e)
f)
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
g)
4.1.1.1 Z toho pozitívny vplyv na skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia
(V prípade významných vplyvov na príjmy alebo výdavky domácností v riziku chudoby, identifikujte a kvantifikujte pozitívny vplyv na chudobu obyvateľstva (napr. znižovanie miery rizika chudoby, priemerný rast príjmov/ pokles výdavkov v skupine)
h)
Popíšte opatrenie a jeho vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zvýšenie príjmov alebo zníženie výdavkov:
Špecifikujte ovplyvnené skupiny:
i)
j)
Kvantifikujte rast príjmov alebo pokles výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným návrhom.
-priemerný rast príjmov/ pokles výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
k)
l)
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
a)
4.1.2 Negatívny vplyv
b)
Popíšte opatrenie a jeho vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zníženie príjmov alebo zvýšenie výdavkov:
Špecifikujte ovplyvnené skupiny:
Ovplyvnená skupina č. 1
c)
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
d)
Kvantifikujte pokles príjmov alebo rast výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným návrhom.
e)
-priemerný pokles príjmov/ rast výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
Ovplyvnená skupina č. 1
15
-veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
f)
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
g)
4.1.2.1 Z toho negatívny vplyv na skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia
(V prípade významných vplyvov na príjmy alebo výdavky domácností v riziku chudoby, identifikujte a kvantifikujte negatívny vplyv na chudobu obyvateľstva (napr. zvyšovanie miery rizika chudoby, priemerný pokles príjmov/ rast výdavkov v skupine)
h)
Popíšte opatrenie a jeho vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zníženie príjmov alebo zvýšenie výdavkov:
Špecifikujte ovplyvnené skupiny:
Ovplyvnená skupina č. 1
i)
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
j)
Kvantifikujte pokles príjmov alebo rast výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným návrhom.
-priemerný pokles príjmov/ rast výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
Ovplyvnená skupina č. 1
k)
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
l)
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
16
4.2 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyvy na prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám u jednotlivých ovplyvnených skupín obyvateľstva a vplyv na sociálnu inklúziu.
Prístup chudobou ohrozených skupín obyvateľstva, ktoré dlžníkmi alebo ľuďmi bez domova k všeobecnej starostlivosti a ošetrovateľskej starostlivosti poskytovanej prostredníctvom agentúry domácej ošetrovateľskej starostlivosti
a)
Rozumie sa najmä na prístup k:
-sociálnej ochrane, sociálno-právnej ochrane, sociálnym službám (vrátane služieb starostlivosti o deti, starších ľudí a ľudí so zdravotným postihnutím),
-kvalitnej práci, ochrane zdravia, dôstojnosti a bezpečnosti pri práci pre zamestnancov a existujúcim zamestnaneckým právam,
-pomoci pri úhrade výdavkov súvisiacich so zdravotným postihnutím,
-zamestnaniu, na trh práce (napr. uľahčenie zosúladenia rodinných a pracovných povinností, služby zamestnanosti), k školeniam, odbornému vzdelávaniu a príprave na trh práce,
-zdravotnej starostlivosti vrátane cenovo dostupných pomôcok pre občanov so zdravotným postihnutím,
-k formálnemu i neformálnemu vzdelávaniu a celoživotnému vzdelávaniu,
-bývaniu a súvisiacim základným komunálnym službám,
-doprave,
-ďalším službám najmä službám všeobecného záujmu a tovarom,
-spravodlivosti, právnej ochrane, právnym službám,
-informáciám,
-k iným právam (napr. politickým).
Áno, návrh pozitívny vplyv na prístup k zdravotnej starostlivosti pre skupiny osôb v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia, pri ktorých je vysoká pravdepodobnosť existencie dlhu na poistnom na verejné zdravotné poistenie..
Prístup týchto skupín obyvateľstva, ktoré dlžníkmi alebo ľuďmi bez domova k všeobecnej ambulantnej starostlivosti a ošetrovateľskej starostlivosti poskytovanej prostredníctvom agentúry domácej ošetrovateľskej starostlivosti alebo v zariadení sociálnej pomoci.
b)
návrh významný vplyv na niektorú zo zraniteľných skupín obyvateľstva alebo skupín v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia?
Špecifikujte ovplyvnené skupiny v riziku chudoby a sociálneho vylúčenia a popíšte vplyv na ne. Je tento vplyv väčší ako vplyv na iné skupiny či subjekty? Uveďte veľkosť jednotlivých ovplyvnených skupín.
c)
Zraniteľné skupiny alebo skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia sú napr.:
-domácnosti s nízkym príjmom (napr. žijúce iba zo sociálnych príjmov, alebo z príjmov pod hranicou rizika chudoby, alebo s príjmom pod životným minimom, alebo patriace medzi 25% domácností s najnižším príjmom),
-nezamestnaní, najmä dlhodobo nezamestnaní, mladí nezamestnaní a nezamestnaní nad 50 rokov,
-deti (0 – 17),
-mladí ľudia (18 – 25 rokov),
-starší ľudia, napr. ľudia vo veku nad 65 rokov alebo dôchodcovia,
-ľudia so zdravotným postihnutím,
-marginalizované rómske komunity
-domácnosti s 3 a viac deťmi,
-jednorodičovské domácnosti s deťmi (neúplné rodiny, ktoré tvoria najmä osamelé matky s deťmi),
-príslušníci tretích krajín, azylanti, žiadatelia o azyl,
-iné zraniteľné skupiny, ako napr. bezdomovci, ľudia opúšťajúci detské domovy alebo iné inštitucionálne zariadenia
Domácnosti s nízkym príjmom, ktorých členovia sú dlžníkmi zdravotných poisťovní a vzhľadom k svojej finančnej situácii tento dlh nedokážu vyrovnať.
17
4.3 Identifikujte a popíšte vplyv na rovnosť príležitostí.
Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyv na rovnosť žien a mužov.
bez vplyvu na rovnosť príležitostí
a)
4.3.1 Dodržuje návrh povinnosť rovnakého zaobchádzania so skupinami alebo jednotlivcami na základe pohlavia, rasy, etnicity, náboženstva alebo viery, zdravotného postihnutia, veku, sexuálnej orientácie alebo iného statusu? Mohol by viesť k nepriamej diskriminácii niektorých skupín obyvateľstva? Ak áno, ktoré skupiny sú takto ovplyvnené a akým spôsobom?
b)
c)
4.3.2 Môže návrh viesť k zväčšovaniu nerovností medzi ženami a mužmi? Podporuje návrh rovnosť príležitostí? Má návrh odlišný vplyv na ženy a mužov? Popíšte vplyvy.
d)
Popíšte riziká návrhu, ktoré môžu viesť k zväčšovaniu nerovností:
e)
Popíšte pozitívne vplyvy návrhu na dosahovanie rovnosti žien a mužov, rovnosti príležitostí žien a mužov, prípadne vplyvy na ženy a mužov, ak sú odlišné:
f)
návrh významné vplyvy na niektorú zo zraniteľných skupín obyvateľstva? Ak áno, aké? Akým spôsobom? Zraniteľnou skupinou obyvateľstva sa rozumejú najmä ženy ohrozené viacnásobnou diskrimináciou, tehotné matky, seniorky, ženy patriace do marginalizovaných skupín obyvateľstva, migrantky, ženy a dievčatá so zdravotným postihnutím, obete násilia a pod.
g)
Pri identifikovaní vplyvov na rovnosť žien a mužov treba vziať do úvahy existujúce rozdiely medzi ženami a mužmi, ktoré relevantné k danej politike. Podpora rovnosti žien a mužov nespočíva len v odstraňovaní obmedzení a bariér pre plnohodnotnú účasť na ekonomickom, politickom a sociálnom živote spoločnosti ako aj rodinnom živote, ale taktiež v podpore rovnosti medzi nimi.
V ktorých oblastiach podpory rovnosti žien a mužov návrh odstraňuje prekážky a/alebo podporuje rovnosť žien a mužov? Medzi oblasti podpory rovnosti žien a mužov okrem iného patria:
-podpora slobodného výberu povolania a ekonomickej činnosti
-podpora vyrovnávania ekonomickej nezávislosti,
-zosúladenie pracovného, súkromného a rodinného života,
-podpora rovnosti príležitostí pri participácii na rozhodovaní,
-boj proti domácemu násiliu, násiliu na ženách a obchodovaniu s ľuďmi,
-podpora vnímania osobnej starostlivosti o dieťa za rovnocennú s ekonomickou činnosťou a podpora neviditeľnej práce v domácnosti ako takej,
-rešpektovanie osobných preferencií pri výbere povolania a zosúlaďovania pracovného a rodinného života.
18
4.4 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyvy na zamestnanosť a na trh práce.
V prípade kladnej odpovede pripojte odôvodnenie v súlade s Metodickým postupom pre analýzu sociálnych vplyvov.
a)
Uľahčuje návrh vznik nových pracovných miest? Ak áno, ako? Ak je to možné, doplňte kvantifikáciu.
b)
Identifikujte, v ktorých sektoroch a odvetviach ekonomiky, v ktorých regiónoch, pre aké skupiny zamestnancov, o aké typy zamestnania /pracovných úväzkov pôjde a pod.
c)
Vedie návrh k zániku pracovných miest? Ak áno, ako a akých? Ak je to možné, doplňte kvantifikáciu
d)
Identifikujte, v ktorých sektoroch a odvetviach ekonomiky, v ktorých regiónoch, o aké typy zamestnania /pracovných úväzkov pôjde a pod. Identifikujte možné dôsledky, skupiny zamestnancov, ktoré budú viac ovplyvnené a rozsah vplyvu.
e)
Ovplyvňuje návrh dopyt po práci? Ak áno, ako?
f)
Dopyt po práci závisí na jednej strane na produkcii tovarov a služieb v ekonomike a na druhej strane na cene práce.
g)
Má návrh dosah na fungovanie trhu práce? Ak áno, aký?
h)
Týka sa makroekonomických dosahov ako je napr. participácia na trhu práce, dlhodobá nezamestnanosť, regionálne rozdiely v mierach zamestnanosti. Ponuka práce môže byť ovplyvnená rôznymi premennými napr. úrovňou miezd, inštitucionálnym nastavením (napr. zosúladenie pracovného a súkromného života alebo uľahčovanie rôznych foriem mobility).
i)
Má návrh špecifické negatívne dôsledky pre isté skupiny profesií, skupín zamestnancov či živnostníkov? Ak áno, aké a pre ktoré skupiny?
j)
Návrh môže ohrozovať napr. pracovníkov istých profesií favorizovaním špecifických aktivít či technológií.
k)
Ovplyvňuje návrh špecifické vekové skupiny zamestnancov? Ak áno, aké? Akým spôsobom?
l)
Identifikujte, či návrh môže ovplyvniť rozhodnutia zamestnancov alebo zamestnávateľov a môže byť zdrojom neskoršieho vstupu na trh práce alebo predčasného odchodu z trhu práce jednotlivcov.
19
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1.
Navrhovateľ zákona: vláda Slovenskej republiky
2.
Názov návrhu zákona: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení a o zmene a doplnení zákona č. 95/2002 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.
3.
Predmet návrhu zákona je upravený v práve Európskej únie:
a)v primárnom práve
čl. 168 Zmluvy o fungovaní Európskej únie
b)v sekundárnom práve
Nariadenie (ES) Európskeho parlamentu a Rady 883/2004 z 29. apríla 2004 o koordinácii systémov sociálneho zabezpečenia (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 5/zv. 5; Ú. v. L 166, 30.4.2004) v platnom znení,
Gestor: Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky
Spolugestor: Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky
Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 987/2009 zo 16. septembra 2009, ktorým sa ustanovuje postup vykonávania nariadenia (ES) č. 883/2004 o koordinácii systémov sociálneho zabezpečenia (Ú. v. EÚ L 284, 30. 10. 2009) v platnom znení,
Gestor: Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky
Spolugestor: Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky
Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2011/24/EÚ z 9. marca 2011 o uplatňovaní práv pacientov pri cezhraničnej zdravotnej starostlivosti (Ú. v. EÚ L 88, 4. 4. 2011) v platnom znení.
Gestor: Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky
c)v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie
Rozsudok Súdneho dvora (veľká komora) z 11. júna 2020 v spojených veciach C‑262/18 P a C‑271/18 P (Európska komisia a Slovenská republika proti Dôvera zdravotná poisťovňa, a. s.)
„Hoci prípadné zisky, ktoré títo poskytovatelia dosiahnu, môžu byť použité a rozdelené, musí to byť v súlade s požiadavkami na zabezpečenie udržateľnosti systému a dosahovanie sociálnych a solidárnych cieľov, na ktorých je systém založený. Zdá sa teda, že možnosť usilovať sa o zisk a dosahovať ho je značne obmedzená zákonom a na rozdiel od úvah Všeobecného súdu rozvinutých v bodoch 63 a 64 napadnutého rozsudku
20
ju nemožno považovať za okolnosť, ktorá by mohla vyvrátiť sociálny a solidárny charakter vyplývajúci zo samotnej povahy dotknutých činností.“
„Možnosť poskytovateľov poistenia usilovať sa o zisk, používať ho a rozdeľovať ho je