NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
IX. volebné obdobie
KNR-PZP-1411/2024-15
230a
S p o l o č n á s p r á v a
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene niektorých zákonov (tlač 230) vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie ako gestorský výbor k vládnemu návrhu zákona podáva Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky:
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 193 zo 16. apríla 2024 pridelila vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene niektorých zákonov (tlač 230) na prerokovanie týmto výborom:
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky,
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie a
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj;
Za gestorský výbor určila Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie.
Výbory prerokovali predmetný vládny návrh zákona v lehote určenej uznesením Národnej rady Slovenskej republiky.
II.
2
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol vládny návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému vládnemu návrhu zákona 75 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov).
III.
Výbory Národnej rady Slovenskej republiky, ktorým bol vládny návrh zákona pridelený zaujali k nemu nasledovné stanoviská:
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením č. 85 zo 6. júna 2024 s vládnym návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade Slovenskej republiky schváliť s pripomienkami.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie uznesením č. 61 z 10. septembra 2024 s vládnym návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade Slovenskej republiky schváliť s pripomienkami.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj uznesením č. 46 z 5. septembra 2024 s vládnym návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade Slovenskej republiky schváliť s pripomienkami.
IV.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky, uvedených v bode III. tejto správy, vyplývajú tieto pozmeňujúce a doplňujúce návrhy s odporúčaním gestorského výboru:
1.V čl. I, 2. bode § 3 písm. d) úvodnej vete sa vypúšťa slovo „jej“ a za slovo „zmeny“ sa vkladajú slová „navrhovanej činnosti na životné prostredie“.
Odôvodnenie k bodu 1.: Ide
o terminologické zosúladenie textu.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo
a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
3
2.V čl. I, 2. bode § 3 písm. d) 1. bod znie: „1. prípravy správy o hodnotení vplyvov navrhovanej činnosti alebo jej zmeny na životné prostredie (ďalej len „správa o hodnotení činnosti“) navrhovateľom,“.
Odôvodnenie k bodu 2.: Ide
o terminologické zosúladenie textu.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo
a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
3.V čl. I, 2. bode § 3 písm. d) 3. bode sa slová „vplyvov na životné prostredie“ nahrádzajú slovom „činnosti“.
Odôvodnenie k bodu 3.: Ide o terminologické
zosúladenie textu.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo
a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
4.V čl. I, 2. bode § 3 písm. d) 5. bode sa nad slovo „predpisov,“ umiestňuje odkaz 2)“.
Odôvodnenie k bodu 4.: Ide o legislatívno-
technické precizovanie textu.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo
a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
5.V čl. I sa za 4. bod vkladajú nové body 5. až 11., ktoré znejú:
„5. § 3 sa dopĺňa písmenom x), ktoré znie:
„x) centrálny informačný systém je informačný portál ministerstva, ktorý je prevádzkovaný poverenou organizáciou.“.
6. V § 8 ods. 3 úvodnej vete sa za slovom „hodnotení“ vypúšťa slovo „vplyvu“.
7. V § 8 ods. 3 písm. c) sa na konci pripájajú slová „strategického dokumentu“.
8. V 11 ods. 5 sa slová „na svojom webovom sídle“ nahrádzajú slovami „v centrálnom informačnom systéme“.
9. V § 13 ods. 7 sa slová „odseku 6“ nahrádzajú slovami „odseku 8“.
4
10. V § 13 ods. 10 písm. e) sa vypúšťa slovo „riešenia“.
11. V § 15 ods. 5 druhej vete sa za slovo „hodnotení“ vkladajú slová „strategického dokumentu“.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú, čo sa premietne do článku o účinnosti.
Odôvodnenie k bodu 5.: Ide o terminologické
a legislatívno-technické precizovanie textu.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo
a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
6.V čl. I, 7. bode § 17 ods. 5 sa slová „zverejní na svojom webovom sídle“ nahrádzajú slovami „zverejní v centrálnom informačnom systéme“.
Odôvodnenie k bodu 6.: Ide o terminologické
zosúladenie textu.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo
a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
7. V čl. I sa za 9. bod vkladajú nové body 10. a 11., ktoré znejú:
„10. Nadpis tretej časti zákona znie:
ZISŤOVACIE KONANIE A POSUDZOVANIE VPLYVOV NAVRHOVANÝCH ČINNOSTÍ A ICH ZMIEN“.
11. Nadpis § 18 znie:
„Predmet posudzovania vplyvov navrhovanej činnosti alebo jej zmeny a predmet zisťovacieho konania“.“.
Odôvodnenie k bodu 7.: Ide o legislatívno-
technické zosúladenie textu v nadpisoch.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo
a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
8.V čl. I sa za 12. bod vkladá nový bod 13, ktorý znie:
„13. V § 18 ods. 1 písmeno g) znie:
5
„g) navrhovaná činnosť alebo jej zmena uvedená v odseku 2 písm. e), ak to vyplýva zo záväzného stanoviska, ktoré je výsledkom zisťovacieho konania,“.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú, čo sa premietne do článku o účinnosti.
Odôvodnenie k bodu 8.: V novom
novelizačnom bode sa preformuloval text písmena g) v nadväznosti na doplnenie písmena e) v odseku 2.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo
a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
9.V čl. I, 14. bod znie:
„14. V § 18 ods. 2 úvodná veta znie: „Predmetom zisťovacieho konania musí byť každá“.“.
Odôvodnenie k bodu 9.: Ide terminologické
zosúladenie textu.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo
a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
10.V čl. I, 14. bode sa slová „vypúšťa legislatívna skratka“ nahrádzajú slovami „vypúšťajú slová“.
Odôvodnenie k bodu 10.: Pozmeňujúci
návrh legislatívno-technickej povahy.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča neschváliť
11.V čl. I sa za 17. bod vkladá nový bod 18., ktorý znie:
„18. V § 18 sa odsek 2 dopĺňa písmenom e), ktoré znie:
„e) navrhovaná činnosť alebo jej zmena neuvedená v písmenách a) d), ktorá podľa odborného stanoviska štátneho orgánu ochrany prírody a krajiny8a) pravdepodobne
6
môže mať samostatne alebo v kombinácii s inou činnosťou významný vplyv na územie sústavy chránených území.“.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú, čo sa premietne do článku o účinnosti.
Odôvodnenie k bodu 11.: Účelom je previazať
„Primerané hodnotenie vplyvov návrhu plánu alebo projektu na územie európskej sústavy chránených území“ o potrebe vypracovania ktorého rozhoduje orgán ochrany prírody podľa zákona č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov, na zisťovacom konaní podľa zákona. Umožní sa tým, v zisťovacom konaní vybrať variant bez negatívneho vplyvu na územie sústavy chránených území, prípadne variant s najmenším negatívnym vplyvom a pre ten, ak tak určí príslušný orgán v záväznom stanovisku zo zisťovacieho konania, vypracovať správu o hodnotení a predložiť ju do procesu posudzovania.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo
a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
12. V čl. I, 18. bod znie:
„18. V § 18 sa vypúšťa odsek 6.
Doterajší odsek 7 sa označuje ako odsek 6.“.
Odôvodnenie k bodu 12.: V nadväznosti na
zmenu v odseku 1 písm. g) a doplnenie odseku 2 písmenom e) sa vypúšťa odsek 6. Podľa § 28 zákona č. 543/2002 Z. z. ak štátny orgán ochrany prírody povedal, že je predpoklad významného vplyvy na územie sústavy chránených území (NATURA), hneď sa išlo do správy o hodnotení. Z tohto dôvodu sa navrhuje, aby sa primerané hodnotenie mohlo robiť v zisťovacom konaní.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo
a životné prostredie
7
Gestorský výbor odporúča schváliť
13. V čl. I, 19. bode § 18 odsek 8 znie:
„(8) Predmetom zisťovacieho konania nie je činnosť, ktorá predstavuje
a) renováciu v rozsahu obnovy alebo modernizácie, ak jej výsledkom nie je zmena kapacitných parametrov ani rozšírenie navrhovanej činnosti,
b) inštaláciu najlepšej dostupnej techniky podľa osobitného predpisu21) alebo
c) takú zmenu posúdenej alebo povolenej navrhovanej činnosti, ktorej výsledkom je zníženie podlahovej plochy bez záberu nového územia.“.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 21 znie:
21) § 2 písm. n) zákona č. 39/2013 Z. z.“.
Odôvodnenie k bodu 13.: Navrhuje sa, aby
zisťovaciemu konania o zmene nepodliehali prípady, keď sa počas projektovania stavby prípadne jej realizácii znížili jej parametre oproti parametrom, ktoré boli posúdené.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo
a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
14. V čl. I, 20. bod znie:
„20. V § 19 ods. 6 druhej vete sa slová „posudzovaniu vplyvov“ nahrádzajú slovami „zisťovaciemu konaniu“, vypúšťajú sa slová „určí na základe prerokovania rozsah hodnotenia a“ a slová „v konaní podľa § 30“ sa nahrádzajú slovami „podľa § 29“.“.
Odôvodnenie k bodu 14.: Ide o legislatívno-
technické precizovanie textu.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo
a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
15. V čl. I, 21. bod znie:
„21. V § 20 odsek 1 znie:
„(1) Príslušný orgán môže na návrh navrhovateľa prerušiť zisťovacie konanie alebo konanie o posudzovaní vplyvov najviac na 90 dní. Na prerušenie zisťovacieho konania alebo konania o posudzovaní vplyvov postačuje žiadosť navrhovateľa. Počas prerušenia zisťovacieho konania alebo konania o posudzovaní vplyvov lehoty podľa
8
tohto zákona neplynú. Príslušný orgán informuje o prerušení zisťovacieho konania alebo konania o posudzovaní vplyvov spôsobom podľa § 25 ods. 2.“.“.
Odôvodnenie k bodu 15.: Dopĺňa sa režim
oboznamovania účastníkov konania s prerušením zisťovacieho konania alebo posudzovania vplyvov.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo
a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
16. V čl. I, 22. bode § 20 ods. 3 sa slovo „posudzovanie“ nahrádza slovami „konanie o posudzovaní“ a na konci sa pripája táto veta: „Príslušný orgán informuje o zastavení zisťovacieho konania alebo konania o posudzovaní vplyvov spôsobom podľa § 25 ods. 2.“.
Odôvodnenie k bodu 16.: Ide
o terminologické zosúladenie textu.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo
a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
17. V čl. I, 34. bode § 23 ods. 1 prvej vete sa za slovo „doručenia“ vkladá čiarka a slová „informáciu o navrhovanej činnosti alebo jej zmene zverejní v centrálnom informačnom systéme“ a za slovo „obvyklým“ sa vkladajú slová „na dobu najmenej 21 dní“.
Odôvodnenie k bodu 17.: Ide
o terminologické zosúladenie textu a doplnenie chýbajúcej lehoty.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo
a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
18. V čl. I, 34. bode § 23 ods. 2 prvej vete sa za slová „rozsahu hodnotenia“ vkladajú slová „navrhovanej činnosti alebo jej zmeny (ďalej len „rozsah hodnotenia“)“.
9
Odôvodnenie k bodu 18.: Ide
o terminologické zosúladenie textu.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo
a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
19. V čl. I, 34. bode § 23 ods. 4 sa na konci pripája táto veta: „Príslušný orgán rozsah hodnotenia zverejní v centrálnom informačnom systéme.“.
Odôvodnenie k bodu 19: Odstránenie
pochybností o zákonných povinnostiach.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo
a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
20. V čl. I, 34. bode § 23 odsek 5 znie:
„(5) Pri určovaní rozsahu hodnotenia sa vychádza z prílohy č. 11 a zo zápisnice z ústneho pojednávania. Určí sa najmä
a) ktoré varianty navrhovanej činnosti alebo jej zmeny podľa § 22 ods. 2 je potrebné podrobnejšie vypracovať a hodnotiť,
b) na ktoré body prílohy č. 11 je potrebné v správe o hodnotení činnosti osobitne prihliadať,
c) ktoré odborné štúdie a posudky vypracované odborne spôsobilými osobami podľa osobitných predpisov23) je potrebné vypracovať k správe o hodnotení činnosti,
d) ktoré súvisiace navrhované činnosti sa majú podľa § 20 ods. 2 spoločne posudzovať,
e) počet písomných vyhotovení správy o hodnotení činnosti pre dotknuté obce.“.
Odôvodnenie k bodu 20.: Ide
o terminologické zosúladenie textu, a doplnenie chýbajúceho písmena d).
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo
a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
10
21. V čl. I, 34. bode § 23 ods. 6 sa vkladá nová štvrtá veta, ktorá znie: Ak k takým zmenám došlo, príslušný orgán primerane podmienky určené v rozsahu hodnotenia upraví alebo doplní alebo platnosť rozsahu hodnotenia nepredĺži.“.
Odôvodnenie k bodu 21.: Ide o zosúladenie
postupu predĺženia platnosti rozsahu hodnotenia s postupom podľa § 37.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo
a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
22. V čl. I sa za 34. bod vkladá nový bod 35., ktorý znie:
„35. V § 24 ods. 1 úvodnej vete sa slová „na svojom webovom sídle“ nahrádzajú slovami „v centrálnom informačnom systéme“.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú, čo sa premietne do článku o účinnosti.
Odôvodnenie k bodu 22.: Ide
o terminologické zosúladenie textu a gramatická úprava.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo
a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
23. V čl. I, 37. bode § 24 ods. 1 písm. e) sa slovo „oznámenia“ nahrádza slovom „oznámení“.
Odôvodnenie k bodu 23.: Ide o gramatickú
úpravu.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo
a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
24. V čl. I, 41. bode § 24 ods. 3 prvej vete sa za slová „záujem na“ vkladajú slová „konaní o“.
11
Odôvodnenie k bodu 24.: Ide
o terminologické zosúladenie textu.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo
a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
25. V čl. I, 44. bode § 25 ods. 2 sa na konci pripája táto veta: „Príslušný orgán verejnú vyhlášku bezodkladne zverejní v centrálnom informačnom systéme.“.
Odôvodnenie k bodu 25.: Odstránenie
pochybností o zákonných povinnostiach.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo
a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
26. V čl. I, 45. bode § 29 ods. 3 prvej vete sa za slová „odseku 1“ vkladá čiarka a slová „zámer alebo oznámenie o zmene navrhovanej činnosti zverejní v centrálnom informačnom systéme“, za slovo „obvyklým“ sa vkladajú slová „najmenej po dobu 21 dní“ a v druhej vete sa slová „odseku 2“ nahrádzajú slovami „odseku 4“.
Odôvodnenie k bodu 26.: Ide
o terminologické zosúladenie textu a doplnenie chýbajúcej lehoty.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo
a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
27. V čl. I, 45. bode § 29 ods. 5 sa za prvé slová „odseku 4“ vkladajú slová „prvej vete“ a slová „vydanom v zisťovacom konaní“ sa nahrádzajú slovami „zo zisťovacieho konania“.
Odôvodnenie k bodu 27.: Ide o legislatívno-
technické precizovanie textu a terminologické zosúladenie textu.
12
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo
a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
28. V čl. I, 45. bode § 29 ods. 9 sa slová „do vydania záväzného stanoviska zo“ nahrádzajú slovami „v priebehu“.
Odôvodnenie k bodu 28.: Ide terminologické
zosúladenie textu
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo
a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
29. V čl. I, 45. bode § 29 ods. 11 časť prvej vety za bodkočiarkou znie: „ak ide o strategickú investíciu podľa osobitného predpisu,2b) vydá záväzné stanovisko zo zisťovacieho konania prednostne“.
Odôvodnenie k bodu 29.: Ide o doplnenie
prepojenia na zákon č. 142/2024 Z. z. o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo
a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
30. V čl. I, 45. bode § 29 ods. 12 sa za slová „záväznom stanovisku“ vkladajú slová „zo zisťovacieho konania“ a slová „vydaného v zisťovacom konaní“ sa nahrádzajú slovami „zo zisťovacieho konania“.
Odôvodnenie k bodu 30.: Ide
o terminologické zosúladenie textu.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo
a životné prostredie
13
Gestorský výbor odporúča schváliť
31. V čl. I, 45. bode § 29 ods. 14 sa slová „vydanom v zisťovacom konaní“ nahrádzajú slovami „zo zisťovacieho konania“.
Odôvodnenie k bodu 31.: Ide
o terminologické zosúladenie textu.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo
a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
32. V čl. I, 45. bode § 29 ods. 15 znie:
„(15) Ak v záväznom stanovisku zo zisťovacieho konania príslušný orgán určil, že sa navrhovaná činnosť alebo jej zmena nemá posudzovať podľa tohto zákona, záväzné stanovisko zo zisťovacieho konania po nadobudnutí účinnosti oprávňuje navrhovateľa podať návrh na začatie povoľovacieho konania k navrhovanej činnosti podľa osobitných predpisov. 25b) Záväzné stanovisko zo zisťovacieho konania obsahuje hlavné dôvody, pre ktorý príslušný orgán určil, že sa navrhovaná činnosť alebo jej zmena nemá posudzovať podľa tohto zákona s odkazom na príslušné kritériá uvedené v prílohe č. 10 tohto zákona, ako aj vlastnosti projektu alebo plánovaného opatrenia, ktorými sa zabrániť alebo predísť tomu, čo by inak mohli byť významné nepriaznivé vplyvy na životné prostredie, ak ich navrhovateľ navrhol.“.
Odôvodnenie k bodu 32.: Ide
o terminologické zosúladenie textu.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo
a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
33. V čl. I, 45. bode § 29 ods. 16 písm. a) sa slovo „námietku“ nahrádza slovom „odvolanie“.
Odôvodnenie k bodu 33.: Ide
o terminologické zosúladenie textu.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo
a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
14
34. V čl. I, 45. bode § 29 ods. 16 písm. b) sa slovo „námietku“ nahrádza slovom „odvolanie“ a za slovom „realizovať“ sa vkladajú slová „a dotknutá verejnosť podľa § 3 písm. t)“.
Odôvodnenie k bodu 34.: Ide
o terminologické zosúladenie textu.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo
a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
35. V čl. I, 45. bode § 29 ods. 17 sa v úvodnej vete slovo „Námietku“ nahrádza slovom „Odvolanie“ a slovo „námietky“ nahrádza slovom „odvolania“.
Odôvodnenie k bodu 35.: Ide
o terminologické zosúladenie textu.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo
a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
36. V čl. I, 45. bode § 29 ods. 17 písm. a) sa slovo „nej“ nahrádza slovom „ňom“ a v písm. b) sa slovo „ju“ nahrádza slovom „ho“.
Odôvodnenie k bodu 36.: Ide
o terminologické zosúladenie textu.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo
a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
37. V čl. I, 45. bode § 29 ods. 18 sa slová „o námietke doručenej“ nahrádzajú slovami „o odvolaní doručenom“, slová „bola námietka postúpená“ nahrádzajú slovami „bolo odvolanie postúpené“ a slová „O námietke, ktorá bola podaná“ nahrádzajú slovami „O odvolaní, ktoré bolo podané“.
Odôvodnenie k bodu 37.: Ide
o terminologické zosúladenie textu.
15
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo
a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
38. V čl. I, 45. bode § 29 ods. 19 sa vkladá nová štvrtá veta, ktorá znie: Ak k takým zmenám došlo, príslušný orgán primerane podmienky určené v záväznom stanovisku zo zisťovacieho konania upraví alebo doplní alebo platnosť záväzného stanoviska zo zisťovacieho konania nepredĺži.“.
Odôvodnenie k bodu 38.: Ide
o zosúladenie postupu predĺženia platnosti záväzného stanoviska zo zisťovacieho konania s postupom podľa § 37.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo
a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
39. V čl. I, 47. bode sa vypúšťa veta „Poznámky pod čiarou k odkazom 25a a 25b sa vypúšťajú.“.
Odôvodnenie k bodu 39.: Pozmeňujúci
návrh precizujúci navrhovanú právnu úpravu, nakoľko v čl. I, 44. bode 25 ods. 2) návrhu zákona sa navrhuje znenie poznámky pod čiarou k odkazu 25a a zároveň v čl. I, 45. bode 29) návrhu zákona sa zavádza aj poznámka pod čiarou k odkazu 25b.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo
a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
16
40. V čl. I, 48. bode nadpis § 31 znie: „Správa o hodnotení činnosti“.
Odôvodnenie k bodu 40.: Ide
o legislatívno-technické precizovanie textu.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo
a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
41. V čl. I, 48. bode § 31 ods. 1 6 sa za slová „o hodnotení“ vkladá slovo „činnosti“.
Odôvodnenie k bodu 41.: Ide
o terminologické zosúladenie textu.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo
a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
42. V čl. I, 48. bode § 31ods. 5 sa slovo „bezprostredne“ nahrádza slovom „bezodkladne“.
Odôvodnenie k bodu 42.: Ide
o legislatívno-technické precizovanie textu.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo
a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
43. V čl. I, 50. bode § 33 ods. 1 a 3 sa za slová „o hodnotení“ vkladá slovo „činnosti“.
Odôvodnenie k bodu 43.: Ide
o legislatívno-technické precizovanie textu.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo
a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
17
44. V čl. I, 51. bode § 34 ods. 1 a 3 sa za slová „o hodnotení“ vkladá slovo „činnosti“.
Odôvodnenie k bodu 44.: Ide
o terminologické zosúladenie textu.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo
a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
45. V čl. I, 51. bode § 34 ods. 1 sa za slovo „obce“ vkladá čiarka a slová „na dobu najmenej 30 dní a oznámila, kde a kedy možno do správy o hodnotení činnosti nahliadnuť, robiť z nej výpisy, odpisy alebo na vlastné náklady vyhotoviť kópie; zároveň uvedie, v akej lehote môže verejnosť podávať pripomienky a označí miesto, kde sa môžu podávať“.
Odôvodnenie k bodu 45.: Dopĺňajú sa
podrobnosti k povinnosti obce zverejniť upovedomenie o začatí konania, informáciu o doručení správy o hodnotení činnosti.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo
a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
46. V čl. I, 52. bode § 35 ods. 2 sa za slová „o hodnotení“ vkladá slovo „činnosti“.
Odôvodnenie k bodu 46.: Ide
o terminologické zosúladenie textu.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo
a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
47. V čl. I, 57. bode nadpis § 36 znie: „Odborný posudok k navrhovanej činnosti alebo jej zmene“.
Odôvodnenie k bodu 47.: Ide
o terminologické zosúladenie textu.
18
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo
a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
48. V čl. I, 57. bode § 36 ods. 1 prvej vete sa za slová „navrhovanej činnosti“ vkladajú slová „alebo jej zmene“ a v tretej vete sa za slová „vplyvu navrhovanej činnosti“ vkladajú slová „alebo jej zmeny“.
Odôvodnenie k bodu 48.: Ide
o terminologické zosúladenie textu.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo
a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
49. V čl. I, 57. bode § 36 ods. 3 sa za slová „o hodnotení“ vkladá slovo „činnosti“.
Odôvodnenie k bodu 49.: Ide
o terminologické zosúladenie textu.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo
a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
50. V čl. I, 57. bode § 36 ods. 9 písm. f) sa slovo „riešenia“ vypúšťa.
Odôvodnenie k bodu 50.: Ide
o terminologické zosúladenie textu.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo
a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
51. V čl. I, 57. bode § 37 ods. 2 sa za slová „o hodnotení“ vkladajú slová „činnosti; ak ide o navrhovanú činnosť podľa osobitného predpisu,2c) vydá záverečné stanovisko prednostne“.
19
Odôvodnenie k bodu 51.: Navrhovaná
zmena súvisí s povinnou transpozíciou smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2021/1187 zo 7. júla 2021 o zefektívňujúcich opatreniach na dosiahnutie pokroku pri realizácii transeurópskej dopravnej siete (TEN-T) (Ú. V. EÚ L 258, 20.7.2021).
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo
a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
52. V čl. I, 57. bode § 37 ods. 6 sa za slovo „stanovisko“ vkladá slovo „bezodkladne“.
Odôvodnenie k bodu 52.: Ide
o legislatívno-technické precizovanie textu.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo
a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
53. V čl. I, 57. bode § 37 ods. 7 znie:
„(7) Príslušný orgán požiada dotknutú obec, ktorej bolo záverečné stanovisko doručené, aby ho zverejnila na úradnej tabuli a svojom webovom sídle, ak ho zriadené. Dotknutá obec bezodkladne zverejní záverečné stanovisko na úradnej tabuli a na webovom sídle, ak ho zriadené. Dotknutá obec bezodkladne a preukázateľne oznámi príslušnému orgánu zverejnenie záverečného stanoviska na úradnej tabuli a na webovom sídle, ak ho zriadené. Za deň uverejnenia sa považuje deň, keď bolo záverečné stanovisko uverejnené na úradnej tabuli obce a na webovom sídle, ak ho má obec zriadené.“.
Odôvodnenie k bodu 53.: Precizuje sa
povinnosť dotknutej obce bezodkladne zverejniť záverečné stanovisko na webovom sídle, ak ho zriadené, a na úradnej tabuli, a to z dôvodu jednoznačnejšieho zadefinovania povinností obce vo vzťahu k zverejňovaniu záverečného stanoviska.
20
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo
a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
54. V čl. I, 58. bode § 37a ods. 1 sa slová „stanovisku vydanom v zisťovacom konaní“ nahrádzajú slovami „stanovisku zo zisťovacieho konania“.
Odôvodnenie k bodu 54.: Ide
o terminologické zosúladenie textu.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo
a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
55. V čl. I, 59. bod znie:
„59. V § 38 odsek 1 znie:
„(1) Navrhovateľ je povinný zabezpečiť súlad ním predkladaného návrhu na začatie povoľovacieho konania k navrhovanej činnosti alebo jej zmene s týmto zákonom, s rozhodnutím zo zisťovacieho konania, so záverečným stanoviskom a záväzným stanoviskom zo zisťovacieho konania vydaným podľa tohto zákona a ich podmienkami.“.“.
Odôvodnenie k bodu 55.: Ide
o terminologické zosúladenie textu v nadväznosti na úpravu zisťovacieho konania.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo
a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
56. V čl. I, body 61. a 62. znejú:
„61. V § 38 odsek 4 znie:
„(4) Príslušný orgán v povoľovacom konaní k navrhovanej činnosti alebo jej zmene postavenie dotknutého orgánu, ak k nej vydal rozhodnutie zo zisťovacieho konania, záverečné stanovisko alebo záväzné stanovisko zo zisťovacieho konania. V záväznom stanovisku príslušný orgán uvedie, či návrh na začatie povoľovacieho konania k navrhovanej činnosti alebo jej zmene je v súlade s týmto zákonom, s rozhodnutím zo zisťovacieho konania, so záverečným stanoviskom alebo záväzným stanoviskom zo
21
zisťovacieho konania vydaným podľa tohto zákona a ich podmienkami. Ak ide o povoľovacie konanie podľa osobitného predpisu,27) vydá príslušný orgán záväzné stanovisko osobitne vo vzťahu
a) k územnému konaniu o umiestnenie stavby,
b) k územnému konaniu o využití územia,
c) k stavebnému konaniu,
d) ku kolaudačnému konaniu.“.
62. V § 38 odsek 5 znie:
„(5) Ak príslušný orgán zistí nesúlad návrhu na začatie povoľovacieho konania k navrhovanej činnosti s týmto zákonom alebo s rozhodnutím zo zisťovacieho konania, so záverečným stanoviskom alebo záväzným stanoviskom zo zisťovacieho konania vydaným podľa tohto zákona, alebo s ich podmienkami, vydá záväzné stanovisko podľa odseku 4, v ktorom túto skutočnosť uvedie, a zároveň poučí navrhovateľa o povinnosti uvedenej v odseku 1. Ak zistený nesúlad spĺňa kritériá zmeny navrhovanej činnosti uvedenej v § 18 ods. 1 alebo ods. 2, príslušný orgán upozorní navrhovateľa na povinnosť uvedenú v § 29 ods. 1 písm. b).“.“.
Odôvodnenie k bodu 56.: Ide
o terminologické zosúladenie textu v nadväznosti na úpravu zisťovacieho konania.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo
a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
57. V čl. I, 63. bode § 38 ods. 6 sa za slová „orgán v“ vkladajú slová „rozhodnutí zo zisťovacieho konania, v“.
Odôvodnenie k bodu 57.: Ide
o legislatívno-technické precizovanie textu.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo
a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
58. V čl. I, 64. bod znie:
„64. V § 38 odsek 7 znie:
„(7) Ak povoľujúci orgán dostane na základe zaslania návrhu na začatie povoľovacieho konania podľa odseku 4 záväzné stanovisko príslušného orgánu, v ktorom je zistený nesúlad návrhu na začatie povoľovacieho konania s týmto zákonom, s rozhodnutím zo zisťovacieho konania, so záväzným stanoviskom zo zisťovacieho konania alebo so
22
záverečným stanoviskom, povoľujúci orgán toto konanie preruší a určí lehotu na zosúladenie návrhu na začatie povoľovacieho konania s týmto zákonom. Ak navrhovateľ v určenej lehote podanie nezosúladí, povoľujúci orgán konanie zastaví.“.“.
Odôvodnenie k bodu 58.: Ide
o legislatívno-technické precizovanie textu.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo
a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
59. V čl. I sa za 64. bod vkladajú nové body 65. a 66., ktoré znejú:
„65. V § 38 odsek 8 znie:
„(8) Ak navrhovateľ podá návrh na začatie povoľovacieho konania, pričom územie alebo navrhovaná činnosť alebo jej zmena, ktorej sa toto konanie týka, bola predmetom zisťovacieho konania alebo konania o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a v rozhodnutí zo zisťovacieho konania, v záväznom stanovisku zo zisťovacieho konania alebo v záverečnom stanovisku príslušný orgán vyslovil nesúhlas s realizáciou navrhovanej činnosti alebo využívania územia, povoľujúci orgán konanie zastaví.“.
66. V § 38 ods. 9 sa slová „o vydaní záverečného stanoviska,“ nahrádzajú slovami „o posudzovaní vplyvov na životné prostredie“.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú, čo sa premietne do článku o účinnosti.
Odôvodnenie k bodu 59.: Ide
o terminologické zosúladenie textu v nadväznosti na úpravu zisťovacieho konania.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo
a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
60. V čl. I, 65. bode § 38 ods. 13 sa za slová „odseku 4“ vkladajú slová „druhej vety“.
Odôvodnenie k bodu 60.: Ide
o legislatívno-technické precizovanie textu, aby bolo zrejmé, k akým rozhodnutiam sa vzťahuje § 38 ods. 13.
23
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo
a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
61. V čl. I, 66. bod znie:
„66. V § 39 odsek 1 znie:
„(1) Ten, kto realizuje navrhovanú činnosť, je povinný zabezpečiť aj súlad realizovania činnosti s týmto zákonom, s rozhodnutím zo zisťovacieho konania, so záverečným stanoviskom alebo záväzným stanoviskom zo zisťovacieho konania vydaným podľa tohto zákona a ich podmienkami, a to počas celej prípravy, realizácie a ukončenia činnosti.“.“.
Odôvodnenie k bodu 61.: Ide
o terminologické zosúladenie textu v nadväznosti na úpravu zisťovacieho konania.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo
a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
62. V čl. I sa za 66. bod vkladajú nové body 67. a 68., ktoré znejú:
„67. V § 42 ods. 5 sa za slová „o hodnotení“ vkladá slovo „strategického“.
68. V § 43 ods. 2 a 3 sa za slová „o hodnotení“ vkladá slovo „strategického“.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú, čo sa premietne do článku o účinnosti.
Odôvodnenie k bodu 62.: Ide
o terminologické zosúladenie textu.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo
a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
63. V čl. I, sa za 68. bod vkladajú nové body 69. až 74., ktoré znejú:
„69. V § 47 ods. 1 sa slová „správu o hodnotení navrhovanej činnosti alebo jej zmeny“ nahrádzajú slovami „správu o hodnotení činnosti“.
70. V § 51 písm. d) sa slová „na svojom webovom sídle“ nahrádzajú slovami „v centrálnom informačnom systéme“.
71. V § 52 ods. 4 sa slová „na svojom webovom sídle“ nahrádzajú slovami“ v centrálnom informačnom systéme“.
24
72. V § 54 ods. 2 písm. k) sa za slovo „činností“ vkladajú slová „a ich zmien“.
73. V § 54 ods. 2 písm. m) sa slovo „komplexný“ nahrádza slovom „centrálny“.
74. V § 55 písm. i) a § 56 písm. g) sa slovo „komplexného“ nahrádza slovom „centrálneho“.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú, čo sa premietne do článku o účinnosti.
Odôvodnenie k bodu 63.: Ide
o terminologické zosúladenie textu.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo
a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
64. V čl. I, 69. bod znie:
„69. V § 58 odsek 1 znie:
„(1) Príslušný orgán, a ak ide o strategický dokument s celoštátnym dosahom, rezortný orgán, vedie evidenciu a uchováva dokumentáciu spojenú s procesom posudzovania strategických dokumentov a navrhovaných činností podľa tohto zákona vrátane oznámenia, informácie o navrhovanej činnosti alebo jej zmene, zámeru, oznámenia o zmene navrhovanej činnosti, správy o hodnotení strategického dokumentu, správy o hodnotení činnosti, odborného posudku, záverečného stanoviska z posúdenia strategického dokumentu, rozhodnutia zo zisťovacieho konania, záväzného stanoviska zo zisťovacieho konania, záverečného stanoviska a rozhodnutia o povolení navrhovanej činnosti a schválení strategického dokumentu po dobu jej aktuálnosti, najmenej však 15 rokov od skončenia procesu posudzovania podľa tohto zákona.“.
Odôvodnenie k bodu 64.: Ide
o terminologické zosúladenie textu v nadväznosti na úpravu zisťovacieho konania.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo
a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
65. V čl. I, 73. bod znie:
„73. V § 61 odsek 7 znie:
„(7) Skúška o odbornej spôsobilosti sa vykonáva pred komisiou vymenovanou a odvolávanou ministrom, ktorá je poradným orgánom ministra. Komisia zasadá podľa potreby, najmenej raz do roka.“.“.
25
Odôvodnenie k bodu 65.: Ide o presun
ustanovenia ku komisii na vhodnejšie miesto.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo
a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
66. V čl. I, 76. bode § 63a ods. 1 sa za slovo „vypracovaní“ vkladajú slová „oznámenia, správy o hodnotení strategického dokumentu,“.
Odôvodnenie k bodu 66.: Ide o doplnenie
všetkých možností, v ktorých môže dôjsť ku konfliktu záujmov.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo
a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
67. V čl. I, 76. bode § 63a sa odsek 2 vypúšťa.
Doterajší odsek 3 sa primerane prečísluje.
Odôvodnenie k bodu 67.: Ustanovenie sa
vypúšťa z dôvodu nenormatívnej povahy.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo
a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
68. V čl. I, 76. bode § 63a pôvodný odsek 3 znie:
„(3) Ak je príslušný orgán súčasne navrhovateľom alebo obstarávateľom činnosti, zabezpečí najbližšie nadriadený orgán vyššieho stupňa zodpovedajúce oddelenie konfliktných funkcií.“.
Odôvodnenie k bodu 68.: Dopĺňa sa
subjekt orgán, ktorý je zodpovedný za zabezpečenie oddelenia konfliktných funkcií.
26
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo
a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
69. V čl. I, 78. bode, nadpise § 65ia a ods. 2 sa slová „júla 2024“ nahrádzajú slovami „januára 2025“, v § 65ia odsekoch 1 a 2 sa slová „30. júna“ nahrádzajú slovami „31. decembra“ a slová „júli 2024“ sa nahrádzajú slovami „januári 2025“.
Odôvodnenie k bodu 69.: V dôsledku
zmeny účinnosti je potrebné upraviť prechodné ustanovenia, nakoľko pôvodne navrhovaný termín nadobudnutia účinnosti je neaktuálny.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo
a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
70. V čl. I sa za bod 78 vkladá nový bod 79, ktorý znie:
„79. V celom texte zákona sa slová „na webovom sídle ministerstva“ nahrádzajú slovami „v centrálnom informačnom systéme“.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Odôvodnenie k bodu 70.:Ide
o terminologické zosúladenie textu.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo
a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
71. V čl. I, 79. bod znie:
„79. Príloha č. 8 vrátane nadpisu znie:
„Príloha č. 8 k zákonu č. 24/2006 Z. z.
1.POĽNOHOSPODÁRSTVO, LESNÍCTVO A RYBOLOV
Rezortný orgán:
Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky pre všetky položky tejto kapitoly
27
POLOŽKA
ČASŤ A
ČASŤ B
Chov hospodárskych zvierat s kapacitou hydiny
1.
od 85 000 miest pre brojlery vrátane alebo od 40 000 miest pre sliepky vrátane
od 40 000 do 85 000 miest pre brojlery alebo od 25 000 do 40 000 miest pre sliepky
Chov hospodárskych zvierat s kapacitou ošípaných (nad 30 kg)
2.
od 2 000 miest vrátane
od 200 do 2 000 miest
Chov hospodárskych zvierat s kapacitou prasníc
3.
od 750 miest vrátane
do 750 miest
4.
Chov hospodárskych zvierat s kapacitou hovädzieho dobytka, vrátane mladého dobytka, dojníc a teliat a iných hospodárskych zvierat neuvedených v inej položke tejto prílohy s kapacitou od 100 dobytčích jednotiek*
5.
Intenzívna akvakultúra od 1 000 t/rok
Kafilérie, veterinárne asanačné ústavy alebo cintoríny pre zvieratá
6.
od 10 t/deň vrátane
do 10 t/deň
Vodohospodárske projekty pre poľnohospodárstvo vrátane melioračných zásahov, ako sú odvodnenia, závlahy, protierózne ochrany pôd a úpravy pozemkov
7.
od 500 ha vrátane
od 10 ha do 500 ha
Ťažba rašeliny
8.
od 200 000 t/rok alebo od 20 ha ťažobného miesta vrátane
do 200 000 t/rok alebo do 20 ha ťažobného miesta
9.
Odlesňovanie na účely zmeny na iný typ využitia krajiny
28
od 10 ha vrátane
od 1 ha do 10 ha
10.
Prvé zalesňovanie na nelesných pozemkoch na účely zmeny na iný typ využitia krajiny od 10 ha
11.
Využitie neobrábaných alebo poloprírodných oblastí na intenzívne poľnohospodárske účely
12.
Reštrukturalizácia vidieckych usadlostí v krajine neuvedených v inej časti prílohy
* prepočet hospodárskych zvierat na dobytčie jednotky sa vypočítava podľa prílohy č. 3 nariadeniu vlády Slovenskej republiky č. 3/2023 Z. z. z 29. decembra 2022, ktorým sa ustanovujú pravidlá poskytovania podpory na neprojektové opatrenia Strategického plánu spoločnej poľnohospodárskej politiky v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 407/2023 Z. z.
2.VODNÉ HOSPODÁRSTVO
Rezortný orgán:
Ministerstvo pre všetky položky tejto kapitoly
POLOŽKA
ČASŤ A
ČASŤ B
Priehrady, nádrže, hate alebo iné zariadenia určené na zadržiavanie, vzdúvanie alebo akumuláciu vody
s výškou hrádze nad terénom od 8 m vrátane
s výškou hrádze nad terénom od 3 m do 8 m
s celkovým zadržaným objemom od 1 mil. m3 vrátane alebo
s celkovým zadržaným objemom od 0,5 mil. m3 do 1 mil. m3 alebo
1.
s rozlohou od 100 ha vrátane
s rozlohou od 5 ha do 100 ha
Odber podzemných vôd alebo umelé dopĺňanie podzemných vôd
2.
od 10 mil. m3/rok vrátane
od 3 mil. m3/rok do 10 mil. m3/rok
Zariadenia na prevod vodných zdrojov medzi povodiami, ak takýto prenos je zameraný na prevenciu pred možným nedostatkom vody
3.
od 10 mil. m3/rok vrátane
od 15 000 m3/rok do 10 mil. m3/rok
4.
Zariadenia na prevod vodných zdrojov medzi povodiami, ak dlhoročný priemerný prietok toku, z ktorého sa má voda čerpať, presahuje
29
300 mil. m3/rok vrátane alebo keď množstvo prevádzanej vody presahuje 5 % prietoku vrátane
60 mil. m3/rok do 300 mil. m3/rok
5.
Diaľkové vodovody so súvislou dĺžkou od 20 km vrátane
Komunálne čistiarne odpadových vôd alebo kanalizačné siete
6.
od 100 000 ekvivalentných obyvateľov vrátane
od 2 000 do 100 000 ekvivalentných obyvateľov
7.
Priemyselné čistiarne odpadových vôd
8.
Opatrenia na ochranu pred povodňami vrátane suchých nádrží
3.DOBÝVANIE A ÚPRAVA NERASTOV
Rezortný orgán:
Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky a Ministerstvo pre všetky položky tejto kapitoly
POLOŽKA
ČASŤ A
ČASŤ B
1.
Dobývanie, úprava a spracovanie azbestu
Dobývanie a úprava ropy, okrem položky 6.
2.
od 500 t/deň vrátane
do 500 t/deň
Dobývanie a úprava zemného plynu, okrem položky 6.
3.
od 500 000 m3/deň vrátane
do 500 000 m3/deň
Dobývanie a úprava nerastov podzemným spôsobom, okrem položiek 1. až 3. a 5. až 8. tejto kapitoly
4.
od 200 000 t/rok vrátane
do 200 000 t/rok
Dobývanie a úprava nerastov povrchovým spôsobom, okrem položiek 1.až 4. a 6. až 8. tejto kapitoly
od 500 000 t/rok vrátane
od 200 000 t/rok do 500 000 t/rok alebo
5.
od 25 ha záberu plochy vrátane alebo
od 10 ha do 25 ha záberu plochy
30
v chránenej vodohospodárskej oblasti
6.
Povrchové prevádzky na dobývanie uhlia, lignitu, ropy, zemného plynu, rúd a bituminóznych hornín
7.
Dobývanie a úprava nerastov s rádioaktívnymi vlastnosťami
8.
Ťažba nerastov v korytách vodných tokov a vo vodných plochách od 100 000 t/rok vrátane
Vrty (okrem vrtov pre výskum a prieskum nesúvisiacich s ťažobnou činnosťou a pre monitorovanie a vrtov na skúmanie stability pôdy)
od 600 m vrátane
na využívanie geotermálnej energie a geotermálnych vôd, vrátane vrtov na ukladanie tepla a inštaláciu tepelných čerpadiel od 300 m vrátane alebo
pre vodné zdroje od 300 m vrátane
9.
na ukladanie rádioaktívneho odpadu
4.ENERGETIKA
Rezortný orgán:
Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky pre všetky položky tejto kapitoly
POLOŽKA
ČASŤ A
ČASŤ B
1.
Jadrové elektrárne a iné zariadenia s jadrovými reaktormi vrátane demontovaných alebo uložených (s výnimkou výskumných zariadení na výrobu a konverziu štiepnych a obohatených materiálov, ktorých maximálny tepelný výkon nepresahuje 1 kW stáleho tepelného výkonu) a jadrové elektrárne a iné zariadenia s jadrovými reaktormi vo vyraďovaní
2.
Zariadenia na prepracovanie vyhoretého jadrového paliva, resp. zariadenie, v ktorom
31
prebieha proces alebo operácia, ktorej účelom je extrahovať štiepne materiály a množivé materiály z vyhoretého jadrového paliva na ďalšie použitie
3.
Zariadenia určené na výrobu alebo obohacovanie jadrového paliva
4.
Zariadenia na spracovanie vyhoretého jadrového paliva
5.
Zariadenia na spracovanie a úpravu rádioaktívnych odpadov
6.
Zariadenia určené na ukladanie vyhoretého jadrového paliva alebo rádioaktívnych odpadov
7.
Zariadenia na skladovanie (plánované na viac ako 10 rokov) vyhoretého jadrového paliva alebo rádioaktívneho odpadu v inom jadrovom zariadení, ako bol vyprodukovaný
8.
Zariadenia na nakladanie s rádioaktívnymi odpadmi, okrem položky 5. a 7. tejto kapitoly
9.
Vyraďovanie jadrových zariadení okrem položky 1. tejto kapitoly
Tepelné elektrárne a ostatné spaľovacie zariadenia neuvedené v inej kapitole tejto prílohy s tepelným príkonom
10.
od 50 MW vrátane
od 5 MW do 50 MW
11.
Zariadenia na využívanie vody na výrobu elektriny (hydroelektrárne)
Zariadenia na využívanie vetra na výrobu elektriny (veterné elektrárne) s príkonom
12.
od 1 MW vrátane
od 0,1 MW do 1 MW
Priemyselné zariadenia na výrobu elektriny, pary a teplej vody, okrem položky 1. a 10. až 12. tejto kapitoly s príkonom
13.
od 50 MW vrátane
od 5 MW do 50 MW
32
14.
Priemyselné zariadenia na vedenie pary, plynu a teplej vody so svetlosťou od 300 mm vrátane alebo súvislou dĺžkou od 5 km vrátane
5.VÝROBA A SPRACOVANIE KOVOV
Rezortný orgán:
Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky pre všetky položky tejto kapitoly
POLOŽKA
ČASŤ A
ČASŤ B
1.
Výroba surového železa, liatiny alebo ocele z prvotných alebo druhotných surovín vrátane kontinuálneho odlievania
2.
Výroba surových neželezných kovov z rúd, koncentrátov alebo druhotných surovín metalurgickými, chemickými alebo elektrolytickými procesmi
Spracovanie železných kovov
a) prevádzkovaním valcovní na valcovanie za tepla s kapacitou od 20 t/hodina surovej ocele vrátane
b) prevádzkovaním kováční s kladivami s energiou viac ako 50 kJ na jedno kladivo alebo od 20 MW spotreby tepelnej energie vrátane
c) tvárnenie výbuchom
3.
d) nanášanie ochranných povlakov z roztavených kovov so spracúvaným množstvom od 2 t/hodina surovej ocele vrátane
4.
Zlievarne železných kovov od 20 t/deň vrátane
Tavenie vrátane zlievania zliatin (legovania) neželezných kovov okrem vzácnych kovov vrátane pretavovania recyklovaných výrobkov (rafinácia, výroba odliatkov a pod.) s kapacitou tavenia
5.
od 4 t/deň pre olovo a kadmium vrátane alebo od 20 t/deň pre ostatné kovy vrátane
do 4 t/deň pre olovo a kadmium alebo do 20 t/deň pre ostatné kovy
33
Povrchová úprava kovov a plastov využívajúca elektrolytické alebo chemické procesy upravenej plochy
6.
od 30 m3 kapacity používaných vaní vrátane
od 10 m3 do 30 m3 kapacity používaných vaní
7.
Praženie alebo spekanie kovovej rudy (vrátane sírnikových rúd)
6.CHEMICKÝ PRIEMYSEL
Rezortný orgán:
Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky pre všetky položky tejto kapitoly
Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky len pre položky č. 6., 7. a 11. tejto kapitoly
POLOŽKA
ČASŤ A
ČASŤ B
1.
Výroba brikiet z čierneho a hnedého uhlia
Splyňovanie a skvapalňovanie uhlia, lignitu alebo bituminóznych hornín (plynárne), výroba koksu (koksárne)
2.
od 100 000 t/rok vrátane
od 2 000 t/rok do 100 000 t/rok
3.
Rafinácia ropy, minerálnych olejov a plynu (okrem zariadení na výrobu mazív z ropy)
4.
Integrovaná výroba základných organických chemikálií ktorými sú najmä:
a)jednoduché uhľovodíky, ako sú lineárne alebo cyklické, nasýtené alebo nenasýtené, alifatické alebo aromatické uhľovodíky;
b)organické zlúčeniny obsahujúce kyslík, ako sú alkoholy, aldehydy, ketóny, karboxylové kyseliny, estery a zmesi esterov, acetáty, étery, peroxidy, epoxidové živice;
c)organické zlúčeniny síry;
d)organické zlúčeniny obsahujúce dusík, ako sú amíny, amidy, nitroderiváty, nitrily, kyanáty, izokyanáty;
e)organické zlúčeniny fosforu;
f)halogénderiváty uhľovodíkov;
g)organokovové zlúčeniny;
h)plastické hmoty , ktorými sú polyméry, syntetické vlákna a vlákna na celulózovom základe;
34
i)syntetické kaučuky;
j)farbivá a pigmenty;
k)povrchovo aktívne látky;
5.
Integrovaná výroba základných anorganických látok, ktorými sú najmä:
a)plyny, a to amoniak, chlór alebo chlorovodík, fluór alebo fluorovodík, oxidy uhlíka, zlúčeniny síry, oxidy dusíka, vodík *, oxid siričitý, karbonylchlorid-fosfén;
b)kyseliny, a to kyselina chrómová, kyselina fluorovodíková, kyselina fosforečná, kyselina dusičná, kyselina chlorovodíková, kyselina sírová, oleum a kyselina siričitá;
c)zásady, a to hydroxid amónny, hydroxid draselný, hydroxid sodný,
d)soli, a to chlorid amónny, chlorečnan draselný, uhličitan draselný, uhličitan sodný, peroxoboritan, dusičnan strieborný,
e)nekovy, oxidy kovov alebo iné anorganické zlúčeniny, najmä karbid vápnika, kremík, karbid kremíka;
6.
Integrovaná výroba hnojív založených na báze fosforu, dusíka alebo draslíka - jednozložkové alebo viaczložkové hnojivá
7.
Integrovaná výroba prípravkov na ochranu rastlín alebo výrobu biocídov
8.
Integrovaná výroba farmaceutických výrobkov vrátane medziproduktov
9.
Integrovaná výroba výbušnín
10.
Výroba alebo spracovanie elastomérov vrátane elastomérnych produktov
11.
Výroba prípravkov na ochranu rastlín, biocídov a hnojív, iných ako
35
uvedené v položke 6. a 7. tejto kapitoly
12.
Výroba farmaceutických výrobkov alebo prípravkov a peroxidov
13.
Výroba farieb a lakov od 10 t/rok vrátane
14.
Spracovanie chemických medziproduktov alebo produktov alebo výroba produktov využívajúca fyzikálnochemické procesy
* nevzťahuje sa na výrobu vodíka elektrolýzou vody
7.SPRACOVANIE DREVA, VÝROBA PAPIERA A PAPIEROVÝCH VÝROBKOV, TLAČ
Rezortný orgán:
Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky pre všetky položky tejto kapitoly
POLOŽKA
ČASŤ A
ČASŤ B
1.
Výroba drevovláknitých a drevotrieskových dosiek s výrobnou kapacitou od 600 m3/deň vrátane
2.
Priemyselné zariadenia na výrobu buničiny (celulózy) z dreva alebo iných vláknitých materiálov
3.
Spracovanie celulózy
Výroba papiera a lepenky s výrobnou kapacitou
4.
od 20t/deň vrátane
Od 1 t/deň do 20 t/deň
8.STROJÁRSKY A ELEKTROTECHNICKÝ PRIEMYSEL
Rezortný orgán:
Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky pre všetky položky tejto kapitoly
POLOŽKA
ČASŤ A
ČASŤ B
1.
Výroba a montáž motorových vozidiel alebo výroba motorov motorových vozidiel
2.
Výroba a oprava lodí
36
3.
Výroba a oprava lietadiel
4.
Výroba železničných zariadení
5.
Testovanie motorov, turbín a reaktorov
6.
Strojárska alebo elektrotechnická výroba, okrem položky 1. až 5. tejto kapitoly so záberom plochy od 10 000 m2 vrátane
9.OSTATNÉ PRIEMYSELNÉ ODVETVIA A INÉ PROJEKTY
Rezortný orgán:
Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky pre všetky položky tejto kapitoly
Ministerstvo len pre položku č. 15. tejto kapitoly
POLOŽKA
ČASŤ A
ČASŤ B
Cementárne (s rotačnými alebo inými pecami) s výrobnou kapacitou
1.
od 500 t/deň vrátane
do 500 t/deň
2.
Vápenky (s rotačnými alebo inými pecami) s výrobnou kapacitou od 50 t/deň vrátane
Výroba stavebných hmôt a stavebných výrobkov
3.
od 100 000 t/rok vrátane
od 50 000 t/rok do 100 000 t/rok
4.
Výroba azbestu alebo výroba výrobkov s obsahom azbestu
Obaľovne živičných zmesí
5.
od 10 000 t/rok vrátane
od 5 000 t/rok do 10 000 t/rok
Výroba skla alebo sklenených vláken s kapacitou tavenia
6.
od 20 t/deň vrátane
od 5 t/deň do 20 t/deň
7.
Tavenie nerastných látok vrátane výroby minerálnych vlákien s kapacitou tavenia
37
od 20 t/deň vrátane
do 20 t/deň
8.
Výroba minerálnych umelých vlákien
Výroba keramických výrobkov vypaľovaním, najmä strešných škridiel, tehál, žiaruvzdorných tvárnic, obkladačiek, kameniny alebo porcelánu s výrobnou kapacitou
od 75 t/deň vrátane
od 30 t/deň do 75 t/deň
s kapacitou pece od 4 m3 vrátane alebo
s kapacitou pece od 2 m3 do 4 m3 alebo
9.
hustotou vsázky na jednu pec od 300 kg/m3 vrátane
úžitkovou kapacitou pece od 150 kg/m3 do 300 kg/m3
Predpríprava, ktorá obsahuje činnosti ako je pranie, bielenie, marcerizácia, farbenie textilných vláken alebo textílií s kapacitou spracovania
10.
od 10 t/deň vrátane
od 5 t/deň do 10 t/deň
Vyčiňovanie koží a kožušín s kapacitou spracovanie
11.
od 12 t/deň hotových výrobkov vrátane
od 3 t/deň do 12 t/deň hotových výrobkov
Povrchová úpravu látok, predmetov alebo výrobkov s použitím organických rozpúšťadiel, hlavne na apretáciu, tlač, pokovovanie, odmasťovanie, vodovzdornú úpravu, lepenie, lakovanie, čistenie úprava rozmerov, farbenie alebo impregnovanie s kapacitou spotreby používaného organického rozpúšťadla
12.
od 200 t/rok vrátane alebo 150 kg/hodinu vrátane
od 100 t/rok do 200 t/rok alebo od 75 kg/hodinu do 150 kg/hodinu
13.
Zhodnotenie alebo zneškodňovanie výbušných látok
14.
Ostatná výroba, neuvedená v iných kapitolách tejto prílohy so záberom plochy 3 000 m2 vrátane
15.
Prevádzky na výrobu vodíka elektrolýzou vody inštalovanou výrobnou kapacitou od 50 t/deň vrátane
16.
Projekty, na ktoré sa vzťahuje zákon č. 128/2015 Z. z. o prevencii závažných priemyselných havárií a o zmene a doplnení niektorých
38
zákonov v znení neskorších predpisov, ak nie sú uvedené v inej časti tejto prílohy
10.VÝROBA POTRAVÍN A NÁPOJOV
Rezortný orgán:
Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky pre všetky položky tejto kapitoly
POLOŽKA
ČASŤ A
ČASŤ B
1.
Výroba piva alebo sladu
Bitúnky s kapacitou porážky zvierat
2.
od 50 t/deň vrátane
do 50 t/deň
Spracovanie mäsa alebo mäsových výrobkov
3.
od 75 t/deň vrátane
od 20 t/deň
do 75 t/deň
4.
Výroba škrobu alebo škrobových výrobkov
5.
Výroba cukru
6.
Výroba kakaa, čokolády, cukroviniek alebo sirupov v priemyselnom meradle
Výroba rastlinných, živočíšnych olejov alebo tukov
7.
od 75 t/deň výrobkov vrátane
od 20 t/deň do 75 t/deň
Výroba mliečnych výrobkov
8.
od 200 t/deň vrátane
od 100 t/deň do 200 t/deň
9.
Spracovanie, konzervovanie rýb alebo výroba rybieho oleja od 10 t/deň vrátane
10.
Konzervárne, baliarne živočíšnych alebo rastlinných výrobkov od 100 t/deň vrátane
11.
Prevádzky na spracovanie ostatných rastlinných alebo živočíšnych surovín okrem položky 1. až 10. v tejto prílohe od 75 t/deň výrobkov vrátane
11.ODPADOVÉ HOSPODÁRSTVO
39
Rezortný orgán:
Ministerstvo pre všetky položky tejto kapitoly
POLOŽKA
ČASŤ A
ČASŤ B
1.
Zneškodňovanie alebo zhodnocovanie nebezpečných odpadov ak nie je uvedené v iných položkách tejto kapitoly
Zneškodňovanie stavebného odpadu s obsahom azbestu od 500 t vrátane, okrem zariadenia na zneškodňovanie odpadov skládkovaním
2.
Zneškodňovanie alebo zhodnocovanie ostatných odpadov v spaľovniach, zariadeniach na spoluspaľovanie a zneškodňovanie ostatných odpadov chemickým spracovaním
3.
Skládka odpadov na nebezpečný odpad
Skládka odpadov na odpad, ktorý nie je nebezpečný
4.
od 25 000 t vrátane
do 25 000 t
5.
Skládka odpadov na inertný odpad od 250 000 t
Zhodnocovanie ostatných odpadov, okrem zhodnocovania ostatných odpadov v mobilných zariadeniach a zhodnocovania uvedeného v položke 2.
od 5 000 t/rok do 200 000 t/rok
6.
od 200 000 t/rok vrátane
od 50 000 t/rok do 200 000 t/rok pre stavebný odpad
7.
Zariadenie na zber nebezpečných odpadov od 10 t/rok vrátane, okrem zberných dvorov
8.
Zariadenia na zber ostatných kovových odpadov alebo starých vozidiel, ktoré nie sú nebezpečným odpadom od 5 000 t/rok vrátane
9.
Zneškodňovanie ostatných odpadov, ak nie je uvedené v iných položkách tejto kapitoly
12. DOPRAVA
Rezortný orgán:
Ministerstvo dopravy Slovenskej republiky pre všetky položky tejto kapitoly
POLOŽKA
ČASŤ A
ČASŤ B
40
1.
Diaľnice
Štvor- a viacpruhové cesty, resp. rozšírenie alebo rekonštrukcia existujúcej cesty s dvomi a menej pruhmi na štvor- a viacpruhovú cestu, so súvislou dĺžkou
2.
od 10 km vrátane
od 7,5 km do 10 km
3.
Cesty s menej ako štyrmi pruhmi so súvislou dĺžkou od 7,5 km vrátane
Stavby železničných tratí nadzemných a podzemných
4.
od 20 km vrátane
od 15 km do 20 km
Železničné stanice, depá a terminály vrátane pracovísk údržby a súvisiace prevádzkové objekty
5.
od 5 koľají vrátane
Električkové, trolejbusové, lanové dráhy a špeciálne dráhy slúžiace výhradne alebo prevažne pre prepravu osôb a súvisiace prevádzkové objekty
6.
od 1 km stavebnej dĺžky vrátane
od 100 m do 1 km stavebnej dĺžky
7.
Koľajová dráha založená na princípe magnetickej levitácie vrátane súvisiacich prevádzkových zariadení
Prístavy (pre osobnú a nákladnú dopravu)
8.
pre plavidlá s výtlakom od 1 350 ton vrátane
pre plavidlá s výtlakom do 1 350 ton
Prístavné zariadenia (prístaviská, prekladiská, výväziská, kotviská)
9.
v chránených územiach
neuvedené v časti A
Vnútrozemské vodné cesty
10.
pre plavidlá s výtlakom od 1 350 ton vrátane
pre plavidlá s výtlakom do 1 350 ton
11.
Letiská so základnou vzletovou a pristávacou dráhou s dĺžkou
41
13. INFRAŠTRUKTÚRA
Rezortný orgán:
Ministerstvo dopravy Slovenskej republiky len pre položku č. 2. tejto kapitoly
Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky len pre položky č. 3., 4., 10. až 12., 15. až 21. a 23. tejto kapitoly
Ministerstvo cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky len pre položky č. 4. až 8. tejto kapitoly
Ministerstvo len pre položku č. 22. tejto kapitoly
Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky len pre položku č. 9. tejto kapitoly
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky pre položku č. 1.
Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky pre položky č. 13. a 14.
POLOŽKA
ČASŤ A
ČASŤ B
Projekty rozvoja obcí vrátane:
a) prípravy územia na následnú výstavbu pozemných stavieb od 10 000 m2 záberu plochy vrátane
1.
b) pozemných stavieb a ich súborov (komplexov), ak nie sú uvedené v iných položkách tejto prílohy od 10 000 m2 hrubej podlažnej plochy nadzemných podlaží v zastavanom území vrátane a od 1 000 m2 hrubej podlažnej plochy nadzemných podlaží mimo zastavaného územia vrátane
2.
Parkovacie plochy od 200 parkovacích stojísk pre motorové vozidlá vrátane
3.
Rozvoj priemyselných území vrátane priemyselných parkov neuvedené v inej časti tejto prílohy
Prístavy pre malé plavidlá určené na športové alebo rekreačné účely
4.
v chránených územiach
neuvedené v časti A
od 2 100 m vrátane
do 2 100 m
Objekty na opravy a údržbu automobilovej techniky s kapacitou
12.
od 50 opravárenských miest vrátane
od 30 do 50 opravárenských miest
42
Zjazdové trate, lyžiarske vleky, lanovky a pridružené zariadenia
5.
v chránených územiach
s kapacitou zariadenia od 2 500 osôb/hod. alebo od 10 000 m2 záberu plochy vrátane alebo neuvedené v časti A
Trvalé pretekárske alebo skúšobné trate pre motorové vozidlá
6.
v chránených územiach
neuvedené v časti A
7.
Zábavné alebo tematické parky v chránených územiach alebo od 10 000 m2 záberu plochy vrátane
Športové alebo rekreačné strediská vrátane hotelových komplexov a trvalých kempingov alebo kempingov s karavánovými miestami, neuvedené v iných položkách tejto prílohy
8.
v chránených územiach
v zastavanom území od 10 000 m2 záberu plochy a mimo zastavaného územia od 5 000 m2 záberu plochy vrátane alebo neuvedené v časti A
9.
Cintoríny a krematória
Skladovanie (nadzemné a podzemné) zemného plynu alebo iných plynných médií s kapacitou
10.
od 100 000 m3 vrátane
od 50 000 m3 do 100 000 m3
Skladovanie (nadzemné a podzemné) ropy alebo petrochemických výrobkov s kapacitou
11.
od 10 000 t vrátane
od 100 t do 10 000 t
Skladovanie (nadzemné a podzemné) chemikálií alebo chemických výrobkov s kapacitou
12.
od 1 000 t vrátane
od 500 t do 1 000 t
Skladovanie (nadzemné a podzemné) toxických látok, biocídov alebo prípravkov na ochranu rastlín s kapacitou
13.
od 10 t vrátane
od 100 kg do 10 t
14.
Skladovanie (nadzemné a podzemné) hnojív (s výnimkou hospodárskych hnojív) s kapacitou
43
od 50 t vrátane
od 10 t do 50 t
Podzemné skladovanie horľavých plynov v geologickom prostredí
15.
od 100 mil. m3/rok vrátane
do 100 mil. m3/rok
16.
Povrchové skladovanie fosílnych palív okrem zemného plynu od 10 000 m3 vrátane
17.
Trvalé úložiská na ukladanie oxidu uhličitého do geologického prostredia
Zariadenia na zachytávanie prúdu oxidu uhličitého na účely trvalého ukladania oxidu uhličitého do geologického prostredia
18.
od 1 500 000 t/rok vrátane
do 1 500 000 t/rok
Potrubia na prepravu (tranzit) plynu, ropy alebo chemikálií vrátane zariadení
19.
so svetlosťou od 800 mm vrátane a dĺžkou od 40 km vrátane
so svetlosťou od 300 mm do 800 mm alebo dĺžkou od 5 km do 40 km
Potrubia na prepravu oxidu uhličitého (CO2) vrátane kompresných staníc
20.
so svetlosťou od 800 mm vrátane a dĺžkou od 40 km vrátane
so svetlosťou do 800 mm alebo dĺžkou do 40 km
Nadzemné prenosové elektrické vedenia
od 220 kV s dĺžkou od 15 km vrátane
od 220 kV s dĺžkou od 5 km do 15 km
od 110 do 220 kV s dĺžkou od 5 km alebo
21.
v chránených územiach
22.
Využitie morského územia
Odkaliská, odvaly, úložiská popolčeka
23.
od 250 000 m3 vrátane
do 250 000 m3
Odôvodnenie k bodu 71.: Ide
o legislatívno-technické precizovanie textu nasledovné zmeny:
V kapitole 1. Poľnohospodárstvo, lesníctvo a rybolov v položke 4, časť B sa vypúšťajú
44
zátvorky a slová „jedna dobytčia jednotka je 500 kg živej hmotnosti“.
V kapitole 13. Infraštruktúra v časti Rezortný orgán sa vypúšťa „Ministerstvo obrany Slovenskej republiky len pre položku č. 24 tejto kapitoly“ z dôvodu nadbytočnosti.
V kapitole 13. Infraštruktúra v časti Rezortný orgán na konci sa dopĺňa nový riadok v znení Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky pre položky č. 13 a 14 tejto kapitoly“ a upravujú sa limitné hodnoty pre položku 13.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo
a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
72. V čl. I, 84. bod znie:
„84. V Prílohe č. 12 kapitola VI. bod 2 sa za slovo „variant“ vkladajú slová „navrhovanej činnosti podľa § 22 ods. 2“.“.
Odôvodnenie k bodu 72.: Ide o opravu
chyby v číslovaní.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo
a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
73. V čl. II, 2. bode (§ 140c) sa číslo „9“ nahrádza číslom „8“.
Odôvodnenie k bodu 73.: Pozmeňujúci
návrh, ktorý vzhľadom na čl. II, 1. bod návrhu zákona, ako aj vecný obsah koriguje označenie odseku.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča neschváliť
45
74. Článok II sa vypúšťa.
Nasledujúce články sa primerane prečíslujú.
Odôvodnenie k bodu 74.:Ide o zosúladenie
návrhu zákona s ďalšími novelizáciami zákona č. 50/1976 Zb. stavebného zákona.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo
a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
75. Za čl. I sa vkladá nový čl. II, ktorý znie:
„Čl. II
Zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení zákona č. 525/2003 Z. z., zákona č. 205/2004 Z. z., zákona č. 364/2004 Z. z., zákona č. 587/2004 Z. z., zákona č. 15/2005 Z. z., zákona č. 479/2005 Z. z., zákona č. 24/2006 Z. z., zákona č. 359/2007 Z. z., zákona č. 454/2007 Z. z., zákona č. 515/2008 Z. z., zákona č. 117/2010 Z. z., zákona č. 145/2010 Z. z., zákona č. 408/2011 Z. z., zákona č. 180/2013 Z. z., zákona č. 207/2013 Z. z., zákona č. 311/2013 Z. z., zákona č. 506/2013 Z. z., zákona č. 35/2014 Z. z., zákona č. 198/2014 Z. z., zákona č. 314/2014 Z. z., zákona č. 324/2014 Z. z., zákona č. 91/2016 Z. z., zákona č. 125/2016 Z. z., zákona č. 240/2017 Z. z., zákona č. 177/2018 Z. z., zákona č. 284/2018 Z. z., zákona č. 310/2018 Z. z., zákona č. 150/2019 Z. z., zákona č. 221/2019 Z. z., zákona č. 356/2019 Z. z., zákona č. 460/2019 Z. z., zákona č. 74/2020 Z. z., zákona č. 6/2022 Z. z., zákona č. 377/2022 Z. z., zákona č. 272/2023 Z. z., zákona č. 127/2024 Z. z. a zákona č. 202/2024 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
V § 28 odsek 10 znie:
„(10) Primerané hodnotenie vplyvov návrhu plánu alebo projektu sa vypracúva ako súčasť dokumentácie podľa osobitného predpisu..64d) Dokumentáciu k primeranému hodnoteniu vplyvov je oprávnená vyhotovovať autorizovaná osoba 28a) alebo organizácia ochrany prírody prostredníctvom autorizovanej osoby, ktorá je v pracovnoprávnom vzťahu s organizáciou ochrany prírody.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 64d znie:
64d) § 9, 22, 29 a 31 zákona č. 24/2006 Z. z. v znení neskorších predpisov.“.“.
Nasledujúce články sa primerane prečíslujú.
V súvislosti s uvedenou zmenou sa primerane upraví aj názov zákona.
Odôvodnenie k bodu 75.: Ide o novelizáciu
zákona č. 543/2002 Z. z., ktorá súvisí so zmenou v § 18 (čl. I návrhu zákona).
46
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo
a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
76. Čl. III znie:
„Čl. III
Zákon č. 39/2013 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 484/2013 Z. z., zákona č. 58/2014 Z. z., zákona č. 79/2015 Z. z., zákona č. 262/2015 Z. z., zákona č. 148/2017 Z. z., zákona č. 292/2017 Z. z., zákona č. 177/2018 Z. z., zákona č. 193/2018 Z. z., zákona č. 312/2018 Z. z., zákona č. 460/2019 Z. z., zákona č. 74/2020 Z. z., zákona č. 218/2020 Z. z., zákona č. 46/2021 Z. z., zákona č. 372/2021 Z. z., zákona č. 69/2023 Z. z. a zákona č. 272/2023 Z. z. sa mení takto:
1. V § 7 ods. 2 písmeno c) znie:
„c) záverečné stanovisko alebo záväzné stanovisko zo zisťovacieho konania podľa osobitného predpisu, ak sa na prevádzku vyžaduje,)“.
2. V § 13 ods. 3 sa slová „rozhodnutiu vydanému v zisťovacom konaní“ nahrádzajú slovami „záväznému stanovisku zo zisťovacieho konania“.
Odôvodnenie k bodu 76.: Ide
o terminologické zosúladenie zákona č. 39/2013 Z. z. s § 29 (čl. I návrhu zákona).
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo
a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
77. Za čl. III sa vkladá nový čl. IV, ktorý znie:
Čl. IV
47
Zákon č. 142/2024 Z. z. o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete a o zmene a doplnení niektorých zákonov sa mení a dopĺňa takto:
1.V § 3 ods. 4 písm. b) sa slová „odvráteniu dlhodobých“ nahrádzajú slovami „sanácii environmentálnych záťaží alebo náprave“.
2.V § 10 ods. 2 sa slová „osobitného predpisu,28) zámer“ nahrádzajú slovami „osobitného predpisu,27) informácia o navrhovanej činnosti alebo jej zmene“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 28 znie:
28) Príloha č. 9a zákona č. 24/2006 Z. z. v znení zákona č. .../2024 Z. z.“.
3.V § 10 sa vypúšťajú odseky 3, 5 a 6.
Doterajšie odseky 4, 7 a 8 sa označujú ako odseky 3 až 5.
Poznámky pod čiarou k odkazom 29 až 31 sa vypúšťajú.
4.V § 10 ods. 3 sa slovo „zámeru“ nahrádza slovami „informácie o navrhovanej činnosti alebo jej zmene“ a slovo „zámer“ sa nahrádza slovami „informáciu o navrhovanej činnosti alebo jej zmene“.
5.V § 10 ods. 5 sa vypúšťajú slová „a doručí záverečné stanovisko do 15 dní od jeho vydania navrhovateľovi, rezortnému orgánu, povoľujúcemu orgánu, dotknutému orgánu a dotknutej obci a zverejní ho bezodkladne na webovom sídle Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky a na úradnej tabuli, ak ju k dispozícii“.
6.V § 14 ods. 10 sa slová „s rozhodnutím vydaným podľa osobitného predpisu;28)“ nahrádzajú slovami „so záverečným stanoviskom vydaným podľa osobitného predpisu;27)“.
7.V § 14 ods. 18 a § 23 ods. 1 písm. a) sa nad slovami „osobitného predpisu,“ odkaz 28)“ nahrádza odkazom „27)“.
8.V prílohe č. 1 časti C prvom bode sa za písmeno u) vkladá nové písmeno v), ktoré znie:
„v)R2 Košice, Šaca – Košice Oľšany,“.
Doterajšie písmená v) až aj) sa označujú ako písmená w) až ak).
9.V prílohe č. 1 časti C prvom bode sa za písmeno aj) vkladá nové písmeno ak), ktoré znie:
„ak)cesta I/9 Trenčín – štátna hranica Slovenská republika/Česká republika“.
Doterajšie písmeno ak) sa označuje ako písmeno al).
48
10.V prílohe č. 1 časti C druhom bode sa za písmeno a) vkladajú nové písmená b) d), ktoré znejú:
„b)Bratislava – Dunajská Streda – Komárno
c)Kúty – Jablonica – Trnava
d)Trnava – Sereď“.
Doterajšie písmená b) až i) sa označujú ako písmená e) až l).“.
Nasledujúce články sa primerane prečíslujú.
Nový článok nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia, okrem bodov 2 7, ktoré nadobúdajú účinnosť 1. januára 2025, čo sa premietne v článku o účinnosti.
Odôvodnenie k bodu 77.: Bodom 1 sa
spresňuje znenie § 3 ods. 4 písm. b) zákona č. 142/2024 Z. z.
Body 2 7 zosúlaďujú zákon č 142/2024 Z. z. s čl. I vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 230).
Uvedené zmeny je nutné prijať, aby bol zabezpečený proces posudzovania vplyvov na životné prostredie k strategickým investíciám zrýchleným spôsobom v porovnaní s posudzovaním vplyvov na životné prostredie k stavbám iným, ako strategické investície. Uvedené zmeny tak reagujú na navrhovaný proces posudzovania vplyvov na životné prostredie, ktorý je oproti súčasnej právnej úprave koncipovaný tak, aby bola zabezpečená väčšia efektivita.
Aby bol zabezpečený rovnaký postup pri posudzovaní vplyvov pri strategických investíciách na sieti TEN-T, bodmi 8 10 sa dopĺňajú nové úseky dopravnej infraštruktúry v súlade s novým nariadením o TEN-T.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo
a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
49
78. V čl. IV sa slová „júla 2024“ nahrádzajú slovami „januára 2025“.
Odôvodnenie k bodu 78.: Pozmeňujúci
návrh zabezpečuje posunutie účinnosti návrhu zákona vzhľadom na potrebu dodržania lehoty podľa čl. 102 ods. 1 písm. o) Ústavy Slovenskej republiky.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo
a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
79. V čl. IV sa slovo „júla“ nahrádza slovom „augusta“.
V súvislosti s touto zmenou v čl. I, 78. bode, nadpise § 65ia a ods. 2 sa slovo „júla“ nahrádza slovom „augusta“, v § 65ia ods. 1 a 2 sa slová „30. júna“ nahrádzajú slovami „31. júla“ a slovo „júli“ sa nahrádza slovom „auguste“.
Odôvodnenie k bodu 79.: Pozmeňujúci
návrh zabezpečuje posunutie účinnosti návrhu zákona vzhľadom na potrebu dodržania lehoty podľa čl. 102 ods. 1 písm. o) Ústavy Slovenskej republiky. Z dôvodu premietnutia tejto zmeny do celého návrhu zákona je potrebné upraviť prechodné ustanovenie v celom návrhu zákona.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Gestorský výbor odporúča neschváliť
V.
Gestorský výbor odporúča hlasovať o bodoch 1 9, 11 72 a 74 78 spoločnej správy spoločne s návrhom gestorského výboru uvedené body schváliť.
Gestorský výbor odporúča hlasovať o bodoch 10, 73 a 79 spoločnej správy spoločne s návrhom gestorského výboru uvedené body neschváliť.
VI.
50
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu zákona vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom III. tejto správy a v stanoviskách poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave k tomuto vládnemu návrhu zákona v súlade s § 79 ods. 4 a § 83 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov odporúča Národnej rade Slovenskej republiky vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene niektorých zákonov (tlač 230) schváliť s pripomienkami.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene niektorých zákonov (tlač 230a) vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie č. 67 z 10. septembra 2024.
V citovanom uznesení výbor poveril spoločného spravodajcu výborov Petra Kalivodu predložiť Národnej rade Slovenskej republiky spoločnú správu výborov a splnomocnil ho podať návrhy podľa § 81 ods. 2, § 83 ods. 4, § 84 ods. 2 a § 86 zákona o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky.
Rudolf H u l i a k, v. r.
predseda výboru