Príloha č. 2
1
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1/A
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2024
2025
2026
2027
Príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
- vplyv na Environmentálny fond
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
0
156 490 690
138 032 674
135 148 674
v tom: MŽP SR/program 076
0
214 366
214 366
214 366
v tom: MV SR/program xxx
0
258 442
254 042
254 042
v tom: MV SR/program 0EK
0
22 282
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
495 090
468 408
468 408
Rozpočtové prostriedky
0
495 090
468 408
468 408
EÚ zdroje
0
0
0
0
spolufinancovanie
0
0
0
0
- vplyv na Environmentálny fond/xxx
0
156 000 000
137 564 266
134 680 266
- vplyv na obce
0
0
0
0
z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z.
o rozpočtovej zodpovednosti
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z.
o rozpočtovej zodpovednosti
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
Vplyv na počet zamestnancov
0
21
21
21
- vplyv na ŠR (MŽP SR)
0
5
5
5
- vplyv na ŠR (MVSR)
0
8
8
8
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
- Environmentálny fond
0
12
12
12
Vplyv na mzdové výdavky
0
675 744
675 744
675 744
- vplyv na ŠR (MŽP SR)
0
157 680
157 680
157 680
vplyv na ŠR (MV SR)
186 864
186 864
186 864
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
Príloha č. 2
2
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
- Environmentálny fond
331 200
331 200
331 200
Financovanie zabezpečené v rozpočte
0
450 266
450 266
450 266
v tom: Environmentálny fond
0
450 266
450 266
450 266
Iné ako rozpočtové zdroje
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
0
156 044 824
137 672 408
134 698 408
Tabuľka č. 1/B
2024
2025
2026
2027
Vplyvy na limit verejných výdavkov verejnej správy celkom (v metodike ESA 2010)
0
495 090
468 408
468 408
v tom: MŽP SR/program 076
MV SR/program xxxx
MV SR/program 0EK
0
214 366
258 442
22 282
214 366
254 042
214 366
254 042
z toho:
vplyv na limit verejných výdavkov ŠR
0
495 090
468 408
468 408
vplyv na limit verejných výdavkov ostatných subjekty verejnej správy
0
0
0
0
vplyv na limit verejných výdavkov ďalších súčastí rozpočtu verejnej správy
0
0
0
0
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Celkový negatívny vplyvy na rozpočet verejnej správy predstavujú zvýšené výdavky v nadväznosti na navrhované zmeny:
1. Zvýšené výdavky Environmentálneho fondu v súvislosti s navrhovanou výškou použiteľného výnosu z dražieb emisných kvót (100% výnosu) vo výške 50 % výnosu finančne nezabezpečené v rozpočte Environmentálneho fondu, pričom zdrojom tohto výdavku príjmy z obchodovania s emisnými kvótami formou dražby. Ide o výdavky, ktoré budú poukázané rozpočtovým organizáciám (3 ústredné orgány štátnej správy na klimatické účely), v roku 2025 vo výške 156 000 000 eur, v roku 2026 vo výške 137 114 000 eur a v roku 2027 vo výške 134 230 000 eur.
Zvýšené výdavky vyvolané transpozíciou ustanovenia čl. 10 ods. 3 smernice 2003/87/ES, že všetky príjmy z predaja emisných kvót formu dražby, ktoré nie pripísané do rozpočtu Únie vo forme vlastných zdrojov, s výnimkou príjmov použitých na kompenzáciu nepriamych nákladov na uhlík, sa majú použiť sa na účely súvisiace s klímou.
2. Zvýšené osobné výdavky MŽP SR a MV SR v súvislosti s nárastom novej agendy na odbore politiky znižovania emisií skleníkových plynov, a to zavedenie balíka Fit for 55 vrátane novej alebo revízia existujúcej legislatívy), s čím je spojený vznik nových úloh, nárast administratívnej záťaže a potreba nových zamestnancov pre nasledovné nové témy v agende spomenutého odboru:
a) zavedenie nového systému EU ETS 2 (zaradenie sektorov dopravy a budovy), čo predstavuje zaradenie nových subjektov do systému,
b) zavedenie nového mechanizmu CBAM (mechanizmus uhlíkovej kompenzácie na hraniciach) – spoplatnenie dovozu napr. ocele z tretích krajín a tým ochrana výroby v EÚ,
c) zmena kompetencií z okresných úradov na okresné úrady v sídle kraja v rámci MV SR, čo sa týka úloh v aktuálnom systéme EU ETS a v novom systéme EU ETS 2,
Príloha č. 2
3
d) odborné a administratívne zabezpečenie fungovania Modernizačného fondu v Slovenskej republike.
Zvýšené osobné výdavky v ročnom objeme 468 408 eur predstavujú mzdy a poistné a príspevok do poisťovní celkom 13 zamestnancov, z toho 5 zamestnancov MŽP SR a 8 zamestnancov MV SR. Tieto výdavky nie sú v rozpočte ústredných orgánov zabezpečené.
MTZ a IKT pre MV SR je v roku 2025 v sume 26 682 eur.
Osobné výdavky na 12 zamestnancov Environmentálneho fondu v ročnom objeme 450 266 eur, z toho mzdy 331 200 eur sú v rozpočte Environmentálneho fondu zabezpečené.
V nadväznosti na vyššie uvedený bod 1. nebude mať návrh žiadny vplyv na limity verejných výdavkov v rokoch 2025 2027, nakoľko budú prostriedky z rozpočtu Environmentálneho fondu na plnenie klimatických cieľov smerované a transferom finančných prostriedkov poukázané do rozpočtových organizácií (MH SR, MPRV SR a MD SR), pričom v rámci návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2025 2027 týchto ústredných orgánov štátnej správy nahradia prostriedky štátneho rozpočtu (zdroj 111).
V nadväznosti na vyššie uvedený bod 2. bude mať návrh negatívny vplyv na limity verejných výdavkov, a to v ročnej výške 495 090 v roku 2025 a 468 408 eur v rokoch 2026, 2027 eur.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Akú problematiku návrh rieši? Kto bude návrh implementovať? Kde sa budú služby poskytovať?
V aktuálne platnom § 18 ods. 7 zákona č. 414/2012 Z. z. o obchodovaní s emisnými kvótami v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon“) sa uvádza, že výška použiteľného ročného výnosu z dražieb kvót je 40 %.
V navrhovanom znení ustanovenia týkajúceho sa výnosu z predaja emisných kvót formou dražby sa uvádza, že 100 % výnosu získaného z dražieb kvót sa použije na klimatické účely. Ministerstvo určí, ako sa použije 100 % výnosov z dražieb kvót. Ide o transpozíciu ustanovenia, že všetky príjmy z aukcií, ktoré nie pripísané do rozpočtu Únie vo forme vlastných zdrojov, s výnimkou príjmov použitých na kompenzáciu nepriamych nákladov na uhlík, sa majú použiť sa na účely súvisiace s klímou.
Výnos získaný z dražieb kvót je príjmom Environmentálneho fondu a môže sa použiť ako výdavok aj v budúcich rokoch.
Zmenou tohto ustanovenia sa zvýši ročne disponibilná suma na výdavkovej strane Environmentálneho fondu v roku 2025 o 156 000 000 eur , v roku 2026 o 137 114 000 Eur a v roku 2027 o 134 230 000 Eur. Podľa aktuálne platného znenia § 18 ods. 7 60 % výnosov z dražieb kvót smerovalo do prebytku Environmentálneho fondu a len 40% do výdavkov Environmentálneho fondu.
Daným ustanovením sa sleduje aj splnenie ustanovenia čl. 10 ods. 3 smernice 2003/87/ES Európskeho parlamentu a Rady o vytvorení systému obchodovania s emisnými kvótami skleníkových plynov v Únii, a ktorou sa mení a dopĺňa smernica Rady 96/61/ES, že členské štáty určia, ako sa použijú príjmy pochádzajúce z obchodovania s kvótami formou aukcie, pričom ide o opatrenia zamerané na zníženie emisií skleníkových plynov, financovanie
Príloha č. 2
4
výskumu a vývoja obnoviteľných energií a sietí, energetickej účinnosti a čistých technológií, environmentálne bezpečné zachytávanie a geologické ukladanie CO2, investovanie do foriem dopravy, ktoré významne prispievajú k dekarbonizácii odvetvia, pokrytie správnych výdavkov na riadenie systému ETS, financovanie opatrení v oblasti klímy v zraniteľných tretích krajinách vrátane opatrení na prispôsobenie sa vplyvom zmeny klímy, ako aj podpora a vývoj ďalších technológií, ktoré prispievajú k prechodu na bezpečné a udržateľné nízkouhlíkové hospodárstvo atď.
Zároveň návrh zákona rieši prevzatie novej agendy, ako aj prevzatie nových úloh v rámci existujúcej agendy do kompetencií ministerstva aj MV SR, čo predstavuje potreba zabezpečiť nových zamestnancov.
.......................................................................................................................................................
2.2.2. Charakteristika návrhu:
zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
iné
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 2
Odhadované objemy
Objem aktivít
2024
2025
2026
2027
Výdavky EF sú vyvolané transpozíciou ustanovenia čl. 10 ods.3 smernice 2003/87/ES,
0
156 000 000
163 300 500
163 300 500
Osobné výdavky MŽP SR (5 zamestnancov)
0
214 366
214 366
214 366
Osobné výdavky MV SR(8 zamestnancov) + MTZ
0
280 724
254 042
254 042
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Uveďte najdôležitejšie výpočty, ktoré boli použité na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali. Predkladateľ by mal jasne odlíšiť podklady od kapitol a organizácií, aby bolo jasne vidieť základ použitý na výpočty.
1.Osobné výdavky na 5 zamestnancov Ministerstva životného prostredia SR v rokoch 2025-2027
Mesačné výdavky na zamestnanca = priemerná mesačná mzda (kat. 610) + poistné a príspevok
do poisťovní 35,95 % (kat. 620): 2 628 eur + 944,77 eur = 3 572,77 eur
Ročné výdavky na zamestnanca : 42 873,24 eur
Príloha č. 2
5
Ročné výdavky na 5 zamestnancov: 214 366 eur.
2.Osobné výdavky na 8 zamestnancov Ministerstva vnútra SR v rokoch 2025 – 2027
Mesačné výdavky na zamestnanca = priemerná mesačná mzda (kat. 610) + poistné a príspevok
do poisťovní (kat. 620): 1 946,50 eur + 699,77 eur = 2 646,27 eur
Ročné výdavky na zamestnanca : 31 755,20 eur
Ročné výdavky na 8 zamestnancov: 254 041,60 (254 042 ) eur.
Výdavky na IKT techniku a SW licencie na 8 zam. v roku 2025: 22 281,60 eur (22 282 eur)
Výdavky na vybavenie kancelárií pre 8 zamestnancov v roku 2025: 4 400 eur.
Výdavky na tovary a služby /(kat. 630) spolu v roku 2025: 26 682 eur.
3.Osobné výdavky na 12 zamestnancov Environmentálneho fondu v rokoch 2025 2027
Mesačné výdavky na zamestnanca = priemerná mesačná mzda (kat. 610) + poistné a príspevok
do poisťovní 35,95 % (kat. 620): 2 300 eur + 826,85 eur = 3 126,85 eur
Mesačné výdavky na 12 zamestnancov: 37 522,2 eur
Ročné výdavky na 12 zamestnancov: 450 266 eur.
Príloha č. 2
6
Environmentálny fond Tabuľka č. 3
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
2024
2025
2026
2027
poznámka
Daňové príjmy (100)1
Nedaňové príjmy (200)1 229 006
156 000 000
137 114 000
134 230 000
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Vplyv na príjmy verejnej správy celkom
0
156 000 000
137 114 000
134 230 000
Príloha č. 2
7
Tabuľka č. 4/A
MŽP SR
Environmentálny fond
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2024
2025
2026
2027
poznámka
Bežné výdavky (600)
214 366
214 366
214 366
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
157 680
157 680
157 680
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
56 686
56 686
56 686
Tovary a služby (630)2
Bežné transfery (640)2
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Kapitálové výdavky (700)
0
0
0
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
0
0
0
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
214 366
214 366
214 366
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2024
2025
2026
2027
poznámka
Bežné výdavky (600)
94 975 716
56 129 746
55 259 506
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
331 200
331 200
331 200
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
119 066
119 066
119 066
Tovary a služby (630)2
Bežné transfery (640)2_641006 – rozpočtovej organizácii
94 525 450
55 679 480
54 809 240
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Kapitálové výdavky (700)
61 024 284
81 434 520
79 420 760
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2_721002 – rozpočtovej organizácii
61 024 284
81 434 520
79 420 760
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Vplyv na výdavky verejnej správy celkom
156 000 000
137 564 266
134 680 266
Príloha č. 2
8
MV SR
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka: Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2024
2025
2026
2027
poznámka
Bežné výdavky (600)
280 724
254 042
254 042
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
186 864
186 864
186 864
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
67 178
67 178
67 178
Tovary a služby (630)2
633002 – výpočtová technika
633001 – interiérové vybavenie
26 68
222 282
4 400
Bežné transfery (640)2
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Kapitálové výdavky (700)
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Vplyv na výdavky verejnej správy celkom
280 724
254 042
254 042
Príloha č. 2
9
MŽP SR Tabuľka č. 4/B
2 – výdavky rozpísať až do podpoložiek platnej ekonomickej klasifikácie
MV SR Tabuľka č. 4/B
Vplyv na limit verejných výdavkov subjektu verejnej správy
Vplyvy (v metodike ESA 2010)
2024
2025
2026
2027
poznámka
Kapitálové príjmy (230)
0
0
0
0
Bežné výdavky (600)
0
214 366
214 366
214 366
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
157 680
157 680
157 680
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
56 686
56 686
56 686
Tovary a služby (630)2
Bežné transfery (640)2
0
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Kapitálové výdavky (700)
0
0
0
0
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
0
0
0
Kapitálové transfery (720)2
0
0
0
0
Vplyv na limit verejných výdavkov subjektu verejnej správy celkom
0
214 366
214 366
214 366
Vplyv na limit verejných výdavkov subjektu verejnej správy
Vplyvy (v metodike ESA 2010)
2024
2025
2026
2027
poznámka
Kapitálové príjmy (230)
0
0
0
0
Bežné výdavky (600)
0
254 042
254 042
254 042
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
186 864
186 864
186 864
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
67 178
67 178
67 178
Tovary a služby (630)2
26 682
Bežné transfery (640)2
0
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Kapitálové výdavky (700)
0
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
0
Príloha č. 2
10
Tabuľka č. 5
MŽP SR
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
2024
2025
2026
2027
poznámka
Počet zamestnancov celkom
5
5
5
z toho vplyv na ŠR
5
5
5
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
2 628
2 628
2 628
z toho vplyv na ŠR
2 628
2 628
2 628
Osobné výdavky celkom (v eurách)
214 366
214 366
214 366
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
157 680
157 680
157 680
z toho vplyv na ŠR
157 680
157 680
157 680
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
56 686
56 686
56 686
z toho vplyv na ŠR
56 686
56 686
56 686
Environmentálny fond
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
2024
2025
2026
2027
poznámka
Počet zamestnancov celkom
12
12
12
z toho vplyv na ŠR
12
12
12
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
2 300
2 300
2 300
z toho vplyv na ŠR
2 300
2 300
2 300
Osobné výdavky celkom (v eurách)
450 266
450 266
450 266
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
331 200
331 200
331 200
z toho vplyv na ŠR
331 200
331 200
331 200
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
119 066
119 066
119 066
z toho vplyv na ŠR
119 066
119 066
119 066
Vplyv na limit verejných výdavkov subjektu verejnej správy celkom
0
280 724
254 042
254 042
Príloha č. 2
11
MV SR
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
2024
2025
2026
2027
poznámka
Počet zamestnancov celkom
8
8
8
z toho vplyv na ŠR
8
8
8
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
3 894
3 894
3 894
z toho vplyv na ŠR
3 894
3 894
3 894
Osobné výdavky celkom (v eurách)
254 042
254 042
254 042
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
186 864
186 864
186 864
z toho vplyv na ŠR
186 864
186 864
186 864
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
67 178
67 178
67 178
z toho vplyv na ŠR
67 178
67 178
67 178
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt. Ak sa týka rôznych skupín zamestnancov, je potrebné počty, mzdy a poistné rozpísať samostatne podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...).
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka.
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“.
Poznámka:
Výdavky v súvislosti so zamestnanosťou v subjekte Environmentálny fond vyčíslené v členení na počet zamestnancov, priemerný mzdový výdavok a v členení na položky EK 610 a 620, avšak finančný nárok je zabezpečený v zmysle použiteľného výnosu z dražieb emisných kvót, to znamená, že zamestnanci zabezpečujúci administráciu finančného prvku z Modernizačného fondu a ich financovanie je súčasťou výdavku verejnej správy, vplyvu na Environmentálny fond, ktorým je stanovenie 100 % výšky použiteľného výnosu z príjmov z obchodovania s emisnými kvótami a negenerujú žiadne dodatočné výdavky s vplyvom na rozpočet Environmentálneho fondu.
Príloha č. 2
12
2.2.5. Výpočet vplyvov na dlhodobú udržateľnosť verejných financií
Uveďte model, ktorý bol použitý na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky v dlhodobom horizonte, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali a boli v modeli zahrnuté. Popíšte použitý model spolu s jeho modifikáciami, ak boli pri výpočte vykonané.
Tabuľka č. 6
Vplyv na verejné financie
Dlhodobá udržateľnosť
d
d + 10
d + 20
d + 30
d + 40
Poznámka
Vplyv na výdavky v p. b. HDP
Vplyv na príjmy v p. b. HDP
Vplyv na bilanciu v p. b. HDP
Poznámka:
Písmeno „d“ označuje prvý rok nasledujúcej dekády.
Tabuľka sa vypĺňa pre každé opatrenie samostatne. V prípade zavádzania viacerých opatrení sa vyplní aj tabuľka obsahujúca aj kumulatívny efekt zavedenia všetkých opatrení súčasne.“