nepredkladať do 31. decembra 2024 návrhy legislatívnych predpisov a iných materiálov, ktoré zakladajú nároky na zvýšenie počtu zamestnancov a zvýšenie výdavkov alebo úbytok príjmov schválených v štátnom rozpočte na rok 2024 s rozpočtovými dôsledkami na štátny rozpočet alebo na iné rozpočty tvoriace rozpočet verejnej správy.
V nadväznosti na uvedené Komisia zdôrazňuje, že aktuálne je v schválenom rozpočte verejnej správy na roky 2024 až 2026 narozpočtovaný vo výdavkoch Environmentálneho fondu použiteľný výnos, ktorý zodpovedá 40 %, resp. 50 % (od roku 2025) schváleným ESA príjmom z predaja kvót. Predkladaný návrh zákona by znamenal značný negatívny, rozpočtovo nezabezpečený vplyv na rozpočet verejnej správy v jednotlivých rokoch, s čím nie je možné súhlasiť. V nadväznosti na uvedené skutočnosti Komisia žiada návrh zákona prepracovať takým spôsobom, aby nezakladal negatívne, rozpočtovo nekryté vplyvy na rozpočet verejnej správy v jednotlivých rokoch a aby bol v súlade so schváleným rozpočtom Environmentálneho fondu a rozpočtom verejnej správy na roky 2024 až 2026. Uvedená pripomienka sa vzťahuje aj na zabezpečenie rozpočtového krytia všetkých navrhovaných úprav kompetencií a úloh dotknutých subjektov verejnej správy. Takýmto spôsobom sa zároveň dosiahne súlad doložky vybraných vplyvov s analýzou vplyvov na rozpočet verejnej správy, pokiaľ ide o vykazovanie vplyvov návrhu zákona na rozpočet verejnej správy.
Ďalšie pripomienky k analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy:
-V súlade s Jednotnou metodikou na posudzovanie vybraných vplyvov Komisia žiada všetky tabuľky vypracovať na roky 2024 až 2027.
-V tabuľke č. 1/A Komisia žiada v časti „Vplyv na mzdové výdavky“ uviesť iba mzdové výdavky z tabuliek č. 4/A, t. j. výdavky za EKRK 610 a nie osobné výdavky. Zároveň v tabuľke č. 4/A za MŽP SR Komisia žiada v riadkoch „Priemerný mzdový výdavok (v eurách)“ a „Priemerný mzdový výdavok (v eurách) z toho vplyv na ŠR“ uviesť priemernú mesačnú mzdu (610) v súlade s údajom uvedeným v časti 2.2.4.
-V súlade s novelou zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení, ktorá s účinnosťou od 01.01.2024 zvýšila percentuálnu sadzbu pre výpočet odvodu do zdravotných poisťovní za zamestnávateľa o 1 %, Komisia žiada vplyv na poistné v EKRK 620 vypočítať ako 35,95 %-ný podiel z výdavkov v EKRK 610. Adekvátne tomu Komisia žiada upraviť vplyvy uvádzané v tabuľkách č. 1, 4 a 5, upraviť text o celkových výdavkoch na zamestnancov v bode 2.1.1., ako aj upraviť výpočty uvedené v bode 2.2.4.
-Komisia upozorňuje, že tabuľka č. 1/B nie je vypracovaná korektne, keďže v nej uvádzané sumy nie sú v súlade so sumami uvedenými v tabuľke č. 1/A. Tabuľka č. 1/B tiež neobsahuje vplyvy návrhu zákona na jednotlivé subjekty verejnej správy, čo Komisia žiada doplniť. Rovnako Komisia žiada zosúladiť tabuľky č. 1/A a 1/B.
-Komisia upozorňuje na nesúlad súm medzi tabuľkami č. 1/A a 4/A za Environmentálny fond, ktorý Komisia žiada odstrániť.
-Vzhľadom na to, že niektoré časti návrhu zákona nadobudnú účinnosť dňom vyhlásenia, nie je zrejmé, prečo sa v roku 2024 uvažuje s vplyvmi za celý rok. Dotknuté výpočty Komisia žiada upraviť.
-Podľa znenia § 18 ods. 7 zákona č. 414/2012 Z. z. platného od 01.01.2024 platí, že „Výška použiteľného ročného výnosu z dražieb kvót na účely podľa odseku 4 je 40 %.“ a od 01.01.2025 bude platiť, že „Výška použiteľného ročného výnosu z dražieb kvót na účely podľa odseku 4 je 50 %.“. Vzhľadom na uvedené Komisia žiada preformulovať nasledujúce vety uvádzané v časti 2.2.1. „V aktuálne platnom § 18 ods. 7 zákona č. 414/2012 Z. z. o obchodovaní s emisnými kvótami v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon“) sa uvádza, že výška a účel použiteľného výnosu z dražieb emisných kvót sa určí na základe dohody Ministerstva životného prostredia SR a Ministerstva financií SR každoročne do 30. septembra a výsledok dohody nemôže byť nižší ako 30 % ročného výnosu z dražieb kvót.“ a „Podľa aktuálne platného znenia § 18 ods. 7 až 70 % výnosov z dražieb kvót smerovalo do prebytku Environmentálneho fondu a len 30% do výdavkov Environmentálneho fondu.“.
-Vzhľadom na navrhované úpravy § 28 zákona č. 414/2012 Z. z., ktorými sa rozširuje okruh iných správnych deliktov vrátane ukladaných pokút, Komisia žiada vyčísliť vplyv návrhu zákona na príjmy dotknutých subjektov verejnej správy v jednotlivých rokoch. Pokiaľ takáto kvantifikácia nie je možná, prípadne predkladateľ v tejto súvislosti predpokladá zanedbateľné vplyvy na príjmy rozpočtu verejnej správy, Komisia žiada túto skutočnosť spolu so zdôvodnením uviesť do bodu 10 doložky vybraných vplyvov.
Vyhodnotenie: tabuľky 1/A a 4/A boli vzhľadom na dostupnosť údajov čiastočne upravené (zosúladené). K sociálnym vplyvom
V časti 4.2 analýzy sociálnych vplyvov je potrebné konkretizovať, aký vplyv by návrh zákona mal na prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám ovplyvnených skupín obyvateľov.
Odôvodnenie: Z formulácií v riadkoch označených ako písm. a) a c) sekcie 4.2 analýzy nie je zrejmé, ako by návrh zákona ovplyvnil prístup ovplyvnených skupín obyvateľov k zdrojom, právam, tovarom a službám. Ak