každá iná osoba, ak sa do registra prihlási. Týmto osobám, na základe predloženej žiadosti, otvorí vnútroštátny správca obchodný účet.§ 7 ods. 3 ustanovuje podanie žiadosti o otvorenie účtu v registri žiadateľom, ktorý nie je povinným účastníkom systému obchodovania. Nový odkaz v poznámke pod čiarou 9 sa navrhuje z dôvodu, že žiadateľ, ktorý nie je povinným účastníkom postupuje podľa prílohy IV delegovaného nariadenie Komisie (EÚ) 2019/1122 v platnom znení.
Nové znenie § 7 ods. 4 upravuje postup vnútroštátneho správcu pri zriaďovaní účtu nepovinného účastníka.
Nové znenie § 7 ods. 5 a 6 sa navrhuje z dôvodu rozšírenia povinných účastníkov systému obchodovania o lodné spoločnosti a regulované subjekty, potreby rozlišovať medzi účtami povinných a nepovinných účastníkov a z dôvodu rôznych lehôt predloženia žiadostí o zriadenie účtu v registri.
Informácie, ktoré sa predkladajú na účely otvorenia holdingového účtu stacionárnej prevádzky ustanovuje príloha VI, prevádzkovateľa lietadla príloha VII, lodnej spoločnosti príloha VIIa a regulovaného subjektu príloha VIIb (poznámka pod čiarou 10). Postup otvárania účtov v registri, vrátane lehôt, pre povinných účastníkov a vnútroštátneho správcu bližšie upravujú čl. 14, 15, 15a a 15b delegovaného nariadenie Komisie (EÚ) 2019/1122 v platnom znení (poznámka pod čiarou 10a).
K bodu 22
Činnosti uvedené v tabuľkách A a B prílohy č. 1 sú zlúčené do tabuľky A prílohy č. 1.
K bodu 23
Z dôvodu viacerých zmien a doplnení článku 10a smernice (EÚ) 2023/959, ktorým sa upravujú prechodné pravidlá harmonizácie bezodplatného prideľovania kvót sa navrhuje nové znenie § 10. Európska komisia je splnomocnená prijímať delegované akty na doplnenie tejto smernice, pokiaľ ide o plne harmonizované pravidlá platné v celej Únii týkajúce sa prideľovania kvót (delegované nariadenie (EÚ) 2019/331 v platnom znení, odkaz na poznámku pod čiarou 4).
Odsek 1 ustanovuje povinnosť ministerstva určiť množstvo bezodplatných emisných kvót, ktoré sa majú prideliť stacionárnym prevádzkam pre každé obchodovateľné obdobie. Od 1. januára 2021 prebieha štvrté obchodovateľné obdobie.
Odsek 2 ustanovuje prípady, kedy prevádzke nebude pridelená žiadna bezodplatná alokácia. Smernica (EÚ) 2023/959 poskytuje právny základ a čl. 26 ods. 2 delegovaného nariadenia 2019/331 v platnom znení dopĺňa prípady, kedy sa emisné kvóty neprideľujú. Ide o nepridelenie bezodplatných kvót na zvyšok kalendárneho roka po dni nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia podľa § 5 (§ 10 ods. 2 písm. c)), resp. na zvyšok kalendárneho roka nasledujúceho po dni ukončenia prevádzky alebo jej časti (§ 10 ods. 2 písm. d)). Formulár správy o úrovni činnosti, pripravený Európskou komisiou, po zadaní dátumu automaticky vypočíta množstvo bezodplatne prideľovaných kvót.
Odsek 3 transponuje v písm. a) kondicionalitu bezodplatného prideľovania emisných kvót týkajúcu sa vykonávania opatrení na zlepšenie energetickej efektívnosti a v písm. b) kondicionalitu bezodplatného prideľovania kvót týkajúca sa vypracovania plánov klimatickej neutrality. Energetický audit, certifikovaný systém energetického manažérstva a certifikovaný systém environmentálneho manažérstva v slovenskej legislatíve upravuje § 14 zákona č. 321/2014 Z. z. o energetickej efektívnosti (odkaz na poznámku pod čiarou 10aa) a vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky č. 179/2015 Z. z. o energetickom audite (odkaz