poskytnutej služby/zakúpeného tovaru dôjde k zavedeniu kontrolného mechanizmu, ktorým bude možné jednoducho kvantifikovať množstvo prijatého prepitného v konkrétnej prevádzke.B.Osobitná časť
K Čl. I
§ 119b
Navrhuje sa zavedenie legálnej definície prepitného do Zákonníka práce z dôvodu dopadu inštitútu prepitného na viaceré právne predpisy. Zavedením tejto definície a stanovením systému evidencie prepitného, resp. jeho povinného rozdeľovania medzi zamestnancov, dôjde k zvýšeniu priznanej mzdy zamestnanca.
Prijímateľom prepitného je zamestnávateľ alebo iný subjekt, ktorého prevažujúca činnosť je zatriedená do kódu Klasifikácie produktov podľa činností 55 Ubytovacie služby a 56 Služby spojené s podávaním jedál a nápojov podľa štatistickej klasifikácie ekonomických činností SK NACE Rev. 2 a spája sa s určitým miestom výkonu práce zamestnanca (prevádzkareň). Prijaté plnenia od zákazníkov nad hodnotu poskytnutej služby či zakúpeného tovaru v inom odvetví (okrem odvetvia gastronómie a hotelierstva) nie sú prepitným podľa §119b Zákonníka práce.
Koncovým prijímateľom prepitného sú zamestnanci alebo ak ide o prepitné poskytnuté v prevádzkarni, ktorá nezamestnáva zamestnancov, pripúšťa sa, aby si toto prepitné ponechal prevádzkovateľ, avšak platia všeobecné princípy jeho evidencie, pričom takto prijaté a nerozdelené prepitné sa stáva príjmom prevádzkovateľa a vstupuje do výpočtu základu dane z príjmov.
Prepitné je dobrovoľným plnením zo strany zákazníka. Ak zákazníkovi bude zaúčtovaná určitá vopred určená osobitná služba (typicky obslužné alebo tzv. couvert, ktoré sú uvedené napríklad v jedálnom lístku), prijatá suma nie je prepitným, keďže chýba podstatný znak prepitného, ktorým je dobrovoľnosť poskytnutia; na takto prijaté plnenie sa v takom prípade nevzťahuje režim prepitného podľa § 119b Zákonníka práce. Prijaté plnenie podľa predchádzajúcej vety je osobitným typom služby, teda príjmom zamestnávateľa a zároveň predmetom dane z pridanej hodnoty; zamestnávateľ nie je oprávnený tieto dve položky zamieňať titulom ich odlišného daňovo-právneho charakteru.
Zamestnávateľ je oprávnený prijať interný predpis o prepitnom a upravil mechanizmus rozdeľovania prepitného podľa špecifík jednotlivých prevádzok.
Výška prepitného sa nezapočítava do minimálnej mzdy.
K čl. II
K bodom 1 a 2 [§5 ods. 1 písm. h) a §5 ods. 7 písm. r)]
V súvislosti so zavedením legálnej definície prepitného je cieľom novely znížiť daňové zaťaženie príjmu zamestnanca.
Navrhuje sa hranica oslobodenia prepitného, ktoré zamestnávateľ poskytne zamestnancovi, v rozsahu 20% príjmu zamestnanca zo závislej činnosti (tzv. hrubá mzda) v kalendárnom mesiaci, za ktorý mu náleží prepitné podľa §119b ods. 2 Zákonníka práce. Zvyšná časť prepitného nad rámec sumy podľa predchádzajúcej vety bude podliehať zdaneniu