D ô v o d o v á s p r á v a A. Všeobecná časť
Na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky sa predkladá návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Rudolfa Huliaka, Dagmar Kramplovej, Andreja Danka a Adama Lučanského na vydanie zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Cieľom návrhu zákona je zabezpečiť, aby vzdelávací proces v školách a školských zariadeniach bol v súlade so zásadami a normami, ktoré odrážajú kultúrne a etické hodnoty slovenskej spoločnosti, a podporoval výchovu k zodpovednému občianstvu, rešpektovaniu biologických a spoločenských daností, ako aj ochranu integrity rodinných vzťahov.
Návrh zákona zavádza explicitné vymedzenie pojmu „netradičná sexuálna orientácia“. Pod týmto pojmom sa rozumie akákoľvek sexuálna orientácia, ktorá sa odchyľuje od tradičného chápania vzťahu medzi mužom a ženou. Tradičné hodnoty, na ktorých je slovenská spoločnosť postavená, uznávajú manželstvo ako jedinečný zväzok muža a ženy, čo je výslovne stanovené aj v článku 41 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky. Tento ústavný princíp zdôrazňuje, že rodina založená na manželstve muža a ženy predstavuje základnú bunku spoločnosti a má byť chránená a podporovaná štátom. V kontexte týchto hodnôt je cieľom návrhu zákona chrániť deti a mládež pred vplyvmi, ktoré by mohli byť v rozpore s ústavnými princípmi.
Novela ďalej zavádza prísny zákaz akejkoľvek propagácie, šírenia alebo podpory myšlienok a názorov týkajúcich sa netradičných sexuálnych orientácií a rodových identít v prostredí škôl a školských zariadení. Tento zákaz je navrhnutý tak, aby zabezpečil, že vzdelávací proces nebude slúžiť ako nástroj na šírenie ideológií, ktoré by mohli byť v rozpore s biologickou identitou jednotlivca, čo znamená, že všetky vzdelávacie a výchovné aktivity musia rešpektovať tradičné hodnoty spoločnosti.
Zavedenie zákazu propagácie myšlienok týkajúcich sa netradičných sexuálnych orientácií a rodových identít je tiež reakciou na obavy rodičov a širšej verejnosti, ktorí sa domnievajú, že niektoré obsahy šírené v školách môžu byť nevhodné vzhľadom na vek a
vyspelosť detí. Návrh zákona preto reflektuje na požiadavky rodičov a zákonných zástupcov na ochranu svojich detí pred obsahmi, ktoré považujú za nevhodné alebo škodlivé.Z uvedených dôvodov je návrh zákona považovaný za žiaduci a v súlade s princípmi právneho štátu, ktorý chráni nielen práva jednotlivcov, ale aj kolektívne hodnoty, ktoré sú základom sociálneho poriadku a identity štátu.
Predložený návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná. Návrh zákona nebude mať dopad na verejné financie, podnikateľské prostredie, životné prostredie, informatizáciu ani služby verejnej správy pre občana. Návrh má pozitívny dopad na manželstvo, rodičovstvo a rodinu tým, že prispieva k stabilite a posilneniu rodinných vzťahov, podporuje rodičov v ich právach a povinnostiach pri výchove detí a zabezpečuje, aby vzdelávací proces bol v súlade s hodnotovým rámcom, ktorý je považovaný za dôležitý pre zdravý vývoj detí a mládeže.
B. Osobitná časťK Čl. I
Navrhované ustanovenie vkladá do základných pojmov školského zákona definíciu „netradičnej sexuálnej orientácie“. Toto vymedzenie sa vzťahuje na akúkoľvek sexuálnu orientáciu, ktorá sa odchyľuje od vzťahu medzi mužom a ženou v zmysle tradičných hodnôt, čo je koncepcia zakotvená v článku 41 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky. Cieľom tohto ustanovenia je vytvoriť jednoznačný právny rámec, ktorý umožní efektívne uplatňovanie ďalších opatrení a zabezpečenie súladu s tradičnými hodnotami, ktoré sú v slovenskej spoločnosti historicky uznávané. Týmto spôsobom sa predchádza interpretačným nejasnostiam, ktoré by mohli vzniknúť v prípade absencie takéhoto pojmového vymedzenia v právnom predpise.
Navrhované doplnenie má za cieľ vytvoriť jasný rámec pre uplatňovanie zásad týkajúcich sa prezentácie a diskusie o sexuálnych orientáciách a rodových identitách v prostredí škôl a školských zariadení. Toto ustanovenie zakazuje propagáciu, šírenie a podporu myšlienok a názorov týkajúcich sa netradičných sexuálnych orientácií alebo rodových identít, ktoré nie sú v súlade s biologickou identitou jednotlivca. V praxi to znamená, že vzdelávacie inštitúcie budú povinné zabezpečiť, aby akýkoľvek obsah týkajúci sa týchto tém bol v súlade s týmto zákazom.
Ak by došlo k situácii, kde sa do vzdelávacieho obsahu alebo mimoškolských aktivít školy dostanú prvky, ktoré by mohli byť vnímané ako propagácia netradičných sexuálnych orientácií alebo rodových identít, školské zariadenia budú povinné tieto prvky odstrániť alebo zmeniť tak, aby boli v súlade s platnými právnymi predpismi. Školy budú musieť zhodnotiť obsah vzdelávacích materiálov, prednášok, workshopov a iných aktivít, ktoré môžu byť predmetom tohto zákazu a v prípade potreby vykonať úpravy, aby sa predišlo možným porušeniam.
Týmto ustanovením sa zavádza sankčný mechanizmus, ktorý umožňuje Ministerstvu školstva uložiť pokutu zriaďovateľovi školy alebo školského zariadenia v prípade porušenia ustanovení § 151 ods. 1 až 5. Maximálna výška pokuty je stanovená na 30 000 eur, pričom
pokutu možno uložiť aj opakovane. Pri určovaní výšky pokuty sa zohľadňuje závažnosť, trvanie a následky nezákonnej činnosti. Pokuty sú príjmom štátneho rozpočtu, čo predstavuje dodatočný finančný nástroj na zabezpečenie dodržiavania právnych predpisov. Zriaďovateľ je povinný po nadobudnutí právoplatnosti rozhodnutia bez zbytočného odkladu zabezpečiť ukončenie činnosti, za ktoré mu bola pokuta uložená, čím sa zabezpečuje okamžité odstránenie protiprávneho stavu. K Čl. II
S ohľadom na predpokladanú dĺžku legislatívneho sa navrhuje účinnosť zákona od 1. januára 2025.
DOLOŽKAvybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu:
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
A.2. Vplyvy:
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu
regulačného zaťaženia?
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4. Vplyvy na životné prostredie
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
6. Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
7. Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
A.3. Poznámky:
Návrh má pozitívny dopad na manželstvo, rodičovstvo a rodinu tým, že prispieva k stabilite a posilneniu rodinných vzťahov, podporuje rodičov v ich právach a povinnostiach pri výchove detí a zabezpečuje, aby vzdelávací proces bol v súlade s hodnotovým rámcom, ktorý je považovaný za dôležitý pre zdravý vývoj detí a mládeže.
A.4. Alternatívne riešenia
Bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií SR
návrhu zákona s právom Európskej únie
1.Navrhovateľ návrhu zákona: poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Rudolf Huliak, Dagmar Kramplová, Andrej Danko a Adam Lučanský.
2.Názov návrhu zákona: Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
3. Predmet návrhu zákona: Je v súlade s právnou úpravou Európskej únie;
a)nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b)nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Keďže predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie, body 4. a 5. sa nevypĺňajú.