Dôvodová správaA.VŠEOBECNÁ ČASŤ
Poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Rudolf Huliak predkladá návrh na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 196/2023 Z. z. o Európskom hlavnom meste kultúry a o zmene zákona č. 299/2020 Z. z. o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva kultúry Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“).
Cieľom predkladaného návrhu zákona je zosúladenie zákona č. 196/2023 Z. z. o Európskom hlavnom meste kultúry a o zmene zákona č. 299/2020 Z. z. o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva kultúry Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o Európskom hlavnom meste kultúry“) s osobitnými predpismi, najmä so zákonom č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o verejnom obstarávaní“).
Zákon o Európskom hlavnom meste kultúry bol v minulom volebnom období schválený Národnou radou Slovenskej republiky ako poslanecký návrh zákona. Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky vypracovalo k tomuto poslaneckému návrhu zákona stanovisko, ktoré bolo predmetom medzirezortného pripomienkového konania. V rámci medzirezortného pripomienkového konania boli uplatnené zásadné pripomienky Ministerstvom financií Slovenskej republiky, Najvyšším kontrolným úradom Slovenskej republiky a Úradom pre verejné obstarávanie. Cieľom návrhu zákona je zohľadniť tieto pripomienky a upraviť zákon o Európskom hlavnom meste kultúry tak, aby bol v súlade s osobitnými predpismi, keďže pôvodní predkladatelia poslaneckého návrhu zákona tieto pripomienky nezohľadnili.
Predložený návrh zákona nemá vplyv na rozpočet verejnej správy, podnikateľské prostredie, životné prostredie, informatizáciu spoločnosti, manželstvo, rodičovstvo a rodinu, služby verejnej správy pre občana a nemá sociálne vplyvy.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, zákonmi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
B. OSOBITNÁ ČASŤ:K bodu 1
Navrhuje sa upraviť zodpovednostný vzťah pre prípad, ak bude vykonávateľ realizovať projekt EHMK prostredníctvom tretej osoby (priameho realizátora) a dopĺňa sa právo vykonávateľa na náhradu škody voči priamemu realizátorovi.
K bodu 2
Navrhovanou úpravou sa umožní kontrola účelu použitia príspevku zo štátneho rozpočtu (ďalej len „príspevok“), keďže zo súčasnej právnej úpravy vyplýva, že finančné prostriedky poskytnuté ako príspevok, sa pripísaním na účet vykonávateľa považujú za vyčerpané na určený účel. Uvedená úprava smeruje aj k zosúladeniu s § 5 ods. 3 zákona o Európskom hlavnom meste kultúry, keďže zmluva o poskytnutí príspevku má obsahovať okrem iného účel poskytnutia príspevku, z čoho vyplýva, že príspevok musí byť použitý na určený účel, t.j. musí dôjsť k preukázaniu vynaložených prostriedkov na zabezpečenie projektu EHMK.
K bodu 3
Zavedenie povinnosti pre vykonávateľa postupovať pri poskytovaní príspevku alebo jeho časti priamemu realizátorovi podľa zákona o verejnom obstarávaní. Poskytnutie príspevku zo strany vykonávateľa (mesta alebo právnickej osoby ním zriadenej alebo založenej) priamemu realizátorovi iba zmluvou bez postupu podľa zákona o verejnom obstarávaní je v rozpore so zákonom o verejnom obstarávaní.
K bodu 4
Zakotvuje sa oprávnenie Najvyššieho kontrolného úradu vykonávať kontrolu hospodárenia s príspevkom.
K bodu 5
§ 8 ods. 1
V prechodnom ustanovení sa navrhuje, aby sa na právne vzťahy, ktoré vznikli do 31. decembra 2024, vzťahovala doterajšia právna úprava s výnimkou podľa odseku 2.
§ 8 ods. 2
Vymedzuje sa výnimka z odseku 1, a to na realizácie projektu EHMK, ktoré budú uskutočňované po 31. decembri 2024, ale na základe zmluvy uzavretej do 31. decembra 2024. Na tieto realizácie sa bude taktiež vzťahovať zodpovednosť vykonávateľa, ak budú realizované priamym realizátorom a tieto realizácie budú môcť byť kontrolované Najvyšším kontrolným úradom Slovenskej republiky.
K čl. IIDátum nadobudnutia účinnosti návrhu zákona sa navrhuje vzhľadom na dĺžku legislatívneho procesu na 1. januára 2025.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTInávrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky 2. Názov návrhu zákona: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 196/2023 Z. z. o Európskom hlavnom meste kultúry a o zmene zákona č. 299/2020 Z. z. o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva kultúry Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu zákona:
a) nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b) nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c) nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.
Doložkavybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 196/2023 Z. z. o Európskom hlavnom meste kultúry a o zmene zákona č. 299/2020 Z. z. o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva kultúry Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov
A.2. Vplyvy:
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4. Vplyvy na životné prostredie
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
6. Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
7. Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
A.3. Poznámky
Bezpredmetné
A.4. Alternatívne riešenia
Nepredkladajú sa
A.5. Stanovisko gestorov
Bezpredmetné