DÔVODOVÁ SPRÁVAA. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „návrh zákona“) predkladajú do legislatívneho procesu poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Adam Lučanský, Andrej Danko a Roman Michelko
Cieľom návrhu zákona je úprava legislatívneho rámca s aktuálnymi potrebami sektora cestovného ruchu. Navrhovaná právna úprava reaguje na dlhodobý a pretrvávajúci nedostatok kvalifikovaného personálu v zariadeniach verejného stravovania a v ubytovacích zariadeniach. Sektor cestovného ruchu napriek postupnému zlepšovaniu, stále trpí nedostatkom kvalifikovaných zamestnancov, ktorých počet výrazne klesol v dôsledku opatrení prijatých v súvislosti s ochorením COVID-19, a následne energetickou krízou a infláciou.
Nedostatok pracovnej sily sa výrazne prejavuje počas letnej a zimnej turistickej sezóny, kedy rastú potreby zvyšovania počtu zamestnancov, predovšetkým v povolaniach s potrebou nízkej miery kvalifikácie. Zamestnávatelia sú tak odkázaní na zamestnávanie nekvalifikovaných zamestnancov. Požiadavky na získanie osvedčenia o odbornej spôsobilosti na výkon epidemiologicky závažných činností pri výrobe, manipulácii a uvádzaní do obehu potravín a pokrmov je však z časového a obsahového hľadiska náročný na zvládnutie a predstavuje výraznú prekážku pri zabezpečení zamestnancov v ubytovacích zariadeniach a zariadeniach verejného stravovania.
Návrh zákona ruší plošnú povinnosť na získanie osvedčenia o odbornej spôsobilosti na výkon epidemiologicky závažných činností pri výrobe, manipulácií a uvádzaní do obehu potravín a pokrmov. Táto povinnosť sa prenáša na prevádzkovateľa, ktorý je povinný zabezpečiť minimálne jednu osobu, ktorá takýmto osvedčením o odbornej spôsobilosti disponuje. Týmto sa výrazne zefektívni zamestnávanie nekvalifikovaných osôb a pomôže obsadzovať voľné pracovné miesta v ubytovacích zariadeniach a zariadeniach verejného stravovania, ktoré podľa prieskumov Asociácie hotelov a reštaurácií Slovenska sa v závislosti od sezóny pohybujú od 5 do 10 tisíc. Návrh zákona bude mať pozitívne vplyvy na podnikateľské prostredie a pozitívne sociálne vplyvy. Návrh zákona nebude mať vplyvy na životné prostredie, informatizáciu spoločnosti, vplyvy na služby verejnej správy pre občana a ani vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, s ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, so zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi platnými v Slovenskej republike, s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
B. Osobitná časťČl. I
K bodu 1
V novom znení § 16 ods. 2 sa ruší plošná povinnosť na získanie osvedčenia o odbornej spôsobilosti na výkon epidemiologicky závažných činností pri výrobe, manipulácií a uvádzaní do obehu potravín a pokrmov. Táto povinnosť sa prenáša na prevádzkovateľa, ktorý je povinný zabezpečiť minimálne jednu osobu, ktorá takýmto osvedčením o odbornej spôsobilosti disponuje.
Čl. II
Navrhuje sa dátum nadobudnutia účinnosti zákona.
Doložkavybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu:
Zákon č......, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov
A.2. Vplyvy:
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4. Vplyvy na životné prostredie
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
6. Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
7. Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
A.3. Poznámky
Návrh zákona predpokladá pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie a pozitívne sociálne vplyvy z dôvodu pozitívnych vplyvov na zamestnanosť. Návrh zákona nepredpokladá vplyvy na rozpočet verejnej správy, životné prostredie, vplyvy na informatizáciu spoločnosti, vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu a ani vplyvy na služby verejnej správy pre občana.
A.4. Alternatívne riešenia
Nepredkladajú sa.
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií Slovenskej republiky. DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTInávrhu zákona s právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona: poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Adam Lučanský, Andrej Danko a Roman Michelko
2.Názov návrhu zákona: Zákon č......, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov
3.Predmet návrhu zákona je upravený v práve Európskej únie:
a)v primárnom práve
- nie je,
b)v sekundárnom práve
v nariadení Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 851/2004 z 21. apríla 2004, ktorým sa zriaďuje Európske Centrum pre prevenciu a kontrolu chorôb (Ú. v. EÚ L 142, 30.4.2004), gestor Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky, v rozhodnutí Európskeho parlamentu a Rady č. 1082/2013/EÚ z 22. októbra 2013 o závažných cezhraničných ohrozeniach zdravia, ktorým sa zrušuje rozhodnutie č. 2119/98/ES (Ú. v. EÚ L 293, 5.11.2013), gestor Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky, c)v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie
-nie je.
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)uviesť lehotu na prebranie príslušného právneho aktu Európskej únie, príp. aj osobitnú lehotu účinnosti jeho ustanovení
-bezpredmetné,
b)uviesť informáciu o začatí konania v rámci „EÚ Pilot“ alebo o začatí postupu Európskej komisie, alebo o konaní Súdneho dvora Európskej únie proti Slovenskej republike podľa čl. 258 a 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie v jej platnom znení, spolu s uvedením konkrétnych vytýkaných nedostatkov a požiadaviek na zabezpečenie nápravy so zreteľom na nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1049/2001 z 30. mája 2001 o prístupe verejnosti k dokumentom Európskeho parlamentu, Rady a Komisie
-bezpredmetné,
c)uviesť informáciu o právnych predpisoch, v ktorých sú uvádzané právne akty Európskej únie už prebrané, spolu s uvedením rozsahu ich prebrania, príp. potreby prijatia ďalších úprav
-bezpredmetné.
5.Návrh zákona je zlučiteľný s právom Európskej únie:
úplne.