D ô v o d o v á s p r á v a Na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky sa predkladá návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Milana Garaja, Andreja Danka a Dagmar Kramplovej na vydanie zákona, ktorým sa mení zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.
Cieľom navrhovaného zákona je zavedenie povinnosti pre zamestnávateľov poskytovať príspevok na športovú činnosť dieťaťa zamestnanca. Tento krok je zameraný na podporu zdravého životného štýlu detí a mládeže, ako aj na prevenciu civilizačných ochorení prostredníctvom pravidelnej fyzickej aktivity. Táto povinnosť sa týka zamestnávateľov s viac ako 49 zamestnancami, ktorí sú povinní poskytnúť zamestnancovi príspevok vo výške 55 % oprávnených výdavkov, maximálne však do výšky 275 eur ročne na všetky deti zamestnanca.
Zavedenie tejto povinnosti vychádza z analýzy súčasných trendov v oblasti verejného zdravia a zistení, ktoré naznačujú, že nedostatočná fyzická aktivita v detstve vedie k nárastu chronických ochorení, ako sú obezita a cukrovka, už v ranom veku. Návrh zákona preto podporuje účasť detí na organizovaných športových aktivitách, čím sa zabezpečí nielen ich fyzický, ale aj psychický rozvoj.
Navrhovaná legislatíva je formulovaná tak, aby plne rešpektovala aktuálny právny rámec, pričom zohľadňuje aj reálne náklady spojené so športovými aktivitami detí. Poskytovanie príspevku bude podmienené podaním žiadosti zo strany zamestnanca, ktorý musí splniť stanovené podmienky, vrátane splnenia minimálnej doby zamestnania u aktuálneho zamestnávateľa. Navrhovaná právna norma bola koncipovaná tak, aby zabezpečila rovnováhu medzi záujmami zamestnancov a zamestnávateľov, pričom rešpektuje zásady právnej istoty a predvídateľnosti, ktoré sú kľúčové pre správne fungovanie pracovnoprávnych vzťahov.
Návrh zákona nadväzuje na súčasnú legislatívu, ktorá umožňovala zamestnávateľom poskytovať takýto príspevok. Novela zavádza túto povinnosť ako záväznú, čo má za cieľ zvýšiť počet detí zapojených do pravidelných športových aktivít. Tento prístup je v súlade s medzinárodnými odporúčaniami v oblasti verejného zdravia, ktoré zdôrazňujú potrebu podpory fyzickej aktivity detí ako súčasť prevencie chorôb a podpory dlhodobého zdravia populácie.
Zavedenie tejto povinnosti je tiež navrhnuté tak, aby sa v čo najväčšej možnej miere minimalizovali možné negatívne dopady na zamestnávateľov, pričom sa zabezpečí spravodlivé a účinné uplatňovanie tejto legislatívy v praxi. V dlhodobom horizonte sa očakáva, že táto zmena prinesie pozitívne výsledky nielen pre zdravie detí, ale aj pre celkový zdravotný a sociálny systém, čo prispeje k zníženiu nákladov na zdravotnú starostlivosť a zvýšeniu kvality života obyvateľstva.
Predložený návrh zákona má mierne negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy. Očakáva sa mierne zníženie príjmov na dani z príjmov, pretože príjem zamestnanca z tohto príspevku je oslobodený od dane z príjmov a výdavky spojené s týmto príspevkom si zamestnávateľ môže zahrnúť do daňových výdavkov. Taktiež dôjde k miernemu zvýšeniu výdavkov zo štátneho rozpočtu a rozpočtov samospráv, pretože zamestnávatelia v štátnej a verejnej správe budú povinní poskytnúť tento príspevok svojim zamestnancom. Na druhej strane má predkladaný návrh zákona pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy v podobe predpokladaného zníženia výdavkov na zdravotnú starostlivosť vďaka zlepšeniu zdravotného stavu športujúcich detí v budúcnosti.
Predkladaný návrh zákona má pozitívne vplyvy na podnikateľské prostredie, predovšetkým na podnikateľské subjekty, ktorými sú športové organizácie zapísané v registri právnických osôb v športe. Tieto organizácie budú oprávnené vydávať účtovné doklady potrebné na splnenie podmienok pre poskytnutie príspevku na športovú činnosť, čo povedie k zvýšeniu ich ekonomickej aktivity.
Zákon má tiež pozitívne vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu. Zavedením povinného príspevku sa vytvára účelovo viazaný príjem, ktorý podporuje výchovu detí k športovým aktivitám a môže zvýšiť disponibilný príjem viacdetných rodín. Tento príspevok môže tiež pomôcť pracujúcim rodičom prekonať finančné prekážky pri dosahovaní želaného počtu detí.
Predkladaný návrh zákona má pozitívne sociálne vplyvy, pretože umožňuje ekonomicky aktívnym obyvateľom využiť príspevok na športovú činnosť dieťaťa. Zároveň ekonomicky slabšie rodiny získajú väčšiu možnosť, aby ich deti športovali, čo povedie k zvýšeniu počtu športujúcich detí.
Predkladaný návrh zákona nemá vplyvy na životné prostredie, informatizáciu spoločnosti ani na služby verejnej správy pre občana. Návrh je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej
republiky, medzinárodnými zmluvami a inými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná. Predkladaný návrh zákona je tiež v súlade s právom Európskej únie.
B. Osobitná časťK Čl. I
Navrhuje sa doplnenie ustanovenia, ktorým sa zavádza povinnosť zamestnávateľov s viac ako 49 zamestnancami poskytovať príspevok na športovú činnosť dieťaťa zamestnanca. Príspevok je stanovený vo výške 55 % z oprávnených výdavkov, maximálne však do výšky 275 eur ročne na všetky deti zamestnanca. Tento krok je zameraný na podporu zdravia detí prostredníctvom ich aktívneho zapojenia do športových aktivít, čím sa prispieva k prevencii civilizačných ochorení a podpore zdravého životného štýlu.
K Čl. II až IV
Legislatívno-technická úprava súvisiaca so zabezpečím konzistentnosti zákona po doplnení nového ustanovenia v Čl. 1. Cieľom je zaručiť zrozumiteľnosť a jednoznačnosť aplikácie novej povinnosti, čím sa minimalizuje možnosť nejasností pri jej implementácii v praxi.
K Čl. V
S prihliadnutím na predpokladanú dĺžku legislatívneho procesu sa navrhuje účinnosť zákona od 1. januára 2025. Tento dátum by mal zamestnávateľom poskytnúť potrebný čas na úpravu interných procesov, ako aj na plánovanie a alokáciu finančných prostriedkov, potrebných na splnenie nových zákonných povinností.
DOLOŽKAvybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu:
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.
A.2. Vplyvy:
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu
regulačného zaťaženia?
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4. Vplyvy na životné prostredie
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
6. Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
7. Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
A.3. Poznámky:
Predložený návrh zákona má mierne negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy. Očakáva sa mierne zníženie príjmov na dani z príjmov, pretože príjem zamestnanca z tohto príspevku je oslobodený od dane z príjmov a výdavky spojené s týmto príspevkom si zamestnávateľ môže zahrnúť do daňových výdavkov. Taktiež dôjde k miernemu zvýšeniu výdavkov zo štátneho rozpočtu a rozpočtov samospráv, pretože zamestnávatelia v štátnej a verejnej správe budú povinní poskytnúť tento príspevok svojim zamestnancom. Na druhej strane má predkladaný návrh zákona pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy v podobe predpokladaného zníženia výdavkov na zdravotnú starostlivosť vďaka zlepšeniu zdravotného stavu športujúcich detí v budúcnosti. Predkladaný návrh zákona má pozitívne vplyvy na podnikateľské prostredie, predovšetkým na podnikateľské subjekty, ktorými sú športové organizácie zapísané v registri právnických osôb v športe. Tieto organizácie budú oprávnené vydávať účtovné doklady potrebné na splnenie podmienok pre poskytnutie príspevku na športovú činnosť, čo povedie k zvýšeniu ich ekonomickej aktivity. Zákon má tiež pozitívne vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu. Zavedením povinného príspevku sa vytvára účelovo viazaný príjem, ktorý podporuje
výchovu detí k športovým aktivitám a môže zvýšiť disponibilný príjem viacdetných rodín. Tento príspevok môže tiež pomôcť pracujúcim rodičom prekonať finančné prekážky pri dosahovaní želaného počtu detí. Predkladaný návrh zákona má pozitívne sociálne vplyvy, pretože umožňuje ekonomicky aktívnym obyvateľom využiť príspevok na športovú činnosť dieťaťa. Zároveň ekonomicky slabšie rodiny získajú väčšiu možnosť, aby ich deti športovali, čo povedie k zvýšeniu počtu športujúcich detí. Predkladaný návrh zákona nemá vplyvy na životné prostredie, informatizáciu spoločnosti ani na služby verejnej správy pre občana. Návrh je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná. Predkladaný návrh zákona je tiež v súlade s právom Európskej únie.
A.4. Alternatívne riešenia
Bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií SR
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1.Navrhovateľ návrhu zákona: poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Milan Garaj, Andrej Danko a Dagmar Kramplová.
2.Názov návrhu zákona: Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
3. Predmet návrhu zákona: Je v súlade s právnou úpravou Európskej únie;
a)nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b)nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Keďže predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie, body 4. a 5. sa nevypĺňajú.