D ô v o d o v á s p r á v a
Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Rudolf Huliak, Andrej Danko, Milan Garaj, Dagmar Kramplová a Adam Lučanský.
Jedným z hlavných cieľov navrhovanej právnej úpravy je odstrániť neprimerane prísne a obmedzujúce zákazy pre obyvateľov, odbremeneniu orgánov štátnej správy od zbytočnej administratívnej záťaže, ako aj posilnenie práv vlastníkov nehnuteľností v chránených územiach. V predloženom návrhu zákona sa upravuje jazdenie a státie s motorovými vozidlami v území s druhým stupňom ochrany podľa zákona č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon“). Dôvodom úpravy je zjednodušenie prístupu najmä k nehnuteľnostiam v týchto územiach, ako aj sprístupnenie územia v súvislosti s výkonom rybárskeho práva, včelárstva a pod. Za týmto účelom bola zavedená nová možnosť používať motorové vozidlo aj na účelových cestách a prístupových poľných cestách. Ďalej bola upravená zákonná výnimka zo zákazu vjazdu a státia motorovým vozidlom pre vlastníkov, správcov, nájomcov pozemkov alebo správcu vodného toku, a to tak, aby sa predmetná výnimka vzťahovala aj na príjazd k takémuto pozemku cez iné pozemky. Tiež sa stanovuje všeobecné oprávnenie zamestnancov orgánov ochrany prírody jazdiť alebo stáť s motorovým vozidlom v chránených územiach a pohybovať sa mimo vyznačeného turistického chodníka alebo náučného chodníka za hranicami zastavaného územia obce v chránených územiach od tretieho stupňa ochrany. Zároveň sa navrhuje zrušenie zákazu v druhom stupni ochrany jazdiť na bicykli, trojkolke, kolobežke alebo samovyvažovacom vozidle na pozemkoch za hranicami zastavaného územia obce mimo diaľnice, cesty, miestnej komunikácie, účelovej komunikácie a vyznačenej cyklotrasy, ktorý je v tomto stupni ochrany prírody neopodstatnený.
Ďalším z hlavných cieľov zákona je upraviť územnú pôsobnosť členov dobrovoľnej stráže prírody. Územná pôsobnosť je aktuálne spravidla nastavená na pomerne rozsiahle územia, napr. na celé kompetenčné územia správ chránených krajinných oblastí alebo prípadne na celé územie Slovenskej republiky. Doplnením, resp. upravením pôsobnosti členov dobrovoľnej stráže prírody sa zužuje ich územná kompetencia na pozemky v ich vlastníctve, správe, nájme alebo obhospodarovaní alebo na iné pozemky po písomnej dohode s ich vlastníkom, správcom, nájomcom alebo obhospodarovateľom, pričom dôjde k racionalizácií výkonu ich činnosti a zamedzeniu prípadného zneužívania výhod, ktorými disponovali pri výkone kontrolnej činnosti.
Predložený návrh zákona nebude mať žiadny vplyv na rozpočet verejnej správy, žiadny vplyv na podnikateľské prostredie, nebude mať žiadne sociálne vplyvy, ani vplyvy na životné prostredie a informatizáciu spoločnosti. Návrh zákona taktiež nebude mať vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu a ani na služby verejnej správy pre občana.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
A.Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
V § 2 ods. 2 písm. zo) sa do základných pojmov zákona zavádza presná definícia pojmu prístupová poľná cesta. Uvedené je nevyhnutné z dôvodu následnej aplikačnej praxe pri posudzovaní oprávnenosti jazdenia a státia s motorovým vozidlom v území, kde platí druhý stupeň ochrany podľa zákona.
K bodu 2
V § 13 ods. 1 písm. a) zákona sa upravuje pôvodný okruh zákazov. Podľa nového znenia zákona bude umožnené jazdiť alebo stáť s motorovým vozidlom v území, kde platí druhý stupeň ochrany, aj na účelovej ceste a na existujúcej prístupovej poľnej ceste. Dôvodom navrhovanej úpravy je zabezpečenie zjednodušenie prístupu k nehnuteľnostiam, a to napr. k chatovým osadám, lazníckym a kopaničiarskym osídleniam, ako aj sprístupnenie územia v súvislosti s výkonom rybárskeho práva, včelárstva a pod. Navrhovanou právnou úpravou dôjde k odstráneniu neprimerane prísnych a obmedzujúcich zákazov pre obyvateľov vo veľkoplošných chránených územiach, odbremeneniu orgánov štátnej správy od zbytočných konaní, ako aj posilneniu práv vlastníkov nehnuteľností. Zároveň však zostanú dostatočné chránené záujmy ochrany prírody a krajiny v území s druhým stupňom ochrany.
Ďalej bol vypustený neprimerane prísny zákaz používania záprahového vozidla, najmä voza, koča alebo saní na pozemkoch za hranicami zastavaného územia obce, ktorý v druhom stupni ochrany, t. j. v poľnohospodárskej krajiny, nemal žiadne opodstatnenie.
Treba zdôrazniť, že navrhovanou zmenou nie dotknuté zákazy vyplývajúce napr. zo zákona č. 326/2005 Z. z. o lesoch v znení neskorších predpisov a ani zo zákona č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
V nadväznosti na uvedené bolo potrebné aj aktualizovať poznámku pod čiarou k odkazu 44: nahradenie odkazu na neplatný zákon č. 315/1996 Z. z. na platné znenie § 2 písm. l) zákona č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Tiež bolo potrebné k prvému uvedeniu pojmu účelovej cesty v zákone z dôvodu upresnenia priradiť poznámku pod čiarou k odkazu 45:
§ 1 ods. 2 až 4 zákona č. 135/1961 Zb. v znení neskorších predpisov.
§ 3, 7, 8 a 22 vyhlášky Federálneho ministerstva dopravy č. 35/1984 Zb., ktorou sa vykonáva zákon o pozemných komunikáciách (cestný zákon).
Navyše sa navrhuje aj zrušenie ustanovenia § 13 ods. 1 písm. b) zákona, v ktorom je aktuálne uvedená poznámka pod čiarou k odkazu 45, preto bolo potrebné jej presunutie.
K bodu 3
V § 13 ods. 1 sa vypúšťa písm. b), podľa ktorého je na území, na ktorom platí druhý stupeň ochrany, zakázané jazdiť na bicykli, trojkolke, kolobežke alebo samovyvažovacom vozidle na pozemkoch za hranicami zastavaného územia obce mimo diaľnice, cesty, miestnej komunikácie, účelovej komunikácie a vyznačenej cyklotrasy. Dôvodom je uvoľnenie prísnosti zákona. Predmetný zákaz od druhého stupňa ochrany je neopodstatnený, opodstatnenosť tohto zákazu činnosti je dôležitá najmä od tretieho stupňa ochrany.
K bodu 4
Zmena textu súvisí so zrušením ustanovenia zákona uvedenom v predchádzajúcom bode 3. Poznámka pod čiarou k odkazu 55 sa vypúšťa z dôvodu neplatnosti zákona č. 315/1996 Z. z., na ktorý odkazoval.
K bodu 5
Upravuje sa znenie § 13 ods. 3 písm. a) zákona. Účelom je zabezpečenie prístupu vlastníkom, správcom alebo nájomcom pozemku na pozemky v chránených územiach v ich vlastníctve, správe alebo nájme, ako aj správcovi vodného toku k pozemkom v jeho správe. Doterajšia právna úprava takúto zákonu výnimku obsahovala, avšak táto zákona výnimka bola formulovaná nezrozumiteľne, bola absolútne iracionálne zavedená vo vzťahu k vlastníctvu motorového vozidla, pričom sa vzťahovala výlučne len na pozemok, ktorý bol vo vlastníctve, správe alebo nájme. Treba zdôrazniť, že prístup k pozemku je spravidla zabezpečený cez iné parcely aj v cudzom vlastníctve, a teda predmetná výnimka bola v praxi neaplikovateľná. Navrhovaná právna úprava odstraňuje tieto nedostatky a v súlade s Ústavou SR umožňuje používať motorové vozidlo správcovi vodného toku alebo vlastníkovi, správcovi alebo nájomcovi pozemku aj na príjazd k takémuto pozemku cez iné pozemky v chránenom území. Treba zdôrazniť, že navrhovanou zmenou nie dotknuté zákazy vyplývajúce napr. zo zákona č. 326/2005 Z. z. o lesoch v znení neskorších predpisov a ani zo zákona č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
K bodu 6
V § 13 ods. 3 zákona sa dopĺňa o nové písm. e), podľa ktorého zákaz jazdiť a stáť s motorovým vozidlom sa nebude vzťahovať na zamestnancov orgánu ochrany prírody, ktorí majú v pôsobnosti ochranu prírody a krajiny. Dôvodom je umožnenie efektívneho výkonu štátnej správy orgánov ochrany prírody a krajiny. Je nevyhnutné, aby zamestnanec orgánu ochrany prírody a krajiny, ktorý v pôsobnosti ochranu prírody a krajiny mohol vykonať miestnu ohliadku, iné zisťovanie alebo získavať poznatky o stave prírody a krajiny v chránených územiach, a za tým účelom použiť aj motorové vozidlo.
K bodu 7
Upravuje sa znenie § 14 ods. 1 písm. a) zákona tak, že pôvodné znenie tohto zákazu z druhého stupňa ochrany sa presúva do znenia zákazov do tretieho stupňa ochrany, t. j. do § 14 zákona. V druhom stupni ochrany sa tento zákaz uvoľnil, v treťom stupni ochrany tento zákaz ostáva v pôvodnom znení.
K bodu 8
Zosúladenie pojmov v zákone s cestným zákonom.
K bodu 9
V § 14 ods. 3 zákona sa dopĺňa o nové písm. d), podľa ktorého zákaz pohybovať sa mimo vyznačeného turistického chodníka alebo náučného chodníka za hranicami zastavaného územia obce sa nebude vzťahovať na zamestnancov orgánu ochrany prírody, ktorí majú v pôsobnosti ochranu prírody a krajiny. Dôvodom je umožnenie efektívneho výkonu štátnej správy orgánov ochrany prírody a krajiny. Je nevyhnutné, aby zamestnanec orgánu ochrany prírody
a krajiny, ktorý v pôsobnosti ochranu prírody a krajiny mohol vykonať miestnu ohliadku, iné zisťovanie alebo získavať poznatky o stave prírody a krajiny v chránených územiach.
K bodu 10
V súčasnosti je územná pôsobnosť členov dobrovoľnej stráže prírody spravidla nastavená na pomerne rozsiahle územia, napr. na celé kompetenčné územia správ chránených krajinných oblastí alebo prípadne na celé územie Slovenskej republiky. Navrhované znenie zákona územnú kompetenciu dobrovoľnej stráže prírody stanovuje na pozemky v ich vlastníctve, správe, nájme alebo v obhospodarovaní alebo na iných pozemkoch po písomnej dohode s ich vlastníkom, správcom, nájomcom alebo obhospodarovateľom. Navrhovaným znením zákona dôjde k racionalizácii výkonu činnosti dobrovoľnej stráže prírody a zamedzeniu prípadného zneužívania výhod, ktorými disponovali pri výkone kontrolnej činnosti.
K bodu 11
Navrhovanou zmenou dôjde k zrušeniu možnosti ministerstva poverovať zamestnancov organizácií ochrany prírody a príslušníkov Horskej záchrannej služby oprávneniami a povinnosťami člena stráže prírody. Takto poverené osoby nemuseli preukazovať znalosti z oblasti trestného práva, právnej úpravy priestupkov, právnej úpravy na úseku ochrany prírody a krajiny, použitia donucovacích prostriedkov, ako aj miestopisu a geografie územia, v ktorom vykonávali funkciu. Uvedené mohlo viesť k degradácií stráže prírody, nakoľko túto činnosť mohli vykonávať určené osoby, ktoré nemuseli disponovať požadovanými znalosťami. Navrhovaná právna úprave vypúšťa predmetnú možnosť, t. j. § 79 zákona, a teda každý, kto bude chcieť vykonávať stráž prírody bude musieť zložiť skúšku z požadovaného okruhu vedomostí pred skúšobnou komisiou tvorenou zo zástupcu okresného úradu v sídle kraja, organizácie ochrany prírody a územného útvaru Policajného zboru a raz za päť rokov formou preskúšania.
K bodu 12
Prechodné ustanovenie sa ustanovuje analogicky ako pri § 104k zákona.
Oprávnenia a povinnosti stráže prírody u osôb uvedených v § 104l ods. 2 zákona skončia dňa 31.12.2026. Uvedené osoby budú mať možnosť po splnení zákonných podmienok zapísať sa do zoznamu členov stráže prírody ako riadni členovia v príslušnej lehote.
K čl. II
Účinnosť zákona sa navrhuje dňom vyhlásenia.
Doložka vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov
A.2. Vplyvy:
Pozitívne*
Žiadne*
Negatívne*
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
X
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
X
3. Sociálne vplyvy
X
-vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
X
-sociálnu exklúziu,
X
- rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
X
4. Vplyvy na životné prostredie
X
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
X
6. Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
X
7. Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
X
A.3. Poznámky
Bezpredmetné.
A.4. Alternatívne riešenia
Nepredkladajú sa.
A.5. Stanovisko gestorov
Bezpredmetné.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
právneho predpisu s právom Európskej únie
1.Predkladateľ právneho predpisu: skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky.
2.Názov návrhu právneho predpisu:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov
3.Problematika návrhu právneho predpisu:
a) nie je upravená v práve Európskej únie
b) nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
Bezpredmetné
5.Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie:
Stupeň zlučiteľnosti – úplný