DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladajú poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Dagmar Kramplová, Roman Michelko, Andrej Danko a Milan Garaj.
Cieľom návrhu zákona je odstránenie nejednoznačnosti výkladu právnej úpravy sezónnej práce na účely dohody o pracovnej činnosti na výkon sezónnej práce podľa § 228a ods. 1 písm. b) v cestovnom ruchu, ktorá je upravená v prílohe č. 1b k zákonu č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení zákona č. 248/2022 Z. z. (ďalej len „príloha“). Podmienka priamej závislosti výkonu pracovnej činnosti od prevádzkovania činností uvedených v prvom bode piatom bode prílohy pri prevádzke reštaurácií a pohostinstiev a pri prevádzke ubytovacích zariadení vniesla do aplikačnej praxe nejasný výklad uvedenej podmienky. Odstránením tejto podmienky sa docieli jednoznačný výklad právnej úpravy.
Sektor cestovného ruchu napriek postupnému zlepšovaniu stále trpí nedostatkom kvalifikovaných zamestnancov, ktorých počet výrazne klesol v dôsledku opatrení prijatých v súvislosti s ochorením COVID-19 a následne energetickou krízou a infláciou. Nedostatok pracovnej sily sa výrazne prejavuje počas letnej a zimnej turistickej sezóny, kedy rastú potreby zvyšovania počtu zamestnancov predovšetkým v povolaniach s potrebou nízkej miery kvalifikácie. Návrh zákona zjednoduší sezónne zamestnávanie v sektore cestovného ruchu.
Návrh zákona bude mať pozitívne vplyvy na podnikateľské prostredie a pozitívne sociálne vplyvy. Návrh zákona nebude mať vplyvy na rozpočet verejnej správy, na životné prostredie, informatizáciu spoločnosti, vplyvy na služby verejnej správy pre občana a ani vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, zákonmi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právne záväznými aktmi Európskej únie.
B. Osobitná časť
Čl. I
Navrhované znenie šiesteho a siedmeho bodu uvedeného v písmene b) prílohy č. 1b k zákonu č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení zákona č. 248/2022 Z. z. vychádza z aplikačnej praxe a odstraňuje nejednoznačnosť výkladu pôvodného znenia. Odstránením podmienky priamej závislosti výkonu pracovnej činnosti od prevádzkovania činností uvedených v prvom bode piatom bode tejto prílohy kumulatívne pri prevádzke reštaurácií a pohostinstiev a pri prevádzke ubytovacích zariadení sa docieli jednoznačný výklad právnej úpravy.
Čl. II
Dátum nadobudnutia účinnosti zákona sa navrhuje dňom jeho vyhlásenia v Zbierke zákonov Slovenskej republiky.
Doložka
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu:
Zákon, ktorým sa mení zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
– sociálnu exklúziu,
x
rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
6. Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
x
7. Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
x
A.3. Poznámky
Návrh zákona bude mať pozitívne vplyvy na podnikateľské prostredie a pozitívne sociálne vplyvy. Návrh zákona nebude mať vplyvy na rozpočet verejnej správy, na životné prostredie, informatizáciu spoločnosti, vplyvy na služby verejnej správy pre občana a ani vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
A.4. Alternatívne riešenia
Nepredkladajú sa.
A.5. Stanovisko gestorov
Bezpredmetné.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona: poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Dagmar Kramplová, Roman Michelko, Andrej Danko a Milan Garaj.
2.Názov návrhu zákona: Zákon, ktorým sa mení zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov
3.Predmet návrhu zákona je upravený v práve Európskej únie:
a)v primárnom práve
-nie je,
b)v sekundárnom práve
-nie je,
c)v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie
-nie je.
Predmet návrhu zákona nie je v práve Európskej únie upravený, preto sa body 4 a 5 nevypĺňajú.