1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. VŠEOBECNÁ ČASŤ
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 301/2005 Z.z. Trestný poriadok a o zmene a doplnení niektorých zákonov zákona v znení neskorších prepisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladá poslankyňa Národnej rady Slovenskej republiky Martina HOLEČKOVÁ.
Podľa súčasnej právnej úpravy minister spravodlivosti možnosť navrhnúť prerušenie výkonu trestu odňatia slobody odsúdenému, pričom toto rozhodnutie môže byť prijaté bez nutnosti súdneho prieskumu. Táto právomoc ministra však môže viesť k subjektívnym rozhodnutiam.
Navrhovaná zmena Trestného poriadku sa týka úpravy postupu pri rozhodovaní o prerušení výkonu trestu odňatia slobody odsúdenému na základe návrhu ministra spravodlivosti. Cieľom tejto zmeny je zvýšiť transparentnosť a objektívnosť rozhodovacieho procesu a zároveň posilniť princíp deľby moci medzi jednotlivými zložkami štátnej moci. Navrhovaná zmena zabezpečí, že rozhodnutie o prepustení osoby z výkonu trestu bude prijaté nezávislým súdom, čo zaručí objektívnosť a neprítomnosť politického vplyvu.
Zmena prispeje k posilneniu právnej istoty tým, že všetky rozhodnutia o prepustení z výkonu trestu budú preverené nezávislou súdnou mocou, čo zníži riziko nesprávnych alebo neopodstatnených rozhodnutí. Odstránenie možnosti, aby takéto rozhodnutie prijímal výlučne minister spravodlivosti, zníži riziko zneužitia tejto právomoci a posilní dôveru verejnosti v spravodlivé rozhodovanie. Navrhuje sa doplniť Trestný poriadok tak, aby o každom návrhu ministra spravodlivosti na prepustenie osoby z výkonu trestu odňatia slobody rozhodoval nezávislý súd. Tento súdny proces by mal prebiehať v súlade so zásadami spravodlivého procesu a za účasti všetkých dotknutých strán, vrátane prokurátora a obhajoby. Táto zmena prispeje k posilneniu právneho štátu a ochrane základných práv a slobôd osôb, ktoré vo výkone trestu odňatia slobody, pričom aj z pohľadu verejnosti, táto bude vnímať rozhodovanie o prepustení z výkonu trestu ako spravodlivejšie a transparentnejšie, čo môže zvýšiť dôveru v justičný systém.
Navrhovaná zmena Trestného poriadku, ktorá zavádza povinnosť súdneho preskúmania rozhodnutí o prepustení z výkonu trestu na základe návrhu ministra spravodlivosti, je nevyhnutná pre posilnenie právneho štátu, ochranu práv odsúdených osôb a zlepšenie dôvery verejnosti v justičný systém. Tento krok je v súlade s modernými demokratickými princípmi a medzinárodnými štandardmi pre ľudské práva a spravodlivosť.
Návrh zákona pozitívne sociálne vplyvy, vplyvy na služby pre občana, pozitívny vplyv na manželstvo, rodičovstvo, rodinu, pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie, žiaden vplyv na informatizáciu spoločnosti a na životné prostredie a mierne negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy.
2
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, zákonmi a s právom Európskej únie.
B. OSOBITNÁ ČASŤ
K Čl. I
K bodu 1
Navrhovaná zmena Trestného poriadku sa týka úpravy postupu pri rozhodovaní o prepustení osoby z výkonu trestu odňatia slobody na základe návrhu ministra spravodlivosti. Cieľom tejto zmeny je zvýšiť transparentnosť a objektívnosť rozhodovacieho procesu a zároveň posilniť princíp deľby moci medzi jednotlivými zložkami štátnej moci. Navrhovaná zmena zabezpečí, že rozhodnutie o prepustení osoby z výkonu trestu bude prijaté nezávislým súdom, čo zaručí objektívnosť a neprítomnosť politického vplyvu.
K Čl. II
Navrhuje sa účinnosť návrhu zákona 1. januára 2025.
3
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: poslanci Národnej rady Slovenskej republiky
2. Názov návrhu právneho predpisu: návrh zákona č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov zákona.
3. Predmet návrhu zákona:
a) nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b) nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c) nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.
4
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov návrhu zákona
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Navrhovateľ
poslankyňa Národnej rady Slovenskej republiky Martina HOLEČKOVÁ.
2.Definovanie problému
Podľa aktuálnej právnej úpravy sa kráti príspevok na opatrovanie, ak fyzická osoba s ťažkým zdravotným postihnutím dosiahne mesačne príjem vyšší než dvojnásobok životného minima, resp. vyšší než trojnásobok životného minima, ak opatrovanou osobou je nezaopatrené dieťa. Pri súčasnom krátení príspevkov na opatrovanie môžu mnohé fyzické osoby s ťažkým zdravotným postihnutím prísť o opatrovateľskú službu.
3.Ciele a výsledný stav
Cieľom navrhovanej právnej úpravy je predísť kráteniu príspevkov za opatrovanie v prípadoch, ak fyzická osoba s ťažkým zdravotným postihnutím nejaký príjem, a to zrušením aktuálnych limitov na príjem opatrovanej osoby.
Pozitívom navrhovanej úpravy je jednak udržanie počtu a stavu opatrovateľských služieb a jednak podpora motivácie pre nezaopatrené deti, ktoré zároveň fyzickými osobami s ťažkým zdravotným postihnutím pracovať v rámci svojich zdravotných možností a nemusieť pritom myslieť na to, aby nezarobili príliš veľa z pohľadu nevhodne nastavenej obmedzujúcej legislatívy, čo je v príkrom rozpore s deklarovaním, že Slovenská republika je sociálne priaznivo nastavený štát.
4.Dotknuté subjekty
Návrh zákona sa týka všetkých osôb, ktoré poberajú príspevok na opatrovanie v Slovenskej republike.
5.Alternatívne riešenia
Alternatívne riešenie by mohlo byť zrušenie príjmových limitov u fyzických osôb s ťažkým zdravotným postihnutím, ktoré sú v dôchodcovskom veku a ponechanie nejakých, napr. vyšších príjmových limitov u fyzických osôb s ťažkým zdravotným postihnutím v ekonomicky aktívnom veku, napr. vo výške trojnásobku životného minima a u nezaopatrených detí vo výške štvornásobku životného minima.
5
Nulový variant by znamenal, že pri krátení príspevku na opatrovanie, ku ktorému dnes často dochádza, prídu mnohé fyzické osoby s ťažkým zdravotným postihnutím o svojich domácich opatrovateľov, pretože niektorí z nich budú hľadať viac spoločensky ohodnotenú prácu.
6.Vykonávacie predpisy
Navrhovaná právna úprava nepredpokladá prijatie alebo zmenu už existujúcich vykonávacích predpisov.
7.Transpozícia práva EÚ
Neaplikuje sa v tomto prípade.
8.Preskúmanie účelnosti
Navrhujeme preskúmanie účinnosti a účelnosti a zároveň vyhodnotenie vplyvov tejto právnej úpravy po troch rokoch od jej prijatia.
Ako kritérium navrhujeme prieskum spokojnosti domácich opatrovateľov, resp. opatrovateľských služieb a tiež fyzických osôb s ťažkým zdravotným postihnutím, osobitne nezaopatrených detí.
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
predpokladané vyčíslenie:
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo, rodinu a deti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
6
10.Poznámky
Návrh zákona predpokladá pozitívne sociálne vplyvy a pozitívne vplyvy na služby pre občana, keďže udrží domácich opatrovateľov, resp. opatrovateľské služby, a tým aj možnosť mnohých starých ľudí dôstojne dožiť v domácom prostredí, teda nebyť odkázaný na tiež na nedostatočný počet a často príliš drahé služby opatrovania v domovov seniorov. Zároveň nebude diskriminovať krátením príspevkov na opatrovanie nezaopatrené deti s preukazom ZŤP (napr. aspergerov s vysokým IQ), ktoré si popri vysokoškolskom štúdiu dokážu zarobiť napr. v IT službách príjem vyšší ako trojnásobok životného minima.
11.Kontakt na spracovateľa/súčinnosť
Navrhovateľ spracoval návrh zákona v súčinnosti s odbornými tímami Kresťanskodemokratického hnutia.
12.Stanovisko gestorov
Stanovisko Ministerstva financií SR vyžiadané priložené
Stanovisko Ministerstva hospodárstva SR vyžiadané priložené