1
DÔVODOVÁ SPRÁVAA. VŠEOBECNÁ ČASŤ
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov zákona v znení neskorších prepisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladá poslankyňa Národnej rady Slovenskej republiky Martina HOLEČKOVÁ a Andrea TURČANOVÁ. V predkladanom návrhu zákona sa rušia limity príjmu pre fyzické osoby s ťažkým zdravotným postihnutím ako aj osobitný limit príjmu týkajúci sa nezaopatrených detí, ktoré sú fyzickými osobami s ťažkým zdravotným postihnutím. Ak títo občania s už beztak ťažkým životným osudom si vedia privyrobiť, treba to podporiť a nie trestať znížením príspevku na opatrovanie pre ich domácich opatrovateľov. Inými slovami, sme presvedčení, že je v tomto prípade verejným záujmom podporiť akúkoľvek pracovnú aktivitu osôb s ŤZP preukazom a zároveň nekrátiť príspevok na opatrovanie pre domácich opatrovateľov len preto, že ich klientom, teda opatrovaným osobám bol zvýšený dôchodok, kvôli čomu prekročili v zákone ustanovený limit príjmu opatrovanej osoby. Taktiež je nepochybne verejným záujmom umožniť čo najväčšiemu počtu starých ľudí dôstojne dožiť svoj život v domácom prostredí, čo je možné aj vďaka práci domácich opatrovateľov.
Návrh zákona má pozitívne sociálne vplyvy, vplyvy na služby pre občana, pozitívny vplyv na manželstvo, rodičovstvo, rodinu, pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie, žiaden vplyv na informatizáciu spoločnosti a na životné prostredie a mierne negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, zákonmi a s právom Európskej únie.
2
B. OSOBITNÁ ČASŤ
K Čl. I
Zo zákona sa vypúšťa mesačný limit zárobku dvojnásobku životného minima u fyzických osôb s ťažkým zdravotným postihnutím ako aj osobitný limit príjmu vo výške trojnásobku životného minima týkajúci sa nezaopatrených detí, ktoré sú fyzickými osobami s ťažkým zdravotným postihnutím.
K Čl. II
Navrhuje sa účinnosť návrhu zákona na 1. januára 2025.
3
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTInávrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: poslanci Národnej rady Slovenskej republiky
2. Názov návrhu právneho predpisu: návrh zákona č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov zákona.
3. Predmet návrhu zákona:
a) nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b) nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c) nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.
4
Doložka vybraných vplyvov
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
poslankyňa Národnej rady Slovenskej republiky Martina HOLEČKOVÁ.
Podľa aktuálnej právnej úpravy sa kráti príspevok na opatrovanie, ak fyzická osoba s ťažkým zdravotným postihnutím dosiahne mesačne príjem vyšší než dvojnásobok životného minima, resp. vyšší než trojnásobok životného minima, ak opatrovanou osobou je nezaopatrené dieťa. Pri súčasnom krátení príspevkov na opatrovanie môžu mnohé fyzické osoby s ťažkým zdravotným postihnutím prísť o opatrovateľskú službu.
Cieľom navrhovanej právnej úpravy je predísť kráteniu príspevkov za opatrovanie v prípadoch, ak fyzická osoba s ťažkým zdravotným postihnutím má nejaký príjem, a to zrušením aktuálnych limitov na príjem opatrovanej osoby.
Pozitívom navrhovanej úpravy je jednak udržanie počtu a stavu opatrovateľských služieb a jednak podpora motivácie pre nezaopatrené deti, ktoré sú zároveň fyzickými osobami s ťažkým zdravotným postihnutím pracovať v rámci svojich zdravotných možností a nemusieť pritom myslieť na to, aby nezarobili príliš veľa z pohľadu nevhodne nastavenej obmedzujúcej legislatívy, čo je v príkrom rozpore s deklarovaním, že Slovenská republika je sociálne priaznivo nastavený štát.
Návrh zákona sa týka všetkých osôb, ktoré poberajú príspevok na opatrovanie v Slovenskej republike.
Alternatívne riešenie by mohlo byť zrušenie príjmových limitov u fyzických osôb s ťažkým zdravotným postihnutím, ktoré sú v dôchodcovskom veku a ponechanie nejakých, napr. vyšších príjmových limitov u fyzických osôb s ťažkým zdravotným postihnutím v ekonomicky aktívnom veku, napr. vo výške trojnásobku životného minima a u nezaopatrených detí vo výške štvornásobku životného minima.