D ô v o d o v á s p r á v a
A.Všeobecná časť
Na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky sa predkladá návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Adama Lučanského, Rudolfa Huliaka, Andreja Danka a Dagmar Kramplovej na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch Slovenskej republiky a ich používaní v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení v znení neskorších predpisov.
Cieľom navrhovanej novely je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej republiky. Táto povinnosť je stanovená s úmyslom nielen zjednotiť a posilniť identifikáciu štátnych inštitúcií, ale aj upevniť vnímanie štátnych symbolov ako neoddeliteľného prvku reprezentácie štátu. Štátna vlajka ako základný symbol suverenity a nezávislosti Slovenskej republiky musí byť viditeľne prezentovaná na všetkých relevantných štátnych budovách, čím sa zabezpečí jej správna a úctyhodná reprezentácia. Táto viditeľná prítomnosť štátnej vlajky zároveň slúži ako prostriedok na posilnenie štátnej identity a prehĺbenie spoločného vedomia občanov o príslušnosti k Slovenskej republike, ktorá je zakorenená v rešpekte k symbolom reprezentujúcim jej zvrchovanosť a historický odkaz.
Návrh zákona zabezpečuje neutralitu verejných priestorov štátnych orgánov a verejných inštitúcií. V ostatnom období sa čoraz frekventovanejšie objavujú situácie, kedy dochádza k vyvesovaniu a umiestňovaniu rôznych symbolov a vizuálnych prvkov, ktoré nemajú status štátnych symbolov a ktoré potenciálne ohrozujú názorovú neutralitu týchto inštitúcií. V zmysle navrhovaného § 13c bude na budovách a v budovách štátnych orgánov a verejných inštitúcií zakázané vyvesovať, umiestňovať alebo inak zobrazovať symboly, ktoré nie štátnymi symbolmi Slovenskej republiky, vlajkami členských štátov Európskej únie alebo zástavami miest a obcí. Týmto zákazom sa predchádza situáciám, ktoré by mohli viesť k nežiaducemu politickému alebo ideologickému vyjadrovaniu v kontexte štátnych a verejných inštitúcií.
Zavedenie výnimiek z tohto zákazu bude umožnené prostredníctvom formálneho správneho aktu Ministerstva vnútra Slovenskej republiky alebo príslušného okresného úradu. Tento mechanizmus výnimiek zabezpečí, že v špecifických prípadoch bude možné zvážiť a povoliť použitie iných symbolov, avšak vždy na základe písomného rozhodnutia, čím sa zachová primeraná flexibilita a zároveň sa predíde svojvoľnému používaniu symbolov.
Navrhovaná novela taktiež prináša úpravy v oblasti sankcionovania porušení ustanovení týkajúcich sa používania štátnych symbolov. Zvýšenie maximálnej výšky pokút do 30 000 eur je výrazom odhodlania zabezpečiť, aby štátne symboly boli používané v súlade so zákonom a aby sa predišlo ich zneužívaniu alebo neadekvátnemu používaniu. Táto sankcia reflektuje potrebu zvýšenej ochrany štátnych symbolov a ich správneho používania v súlade s hodnotami, ktoré tieto symboly reprezentujú.
Predložený návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná. Návrh zákona mierny dopad na verejné financie, najmä v súvislosti s obstaraním štátnych vlajok a ich upevnením na štátne budovy. Návrh zákona nemá vplyv na podnikateľské prostredie, životné prostredie, informatizáciu, služby verejnej správy pre občana. Možno predpokladať pozitívne sociálne vplyvy a pozitívne vplyvy ani na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
B. Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1
Navrhovanou zmenou v § 8 ods. 1 sa rozširuje povinnosť označovania budov štátnou vlajkou. Pôvodné ustanovenie požadovalo označenie budov, kde sídlia štátne orgány, ozbrojené sily, bezpečnostné zbory, Hasičský a záchranný zbor a orgány územnej samosprávy. Novela pridáva povinnosť označiť štátnou vlajkou aj všetky budovy vo výlučnom vlastníctve štátu, s výnimkou budov, v ktorých sídlia diplomatické a konzulárne úrady tretích krajín. Táto zmena za cieľ zabezpečiť jednotnú reprezentáciu štátu prostredníctvom jeho symbolov na všetkých štátnych budovách, čím sa prispeje k posilneniu štátnej identity a zjednoduší identifikácia týchto inštitúcií.
Zabezpečenie a obstaranie štátnej vlajky, ako aj príslušenstva potrebného na jej riadne vyvesenie, bude povinnosťou toho štátneho orgánu alebo inštitúcie, v ktorej vlastníctve sa budova nachádza. V prípade, že budova je využívaná viacerými štátnymi orgánmi alebo inštitúciami, obstaranie vlajky a príslušenstva zabezpečí ten orgán alebo inštitúcia, ktorý je vlastníkom budovy, pokiaľ nedôjde k dohode medzi zainteresovanými štátnymi orgánmi alebo inštitúciami o inom riešení. Tento postup zaručuje, že povinnosť vyplývajúca z novely bude efektívne a jednotne napĺňaná, pričom sa súčasne predíde nejasnostiam ohľadom zodpovednosti za realizáciu tejto povinnosti.
K bodu 2
Navrhuje sa zavedenie nového § 13c, ktorý explicitne ustanovuje zákaz vyvesovania, umiestňovania alebo iného zobrazovania vlajok, zástav, symbolov alebo iných vizuálnych prvkov, ktoré nepredstavujú štátne symboly Slovenskej republiky, vlajky členských štátov Európskej únie alebo zástavy miest a obcí, na budovách a v priestoroch štátnych orgánov a verejných inštitúcií. Cieľom tohto ustanovenia je predísť situáciám, ktoré by mohli narušiť názorovú neutralitu uvedených inštitúcií, a zabezpečiť, aby verejný priestor nebol využívaný na propagáciu politických, ideologických alebo iných súkromných záujmov. Zároveň sa týmto opatrením posilňuje princíp neutralite verejných inštitúcií, čo je v súlade s ústavným poriadkom Slovenskej republiky.
Výnimky z tohto zákazu môže v odôvodnených prípadoch povoliť Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky alebo príslušný okresný úrad, v ktorého územnom obvode sa nachádza
budova, na ktorú sa výnimka žiada, prostredníctvom vydania formálneho správneho aktu. Tento mechanizmus výnimiek umožňuje prispôsobenie právnej úpravy špecifickým situáciám, pričom sa zachováva zásada právnej istoty a konzistentnosti v rámci právneho poriadku.
K bodu 3
Zmena v § 14 ods. 1 spočíva v doplnení sankcií za porušenie ustanovení nového § 13c. Maximálna výška pokuty za porušenie tohto ustanovenia sa stanovuje na 30 000 eur. Táto pokuta je zvolená s ohľadom na závažnosť porušenia, ktoré by mohlo viesť k narušeniu verejného poriadku a neutrality štátnych inštitúcií. Zavedením tejto sankcie sa očakáva zvýšenie dodržiavania pravidiel týkajúcich sa používania štátnych symbolov a ochrany verejných priestorov pred nežiaducimi prejavmi.
K Čl. II
Dôvodom na zvýšenie sankcií je skutočnosť, že v praxi sa vyskytujú prípady, kedy došlo k hanobeniu štátnych symbolov alebo ich znevažovaniu, pričom osoby zodpovedné za tieto činy vyviazli bez uloženia pokuty, alebo im bola uložená pokuta, ktorá nemala dostatočný preventívny ani represívny účinok. Takéto nedostatočné sankcie podkopávajú autoritu štátnych symbolov a ich úlohu ako reprezentantov suverenity Slovenskej republiky.
Vyššie sankcie majú zabezpečiť, že priestupky proti štátnym symbolom budú náležite postihované a že sa tým predíde ďalšiemu znevažovaniu týchto symbolov. Zároveň sa tým posilní preventívna funkcia sankčného mechanizmu, čím sa vytvorí účinnejšia ochrana štátnych symbolov. Navrhované zvýšenie pokút tak reflektuje potrebu prísnejšieho a efektívnejšieho postihu, ktorý bude odrádzať od porušovania pravidiel a prispeje k udržaniu dôstojnosti a rešpektu voči štátnym symbolom Slovenskej republiky.
Táto úprava za cieľ zaručiť, aby znevažovanie alebo neprimerané používanie štátnych symbolov bolo adekvátne postihované, a zároveň posilniť právny rámec, ktorý ochraňuje význam týchto symbolov v spoločenskom a verejnom živote. Zároveň sa zabezpečí, že osoby, ktoré porušia pravidlá týkajúce sa používania štátnych symbolov, budú čeliť sankciám, ktoré zodpovedajú závažnosti ich konania, čím sa posilní aj verejný poriadok a úcta k symbolom štátu.
K Čl. III
Navrhuje sa, aby tento zákon nadobudol účinnosť 1. marec 2025. Tento časový rámec poskytuje dostatočný priestor na prípravu a adaptáciu štátnych a verejných inštitúcií na nové povinnosti, ako aj na zabezpečenie implementácie nových ustanovení v praxi.
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch Slovenskej republiky a ich používaní v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení v znení neskorších predpisov.
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
– sociálnu exklúziu,
x
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
6. Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
x
A.3. Poznámky
Návrh zákona veľmi mierny dopad na verejné financie, najmä v súvislosti s nákupom štátnych vlajok a ich upevnení na štátne budovy. Návrh zákona nemá vplyv na podnikateľské prostredie, životné prostredie, informatizáciu, služby verejnej správy pre občana. Možno predpokladať pozitívne sociálne vplyvy a pozitívne vplyvy ani na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na zaujatie stanoviska Ministerstvu financií SR.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
1. Navrhovateľ zákona: poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Adam Lučanský, Rudolf Huliak, Andrej Danko a Dagmar Kramplová
2. Názov návrhu zákona: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch Slovenskej republiky a ich používaní v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení v znení neskorších predpisov.
3. Predmet návrhu zákona:
a) nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b)nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie,
Vzhľadom na to, že predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.