1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“), predkladá poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Roman Michelko.
Cieľom návrhu zákona je úprava legislatívneho rámca pre odpis budov, v ktorých sa poskytujú ubytovacie služby na základe zmluvy o ubytovaní a s nimi spojené služby. Úprava možnosti odpisu budov, v ktorých sa poskytujú ubytovacie služby, je krokom k zatraktívneniu podnikateľského prostredia v sektore cestovného ruchu a k zvýšeniu investícií do majetku. Investície do hmotného majetku v podobe budov sa stanú pre podnikateľské subjekty návratnejšie, a teda aj finančne atraktívnejšie. V prípade mnohých budov používaných na podnikateľské účely v sektore cestovného ruchu sa hovorí o nahromadenom investičnom dlhu. Naštartovanie investícií do budov bude mať pozitívny vplyv aj na stavebný sektor a s rastom oboch sektorov možno očakávať aj vyššie príjmy do štátneho rozpočtu. Z hľadiska daňových príjmov sa síce na začiatku v dôsledku vyšších odpisov odhaduje väčší výpadok príjmov, avšak tento výpadok bude súbežne kompenzovaný daňovými príjmami z rastu sektorov. Rovnaké ciele a pozitívne vplyvy na stavebný sektor a podnikateľské prostredie sa očakávajú aj v rámci právnej úpravy týkajúcej sa odpisovania budov pre šport a športových stavieb, ktoré sa majú využívať výlučne na účel vykonávania športu.
Návrh zákona bude mať krátkodobo negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy a pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie a pozitívne sociálne vplyvy z dôvodu pozitívnych vplyvov na zamestnanosť. Návrh zákona nebude mať vplyvy na životné prostredie, vplyvy na informatizáciu spoločnosti, vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu a ani vplyvy na služby verejnej správy pre občana.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, zákonmi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právne záväznými aktmi Európskej únie.
2
B. Osobitná časť
Čl. I
K bodu 1
Hlavným cieľom opatrenia byť podpora a obnova existujúcich budov, v ktorých sa poskytujú ubytovacie služby na základe zmluvy o ubytovaní podľa ustanovení § 754 759 Občianskeho zákonníka a s nimi spojené služby. V zmysle § 754 ods. 1 Občianskeho zákonníka sa za takéto budovy považujú predovšetkým hotely, nocľahárne, ubytovne a iné zariadenia.
Navrhovanou úpravou sa úhrn technického zhodnotenia a opráv vykonaných na budove, ktorá slúži na poskytovanie ubytovacích služieb a s nimi spojených služieb, bude považovať za iný majetok, ak úhrn technického zhodnotenia a opráv v príslušnom zdaňovacom období bude rovný alebo vyšší ako 10 % vstupnej ceny budovy (na ktorej sa technické zhodnotenia a opravy vykonali) stanovenej podľa § 25 ods. 1 a 2. Takýto úhrn technického zhodnotenia a opráv bude odpisovaný samostatne oddelene od budovy a zaradený do odpisovej skupiny 2 s dobou odpisovania 6 rokov.
Za iný majetok sa bude považovať aj úhrn hodnoty technického zhodnotenia a opráv vykonaných nájomcom na prenajatej budove slúžiacej na poskytovanie ubytovacích služieb na základe predchádzajúceho písomného súhlasu prenajímateľa, ak jednotlivé technické zhodnotenia a opravy vykonané v príslušnom zdaňovacom období nie uhradené prenajímateľom nájomcovi.
Rovnaká právna úprava sa vzťahuje aj na budovy pre šport a športové stavby využívané výlučne na účel výkonu športu, pod ktorými sa podľa prílohy vyhlášky Štatistického úradu Slovenskej republiky č. 323/2010 Z. z., ktorou sa vydáva Štatistická klasifikácia stavieb, rozumejú budovy pre šport zaradené do typu 1, oddielu 12, skupiny 126 a triedy 1265 a športové stavby zaradené do typu 2, oddielu 24, skupiny 241 a tried 2411 a 2412 s výnimkou rekreačných stavieb.
Trieda 1265 zahŕňa budovy na halové športy (basketbalové ihriská, bazény, telocvične, klziská, atď.) s miestami pre divákov (terasami, sedadlami) a miestnosťami pre účastníkov (šatňami a sprchami). Trieda 2411 zahŕňa napríklad športové ihriská na vonkajšie športy ako je futbal, basketbal, volejbal, ragby, na automobilové, motocyklové a bicyklové preteky, konské dostihy a vodné športy. Trieda 2412 vo vzťahu k ostatným športovým stavbám zahŕňa napríklad golfové ihriská a lanovkové dráhy.
K bodu 2
Navrhovanou úpravou sa umožňuje odpisovať budovy, v ktorých sa poskytujú ubytovacie služby na základe zmluvy o ubytovaní a s nimi spojené služby, počas polovice doby odpisovania ustanovenej pre odpisovú skupinu 6 pri použití rovnomerného spôsobu odpisovania.
Z navrhovaného znenia ustanovenia odseku 13 tak vyplýva možnosť daňovníka stanoviť si skrátenú dobu odpisovania, ktorá sa uplatní iba na tie budovy, ktoré podľa prílohy č. 1 k zákonu o dani z príjmov zaradené v odpisovej skupine 6 s dobou odpisovania 40 rokov. Poznámka pod čiarou k odkazu 119a odkazuje na ustanovenia § 754 759 Občianskeho zákonníka.
Občiansky zákonník v ustanovení § 754 ods. 1 in fine uvádza niektoré ubytovacie zariadenia, ktorých sa zmluva o ubytovaní týka. to najmä hotely, motely, penzióny, ubytovne a iné zariadenia ako kúpeľné alebo liečebné zariadenia, vysokoškolské internáty, kempingy a pod.
3
Účel, pre ktorý sa ubytovanie poskytuje, ovplyvňuje v konkrétnom prípade obsah právneho vzťahu.
Rovnaká právna úprava sa aplikuje aj na budovy pre šport a športové stavby, ktoré sa využívajú výlučne na účel výkonu športu, a pod ktorými sa podľa prílohy vyhlášky Štatistického úradu Slovenskej republiky č. 323/2010 Z. z., ktorou sa vydáva Štatistická klasifikácia stavieb, rozumejú budovy pre šport zaradené do typu 1, oddielu 12, skupiny 126 a triedy 1265 a športové stavby zaradené do typu 2, oddielu 24 a skupiny 241.
K bodu 3
Podľa prechodného ustanovenia § 52zzzb zákona o dani z príjmov sa ustanovenia § 26 ods. 13 a ods. 14 v znení účinnom od 1. januára 2025 prvýkrát použijú v zdaňovacom období začínajúcom najskôr 1. januára 2025, a to aj na majetok, ktorý bol odpisovaný podľa predpisu účinného do 31. decembra 2024, pričom už uplatnené odpisy sa spätne neupravujú.
K bodom 4 a 5
Úhrn technického zhodnotenia a opráv týkajúcich sa budov, v ktorých sa poskytujú ubytovacie služby a s nimi spojené služby, a budov pre šport a športových stavieb, ktoré sa využívajú na účel výkonu športu, je navrhovanou úpravou zaradený do prílohy č. 1 odpisovej skupiny 2 s dobou odpisovania 6 rokov.
Čl. II
Navrhuje sa dátum nadobudnutia účinnosti zákona 1. januára 2025.
4
Doložka
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu:
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
– sociálnu exklúziu,
x
rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
6. Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
x
7. Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
x
A.3. Poznámky
Návrh zákona predpokladá krátkodobo negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy a pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie a pozitívne sociálne vplyvy z dôvodu pozitívnych vplyvov na zamestnanosť. Návrh zákona nepredpokladá vplyvy na životné prostredie, vplyvy na informatizáciu spoločnosti, vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu a ani vplyvy na služby verejnej správy pre občana.
A.4. Alternatívne riešenia
Nepredkladajú sa.
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií Slovenskej republiky.
5
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona: Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky.
2.Názov návrhu zákona: Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov
3.Predmet návrhu zákona je upravený v práve Európskej únie:
a)v primárnom práve
-nie je,
b)v sekundárnom práve
-nie je,
c)v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie
-nie je.
Predmet návrhu zákona nie je v práve Európskej únie upravený, preto sa body 4 a 5 nevypĺňajú.