D ô v o d o v á s p r á v a
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Mária Kolíková, Marián Viskupič, Juraj Krúpa, Vladimíra Marcinková, Ondrej Dostál a Jana Bittó Cigániková.
Cieľom navrhovanej novely je znížiť hranice výšky škôd, ktoré sa novelou č. 40/2024 Z. z. účinnou od 6. augusta 2024 stali neprimerane vysoké, čo spôsobuje nespravodlivosť v aplikačnej praxi, a to na výšku, ktorá bola opakovane predmetom riadneho pripomienkového konania, a teda riadne odkonzultovaná s odbornou i laickou verejnosťou.
Navrhuje sa stanoviť hranicu výšky malej škody na sumu prevyšujúcu 500 eur, čo zohľadňuje aj infláciu, aj postavenie trestného práva ako prostriedku ultima ratio. Ďalej sa navrhuje stanoviť hranicu škody väčšej na sumu prevyšujúcu 5 000 eur, značnej škody na sumu prevyšujúcu 50 000 eur, škody veľkého rozsahu na sumu prevyšujúcu 250 000 eura a napokon škody mimoriadneho rozsahu na sumu prevyšujúcu 1 000 000 eur, čo považujú navrhovatelia za primerané a spravodlivé.
Taktiež sa zakotvuje pravidlo, že pri škode, rozsahu, prospechu prevyšujúceho sumu 1 000 000 eur sa dolná hranica trestnej sadzby zvyšuje o polovicu, čím sa zohľadní aj vysoká spoločenská nebezpečnosť trestných činov s naozaj vysokou škodou, rozsahom, resp. prospechom.
Predložený návrh zákona nebude mať vplyv na rozpočet verejnej správy ani na podnikateľské prostredie. Predložený návrh zákona nebude mať sociálne vplyvy, ani vplyvy na životné prostredie a informatizáciu spoločnosti. Návrh zákona taktiež nebude mať vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu a ani na služby verejnej správy pre občana.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
B.Osobitná časť
K čl. I
V dôvodovej správe novely č. 40/2024 Z. z., ktorá nadobudla v spojení s nálezom Ústavného súdu č. 402/2023 Z. z. účinnosť dňa 6. augusta 2024, bolo k danému novelizačnému bodu uvedené: “S ohľadom na aktuálnu spoločensko-ekonomickú situáciu (najmä inflácia) a jej porovnanie so stavom v r. 2005, ako aj s prihliadnutím na odhadovaný spoločensko-ekonomický vývoj v najbližšom období sa navrhuje určenie nových hraníc škody. Suma 266 eur v súčasnosti podstatne nižší význam ako v roku 2006 a znižovaním jej významu fakticky každoročne dochádza k automatickému zvyšovaniu trestnosti (menej závažné konanie je trestané rovnako prísne). Iba minimálna mzda od r. 2005 narástla o cca 240%. Inflácia sa aktuálne pohybuje okolo 10 %. Preto sa navrhuje na jednej strane zvýšiť sumu malej škody na sumu prevyšujúcu 700 eur. Následne sa primerane upravujú aj hranice väčšej škody (suma prevyšujúca 35 000 eur), značnej škody (suma prevyšujúca 350 000 eur) a škody veľkého rozsahu (suma prevyšujúca 700 000 eur) tak, aby aj pomocou jednotlivých hraníc škody bola v jednotlivých skutkových podstatách trestných činov vyjadrená spoločenská nebezpečnosť týchto trestných činov v súčasnej sociálno-ekonomickej situácii.”
Je možné súhlasiť s niektorými dôvodmi uvedenými v dôvodovej správe, ktoré sa týkajú zvýšenia hranice malej škody. S ohľadom na tieto dôvody je však primeraná výška malej škody škoda prevyšujúca sumu 500 eur. Uvedená hodnota 500 eur je výsledkom viacnásobného medzirezortného pripomienkového konania, na rozdiel od hodnoty 700 eur, ku ktorej nebola žiadna riadna verejná a vôbec nie odborná diskusia. Pokiaľ ide o zvyšovanie ďalších hraníc výšky škody, tam dané dôvody v takom rozsahu, aký uviedla vláda, neplatia, zvýšenie je skokovité, neprimerané, hrubo meniace trestnú politiku - predovšetkým v kombinácii so znižovaním trestných sadzieb - a ničím neodôvodnené. Neobstojí ani v komparácii s inými štátmi (napr. § 138 zákona č. 40/2009 Sb. Trestní zákoník). Preto sa navrhuje stanovenie týchto hraníc tak, ako boli viackrát navrhnuté a prekonzultované s odbornou i laickou verejnosťou v rámci medzirezortného pripomienkového konania. Škodou väčšou sa tak rozumie škoda prevyšujúca sumu 5 000 eur. Značnou škodou sa rozumie škoda prevyšujúca sumu 50 000 eur. Škodou veľkého rozsahu sa rozumie škoda prevyšujúca sumu 250 000 eur. Škodou mimoriadneho rozsahu sa rozumie škoda prevyšujúca sumu 1 000 000 eur.
Taktiež sa zakotvuje pravidlo, že pri škode, rozsahu, prospechu prevyšujúceho sumu 1 000 000 eur sa dolná hranica trestnej sadzby zvyšuje o polovicu, čím sa zohľadní aj vysoká spoločenská nebezpečnosť trestných činov s naozaj vysokou škodou, rozsahom, resp. prospechom.
K čl. II
Nadobudnutie účinnosti predloženého návrhu zákona sa navrhuje dňom vyhlásenia v zbierke zákonov.