D ô v o d o v á s p r á v a
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 301/2005 Z. z. Trestný poriadok v znení neskorších predpisov predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Mária Kolíková, Juraj Krúpa, Vladimíra Marcinková, Ondrej Dostál, Jana Bittó Cigániková a Marián Viskupič.
Cieľom predloženého návrhu zákona je umožniť rozhodnúť o odklade alebo prerušení výkonu rozhodnutia, proti ktorému podal minister spravodlivosti alebo generálny prokurátor dovolanie, len súdu - v súčasnosti toto oprávnenie aj minister spravodlivosti a generálny prokurátor.
Len súd je totiž nezávislý a nestranný. Výkon daného oprávnenia zo strany ministra spravodlivosti či generálneho prokurátora podľa aktuálnej právnej úpravy vníma citlivo aj verejnosť. Za účelom zabezpečenia nezávislého a nestranného rozhodovania aj v tejto veci sa preto navrhuje dané oprávnenie zveriť výlučne súdu.
Predložený návrh zákona nebude mať vplyv na rozpočet verejnej správy ani na podnikateľské prostredie. Predložený návrh zákona nebude mať sociálne vplyvy, ani vplyvy na životné prostredie a informatizáciu spoločnosti. Návrh zákona taktiež nebude mať vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu a ani na služby verejnej správy pre občana.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
B.Osobitná časť
K čl. I
Za účelom zabezpečenia nestranného a nezávislého rozhodovania sa navrhuje, aby mal oprávnenie rozhodnúť o odložení alebo prerušení výkonu rozhodnutia po podaní dovolania ministrom spravodlivosti či generálnym prokurátorom len súd, teda nie samotný minister spravodlivosti alebo generálny prokurátor. Súdom, ktorý bude príslušný na toto rozhodnutie, bude dovolací súd. Minister spravodlivosti a generálny prokurátor budú môcť dovolaciemu súdu podať návrh na odloženie či prerušenie výkonu rozhodnutia, nie však vydať samotné toto rozhodnutie. Dovolací súd môže po podaní dovolania zo strany ministra spravodlivosti alebo generálneho prokurátora rozhodnúť aj bez návrhu. Taktiež sa zavádza možnosť ministra spravodlivosti alebo generálneho prokurátora označiť návrh na odloženie či prerušenie výkonu rozhodnutia za obzvlášť naliehavý. V takom prípade bude o návrhu rozhodovať prvostupňový súd v lehote 10 dní. Ak návrhu tento súd nevyhovie, môže o ňom rozhodnúť dovolací súd.
K čl. II
Nadobudnutie účinnosti predloženého návrhu zákona sa navrhuje dňom vyhlásenia v zbierke zákonov.