DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Účelom predloženého návrhu zákona je novelizovať zákon č. 154/2001 Z. z. o prokurátoroch a právnych čakateľoch prokuratúry v znení neskorších predpisov (ďalej len
„zákon č. 154/2001 Z. z.”) tak, aby prokurátorom za podmienok ustanovených zákonom vznikol nárok na predčasné odchodné a výsluhový dôchodok. Ide o právnu úpravu reagujúcu na platné znenie § 137a zákona č. 154/2001 Z. z., ktoré ustanovuje, že „Výsluhový dôchodok
prokurátora ustanoví osobitný zákon." S cieľom zabrániť roztrieštenosti právnej úpravy vzťahujúcej sa na sociálne zabezpečenie prokurátorov sa navrhuje vypustiť § 137a zo zákona
č. 154/2001 Z. z. a túto blanketovú normu nahradiť právnou úpravou, ktorá doplní inštitút výsluhového dôchodku a s ním spojený inštitút predčasného odchodného do právnej úpravy ustanovenej zákonom č. 154/2001 Z. z.
Predložený návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a zákonmi a súčasne je v súlade s právom Európskej únie.
Návrh zákona zakladá vplyvy na rozpočet verejnej správy a vplyvy na podnikateľské prostredie. Návrh zákona nebude mať sociálne vplyvy, vplyvy na informatizáciu spoločnosti,
ani vplyv na životné prostredie a na služby verejnej správy pre občana.
B. Osobitná časť
K čl. 1:
K bodu 1:
Navrhovaná právna úprava 16 ods. 1 písm. b) ] súvisí so zavedením inštitútu predčasného odchodného (§ 125a) a výsluhového dôchodku prokurátora (§ 134 ods. 2 a 3).
Právna úprava ustanovená v § 16 upravuje inštitút vzdania sa funkcie prokurátora.
Navrhuje sa, aby medzi dôvody, pre ktoré sa prokurátor môže vzdať funkcie prokurátora, bol zaradený aj vznik nároku na výsluhový dôchodok prokurátora. Podľa navrhovanej právnej úpravy uvedenej v bode 16 134 ods. 2 a 3) zánik služobného pomeru prokurátora vzdaním sa funkcie prokurátora je jednou z podmienok na priznanie nároku na výsluhový dôchodok prokurátora.
K bodu 2:
Ide o legislatívno-technickú úpravu, ktorá súvisí s právnou úpravou uvedenou v bode 1 - označenie doterajšieho znenia § 16 ods. 1 písm. b) ako 16 ods. 1 písm. c).
K bodu 3:
Ide o legislatívno-technickú úpravu, ktorou sa aktualizujú poznámky pod čiarou k bodu 37 uvedenom v § 95 ods. 1 (základný plat prokurátora Generálnej prokuratúry Slovenskej republiky) a k bodu 38 uvedenom § 95 ods. 3 (priemerný plat prokurátora) odkazom na zákon č. 385/2000 Z. z. o sudcoch a prísediacich a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov 85 zákona č. 385/2000 Z. z. je s účinnosťou od 1. januára 2011 zrušený).
K bodu 4:
Ide o legislatívno-technickú úpravu, ktorá súvisí s právnou úpravou uvedenou v bode 5 125a), ktorá zavádza inštitút predčasného odchodného. Súčasne sa odstraňuje nedostatok platnej právnej úpravy tak, aby vyhlásenie prokurátora za mŕtveho malo rovnaké právne účinky ako jeho smrť.
K bodu 5:
Navrhovaná právna úprava § 125a nadväzuje na právnu úpravu ustanovenia § 125, ktorá upravuje odchodné prokurátorov.
Podľa § 125 ods. 1 prokurátorovi patrí odchodné vo výške päťnásobku jeho posledného mesačného základného platu v prípade, ak ho generálny prokurátor odvolá z funkcie zo zdravotných dôvodov, ktoré mu bránia vykonávať funkciu prokurátora po čas dlhší ako jeden rok. Takéto odchodné nepatrí prokurátorovi, ktorému patrí odchodné podľa § 125 ods. 2.
Podľa § 125 ods. 2 prokurátorovi patrí odchodné v prípade, ak mu zanikol služobný pomer prokurátora vzdaním sa funkcie z dôvodu nadobudnutia nároku na starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok, pri odvolaní z funkcie z dôvodu dosiahnutia veku 65 rokov alebo pri prerušení výkonu funkcie prokurátora podľa § 12 ods. 5. V takom prípade patrí prokurátorovi odchodné vo výške jeho posledného základného platu, ak jeho započítateľná prax dosiahla najmenej päť rokov. Táto výmera odchodného sa zvyšuje za každý ďalší skončený rok započítateľnej praxe do dosiahnutia 20 rokov započítateľnej praxe o 20 % základného platu prokurátora a za každý ďalší ukončený rok do dosiahnutia 24 rokov
započítateľnej praxe o 50 % základného platu. Za 25. rok a
každý ďalší ukončený rok
započítateľnej praxe sa odchodné zvyšuje o jeden základný plat, najviac však do výšky desaťnásobku naposledy určeného základného platu prokurátora.
Výkon funkcie prokurátora je náročný - je spojený so značnou psychickou záťažou
vyplývajúcou zo samotného charakteru činnosti prokurátora v trestnej oblasti i netrestnej oblasti. V záujme ochrany zdravia pred dlhodobo pôsobiacimi rizikovými faktormi sa navrhuje,
aby zákon priznal prokurátorovi právo na predčasné odchodné v prípade, ak funkciu prokurátora vykonával najmenej 20 rokov. Podmienkou na vznik nároku prokurátora na predčasné odchodné bude zánik funkcie prokurátora vzdaním sa funkcie v čase, keď ešte nemá nárok na starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok, a pritom je natoľko psychicky vyčerpaný výkonom funkcie prokurátora, že už nevládze riadne túto funkciu vykonávať.
Výška odchodného podľa § 125 ods. 2 závisí od dĺžky započítateľnej praxe, maximálne môže dosiahnuť desaťnásobok naposledy určeného základného platu prokurátora (za 28 rokov započítateľnej praxe).
Navrhuje sa, aby aj na výpočet výšky predčasného odchodného sa aplikovali pravidlá uvedené v § 125 ods. 2 125a ods. 2). To znamená, že prokurátorovi vznikne nárok na predčasné odchodné vo výške štyroch základných platov, ak funkciu prokurátora vykonával najmenej 20 rokov; maximálne však môže dosiahnuť predčasné odchodné vo výške 10 základných platov, ak funkciu prokurátora vykonával najmenej 28 rokov. Samozrejme, to platí iba v prípade, ak sa vzdá funkcie prokurátora v čase, keď ešte nemá nárok na starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok. V opačnom prípade - ak by mu služobný pomer zanikol vzdaním sa funkcie prokurátora z dôvodov vzniku nároku na starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok, vznikol by mu nárok na odchodné podľa §125 ods. 2, teda nie na predčasné odchodné podľa navrhovaného znenia § 125a ods. 1 a 2.
Základný plat na účely určenia výšky predčasného odchodného je definovaný v navrhovanej právnej úprave uvedenej v § 127 ods. 1 (spoločné ustanovenie k odchodnému, predčasnému odchodnému a úmrtnému).
Právne skutočnosti, ktoré sa budú posudzovať ako výkon funkcie prokurátora na účely predčasného odchodného, sa určia podľa navrhovanej právnej úpravy uvedenej v § 127 ods. 3.
K bodu 6:
Ide len o spresnenie platného znenia § 126 ods. 2 v nadväznosti na právnu úpravu uvedenú § 126 ods. 1, ktorá priznáva právo na úmrtné v prípade zániku služobného pomeru prokurátora smrťou alebo vyhlásením za mŕtveho.
K bodu 7:
Ide o legislatívno-technickú úpravu spoločného nadpisu pre § 127 a 128, ktorá súvisí s právnou úpravou uvedenou v bode 5 125a) upravujúcom predčasné odchodné ako osobitný nárok súvisiaci so zánikom služobného pomeru prokurátora. Podľa navrhovanej právnej úpravy uvedenej v § 125a predčasné odchodné sa bude vyplácať za podmienok ustanovených zákonom namiesto odchodného.
K bodu 8:
Podľa § 127 ods. 1 základným platom prokurátora na účely určenia výšky odchodného podľa § 125 je základný plat, na ktorý by mal prokurátor nárok, ak by bol vykonával funkciu v čase, keď mu vznikol nárok na odchodné.
Navrhuje sa, aby táto právna úprava sa vzťahovala aj na vymedzenie základného platu prokurátora na účely predčasného odchodného.
K bodu 9:
Podľa § 125 ods. 2 v spojení s § 127 ods. 2 výška odchodného závisí od počtu rokov započítateľnej praxe. To znamená, že pri zániku služobného pomeru prokurátora vzdaním sa funkcie z dôvodov nadobudnutia nároku na starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok, pri odvolaní z funkcie podľa § 15 ods. 3 písm. b) alebo pri prerušení výkonu funkcie prokurátora podľa § 12 ods. 5 patrí prokurátorovi odchodné vo výške jeho posledného základného platu, ak jeho započítateľná prax dosiahla najmenej päť rokov, najviac však vo výške desaťnásobku jeho základného platu, ak jeho započítateľná prax dosiahla najmenej 28 rokov.
So zreteľom na skutočnosť, že podľa navrhovanej právnej úpravy uvedenej v bode 5 jednou z podmienok na vznik nároku na predčasné odchodné je výkon funkcie prokurátora po dobu najmenej 20 rokov 125a ods. 1 písm. b)], v právnej úprave uvedenej v § 127 ods. 3 sa navrhuje, aby ako výkon funkcie prokurátora sa posudzoval čas uvedený v § 97 ods. 5, kde vymedzené právne skutočnosti, ktoré sa posudzujú ako výkon funkcie prokurátora na účely určenia dĺžky započítateľnej praxe, ako aj čas výkonu funkcie vyšetrovateľa prokuratúry a čas výkonu funkcie sudcu. Prokurátor, ktorý vykonával funkciu vyšetrovateľa prokuratúry alebo sudcu nepochybne získal skúsenosti, ktoré prínosom pre výkon funkcie prokurátora.
K bodu 10:
Podľa § 128 ods. 1 o odchodnom a úmrtnom rozhoduje služobný úrad. Navrhuje sa, aby služobný úrad prokurátora, t. j. Generálna prokuratúra Slovenskej republiky alebo príslušná krajská prokuratúra rozhodovala aj o predčasnom odchodnom podľa navrhovanej právnej úpravy uvedenej v bode 5 125a).
K bodu 11:
Podľa § 128 ods. 2 proti rozhodnutiu služobného úradu vo veciach odchodného a úmrtného možno podať do 15 dní odo dňa doručenia rozhodnutia služobného úradu
odvolanie, o ktorom rozhodne generálna prokuratúra. Ak služobným úradom prokurátora je generálna prokuratúra, o odvolaní proti rozhodnutiu služobného úradu rozhodne generálny prokurátor. Navrhuje sa, aby rovnaká právna úprava sa prijala aj vo vzťahu k predčasnému odchodnému uvedenému v bode 5 (§ 125a).
K bodu 12:
Podľa § 128 ods. 3 odchodné vyplatí služobný úrad v deň splatnosti posledného platu prokurátora. Navrhuje sa, aby rovnaká právna úprava sa prijala aj vo vzťahu k predčasnému odchodnému uvedenému v bode 5 (§ 125a).
K bodu 13:
Ide len o spresnenia platného znenia § 128 ods. 4 tak, aby vyhlásenie prokurátora za mŕtveho malo rovnaké právne účinky ako jeho smrť.
K bodu 14:
Dôvodom navrhovanej právnej úpravy uvedenej v § 128 ods. 5 je prijatie právnej úpravy, na základe ktorej sa na vyplatenie predčasného odchodného budú vzťahovať rovnaké pravidlá ako na vyplatenie odchodného alebo úmrtného, teda právna úprava uvedená v § 112 ods. 1 a 2.
K bodu 15:
Ide o legislatívno-technickú úpravu (nadpisu § 134), ktorá súvisí s navrhovanou právnou úpravou vzťahujúcou sa na výsluhový dôchodok prokurátora (§ 134 až 143).
K bodu 16:
Ustanovenie § 137a priznáva prokurátorom právo na výsluhový dôchodok s tým, že výsluhový dôchodok prokurátora upraví osobitný zákon. Navrhuje sa, aby táto blanketová norma bola zo zákona č. 154/2001 Z. z. vypustená a nahradená právnou úpravou, ktorá upraví podmienky vzniku nároku na výsluhový dôchodok prokurátora.
Právna úprava uvedená v § 134 ods. 1 priznáva prokurátorovi právo na príplatok za výkon funkcie prokurátora v prípade, ak jeho služobný pomer zanikne alebo sa mu preruší výkon funkcie prokurátora podľa § 12 ods. 5 (generálny prokurátor preruší výkon funkcie prokurátorovi, ktorý spĺňa podmienky na vznik nároku na príplatok za výkon funkcie prokurátora podľa § 134 ods. 1) a súčasne nárok na starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok.
V právnej úprave uvedenej v § 134 ods. 2 sa navrhuje, aby prokurátor, ktorý nemá nárok na príplatok za výkon funkcie prokurátora podľa § 134 ods. 1, a to z dôvodu, že ešte nespĺňa zákonné podmienky nároku na starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok, mohol požiadať o výsluhový dôchodok. Základnou podmienkou na priznanie výsluhového dôchodku bude zánik služobného pomeru prokurátora vzdaním sa funkcie prokurátora v prípade, ak o výsluhový dôchodok požiada prokurátor po 20 rokoch výkonu funkcie prokurátora. Navrhuje sa, aby výška výsluhového dôchodku bola 0,8 % za každý rok výkonu funkcie prokurátora 135 ods. 2 prvá veta navrhovanej právnej úpravy). Prokurátor, ktorému vznikne nárok na príplatok za výkon funkcie prokurátora podľa § 134 ods. 1, t. j. pri splnení zákonných podmienok nároku na starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok, nebude mať nárok na výsluhový dôchodok
[§ 134 ods. 2 písm. c) ] .
Inými slovami, suma výsluhového dôchodku prokurátora bude nižšia alebo rovnaká, ako by bola suma jeho príplatku k dôchodku prokurátora, pretože je určená pomerne
v závislosti od počtu rokov výkonu funkcie prokurátora a prokurátor splní podmienky na výsluhový dôchodok spravidla skôr ako podmienky vzniku nároku na príplatok za výkon funkcie prokurátora. Vznik nároku na príplatok za výkon funkcie prokurátora je totiž vždy viazaný na vznik nároku na starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok [právna úprava uvedená v navrhovanom znení § 134 ods. 2 písm. c) vylučuje súbeh výsluhového dôchodku a príplatku za výkon funkcie prokurátora]
Táto právna úprava zohľadňuje špecifický charakter povolania prokurátora, jeho
nebezpečnosť, psychickú záťaž, odbornú náročnosť spojenú s povinnosťou sústavne sa vzdelávať, ako aj mnohé obmedzenia, ktoré prokurátor a jeho rodinní príslušníci v bežnom živote. Aj touto právnou úpravou sa realizuje požiadavka vyplývajúca z Pravidiel o úlohe prokurátorov prijatých na 8. kongrese OSN o prevencii zločinnosti a zaobchádzania s páchateľmi, podľa ktorej zákonom musia byť zabezpečené spravodlivé podmienky služby prokurátorov, primerané odmeňovanie, zachovanie úradu (definitíva) a dôchodkové zabezpečenie.
Právna úprava uvedená v § 134 ods. 3 upravuje výsluhový dôchodok generálneho prokurátora. Zohľadňuje špecifický charakter funkcie generálneho prokurátora a jeho zodpovednosť za činnosť všetkých prokurátorov a zamestnancov prokuratúry.
Postavenie prokuratúry vymedzuje § 2 zákona č. 153/2001 Z. z. o prokuratúre (ďalej len „zákon č. 153/2001 Z. z."), podľa ktorého prokuratúra je samostatná hierarchicky usporiadaná jednotná sústava štátnych orgánov na čele s generálnym prokurátorom, v ktorej pôsobia prokurátori vo vzťahoch podriadenosti a nadriadenosti.
Všeobecnú pôsobnosť prokuratúry vymedzuje § 3 ods. 1 zákona č. 153/2001 Z. z., podľa ktorého prokuratúra chráni práva a zákonom chránené záujmy fyzických osôb, právnických osôb a štátu. Povinnosti prokuratúry v rámci plnenia úloh patriacich do jej pôsobnosti ustanovuje právna úprava uvedená v § 3 ods. 2 zákona č. 153/2001 Z. z., podľa ktorého prokuratúra je v rozsahu svojej pôsobnosti povinná vo verejnom záujme vykonať opatrenia na predchádzanie porušeniu zákonnosti, na zistenie a odstránenie porušenia zákonnosti, na obnovu porušených práv a vyvodenie zodpovednosti za ich porušenie. Pri výkone svojej pôsobnosti je prokuratúra povinná využívať zákonné prostriedky tak, aby sa bez akýchkoľvek vplyvov zabezpečila dôsledná, účinná a rýchla ochrana práv a zákonom chránených záujmov fyzických osôb, právnických osôb a štátu.
Pôsobnosť prokuratúry vykonávajú prokurátori v rozsahu ustanovenom v § 4 zákona č. 153/2001 Z. z., kde je zaradené aj trestné stíhanie osôb podozrivých zo spáchania trestných činov a dozor nad zachovávaním zákonnosti pred začatím trestného stíhania v rozsahu podľa osobitného zákona a v prípravnom konaní, dozor nad zachovávaním zákonnosti v miestach, kde držané osoby pozbavené osobnej slobody alebo osoby, ktorých osobná sloboda je obmedzená na základe rozhodnutia súdu alebo iného oprávneného štátneho orgánu, uplatňovanie prokurátorských oprávnení v konaní pred súdmi, zastupovanie štátu v konaní pred súdmi, ak tak ustanovuje osobitný zákon, dozor nad zachovávaním zákonnosti orgánmi verejnej správy v rozsahu ustanovenom týmto zákonom, uplatňovanie prokurátorských oprávnení v oblasti medzinárodnej spolupráce v rozsahu ustanovenom osobitnými zákonmi, medzinárodnými zmluvami vyhlásenými spôsobom ustanoveným zákonom a právne záväznými aktmi Európskej únie, podieľanie sa na príprave a realizácii preventívnych opatrení zameraných na predchádzanie porušovania zákonov a ostatných všeobecne záväzných právnych predpisov, podieľanie sa na odstraňovaní príčin a podmienok trestnej činnosti, na prevencii a na potláčaní kriminality, podieľanie sa na tvorbe právnych predpisov, ako aj plnenie ďalších úloh, ak tak ustanovuje osobitný zákon, medzinárodná zmluva vyhlásená spôsobom ustanoveným zákonom alebo právne záväzný akt Európskej únie.
Pôsobnosť generálneho prokurátora je ustanovená v § 10 16b zákona č. 153/2001 Z z. Táto právna úprava zveruje do pôsobnosti generálneho prokurátora právomoc riadiť a kontrolovať činnosť prokuratúry na všetkých stupňoch. Osobitne upravuje jeho právomoci vo vzťahu k Národnej rade Slovenskej republiky, vláde Slovenskej republiky, Ústavnému súdu Slovenskej republiky, Najvyššiemu súdu Slovenskej republiky a ďalším orgánom v rozsahu ustanovenom osobitnými zákonmi.
Z uvedenej právnej úpravy je zrejmé, že výkon funkcie generálneho prokurátora je náročný, vyžaduje vysokú odbornosť a psychickú odolnosť. Generálny prokurátor počas výkonu svojej funkcie, ako aj jeho rodinní príslušníci musia znášať rôzne obmedzenia i v bežnom živote. Funkcia generálneho prokurátora je spojená so značnými rizikami, je nebezpečná a nevyhnutne predstavuje značnú zdravotnú záťaž. V záujme ochrany zdravia generálneho prokurátora pred dlhodobo pôsobiacimi rizikovými faktormi sa navrhuje, aby zákon priznal generálnemu prokurátorovi právo na výsluhový dôchodok v rozsahu ustanovenom v § 134 ods. 3 s tým, že generálny prokurátor nebude mať nárok na príplatok za výkon funkcie prokurátora ustanovený v § 134 ods. 1 ani na výsluhový dôchodok podľa § 134 ods. 2.
K bodu 17:
Ide len o spresnenia právnej úpravy uvedenej v § 134 ods. 4 (pôvodne § 134 ods. 2) tak, aby vyhlásenie prokurátora za mŕtveho malo rovnaké právne účinky ako jeho smrť.
K bodu 18:
Ide o legislatívno-technickú úpravu právnej úpravy uvedenej v § 134 ods. 5, ktorá reaguje na označenie doterajšieho znenia odseku 2 ako odsek 4.
K bodu 19:
Ide o osobitnú právnu úpravu § 134 ods. 6 vzťahujúcu sa na pozostalých po generálnom prokurátorovi. Navrhuje sa, aby pozostalí po generálnom prokurátorovi, ktorému vznikol nárok na výsluhový dôchodok podľa navrhovaného znenia § 134 ods. 3, mali nárok na vdovský dôchodok alebo vdovecký dôchodok a sirotský dôchodok za rovnakých podmienok, ako pozostalí po ostatných prokurátoroch.
K bodu 20:
Ide o legislatívno-technickú úpravu spoločného nadpisu pre § 135 a 136, ktorá súvisí s právnou úpravou uvedenou v bode 16 134 ods. 2 a 3) upravujúcom výsluhový dôchodok prokurátora ako osobitnú dávku dôchodkového zabezpečia prokurátora, na ktorú by mal prokurátor nárok namiesto príplatku k dôchodku prokurátora (§ 134 ods. l).
K bodu 21:
V navrhovanej právnej úprave uvedenej v § 135 ods. 2 v prvej vete sa navrhuje, aby výška výsluhového dôchodku prokurátora, ktorý splní podmienky na jeho priznanie ustanovené v § 134 ods. 2, bola za každý rok výkonu funkcie prokurátora rovnaká, ako výška príplatku za výkon funkcie prokurátora, na ktorý by prokurátorovi vznikol nárok po splnení podmienok na jeho priznanie ustanovených v § 134 ods. 1, t. j. 0,8 % z priemerného platu prokurátora za každý rok výkonu funkcie prokurátora. Keďže navrhovaná právna úprava [bod 17 - 134 ods. 2 písm. c)] vylučuje súbeh výsluhového dôchodku a príplatku za výkon funkcie prokurátora, suma výsluhového dôchodku prokurátora bude nižšia alebo rovnaká, ako by bola suma jeho príplatku k dôchodku prokurátora, na ktorý by mu vznikol nárok po vzniku nároku na starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok.
V navrhovanej právnej úprave uvedenej v S 135 ods. 2 v druhej vete sa navrhuje, aby výška výsluhového dôchodku generálneho prokurátora sa rovnala základnému platu prokurátora generálnej prokuratúry, a to so zreteľom na náročnosť výkonu funkcie generálneho prokurátora, ktorá si vyžaduje vysokú odbornosť a psychickú odolnosť, na rôzne obmedzenia generálneho prokurátora a jeho rodinných príslušníkov nielen v profesionálnom, ale aj v bežnom živote, ako aj so zreteľom na skutočnosť, že funkcia generálneho prokurátora je spojená so značnými rizikami, je nebezpečná a predstavuje značnú zdravotnú záťaž.
Generálnemu prokurátorovi by vznikol nárok na takýto výsluhový dôchodok len prípade, ak by mu zanikol služobný pomer prokurátora vzdaním sa funkcie prokurátora po uplynutí najmenej štyroch rokov jeho funkčného obdobia 134 ods. 3 druhá veta (bod 17) v spojení s § 135 ods. 2 druhá veta (bod 20)]
K bodu 22:
Navrhovaná právna úprava uvedená v § 135 ods. 3 spresňuje doterajšiu právnu úpravu uvedenú v § 135 ods. 2 v nadväznosti na právnu úpravu uvedenú v § 135 ods. 1, ktorá sa vzťahuje na určenie výšky príplatku za výkon funkcie prokurátora. Súčasne sa navrhuje prijať rovnaké pravidlo aj vo vzťahu k výsluhovému dôchodku prokurátora, teda aby sa prokurátorovi priznala pomerná časť výsluhového dôchodku za každý aj začatý mesiac výkonu funkcie prokurátora, ak výkon funkcie prokurátora netrval celý kalendárny rok.
V právnej úprave uvedenej v § 135 ods. 4 sa navrhuje v nadväznosti na právnu úpravu uvedenú v § 134 ods. I a 2 a právnu úpravu uvedenú v § 135 ods. 1 a 2, aby výška príplatku za výkon funkcie prokurátora bola limitovaná 35 rokmi započítateľnej praxe a výšky výsluhového dôchodku prokurátora 35 rokmi výkonu funkcie prokurátora.
K bodu 23:
V právnej úprave uvedenej v § 135 ods. 5 sa navrhuje, aby priemerný plat prokurátora na účely určenia výšky výsluhového dôchodku prokurátora bol definovaný rovnako, ako priemerný plat prokurátora na určenie výšky príplatku za výkon funkcie prokurátora.
K bodu 24:
V právnej úprave uvedenej v § 135 ods. 6 sa navrhuje, aby výška príplatku k vdovskému dôchodku a príplatku k vdoveckému dôchodku sa určovala zo sumy výsluhového dôchodku prokurátora rovnako, ako podľa doterajšej právnej úpravy pri príplatku za výkon funkcie
prokurátora.
K bodu 25:
V právnej úprave uvedenej v § 135 ods. 7 sa navrhuje, aby výška príplatku k sirotskému dôchodku sa určovala zo sumy výsluhového dôchodku prokurátora rovnako, ako podľa doterajšej právnej úpravy pri príplatku za výkon funkcie prokurátora.
K bodu 26:
Ide len o spresnenie právnej úpravy uvedenej v § 135 ods. 8 tak, aby vyhlásenie prokurátora za mŕtveho malo rovnaké právne účinky ako jeho smrť.
K bodom 27 a 28:
Ide o legislatívno-technickú úpravu § 135 ods. 9, účelom ktorej je ustanoviť rovnaké pravidlá limitujúce výšku príplatkov k sirotským dôchodkom, bez ohľadu na to, či základom pre výpočet príplatku k dôchodku je príplatok za výkon funkcie prokurátora alebo výsluhový dôchodok prokurátora. Súčasne sa opravuje nesprávny odkaz na právnu úpravu uvedenú v doterajšom odseku 4 a spresňuje platné znenie aj vo vzťahu k vyhláseniu prokurátora za mŕtveho.
K bodom 29 až 31:
Ide o legislatívno-technickú úpravu § 136, ktorá súvisí so zavedením výsluhového dôchodku prokurátora v právnej úprave uvedenej v § 134 ods. 2 (bod 16). Navrhuje sa, aby aj výsluhový dôchodok prokurátora vyplácala Generálna prokuratúra Slovenskej republiky (odsek 1) a aby aj výsluhový dôchodok prokurátora sa valorizoval v prípade, ak sa zvýši priemerný plat prokurátora (odsek 2).
K bodu 32:
Ide o legislatívno-technickú úpravu (nadpisu § 137), ktorá súvisí s navrhovanou právnou úpravou vzťahujúcou sa na výsluhový dôchodok prokurátora 134 143), konkrétne nadpisu ustanovenia, ktoré upravuje zánik práva na príplatok za výkon funkcie prokurátora, výsluhový dôchodok prokurátora a príplatok k dôchodku pozostalých.
K bodu 33:
V § 137 ods. 1 sa navrhuje doplniť platnú právnu úpravu tak, aby právo na výsluhový dôchodok prokurátora zaniklo dňom smrti prokurátora.
K bodu 34:
V § 137 ods. 2 sa navrhuje prijať rovnakú právnu úpravu, aká platí vo vzťahu k príplatku za výkon funkcie prokurátora, t. j. aby v prípade, ak vznikne právo na výsluhový dôchodok prokurátora pred smrťou prokurátora a príplatok prokurátorovi nebol vyplatený, bola ustanovená postupnosť prechodu práva na vyplatenie splatných súm.
K bodu 35:
Ide o legislatívno-technickú úpravu § 137 ods. 4, ktorá súvisí s označením doterajšieho znenia § 134 ods. 2 ako § 134 ods. 4.
K bodu 36:
Platné znenie § 137a ustanovuje, že výsluhový dôchodok prokurátora ustanoví osobitný zákon. Ide o tzv. blanketovú normu, pretože odkazuje na zákon, ktorý do dnešného dňa nebol prijatý.
Vzhľadom na navrhovanú právnu úpravu uvedenú v § 134 ods. 2 a 3 (bod 16) sa navrhuje vypustiť § 137a.
K bodu 37:
So zreteľom na skutočnosť, že podľa navrhovanej právnej úpravy uvedenej v § 134 ods. 2 (bod 16) jednou z podmienok nároku na výsluhový dôchodok prokurátora je výkon funkcie prokurátora po dobu najmenej 20 rokov. V právnej úprave uvedenej v § 138 ods. 3 sa navrhuje, aby ako výkon funkcie prokurátora sa posudzoval čas uvedený v § 97 ods. 5, kde vymedzené právne skutočnosti, ktoré sa posudzujú ako výkon funkcie prokurátora na účely určenia dĺžky započítateľnej praxe, ako aj čas výkonu funkcie vyšetrovateľa prokuratúry a čas výkonu funkcie sudcu. Prokurátor, ktorý vykonával funkciu vyšetrovateľa prokuratúry alebo sudcu nepochybne získal skúsenosti, ktoré prínosom pre výkon funkcie prokurátora.
K bodom 38 a 39:
Ide o legislatívno-technickú úpravu súvisiacu so zavedením výsluhového dôchodku prokurátora v § 134 ods. 2 a 3 (bod 16), na základe ktorej nárok na výsluhový dôchodok prokurátora vznikne dňom splnenia podmienok ustanovených týmto zákonom 139 ods. 1) a nárok na jeho výplatu splnením podmienok ustanovených na vznik takého nároku a podaním žiadosti o priznanie výsluhového dôchodku prokurátora (§ 139 ods. 2).
K bodu 40:
Navrhovaná právna úprava § 140 ods. 2 zveruje do pôsobnosti Generálnej prokuratúry Slovenskej republiky právomoc rozhodovať o výsluhovom dôchodku prokurátora podľa S 134 ods. 2 a 3 (bod 16).
K bodom 41až 46:
Ide o legislatívno-technickú úpravu ustanovenia § 141, ktorá nadväzuje na zavedenie výsluhového dôchodku prokurátora v § 134 ods. 2 a 3 (bod 16).
K čl. 11:
Navrhuje sa, aby tento zákon nadobudol účinnosť 1. januára 2025