1
Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
Ministerstvo cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky predkladá návrh zákona o Fonde na podporu cestovného ruchu (ďalej len „návrh zákona“) do legislatívneho procesu na základe schváleného Programového vyhlásenia vlády Slovenskej republiky na roky 2023 2027.
Vláda Slovenskej republiky sa v Programovom vyhlásení vlády Slovenskej republiky na roky 2023 2027 zaviazala zriadiť Fond na podporu cestovného ruchu, ktorý predstavuje, podobne ako Fond na podporu športu, transparentný a efektívny nástroj na financovanie sektora cestovného ruchu s dôrazom na budovanie a rozvoj infraštruktúry cestovného ruchu, rešpektujúc aspekty ekonomickej, environmentálnej a sociálnej udržateľnosti.
Návrh zákona reaguje na potrebu rozvoja sektora cestovného ruchu a zamestnanosti v dôsledku následkov kríz spôsobených nepriaznivou situáciou spojenou s ochorením COVID-19, následkami vojny na Ukrajine, energetickou krízou a infláciou. Sektor cestovného ruchu napriek postupnému rastu stále zaostáva v medzinárodnom meradle a nedosahuje predkrízovú úroveň, a to napriek preukázateľným predpokladom a potenciálu, ktorými Slovenská republika, ako turistická destinácia disponuje. Zaostávanie v medzinárodnom meradle potvrdzujú aj štatistické ukazovatele o počte návštevníkov, ich prenocovaní v ubytovacích zariadeniach a priemernej dĺžke pobytu. V spojení s investičným dlhom poskytovateľov služieb cestovného ruchu a v dôsledku rastu ponuky turistických destinácií je potrebné podporiť budovanie a rozvoj infraštruktúry cestovného ruchu na Slovensku.
Cieľom predkladaného návrhu zákona je vytvorenie inštitúcie zabezpečujúcej transparentnú a efektívnu finančnú podporu projektov zameraných na ekonomickú, environmentálnu a sociálnu udržateľnosť cestovného ruchu a na infraštruktúru, ktorá slúži primárne na účely cestovného ruchu a udržateľného rozvoja regiónov.
Návrh zákona bude mať negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy a pozitívne aj negatívne vplyvy na podnikateľské prostredie. Návrh zákona nebude mať vplyvy na životné prostredie, manželstvo, rodičovstvo a rodinu, informatizáciu spoločnosti, sociálne vplyvy a ani vplyvy na služby verejnej správy pre občana.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, zákonmi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právne záväznými aktmi Európskej únie.
Účinnosť návrhu zákona sa navrhuje 1. januára 2025.
2
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Návrh zákona o Fonde na podporu cestovného ruchu
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia/ implementácia práva EÚ
V prípade transpozície/implementácie uveďte zoznam transponovaných/implementovaných predpisov:
Termín začiatku a ukončenia PPK
11. – 20. jún 2024
Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie
júl 2024
Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**
Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*
september 2024
2.Definovanie problému
Návrh zákona reaguje na potrebu rozvoja sektora cestovného ruchu a zamestnanosti v dôsledku následkov kríz spôsobených nepriaznivou situáciou spojenou s ochorením COVID-19, následkami vojny na Ukrajine, energetickou krízou a infláciou. Sektor cestovného ruchu napriek postupnému rastu stále zaostáva v medzinárodnom meradle a nedosahuje predkrízovú úroveň, a to napriek preukázateľným predpokladom a potenciálu, ktorými Slovensko, ako destinácia disponuje. Zaostávanie v medzinárodnom meradle potvrdzujú aj štatistické ukazovatele o počte návštevníkov, ich prenocovaní v ubytovacích zariadeniach a priemernej dĺžke pobytu. V spojení s investičným dlhom poskytovateľov služieb cestovného ruchu a v dôsledku rastu ponuky destinácií, je potrebné podporiť budovanie a rozvoj infraštruktúry cestovného ruchu na Slovensku.
3.Ciele a výsledný stav
Fond na podporu cestovného ruchu bude predstavovať transparentný a efektívny nástroj na financovanie sektora cestovného ruchu s dôrazom na budovanie a rozvoj infraštruktúry cestovného ruchu, rešpektujúc aspekty ekonomickej, environmentálnej a sociálnej udržateľnosti.
4.Dotknuté subjekty
Subjekty podnikajúce v cestovnom ruchu, obce, vyššie územné celky, organizácie cestovného ruchu (krajské a oblastné) a orgány štátnej správy.
5.Alternatívne riešenia
Alternatívnym riešením je nulový variant, t. j. neprijatie návrhu právneho predpisu. Tým by sa však nerealizoval reštart sektora cestovného ruchu a nesplnila by sa úloha, ktorá bola definovaná v Programovom vyhlásení vlády Slovenskej republiky na roky 2023-2027. V rámci infraštruktúry cestovného ruchu existuje v súčasnosti značný investičný dlh, ktorý je potrebné čo najefektívnejšie znižovať.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
7.Transpozícia/implementácia práva EÚ
Uveďte, či v predkladanom návrhu právneho predpisu dochádza ku goldplatingu podľa tabuľky zhody, resp. či ku goldplatingu dochádza pri implementácii práva EÚ.
Áno Nie
Ak áno, uveďte, ktorých vplyvov podľa bodu 9 sa goldplating týka:
8.Preskúmanie účelnosti
Preskúmanie účinnosti a účelnosti predkladaného materiálu bude vykonané o 3 roky po nadobudnutí účinnosti materiálu. Kritériom pre preskúmanie bude počet slovenských a zahraničných turistov na Slovensku a ich porovnanie s predchádzajúcimi rokmi.
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
3
** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.
*** posudzovanie sa týka len zmien v I. a II. pilieri univerzálneho systému dôchodkového zabezpečenia s identifikovaným dopadom od 0,1 % HDP (vrátane) na dlhodobom horizonte.
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyv na dlhodobú udržateľnosť verejných financií v prípade vybraných opatrení ***
Áno
Nie
Vplyvy na limit verejných výdavkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Mechanizmus znižovania byrokracie
a nákladov sa uplatňuje:
Áno
Nie
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Materiál je posudzovaný podľa zákona č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Áno
Nie
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie k identifikovaným vplyvom a ich analýzam.
Ak predkladaný materiál marginálny (zanedbateľný) vplyv na niektorú zo sledovaných oblastí v bode 9 a z tohto dôvodu je tento vplyv označený ako žiadny vplyv, uveďte skutočnosti vysvetľujúce, prečo je tento vplyv marginálny (zanedbateľný).
Informácie v tejto časti slúžia na zhrnutie vplyvov alebo aj na vyjadrenie sa k marginálnym vplyvom a nie ako náhrada za vypracovanie príslušných analýz vybraných vplyvov.
V prípade, že je materiál posudzovaný podľa zákona č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších prepisov, uveďte internetový odkaz na tento proces.
11.Kontakt na spracovateľa
JUDr. Martin Sedlák, sekcia štátnej politiky a podpory cestovného ruchu MCRS SR
12.Zdroje
Na príprave návrhu zákona sa zúčastňovali zástupcovia Ministerstva cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky, bol komunikovaný s Protimonopolným úradom SR, využili sa dáta od Štatistického úradu SR.
4
Okrem informácií a údajov od uvedených osôb slúžili ako zdroje interné dokumenty Ministerstva cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky, ako aj poznatky z aplikačnej praxe a existujúcej platnej a účinnej právnej úpravy (zákon o fonde na podporu športu).
13.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. 105/2024
(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
K doložke vybraných vplyvov
Komisia odporúča predkladateľovi v Doložke vybraných vplyvov v časti 8. Preskúmanie účelnosti doplniť dátum a kritéria hodnotenia účelnosti predkladaného materiálu.
Odôvodnenie: Preskúmanie účelnosti sa nastavuje po určitom čase, aby sa zhodnotilo, či a na základe akých
kritérií bol cieľ naplnený.
Vyhodnotenie: Pripomienka bola akceptovaná a dopracovaná.
Komisia odporúča predkladateľovi v Doložke vybraných vplyvov v časti 5. Alternatívne riešenia doplniť alternatívne riešenia a/alebo nulový variant.
Odôvodnenie: V rámci alternatívnych riešení je potrebné uviesť minimálne nulový variant, t. j. analýzu súčasného
stavu, v rámci ktorej sa uvedú dôsledky vyplývajúce z dôvodu absencie právnej úpravy alebo nelegislatívneho materiálu, resp. z dôvodu ich neprijatia.
Vyhodnotenie: Pripomienka bola akceptovaná a dopracovaná.
K vplyvom na podnikateľské prostredie
Komisia žiada predkladateľa, aby do Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie do časti 3.3 Produktivita doplnil ako vplýva daný návrh zákona na produktivitu podnikateľských subjektov.
Odôvodnenie: Pokiaľ daný návrh zákona nevplýva na produktivitu predkladateľ by mal vyznačiť že sa
produktivita nemení. V prípade ak materiál bude vplývať na produktivitu je potrebné napísať aj krátky popis akým spôsobom.
Vyhodnotenie: Pripomienka bola akceptovaná a dopracovaná.
Komisia žiada predkladateľa o vyčíslenie nákladov, resp. úspor regulácie na podnikateľské prostredie v časti 3.1 Náklady regulácie Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie.
Vyhodnotenie: Pripomienka nebola akceptovaná. Regulácia nezavádza povinnosť pre všetky podnikateľské subjekty, len pre žiadateľov o príspevok na základe zverejnenej výzvy.
V doložke vybraných vplyvov je označený negatívny, rozpočtovo nezabezpečený vplyv na rozpočet verejnej správy, žiadny vplyv na rozpočet VÚC a obcí a negatívny vplyv na limit verejných výdavkov. V analýze vplyvov v tabuľke č. 1/A je kvantifikovaný nárast výdavkov v sume 30 mil. eur ročne od roku 2025 v kapitole MCRŠ SR v súvislosti s vytvorením a financovaním Fondu na podporu cestovného ruchu. Z tabuľky tiež vyplýva požiadavka na 10 zamestnancov fondu od roku 2025. Celý vplyv je uvedený ako nekrytý.
Do tabuľky č. 3 Komisia žiada doplniť vplyv na príjmy za novozriadený fondu na príslušné rozpočtové roky, t. j. orientačný návrh rozpočtu v členení v príjmovej časti na príjmy zo štátneho rozpočtu a príjmy z administratívnych poplatkov, prípadne iné odhadované príjmy fondu. V tejto súvislosti je potrebné príjmy aj výdavky fondu doplniť aj do tabuľky č. 1/A.
Vyhodnotenie: Pripomienka bola akceptovaná a dopracovaná.
V tabuľke č. 1/B by mal byť vplyv na limit verejných výdavkov uvedený v riadku Vplyv na limit verejných výdavkov ostatných subjektov verejnej správy. Zároveň Komisia upozorňuje, že v zmysle vyššie uvedenej pripomienky bude potrebné v tabuľke č. 1/B zohľadniť aj príjmy z administratívnych poplatkov, prípadne iných príjmov fondu.
Vyhodnotenie: Pripomienka bola akceptovaná a dopracovaná.
Vzhľadom na to, že fond je podľa § 23 ods. 6 oprávnený použiť na vlastnú prevádzku 5 % sumy príjmov, t. j. 1,5 mil. eur každoročne, ktoré by mali byť uhradené na účet fondu do 31. januára, v materiáli Komisia žiada vypustiť § 27 a výdavky na prípravu a zriadenie fondu v sume 200 000 eur hradiť v rámci prevádzkových výdavkov fondu. Zároveň Komisia upozorňuje, že suma 200 000 eur nie je zahrnutá v kvantifikácii v tabuľke č. 1/A. Uvedené je potrebné doplniť.
Vyhodnotenie: Pripomienka bola akceptovaná. Z návrhu zákona bolo vypustené ustanovenie § 27 ods. 2 týkajúce sa finančných prostriedkov určených na zabezpečenie prevádzky fondu vo výške 200 000 eur. Na prevádzku fondu budú použité výlučne finančné prostriedky tvoriace 5% z príspevku zo štátneho rozpočtu podľa § 24.
5
Navrhovaný priemerný mzdový výdavok (PMV) zamestnancov Fondu na podporu cestovného ruchu v predloženom materiáli v sume 2 400 eur je výrazne vyšší ako rozpočtovaný PMV na rok 2024 v obdobných subjektoch verejnej správy. Na porovnanie vo Fonde na podporu vzdelávania, Fonde na podporu umenia, Fonde na podporu kultúry národnostných menšín a Fonde na podporu športu je rozpočtovaný priemerný mzdový výdavok na rok 2024 na úrovni 1 846 eur. Komisia žiada o zreálnenie PMV v predkladanom materiáli na úroveň PMV v obdobných subjektoch verejnej správy.
Vyhodnotenie: Pripomienka bola akceptovaná a zohľadnená v analýze vplyvov na rozpočet VS.
14.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov zo záverečného posúdenia č. .......... (v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
6
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1/A
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2024
2025
2026
2027
Príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
20 050 000
20 050 000
20 050 000
Výdavky verejnej správy celkom
0
20 000 000
20 000 000
20 000 000
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
Rozpočtové prostriedky 0I3
0
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
spolufinancovanie
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z.
o rozpočtovej zodpovednosti
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z.
o rozpočtovej zodpovednosti
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy – Fond na podporu CR
0
20 050 000
20 050 000
20 050 000
Vplyv na počet zamestnancov
0
10
10
10
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
10
10
10
Vplyv na mzdové výdavky
0
221 520
221 520
221 520
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
221 520
221 520
221 520
Financovanie zabezpečené v rozpočte
0
20 000 000
20 000 000
20 000 000
v tom:
Iné ako rozpočtové zdroje – vlastné zdroje Fondu na podporu CR
0
50 000
50 000
50 000
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
0
0
0
0
Tabuľka č. 1/B
2024
2025
2026
2027
Vplyvy na limit verejných výdavkov verejnej správy celkom (v metodike ESA 2010)
0
20 050 000
20 050 000
20 050 000
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť / program zvlášť
0
0
0
0
z toho:
vplyv na limit verejných výdavkov ŠR MCRŠ SR/program 0I3
0
vplyv na limit verejných výdavkov ostatných subjekty verejnej správy
0
20 050 000
20 050 000
20 050 000
vplyv na limit verejných výdavkov ďalších súčastí rozpočtu verejnej správy
0
0
0
0
7
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Financovanie predkladaného materiálu je zabezpečené v rozpočte kapitoly Ministerstva cestovného ruchu a športu SR v jednotlivých rozpočtových rokoch v rámci schválených limitov výdavkov.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Akú problematiku návrh rieši? Kto bude návrh implementovať? Kde sa budú služby poskytovať?
Cieľom predkladaného návrhu zákona je vytvorenie inštitúcie zabezpečujúcej transparentnú a efektívnu finančnú podporu projektov zohľadňujúcich ekonomickú, environmentálnu a sociálnu udržateľnosť cestovného ruchu a projektov na infraštruktúry, ktorá slúži primárne na účely cestovného ruchu a udržateľného rozvoja regiónov.
.......................................................................................................................................................
2.2.2. Charakteristika návrhu:
zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
X iné
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 2
Odhadované objemy
Objem aktivít
r
r + 1
r + 2
r + 3
Indikátor ABC
Indikátor KLM
Indikátor XYZ
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
8
Uveďte najdôležitejšie výpočty, ktoré boli použité na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali. Predkladateľ by mal jasne odlíšiť podklady od kapitol a organizácií, aby bolo jasne vidieť základ použitý na výpočty.
Ministerstvo uskutočnilo prieskum súčasného stavu v oblasti cestovného ruchu, ktorého hlavným cieľom bolo vytvorenie podmienok, ktoré umožnia rozvoj udržateľnosti cestovného ruchu vo všetkých oblastiach do roku 2035. Pri stanovení výšky príspevku ministerstva do Fondu na podporu cestovného ruchu ministerstvo vychádzalo z identifikácie projektov a stupňa ich prípravy na realizáciu v oblasti cestovného ruchu:
1.Zásobníky projektov príslušných integrovaných územných stratégií (IÚS) v krajoch z Operačného programu Slovensko, ktoré súčasťou strategického plánovania jednotlivých VÚC
infraštruktúra
dopravná dostupnosť
rekonštrukcia a obnova ciest (I., II., III. triedy)
železnica: zastávky napr. Bešeňová
doplnková cyklo infraštruktúra: budovanie cyklotrás s dôrazom na prepájanie regionálnych trás na trasy európskeho významu
debarierizácia /informačná prístupnosť v prospech telesne postihnutých
vodohospodárske projekty
vodné zdrže, priehrady, budovanie čistiarní odpadových vôd ai.
športová infraštruktúra
budovanie a obnova športovísk
budovanie: golf, bežky, cyklo, kemping, karavaning, ai.
kúpeľný cestovný ruch
budovanie termál parkov, obnova, zvyšovanie kvality poskytovaných služieb
obnova kultúrno – historických objektov: hrady, zámky, kultúrne trasy, chodníky, kultúrne domy
využívanie prírodného potenciálu podzemia: geo turizmus, zmena nevyužívaných štôlní pre zážitkové formy turizmu
2.Informácie o plánovaných investičných projektoch realizovaných privátnym sektorom, samosprávami, prípadne inými stakeholdermi, so zameraním na budovanie základnej a podpornej infraštruktúry
cyklo infraštruktúra
budovanie a revitalizácia cyklotrás, cykloznačenie ai.
Doplnková infraštruktúra:
parkoviská, vyhliadkové veže
Info pointy a centrá, úschovne batožín
Kúpeľná infraštruktúra:
obnova existujúcej infraštruktúry
wellness
geotermálne sondáže, vrty napr. Margita Ilona
Budovanie a zvyšovanie úrovne:
ubytovacie kapacity
gastro prevádzky
požičovne: Rent Bike, car (východ SK)
3. Návrhy na iné riešenia a nástroje, ktoré prispejú k rastu výkonov cestovného ruchu
tvorba koncepčných a strategických dokumentov v sektore cestovného ruchu na úrovni VÚC, územné plánovanie forma AP ai.
legislatíva: aktualizácia a úprava existujúcej legislatívy pre podnikateľov, zjednotenie sadzby DPH ai.
znižovanie sadzby dane pre nízko kapacitných poskytovateľov ubytovania
legislatíva v oblasti nízko kapacitného ubytovania
9
otvorenie grantovej schémy pre incomingových tour operátorov
vytvorenie a schválenie zonácie národných parkov ako základného nástroja pre rozvoj cestovného ruchu v národných parkoch
zamestnanosť: zvyšovanie kvalifikácie
letecký koordinátor
spoločný projekt športu a veľkých športových podujatí a veľtrhov MICE
zvyšovanie kvality služieb
certifikácia sprievodcov, kvalifikačné karty sprievodcov cestovného ruchu
digi platformy
úroveň gastro a ubytovacích prevádzok
vybudovanie národného kongresového centra
vybudovanie SCB
Zdroje potrebné na realizáciu vyššie uvedených projektov v dlhodobom horizonte odhadované na úrovni 20 000 000 eur ročne.
Čo sa týka odôvodnenia počtu zamestnancov, uvedený počet desiatich osôb vyplynul z predbežne navrhovanej organizačnej štruktúry fondu na základe fungujúcich fondov, ako je Fond na podporu športu. Zamestnanci fondu budú mať na starosti najmä prijímanie a spracovanie žiadostí o financovanie, administratívne hodnotenie a kontrolu žiadostí, monitorovanie a hodnotenie schválených projektov, aby sa zabezpečila ich efektívna realizácia, zabezpečenie súladu s legislatívnymi a administratívnymi požiadavkami, kontrolu hospodárenia s prostriedkami fondu, vedenie účtovníctva, právny servis. Priemerný mzdový výdavok bol upravený v zmysle pripomienky z PPK na úroveň obdobnú ako na iných fondoch, explicitne definovanú v priemere vo výške 1 846 eur.
10
Tabuľka č. 3
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy Fond na podporu cestovného ruchu
Príjmy (v eurách)
2024
2025
2026
2027
poznámka
Daňové príjmy (100)1
Nedaňové príjmy (221)1
50 000
50 000
50 000
Granty a transfery (312001)1
20 000 000
20 000 000
20 000 000
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Vplyv na príjmy verejnej správy celkom
0
20 050 000
25 050 000
25 050 000
11
Tabuľka č. 4/A
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Vplyv na rozpočet kapitoly MCRaŠ SR
Výdavky (v eurách)
2024
2025
2026
2027
poznámka
Bežné výdavky (600)
20 000 000
20 000 000
20 000 000
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Tovary a služby (636001)2
Bežné transfery (641012)2
20 000 000
20 000 000
20 000 000
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Kapitálové výdavky (700)
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Vplyv na výdavky verejnej správy celkom
20 000 000
20 000 000
20 000 000
Vplyv na rozpočet Fond na podporu cestovného ruchu
Výdavky (v eurách)
2024
2025
2026
2027
poznámka
Bežné výdavky (600)
20 050 000
20 050 000
20 050 000
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
221 520
221 520
221 520
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
157 674
157 674
157 674
Tovary a služby (630)2
620 806
620 806
620 806
Bežné transfery (640)2
19 000 000
19 000 000
19 000 000
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Kapitálové výdavky (700)
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Vplyv na výdavky verejnej správy celkom
20 050 000
20 050 000
20 050 000
12
Tabuľka č. 4/B
Vplyv na limit verejných výdavkov Fondu na podporu cestovného ruchu
Vplyvy (v metodike ESA 2010)
2024
2025
2026
2027
poznámka
Kapitálové príjmy (230)
Bežné výdavky (600)
20 000 000
20 000 000
20 000 000
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
221 520
221 520
221 520
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
157 674
157 674
157 674
Tovary a služby (630)2
620 806
620 806
620 806
Bežné transfery (640)2
19 000 000
19 000 000
19 000 000
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Kapitálové výdavky (700)
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Vplyv na limit verejných výdavkov subjektu verejnej správy celkom
0
20 000 000
20 000 000
20 000 000
13
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy Fond na podporu cestovného ruchu
Zamestnanosť
2024
2025
2026
2027
poznámka
Počet zamestnancov celkom
10
10
10
z toho vplyv na ŠR
10
10
10
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
1 846
1 846
1 846
z toho vplyv na ŠR
1 846
1 846
1 846
Osobné výdavky celkom (v eurách)
0
379 194
379 194
379 194
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
221 520
221 520
221 520
z toho vplyv na ŠR
221 520
221 520
221 520
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
157 674*
157 674*
157 674*
z toho vplyv na ŠR
157 674
157 674
157 674
* výška odvodov je kumulatív 35,95 % z miezd 10 zamestnancov 79 636 eur a odvodov z odmeňovania členov správnej a dozornej rady (mimo kategórie 610) v sume 78 038 eur
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt. Ak sa týka rôznych skupín zamestnancov, je potrebné počty, mzdy a poistné rozpísať samostatne podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...).
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka.
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“.
14
2.2.5. Výpočet vplyvov na dlhodobú udržateľnosť verejných financií
Uveďte model, ktorý bol použitý na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky v dlhodobom horizonte, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali a boli v modeli zahrnuté. Popíšte použitý model spolu s jeho modifikáciami, ak boli pri výpočte vykonané.
Tabuľka č. 6
Vplyv na verejné financie
Dlhodobá udržateľnosť
d
d + 10
d + 20
d + 30
d + 40
Poznámka
Vplyv na výdavky v p. b. HDP
Vplyv na príjmy v p. b. HDP
Vplyv na bilanciu v p. b. HDP
Poznámka:
Písmeno „d“ označuje prvý rok nasledujúcej dekády.
Tabuľka sa vypĺňa pre každé opatrenie samostatne. V prípade zavádzania viacerých opatrení sa vyplní aj tabuľka obsahujúca aj kumulatívny efekt zavedenia všetkých opatrení súčasne.“
15
Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie
Názov materiálu: Návrh zákona o Fonde na podporu cestovného ruchu
Predkladateľ: Ministerstvo cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky
3.1 Náklady regulácie
3.1.1 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie
Tabuľka č. 1: Zmeny nákladov (ročne) v prepočte na podnikateľské prostredie (PP), vyhodnotenie mechanizmu znižovania byrokracie a nákladov, náklady goldplatingu1 na podnikateľské prostredie.
Nahraďte rovnakou tabuľkou po vyplnení Kalkulačky nákladov podnikateľského prostredia, ktorá je povinnou prílohou tejto analýzy a nájdete ju na
webovom sídle MH SR
, (ďalej len
„Kalkulačka nákladov“):
TYP NÁKLADOV
Zvýšenie nákladov v € na PP
Zníženie nákladov v € na PP
A. Dane, odvody, clá a poplatky, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality
B. Iné poplatky
C. Sankcie a pokuty
D. Nepriame finančné náklady
E. Administratívne náklady
Spolu = A+B+C+D+E
Harmonizácia práva EÚ
Zvýšenie nákladov v € na PP
Zníženie nákladov v € na PP
F. Úplná harmonizácia práva EÚ(okrem daní, odvodov, ciel a poplatkov, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality)
G. Goldplating
VÝPOČET PRAVIDLA 1in 2out:
IN
OUT
H. Náklady okrem výnimiek = B+D+E-F
1 Definícia goldplatingu je uvedená v bode 4 časti III. jednotnej metodiky.
16
3.1.2 Výpočty vplyvov jednotlivých regulácií na zmeny v nákladoch podnikateľov
Tabuľka č. 2: Výpočet vplyvov jednotlivých regulácií (nahraďte rovnakou tabuľkou po vyplnení Kalkulačky nákladov):
P.č.
Zrozumiteľný a stručný opis regulácie (dôvod zvýšenia/zníženia nákladov na PP a dôvod ponechania nákladov na PP, ktoré sú goldplatngom)
Číslo normy(zákona, vyhlášky a pod.)
Lokalizácia(§, ods., čl.,...)
Pôvod regulácie: SK/EÚ úplná harm./
Goldplating
Účinnosť regulácie
Kategória dotk. subjektov
Počet
dotk. subjektov spolu
Vplyv na 1 podnik. v €
Vplyv na kateg. dotk. subjekt. v €
Druh vplyvuIn (zvyšuje náklady) /
Out (znižuje náklady)
/ Nemení sa
1in
2out celkom
Goldplating celkom
17
3.1.3 Doplňujúce informácie k spôsobu výpočtu vplyvov jednotlivých regulácií na zmenu
nákladov
Osobitne pri každej regulácii s vplyvom na PP zhodnotenom v tabuľke č. 2 uveďte doplňujúce informácie tak, aby mohol byť skontrolovaný spôsob a správnosť výpočtov. Uveďte najmä, ako ste vypočítali vplyvy a z akého zdroja ste čerpali početnosti (uveďte aj link na konkrétne štatistiky, ak dostupné na internete). Jednotlivé regulácie môžu mať jeden alebo viac typov nákladov (A. Dane, odvody, clá a poplatky, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality, B. Iné poplatky, C. Sankcie, D. Nepriame finančné náklady, E. Administratívne náklady). Rozčleňte ich a vypočítajte v súlade s metodickým postupom.
3.1.4 Odôvodnenie goldplatingu podľa bodu 4 časti III jednotnej metodiky a ďalšie
doplňujúce informácie2
Požadované informácie uveďte osobitne ku každému identifikovanému goldplatingu (ku každej hodnotenej regulácii s goldplatingom osobitne).
Uveďte odôvodnenie goldplatingu z hľadiska jeho nespochybniteľnej nevyhnutnosti. Odôvodnenie doložte dôkladným hodnotením prínosov a nákladov. Uveďte zvážené alternatívne riešenia..
Zároveň uveďte konkrétne informácie súvisiace s kategóriou goldplatingu podľa jednotnej metodiky, najmä: na aké subjekty sa nad rámec navrhuje rozšíriť pôsobnosť smernice a z akého dôvodu; aké požiadavky sa navyšujú a na aké subjekty nad rámec minimálnych požiadaviek smernice; aká menej prísnejšia výnimka alebo úprava vyplývajúca zo smernice nebola využitá a prečo; z akého dôvodu sa navrhujú prísnejšie sankčné režimy; z akého dôvodu sa navrhuje skoršia transpozícia; z akého dôvodu sa ponechávajú v platnosti existujúce prísnejšie vnútroštátne požiadavky.
Využitie goldplatingu pri transpozícii alebo implementácii legislatívy je v zásade nežiadúce, keďže takýto postup môže viesť k zníženiu konkurencieschopnosti domácich podnikov v porovnaní s podnikmi z krajín, kde právne predpisy nie natoľko prísne. Využitie goldplatingu predkladateľom je preto prípustné iba vo výnimočných prípadoch, riadne odôvodnených a vysvetlených v analýze vplyvov na podnikateľské prostredie z hľadiska jeho nevyhnutnosti, spoločenského významu, nákladov, prekonzultovaných s dotknutými podnikateľmi a posúdených Komisiou.
2 Informácie sa uvádzajú iba v prípade, ak sa predkladaným návrhom regulácie vykonáva transpozícia smernice a bol identifikovaný goldplating podľa tabuľky zhody alebo sa vykonáva implementácia nariadenia s goldplatingom. Informácie sa uvádzajú aj v prípade (ak nejde o transpozíciu smernice alebo implementáciu nariadenia EÚ), ak sa predloženým návrhom odstraňuje goldplating, ktorého pôvod je v skoršom zachovaní existujúcej právnej úpravy (existujúcich vnútroštátnych požiadaviek).
18
3.2 Vyhodnotenie konzultácií s podnikateľskými subjektmi pred predbežným pripomienkovým konaním
Zástupcovia Ministerstva cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky vypracovali návrh zákona o Fonde na podporu cestovného ruchu (ďalej len „návrh zákona“), ktorý elektronickou formou zaslali dotknutým subjektom. Konzultácie boli realizované prostredníctvom elektronickej komunikácie, ako aj formou pracovného stretnutia (05. 06. 2024), ktorého sa zúčastnili zástupcovia nasledovných subjektov: Zväz cestovného ruchu Slovenskej republiky, Slovenská asociácia cestovných kancelárií a cestovných agentúr, Asociácia hotelov a reštaurácií Slovenska, LAVEX, Asociácia slovenských kúpeľov, Slovenská asociácia akvaparkov, kúpalísk a plavární, Slovenská asociácia campingu a caravaningu, Trinity hotels, Slovenský zväz vidieckej turistiky a agroturistiky.
Predmetom konzultácii neboli návrhy na zníženie nákladov regulácie na podnikateľské prostredie. Keďže dotknuté subjekty vyjadrili súhlas s návrhom zákona a nemali k nemu žiadne pripomienky ani návrhy, došlo k spoločnej dohode o predčasnom ukončení konzultácií s podnikateľskými subjektmi.
3.3 Vplyvy na konkurencieschopnosť a produktivitu
Cieľom návrhu zákona je zvýšenie konkurencieschopnosti subjektov cestovného ruchu pôsobiacich na území Slovenskej republiky s existujúcou ponukou služieb cestovného ruchu okolitých krajín. Prostredníctvom poskytnutia finančných prostriedkov formou príspevku sa očakáva zvýšenie kvality služieb a rozšírenie ponuky v prospech konečných spotrebiteľov.
Implementáciou opatrenia očakávame pozitívny vplyv aj na podniky zamerané na poskytovanie služieb a atrakcií v sektore cestovného ruchu, ktoré na základe implementácie princípov zodpovedného cestovného ruchu, digitalizácie a akceptácie princípov udržateľnosti dokážu zabezpečiť ekonomickú prosperitu podnikov a tým i životnej úrovne lokálneho obyvateľstva.
Dochádza k vytvoreniu resp. k zmene bariér na trhu?
Bude sa s niektorými podnikmi alebo produktmi zaobchádzať v porovnateľnej situácii rôzne (napr. špeciálne režimy pre mikro, malé a stredné podniky tzv. MSP)?
Ovplyvňuje zmena regulácie cezhraničné investície (príliv/odliv zahraničných investícií resp. uplatnenie slovenských podnikov na zahraničných trhoch)?
Ovplyvní dostupnosť základných zdrojov (financie, pracovná sila, suroviny, mechanizmy, energie atď.)?
Ovplyvňuje zmena regulácie inovácie, vedu a výskum?
Ak bol identifikovaný goldplating, prispieva k zníženiu konkurencieschopnosti a produktivity? Akým spôsobom?
Ako prispieva zmena regulácie k cieľu Slovenska mať najlepšie podnikateľské prostredie spomedzi susediacich krajín EÚ?
Konkurencieschopnosť:
Na základe uvedených odpovedí zaškrtnite a popíšte, či materiál konkurencieschopnosť:
X zvyšuje nemení znižuje
Produktivita:
19
Vplyv na produktivitu bude závisieť od obsahu konkrétnych výziev, v ktorých budú zadefinované konkrétne subjekty cestovného ruchu (nie vždy sa bude jednať o podniky) ako možní žiadatelia/prijímatelia finančných prostriedkov.
Aký má materiál vplyv na zmenu pomeru medzi produkciou podnikov a ich nákladmi?
Na základe uvedenej odpovede zaškrtnite a popíšte, či materiál produktivitu:
X zvyšuje nemení znižuje
Navrhovaná právna úprava zvyšuje produktivitu tým, že ponúka možnosť poskytnutia finančných prostriedkov na podporu cestovného ruchu. Cieľom právnej úpravy je motivovať fyzické a právnické osoby pôsobiace v oblasti cestovného ruchu k realizácií projektov zameraných na účely podpory ekonomickej, environmentálnej a sociálnej udržateľnosti a podpory výstavby, modernizácie a rekonštrukcie infraštruktúry cestovného ruchu na účel rozširovania a zvyšovania atraktivity územia Slovenskej republiky.
3.4 Iné vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie:
Prijatím návrhu zákona vznikne možnosť pre prijímateľov čerpať na základe vyhlásených výziev z predpokladaného objemu finančných prostriedkov 20 mil. eur za rok. Návrh zákona stanovuje bližšie podmienky poskytnutia príspevku na projekt, pričom rozlišuje tieto podmienky v závislosti od výšky poskytnutého príspevku, a to do a nad 5 000 000 eur. Na poskytnutie oboch príspevkov sa vyžaduje súhlas najmenej siedmich členov správnej rady. Na poskytnutie príspevku na projekt v sume vyššej ako 5 000 000 eur sa okrem tejto podmienky vyžaduje ešte schválenie poskytnutia príspevku vládou Slovenskej republiky.
Negatívny vplyv na podnikateľské prostredie:
Návrh zákona zavádza administratívny poplatok za konanie fondu pri spracovaní žiadosti, ktorý predstavuje úhradu nákladov fondu spojených s administráciou a vyhodnocovaním žiadostí. Z ekonomických dôvodov sa ďalej navrhuje nevracať preplatok z poplatku, ak jeho výška nepresiahne 5 eur. Administratívny poplatok sa platí vo výške 0,1 % z požadovaných finančných prostriedkov, najmenej však 20 eur a najviac 1 000 eur. Administratívnu záťaž predstavuje aj podmienka uchádzania sa o príspevok a s tým spojené vypracovanie žiadosti a štúdie uskutočniteľnosti, ak je žiadateľ o poskytnutie príspevku na projekt povinný štúdiu uskutočniteľnosti podľa navrhovanej právnej úpravy vypracovať.
20
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona: Ministerstvo cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky
2.Názov návrhu zákona: Zákon o Fonde na podporu cestovného ruchu
3.Predmet návrhu zákona je upravený v práve Európskej únie:
a)v primárnom práve
-čl. 3 ods. 1 písm. b) a čl. 107 109 Zmluvy o fungovaní Európskej únie (Ú. v. EÚ C 202, 7. 6. 2016),
b)v sekundárnom práve
-Nariadenie Komisie (EÚ) 2023/2831 z 13. decembra 2023 o uplatňovaní článkov 107 a 108 Zmluvy o fungovaní Európskej únie na pomoc de minimis (Ú. V. EÚ L 2831, 15.12.2023) v platnom znení,
gestor: Protimonopolný úrad Slovenskej republiky,
-Nariadenie Komisie (EÚ) č. 651/2014 zo 17. júna 2014 o vyhlásení určitých kategórií pomoci za zlučiteľné s vnútorným trhom podľa článkov 107 a 108 zmluvy (Ú. v. EÚ L 187, 26.6.2014) v platnom znení,
gestor: Protimonopolný úrad Slovenskej republiky,
-Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) (Ú. v. ES L 119, 4. 5. 2016) v platnom znení,
gestor: Úrad na ochranu osobných údajov Slovenskej republiky
c)v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie
-nie je.
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)uviesť lehotu na prebranie príslušného právneho aktu Európskej únie, príp. aj osobitnú lehotu účinnosti jeho ustanovení
-bezpredmetné,
b)uviesť informáciu o začatí konania v rámci „EÚ Pilot“ alebo o začatí postupu Európskej komisie, alebo o konaní Súdneho dvora Európskej únie proti Slovenskej republike podľa čl. 258 a 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie v jej platnom znení, spolu s uvedením konkrétnych vytýkaných nedostatkov a požiadaviek na zabezpečenie nápravy so zreteľom na nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1049/2001 z 30. mája 2001 o prístupe verejnosti k dokumentom Európskeho parlamentu, Rady a Komisie
-bezpredmetné,
c)uviesť informáciu o právnych predpisoch, v ktorých uvádzané právne akty Európskej únie prebrané, spolu s uvedením rozsahu ich prebrania, príp. potreby prijatia ďalších úprav
21
-bezpredmetné.
5.Návrh zákona je zlučiteľný s právom Európskej únie:
úplne.
22
DÔVODOVÁ SPRÁVA
B. OSOBITNÁ ČASŤ
K § 1
Ustanovenie vymedzuje predmet právnej úpravy tak, že sa týmto zákonom zriaďuje Fond na podporu cestovného ruchu ako právnická osoba na účel podpory ekonomickej, environmentálnej a sociálnej udržateľnosti cestovného ruchu a podpory infraštruktúry, ktorá slúži primárne na účely cestovného ruchu a udržateľného rozvoja regiónov.
Fond je zriadený zákonom s postavením verejnoprávnej inštitúcie. Fond predstavuje nástroj na podporu odolnosti a udržateľnosti cestovného ruchu a vytvára mechanizmy na rozvoj cestovného ruchu v regiónoch Slovenskej republiky ako všeobecne prospešný segment spoločnosti. Sídlo fondu sa navrhuje zriadiť v hlavnom meste Slovenskej republiky.
K § 2
Navrhované ustanovenie vymedzuje hlavné činnosti fondu, pod ktoré možno subsumovať najmä vytváranie podmienok pre návštevu destinácie, predĺženie pobytu turistov, zvyšovanie kvality služieb a ponuky produktov cestovného ruchu, a to prostredníctvom projektov podpory cestovného ruchu v priorizovaných oblastiach v súlade so schválenou národnou koncepciou rozvoja cestovného ruchu. Ostatné činnosti fondu budú zahŕňať spoluprácu s medzinárodnými organizáciami a zahraničnými inštitúciami pôsobiacimi v oblasti cestovného ruchu, kontrolu plnenia zmluvných záväzkov a vymáhania pohľadávok. Projekty budú schvaľované správnou radou ako štatutárnym orgánom fondu a následne budú fondom monitorované.
K § 3
Štruktúra fondu sleduje zaužívané organizačné zabezpečenie fungovania osobitných fondov v Slovenskej republike. Organizačná štruktúra fondu pozostávajúca zo správnej rady, dozornej rady a riaditeľa vytvára optimálne podmienky na efektívne a transparentné riadenie fondu.
K § 4
Najvyšším orgánom fondu je správna rada, ktorá riadi činnosť fondu. Správna rada ako kolektívny orgán fondu rozhoduje o všetkých záležitostiach fondu, ak nie zverené do pôsobnosti riaditeľa fondu alebo dozornej rady. V mene fondu je oprávnený konať predseda správnej rady, ktorý je štatutárnym orgánom fondu, a ktorého v čase jeho neprítomnosti zastupuje v rozsahu jeho práv a povinností podpredseda správnej rady. V prípade, ak predseda správnej rady nie je vymenovaný alebo sa výkon jeho funkcie skončí a ešte nebude vymenovaný nový predseda správnej rady, sa ustanovuje, že rozsah jeho práv a povinností, bude do vymenovania nového predsedu správnej rady vykonávať podpredseda správnej rady.
Správna rada schvaľuje základné dokumenty fondu ako je štatút fondu, organizačný poriadok fondu, rokovací poriadok správnej rady. Medzi ďalšie dokumenty schvaľované správnou radou patria krátkodobé a strednodobé ciele fondu, ktoré nadväzujú na národnú koncepciu rozvoja cestovného ruchu, ktorú vypracúva Ministerstvo cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“). Správna rada schvaľuje zásady poskytovania finančných prostriedkov formou príspevku a priority podpory udržateľného cestovného ruchu.
23
Ďalej schvaľuje zásady, spôsob a kritéria hodnotenia predkladaných žiadostí o poskytnutie príspevku na projekty. Na posudzovanie žiadostí o poskytnutie príspevku na účely podpory projektov zohľadňujúcich ekonomickú, environmentálnu a sociálnu udržateľnosť cestovného ruchu i na účely podpory projektov výstavby, modernizácie a rekonštrukcie udržateľnej a odolnej infraštruktúry cestovného ruchu, správna rada zriaďuje odborné komisie. Následne vymenúva a odvoláva ich členov. Fond schvaľuje projekty v sume najviac 5 000 000 eur a navrhuje projekty, ktoré nad sumu 5 000 000 eur schvaľuje vláda Slovenskej republiky (ďalej len „vláda“). Riaditeľ fondu predkladá na schválenie správnej rade rozpočet fondu na príslušné rozpočtové obdobie, zmeny rozpočtu fondu počas príslušného rozpočtového obdobia, výročnú správu a účtovnú závierku fondu overenú audítorom. Vo vzťahu k rozhodovaniu správnej rady o nakladaní s majetkom fondu a o odpísaní pohľadávok fondu alebo o odpustení dlhu ide o špeciálnu úpravu oproti zákonu č. 176/2024 Z. z. o nakladaní s majetkom verejnoprávnych inštitúcií a o zmene zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 259/1993 Z. z. o Slovenskej lesníckej komore v znení zákona č. 464/2002 Z. z. v znení neskorších predpisov, kedy sa nevyžaduje písomný súhlas kolektívneho orgánu, nakoľko týmto kolektívnym orgánom je samotná správna rada fondu.
K § 5 až 7
Správna rada sa skladá z predsedu správnej rady a ôsmich členov správnej rady, ktorých vymenúva a odvoláva minister cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky (ďalej len „minister“). Spôsob vytvorenia a zloženia správnej rady zabezpečuje vyvážené rozhodovanie o smerovaní činnosti fondu a o rozpočtovaní jeho zdrojov za kooperácie zástupcu štátu, zástupcu združenia Samosprávne kraje Slovenska, zástupcu Združenia miest a obcí Slovenska, zástupcu záujmového združenia, ktoré združuje organizácie cestovného ruchu, zástupcu záujmového združenia, ktoré združuje právnické osoby pôsobiace v oblasti hotelierstva a reštaurácií na území Slovenskej republiky a zástupcu záujmového združenia, ktoré združuje právnické osoby podnikajúce v oblasti balneológie a liečebného kúpeľníctva na území Slovenskej republiky. Zložením a počtom členov správnej rady je zabezpečená účasť zástupcov všetkých oblastí pôsobiacich v oblasti cestovného ruchu. Navrhované zloženie správnej rady utvára priestor pre transparentný verejný a odborný dozor nad praktickou realizáciou činnosti fondu, ako aj pre hospodárne a efektívne nakladanie s finančnými prostriedkami. Ustanovujú sa obligatórne náležitosti pre výkon funkcie člena správnej rady. Člen správnej rady musí spĺňať nasledovné podmienky pre výkon funkcie člena správnej rady, a to mať trvalý pobyt v Slovenskej republike, mať spôsobilosť na právne úkony v plnom rozsahu a byť bezúhonný. Z dôvodu predchádzania konfliktu záujmov a v záujme objektívneho výkonu funkcie sa taxatívnym spôsobom upravuje nezlučiteľnosť funkcie člena správnej rady s vymedzenými funkciami a povolaniami. V prípade vzniknutej nezlučiteľnosti funkcií člen správnej rady bezodkladne písomne informovať predsedu správnej rady. Funkcia člena správnej rady je nezastupiteľná verejná funkcia a pre zabezpečenie jej odbornej činnosti a zvýšenie zodpovednosti jej rozhodovania je upravené aj finančné ohodnotenie výkonu funkcie člena správnej rady vo výške 1,5-násobku priemernej mesačnej mzdy v hospodárstve Slovenskej republiky zistenej Štatistickým úradom Slovenskej republiky za predchádzajúci kalendárny rok. Predsedovi správnej rady preto, že nesie väčšiu zodpovednosť v porovnaní s ostatnými členmi správnej rady, patrí popri mesačnej odmene aj funkčný príplatok. Funkčné obdobie člena správnej rady je 5 rokov, pričom zákon ustanovuje momenty skončenia členstva v správnej rade a zároveň taxatívne vymedzuje dôvody odvolania z funkcie, medzi ktoré patrí aj návrh predsedu vlády, združenia Samosprávne kraje Slovenska, zástupcu Združenia miest
24
a obcí Slovenska, ako aj návrh zástupcov záujmových združení, ktoré združujú organizácie cestovného ruchu, právnické osoby pôsobiace v oblasti hotelierstva a reštaurácií na území Slovenskej republiky a právnické osoby podnikajúce v oblasti balneológie a liečebného kúpeľníctva na území Slovenskej republiky, ktorí ak podali návrh na vymenovanie člena správnej rady, môžu podať aj návrh na jeho odvolanie. Ďalej sa upravuje situácia pre prípad nečinnosti subjektov, ktoré majú navrhovať členov správnej rady, v takom prípade rozhoduje minister aj bez návrhu, dôvodom je potreba funkčnej správnej rady. V nadväznosti na postavenie a kompetencie správnej rady upravené aj základné pravidlá a rozhodovanie správnej rady.
K § 8 až 10
Navrhované ustanovenia vymedzujú postavenie, právomoci a úlohy kontrolného orgánu fondu, ktorým je dozorná rada. Hlavnou úlohou dozornej rady je dohliadať nad činnosťou a plnením povinností fondu z hľadiska dodržiavania právnych predpisov a vnútorných predpisov fondu s dôrazom na efektívne, hospodárne, účinné a účelné vynakladanie finančných prostriedkov a nakladanie s majetkom fondu. Dozorná rada sa skladá z predsedu dozornej rady a dvoch členov dozornej rady, z ktorých jeden člen je menovaný na návrh Ministerstva financií Slovenskej republiky a jeden člen na návrh Najvyššieho kontrolného úradu Slovenskej republiky. Predsedu dozornej rady ako aj členov dozornej rady menuje a odvoláva minister. Rovnako ako pri správnej rade, tak aj v prípade dozornej rady sa upravuje situácia pre prípad nečinnosti subjektov, ktoré majú navrhovať členov dozornej rady. V takomto prípade rozhodne minister o vymenovaní aj bez návrhu. Zákon taxatívne vymedzuje podmienky, ktoré musí spĺňať každý člen dozornej rady. Nezlučiteľnosť výkonu funkcie v dozornej rade je rovnaká ako v prípade nezlučiteľnosti výkonu funkcie v správnej rade a súčasne člen dozornej rady nesmie byť členom správnej rady ani odbornej komisie. V prípade, ak nastane konflikt záujmov člena dozornej rady, je ustanovená povinnosť o tejto skutočnosti informovať predsedu správnej rady. Funkčné obdobie člena dozornej rady je 6 rokov, pričom zákon ustanovuje momenty skončenia členstva v dozornej rade a súčasne taxatívne vymedzuje dôvody odvolania z funkcie. Za výkon činnosti člena dozornej rady sa navrhuje mesačná odmena vo výške priemernej mesačnej mzdy v hospodárstve Slovenskej republiky zistenej Štatistickým úradom Slovenskej republiky za predchádzajúci kalendárny rok.
K § 11
S cieľom zvýšenia efektivity fungovania fondu sa zriaďuje orgán fondu, ktorým je riaditeľ. Riaditeľ je výkonným orgánom fondu, ktorého vymenúva a odvoláva správna rada schválením návrhu predsedu správnej rady na jeho vymenovania a odvolanie. Riaditeľ koná vo všetkých veciach v pôsobnosti fondu v rozsahu poverenia správnou radou a zabezpečuje organizačnú a administratívno-technickú činnosť fondu, riadi činnosť kancelárie, predkladá správnej rade ekonomické výstupy fondu a plní ďalšie úlohy v zmysle vnútorných predpisov fondu. Riaditeľ je v pracovnom pomere s fondom a činnosť vykonáva na základe zákona č. 552/2003 Z. z. o výkone práce vo verejnom záujme v znení neskorších predpisov tak, ako ostatní zamestnanci fondu. Ďalej sa ustanovuje, že funkcia riaditeľa bude nezlučiteľná s členstvom v správnej rade, dozornej rade, odbornej komisii a s funkciou verejných a ústavných činiteľov podľa § 5 ods. 6. Osobitne sa v zákone upravujú predpoklady na výkon funkcie riaditeľa a spôsoby zániku tejto funkcie. Ustanovuje sa lehota 30 dní na predloženie návrhu na vymenovanie nového riaditeľa v prípade zániku jeho funkcie.
25
K § 12
Na zabezpečenie organizačného, personálneho, administratívneho a technického zabezpečenia činnosti fondu sa zriaďuje kancelária. Kancelária zabezpečuje administratívnu a technickú podporu odborným komisiám a preskúmava úplnosť predkladaných žiadostí, ktoré následne predkladá odborným komisiám. Kancelária tiež vyzýva žiadateľov o doplnenie žiadosti, ak je žiadosť neúplná.
K § 13 a 14
Za účelom posudzovania žiadostí o poskytnutie príspevku na projekt zameraný na účel podľa § 1 ods. 1 fond zriaďuje odbornú komisiu. V prípade potreby spracovania väčšieho rozsahu výziev na predkladanie žiadostí o poskytnutie príspevku na projekt a samotných žiadostí, fond môže zriadiť i ďalšie odborné komisie. Medzi hlavné činnosti odbornej komisie patrí posudzovať žiadostí a navrhovať správnej rade podporu projektov vrátane výšky finančného príspevku, ktorý sa poskytnúť na daný projekt. Odborné komisie sa skladajú z predsedu a najmenej dvoch členov, ktorých vymenúva a odvoláva predseda správnej rady. Zákon taxatívne definuje podmienky, ktoré musí spĺňať člen odbornej komisie, ako aj nezlučiteľnosť výkonu funkcie s funkciou predsedu správnej rady, člena dozornej rady a funkciou riaditeľa. Ďalej sa v zákone upravuje skončenie členstva v odbornej komisii a ustanovuje sa, že ďalšie podrobnosti o členstve (napr. funkčné obdobie členov) a o požiadavkách na odbornosť členov odbornej komisie upraví štatút odbornej komisie, ktorý schvaľuje správna rada.
K § 15
Upravuje sa, že členovia správnej rady, dozornej rady a členovia odbornej komisie musia pri výkone svojej funkcie konať nestranne a nesmú uprednostniť osobný záujem pred verejným záujmom. Upravuje sa tiež konflikt záujmov vo vzťahu k členovi správnej rady. Ďalej sa v spoločných ustanoveniach ustanovuje, že činnosť zamestnancov kancelárie, riaditeľa a členov odborných komisií považuje za výkon práce vo verejnom záujme.
K § 16
Navrhovaná úprava predstavuje rámcovú úpravu poskytovania finančných prostriedkov fondom na základe výzvy alebo v prípade, ak pôjde pri poskytovaní finančných prostriedkov o štátnu pomoc alebo minimálnu pomoc, na základe výzvy vyhlásenej na základe účinnej schémy pomoci podľa § 7 zákona č. 358/2015 Z. z. o úprave niektorých vzťahov v oblasti štátnej pomoci a minimálnej pomoci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o štátnej pomoci) alebo ako pomoc ad hoc podľa § 8 zákona o štátnej pomoci, rešpektujúc pritom podmienky uvedené v čl. 107 a 108 Zmluvy o fungovaní Európskej únie.
Fond poskytuje finančné prostriedky prostredníctvom príspevku na projekt.
Navrhovaná právna úprava obsahuje vymedzenie výzvy na predkladanie žiadostí o podporu projektu, ktorá sa zverejňuje najmenej 30 dní pred termínom na doručenie žiadostí a zverejňuje sa na webovom sídle fondu. O poskytnutí príspevku rozhoduje správna rada fondu do 90 dní od termínu na doručenie žiadostí na základe návrhu odbornej komisie.
Správna rada rozhoduje aj o neposkytnutí príspevku. V takom prípade správna rada je povinná svoje rozhodnutie odôvodniť.
Návrh zákona ďalej upravuje podmienky neposkytnutia príspevku a podmienky, za ktorých je prijímateľ povinný príspevok vrátiť.
26
K § 17
Ustanovenie stanovuje bližšie podmienky poskytnutia príspevku na projekt, pričom rozlišuje tieto podmienky v závislosti od výšky poskytnutého príspevku, a to do a nad 5 000 000 eur. Na poskytnutie oboch príspevkov sa vyžaduje súhlas najmenej siedmich členov správnej rady. Na poskytnutie príspevku na projekt v sume vyššej ako 5 000 000 eur sa okrem tejto podmienky vyžaduje ešte schválenie poskytnutia príspevku vládou Slovenskej republiky.
Zároveň sa fond zaväzuje zabezpečiť poskytnutie príspevku na projekt do 60 dní od schválenia príspevku na projekt v závislosti od výšky sumy projektu.
K § 18
Žiadateľom o príspevok môže byť fyzická osoba, fyzická osoba podnikateľ alebo právnická osoba, ktoré spĺňajú podmienky výzvy.
Podmienky, ktoré musia žiadatelia spĺňať, bezúhonnosť, vrátane bezúhonnosti štatutárneho orgánu alebo člena štatutárneho orgánu, ak je žiadateľom právnická osoba, a nemožnosť požadovať finančné prostriedky na totožný projekt od iného subjektu. V odseku 3 definované ďalšie podmienky, za ktorých nie je možné žiadateľovi príspevok poskytnúť, ako napríklad nevysporiadané finančné vzťahy žiadateľa voči štátnemu rozpočtu, evidované nedoplatky voči daňovému úradu, colnému úradu, absencia existencie zápisu žiadateľa do registra partnerov verejného sektora, ak takúto povinnosť žiadateľ má, a podobne.
Ďalšou povinnosťou žiadateľa je predložiť štúdiu uskutočniteľnosti investície alebo koncesie v prípade, ak ide o projekt v sume viac ako 5 000 000 eur.
K § 19
Navrhované ustanovenie definuje proces predkladania a posudzovania žiadosti o poskytnutie príspevku ako aj jej povinné prílohy.
Po doručení žiadostí o poskytnutie príspevku, kancelária fondu overí, či žiadosť bola podaná oprávneným žiadateľom, formálnu správnosť žiadosti a jej úplnosť podľa výzvy, a to či žiadosť bola podaná riadne, včas a vo forme určenej fondom.
V prípade, ak žiadosť obsahuje nedostatky, kancelária vyzve žiadateľa na odstránenie nedostatkov v lehote, ktorá nesmie byť kratšia ako 5 pracovných dní. Pokiaľ žiadateľ výzve nevyhovie, kancelária žiadosť vyradí, o čom následne zašle informáciu žiadateľovi a informuje o tom správnu radu na zasadnutí.
Žiadosť, ktorá spĺňa zákonné náležitosti, je postúpená kanceláriou na posúdenie odbornej komisii, ktorá preskúma žiadosť po obsahovej stránke vrátane úplnosti rozpočtu projektu súlad žiadosti s podmienkami poskytovania príspevku na projekt. Ak odborná komisia zistí nesúlad žiadosti s podmienkami poskytovania príspevku na projekt, poskytnutie príspevku neodporučí. Pri výzvach, kde je možné žiadosť vyhodnotiť „administratívne“ na základe objektívnych overiteľných údajov možno upustiť od ich vyhodnocovania odbornou komisiou.
K § 20
Ustanovenie zavádza administratívny poplatok za konanie fondu pri spracovaní žiadosti, ktorý predstavuje úhradu nákladov fondu spojených s administráciou a vyhodnocovaním žiadostí. Z ekonomických dôvodov sa ďalej navrhuje nevracať preplatok z poplatku, ak jeho výška nepresiahne 5 eur. Zároveň sa týmto spôsobom zníži administratívna náročnosť vracania malých súm žiadateľom. Administratívne poplatky platené a vyberané podľa tohto zákona sú príjmom fondu.
27
K § 21
Ustanovenie špecifikuje zákonné náležitosti zmluvy o poskytnutí príspevku na projekt zameraný na účel podľa § 1 ods. 1. V záujme právnej istoty zmluvných strán ako aj zabezpečenia kontrolných a sankčných mechanizmov v prípade porušenia zmluvných povinností, zmluva musí mať písomnú formu.
K § 22
Návrhom sa upravuje poskytnutie mimoriadneho príspevku na základe osobitnej výzvy, ktorého primárnym účelom je zmierniť následky mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu vyhláseného na celom území Slovenskej republiky v sektore cestovného ruchu. Ustanovujú sa náležitosti osobitnej výzvy, ktorých výpočet je exemplifikatívny. Na mimoriadny príspevok sa primerane aplikujú ustanovenia § 16 21 (t. j. uplatnia sa napr. finančné limity, kedy sa vyžaduje schválenie vládou, kvórum na schválenie správnou radou, primerane sa aplikujú náležitosti zmluvy, atď.). Mimoriadny príspevok, ktorý je štátnou pomocou alebo minimálnou pomocou, môže fond poskytnúť na základe osobitnej výzvy vyhlásenej na základe účinnej schémy pomoci alebo ho môže poskytnúť ako pomoc ad hoc.
K § 23
Navrhované ustanovenia definujú financovanie fondu a zásady hospodárenia a nakladania s majetkom fondu. Hlavný zdroj financovania fondu predstavujú príspevky zo štátneho rozpočtu, úroky z vkladov v bankách, výnosy zo zmluvných sankcií, administratívne poplatky, dary, dobrovoľné príspevky a iné príjmy. Finančné prostriedky fondu sa vedú na samostatnom účte v Štátnej pokladnici. Výdavky fondu na vlastnú prevádzku najviac vo výške 5% fond uhrádza zo svojich príjmov, ktorými sú príspevky zo štátneho rozpočtu.
V záujme transparentnosti hospodárenia sa fondu ukladá povinnosť mať účtovnú závierku a výročnú správu overenú audítorom a po schválení správnou radou musia byť zverejnené v registri účtovných závierok.
Uvádza sa, že fond vykonáva kontrolu hospodárenia s prostriedkami fondu podľa zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
K § 24
Ustanovenia vymedzujú príspevky zo štátneho rozpočtu, ktoré budú fondu poskytované z rozpočtovej kapitoly ministerstva. Zo štátneho rozpočtu poskytuje ministerstvo na príslušné rozpočtové obdobie podľa zákona o štátnom rozpočte príspevok do fondu minimálne vo výške 20 000 000 eur. Ministerstvo poskytne fondu príspevok na základe zmluvy o poskytnutí príspevku.
K § 25
Upravuje sa účel spracúvania osobných údajov, okruh dotknutých osôb a zoznam osobných údajov, ktoré je fond oprávnený spracúvať tak, aby spracúvanie osobných údajov fondom bolo v súlade s nariadením Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) (Ú. v. ES L 119, 4. 5. 2016) v platnom znení a zákonom č. 18/2018 Z. z. o ochrane osobných údajov
28
a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Ustanovenie ďalej upravuje definíciu bezúhonnosti v zmysle tohto zákona ako aj jej preukazovanie.
K § 26
Spoločné ustanovenie rieši vzťah konaní podľa tohto zákona a správneho konania podľa osobitného predpisu tak, že konanie podľa tohto zákona, t. j. konanie o poskytnutí príspevku, na ktorý nie je právny nárok, nie je správnym konaním. Podľa všeobecného predpisu o správnom konaní postupuje fond pri doručovaní písomností.
K § 27
Prechodnými ustanoveniami sa upravujú termíny vymenovania členov správnej rady a dozornej rady, prvé zasadnutie správnej rady, vymenovanie členov odborných komisií a schválenie štatútu fondu.
K § 28
Navrhuje sa, aby zákon nadobudol účinnosť 1. januára 2025.
V Bratislave dňa 21. augusta 2024
Robert Fico
predseda vlády Slovenskej republiky
Dušan Keketi
minister cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky