1
NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
IX. volebné obdobie
413
VLÁDNY NÁVRH
ZÁKON
z ... 2024
o Fonde na podporu cestovného ruchu
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
§ 1
Fond na podporu cestovného ruchu
(1) Zriaďuje sa Fond na podporu cestovného ruchu (ďalej len „fond“) ako verejnoprávna inštitúcia na účel
a)podpory ekonomickej, environmentálnej a sociálnej udržateľnosti cestovného ruchu,
b)podpory výstavby, modernizácie a rekonštrukcie udržateľnej a odolnej infraštruktúry cestovného ruchu.
(2) Fond je právnická osoba so sídlom v Bratislave.
§ 2
Činnosť fondu
Fond vykonáva tieto činnosti:
a)poskytuje finančné prostriedky formou príspevku na projekt podpory cestovného ruchu1) (ďalej len „projekt“) na účel podľa § 1 ods. 1,
b)monitoruje podporené projekty,
c)spolupracuje s orgánmi verejnej správy a inými právnickými osobami a fyzickými osobami v záujme utvárania priaznivých podmienok udržateľného cestovného ruchu,
d)spolupracuje s medzinárodnými organizáciami a zahraničnými inštitúciami pôsobiacimi v oblasti cestovného ruchu,
e)kontroluje plnenie zmluvných záväzkov a vymáha pohľadávky zo zmluvných záväzkov zo zmlúv uzatvorených s prijímateľom príspevku na projekt (ďalej len „prijímateľ“),
f)uskutočňuje vzdelávacie aktivity a metodicko-poradenskú činnosť v oblasti cestovného ruchu.
1) § 2 písm. a) zákona č. 91/2010 Z. z. o podpore cestovného ruchu.
2
§ 3
Orgány fondu
Orgánmi fondu sú
a)správna rada,
b)dozorná rada,
c)riaditeľ.
§ 4
Správna rada
(1) Správna rada je najvyšším orgánom fondu. Správna rada riadi činnosť fondu a rozhoduje o všetkých záležitostiach fondu, ak nie sú zverené do pôsobnosti iného orgánu fondu.
(2) V mene fondu je oprávnený konať predseda správnej rady, ktorý je štatutárnym orgánom fondu. Predsedu správnej rady v čase neprítomnosti zastupuje v rozsahu jeho práv a povinností podpredseda správnej rady. Ak funkcia predsedu správnej rady nie je obsadená, do vymenovania nového predsedu správnej rady vykonáva funkciu predsedu správnej rady podpredseda správnej rady.
(3) Správna rada
a)schvaľuje zásady, spôsob a kritériá hodnotenia žiadostí o poskytnutie príspevku na projekt (ďalej len „žiadosť“),
b)schvaľuje zásady poskytovania príspevku na projekt a priority podpory udržateľného cestovného ruchu,
c)schvaľuje výzvy na predkladanie žiadostí (ďalej len „výzva“),
d)schvaľuje osobitné výzvy na predkladanie žiadostí na zmiernenie následkov mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu vyhláseného na celom území Slovenskej republiky v sektore cestovného ruchu (ďalej len „osobitná výzva“),
e)schvaľuje poskytnutie príspevku na projekt, ak ide o poskytnutie príspevku na projekt v sume najviac 5 000 000 eur,
f)navrhuje poskytnutie príspevku na projekt, ktorý schvaľuje vláda Slovenskej republiky (ďalej len „vláda“), ak ide o poskytnutie príspevku na projekt v sume prevyšujúcej 5 000 000 eur,
g)schvaľuje štatút fondu,
h)schvaľuje organizačný poriadok fondu, rokovací poriadok správnej rady, rokovací poriadok odborných komisií a ďalšie vnútorné predpisy fondu okrem rokovacieho poriadku dozornej rady,
i)rozhoduje o zriadení odborných komisií na posudzovanie žiadostí,
j)vymenúva a odvoláva členov odborných komisií,
k)vymenúva a odvoláva riaditeľa na návrh predsedu správnej rady,
l)schvaľuje na návrh riaditeľa a na základe stanoviska dozornej rady výročnú správu fondu a účtovnú závierku fondu overenú audítorom,2)
2)§ 19 zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov.
3
m)schvaľuje na návrh riaditeľa a na základe stanoviska dozornej rady rozpočet fondu na príslušné rozpočtové obdobie a zmeny rozpočtu fondu počas príslušného rozpočtového obdobia,
n)schvaľuje v nadväznosti na národnú koncepciu rozvoja cestovného ruchu3) krátkodobé a strednodobé ciele fondu,
o)rozhoduje o nakladaní s majetkom fondu,
p)rozhoduje o odpísaní pohľadávok fondu alebo o odpustení dlhu,
q)rozhoduje o návrhoch podľa § 8 ods. 2 písm. g) a vyjadruje sa k stanoviskám dozornej rady.
§ 5
Zloženie správnej rady a členstvo v správnej rade
(1) Správna rada deväť členov, ktorých vymenúva a odvoláva minister cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky (ďalej len „minister“).
(2) Minister vymenúva a odvoláva
a)predsedu správnej rady a jedného člena správnej rady,
b)jedného člena správnej rady na návrh predsedu vlády,
c)jedného člena správnej rady na návrh združenia Samosprávne kraje Slovenska,
d)jedného člena správnej rady na návrh Združenia miest a obcí Slovenska,
e)podpredsedu správnej rady na návrh Zväzu cestovného ruchu Slovenskej republiky,f) jedného člena správnej rady na návrh záujmového združenia, ktoré združuje organizácie cestovného ruchu,
g)jedného člena správnej rady na návrh záujmového združenia, ktoré združuje právnické osoby pôsobiace v oblasti hotelierstva a reštaurácií na území Slovenskej republiky,
h)jedného člena správnej rady na návrh záujmového združenia, ktoré združuje právnické osoby podnikajúce v oblasti balneológie a liečebného kúpeľníctva na území Slovenskej republiky.
(3) Za člena správnej rady možno vymenovať fyzickú osobu, ktorá
a)má trvalý pobyt na území Slovenskej republiky,
b)má spôsobilosť na právne úkony v plnom rozsahu a
c)je bezúhonná.
(4) K návrhu na vymenovanie člena správnej rady sa prikladá jeho
a)štruktúrovaný životopis,
b)písomný súhlas s vymenovaním za člena správnej rady.
(5) Ak osoby oprávnené podávať návrh podľa odseku 2 písm. b) h) na základe výzvy Ministerstva cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo cestovného ruchu“) v určenej lehote nepredložia návrhy na vymenovanie členov správnej rady, minister vymenuje členov správnej rady aj bez návrhu.
3)§ 4 písm. c) zákona č. 91/2010 Z. z. v znení neskorších predpisov.
4
(6) Funkcia člena správnej rady je nezlučiteľná s funkciou
a)prezidenta Slovenskej republiky,
b)poslanca Národnej rady Slovenskej republiky,
c)člena vlády,
d)štátneho tajomníka,
e)splnomocnenca vlády,
f)vedúceho ostatného ústredného orgánu štátnej správy,
g)generálneho tajomníka služobného úradu ministerstiev alebo ostatných ústredných orgánov štátnej správy,
h)predsedu a podpredsedu Najvyššieho kontrolného úradu Slovenskej republiky,
i)sudcu,
j)prokurátora,
k)člena dozornej rady.
(7) Člen správnej rady je povinný bezodkladne písomne oznámiť zmenu skutočností podľa odsekov 3 a 6 predsedovi správnej rady a ministrovi.
(8) Členovi správnej rady patrí za výkon funkcie mesačná odmena vo výške 1,5-násobku priemernej mesačnej mzdy v hospodárstve Slovenskej republiky zistenej Štatistickým úradom Slovenskej republiky za predchádzajúci kalendárny rok.
(9) Predsedovi správnej rady patrí za výkon funkcie predsedu správnej rady popri mesačnej odmene podľa odseku 8 aj funkčný príplatok vo výške tejto odmeny.
§ 6
Funkčné obdobie člena správnej rady
(1) Funkčné obdobie člena správnej rady je päť rokov.
(2) Funkčné obdobie člena správnej rady sa začína dňom jeho vymenovania.
(3) Členstvo v správnej rade zaniká
a)uplynutím funkčného obdobia,
b)vzdaním sa funkcie, a to dňom doručenia písomného oznámenia o vzdaní sa funkcie ministrovi, ak v oznámení nie je uvedený neskorší deň,
c)odvolaním z funkcie ministrom, a to dňom určeným v odvolaní z funkcie,
d)stratou bezúhonnosti,
e)dňom právoplatnosti rozhodnutia o obmedzení spôsobilosti na právne úkony alebo
f)smrťou alebo vyhlásením za mŕtveho.
(4) Minister odvolá člena správnej rady, ak
a)porušil závažným spôsobom tento zákon alebo vnútorné predpisy fondu,
b)vykonáva funkciu nezlučiteľnú s funkciou člena správnej rady podľa
§ 5 ods. 6
, alebo
c)podá návrh na odvolanie člena správnej rady ten, kto navrhol jeho vymenovanie.
5
(5) Minister môže odvolať člena správnej rady na návrh predsedu správnej rady, ak sa člen správnej rady nezúčastnil bez náležitého ospravedlnenia na troch po sebe nasledujúcich zasadnutiach správnej rady.
(6) Ak členstvo v správnej rade zanikne pred uplynutím funkčného obdobia z dôvodov podľa odseku 3 písm. b) f), nový člen správnej rady je vymenovaný na zvyšok funkčného obdobia toho člena správnej rady, ktorého vo funkcii nahradil.
§ 7
Zasadnutie a rokovanie správnej rady
(1) Správna rada je schopná uznášať sa, ak je prítomná nadpolovičná väčšina všetkých členov správnej rady.
(2) Správna rada rozhoduje uznesením. Ak § 17 neustanovuje inak, na prijatie
a) uznesenia správnej rady je potrebný súhlas nadpolovičnej väčšiny prítomných členov správnej rady,
b) štatútu fondu, rokovacieho poriadku správnej rady a organizačného poriadku fondu je potrebný súhlas nadpolovičnej väčšiny všetkých členov správnej rady.
(3) Zasadnutie správnej rady zvoláva predseda správnej rady najmenej desaťkrát v kalendárnom roku. Predseda správnej rady je povinný zvolať zasadnutie správnej rady, ak o to požiadajú najmenej traja členovia správnej rady alebo dozorná rada.
(4) Rokovanie správnej rady riadi predseda správnej rady a v čase jeho neprítomnosti podpredseda správnej rady alebo člen správnej rady poverený predsedom správnej rady.
(5) Zasadnutie správnej rady je verejné, ak správna rada nerozhodla, že jej zasadnutie je neverejné.
(6) Z každého zasadnutia správnej rady sa vyhotovuje zápis. Zápis zo zasadnutia správnej rady sa zverejňuje na webovom sídle fondu do 20 dní od zasadnutia správnej rady na čas do uplynutia jedného roka od skončenia funkčného obdobia príslušnej správnej rady.
(7) Podrobnosti o zasadnutí, rokovaní a rozhodovaní správnej rady upravuje rokovací poriadok správnej rady, ktorý sa zverejňuje na webovom sídle fondu.
§ 8
Dozorná rada
(1) Dozorná rada je kontrolný orgán fondu.
(2) Dozorná rada
6
a)dohliada na dodržiavanie povinností fondu podľa tohto zákona, osobitných predpisov4) a vnútorných predpisov fondu,
b)vykonáva kontrolu riadneho a účelného hospodárenia fondu, účelného rozdeľovania zdrojov fondu, použitia finančných prostriedkov a nakladania s majetkom fondu,
c)vypracúva stanovisko k návrhu rozpočtu, k účtovnej závierke a výročnej správe fondu; tieto stanoviská predkladá správnej rade,
d)zaujíma stanovisko k nakladaniu s majetkom fondu pred rozhodnutím správnej rady,
e)zaujíma stanovisko k návrhom na odpísanie pohľadávok fondu alebo na odpustenie dlhu pred rozhodnutím správnej rady,
f)oboznamuje písomne správnu radu s výsledkami svojej činnosti a so svojimi zisteniami,
g)podáva správnej rade návrhy na odstránenie zistených nedostatkov podľa osobitného predpisu,5)
h)schvaľuje rokovací poriadok dozornej rady.
(3) Členovia dozornej rady oprávnení nahliadať do všetkých účtovných, ekonomických, finančných a iných dokladov súvisiacich s hospodárením a nakladaním s majetkom fondu. Predseda správnej rady je povinný poskytnúť takéto doklady členom dozornej rady bezodkladne.
(4) Predseda dozornej rady sa zúčastňuje na zasadnutiach správnej rady a je oprávnený sa zúčastniť na zasadnutiach odborných komisií bez práva hlasovať.
(5) Zasadnutie dozornej rady zvoláva predseda dozornej rady najmenej raz za tri mesiace. Predseda dozornej rady bez zbytočného odkladu zvolá zasadnutie dozornej rady, ak o to požiada správna rada alebo minister.
§ 9
Zloženie dozornej rady a členstvo v dozornej rade
(1) Dozorná rada má troch členov, ktorých vymenúva a odvoláva minister.
(2) Minister vymenúva a odvoláva
a)predsedu dozornej rady,
b)jedného člena dozornej rady na návrh Ministerstva financií Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo financií“),
c)jedného člena dozornej rady na návrh Najvyššieho kontrolného úradu Slovenskej republiky.
(3) Ak osoba oprávnená podať návrh podľa odseku 2 písm. b) alebo písm. c) na základe výzvy ministerstva cestovného ruchu v určenej lehote nepredloží návrh na vymenovanie člena dozornej rady, minister vymenuje člena dozornej rady aj bez návrhu.
4)Napríklad zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákon č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
5)Zákon č. 357/2015 Z. z. v znení neskorších predpisov.
7
(4) Za člena dozornej rady možno vymenovať fyzickú osobu, ktorá
a)má spôsobilosť na právne úkony v plnom rozsahu,
b)je bezúhonná,
c) vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa v študijnom odbore ekonómia a manažment alebo právo,
d)má najmenej päťročnú odbornú prax v oblasti ekonómie, manažmentu alebo práva.
(5) K návrhu na vymenovanie člena dozornej rady sa prikladá
a)doklad o najvyššom dosiahnutom vzdelaní,
b)štruktúrovaný životopis,
c)doklad preukazujúci splnenie podmienky podľa odseku 4 písm. d),
d)písomný súhlas s vymenovaním za člena dozornej rady.
(6) Na nezlučiteľnosť funkcie člena dozornej rady sa vzťahuje
§ 5 ods. 6 písm. a) j)
. Funkcia člena dozornej rady je nezlučiteľná aj s členstvom v správnej rade a odborných komisiách.
(7) Člen dozornej rady je povinný bezodkladne písomne oznámiť zmenu skutočností podľa odsekov 4 a 6 predsedovi dozornej rady a ministrovi.
(8) Členovi dozornej rady patrí za výkon funkcie mesačná odmena vo výške priemernej mesačnej mzdy v hospodárstve Slovenskej republiky zistenej Štatistickým úradom Slovenskej republiky za predchádzajúci kalendárny rok.
§ 10
Funkčné obdobie člena dozornej rady
(1) Funkčné obdobie člena dozornej rady je šesť rokov.
(2) Funkčné obdobie člena dozornej rady sa začína dňom, ktorý nasleduje po dni zániku funkcie člena dozornej rady, na ktorého miesto bol vymenovaný, najskôr však dňom jeho vymenovania.
(3) Členstvo v dozornej rade zaniká
a)uplynutím funkčného obdobia,
b)vzdaním sa funkcie; výkon funkcie člena dozornej rady zaniká dňom doručenia písomného oznámenia o vzdaní sa funkcie ministrovi, ak v oznámení nie je uvedený neskorší deň,
c)odvolaním z funkcie; výkon funkcie člena dozornej rady zaniká dňom určeným v odvolaní z funkcie,
d) stratou bezúhonnosti,
e)dňom právoplatnosti rozhodnutia o obmedzení spôsobilosti na právne úkony alebo
f)smrťou alebo vyhlásením za mŕtveho.
(4) Minister odvolá člena dozornej rady, ak
a)porušil závažným spôsobom tento zákon alebo vnútorné predpisy fondu,
8
b)vykonáva funkciu nezlučiteľnú s funkciou člena dozornej rady podľa
§ 9 ods. 6
, alebo
c)podá návrh na odvolanie člena dozornej rady ten, kto navrhol jeho vymenovanie.
(5) Minister môže odvolať člena dozornej rady na návrh predsedu dozornej rady, ak sa člen dozornej rady nezúčastnil bez náležitého ospravedlnenia na troch po sebe nasledujúcich zasadnutiach dozornej rady.
(6) Ak členstvo v dozornej rade zanikne pred uplynutím funkčného obdobia z dôvodov podľa odseku 3 písm. b) f), nový člen dozornej rady je vymenovaný na zvyšok funkčného obdobia toho člena dozornej rady, ktorého vo funkcii nahradil.
§ 11
Riaditeľ
(1) Riaditeľ je výkonným orgánom fondu. Riaditeľa v čase jeho neprítomnosti zastupuje v rozsahu jeho práv a povinností ním poverený zástupca. Ak výkon funkcie riaditeľa zanikne podľa odseku 7, je predseda správnej rady povinný predložiť správnej rade návrh na vymenovanie nového riaditeľa do 30 dní odo dňa zániku výkonu funkcie riaditeľa.
(2) Riaditeľ koná vo všetkých veciach v pôsobnosti fondu v rozsahu poverenia správnou radou a
a)zabezpečuje organizačnú a administratívno-technickú činnosť fondu a riadi činnosť kancelárie,
b)predkladá správnej rade návrh na odpísanie pohľadávok fondu alebo návrh na odpustenie dlhu,
c)predkladá správnej rade na schválenie návrh vnútorných predpisov fondu podľa § 4 ods. 3 písm. g) a h),
d)predkladá správnej rade na schválenie návrhy na nakladanie s majetkom fondu,
e)predkladá správnej rade na schválenie návrh rozpočtu fondu, výročnú správu fondu a účtovnú závierku fondu,
f) plní ďalšie úlohy podľa tohto zákona a vnútorných predpisov fondu.
(3) Riaditeľ vykonáva funkciu v pracovnom pomere s fondom.
(4) Riaditeľ má právo zúčastňovať sa na zasadnutiach správnej rady.
(5) Funkcia riaditeľa je nezlučiteľná s členstvom v správnej rade, dozornej rade, odbornej komisii a s funkciou podľa
§ 5 ods. 6.
(6) Za riaditeľa možno vymenovať fyzickú osobu, ktorá
a)má spôsobilosť na právne úkony v plnom rozsahu,
b)je bezúhonná,
c)má vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa,
d)má najmenej trojročnú odbornú prax v oblasti riadenia,
e)nie je členom správnej rady, dozornej rady, odbornej komisie a nevykonáva funkciu podľa
§ 5 ods. 6
, alebo ak je členom správnej rady, dozornej rady, odbornej komisie
9
alebo vykonáva funkciu podľa
§ 5 ods. 6
, skončí členstvo v správnej rade, dozornej rade, odbornej komisii alebo výkon funkcie podľa
§ 5 ods. 6
do 30 dní od vymenovania.
(7) Výkon funkcie riaditeľa zaniká
a)vzdaním sa funkcie, a to dňom doručenia oznámenia o vzdaní sa funkcie predsedovi správnej rady,
b)odvolaním správnou radou na návrh predsedu správnej rady,
c)skončením pracovného pomeru s fondom,
d)stratou bezúhonnosti,
e)dňom právoplatnosti rozhodnutia o obmedzení spôsobilosti na právne úkony alebo
f)smrťou alebo vyhlásením za mŕtveho.
(8) Správna rada na návrh predsedu správnej rady odvolá riaditeľa, ak
a)porušil povinnosť, ktorá sa viaže na výkon jeho funkcie,
b)vykonáva funkciu alebo činnosť nezlučiteľnú s funkciou riaditeľa alebo
c) nevykonáva svoju funkciu najmenej tri po sebe nasledujúce kalendárne mesiace.
§ 12
Kancelária
(1) Kancelária vykonáva úlohy spojené s organizačným, personálnym, administratívnym a technickým zabezpečením činnosti fondu.
(2) Kancelária najmä preskúmava úplnosť predkladaných žiadostí a predkladá žiadosti na posúdenie príslušným odborným komisiám. Ak je žiadosť neúplná, kancelária vyzve žiadateľa o poskytnutie príspevku na projekt (ďalej len „žiadateľ“) na jej doplnenie.
§ 13
Odborné komisie
(1) Na posudzovanie žiadostí fond zriaďuje odborné komisie.
(2) Odborná komisia posudzuje žiadosti a navrhuje správnej rade podporu projektov vrátane výšky príspevku, ktorý sa má poskytnúť na konkrétny projekt.
(3) Odborná komisia sa pri svojej činnosti riadi svojím štatútom, ktorý schvaľuje správna rada.
§ 14
Členstvo v odbornej komisii
(1) Odborná komisia najmenej troch členov, ktorých vymenúva a odvoláva predseda správnej rady. Predsedom odbornej komisie môže byť aj člen správnej rady.
(2) Za člena odbornej komisie možno vymenovať fyzickú osobu, ktorá
a)má spôsobilosť na právne úkony v plnom rozsahu,
b)je bezúhonná a
10
c)spĺňa požiadavky na odbornosť podľa štatútu odbornej komisie.
(3) Funkcia člena odbornej komisie je nezlučiteľná s funkciou predsedu správnej rady, funkciou člena dozornej rady a funkciou riaditeľa.
(4) Členstvo v odbornej komisii zaniká
a)odvolaním z funkcie aj bez udania dôvodu,
b)vzdaním sa funkcie, a to dňom doručenia písomného oznámenia o vzdaní sa funkcie predsedovi správnej rady,
c) stratou bezúhonnosti,
d)dňom právoplatnosti rozhodnutia o obmedzení spôsobilosti na právne úkony alebo
e)smrťou alebo vyhlásením za mŕtveho.
(5) Ďalšie podrobnosti o členstve v odbornej komisii a o požiadavkách na odbornosť členov odbornej komisie upraví štatút odbornej komisie.
§ 15
Spoločné ustanovenia k orgánom fondu, zamestnancom kancelárie a členom odborných komisií
(1) Člen správnej rady, člen dozornej rady a člen odbornej komisie je povinný pri výkone svojej funkcie konať nestranne a zdržať sa uprednostnenia osobného záujmu pred verejným záujmom. Člen správnej rady je vylúčený z hlasovania vo veci, v ktorej by mohlo dôjsť ku konfliktu záujmov vzhľadom na vzťah člena správnej rady alebo jeho blízkej osoby k prejednávanej veci alebo k osobe žiadateľa.
(2) Členstvo v správnej rade, členstvo v dozornej rade a členstvo v odborných komisiách je nezastupiteľné.
(3) Na pracovnoprávne vzťahy zamestnancov kancelárie, riaditeľa a členov odborných komisií sa vzťahuje osobitný predpis.6)
(4) Členovia správnej rady a členovia dozornej rady majú právo na cestovné náhrady podľa osobitného predpisu.7)
Poskytovanie príspevku na projekt
§ 16
Všeobecné ustanovenia
(1) Príspevok na projekt poskytuje fond na základe výzvy. Príspevok na projekt, ktorý je štátnou pomocou alebo minimálnou pomocou, poskytuje fond na základe výzvy vyhlásenej na
6)Zákon č. 552/2003 Z. z. o výkone práce vo verejnom záujme v znení neskorších predpisov.
7)Zákon č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách v znení neskorších predpisov.
11
základe účinnej schémy pomoci8) alebo ho poskytuje ako pomoc ad hoc.9) Výzvu zverejňuje fond na svojom webovom sídle najmenej 30 dní pred termínom na doručenie žiadostí.
(2) Výzva obsahuje najmä
a)vymedzenie účelu, na ktorý sa príspevok na projekt poskytuje,
b)konkrétne podmienky poskytnutia príspevku na projekt vrátane minimálnej a maximálnej výšky príspevku,
c)vzor žiadosti,
d)doklady, ktoré sú prílohou žiadosti,
e)termín na doručenie žiadostí,
f)okruh oprávnených žiadateľov,
g)časový harmonogram vyhodnocovania žiadostí.
(3) Fond môže vo výzve ako podmienku poskytnutia príspevku na projekt určiť povinnosť žiadateľa písomne preukázať, že na financovanie projektu, na ktorý požaduje finančné prostriedky, zabezpečené spolufinancovanie z vlastných zdrojov alebo z iných zdrojov. Výšku spolufinancovania určí fond vo výzve.
(4) O poskytnutí príspevku na projekt rozhodne správna rada do 90 dní odo dňa uplynutia termínu na doručenie žiadostí na základe odporúčania odbornej komisie, ak § 19 ods. 10 neustanovuje inak. Správna rada rozhodne o poskytnutí príspevku na projekt alebo neposkytnutí príspevku na projekt.
(5) Rozhodnutie správnej rady podľa odseku 4 fond zverejní na svojom webovom sídle. Rozhodnutie správnej rady o neposkytnutí príspevku na projekt obsahuje aj odôvodnenie jeho neposkytnutia. Ak správna rada rozhodne inak, ako jej odporučila odborná komisia, svoje rozhodnutie odôvodní.
(6) Na poskytnutie príspevku na projekt nie je právny nárok. Proti rozhodnutiu podľa odseku 4 nemožno podať odvolanie.
(7) Príspevok na projekt sa poskytuje za podmienok ustanovených týmto zákonom. Príspevok na projekt, ktorý je štátnou pomocou alebo minimálnou pomocou, sa poskytuje za podmienok ustanovených týmto zákonom a v súlade s ustanoveniami osobitných predpisov v oblasti štátnej pomoci.10)
(8) Poskytnuté finančné prostriedky môže prijímateľ použiť výlučne na účel uvedený v zmluve o príspevku na projekt (ďalej len „zmluva“).
8)§ 7 zákona č. 358/2015 Z. z. o úprave niektorých vzťahov v oblasti štátnej pomoci a minimálnej pomoci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o štátnej pomoci).
9)§ 8 zákona č. 358/2015 Z. z.
10)Napríklad čl. 107 a 108 Zmluvy o fungovaní Európskej únie (Ú. v. C 202, 7. 6. 2016) v platnom znení, zákon č. 358/2015 Z. z.
12
(9) Príspevok na projekt nemožno poskytnúť na
a)úhradu záväzkov z predchádzajúcich rozpočtových rokov okrem úhrady záväzkov vzniknutých počas rozpočtového roka, v ktorom bola zverejnená výzva,
b)refundáciu výdavkov uhradených v predchádzajúcich rozpočtových rokoch okrem refundácie výdavkov uhradených počas rozpočtového roka, v ktorom bola zverejnená výzva,
c)splácanie úverov, pôžičiek a úrokov z prijatých úverov a pôžičiek,
d)úhradu daní a sankčných odvodov,
e)úhradu pokút,
f)výdavky nezahrnuté do rozpočtu projektu.
(10) Prijímateľ je povinný vrátiť príspevok na projekt alebo jeho časť v lehote určenej kanceláriou fondu, ak
a)použil príspevok na projekt v rozpore s dohodnutým účelom alebo
b)porušil povinnosť uvedenú v zmluve, ktorej porušenie je spojené s povinnosťou vrátenia finančných prostriedkov.
(11) Odvod, penále alebo pokutu za porušenie finančnej disciplíny pri nakladaní s finančnými prostriedkami fondu ukladá a vymáha Úrad vládneho auditu.11)
§ 17
Poskytnutie príspevku na projekt
(1) Fond poskytne príspevok na projekt v sume najviac 5 000 000 eur, ak za prijatie príslušného uznesenia správnej rady hlasovalo najmenej sedem členov správnej rady.
(2) Fond poskytne príspevok na projekt v sume prevyšujúcej 5 000 000 eur, ak
a)za prijatie uznesenia správnej rady hlasovalo najmenej sedem členov správnej rady a
b)poskytnutie príspevku na projekt na návrh fondu schváli vláda.
(3) Fond zabezpečí poskytnutie príspevku na projekt do 60 dní odo dňa schválenia
a)správnou radou, ak ide o projekt podľa odseku 1 alebo
b)vládou, ak ide o projekt podľa odseku 2.
§ 18
Žiadateľ
(1) Žiadateľom môže byť osoba, ktorá spĺňa podmienky výzvy.
(2) Príspevok na projekt možno poskytnúť žiadateľovi, ktorý
a)je bezúhonný; ak je žiadateľom právnická osoba, vyžaduje sa preukázanie bezúhonnosti aj vo vzťahu k štatutárnemu orgánu alebo členovi štatutárneho orgánu a
11)§ 4 zákona č. 357/2015 Z. z. v znení neskorších predpisov.
13
b)nežiada finančné prostriedky na ten istý projekt aj od iného subjektu alebo mu na tento projekt neboli poskytnuté finančné prostriedky od iného subjektu.
(3) Príspevok na projekt nemožno poskytnúť žiadateľovi,
a) voči ktorému je vedené konkurzné konanie, je v konkurze, v reštrukturalizácii alebo bol proti nemu zamietnutý návrh na vyhlásenie konkurzu pre nedostatok majetku,12)
b) ktorý je v likvidácii,13)
c) proti ktorému je vedený výkon rozhodnutia,14)
d) ktorý nemá vysporiadané finančné vzťahy voči štátnemu rozpočtu,
e) ktorý evidované nedoplatky voči daňovému úradu, colnému úradu, evidované nedoplatky na poistnom na sociálne poistenie a zdravotná poisťovňa eviduje voči nemu pohľadávky po splatnosti podľa osobitných predpisov,15)
f) ktorý nie je zapísaný v registri partnerov verejného sektora,16) ak ide o žiadateľa, ktorý má povinnosť zapisovať sa do registra partnerov verejného sektora.17)
(4) Žiadateľ je povinný predložiť štúdiu uskutočniteľnosti investície alebo štúdiu uskutočniteľnosti koncesie,18) ktorú plánuje uskutočniť, ak ide o projekt podľa
§ 17 ods. 2
.
(5) Žiadateľ, ktorému bol poskytnutý príspevok na projekt, ho nesmie previesť na inú osobu.
§ 19
Predkladanie a posúdenie žiadostí
(1) Žiadateľ v žiadosti uvedie, na aký účel a v akej sume žiada príspevok na projekt.
12) Zákon č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
13) § 70 až 75k Obchodného zákonníka.
14) Napríklad zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 233/1995 Z. z. o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti (Exekučný poriadok) a o zmene a doplnení ďalších zákonov v znení neskorších predpisov, zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
15) § 170 ods. 21 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení zákona č. 221/2019 Z. z.
Zákon č. 199/2004 Z. z. Colný zákon a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
§ 25 ods. 5 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení a o zmene a doplnení zákona č. 95/2002 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 221/2019 Z. z.
Zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
16) § 18 zákona č. 315/2016 Z. z. o registri partnerov verejného sektora a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
17) Zákon č. 315/2016 Z. z. v znení neskorších predpisov.
18)§ 4, 31 a 56 zákona č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
14
(2) Prílohou žiadosti je
a)popis a účel projektu,
b)celkový rozpočet projektu vrátane kalkulácie nákladov,
c)doklad o splnení podmienky podľa
§ 16 ods.
3, ak sa vyžaduje,
d)doklad o zriadení účtu žiadateľa v banke alebo v pobočke zahraničnej banky, na ktorý žiadateľ žiada poukázať príspevok na projekt,
e)potvrdenie o zaplatení administratívneho poplatku podľa
§
20,
f)čestné vyhlásenie žiadateľa, že proti nemu nie je vedený výkon rozhodnutia,
g)čestné vyhlásenie žiadateľa, že má vysporiadané vzťahy so štátnym rozpočtom,
h)iné doklady potrebné na posúdenie žiadosti uvedené vo výzve.
(3) Ak sa prílohy podľa odseku 2 predkladajú v inom ako štátnom jazyku Slovenskej republiky, žiadateľ je povinný predložiť aj ich úradný preklad do štátneho jazyka Slovenskej republiky; to neplatí, ak sú prílohy podľa odseku 2 vyhotovené v českom jazyku.19)
(4) Po doručení žiadosti kancelária overí, či žiadosť podal oprávnený žiadateľ podľa
§ 1
8, či žiadosť obsahuje prílohy podľa odseku 2 a či bola žiadosť podaná riadne, včas a vo forme určenej fondom vo výzve. Kancelária v rámci overenia žiadosti vykoná formálnu kontrolu žiadosti.
(5) Ak žiadosť nie je správne vyplnená, je neúplná alebo iné formálne nedostatky, kancelária písomne vyzve žiadateľa na doplnenie alebo na opravu žiadosti v lehote, ktorá nesmie byť kratšia ako päť pracovných dní odo dňa doručenia výzvy na doplnenie alebo na opravu žiadosti.
(6) Ak žiadateľ nedoplnil žiadosť alebo neodstránil nedostatky v lehote podľa odseku 5, kancelária vyradí žiadosť z posudzovania, túto skutočnosť písomne oznámi žiadateľovi a informuje o tejto skutočnosti správnu radu na jej najbližšom zasadnutí.
(7) Žiadosť, ktorá spĺňa náležitosti podľa odseku 4, kancelária postúpi na posúdenie odbornej komisii.
(8) Odborná komisia pri posudzovaní žiadostí preskúma obsah žiadosti vrátane úplnosti rozpočtu projektu a súlad žiadosti s podmienkami poskytovania príspevku na projekt. Ak podľa predloženého rozpočtu projektu odborná komisia zistí, že žiadosť nie je v súlade s podmienkami poskytovania príspevku na projekt, neodporučí správnej rade poskytnutie príspevku.
(9) Žiadosť predkladá odborná komisia s jej písomným hodnotením na rozhodnutie správnej rade.
(10) Na žiadosti vyhodnocované podľa kritérií a podmienok určených vo výzve, ktoré je možné vyhodnotiť na základe objektívne overiteľných údajov, sa odseky 7 až 9 nevzťahujú.
19)
§ 3
zákona Národnej rady Slovenskej republiky č.
270/1995 Z. z.
o štátnom jazyku Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
15
§ 20
Administratívny poplatok
(1) Za spracovanie žiadosti je žiadateľ povinný zaplatiť fondu administratívny poplatok.
(2) Administratívny poplatok je nevratný; preplatok z administratívneho poplatku sa nevracia žiadateľovi, ak jeho výška nepresiahne 5 eur.
(3) Administratívny poplatok sa platí vo výške 0,1 % z požadovaných finančných prostriedkov, najmenej však 20 eur a najviac 1 000 eur.
§ 21
Zmluva
(1) Príspevok na projekt sa poskytuje na základe písomnej zmluvy uzatvorenej medzi fondom a žiadateľom.
(2) Zmluva obsahuje
a)identifikačné údaje zmluvných strán,
b)bankové spojenie a číslo bankového účtu žiadateľa,
c)výšku schváleného príspevku na projekt,
d)účel, na ktorý sa príspevok na projekt poskytuje,
e)podmienky a termín použitia príspevku na projekt,
f)termín vyúčtovania príspevku na projekt,
g)termín vrátenia nepoužitých finančných prostriedkov a číslo bankového účtu fondu, na ktorý sa tieto finančné prostriedky vracajú,
h)termín poukázania výnosov z poskytnutých finančných prostriedkov fondu a číslo bankového účtu fondu, na ktorý sa tieto výnosy z poskytnutých finančných prostriedkov fondu poukazujú,
i)podmienky poskytnutia príspevku na projekt, ktorých nesplnenie je spojené s povinnosťou vrátenia finančných prostriedkov,
j)spôsob kontroly použitia príspevku na projekt,
k)výšku a spôsob preukazovania použitia finančných prostriedkov určených na spolufinancovanie, ak sa na uskutočnenie účelu príspevku na projekt spolufinancovanie vyžaduje,
l)záväzok používať dlhodobý majetok, na ktorý bol poskytnutý príspevok na projekt, a to aj ak nastane prevod vlastníctva dlhodobého majetku počas zmluvne určeného obdobia,
m)sankcie za porušenie zmluvných podmienok,
n)ďalšie dohodnuté náležitosti súvisiace s poskytnutím príspevku na projekt.
§ 22
Osobitné ustanovenia v čase mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu
16
(1) Fond môže na základe osobitnej výzvy poskytnúť príspevok na zmiernenie následkov mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu vyhláseného na celom území Slovenskej republiky v sektore cestovného ruchu (ďalej len „mimoriadny príspevok“). Mimoriadny príspevok, ktorý je štátnou pomocou alebo minimálnou pomocou, môže fond poskytnúť na základe osobitnej výzvy vyhlásenej na základe účinnej schémy pomoci8) alebo ho môže poskytnúť ako pomoc ad hoc.9)
(2) Osobitná výzva sa zverejňuje na webovom sídle fondu. Osobitná výzva obsahuje najmä
a)vymedzenie účelu, na ktorý sa mimoriadny príspevok poskytuje,
b)konkrétne podmienky poskytnutia mimoriadneho príspevku a jeho výšku,
c)vzor žiadosti,
d)doklady, ktoré sú prílohou žiadosti,
e)termín na doručenie žiadostí,
f)okruh oprávnených žiadateľov o poskytnutie mimoriadneho príspevku.
(3) Na mimoriadny príspevok sa § 16 až 21 použijú primerane.
Financovanie a hospodárenie fondu
§ 23
(1) Fond sústreďuje príjmy a realizuje výdavky súvisiace s činnosťou fondu na samostatnom účte v Štátnej pokladnici.20)
(2) Príjmy fondu tvoria najmä
a)príspevok zo štátneho rozpočtu podľa
§ 2
4,
b)výnosy zo sankcií za porušenie zmluvných podmienok,
c)príjmy z úrokov,
d)vratky nepoužitých finančných prostriedkov alebo neoprávnene použitých finančných prostriedkov poskytnutých fondom,
e)administratívne poplatky podľa
§ 20
,
f)príjmy z podnikateľskej činnosti,
g)dary a príspevky od iných osôb,
h)iné príjmy.
(3) Finančné prostriedky podľa odseku 2 písm. a) sa ich pripísaním na účet fondu považujú na účely podľa osobitného predpisu21) za vyčerpané.
(4) Finančné prostriedky môže fond poskytnúť len na účely podľa § 1 ods. 1 a použiť na vlastnú prevádzku podľa rozpočtu schváleného správnou radou. Fond je povinný pri poskytovaní a používaní prostriedkov zachovávať hospodárnosť a efektívnosť ich použitia.
20)§ 2a ods. 1 písm. m) zákona č.
291/2002 Z. z.
o Štátnej pokladnici a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
21)§ 19 zákona č. 523/2004 Z. z. v znení neskorších predpisov.
17
(5) Fond zostavuje rozpočet príjmov a výdavkov najmenej na tri rozpočtové roky. Príslušný kalendárny rok je rozpočtovým rokom fondu. Ak v príslušnom rozpočtovom roku fond nepoužije všetky finančné prostriedky, môže nevyčerpaný zostatok finančných prostriedkov použiť v nasledujúcich rozpočtových rokoch.
(6) Fond je oprávnený na vlastnú prevádzku použiť najviac 5 % sumy príjmov podľa odseku 2 písm. a).
(7) Fond vedie účtovníctvo podľa osobitného predpisu.22) Účtovná závierka a výročná správa fondu musia byť overené audítorom23) a po schválení správnou radou musia byť zverejnené najneskôr do konca šiesteho mesiaca nasledujúceho po skončení účtovného obdobia, za ktoré sa účtovná závierka zostavuje. Účtovnú závierku, výročnú správu a správu audítora ukladá fond do verejnej časti registra účtovných závierok24) najneskôr do konca šiesteho mesiaca nasledujúceho po skončení účtovného obdobia, za ktoré sa účtovná závierka zostavuje.
(8) Výročná správa fondu obsahuje
a)prehľad a vyhodnotenie plnenia činností fondu,
b)prehľad poskytnutých finančných prostriedkov,
c)zhodnotenie základných údajov obsiahnutých v účtovnej závierke,
d)stanovisko dozornej rady k účtovnej závierke a výsledku hospodárenia fondu,
e)ďalšie údaje určené správnou radou.
(9) Na nakladanie s majetkom fondu sa vzťahuje osobitný predpis,25) ak tento zákon neustanovuje inak. Fond môže vykonávať podnikateľskú činnosť v súlade s osobitným predpisom.25) Fond na podnikateľskú činnosť podľa predchádzajúcej vety nemôže použiť prostriedky podľa odseku 2 písm. a).
(10) Kontrolu hospodárenia s prostriedkami fondu vykonáva fond podľa osobitných predpisov.26)
§ 24
Príspevok do fondu
(1) Ministerstvo cestovného ruchu poskytuje fondu každoročne príspevok najmenej vo výške 20 000 000 eur do 31. januára.
22)Zákon č. 431/2002 Z. z. v znení neskorších predpisov.
23)Zákon č. 423/2015 Z. z. o štatutárnom audite a o zmene a doplnení zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov.
24)§ 23 zákona č. 431/2002 Z. z. v znení neskorších predpisov.
25) Zákon č. 176/2024 Z. z. o nakladaní s majetkom verejnoprávnych inštitúcií a o zmene zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 259/1993 Z. z. o Slovenskej lesníckej komore v znení zákona č. 464/2002 Z. z. v znení neskorších predpisov.
26)Zákon č. 523/2004 Z. z. v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 357/2015 Z. z. v znení neskorších predpisov.
18
(2) Ministerstvo cestovného ruchu poskytuje fondu príspevok podľa odseku 1 na základe zmluvy o poskytnutí príspevku.
Spoločné, prechodné a záverečné ustanovenia
§ 25
(1) Na účely vedenia evidencie žiadostí, žiadateľov a prijímateľov je fond oprávnený získavať a spracúvať osobné údaje fyzickej osoby, ktorá je žiadateľom alebo prijímateľom, vrátane osobných údajov štatutárneho orgánu alebo členov štatutárneho orgánu právnickej osoby, ktorá je žiadateľom alebo prijímateľom, v rozsahu meno, priezvisko, titul, dátum narodenia, adresa trvalého pobytu, číslo účtu vedeného v banke alebo v pobočke zahraničnej banky a ostatné údaje potrebné na plnenie úloh fondu.
(2) Pri spracúvaní a ochrane osobných údajov podľa tohto zákona sa postupuje podľa osobitného predpisu.27)
(3) Za bezúhonnú osobu sa na účely tohto zákona považuje osoba, ktorá nebola právoplatne odsúdená za úmyselný trestný čin alebo nebola právoplatne odsúdená za nedbanlivostný trestný čin na nepodmienečný trest odňatia slobody.
(4) Bezúhonnosť sa preukazuje výpisom z registra trestov. Na účely preukázania bezúhonnosti je žiadateľ, vrátane štatutárneho orgánu alebo členov štatutárneho orgánu právnickej osoby, povinný písomne poskytnúť fondu údaje potrebné na vyžiadanie výpisu z registra trestov.28) Údaje fond bezodkladne zašle v elektronickej podobe prostredníctvom elektronickej komunikácie Generálnej prokuratúre Slovenskej republiky na vydanie výpisu z registra trestov.
(5) Ak ide o cudzinca alebo právnickú osobu so sídlom mimo územia Slovenskej republiky, bezúhonnosť sa preukazuje obdobným dokladom o bezúhonnosti vydaným príslušným orgánom štátu, ktorého je štátnym príslušníkom, alebo príslušným orgánom štátu jeho trvalého pobytu alebo obvyklého pobytu alebo orgánom štátu, kde sídlo, a to dokladom nie starším ako tri mesiace a predloženým spolu s jeho úradne osvedčeným prekladom do slovenského jazyka.
§ 26
Na konanie podľa tohto zákona sa nevzťahuje
správny poriadok
okrem doručovania písomností.
27)Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) (Ú. v. EÚ L 119, 4. 5. 2016) v platnom znení.
Zákon č. 18/2018 Z. z. o ochrane osobných údajov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
28)§ 12 zákona č. 192/2023 Z. z. o registri trestov a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
19
§ 27
(1) Minister vymenuje členov správnej rady a členov dozornej rady do 1. februára 2025.
(2) Predseda správnej rady zvolá prvé zasadnutie správnej rady najneskôr do 30 dní od vymenovania všetkých členov správnej rady.
(3) Správna rada schváli štatút fondu najneskôr do 1. marca 2025.
(4) Predseda správnej rady vymenuje členov odborných komisií najneskôr do 31. marca 2025.
§ 28
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. januára 2025.