1
D ô v o d o v á s p r á v a
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky.
Vládna koalícia si 8. februára 2024 odhlasovala v skrátenom legislatívnom konaní zmenu Trestného zákona (vyšla pod č. 40/2024 Z. z.), ktorá bola kritizovaná odbornou, ale aj laickou verejnosťou, mimovládnymi organizáciami a v neposlednom rade aj parlamentnou opozíciou.
Predmetom kritiky bolo skrátené legislatívne konanie, ktoré bolo nedôvodné, čo potvrdili aj sudcovia Ústavného súdu Slovenskej republiky.
Hlavným predmetom kritiky však bolo zvýšenie sumy škody v spojení so znížením trestných sadzieb, čo spolu vytvorilo legislatívny rámec ohrozujúci bezpečnosť v Slovenskej republike. Kvôli spriazneným osobám vládnej garnitúry obvineným z najzávažnejších trestných činov sa vládne strany rozhodli ohroziť všetkých obyvateľov Slovenskej republiky a zločinu dať zelenú.
teraz sa objavujú prvé prípady, keď novela trestného zákona neprimerane zvýhodňuje páchateľov trestných činov na úkor ich obetí. Verejné pohoršenie vyvolal prípad, v ktorom páchatelia podvodom obrali dôchodcu o 83 000 eur a jeho rodinný dom. Pred zmenou trestného zákona súd páchateľov odsúdil na 6 rokov a 8 mesiacov, respektíve na 6 rokov odňatia slobody nepodmienečne. Po nadobudnutí účinnosti novely Trestného zákona však hrozí páchateľom najviac podmienečný trest odňatia slobody, keďže predtým obzvlášť závažný zločin je prekvalifikovaný na prečin. Páchatelia tak ostanú na slobode s minimálnymi obmedzeniami.
O to cynickejšia je predmetná novela, že obeťami takýchto trestných činov sa zväčša stávajú seniori, o ktorých táto vláda tvrdí, že na nich myslí na prvom mieste.
Trestné právo na Slovensku prijatím predmetnej novely Trestného zákona stratilo svoju preventívnu a ochrannú funkciu. Trestné sadzby pre páchateľov nie odstrašujúce, priam naopak, stávajú sa dokonca motivačnými pri porovnaní výšky škody a výšky trestu, čo ohrozuje celú spoločnosť.
Ozývajú sa aj zástupcovia maloobchodu a predajcovia, ktorí sa stretávajú so značným nárastom kriminality, a to drahšieho tovaru a vo väčšom rozsahu, čo zjavný súvis so zvýšením hraníc škôd a zrušením recidívy pri krádežiach. Problémom aj organizované skupiny. Objavili sa informácie, že polícia dokonca poškodených od podania trestného oznámenia odhovára, pretože proces je zdĺhavý s množstvom úkonov.
2
Slovenská republika sa počas vlád Roberta Fica zmietala v korupčných škandáloch jednotlivých nominantov jeho vlád. Predražené verejné obstarávania, pri ktorých časť peňazí vyzbieraných z daní obyvateľov a právnických osôb nešli na dôležité projekty, ale do vreciek spriaznených osôb, spôsobovali stagnáciu Slovenskej republiky. Po schválení novely Trestného zákona však páchatelia korupčných trestných činov nemusia mať ani najmenšiu obavu z páchania trestnej činnosti.
Bezpečnosť obyvateľov Slovenskej republiky a ochrana ich majetku je v dôsledku prijatia novely Trestného zákona (zákon č. 40/2024 Z. z.) priamo ohrozená a plnú zodpovednosť zato nesú vládne strany, ktoré sa rozhodli vymeniť bezpečnosť obyvateľov za ochranu svojich ľudí.
Z hore uvedených dôvodov navrhujeme:
-zníženie jednotlivých súm škôd na pôvodnú výšku, aby zodpovedali spoločenských podmienkam v Slovenskej republike a nechránili páchateľov trestnej činnosti,
-vrátenie trestných sadzieb korupčných trestných činov na pôvodnú výšku, keďže korupcia rozožiera spoločnosť a bráni rozvoju Slovenskej republiky,
-späťvrátenie recidívy pri krádežiach (postihnutie za spáchanie obdobného činu v priebehu 12 mesiacov).
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Návrh zákona pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy, pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie, pozitívne sociálne vplyvy, žiadne vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu, žiadne vplyvy na životné prostredie, pozitívne vplyvy na informatizáciu spoločnosti a pozitívne vplyvy na služby verejnej správy pre občana.
3
B. Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
Navrhuje sa zmena výšky sumy jednotlivých škôd, ktoré Trestný zákon pozná na pôvodnú výšku. Malá škoda sa navrhuje zo škody prevyšujúcej 700 eur na škodu prevyšujúcu 266 eur. Väčšia škoda sa navrhuje zo škody prevyšujúcej 20 000 eur na najmenej desaťnásobok malej škody, t.j. 2 660 eur. Značná škoda sa navrhuje zo škody prevyšujúcej 250 000 eur na najmenej stonásobok malej škody, t.j. 26 600 eur. Škoda veľkého rozsahu sa navrhuje zo škody prevyšujúcej 650 000 eur na najmenej päťstonásobok malej škody, t.j. 133 000 eur.
K bodu 2
Navrhuje sa opätovne zaviesť trestný čin krádeže pre prípady, kedy je páchateľ za obdobný trestný čin v predchádzajúcich dvanástich mesiacoch postihnutý. V praxi pôjde o prípady, kedy je skutok kvalifikovaný ako priestupok a následne je opakovaný obdobný čin kvalifikovaný ako trestný čin krádeže. Ide o reakciu na stupňujúce krádeže v maloobchodoch, ktoré nedosahujú novú výšku malej škody, avšak predajcom spôsobujú značné problémy.
K bodom 3 až 36
Navrhuje sa zmena trestných sadzieb pri korupčných trestných činoch podľa tretieho dielu ôsmej hlavy Trestného zákona na výšku, ktorá bola platná a účinná pred schválením predmetnej novely Trestného zákona (zákona č. 40/2024 Z. z.)
K čl. II
Účinnosť zákona sa navrhuje dňom vyhlásenia.
4
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
2. Názov návrhu právneho predpisu: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu zákona:
a)nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b)nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.
5
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov návrhu zákona
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov
Navrhovateľ (a spolunavrhovatelia)
Skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
2.Definovanie problému
Uveďte základné problémy, ktoré dôvodom vypracovania predkladaného materiálu (dôvody majú presne poukázať na problém, ktorý existuje a je nutné ho predloženým materiálom riešiť).
Nízke trestné sadzby v spojení s vysokými hranicami škôd Trestného zákona spôsobujú stratu ochrannej a preventívnej funkcie trestného práva.
3.Ciele a výsledný stav
Uveďte hlavné ciele predkladaného materiálu (aký výsledný stav má byť prijatím materiálu dosiahnutý, pričom dosiahnutý stav musí byť odlišný od stavu popísaného v bode 2. Definovanie problému).
Cieľom predkladaného návrhu zákona je ochrana obyvateľov pred páchaním trestnej činnosti.
4.Dotknuté subjekty
Uveďte subjekty, ktorých sa zmeny predkladaného materiálu dotknú priamo aj nepriamo:
Súdy,
Prokuratúry,
Policajný zbor,
Fyzické osoby,
Právnické osoby
5.Alternatívne riešenia
Aké alternatívne riešenia vedúce k stanovenému cieľu boli identifikované a posudzované pre riešenie definovaného problému?
Nulový variant neprijatie právnej úpravy bude mať za následok ohrozenie bezpečnosti obyvateľov a ich majetku.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
7.Transpozícia práva EÚ
bezpredmetné
8.Preskúmanie účelnosti
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti predkladaného materiálu.
Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
Preskúmanie účelnosti navrhovaného zákona bude vykonané po troch rokoch od nadobudnutia účinnosti zákona a na základe kritérií ako napr. počet spáchaných trestných činov.
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy, v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy, v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
predpokladané vyčíslenie:
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
6
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo, rodinu a deti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
Návrh zákona pozitívne vplyvy na rozpočet verejnej správy, na podnikateľské prostredie, pozitívne sociálne vplyvy, pozitívne vplyvy na informatizáciu spoločnosti a na služby verejnej správy pre občana. Znížením výšky škôd a zvýšením trestných sadzieb za korupciu sa rapídne zvýši preventívna funkcia trestného práva a tým aj v rozpočte verejnej správy bude viacej peňazí, resp. sa ich menej ukradne. Obdobne zlepšením preventívnej funkcie trestného práva sa zvýši aj istota podnikateľov, že ich majetok bude chránený pred trestnou činnosťou,
11.Kontakt na spracovateľa/súčinnosť
Vypracovali ste návrh zákona v súčinnosti s príslušným ministerstvom? Áno Nie
Uveďte údaje na kontaktnú osobu, ktorú je možné kontaktovať v súvislosti s posúdením vybraných vplyvov.
12.Stanovisko gestorov
Stanovisko Ministerstva financií SR vyžiadané priložené
Stanovisko Ministerstva hospodárstva SR vyžiadané priložené
V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie alebo poznámky k stanovisku.