DOLOŽKA VYBRANÝCH VPLYVOV
A.1. Názov materiálu:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 447/2008 Z.z. o peňažných príspevkoch na
kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
X
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie dochádza zvýšeniu regulačného zaťaženia?
X
3. Sociálne vplyvy
- vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
X
- sociálnu exklúziu,
X
- rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
X
4. Vplyvy na životné prostredie
X
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
X
6. Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
X
7. Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
X
A.3. Poznámky
Vplyvy na rozpočet verejnej správy:
Predkladaný návrh zákon predpokladá negatívny vplyv na štátny rozpočet, a to zvýšením počtu osôb, ktorým sa poskytne peňažný príspevok na opatrovanie. Podľa dát Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky sa poskytuje peňažný príspevok na opatrovanie 70 638 opatrovateľom. Príspevok na opatrovanie je 615,50 EUR pri jednej opatrovanej osobe a viacerých osobám s ťažkým zdravotným postihnutím je výška príspevku na opatrovanie 818,80 EUR. Za jún 2024 bolo vyplatených 36 605 289 EUR.
Nasledujúca tabuľka predstavuje vyčíslené náklady v súvislosti s navrhovanými zmenami vo vyplácaní a výške opatrovateľského príspevku. Vychádza z implikovaných ročných výdavkov v prípade zrušenia všetkých odpočtov z príspevku (na základe dát ÚPSVaR). Následne bolo vypočítané maximálne zníženie odpočtov z príspevkov na opatrenia týkajúce sa ZŤP detí plynúce z opatrenia, s čím bola určená spodná hranica ceny opatrenia.
Vstup
Hodnota v EUR
Zdroj
Počet opatrovateľov nezaopatrených detí s ŤZP (2025)
7 230
Navýšenie hranice pre krátenie príspevku pri nezaoptrených deťoch (eur, 2024 Q3)
273.99
Výška opatrovateľského príspevku (eur, mesačne, 1 osoba / viac osôb)
615.50 / 818.80
Počet poberateľov opatrovateľského príspevku (celkovo, jún 2024)
70 638
Počet poberateľov opatrovateľského príspevku (viac osôb, jún 2024)
2 039
Celková výška výplat opatrovateľských príspevkov (eur, jún 2024)
36 605 289
Výstup
Hodnota
Výpočet
Úplne zrúšenie krátenia opatrovateľského príspevku (eur, ročne)
94 896 309
Rozdiel medzi teoretickým nárokom na príspevok (počet poberateľov krát výška príspevku) a skutočným vyplácaním
Z toho maximálny dopad zníženia krátenia príspevku pri nezaopatrených deťoch (eur, ročne)
23 771 372
Počet poberateľov príspevkov opatrujúcich nezaopatrené deti krát výška životného minima
Spodná hranica dopadu kombinovaného opatrenia (eur, ročne)
60 292 557
Predpoklad maximálneho krátenia príspevku pre všetkých opatrovateľov nezaopatrených detí. Súčet zostatkového dopadu zrušenia krátenia pre opatrovateľov dospelých a zníženie krátenia pre opatrovateľov detí s ŤZP o jedno životné minimum.
Zhrnutie
Celkový finančný dopad týchto opatrení pri aktuálnych výškach príspevku dosiahne 60 až 95 mil. eur ročne (z toho časť týkajúca sa nezaopatrených detí najviac 24 mil. eur). Odhad vplyvu vychádza z porovnania skutočných mesačných výplat príspevku a teoretického maxima vyplývajúceho z existujúceho počtu poberateľov a aktuálnej výšky príspevkov. Dopad opatrenia na individuálneho opatrovateľa nezaopatreného dieťaťa nepresiahne úroveň jedného životného minima mesačne.
Sociálne vplyvy:
Predkladaný návrh zákon pozitívny vplyv na príjmy domácnosti opatrovateľov a opatrovateliek, ktorí/é opatrujú nezaopatrené deti s ťažkým zdravotným postihnutím a na domácnosti opatrovateľov a opatrovateliek, ktorí/é opatrujú osoby s ťažkým zdravotným postihnutím. Predmetný návrh zákona pozitívny vplyv na sociálne vylúčenie a na skupiny opatrovateľov a opatrovateliek, ktoré v riziku chudoby. Predkladaný návrh zákona je prostriedkom deinštitucionalizácie. Osoby s ťažkým zdravotným postihnutím odkázané na opatrovanie nemôžu žiť samostatne v domácnosti. Opatrovatelia zabezpečia, že opatrovaní môžu žiť v domácnosti a nie sú umiestnení v zariadeniach sociálnych služieb.
A.4. Alternatívne riešenia
Nepredkladajú sa
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií Slovenskej republiky a Ministerstvu hospodárstva Slovenskej republiky a ich stanoviská tvoria budú súčasťou predkladaného materiálu.