Dôvodová správa
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslankyne Národnej rady Slovenskej republiky Veronika Veslárová a Simona Petrík.
Podľa súčasnej právnej úpravy je opatrovateľovi/ke krátený peňažný príspevok na opatrovanie, ak príjem opatrovanej osoby presiahne dvojnásobok sumy životného minima, ak je opatrovanou osobou nezaopatrené dieťa s ťažkým zdravotným postihnutím, je to trojnásobok sumy životného minima. Z dôvodu zavedenia vyšších invalidných dôchodkov a vianočných príspevkov sa zvyšuje počet prípadov, kedy dochádza ku kráteniu príspevku na opatrovanie. Podľa dostupných informácií z úradov práce, sociálnych vecí a rodiny je známe, že zo 100 prípadov je 20 prípadov krátenia peňažného príspevku na opatrovanie. Opatrovatelia síce podľa zákona č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov môžu popri opatrovaní pracovať, ale drvivá väčšina z nich výkon iného zamestnania popri opatrovaní nestíha, pretože opatrovaná osoba s ťažkým zdravotným postihnutím si vyžaduje takmer celodennú starostlivosť. Odľahčovacia ani opatrovateľská služba nefungujú dostatočne, a tak sú ťažko zdravotne postihnutí/é odkázaní/é na tento peňažný príspevok. Navrhovanou úpravou sa úplne vypúšťa pravidlo, podľa ktorého sa znižuje príspevok na opatrovanie, ak je príjem fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím vyšší ako dvojnásobok sumy životného minima. Zároveň sa navrhuje, aby sa opatrovateľský príspevok pri opatrovaní osoby s ťažkým zdravotným postihnutím, ktorou je nezaopatrené dieťa, znižoval až vtedy, ak spoločný príjem domácnosti presiahne štvornásobok sumy životného minima. Dôvodom tejto zmeny je najmä alarmujúca situácia chudobou ohrozených skupín, medzi ktorými sú aj rodiny s deťmi s ťažkým zdravotným postihnutím. Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentami, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj v súlade s právom Európskej únie.
Návrh zákona bude mať negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy a pozitívne sociálne vplyvy, nebude mať vplyvy na podnikateľské prostredie, vplyvy na životné prostredie, vplyvy
na služby verejnej správy pre občana, vplyvy na informatizáciu spoločnosti a vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
B. Osobitná časť
K čl. I
Úpravou § 40 ods. 9 sa navrhuje úplne zrušiť znižovanie peňažného príspevku na opatrovanie, ku ktorému dochádza, ak je príjem fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím vyšší ako dvojnásobok sumy životného minima. Zároveň sa pre prípady posudzovania spoločného príjmu domácnosti pri opatrovaní osoby s ťažkým zdravotným postihnutím, ktorou je nezaopatrené dieťa, navrhuje zvýšenie hranice príjmu z trojnásobku životného minima na štvornásobok, tzn. ku zníženiu príspevku na opatrovanie v tomto prípade dôjde až po prekročení príjmu v sume štvornásobku životného minima.
V prechodnom ustanovení sa navrhuje režim, aby v relevantných prípadoch o zmene výšky peňažného príspevku na opatrovanie, na ktorý vznikol nárok pred 1. januárom 2025 a trvá aj po 31. decembri 2024, rozhodol príslušný orgán do 31. januára 2025. Takáto zmena výšky príspevku na opatrovanie sa bude vzťahovať už aj na výplatu peňažného príspevku za mesiac január 2025. Zároveň sa navrhuje, že ak prebiehajúce konanie o peňažnom príspevku na opatrovanie nebolo právoplatne skončené do 31. decembra 2024, takéto konanie sa dokončí podľa zákona v znení účinnom od 1. januára 2025, tzn. podľa nových pravidiel. K čl. II
Účinnosť predkladanej novely zákona sa navrhuje od 1. januára 2025.