štátna komisia_3_165 mm (003)
I N F O R M Á C I A
o výročných správach politických strán a politických hnutí za rok 2023
I.
Úvod
Podľa § 30 ods. 1 zákona č. 85/2005 Z. z. o politických stranách a politických hnutiach v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o politických stranách“) politické strany a politické hnutia (ďalej len „politické strany“) povinné vyhotovovať výročnú správu za predchádzajúci kalendárny rok a doručiť ju Štátnej komisii pre voľby a kontrolu financovania politických strán (ďalej len „štátna komisia“) každoročne, najneskôr do 30. apríla. Štátna komisia predkladá informáciu o výročných správach Národnej rade Slovenskej republiky do 31. augusta.
II.
Právny základ
Štátna komisia je nezávislý orgán, zriadený zákonom č. 180/2014 Z. z. o podmienkach výkonu volebného práva a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „volebný zákon“) na kontrolu financovania politických strán, riadenie volieb a zisťovanie výsledkov volieb.
Z § 16 ods. 1 uvedeného zákona vyplývajú tri základné okruhy kompetencií štátnej komisie, súvisiace s:
-organizáciou a uskutočňovaním jednotlivých typov volieb a referenda,
-kontrolou financovania a vedenia volebnej kampane a
-kontrolou financovania politických strán.
V súlade s ustanovením § 16 ods. 1 písm. d) volebného zákona, v spojení s § 30 zákona o politických stranách je štátna komisia oprávnená kontrolovať financovanie politických strán a ich výročné správy.
Výročná správa politickej strany musí okrem iných náležitostí, uvedených v § 30 ods. 2 zákona o politických stranách obsahovať aj účtovnú závierku overenú audítorom, správu audítora k ročnej účtovnej závierke, dodatok správy audítora o overení súladu výročnej správy s účtovnou závierkou a správu o preverení súladu hospodárenia politickej strany so zákonom o politických stranách a so zákonom č. 181/2014 Z. z. o volebnej kampani a o zmene a doplnení zákona č. 85/2005 Z. z. o politických stranách a politických hnutiach v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o volebnej kampani“).
Audítora pre výkon auditu politickej strany určuje Slovenská komora audítorov žrebom zo zoznamu audítorov, najneskôr do 28. februára príslušného roku za účasti najmenej dvoch
2
členov štátnej komisie. Politická strana je povinná uzatvoriť zmluvu o audite s vyžrebovaným audítorom.
V nadväznosti na povinnosť predložiť výročné správy za rok 2023 a vzhľadom k tomu, že štátna komisia zo zákona poskytuje politickým stranám metodickú pomoc a poradenstvo o pravidlách financovania politických strán, štátna komisia v marci 2024 zaslala politickým stranám metodické usmernenie, obsahujúce podrobné inštrukcie týkajúce sa vypracovávania jednotlivých náležitostí výročnej správy, účelom ktorého bolo zjednodušiť politickým stranám proces vyhotovovania a predkladania výročných správ. Uvedené usmernenie bolo následne zverejnené aj na webovom sídle štátnej komisie v sekcii výročné správy.
III.
Predkladanie výročných správ za rok 2023
Povinnosť predložiť výročnú správu za rok 2023 malo 57 politických strán, ktoré boli dňa 31.12.2023 zapísané v Registri politických strán a politických hnutí, vedenom Ministerstvom vnútra Slovenskej republiky. Po prvýkrát mali výročnú správu predložiť politické strany JABLKO, KARMA, Košická strana, MODRÍ ES a Spájame Občanov Slovenska - SOSK, ktoré vznikli v priebehu roka 2023.
Výročnú správu za rok 2023 v zákonom ustanovenej lehote, t. j. do 30. apríla 2023 predložilo 55 politických strán, a to:
-Alternatíva pre Slovensko;
-Demokrati;
-Demokrati Slovenska;
-DOMOV národná strana;
-FÓRUM;
-HLAS - sociálna demokracia;
-JABLKO;
-Komunistická strana Slovenska;
-Košická strana;
-Kotlebovci - Ľudová strana Naše Slovensko;
-Kresťanská únia;
-Kresťanskodemokratické hnutie;
-Magyar Szövetség - Maďarská aliancia;
-MODRÍ – ES;
-MOST - HÍD 2023;
-MySlovensko;
-NÁRODNÁ KOALÍCIA / NEZÁVISLÍ KANDIDÁTI;
-NOVA;
-Občianska konzervatívna strana;
-ODS - Občianski demokrati Slovenska;
-Pirátska strana – Slovensko;
-Práca slovenského národa;
-Progresívne Slovensko;
3
-REPUBLIKA;
-SDKÚ - DS - Slovenská demokratická a kresťanská únia - Demokratická strana;
-Skúsme to inak;
-Sloboda a Solidarita;
-SLOVENSKÁ INICIATÍVA MENŠÍN;
-Slovenská ľudová strana Andreja Hlinku;
-Slovenská národná strana;
-Slovenské Hnutie Obrody;
-SLOVENSKO;
-Slovenský PATRIOT;
-SLOVEXIT;
-SME RODINA;
-SMER - sociálna demokracia;
-Socialisti.sk;
-SOM SLOVENSKO - Strana obcí a miest;
-Spájame Občanov Slovenska – SOSK;
-SPOLOČNE OBČANIA SLOVENSKA;
-SPRAVODLIVOSŤ;
-SRDCE vlastenci a dôchodcovia - SLOVENSKÁ NÁRODNÁ JEDNOTA;
-STAROSTOVIA A NEZÁVISLÍ KANDIDÁTI;
-STRANA MODERNÉHO SLOVENSKA (SMS);
-Strana rómskej koalície – SRK;
-ŠANCA;
-Team Bratislava;
-Tím Kraj Nitra - Združenie kandidátov Nitrianskeho kraja;
-TÍM RUŽINOV;
-ÚSVIT;
-Vlastenecký blok;
-ZA ĽUDÍ;
-ZDRAVÝ ROZUM;
-Zmena zdola, Demokratická únia Slovenska;
-ŽIVOT - národná strana.
IV.
Výročné správy za rok 2023 nepredložené v zákonom ustanovenej lehote
Výročnú správu za rok 2023 v zákonom ustanovenej lehote nepredložili dve politické strany, a to politická strana KARMA a politická strana PRINCÍP. Politická strana KARMA vznikla len v máji roka 2023, a tak malo ísť o prvú výročnú správu tejto politickej strany. Politická strana PRINCÍP mala aj v minulých rokoch problémy pri predkladaní výročnej správy.
Štátna komisia zaslala uvedeným politickým stranám výzvu podľa § 30 ods. 6 zákona o politických stranách na predloženie ich výročnej správy a určila lehotu 15 pracovných dní.
4
Na túto výzvu ani jedna z politických strán nezareagovala a svoju výročnú správu za rok 2023 do dňa predloženia tejto informácie nedoručila.
Napriek tomu sa disciplinovanosť politických strán pri predkladaní výročných správ zlepšuje okrem iného aj vďaka aktívnej komunikácii a usmerňovaniu politických strán Úradom štátnej komisie. Nezopakoval sa však výsledok z minulého roku, kedy jej boli predložené všetky výročné správy za rok 2022 a to napriek tomu, že štátna komisia aktívne komunikuje so všetkými politickými stranami a naviac v spolupráci so Slovenskou komorou audítorov a Ministerstvom financií Slovenskej republiky spoluorganizuje webinár na tému auditu politických strán a prípravy ich výročných správ.
Napriek tomu štátna komisia považuje aktuálny stav za priaznivý a úspešnosť predkladania výročných správ za vysokú.
Vývoj počtu politických strán s povinnosťou vyhotovovať výročnú správu a doručovať ju štátnej komisii v pomere k počtu politických strán, ktoré výročnú správu nedoručili v zákonom ustanovenej lehote za obdobie rokov 2015 až 2023 dokumentuje nasledujúci graf:
2
0
10
10
6
0
1
8
16
55
54
49
55
58
57
56
55
52
57
54
51
65
64
57
57
64
68
2023
2022
2021
2020
2019
2018
2017
2016
2015
0
10
20
30
40
50
60
70
80
Politické strany s povinnosťou vyhotovovať výročnú správu a doručovať ju štátnej komisii, z toho:
Politické strany, ktoré doručili štátnej komisii výročnú správu
Politické strany, ktoré nedoručili štátnej komisii výročnú správu
Prehľad doručovania výročných správ politickými stranami štátnej komisii
Zdroj: Úrad Štátnej komisie
Politickým stranám KARMA a PRINCÍP štátna komisia v súlade s § 31 ods. 6 zákona o politických stranách uložila pokuty vo výške 3 500 eur za nepredloženie výročnej správy za rok 2023 v lehote podľa § 30 ods. 1 zákona o politických stranách.
V.
Odstraňovanie nedostatkov vo výročných správach za rok 2023
Politickým stranám, ktoré predložili výročnú správu za rok 2023 s nedostatkami, zaslala štátna komisia výzvu na ich odstránenie, v ktorej konkretizovala nedostatky výročnej správy a určila lehotu na ich odstránenie nie kratšiu ako 15 pracovných dní.
5
Štátna komisia zároveň každú politickú stranu vo výzve upozornila aj na právne dôsledky neuposlúchnutia výzvy v určenom termíne.
Vývoj počtu výziev štátnej komisie adresovaných politickým stranám na odstránenie nedostatkov v ich výročných správach za obdobie rokov 2015 až 2023 dokumentuje nasledujúci graf:
47
33
24
18
20
26
17
27
33
0
5
10
15
20
25
30
35
40
45
50
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
Počet výziev na odstránenie nedostatkov
Počet výziev na odstránenie nedostatkov
Zdroj: Úrad Štátnej komisie
Štátna komisia vyzvala na odstránenie zistených nedostatkov vo výročných správach za rok 2023 celkom až 33 politických strán. Išlo o tieto politické strany:
Alternatíva pre Slovensko;
Demokrati;
Demokrati Slovenska;
JABLKO;
Komunistická strana Slovenska;
Kotlebovci - Ľudová strana Naše Slovensko;
Kresťanská únia;
MODRÍ – ES;
MOST - HÍD 2023;
MySlovensko;
NÁRODNÁ KOALÍCIA / NEZÁVISLÍ KANDIDÁTI;
NOVA;
Pirátska strana – Slovensko;
REPUBLIKA;
SDKÚ - DS - Slovenská demokratická a kresťanská únia - Demokratická strana;
Skúsme to inak;
SLOVENSKÁ INICIATÍVA MENŠÍN;
Slovenská ľudová strana Andreja Hlinku;
Slovenské Hnutie Obrody;
Slovenský PATRIOT;
Socialisti.sk;
SOM SLOVENSKO - Strana obcí a miest;
SPOLOČNE OBČANIA SLOVENSKA;
SRDCE vlastenci a dôchodcovia - SLOVENSKÁ NÁRODNÁ JEDNOTA;
6
STAROSTOVIA A NEZÁVISLÍ KANDIDÁTI;
Strana rómskej koalície – SRK;
ŠANCA;
Team Bratislava;
TÍM RUŽINOV;
Vlastenecký blok;
ZA ĽUDÍ;
ZDRAVÝ ROZUM;
Zmena zdola, Demokratická únia Slovenska.
Štátna komisia eviduje v posledných rokoch stúpajúci trend pri počte výročných správ, ktoré pri ich predložení obsahujú nedostatky. Zatiaľ čo 17 výročných správ za rok 2021 obsahovalo nedostatky, za rok 2022 ich bolo 27 a za rok 2023 ich bolo 33. Dobrou správou ale je, že množstvo závažných nedostatkov sa znižuje. Štátna komisia totiž považuje za dôležité rozlišovať, či politická strana nemala v danom roku vykonaný audit, a teda jej výročná správa je iba jednostranným vyhlásením, alebo či nedostatok spočíva napr. v chybách v písaní a počítaní, alebo inom menej závažnom pochybení.
V štruktúre nedostatkov vo výročných správach politických strán za rok 2023 mali najvýraznejší podiel nasledovné nedostatky:
v 15 prípadoch nebola predložená, príp. bola predložená neúplná osobitná evidencia darov a iných bezodplatných plnení podľa § 30 ods. 2 písm. g) zákona o politických stranách;
v deviatich prípadoch nebol predložený, resp. bol predložený neúplný zoznam členov výkonného orgánu politickej strany podľa § 30 ods. 2 písm. q) zákona o politických stranách;
v deviatich prípadoch nebola predložená účtovná závierka overená audítorom a potvrdenia daňového úradu, sociálnej poisťovne a zdravotných poisťovní, že politická strana nemá nedoplatky na daniach a poistnom;
v šiestich prípadoch neboli predložené príslušné správy audítora podľa § 30 ods. 2 písm. n) zákona o politických stranách a s nimi súvisiace účtovné závierky overené audítorom podľa § 30 ods. 2 písm. a) zákona o politických stranách;
iné nedostatky boli zistené v menej ako v piatich prípadoch.
Z informácií, ktoré štátna komisia za celé obdobie svojho fungovania vyplýva, že v posledných rokoch sa najčastejším nedostatkom výročných správ stala neúplná alebo nepredložená evidencia prijatých darov a iných bezodplatných plnení, naopak v minulosti bol dlhodobo najčastejším nedostatkom výročných správ nedostatok spočívajúci v nepredložení správy audítora z auditu politickej strany a jej účtovnej závierky.
Štátna komisia dlhodobo považuje nevykonanie auditu a s ním súvisiace neoverenie účtovnej závierky audítorom, resp. nepredloženie príslušných správ audítora podľa § 30 ods. 2
7
písm. n) zákona o politických stranách za najzávažnejší nedostatok spomedzi všetkých nedostatkov výročných správ. V posledných rokoch sa tento nedostatok vyskytoval v rozmedzí 8 10 výročných správ každý rok, a práve tento rok sa podarilo vyrovnať stav z roku 2021 kedy bol tento nedostatok výročnej správy zaznamenaný iba v 6 prípadoch, čo štátna komisia hodnotí pozitívne, naviac v dvoch prípadoch išlo iba o administratívnu chybu, kedy politické strany zabudli doložiť jednu z dvoch listín tvoriacich správy audítora.
Štátna komisia tak vidí vysoký prínos úzkej spolupráce so Slovenskou komorou audítorov. Uvedené náležitosti totiž tvoria najdôležitejšie súčasti výročnej správy, ktoré politické strany povinné podľa zákona o politických stranách každoročne predložiť. Účtovná závierka predstavuje podľa štátnej komisie kľúčovú časť výročnej správy politickej strany, keďže iba jej preskúmaním je možné objektívne preveriť financovanie politickej strany a porovnať údaje nachádzajúce sa v iných častiach výročnej správy. Bez účtovnej závierky overenej nezávislým audítorom predstavuje výročná správa politickej strany pre jej čitateľa iba súbor politickou stranou jednostranne uvedených informácií s výrazne zníženou dôveryhodnosťou, keďže ich správnosť nebola overená zákonom ustanoveným spôsobom.
Slovenská komora audítorov v spolupráci so štátnou komisiou a Ministerstvom financií Slovenskej republiky každý rok usporadúva online webinár, na ktorý pozvané všetky politické strany, kde im odprezentované zástupcami Slovenskej komory audítorov, štátnej komisie a Ministerstva financií Slovenskej republiky všetky špecifiká auditu politických strán, účtovníctvo a hospodárenie politických strán a financovanie politických strán.
Na základe výzvy štátnej komisie nedostatky vo svojich výročných správach v určenej lehote ku dňu predloženia tejto informácie odstránilo 25 z 33 vyzvaných politických strán. Voči štyrom politickým stranám, ktoré neodstránili nedostatky vo svojej výročnej správe, ani na základe predchádzajúcej výzvy, štátna komisia začala konanie o uložení pokuty za správny delikt uvedený v § 31 ods. 8 zákona o politických stranách. Za tento správny delikt môže štátna komisia uložiť politickej strane pokutu v zákonom ustanovenom rozsahu od 200 eur do 2 000 eur a v čase predloženia tejto informácie štyrom politickým stranám plynie lehota na odstránenie nedostatkov v ich výročných správach za rok 2023.
VI.
Iné zistenia z výročných správ za rok 2023
Štátna komisia sa okrem kontroly formálnych náležitostí predložených výročných správ politických strán za rok 2023 zaoberala aj súladom výročných správ so zákonom o politických stranách, pričom zisťovala najmä, či niektorá politická strana neprijala dar, iné bezodplatné plnenie alebo členský príspevok v rozpore so zákonom. Štátna komisia v tejto súvislosti zistila tri podozrenia z porušenia zákona. V dvoch prípadoch politické strany prijali peňažné dary vo výške 500 eur resp. 150 eur od fyzických osôb v hotovosti a v treťom prípade iná politická strana prijala iné bezodplatné plnenie vo forme bezodplatného nájmu reklamného priestoru od obce Vyšná Voľa v obvyklej hodnote 115 eur, čo je tiež v rozpore so zákonom o politických stranách. Voči týmto politickým stranám bolo začaté správne konanie o uložení pokuty za správny delikt uvedený v § 31 ods. 10 zákona o politických stranách. Sankciu za tento
8
správny delikt ustanovuje zákon vo výške dvojnásobku príjmu z daru alebo iného bezodplatného plnenia prijatého v rozpore so zákonom.
VII.
Zverejnenie výročných správ na webovom sídle štátnej komisie
Dňa 25.07.2024 štátna komisia v súlade s § 30 ods. 1 zákona o politických stranách zverejnila všetky predložené výročné správy politických strán za rok 2023 na svojom webovom sídle a v rovnakom formáte ich v tento deň uložila aj vo verejnej časti registra účtovných závierok vedenom Ministerstvom financií Slovenskej republiky.
VIII.
Záver
Nové funkčné obdobie Štátnej komisie pre voľby a kontrolu financovania politických strán začalo v decembri 2023. Veľká časť členov štátnej komisie, vrátane predsedu, sa zmenila, čo však nemalo podstatný vplyv na jej činnosť. Štátna komisia plánuje aj do budúcnosti klásť dôraz na transparentnosť a dodržiavanie zákonných povinností všetkých politických subjektov. Štátna komisia mimoriadne oceňuje činnosť štátnej komisie v predchádzajúcom funkčnom období a na osvedčené postupy sa snaží čo najviac nadviazať.
Disciplinovanosť politických strán pri predkladaní výročných správ sa zlepšuje okrem iného aj vďaka aktívnej komunikácii a usmerňovaniu politických strán Úradom štátnej komisie. Napriek snahe štátnej komisie sa však nezopakoval výsledok z minulého roku, kedy boli predložené všetky výročné správy a tento rok dve politické strany svoju výročnú správu nepredložili. Rovnako štatistiky ukazujú, že počet výziev na odstránenie nedostatkov sa v posledných rokoch zvýšil, pričom v tomto roku bolo vydaných 33 výziev, zatiaľ čo v minulom roku ich bolo 27 a predvlani iba 17. Tento trend poukazuje na zvýšenú kontrolnú činnosť štátnej komisie a zároveň na potrebu lepšej prípravy zo strany politických strán.
Ďalšou významnou skutočnosťou je, že množstvo závažných nedostatkov, ako je nevykonanie auditu a nepredloženie príslušných správ audítora, sa v roku 2023 znížilo na šesť prípadov. Tento pokles je pozitívnym signálom a výsledkom úzkej spolupráce štátnej komisie so Slovenskou komorou audítorov. Zlepšenie v tejto oblasti prispieva k vyššej dôveryhodnosti výročných správ a transparentnosti financovania politických strán.
Celkovo možno konštatovať, že kontrola výročných správy za rok 2023 odhalila potrebu zlepšenia v oblasti prípravy a predkladania týchto dokumentov zo strany politických strán, avšak zároveň poukázala na pozitívne trendy v znižovaní závažných nedostatkov a zvýšenej úspešnosti predkladania výročných správ v posledných rokoch. Štátna komisia bude naďalej sledovať dodržiavanie zákonných povinností politických strán a pracovať na zlepšení transparentnosti a dôveryhodnosti celého procesu.
V Bratislave, dňa 22. augusta 2024prof. JUDr. Eduard Burda, PhD.
predseda