-Pretože výberové zisťovanie ISCP nepokrýva reprezentatívnym spôsobom zamestnancov vo verejnej správe, ich agregátne počty v štátnej správe a v samosprávach (VÚC a obce) sú na úrovni dopočtových koeficientov (váh) v mikrodátach upravené podľa hodnôt, ktoré sú pre rok 2022 uvedené ako skutočnosť v Hlavnej knihe Rozpočtu verejnej správy na roky 2024 až 2026. Ide o nasledujúce hodnoty:
oPočet zamestnancov v ústrednej štátnej správe:226 950
oPočet zamestnancov v územnej samospráve:200 768
-Predpokladaná výška minimálnej mzdy je určená podľa nominálnych miezd, ktoré sú uvedené v makroekonomickej prognóze IFP z februára 2024:
Výška mesačnej minimálnej mzdy
Vývoj 2025 – 2027
Odhad priemernej mesačnej mzdy dva roky dozadu
-Odhad rozpočtových dopadov minimálnej mzdy ako svoj počiatočný bod použije odhad dopadov pre hypotetickú zmenu minimálnej mzdy z roku 2022 na rok 2023:
oTakýto postup zachová rovnakú mzdovú štruktúru zamestnanej populácie, čo je jeden z predpokladov odhadu.
oTento hypotetický odhad predpokladá percentuálny nárast minimálnej mzdy, ktorý zodpovedá percentuálnym nárastom v odhadovaných rokoch (teda od roku 2026) podľa vyššie uvedenej tabuľky.
oVypočítajú sa osobitné odhady za predpokladu zachovania 57-percentného automatu a za predpokladu 60-percentného automatu.
oZa rozpočtový dopad úpravy mechanizmu automatickej valorizácie minimálnej mzdy na hypotetickú zmenu minimálnej mzdy z roku 2022 na rok 2023 sa považuje rozdiel medzi týmito osobitnými odhadmi.
oTento odhad sa následne upraví pomocou predpovedaných mier rastu zamestnanosti a nominálnych miezd v súkromnom a verejnom sektore podľa makroprognózy IFP.
-Odhad výdavkov zdravotných poisťovní vychádza z konzervatívneho predpokladu, že zdravotné poisťovne minú všetky dodatočné príjmy, ktoré získajú z dôvodu vyšších odvodov zdravotného poistenia v dôsledku zmeny automatickej valorizácie minimálnej mzdy.
-Táto analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy vychádza z predpokladu, že zvýšenie minimálnej mzdy nemá vplyv na zamestnanosť. Ide teda o statický výpočet, ktorý abstrahuje od dynamických vplyvov zmeny automatickej valorizácie minimálnej mzdy na vývoj zamestnanosti.
Tento prístup je v súlade s výsledkami v ekonomickej výskumnej literatúre. Tieto v prevažnej miere naznačujú, že postupné zvyšovanie minimálnych miezd buď nemá žiadny pozorovateľný vplyv na nezamestnanosť, alebo ju zvyšuje len vo veľmi obmedzenej