Čl. I – zákon č. 663/2007 Z. z. o minimálnej mzde Návrh zákona č. 663/2007 Z. z. o minimálnej mzde sa predkladá s cieľom transponovať a implementovať smernicu (EÚ) 2022/2041, ktorá bola prijatá v záujme zlepšenia životných a pracovných podmienok zamestnancov, najmä primeranosti minimálnych miezd pre zamestnancov s cieľom prispieť k vzostupnej sociálnej konvergencii a znížiť mzdové nerovnosti. SR teda musí zabezpečiť transponovanie príslušných ustanovení smernice (EÚ) 2022/2041 týkajúcich sa minimálnej mzdy, osobitne čl. 5 smernice (EÚ) 2022/2041 (primeranosť minimálnej mzdy v kontexte vymenovaných prvkoch a orientačnej referenčnej hodnoty).
Návrh zákona z tohto dôvodu vytvára rámec pre primeranosť zákonných minimálnych miezd na účely dosiahnutia dôstojných životných a pracovných podmienok (navrhovaný § 8a a § 8b v kontexte čl. 5 smernice (EÚ) 2022/2041) – vytvorenie komisie pre minimálnu mzdu alebo zabezpečenie riešenia úloh prostredníctvom príslušného tripartitného orgánu, nastavenie základných pravidiel pre oblasť primeranosti minimálnej mzdy, zapojenie sociálnych partnerov. Úprava automatu na podiel 60% je obnovením pôvodného znenia zákona pred pandémiou, vyplýva aj z Programového vyhlásenia vlády SR na roky 2023-2027 a jej cieľom je zabezpečiť minimálnu mzdu na úrovni orientačnej referenčnej hodnoty podľa čl. 5 ods. 4 smernice (EÚ) 2022/2041 (v súčasnosti je pod jej úrovňou).
V tomto ohľade sa teda bude pravidelne vyhodnocovať (komisiou/iným subjektom), či kritéria ustanovené týmto zákonom pre určenie minimálnej mzdy zabezpečujú primeranosť minimálnej mzdy.
Čl. III – zákon č. 2/1991 Zb. o kolektívnom vyjednávaní Návrh zákona č. 2/1991 Zb. o kolektívnom vyjednávaní sa predkladá s cieľom transponovať a implementovať smernicu (EÚ) 2022/2041, ktorej úlohou je podporiť kolektívne vyjednávanie o mzdách a pre tento účel sa navrhuje:
1. vymedziť definíciu miery pokrytia kolektívnym vyjednávaním (v zmysle čl. 3 ods. 5 smernice (EÚ) 2022/2041 a § 31a návrhu zákona) – výsledkom bude zadefinovanie hranice, pri ktorej nastáva povinnosť ministerstva vypracovať akčný plán na podporu kolektívneho vyjednávania,
2. upraviť proces vytvorenia a aktualizácie akčného plánu na podporu kolektívneho vyjednávania, ak miera pokrytia kolektívnym vyjednávaním je menej ako 80%, s cieľom zvýšenia jeho pokrytia a zapojenie sociálnych partnerov do jeho tvorby (čl. 4 ods. 2 smernice (EÚ) 2022/2041 a § 31a návrhu zákona) – dôjde teda k vypracovaniu akčného plánu pre podporu kolektívneho vyjednávania so zapojením sociálnych partnerov, kde sa vymedzia problémy a navrhnú riešenia a následne sa vykoná odpočet akčného plánu,
3. opätovne zaviesť právnu úpravu záväznosti reprezentatívnej kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa, ktorá sa bude vzťahovať aj na ďalších zamestnávateľov v odvetví alebo v časti odvetvia, ktorá bola účinná do 28. februára 2021 a bola zrušená novelou Zákonníka práce č. 76/2021 Z. z. (§ 7, § 7a, § 9a a § 9b návrhu zákona) s cieľom zvýšenia miery pokrytia zamestnancov kolektívnym vyjednávaním a kolektívnymi zmluvami – dosiahne sa zvýšenie miery pokrytia výsledkami kolektívneho vyjednávania, čím pokrytie kolektívnym vyjednávaním vzrastie, a teda SR dosiahne pokrok predvídaný v smernici (EÚ) 2022/2041 (napr. bod 25 zdôvodnení smernice (EÚ) 2022/2041); zároveň ide o plnenie Programového vyhlásenia vlády SR na roky 2023 – 2027, kde sa obnovenie tejto právnej úpravy priamo uvádza,
4. spresniť pravidlá o odmeňovaní sprostredkovateľov a rozhodcov, valorizovať ich odmeny a nastaviť mechanizmus ich automatickej valorizácie vo väzbe na rast priemernej mzdy (navrhované § 3a, § 12, § 13 a § 15) s cieľom podporiť činnosť sprostredkovateľov a rozhodcov, ako aj kvalitu tejto činnosti a tým aj podporiť kolektívne vyjednávanie a uzatváranie kolektívnych zmlúv – zvýši sa záujem o činnosť sprostredkovateľov a rozhodcov ako aj kvalita ich činnosti vzhľadom na to, že odmena bude viac reflektovať čas vynaložený na ich činnosť.
Pozn. čl. II a čl. IV – zákon č. 162/2015 Z. z. Správny súdny poriadok a zákon Slovenskej národnej rady č. 71/1992 Zb. o súdnych poplatkoch a poplatku za výpis z registra trestov súvisia so zmenami v zákone č. 2/1991 Zb. – možnosť preskúmania súdom – osobitné konanie podľa Správneho súdneho poriadku a súdny poplatok.
Čl. V – zákon č. 103/2007 Z. z. o trojstranných konzultáciách na celoštátnej úrovni (zákon o tripartite)