1
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách v znení neskorších predpisov
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky (ďalej len „MPSVR SR“)
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia/ implementácia práva EÚ
Termín začiatku a ukončenia PPK
marec 2024
Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie
marec 2024
Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**
Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*
máj 2024
2.Definovanie problému
Čl. I – zákon č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách
K § 7: Návrh zákona č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách sa prekladá z dôvodu riešenia požiadaviek praxe spojených s postupným prechodom na elektromobilitu, a teda aj nárastu používania vozidiel zamestnanca na pracovnej ceste, ktoré elektrovozidlami a plug-in hybrid vozidlami. Ministerstvo sa často stretáva s požiadavkami a podnetmi zo strany zamestnávateľov a zamestnancov, týkajúcich sa spresnenia výpočtu náhrad za spotrebovanú elektrickú energiu v prípade použitia elektrovozidla/plug-in hybrid vozidla zamestnanca pri pracovnej ceste, a to predovšetkým vo väzbe na dokladovanie ceny elektrickej energie a použitie spotreby elektrickej energie.
K § 8: MPSVR SR sa stretáva s častými otázkami zo strany zamestnávateľov a zamestnancov aj ohľadom toho, kedy bude opatrenie o zvýšených sumách stravného a sumách základnej náhrady za používanie cestných motorových vozidiel pri pracovných cestách publikované v Zbierke zákonov SR a kedy nadobudne účinnosť. Účinnosť opatrenia podľa § 8 vopred nie je presne daná a súvisí s dĺžkou legislatívneho procesu, napr. povinné trvanie medzirezortného pripomienkového konania, predloženie zásadných pripomienok, ktoré sa týkajú samotného zvýšenia náhrad, čo však vzhľadom na zákonný valorizačný mechanizmus nevie ani MPSVR SR ovplyvniť, periodicita zasadania tzv. malej legislatívnej rady vlády, publikačný čas v Zbierke zákonov SR a pod.
3.Ciele a výsledný stav
Čl. I – zákon č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách
K 7: S cieľom spresnenia práv zamestnanca a povinností zamestnávateľa, ako aj vo väzbe na otázky, ktoré rieši Akčný plán pre rozvoj elektromobility (v kontexte elektrovozidiel zamestnávateľa používaných pri pracovnej ceste) a prax, navrhuje sa spresniť právna úprava používania elektrovozidla a plug-in hybrid vozidla zamestnanca, ktoré použije pri pracovnej ceste podľa § 7 zákona č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách pokiaľ
ide o preukázanie a úhradu výdavkov, ktoré sa týkajú náhrady za spotrebované pohonné látky. V nadväznosti na uvedené sa navrhujú upraviť v § 7 pravidlá ohľadom zisťovania spotreby elektrovozidiel/plug-in hybrid vozidiel a preukazovania ceny elektrickej energie.
Návrhom sa zvýši právna istota zamestnávateľov a zamestnancov ohľadom plnení, na ktoré zamestnancovi vznikol nárok, ak použije svoje súkromné motorové vozidlo elektrovozidlo/plug-in hybrid vozidlo pri pracovnej ceste (napr. ako preukáže jednotkovú cenu elektrickej energie, spotrebu, a pod.).
2
K § 8: S cieľom zvýšiť predvídateľnosť podnikateľského prostredia a vzhľadom na to, že v zákone č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách je upravený automatický vzorec pre určenie súm stravného a súm základných náhrad za používanie cestného motorového vozidla, navrhuje sa podobne ako pri sume minimálnej mzdy informovať zamestnávateľov a zamestnancov o zvýšených sumách náhrad uverejnením oznamu v Zbierke zákonov SR v dostatočnom časovom predstihu. Ide o automatické zvyšovanie súm náhrad o príslušné percento rastu indexu cien, pričom sumu zvýšenia náhrad MPSVR SR neovplyvňuje.
Navrhovanou zmenou sa zjednoduší zverejňovanie zvýšených súm stravného a súm základnej náhrady za používanie cestných motorových vozidiel pri pracovných cestách. v Zbierke zákonov SR, a to z formy opatrenia na formu oznámenia, t. j. prax si lepšie naplánuje interné procesy.
4.Dotknuté subjekty
zamestnanci, zamestnávatelia
5.Alternatívne riešenia
Čl. I – zákon č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách
K § 7: nulový variant by predstavoval zachovanie súčasného právneho stavu, čo by predstavovalo nedostatočnú a nejednoznačnú úpravu pri výpočte náhrady za spotrebované pohonné látky v prípade použitia elektrovozidla/plug-in hybrid vozidla pri pracovnej ceste a to vo väzbe na preukazovanie ceny elektrickej energie a spotreby elektrickej energie. Uvedené by bolo v rozpore s požiadavkami praxe ako aj aktivitami, ktoré v tejto oblasti vyvíja MH SR.
K § 8: nulový variant by predstavoval zachovanie súčasného právneho stavu, ktorý je vo väzbe na viaceré faktory nevyhovujúci, napr. účinnosť opatrenia vopred nie je presne daná a súvisí s dĺžkou legislatívneho procesu , napr. povinné trvanie medzirezortného pripomienkového konania, predloženie zásadných pripomienok, ktoré sa týkajú samotného zvýšenia náhrad, čo však vzhľadom na zákonný valorizačný mechanizmus nevie MPSVR SR ovplyvniť, periodicita zasadania tzv. malej legislatívnej rady vlády, publikačný čas v Zbierke zákonov SR a pod. MPSVR SR sa stretáva s častými podnetmi/otázkami zo strany zamestnávateľov a zamestnancov ohľadom toho, kedy bude opatrenie publikované v Zbierke zákonov SR a kedy nadobudne účinnosť, pričom účinnosť opatrenia podľa § 8 vopred nie je presne daná a závisí od viacerých/už vyššie uvedených faktorov.
6.Vykonávacie predpisy
Áno
Nie
7.Transpozícia/implementácia práva EÚ
Uveďte, či v predkladanom návrhu právneho predpisu dochádza ku goldplatingu podľa tabuľky zhody, resp. či ku goldplatingu dochádza pri implementácii práva EÚ.
Áno Nie
Ak áno, uveďte, ktorých vplyvov podľa bodu 9 sa goldplating týka:
8.Preskúmanie účelnosti
Čl. I – zákon č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách
Na základe podnetov z praxe.
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.
*** posudzovanie sa týka len zmien v I. a II. pilieri univerzálneho systému dôchodkového zabezpečenia s identifikovaným dopadom od 0,1 % HDP (vrátane) na dlhodobom horizonte.
3
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyv na dlhodobú udržateľnosť verejných financií v prípade vybraných opatrení ***
Áno
Nie
Vplyvy na limit verejných výdavkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Mechanizmus znižovania byrokracie
a nákladov sa uplatňuje:
Áno
Nie
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Materiál je posudzovaný podľa zákona č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Áno
Nie
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
Čl. I – zákon č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách
Navrhované zmeny v § 7 zákona č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách nebudú mať vplyv na rozpočet verejnej správy, na podnikateľské prostredie, sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie, na informatizáciu spoločnosti a na služby verejnej správy pre občana.
Navrhované zmeny sa predovšetkým týkajú iba spresnenia výpočtu náhrady za spotrebované pohonné látky vo väzbe na cenu elektrickej energie a spotreby elektrickej energie pri používaní elektrovozidiel/plug-in hybrid vozidiel pri pracovnej ceste. Navrhované zvýšenie spotreby pohonnej látky podľa doterajšieho znenia o 10 % (ods. 6) by tak isto nemalo vyvolať vplyvy na rozpočet verejnej správy a na podnikateľské prostredie z dôvodu, že aj podľa platného znenia 7 ods. 8) zamestnanec mohol preukázať na výpočet náhrady za spotrebované pohonné látky vyššiu spotrebu pohonnej látky.
Navrhovaná zmena v § 8 zákona č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách nebude mať vplyv na rozpočet verejnej správy, na podnikateľské prostredie, sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie, na informatizáciu spoločnosti a na služby verejnej správy pre občana. Navrhovanou zmenou sa mení iba forma zverejňovania zvýšených súm stravného a zvýšených súm základnej náhrady za používanie cestných motorových vozidiel pri pracovných cestách v Zbierke zákonov SR, a to z formy opatrenia na formu oznámenia.
4
11.Kontakt na spracovateľa
Spracovala sekcia práce (odbor pracovných vzťahov)
Ing. Ľuboslava Minková, odbor pracovných vzťahov (cestovné náhrady)
t. č. 2046 1213,opv@employment.gov.sk
12.Zdroje
13.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. 033/2024
(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
*vzhľadom na to, že došlo k rozdelenie materiálu na dva návrhy zákonov, pripomienky, ktoré sa netýkali zákona o cestovných náhrad boli vypustené a sú obsahom návrhu zákona č. 663/2007 Z. z. o minimálnej mzde v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
K doložke vybraných vplyvov
Komisia odporúča predkladateľovi materiálu doplniť časť 11. Kontakt na spracovateľa meno, priezvisko, funkciu spracovateľa/úsek, odbor, mailový a telefonický kontakt.
Odôvodnenie: údaje sú povinnou súčasťou doložky v zmysle Jednotnej metodiky vybraných vplyvov.
Vyhodnotenie pripomienky:
Bod č. 11 Doložky vybraných vplyvov bol doplnený o kontakt na spracovateľa.
Pripomienka akceptovaná.
14.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov zo záverečného posúdenia č. 033_2/2024 (v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
*nesúhlasné stanovisko sa netýkalo časti o cestovných náhradách, takže sa odvodiť, že v tejto časti išlo o stanovisko súhlasné.
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením: