Rozumie sa najmä na prístup k:
-sociálnej ochrane, sociálno-právnej ochrane, sociálnym službám (vrátane služieb starostlivosti o deti, starších ľudí a ľudí so zdravotným postihnutím),
-kvalitnej práci, ochrane zdravia, dôstojnosti a bezpečnosti pri práci pre zamestnancov a existujúcim zamestnaneckým právam,
-pomoci pri úhrade výdavkov súvisiacich so zdravotným postihnutím,
-zamestnaniu, na trh práce (napr. uľahčenie zosúladenia rodinných a pracovných povinností, služby zamestnanosti), k školeniam, odbornému vzdelávaniu a príprave na trh práce,
-zdravotnej starostlivosti vrátane cenovo dostupných pomôcok pre občanov so zdravotným postihnutím,
-k formálnemu i neformálnemu vzdelávaniu a celoživotnému vzdelávaniu,
-bývaniu a súvisiacim základným komunálnym službám,
-doprave,
-ďalším službám najmä službám všeobecného záujmu a tovarom,
-spravodlivosti, právnej ochrane, právnym službám,
-informáciám,
-k iným právam (napr. politickým).
Zvýšenie výšky peňažného príspevku na opatrovanie zo sumy 100 eur mesačne na sumu 200 eur mesačne má za cieľ kompenzovať vyššiu mieru finančnej záťaže a starostlivosti na strane všetkých opatrovateľov nezaopatrených detí s ťažkým zdravotným postihnutím.
Úpravou spôsobu realizácie povinnosti obce zabezpečiť dostupnosť sociálnych služieb podmienených odkázanosťou v rámci svojej pôsobnosti, a to poskytnutím alebo zabezpečením poskytovania sociálnej služby v reálnom čase, spôsobom a v rozsahu ovplyvniteľnom obcou, ako príslušným orgánom verejnej moci sa vytvárajú právne podmienky, aby boli oprávneným osobám odkázaným na pomoc pri sebaobsluhe na lokálnej úrovni k dispozícií sociálne služby podporované aj z rozpočtu obce, a to pre tieto oprávnené osoby vhodné, s cieľom zabrániť tomu, aby oprávnená osoba dlhodobo nemala k dispozícií žiadnu pre ňu vhodnú sociálnu službu, ktorá by jej umožňovala elementárnu dôstojnú existenciu. Vzhľadom na nedostatok exaktných údajov o počte prijímateľov sociálnych služieb podmienených odkázanosťou v pôsobnosti obce, pre ktorých v súčasnosti nie je sociálna služba poskytovaná s podporou z verejných zdrojov (rozpočtov obcí), nie je možné kvantifikovať ich početnosť. V roku 2023 bolo pre sociálne služby podmienené odkázanosťou v pôsobnosti obce evidovaných obcou 18 123 žiadateľov, z toho 11 424 žiadostí bolo vybavených a u neverejných poskytovateľov týchto sociálnych služieb bolo evidovaných 7 102 žiadateľov, ktorých 4 858 žiadostí bolo vybavených.
Úpravou podmienok poskytovania opatrovateľskej služby a sociálnych služieb v rámci odľahčovacej služby pre osoby opatrované v rámci príspevku na opatrovanie sa zvýši dostupnosť týchto sociálnych služieb pre tieto osoby a súčasne sa rozšíria možnosti odľahčenia pre opatrovateľov týchto osôb.
Vzhľadom na nedostatok exaktných údajov o počte odkázaných fyzických osôb, ktorí budú mať záujem o poskytovanie opatrovateľskej služby, alebo sociálnej služby počas odľahčenia ich opatrovateľov na základe návrhom upravených podmienok, nie je možné veľkosť ovplyvnených skupín presne vymedziť.
Úpravou kvalifikačných predpokladov pre poskytovanie tlmočníckej služby sa zvýši dostupnosť tejto sociálnej služby pre jej prijímateľov. Ich početnosť však nie je možné vymedziť.