1
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1/A
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2024
2025
2026
2027
Príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
0
9 317 340
9 457 410
9 605 080
v tom: MPSVR SR – 07C Sociálna inklúzia
0
8 676 000
8 784 000
8 898 000
z toho:
- vplyv na ŠR
0
8 676 000
8 784 000
8 898 000
Rozpočtové prostriedky
0
8 676 000
8 784 000
8 898 000
MPSVR SR – 07C0302 Peňažný príspevok na opatrovanie
0
8 676 000
8 784 000
8 898 000
EÚ zdroje
0
0
0
0
spolufinancovanie
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
641 340
673 410
707 080
z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z.
o rozpočtovej zodpovednosti
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z.
o rozpočtovej zodpovednosti
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na počet zamestnancov
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na mzdové výdavky
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
0
641 340
673 410
707 080
-krytie z rozpočtov obcí
0
641 340
673 410
707 080
Iné ako rozpočtové zdroje
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
0
8 676 000
8 784 000
8 898 000
2
Tabuľka č. 1/B
2024
2025
2026
2027
Vplyvy na limit verejných výdavkov verejnej správy celkom (v metodike ESA 2010)
0
8 676 000
8 784 000
8 898 000
MPSVR SR – 07C0302 Peňažný príspevok na opatrovanie
0
8 676 000
8 784 000
8 898 000
z toho:
vplyv na limit verejných výdavkov ŠR
0
8 676 000
8 784 000
8 898 000
vplyv na limit verejných výdavkov ostatných subjekty verejnej správy
0
0
0
0
vplyv na limit verejných výdavkov ďalších súčastí rozpočtu verejnej správy
0
0
0
0
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Výdavky vyplývajúce z vládneho návrhu zákona, v časti zvýšenia peňažného príspevku na opatrovanie pre nezaopatrené deti s ŤZP, je potrebné zabezpečiť pri príprave návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2025 až 2027.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Akú problematiku návrh rieši? Kto bude návrh implementovať? Kde sa budú služby poskytovať?
Cieľom pripravovanej novely zákona o sociálnych službách v čl. I vládneho návrhu je najmä vytvoriť právne podmienky na zabezpečenie reálnejšej dostupnosti sociálnych služieb podmienených odkázanosťou s finančnou podporou ich poskytovania z rozpočtu obce pre fyzické osoby odkázané na tieto sociálne služby ustanovením spôsobu realizácie povinnosti obce zabezpečiť dostupnosť týchto sociálnych služieb v rámci svojej pôsobnosti, a to poskytnutím alebo zabezpečením poskytovania sociálnej služby v reálnom čase, spôsobom a v rozsahu ovplyvniteľnom obcou, ako príslušným orgánom verejnej moci.
Cieľom pripravovanej novely zákona o sociálnych službách je aj vytvorenie právnych podmienok pre zvýšenie previazanosti osobnej neformálnej pomoci a profesionálnej pomoci a podpory pri sebaobsluhe najmä zvýšením rozsahu poskytovania domácej opatrovateľskej služby fyzickým osobám opatrovaným v rámci príspevku na opatrovanie.
Zároveň je cieľom vládneho návrhu podporiť využívanie odľahčovacej služby u cieľovej skupiny opatrovateľov osôb odkázaných na opatrovanie podľa posudku úradu práce, sociálnych vecí a rodiny, reagujúc na jej objektívne potreby a záujmy tak, aby sa napĺňal jej zmysel a účel a zjednodušiť podmienky jej poskytovania.
Vládnym návrhom sa súčasne v čl. II umožňuje zvýšenie výšky peňažného príspevku na opatrovanie, poskytovaného podľa zákona č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia, o sumu 100 eur mesačne (t. j. na sumu 200 eur
3
mesačne), ak je fyzickou osobou s ťažkým zdravotným postihnutím jedno alebo viacero nezaopatrených detí. Cieľom tejto navrhovanej úpravy je kompenzovať vyššiu mieru finančnej záťaže a starostlivosti na strane opatrovateľov detí s ťažkým zdravotným postihnutím.
.......................................................................................................................................................
2.2.2. Charakteristika návrhu:
X zmena sadzby
x zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
iné
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 2
Odhadované objemy
Objem aktivít
2024
2025
2026
2027
Indikátor ABC
Indikátor KLM
Indikátor XYZ
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Uveďte najdôležitejšie výpočty, ktoré boli použité na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali. Predkladateľ by mal jasne odlíšiť podklady od kapitol a organizácií, aby bolo jasne vidieť základ použitý na výpočty.
Navrhované úpravy v zákone o sociálnych službách:
Cieľom pripravovanej novely zákona o sociálnych službách v čl. I vládneho návrhu je úprava spôsobu realizácie povinnosti poskytnúť alebo zabezpečiť poskytovanie sociálnej služby. Úprava predpokladá rozpočtové dôsledky predkladaného vládneho návrhu na rozpočty obcí, tieto však nie je možné exaktne ani kvalifikovaným odhadom vyčísliť, a to najmä vzhľadom nemožnosť kvalifikovaného odhadu pre nepredvídateľnosť vecného obsahu v rámci samosprávnej pôsobnosti jednotlivých obcí určených kritérií výberu poskytovateľov sociálnej služby podmienenej odkázanosťou, u ktorých bude obec poskytovať alebo zabezpečovať poskytovanie sociálnej služby s finančnou podporou jej poskytovania z verejných prostriedkov v rámci svojho rozpočtu novo ustanoveným spôsobom.
Cieľom pripravovanej novely zákona o sociálnych službách je aj zvýšenie rozsahu poskytovania domácej opatrovateľskej služby fyzickým osobám opatrovaným v rámci príspevku na opatrovanie a úprava podmienok poskytovania odľahčovacej služby.
Najmä vzhľadom na nemožnosť kvalifikovaného odhadu počtu odkázaných fyzických osôb, ktorí budú mať záujem o poskytovanie opatrovateľskej služby, alebo sociálnej služby počas odľahčenia ich opatrovateľov na základe vládnym návrhom upravených podmienok (vrátane
4
rozšíreného okruhu oprávnených poberateľov tejto sociálnej služby o opatrovateľov maloletých pacientov s onkologickým ochorením, s hematoonkologickým ochorením alebo zaradených do transplantačného programu počas obdobia do jedného roka od ukončenia aktívnej liečby a osoby, ktorým nebol priznaný príspevok na opatrovanie z dôvodu výšky ich príjmu), vplyv na rozpočty obcí vyplývajúci z tohto vládneho návrhu nie je možné vyčísliť exaktne alebo kvalifikovaným odhadom.
Rozpočtové dôsledky na rozpočty obcí možno preto len hrubo odhadnúť nasledovne:
Zvýšenie rozsahu opatrovateľskej služby (z najviac 8 hodín mesačne na 40 hodín mesačne) popri opatrovaní v rámci peňažného príspevku na opatrovanie:
V roku 2023 bol počet poberateľov peňažného príspevku na opatrovanie, ktorým sa v tomto roku súčasne s poberaním tohto finančného príspevku poskytovala opatrovateľská služba celkovo 504. Z tohto počtu však nemožno z dostupných údajov aktuálne identifikovať počet osôb, u ktorých sa poskytovala opatrovateľská služba súbežne s poskytovaním peňažného príspevku na opatrovanie v maximálnom rozsahu 8 hodín mesačne, ako to umožňuje zákon o sociálnych službách (mohlo ísť aj o poskytovanie opatrovateľskej služby pred alebo po skončení poberania peňažného príspevku na opatrovanie, ako aj poskytovanie opatrovateľskej služby v rámci odľahčenia opatrovateľa). Z uvedeného dôvodu budeme na tento účel predpokladať, že počet osôb, ktorým sa poskytuje opatrovateľská služba v maximálnom rozsahu 8 hodín mesačne, a to počas celého kalendárneho roku poberania peňažného príspevku na opatrovanie bol v roku 2023 cca 50 % z tohto počtu osôb, t.j 252.
Za predpokladu, že by sa týmto osobám poskytovala opatrovateľská služba počas celého roka 8 hodín mesačne, ide o celkom 24 192 hodín ročne. Po navrhovanom zvýšení max. rozsahu takto súbežne s poskytovaním peňažného príspevku na opatrovanie poskytovanej opatrovateľskej služby na 40 hodín mesačne, by išlo u týchto 252 osôb o celkový počet hodín jej poskytovania 120 960 hodín ročne (t.j. o 96 768 viac hodín ročne ako jej maximálny rozsah podľa doterajšej právnej úpravy).
V roku 2023 boli priemerné ekonomicky oprávnené náklady (ďalej len „EON“) na poskytovanie 1 hodiny opatrovateľskej služby vo výške 9,93 €. Po zohľadnení priemernej výšky príjmov z úhrady za opatrovateľskú službu zo strany prijímateľa (12% z EON t. j. 1,19 za hodinu poskytovanej opatrovateľskej služby), ako aj možnosti spolufinancovania opatrovateľskej služby z verejných prostriedkov z NP Podpora opatrovateľskej služby vo výške 7,93 na hodinu, by výdavky obce na poskytovanie 1 hod. opatrovateľskej predstavovali celkom 0,80 €/hod. (9,93 €/ hod.- 1,19€/hod.-7,93 €/ hod.) To znamená že pri zvýšení maximálneho rozsahu takto poskytovanej opatrovateľskej služby na 40 hodín mesačne (z 8 hodín mesačne) by predpokladaný hrubý ročný dopad na rozpočty obcí predstavoval sumu 78 382, 08 € (0,81 € x 96 768 hodín).
Predpokladaný počet prijímateľov opatrovateľskej služby (OS) v rámci príspevku na opatrovanie v roku 2023
Predpokladaný rozsah poskytovanej OS ročne (pri zvýšení z 8 na 40 hodín mesačne, t.j. o 32 hodín mesačne)
Priemerné EON na hodinu OS (v €)
Predpokladané priemerné náklady obce na hodinu po zohľadnení priemernej výšky úhrad a podpory z NP POS (v €)
Predpokladaný hrubý odhad dopadu na rozpočty obcí na rok (na 30 dní sociálnej služby na osobu/rok) v €
252
96 768
9,93
0,81
78 382,08
zdroj údajov: IS SoS, RSD MIS
5
Odľahčovacia služba (zmena podmienok poskytovania):
V roku 2023 bola odľahčovacia služba prostredníctvom poskytnutia sociálnej služby podmienenej odkázanosťou poskytnutá celkom v 191 prípadoch (z toho najviac pobytovou formou sociálnej služby v 159 prípadoch). Pri predpoklade, že tento počet sa navrhovanými úpravami podmienok poskytovania odľahčovacej služby zvýši o cca 30% pôjde o cca 248 prípadov ročne. V tomto počte je zahrnutý súčasne aj počet opatrovateľov maloletých pacientov s onkologickým ochorením, s hematoonkologickým ochorením alebo zaradených do transplantačného programu počas obdobia do jedného roka od ukončenia aktívnej liečby a osoby, ktorým nebol priznaný príspevok na opatrovanie z dôvodu výšky ich príjmu. V roku 2023 boli priemerné EON na poskytovanie 1 hodiny opatrovateľskej služby vo výške 9,93 €, na mesiac ambulantnej sociálnej služby v pôsobnosti obce vo výške 480 a na mesiac pobytovej sociálnej služby 1 334 €. Po zohľadnení priemernej výšky príjmov z úhrady za sociálnu službu zo strany prijímateľa, priemerných príjmov z finančného príspevku poskytovaného podľa zákona o sociálnych službách na spolufinancovanie sociálnej služby z rozpočtu MPSVR SR pre zariadenia v pôsobnosti obce, ako aj možnosti spolufinancovania opatrovateľskej služby z verejných prostriedkov v rámci projektového financovania z NP Podpora opatrovateľskej služby, by náklady obce na zabezpečenie odľahčovacej služby zvýšenému počtu osôb predstavoval pri hrubom odhade 562 959 €.
Počet prijímateľov v rámci odľahčovacej služby
2023
odhad pri zvýšení o 30%
Priemerné EON na mesiac/miesto, alebo hodinu OS (na SoS zriadené obcou) v €
Predpokladané priemerné náklady obce (na miesiac al. hodinu)po zohľadnení priemernej výšky úhrad, príspevku z rozpočtu MPSVR a NP POS v €
Predpokladaný hrubý odhad dopadu na rozpočty obcí na rok (na 30 dní sociálnej služby na osobu/rok) v €
terénna
28
36
9,93
0,80
8 294,40
ambulantná
4
5
480,00
95,00
5 700,00
pobytová
159
207
1 334,00
221,00
548 964,00
Celkový súčet
191
248
562 958,40
zdroj údajov: IS SoS, RSD MIS
Navrhované úpravy v zákone o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia
Navrhované zvýšenie výšky peňažného príspevku na opatrovanie pre nezaopatrené deti s ŤZP zo sumy 100 EUR na 200 EUR (s účinnosťou od 1. decembra 2024).
Peňažný príspevok na opatrovanie pre nezaopatrené deti s ŤZP
2024
2025
2026
2027
Priemerný mesačný počet poberateľov
7180
7230
7320
7415
Nárast finančných prostriedkov v €
0
8 676 000
8 784 000
8 898 000
Pri odhade vplyvu na rozpočet verejnej správy boli zohľadnené nasledovné ukazovatele:
Pri odhade počtu poberateľov, ktorých sa navrhované zmeny dotknú boli zohľadnené údaje o vývoji počtu poberateľov peňažných príspevkov na opatrovanie čerpané z IS RSD MIS.
6
Významný vplyv na nárast počtu poberateľov peňažného príspevku na opatrovanie mali legislatívne zmeny, ktoré s účinnosťou od 1.7.2018 priniesli nielen zvýšenie hranice ochrany príjmu opatrovanej fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím, ale aj výraznejšie zvýšenie peňažného príspevku na opatrovanie. Od roku 2018 do súčasného obdobia pretrváva rast počtu poberateľov tohto peňažného príspevku na opatrovanie na nezaopatrené dieťa s ŤZP.
Vplyvy na roky 2024 až 2027 boli odhadované za obdobie zodpovedajúce navrhovanej účinnosti legislatívnych zmien (s účinnosťou od 1.12.2024).
7
Tabuľka č. 3
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka: Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Tabuľka č. 4/A
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
2024
2025
2026
2027
poznámka
Daňové príjmy (100)1
Nedaňové príjmy (200)1
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Vplyv na príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
Vplyv na rozpočet verejnej správy – MPSVR SR
Výdavky (v eurách)
2024
2025
2026
2027
poznámka
Bežné výdavky (600)
0
8 676 000
8 784 000
8 898 000
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Tovary a služby (630)2
Bežné transfery (640)2
0
8 676 000
8 784 000
8 898 000
Transfery jednotlivcom a neziskovým právnickým osobám (642)
0
8 676 000
8 784 000
8 898 000
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Kapitálové výdavky (700)
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Vplyv na výdavky verejnej správy celkom
0
8 676 000
8 784 000
8 898 000
8
Poznámka: Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Tabuľka č. 4/B
Vplyv na rozpočet verejnej správy - obce
Výdavky (v eurách)
2024
2025
2026
2027
poznámka
Bežné výdavky (600)
0
641 340
673 410
707 080
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Tovary a služby (630)2
Bežné transfery (640)2
0
641 340
673 410
707 080
Transfery jednotlivcom a neziskovým právnickým osobám (642)
0
641 340
673 410
707 080
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Kapitálové výdavky (700)
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Vplyv na výdavky verejnej správy celkom
0
641 340
673 410
707 080
Vplyv na limit verejných výdavkov subjektu verejnej správy – MPSVR SR
Vplyvy (v metodike ESA 2010)
2024
2025
2026
2027
poznámka
Kapitálové príjmy (230)
Bežné výdavky (600)
0
8 676 000
8 784 000
8 898 000
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Tovary a služby (630)2
Bežné transfery (640)2
0
8 676 000
8 784 000
8 898 000
Transfery jednotlivcom a neziskovým právnickým osobám (642)
0
8 676 000
8 784 000
8 898 000
9
2 – výdavky rozpísať až do podpoložiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
poznámka
Zamestnanosť
2024
2025
2026
2027
Počet zamestnancov celkom
z toho vplyv na ŠR
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
z toho vplyv na ŠR
Osobné výdavky celkom (v eurách)
0
0
0
0
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
z toho vplyv na ŠR
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
z toho vplyv na ŠR
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt. Ak sa týka rôznych skupín zamestnancov, je potrebné počty, mzdy a poistné rozpísať samostatne podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...).
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka.
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“.
2.2.5. Výpočet vplyvov na dlhodobú udržateľnosť verejných financií
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Kapitálové výdavky (700)
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Vplyv na limit verejných výdavkov subjektu verejnej správy celkom
0
8 676 000
8 784 000
8 898 000
10
Uveďte model, ktorý bol použitý na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky v dlhodobom horizonte, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali a boli v modeli zahrnuté. Popíšte použitý model spolu s jeho modifikáciami, ak boli pri výpočte vykonané.
Tabuľka č. 6
Vplyv na verejné financie
Dlhodobá udržateľnosť
d
d + 10
d + 20
d + 30
d + 40
Poznámka
Vplyv na výdavky v p. b. HDP
Vplyv na príjmy v p. b. HDP
Vplyv na bilanciu v p. b. HDP
Poznámka:
Písmeno „d“ označuje prvý rok nasledujúcej dekády.
Tabuľka sa vypĺňa pre každé opatrenie samostatne. V prípade zavádzania viacerých opatrení sa vyplní aj tabuľka obsahujúca aj kumulatívny efekt zavedenia všetkých opatrení súčasne.“
11