Keďže peňažný príspevok na opatrovanie sa vypláca mesačne pozadu, zvýšená výška peňažného príspevku na opatrovanie (o 100 eur mesačne) sa u všetkých opatrovateľov, ktorí sa starajú o nezaopatrené dieťa s ťažkým zdravotným postihnutím pozitívne prejaví až v roku 2025 a to celkovo cca u 7 230 poberateľov, v roku 2026 celkovo cca u 7 320 poberateľov a v roku 2027 celkovo cca u 7 415 poberateľov tohto peňažného príspevku. Výdavky vyplývajúce z vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov pre roky 2025 – 2027 nie sú zabezpečené v rozpočte kapitoly MPSVR SR. Z uvedeného dôvodu je potrebné v rokoch 2025 až 2027 finančné krytie navrhovaných zmien zabezpečiť pri príprave návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2025 až 2027.
Časť pripomienky týkajúca sa požiadavky vyznačenia vplyvov na rozpočty obcí a VUC v Doložke vybraných vplyvov bola akceptovaná.
V analýze vplyvov Komisia žiada dopracovať odhad kvantifikácie všetkých vplyvov na rozpočty obcí. Predpokladaný vplyv na rozpočty obcí nemožno kvalifikovane odhadnúť. Vládny návrh zákona upravuje podmienky pre poskytovanie vybraných druhov sociálnych služieb, avšak v súčasnosti nemožno určiť ani kvalifikovane predvídať, akým spôsobom obce (v rámci svojich rozpočtových možnosti) pristúpia k zmenením podmienkam z hľadiska ich kompetencií. Rozpočtové dôsledky na rozpočty obcí možno preto len hrubo odhadnúť – tento odhad je obsiahnutý v upravenej Analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy.
Zároveň, ako je uvedené v bode 10. Doložky Rozpočtové dôsledky predkladaného vládneho návrhu, ktorým sa novo ustanovuje spôsob realizácie povinnosti obce poskytnutím alebo zabezpečením poskytovania sociálnej služby, na rozpočty obcí nie je možné vyčísliť, a to aj vzhľadom na početnosť obcí SR, z ktorých všetky majú tieto sociálne služby poskytovať alebo zabezpečovať, a aj nemožnosť kvalifikovaného odhadu pre nepredvídateľnosť vecného obsahu v rámci samosprávnej pôsobnosti jednotlivých obcí určených kritérií výberu poskytovateľov sociálnej služby podmienenej odkázanosťou, u ktorých bude obec poskytovať alebo zabezpečovať poskytovanie sociálnej služby s finančnou podporou jej poskytovania z verejných prostriedkov novo ustanoveným spôsobom.
K vplyvom na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Komisia odporúča predkladateľovi, aby v súlade s Jednotnou metodikou na posudzovanie vybraných vplyvov doplnil v závere predkladacej správy text, že predkladaný materiál má vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu, pretože predložený materiál označený ako „Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov“ má pozitívny vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu, najmä v kontexte obsahových zmien vzťahujúcich sa najmä na vyšší príjem rodín/vyššie finančné ohodnotenie a materiálne zabezpečenie rodiny, keď navrhované zvýšenie výšky peňažného príspevku na opatrovanie zo sumy 100 eur mesačne na sumu 200 eur mesačne a navýšenie počtu hodín domácej opatrovateľskej služby na 40 hod/mesiac bude mať pozitívny vplyv na príjmy domácností osôb, ktoré opatrujú nezaopatrené dieťa s ťažkým zdravotným postihnutím. Úprava sumy, o ktorú je možné zvýšiť peňažný príspevok na opatrovanie, bude mať pozitívny sociálny vplyv nielen na nezaopatrené fyzické osoby s ťažkým zdravotným postihnutím, ale aj na fyzické osoby, ktoré vykonávajú opatrovanie:
a)vyššie finančné ohodnotenie rodín umožňuje využiť finančné prostriedky na pokrytie iných spoločných, prípadne voľnočasových aktivít s deťmi, čo upevňuje stabilitu rodiny a výchovu vlastných detí. Uvedené platí vo väčšej miere pre rodiny, kde dochádza k opatrovaniu viac ako jedného dieťaťa, a tiež, kde opatrovanie vykonávajú obaja rodičia,