1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky sa predkladá vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č.
474/2013 Z. z.
o výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.
Návrhom zákona sa do slovenského právneho poriadku čiastočne transponuje smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2022/362 z 24. februára 2022, ktorou sa menia smernice 1999/62/ES, 1999/37/ES a (EÚ) 2019/520, pokiaľ ide o poplatky za používanie určitej dopravnej infraštruktúry vozidlami (Ú. v. L 69, 4. 3. 2022) (ďalej len „smernica (EÚ) 2022/362“). Cieľom návrhu zákona je náležitá regulácia zásad spoplatnenia vymedzených úsekov ciest mýtom v súlade s uvedenou smernicou so zámerom nastavenia mýtnych sadzieb tak, aby Slovenská republika nebola znevýhodnená v ekonomickom a dopravnom modeli ako tranzitná krajina v rámci stredoeurópskeho priestoru. V rámci transpozície smernice (EÚ) 2022/362 sa v čl. II návrhu zákona upravuje zákon č. 639/2004 Z. z. o Národnej diaľničnej spoločnosti a o zmene a doplnení zákona č.
135/1961 Zb.
o pozemných komunikáciách (cestný zákon) v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov a v čl. III zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Úplná transpozícia smernice (EÚ) 2022/362 sa vykoná prostredníctvom súvisiacej úpravy v návrhu nariadenia vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanoví spôsob výpočtu mýta, sadzby mýta, spôsob určenia emisnej triedy vozidla a systém zliav zo sadzieb mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií.
Zároveň dochádza v čl. IV k úprave zákona č. 361/2014 Z. z. o dani z motorových vozidiel a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov s cieľom zníženia zdanenia vozidiel používaných na podnikanie na úroveň minimálnych sadzieb daní stanovených v prílohe I smernice Európskeho parlamentu a Rady 1999/62/ES zo 17. júna 1999 o poplatkoch za používanie určitej dopravnej infraštruktúry vozidlami (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 7/zv. 4; Ú. v. L 187, 20.7.1999) v platnom znení (ďalej len „smernica 1999/62/ES“) v spojení s ustanoveniami článku 3 a článku 6 tejto smernice ktorými harmonizované minimálne sadzby dane pre ťažké nákladné vozidlá nad 12 ton v závislosti od hmotnosti vozidla (alebo jazdnej súpravy), počtu náprav a typu pruženia hnacej nápravy. Hlavným dôvodom na úpravu ročných sadzieb dane z motorových vozidiel je forma podpory štátu pre slovenských autodopravcov na výmenu tachografov v súlade s nariadením Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2020/1054 z 15. júla 2020, ktorým sa mení nariadenie (ES) č. 561/2006, pokiaľ ide o minimálne požiadavky na maximálne denné a týždenné časy jazdy, minimálne prestávky a doby denného a týždenného odpočinku, a nariadenie (EÚ) č. 165/2014, pokiaľ ide o určovanie polohy prostredníctvom tachografov (Ú. v. L 249, 31.7.2020). Dochádza tiež k zjednoteniu úpravy sadzby dane podľa veku vozidla rovnako pre všetky typy vozidiel aj do 3,5 tony aj nad 3,5 tony.
Návrh zákona vplyvy na rozpočet verejnej správy, vplyvy na podnikateľské prostredie, ako aj vplyvy na životné prostredie, nemá sociálne vplyvy, ani vplyvy na informatizáciu spoločnosti, ani vplyvy na služby verejnej správy pre občana, ani vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu, ani vplyvy na limit verejných výdavkov.
2
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi Slovenskej republiky a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, zákonmi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
3
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č.
474/2013 Z. z.
o výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo dopravy SR
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia/ implementácia práva EÚ
V prípade transpozície/implementácie uveďte zoznam transponovaných/implementovaných predpisov:
- Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2022/362 z 24. februára 2022, ktorou sa menia smernice 1999/62/ES, 1999/37/ES a (EÚ) 2019/520, pokiaľ ide o poplatky za používanie určitej dopravnej infraštruktúry vozidlami (Ú. v. L 69, 4.3.2022) (ďalej len „smernica (EÚ) 2022/362“)
Termín začiatku a ukončenia PPK
Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie
August 2024
Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**
Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*
August 2024
2.Definovanie problému
Spoplatnenie užívania vymedzených úsekov pozemných komunikácií elektronickým výberom mýta vychádza z princípu úhrady nákladov na infraštruktúru. Prijatím smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2022/362 z 24. februára 2022, ktorou sa menia a dopĺňajú smernice 1999/62/ES, 1999/37/ES a (EÚ) 2019/520, pokiaľ ide o výber poplatkov za používanie určitej dopravnej infraštruktúry vozidlami, ktorá sa týmto legislatívnym návrhom transponuje, sa má dosiahnuť pokrok v uplatňovaní princípov „užívateľ platí“ a „znečisťovateľ platí“.
Návrh zároveň reaguje na požiadavku na zlepšenie podnikateľského prostredia pre autodopravcov prevádzkujúcich kamiónovú dopravu, a to zavedením nových nižších ročných sadzieb daní z motorových vozidiel.
3.Ciele a výsledný stav
Účelom návrhu zákona je čiastočná transpozícia smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2022/362 z 24. februára 2022, ktorou sa menia smernice 1999/62/ES, 1999/37/ES a (EÚ) 2019/520, pokiaľ ide o poplatky za používanie určitej dopravnej infraštruktúry vozidlami. Cieľom návrhu zákona je dosiahnutie pokroku v uplatňovaní princípov „užívateľ platí“ a „znečisťovateľ platí“. Mýto je poplatok vychádzajúci z princípu úhrady nákladov na infraštruktúru, nové sadzby mýta súčtom poplatku za infraštruktúru, poplatku za emisie CO2 a poplatku za externé náklady spojené so znečistením ovzdušia spôsobeným premávkou.
Cieľom je tiež upraviť časť zákona č. 361/2014 Z. z. o dani z motorových vozidiel a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, ktorá zodpovedá definovanému problému v oblasti daní.
4.Dotknuté subjekty
Užívatelia vymedzených úsekov ciest, Národná diaľničná spoločnosť, a. s., poskytovatelia Európskej služby elektronického výberu mýta. Podnikatelia, fyzické osoby a právnické osoby, ktorí používajú vozidlá na podnikanie.
5.Alternatívne riešenia
Nulový variant. Opomenutie novelizácie zákona by predstavovalo prekážku pre dosiahnutie pokroku v uplatňovaní princípov „užívateľ platí“ a „znečisťovateľ platí“ vyžadovaného legislatívou smerujúcich aj k plneniu klimatických cieľov EÚ a SR.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Nariadenie vlády SR č. ..../2024 Z. z., ktorým sa ustanovuje spôsob výpočtu mýta, výška sadzby mýta, spôsob určenia emisnej triedy vozidla a systém zliav zo sadzieb mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií
4
7.Transpozícia/implementácia práva EÚ
Uveďte, či v predkladanom návrhu právneho predpisu dochádza ku goldplatingu podľa tabuľky zhody, resp. či ku goldplatingu dochádza pri implementácii práva EÚ.
Áno Nie
Ak áno, uveďte, ktorých vplyvov podľa bodu 9 sa goldplating týka:
Goldplating sa týka podnikateľského prostredia – dopravcov:
-Č: 1, B: 6, čl. 7ca smernice (EÚ) 2022/362: GP písm. e) - GP z dôvodu skoršieho uplatňovania ako požaduje smernica. Skorší termín uplatňovania požadovaný záujmovými združeniami dopravcov z dôvodu požiadavky pre jednotný termín zavedenia uplatňovania všetkých pravidiel vyžadovaných smernicou z dôvodu stability sektora.
-Č: 1, B: 6, čl. 7cb smernice (EÚ) 2022/362: GP písm. f) - GP z dôvodu uplatňovania nižších poplatkov pre autobusy, ktoré sú spoplatnené mýtom už od 1. 1. 2010. Ide o zachovanie súčasnej právnej úpravy.
-Č: 1, B: 13 smernice (EÚ) 2022/362: GP písm. f) - GP z dôvodu uplatňovania zliav, pričom ide o zachovanie existujúcej právnej úpravy, ktorá je výhodná pre autodopravcov. Uplatňovanie zliav predstavuje zvýšené administratívne náklady pre správcu výberu mýta v súvislosti s ich poskytovaním. Ide o zachovanie súčasnej právne j úpravy.
8.Preskúmanie účelnosti
Vzhľadom na to, že ide o transpozíciu smernice EP a Rady EÚ, preskúmanie účelnosti sa nevykonáva.
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.
*** posudzovanie sa týka len zmien v I. a II. pilieri univerzálneho systému dôchodkového zabezpečenia s identifikovaným dopadom od 0,1 % HDP (vrátane) na dlhodobom horizonte.
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyv na dlhodobú udržateľnosť verejných financií v prípade vybraných opatrení ***
Áno
Nie
Vplyvy na limit verejných výdavkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Mechanizmus znižovania byrokracie
a nákladov sa uplatňuje:
Áno
Nie
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Materiál je posudzovaný podľa zákona č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Áno
Nie
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
5
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
Predkladaný návrh zákona predpokladá zvýšenie výnosov z výberu úhrady mýta pre Národnú diaľničnú spoločnosť, a. s.
Prostredníctvom smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2022/362 z 24. februára 2022, ktorou sa menia a dopĺňajú smernice 1999/62/ES, 1999/37/ES a (EÚ) 2019/520, pokiaľ ide o výber poplatkov za používanie určitej dopravnej infraštruktúry vozidlami, ktorá sa týmto legislatívnym návrhom transponuje, sa dosiahnuť pokrok v uplatňovaní princípov „užívateľ platí“ a „znečisťovateľ platí“. Mýto je poplatok vychádzajúci z princípu úhrady nákladov na infraštruktúru, nové sadzby mýta súčtom poplatku za infraštruktúru, poplatku za emisie CO2 a poplatku za externé náklady spojené so znečistením ovzdušia spôsobeným premávkou.
Výška predpokladaného zvýšenia výnosov z výberu mýta pre Národnú diaľničnú spoločnosť, a. s., je ovplyvnená zavedením poplatku za emisie CO2 a poplatku za externé náklady spojené so znečistením ovzdušia spôsobeným premávkou. Zahrnutie týchto poplatkov do sadzieb mýta predstavuje ich zvýšenie o 19 %, zároveň sa zvyšuje poplatok za infraštruktúru o 21 %, takže celkové zvýšenie sadzieb mýta o 40 % podľa návrhu nariadenia od 1. 7. 2025 zvyšuje výnosy z výberu mýta pre Národnú diaľničnú spoločnosť, a. s. Uvedené zvýšenie výnosov z výberu mýta pre Národnú diaľničnú spoločnosť, a. s., ráta s úpravou poskytovania tzv. množstvových zliav v zmysle návrhu nariadenia, t. j. zníženie príslušnej sadzby mýta pro futuro po dosiahnutí príslušného limitu najazdených kilometrov. Úprava množstvových zliav stále znamená ich poskytovanú výšku približne na dnešnej úrovni, cca 8 mil. eur, na náraste celkových výnosoch z mýta sa táto zmena zliav podieľa len výškou cca 0,75 mil. eur.
V súvislosti s návrhom zákona vzniknú v roku 2025 jednorazové náklady pre Národnú diaľničnú spoločnosť, a. s., maximálne vo výške 2 250 000,- eur z dôvodu nevyhnutných úprav informačného systému elektronického výberu mýta. Odhad výšky predpokladaných nákladov vychádza zo skúseností s nákladmi zmenových konaní v minulosti.
MD SR bude s MF SR v rámci rokovaní o príprave návrhu rozpočtu kapitoly, resp. subjektu na roky 2025 2027 riešiť použitie zvýšených príjmov z mýta na krytie výdavkov Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s., v súlade s ustanoveniami článku 9 ods. 2 Smernice Európskeho parlamentu a Rady 1999/62/ES zo 17. júna 1999 o poplatkoch za používanie cestnej infraštruktúry vozidlami v platnom znení, ustanovením § 2 ods. 6 zákona č. 474/2013 Z. z. o výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov a § 12 ods. 1 zákona č. 639/2004 Z. z. o Národnej diaľničnej spoločnosti a o zmene a doplnení zákona č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) v znení neskorších predpisov, na
- prípravu a realizáciu opráv diaľnic a rýchlostných ciest,
- údržbu, modernizáciu a výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest,
- zníženia znečistenia z cestnej dopravy (vrátane znečistenia hlukom),
- zlepšenia bezpečnosti cestnej premávky vrátane parkovania na odpočívadlách atď..
11.Kontakt na spracovateľa
Ministerstvo dopravy Slovenskej republiky, Sekcia cestnej dopravy a pozemných komunikácii
scdpk@mindop.sk
, +421 2 594 94 347
Ministerstvo financií Slovenskej republiky, Sekcia daňová a colná miluse.ocovska@mfsr.sk, marek.kulka@mfsr.sk
12.Zdroje
Pri spracovaní doložky vybraných vplyvov predkladateľ vychádzal z podkladov predložených Národnou diaľničnou spoločnosťou, a. s. ako správcom elektronického výberu mýta.
Smernica Európskeho parlamentu a Rady 1999/62/ES zo 17. júna 1999 o poplatkoch za používanie cestnej infraštruktúry vozidlami v platnom znení (ďalej len „smernica Eurovignette“).
Zákon České národní rady č. 16/1993 Sb. o dani silniční.
Anonymizované podané daňové priznania k dani z motorových vozidiel za zdaňovacie obdobie roku 2022.
13.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č.
(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
6
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
14.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov zo záverečného posúdenia č. .......... (v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
7
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1/A
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2025
2026
2027
2028
Príjmy verejnej správy celkom
43 714 755
94 553 025
96 243 506
98 063 855
v tom: Národná diaľničná spoločnosť, a. s.
48 601 755
99 440 025
101 130 506
102 950 855
v tom: kapitola VPS
-4 887 000
-4 887 000
-4 887 000
-4 887 000
z toho:
- vplyv na ŠR
-4 887 000
-4 887 000
-4 887 000
-4 887 000
Rozpočtové prostriedky
-4 887 000
-4 887 000
-4 887 000
-4 887 000
EÚ zdroje
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
48 601 755
99 440 025
101 130 506
102 950 855
v tom: Národná diaľničná spoločnosť, a. s.
48 601 755
99 440 025
101 130 506
102 950 855
Výdavky verejnej správy celkom
2 500 000
0
0
0
V tom: Národná diaľničná spoločnosť
2 250 000
v tom FR SR
250 000
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
250 000
0
0
0
Rozpočtové prostriedky
250 000
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
spolufinancovanie
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z.
o rozpočtovej zodpovednosti
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z.
o rozpočtovej zodpovednosti
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
2 250 000
0
0
0
Národná diaľničná spoločnosť
2 250 000
0
0
0
Vplyv na počet zamestnancov
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na mzdové výdavky
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
8
Financovanie zabezpečené v rozpočte
2 500 000
0
0
0
v tom: Národná diaľničná spoločnosť
2 250 000
v tom: MF SR
250 000
Iné ako rozpočtové zdroje
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
0
0
0
0
Tabuľka č. 1/B
2025
2026
2027
2028
Vplyvy na limit verejných výdavkov verejnej správy celkom (v metodike ESA 2010)
0
0
0
0
z toho:
0
0
0
0
vplyv na limit verejných výdavkov ŠR
0
0
0
0
vplyv na limit verejných výdavkov ostatných subjekty verejnej správy
0
0
0
0
vplyv na limit verejných výdavkov ďalších súčastí rozpočtu verejnej správy
0
0
0
0
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Návrhom sa znižuje objem rozpočtovaných príjmov v kapitole VPS z dôvodu zníženia ročných sadzieb dane z motorových vozidiel. Očakáva sa tiež negatívny vplyv vyplývajúci z nákladov na implementáciu návrhu zákona prostredníctvom informačného systému Finančnej správy SR (IS FS SD, DR SKEN a Portál FS, tlačivo daňového priznania), ktorý bude rozpočtovo zabezpečený v rámci schválených limitov výdavkov verejnej správy. Úpravy informačných systémov (zmena sadzieb, vnútorné kontroly na elektronickom formulári, väzby na upravené riadky daňového priznania 2025) budú prebiehať na prelome rokov 2024 a 2025 s predpokladaným nasadením do produkcie v januári 2025, preto výdavok FR SR je z pohľadu potrieb financovania priradený do roka 2025. V súvislosti s predvypĺňaním daňového priznania za zdaňovacie obdobie roka 2025 (zasielané daňovým subjektom v januári 2026) budú technické činnosti vrátane testovania taktiež realizované v roku 2025. Expertný odhad nákladov na tieto úpravy je 250 000 eur.
Predkladaný návrh zákona predpokladá zvýšenie výnosov z výberu úhrady mýta pre Národnú diaľničnú spoločnosť, a. s.
Prijatím smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2022/362 z 24. februára 2022, ktorou sa menia a dopĺňajú smernice 1999/62/ES, 1999/37/ES a (EÚ) 2019/520, pokiaľ ide o výber poplatkov za používanie určitej dopravnej infraštruktúry vozidlami (ďalej len „smernica 2022/362“), ktorá sa týmto legislatívnym návrhom transponuje, sa dosiahnuť pokrok v uplatňovaní princípov „užívateľ platí“ a „znečisťovateľ platí“. Mýto je poplatok vychádzajúci z princípu úhrady nákladov na infraštruktúru, nové sadzby mýta súčtom poplatku za infraštruktúru, poplatku za emisie CO2 a poplatku za externé náklady spojené so znečistením ovzdušia spôsobeným premávkou.
Výška predpokladaného zvýšenia výnosov z výberu mýta pre Národnú diaľničnú spoločnosť, a. s., je ovplyvnená zavedením poplatku za emisie CO2 a poplatku za externé náklady spojené so znečistením ovzdušia spôsobeným premávkou. Zahrnutie týchto poplatkov do sadzieb mýta predstavuje ich zvýšenie o 19 %, zároveň sa zvyšuje poplatok za infraštruktúru o 21 %, takže celkové zvýšenie sadzieb mýta o 40 % podľa návrhu nariadenia od 1. 7. 2025 zvyšuje výnosy z výberu mýta pre Národnú diaľničnú spoločnosť, a. s. Uvedené zvýšenie výnosov z výberu mýta pre Národnú diaľničnú spoločnosť, a. s., ráta s úpravou poskytovania tzv.
9
množstvových zliav v zmysle návrhu nariadenia, t. j. zníženie príslušnej sadzby mýta pro futuro po dosiahnutí príslušného limitu najazdených kilometrov. Úprava množstvových zliav stále znamená ich poskytovanú výšku približne na dnešnej úrovni, cca 8 mil., na náraste celkových výnosov z mýta sa táto zmena zliav podieľa len výškou cca 0,75 mil.
V súvislosti s návrhom zákona vzniknú v roku 2025 jednorazové náklady pre Národnú diaľničnú spoločnosť, a. s., maximálne vo výške 2 250 000,- eur z dôvodu nevyhnutných úprav informačného systému elektronického výberu mýta. Odhad výšky predpokladaných nákladov vychádza zo skúseností s nákladmi zmenových konaní v minulosti.
MD SR bude s MF SR v rámci rokovaní o príprave návrhu rozpočtu kapitoly, resp. subjektu na roky 2025 2027 riešiť použitie zvýšených príjmov z mýta na krytie výdavkov Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s., v súlade s ustanoveniami článku 9 ods. 2 Smernice Európskeho parlamentu a Rady 1999/62/ES zo 17. júna 1999 o poplatkoch za používanie cestnej infraštruktúry vozidlami v platnom znení, ustanovením § 2 ods. 6 zákona č. 474/2013 Z. z. o výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov a § 12 ods. 1 zákona č. 639/2004 Z. z. o Národnej diaľničnej spoločnosti a o zmene a doplnení zákona č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) v znení neskorších predpisov, na
- prípravu a realizáciu opráv diaľnic a rýchlostných ciest,
- údržbu, modernizáciu a výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest,
- zníženia znečistenia z cestnej dopravy (vrátane znečistenia hlukom),
- zlepšenia bezpečnosti cestnej premávky vrátane parkovania na odpočívadlách atď..
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 474/2013 Z. z. o výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony predkladá Ministerstvo dopravy Slovenskej republiky na základe bodu B.5. uznesenia vlády Slovenskej republiky č. 609/2022.
Účelom návrhu zákona je čiastočná transpozícia smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2022/362 z 24. februára 2022, ktorou sa menia smernice 1999/62/ES, 1999/37/ES a (EÚ) 2019/520, pokiaľ ide o poplatky za používanie určitej dopravnej infraštruktúry vozidlami. Cieľom návrhu zákona je dosiahnutie pokroku v uplatňovaní princípov „užívateľ platí“ a „znečisťovateľ platí“. Mýto je poplatok vychádzajúci z princípu úhrady nákladov na infraštruktúru, nové sadzby mýta súčtom poplatku za infraštruktúru, poplatku za emisie CO2 a poplatku za externé náklady spojené so znečistením ovzdušia spôsobeným premávkou.
Návrh zákona zároveň reaguje aj na požiadavky prednesené podnikateľskou obcou s cieľom zlepšiť podnikateľské prostredie najmä prevádzkovateľom kamiónovej dopravy a posilnenie ich konkurencieschopnosti s autodopravcami z iných krajín. Cieľom tohto návrhu zmeny zákona č. 361/2014 Z. z. o dani z motorových vozidiel a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov je zníženie zdanenia vozidiel používaných na podnikanie na úroveň minimálnych sadzieb daní stanovených v prílohe I Smernice Európskeho parlamentu a Rady 1999/62/ES zo 17. júna 1999 o poplatkoch za používanie cestnej infraštruktúry vozidlami (ďalej len „smernica Eurovignette“) v spojení s ustanoveniami článku 3 a článku 6 smernice Eurovignette, ktorými harmonizované minimálne sadzby dane pre ťažké nákladné vozidlá nad 12 ton. Dochádza tiež k zjednoteniu úpravy sadzby dane podľa veku vozidla rovnako pre všetky typy vozidiel aj do 3,5 tony aj nad 3,5 tony.
10
2.2.2. Charakteristika návrhu:
zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
iné
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Zmeny súvisiace s daňou z motorových vozidiel:
kategória vozidiel
počet vozidiel
(ks)
aktuálna priemerná sadzba
(eur)
aktuálny príjem ročne
(tis. eur)
navrhovaná priemerná sadzba
(eur)
očakávaný príjem ročne (tis. eur)
rozdiel (tis. eur)
M1
521 175
101
52 639
141
73 538
+20 945
N1
123 974
171
21 200
221
27 441
+6 241
L
18 845
52
980
72
1 348
+368
O1
12 257
70
858
75
847
-11
O2
10 624
137
1 455
100
951
-504
O3
1 161
391
454
125
126
-328
O4
28 220
460
12 981
150
3 730
-9 251
N2
17 519
424
7 428
321
5 622
-1 807
N3 - ťahač
27 108
576
15 614
410
11 113
-4 501
N3 – „neťahač“
20 094
916
18 406
180
3 615
-14 791
M2
531
203
108
208
110
+2
M3
8 034
227
1 824
71
573
-1 251
spolu
789 542
133 947
129 059
-4 887
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 474/2013 Z. z. o výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony predkladá Ministerstvo dopravy Slovenskej republiky na základe bodu B.5. uznesenia vlády Slovenskej republiky č. 609/2022.
V návrhu zákona je zohľadnený pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy v rokoch 2025 - 2028 z dôvodu zvýšenia výnosov z výberu úhrady mýta pre Národnú diaľničnú spoločnosť, a. s.. Zároveň je zohľadnený negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy v roku 2025 z dôvodu nevyhnutných úprav informačného systému elektronického výberu mýta.
11
Fiškálny vplyv zmeny zákona č. 361/2014 Z. z. o dani z motorových vozidiel a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov vychádza z anonymizovaných individuálnych daňových priznaní z roku 2022, ktorý bol indexovaný na rozpočtované obdobie 2025. Na základe dát vychádza, že legislatívna úprava sa pozitívne dotkne 27,8 tisíc podnikateľských subjektov. Zníženie sadzieb dane pre vozidlá kategórie N2, N3, M2, M3, O3 a O4 si môžu uplatniť na 103 tisíc vozidiel. Legislatívna úprava ponecháva environmentálny aspekt zvýhodnením vozidiel s nižším vekom. Vozidlá do 3 rokov budú mať základnú sadzbu, staršie vozidlá budú mať zvýšenú sadzbu (staršie ako 15 rokov o 50 %). Rovnaký princíp základnej sadzby dane pre vozidlá do 3 rokov veku a zvýšenej sadzby dane pre staršie vozidlá sa uplatňuje aj na vozidlá kategórie L, M1 a N1. Z toho vyplýva, že sadzba dane pre vozidlá kategórie L, M1 a N1 sa zvýši v priemere o 40 eur na vozidlo pre 663 994 vozidiel (216 200 podnikateľských subjektov).
Negatívny vplyv na rozpočet
Návrh zmeny zákona č. 361/2014 Z. z. o dani z motorových vozidiel a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov rieši zmiernenie daňového zaťaženia autodopravcov v nákladnej doprave. Kvantifikácia vplyvu predpokladá nižšie daňové zaťaženie podnikateľov pri podaní daňového priznania za rok 2025. Celkový akruálny výpadok zo zavedenia nižších ročných sadzieb vozidiel dotknutých kategórií a upravených koeficientov zvýšenia sadzby dane pre vozidlá kategórie L, M1 a N1 sa odhaduje na 4,9 mil. eur.
12
Národná diaľničná spoločnosť, a. s. Tabuľka č. 3
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
2025
2026
2027
2028
poznámka
Daňové príjmy (100)1
Nedaňové príjmy (200)1
48 601 755
99 440 025
101 130 506
102 950 855
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Vplyv na príjmy verejnej správy celkom
48 601 755
99 440 025
101 130 506
102 950 855
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
2025
2026
2027
2028
poznámka
Daňové príjmy (100)1
Nedaňové príjmy (200)1
48 601 755
99 440 025
101 130 506
102 950 855
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Vplyv na príjmy verejnej správy celkom
48 601 755
99 440 025
101 130 506
102 950 855
13
Všeobecná pokladničná správa Tabuľka č. 3
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
2025
2026
2027
2028
poznámka
Daňové príjmy (100)1
-4 887 000
-4 887 000
-4 887 000
-4 887 000
Pokles príjmov z dôvodu zníženia ročných sadzieb dane a upravených koeficientov veku vozidla pre všetky kategórie vozidiel jednotne
Nedaňové príjmy (200)1
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Vplyv na príjmy verejnej správy celkom
-4 887 000
-4 887 000
-4 887 000
-4 887 000
14
Národná diaľničná spoločnosť, a. s. Tabuľka č. 4/A
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Finančné riaditeľstvo SR Tabuľka č. 4/A
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2025
2026
2027
2028
poznámka
Bežné výdavky (600)
2 250 000
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Tovary a služby (630)2
2 250 000
-zmenové konanie NDS
2 250 000
Bežné transfery (640)2
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Kapitálové výdavky (700)
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Vplyv na výdavky verejnej správy celkom
2 250 000
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2025
2026
2027
2028
poznámka
Bežné výdavky (600)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Tovary a služby (630)2
250 000
Bežné transfery (640)2
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Kapitálové výdavky (700)
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Vplyv na výdavky verejnej správy celkom
250 000
0
0
0
15
Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie
Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č.
474/2013 Z. z.
o výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
Predkladateľ: Ministerstvo dopravy SR
3.1 Náklady regulácie
3.1.1 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie
TYP NÁKLADOV
Zvýšenie nákladov v € na PP
Zníženie nákladov v € na PP
A. Dane, odvody, clá a poplatky, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality
27 554 000
32 441 000
B. Iné poplatky
21 831 655
0
C. Sankcie a pokuty
0
0
D. Nepriame finančné náklady
778 158
0
E. Administratívne náklady
0
0
Spolu = A+B+C+D+E
50 163 813
32 441 000
Harmonizácia práva EÚ
Zvýšenie nákladov v € na PP
Zníženie nákladov v € na PP
F. Úplná harmonizácia práva EÚ(okrem daní, odvodov, ciel a poplatkov, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality)
21 831 655
0
G. Goldplating
1 618 934
0
VÝPOČET PRAVIDLA 1in 2out:
IN
OUT
H. Náklady okrem výnimiek = B+D+E-F
778 158
0
16
3.1.2 Výpočty vplyvov jednotlivých regulácií na zmeny v nákladoch podnikateľov
Tabuľka č. 2: Výpočet vplyvov jednotlivých regulácií (nahraďte rovnakou tabuľkou po vyplnení Kalkulačky nákladov):
P.č.
Zrozumiteľný a stručný opis regulácie (dôvod zvýšenia/zníženia nákladov na PP a dôvod ponechania nákladov na PP, ktoré sú goldplatngom)
Číslo normy(zákona, vyhlášky a pod.)
Lokalizácia(§, ods., čl.,...)
Pôvod regulácie: SK/EÚ úplná harm./
Goldplating
Účinnosť regulácie
Kategória dotk. subjektov
Počet
dotk. subjektov spolu
Vplyv na 1 podnik. v €
Vplyv na kateg. dotk. subjekt. v €
Druh vplyvuIn (zvyšuje náklady) /
Out (znižuje náklady)
/ Nemení sa
1in
2out celkom
Goldplating celkom
1.
Povinnosť uhradiť mýto
474/2013 Z. z.
§ 4
2. EÚ úplná harmonizácia
01.07.25
Užívatelia vymedzených cestných úsekov
43 231
505
21 831 655
In (zvyšuje náklady)
0
0
2
Zníženie sadzieb dane
361/2014 Z. z.
§ 6 a 7, príloha č.1 až 1e
1.SK
01.01.25
Autodopravcovia
27 793
-1 167
-32 441 000
Out (znižuje náklady)
0
0
3.
Zjednotenie úpravy sadzby dane podľa veku vozidla pre vozidlá do 3,5 tony podľa vozidiel nad 3,5 tony
361/2014 Z. z.
§ 7
1.SK
01.01.25
Podnikatelia používajúci vozidlá na podnikanie do 3,5t kategórie L, M1 a N1
216 200
127
27 554 000
In (zvyšuje náklady)
0
0
4.
Zľavy z mýta
474/2013 Z. z.
§ 4
3f) Zachovanie existujúcej právnej úpravy (existujúcich vnútroštátnych požiadaviek),
01.07.25
Užívatelia vymedzených cestných úsekov
21 928
17
372 776
Nemení sa
0
0
5.
Poplatok za externé náklady
474/2013 Z. z.
§ 4
3e) Skoršia transpozícia - zavedenie
01.07.25
Užívatelia vymedzených
43 231
18
778 158
In (zvyšuje náklady)
778 158
778 158
17
transpozície pred termínom ktorý určuje smernica EÚ.
cestných úsekov
6.
Mýto pre autobusy
474/2013 Z. z.
§ 4
3f) Zachovanie existujúcej právnej úpravy (existujúcich vnútroštátnych požiadaviek),
01.07.25
Užívatelia vymedzených cestných úsekov
900
520
468 000
Nemení sa
0
0
18
3.1.3 Doplňujúce informácie k spôsobu výpočtu vplyvov jednotlivých regulácií na zmenu
nákladov
Počet daňových subjektov a výnos dane na základe údajov z daňových priznaní daňovníkov dane z motorových vozidiel. Výpočet vplyvu poskytol Inštitút finančnej politiky a vyplýva z podaných daňových priznaní (anonymizovaných) za zdaňovacie obdobie roku 2022.
Bližšie konkrétne prepočty podľa kategórií vozidiel sa nachádzajú v tabuľke v kapitole 2.2.3. v Analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy, na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu.
1.Povinnosť uhradiť mýto
Prostredníctvom smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2022/362 z 24. februára 2022, ktorou sa menia a dopĺňajú smernice 1999/62/ES, 1999/37/ES a (EÚ) 2019/520, pokiaľ ide o výber poplatkov za používanie určitej dopravnej infraštruktúry vozidlami, ktorá sa týmto legislatívnym návrhom transponuje, sa dosiahnuť pokrok v uplatňovaní princípov „užívateľ platí“ a „znečisťovateľ platí“. Mýto je poplatok vychádzajúci z princípu úhrady nákladov na infraštruktúru, nové sadzby mýta súčtom poplatku za infraštruktúru, poplatku za emisie CO2 a poplatku za externé náklady spojené so znečistením ovzdušia spôsobeným premávkou.
Výška predpokladaného vplyvu na dopravcov je ovplyvnená zavedením poplatku za emisie CO2 a poplatku za externé náklady spojené so znečistením ovzdušia spôsobeným premávkou. Z celkovej výšky uvedeného negatívneho vplyvu na podnikateľské prostredie v roku 2025 pripadá na úhradu mýta v súvislosti s novým nastavením mýtnych sadzieb 21 831 655 eur.
Odhad počtu podnikateľských subjektov využívajúcich mýtom spoplatnenú sieť pozemných komunikácií v SR je 43 231. Uvedený rozsah podnikateľských subjektov bol poskytnutý Národnou diaľničnou spoločnosťou, a. s. ako správcom elektronického výberu mýta, a to na základe údajov o počte registrovaných subjektov v elektronickom mýtnom systéme.
Zvýšenie finančných nákladov je vzhľadom na rozsah dotknutých subjektov objektívne ťažko vyčísliteľné. Zvýšenie finančných nákladov závisí od veľkosti podnikateľských subjektov, t. j. koľko vozidiel používaných určitým podnikateľským subjektom podlieha spoplatneniu mýtom, a tiež aj od druhu spoplatňovanej pozemnej komunikácie, ktorú podnikateľské subjekty budú využívať, keďže mýtne sadzby diferencované aj podľa kategórie pozemnej komunikácie. Priemerný odhad finančných nákladov novej právnej úpravy na jeden podnikateľský subjekt podliehajúci úhrade mýta so sídlom v SR je 505 eur za rok. Vzhľadom na uvedené je údaj o vyčíslenom vplyve na podnikateľské prostredie kvalifikovaným odhadom.
2.Zníženie sadzby dane
3.Zjednotenie úpravy sadzby dane podľa veku vozidla pre vozidlá do 3,5 tony podľa vozidiel nad 3,5 tony
Počet daňových subjektov a výnos dane na základe údajov z daňových priznaní daňovníkov dane z motorových vozidiel. Výpočet vplyvu poskytol Inštitút finančnej politiky a vyplýva z podaných daňových priznaní (anonymizovaných) za zdaňovacie obdobie roku 2022.
19
Zmeny súvisiace s daňou z motorových vozidiel:
kategória vozidiel
počet vozidiel
(ks)
aktuálna priemerná sadzba
(eur)
aktuálny príjem ročne
(tis. eur)
navrhovaná priemerná sadzba
(eur)
očakávaný príjem ročne (tis. eur)
rozdiel (tis. eur)
M1
521 175
101
52 639
141
73 538
+20 945
N1
123 974
171
21 200
221
27 441
+6 241
L
18 845
52
980
72
1 348
+368
O1
12 257
70
858
75
847
-11
O2
10 624
137
1 455
100
951
-504
O3
1 161
391
454
125
126
-328
O4
28 220
460
12 981
150
3 730
-9 251
N2
17 519
424
7 428
321
5 622
-1 807
N3 - ťahač
27 108
576
15 614
410
11 113
-4 501
N3 –
„neťahač“
20 094
916
18 406
180
3 615
-14 791
M2
531
203
108
208
110
+2
M3
8 034
227
1 824
71
573
-1 251
spolu
789 542
133 947
129 059
-4 887
Legislatívna úprava sa pozitívne dotkne 27,8 tisíc podnikateľských subjektov. Zníženie sadzieb dane pre vozidlá kategórie N2, N3, M2, M3, O3 a O4 si môžu uplatniť na 103 tisíc vozidiel. Legislatívna úprava ponecháva environmentálny aspekt zvýhodnením vozidiel s nižším vekom. Vozidlá do 3 rokov budú mať základnú sadzbu, staršie vozidlá budú mať zvýšenú sadzbu (staršie ako 15 rokov o 50 %). Rovnaký princíp základnej sadzby dane pre vozidlá do 3 rokov veku a zvýšenej sadzby dane pre staršie vozidlá sa uplatňuje aj na vozidlá kategórie L, M1 a N1. Z toho vyplýva, že sadzba dane pre vozidlá kategórie L, M1 a N1 sa zvýši v priemere o 40 eur na vozidlo pre 663 994 vozidiel (216 200 podnikateľských subjektov). Celkový akruálny výpadok zo zavedenia nižších ročných sadzieb vozidiel dotknutých kategórií a upravených koeficientov zvýšenia sadzby dane pre vozidlá kategórie L, M1 a N1 sa odhaduje na 4,9 mil. eur.
Pre upresnenie treba uviesť, že súčet -32 441 000 a +27 554 000 eur je celkový pozitívny vplyv na dane z motorových vozidiel vo výške +4 887 000 eur (ročne) celková suma zníženia nákladov podnikateľov.
Vozidlá do 3,5 tony, ktorým sa nemenia sadzby dane, iba sa zjednocuje systém malusov na jednotný s vozidlami nad 3,5 tony, vozidlá kategórie M1, N1, L (teda modrým) a v súčte je to vplyv 27 554 000 eur ročne (zvyšujú sa náklady podnikateľov).
Ostatné vozidlá (kategórie O1 O4, N2, N3, M2 a M3 (zeleným) majú v súčte vplyv 32 441 000 eur ročne (znižujú sa náklady podnikateľov).
Výpočty v rámci Inštitútu pre finančnú politiku boli robené tak, že sa aktuálna sadzba pre každé vozidlo všetkých kategórií porovnala s novou sadzbou dane a tento rozdiel (pozitívny alebo negatívny) bol sumovaný do celkového rozdielu danej kategórie vozidla (viď napr. M1) s tým,
20
že tabuľka obsahuje v niektorých prípadoch nedokonalosti spôsobené zaokrúhľovaním (napr. priemerné sadzby) alebo sú špecificky zohľadnené projekcie stavu vozidiel.
4.Zľavy z mýta
Počet dotknutých subjektov vychádza z údajov Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. ako správcu elektronického výberu mýta o počte subjektov, ktorým sa v súčasnosti poskytujú množstevné zľavy. Vyčíslenie dopadov uplatňovania množstevných zliav na úrovni 17 eur na podnikateľa vychádza z prepočtov Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. o počte najazdených kilometrov subjektov, ktorým sa v súčasnosti poskytujú zľavy so zohľadnením nového nastavenia mýtnych sadzieb.
5.Poplatok za externé náklady
Počet dotknutých subjektov vychádza z údajov Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. ako správcu elektronického výberu mýta o počte subjektov registrovaných v mýtnom systéme. Vyčíslenie dopadov skoršieho uplatňovania poplatku za externé náklady spojené so znečistením ovzdušia spôsobeným premávkou na úrovni 18 eur na podnikateľa vychádza z prepočtov Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. o počte najazdených kilometrov subjektov podliehajúcim úhrade mýta so zohľadnením nového nastavenia mýtnych sadzieb.
6.Mýto pre autobusy
Počet dotknutých subjektov vychádza z údajov Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. ako správcu elektronického výberu mýta o počte subjektov, ktoré v súčasnosti prevádzkujú autobusy. Vyčíslenie dopadov uplatňovania mýta pre autobusy na úrovni 520 eur na podnikateľa vychádza z prepočtov Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. o počte najazdených kilometrov subjektov prevádzkujúcich autobusy so zohľadnením nového nastavenia mýtnych sadzieb.
3.1.4 Odôvodnenie goldplatingu podľa bodu 4 časti III jednotnej metodiky a ďalšie
doplňujúce informácie1
-Č: 1, B: 6, čl. 7ca (regulácia č. 5 v tabuľke č. 2): GP z dôvodu skoršieho uplatňovania ako požaduje smernica. Skorší termín uplatňovania požadovaný záujmovými združeniami dopravcov z dôvodu požiadavky pre jednotný termín zavedenia uplatňovania všetkých pravidiel vyžadovaných smernicou z dôvodu stability sektora. Skorší termín uplatňovania poplatku za externé náklady spojené so znečistením ovzdušia spôsobeným premávkou bol zo strany zástupcov autodopravcov opakovane požadovaný v rámci konzultácií s predkladateľom, ktoré prebiehali od marca 2023. Z tohto dôvodu je s prihliadnutím na záujmy autodopravcov nevyhnutné uplatňovať spomínaný poplatok skôr, ako požaduje smernica.
-Č: 1, B: 6, čl. 7cb (regulácia č. 6 v tabuľke č. 2): GP z dôvodu uplatňovania nižších poplatkov pre autobusy, ktoré spoplatnené mýtom od 1. 1. 2010. V tomto prípade
21
ide o zachovanie existujúcej právnej úpravy, ktorá je výhodná pre autobusových dopravcov a z hľadiska potreby poskytovania osobnej cestnej dopravy vo verejnom záujme ide o nevyhnutnosť zachovania súčasného stavu.
-Č: 1, B 13 (regulácia č. 4 v tabuľke č. 2): GP z dôvodu uplatňovania zliav, pričom ide o zachovanie existujúcej právnej úpravy, ktorá je výhodná pre autodopravcov, t. j. ide o nevyhnutnosť zachovania súčasného stavu. Uplatňovanie zliav predstavuje zvýšené administratívne náklady pre správcu výberu mýta v súvislosti s ich poskytovaním.
3.2 Vyhodnotenie konzultácií s podnikateľskými subjektmi pred predbežným pripomienkovým konaním
Konzultácie s podnikateľským prostredím prebiehajú kontinuálne od apríla 2023, a to vo forme odborných diskusií na pôde Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. za účasti zástupcov Ministerstva dopravy SR ako vecného gestora predmetnej transpozície a konzultácií na Ministerstve dopravy SR. Podnety záujmových združení UNAS a ČESMAD sa priebežne vyhodnocovali a uvedené združenia pravidelne informované o procese prípravy implementácie smernice.
Predbežná informácia bola uvedená na portáli Slov-Lex (
https://www.slov-lex.sk/legislativne-
procesy/SK/PI/2024/146
).
3.3 Vplyvy na konkurencieschopnosť a produktivitu
Zlepšenie konkurencieschopnosti slovenských autodopravcov vďaka zníženiu daňových nákladov.
Konkurencieschopnosť:
Na základe uvedených odpovedí zaškrtnite a popíšte, či materiál konkurencieschopnosť:
zvyšuje nemení znižuje
Zvýšenie konkurencieschopnosti pre podnikateľov sa predpokladá z dôvodu zníženia dane z motorových vozidiel, ktorá pri ťažkých nákladných vozidlách klesá na úroveň rovnajúcu sa alebo blízku úrovni minimálnych sadzieb daní stanovených v smernici Eurovignette. Tým dôjde k priamej úspore nákladov podnikateľov so sídlom alebo prevádzkou v SR na úhradách dane z motorových vozidiel, čo vylepší aj pozíciu slovenských podnikateľov voči zahraničiu. Na druhej strane sa navrhuje zvýšiť sadzby mýta, avšak je potrebné zohľadniť skutočnosť, že mýto platia všetci prepravcovia (slovenskí aj zahraniční) podľa prejdenej vzdialenosti, takže zvýšenie sadzieb mýta zaťažuje autodopravcov v takmer rovnakej miere (po zohľadnení zliav na mýte).
Produktivita:
Aký má materiál vplyv na zmenu pomeru medzi produkciou podnikov a ich nákladmi?
Na základe uvedenej odpovede zaškrtnite a popíšte, či materiál produktivitu:
zvyšuje nemení znižuje
3.4 Iné vplyvy na podnikateľské prostredie
22
Analýza vplyvov na životné prostredie
V prípade, že je predkladaný materiál posudzovaný podľa Zákona č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov (EIA/SEA), tak nie je nutné vypĺňať túto analýzu. Proces EIA/SEA nahrádza Analýzu vplyvov na životné prostredie podľa Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov. Túto informáciu je potrebné uviesť v Doložke vybraných vplyvov a v Poznámkach uviesť odkaz na proces. Pred predložením do PPK je však nutné mať Záverečné stanovisko z EIA/SEA procesu.
5.1 Ktoré zložky životného prostredia (najmä klimatickú zmenu, ovzdušie, voda, horniny, pôda, organizmy) budú predkladaným materiálom ovplyvnené, a aký bude ich vplyv?
(Typ, veľkosť a rozsah vplyvu. Popíšte základné vplyvy na jednotlivé zložky životného prostredia)
Prostredníctvom smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2022/362 z 24. februára 2022, ktorou sa menia a dopĺňajú smernice 1999/62/ES, 1999/37/ES a (EÚ) 2019/520, pokiaľ ide o výber poplatkov za používanie určitej dopravnej infraštruktúry vozidlami, ktorá sa týmto legislatívnym návrhom transponuje, sa dosiahnuť pokrok v uplatňovaní princípov „užívateľ platí“ a „znečisťovateľ platí“. Mýto je poplatok vychádzajúci z princípu úhrady nákladov na infraštruktúru, nové sadzby mýta súčtom poplatku za infraštruktúru, poplatku za emisie CO2 a poplatku za externé náklady spojené so znečistením ovzdušia spôsobeným premávkou.
Návrh predpokladá v rámci sadzieb mýta zavedenie poplatku za emisie CO2 a poplatku za externé náklady spojené so znečistením ovzdušia spôsobeným premávkou.
Cieľom je, aby postupne došlo k ekologizácii a obnove vozidlového parku a zníženiu emisií CO2 a ďalších znečisťujúcich látok v ovzduší. Miera vplyvu závisí od miery užívania vozidiel a obnovy vozidlového parku zo strany dopravcov.
5.1.1 Vplyvy na ovzdušie (množstvo očakávaných navýšených alebo ušetrených emisií ovzdušie znečisťujúcich látok):
Ekologizáciou a obnovou vozidlového parku by malo dôjsť k zníženiu emisií CO2 a ďalších znečisťujúcich látok do ovzdušia (PMx, NO2). Miera vplyvu závisí od miery užívania vozidiel a obnovy vozidlového parku zo strany dopravcov.
5.1.2 Vplyvy na vodu vrátane odpadových vôd (množstvo pitnej a úžitkovej vody, akým spôsobom a odkiaľ budú vodné zdroje získavané, množstvo a spôsob likvidácie/nakladania s odpadovými vodami a pod.):
Bez vplyvu.
23
5.1.3 Vplyvy na pôdu a horninové prostredie:
Bez vplyvu.
5.1.4 Vplyvy na organizmy:
Bez vplyvu.
5.1.5 Vplyvy na odpady (koľko akého druhu odpadu bude prijatím a realizovaním predkladaného materiálu produkované, ako s ním bude nakladané a ako prispeje materiál k rozvoju a posilneniu obehovej ekonomiky):
Bez vplyvu.
5.2 Bude mať predkladaný materiál vplyv na chránené územia a ak áno, aký?
Popíšte typ, veľkosť a rozsah vplyvu. Popíšte na ktoré chránené územia môže mať predkladaný materiál vplyvy (Natura 2000, národné parky, CHKO a pod.) Do ktorých stupňov ochrany bude prekladaný materiál zasahovať.
Bez vplyvu.
5.3 Bude mať predkladaný materiál vplyv na zmenu klímy a ak áno, aký? (typ, veľkosť a rozsah vplyvu).
Popíšte, akým spôsobom (pozitívne, negatívne) sa bude predkladaný materiál podieľať na znižovaní emisií skleníkových plynov a na adaptácii na zmenu klímy.
Bez vplyvu.
5.4 Bude mať predkladaný materiál vplyvy na životné prostredie presahujúce štátne hranice? (ktoré zložky a ako budú najviac ovplyvnené)?
Popíšte typ, veľkosť a rozsah cezhraničných vplyvov.
Bez vplyvu.
5.5 Aké opatrenia budú prijaté na zmiernenie negatívneho vplyvu na životné prostredie?
Uveďte konkrétne všetky kompenzačné opatrenia, ktoré budú prijaté na zmiernenie uvádzaných vplyvov.
Bez vplyvu.
24
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona:
Ministerstvo dopravy Slovenskej republiky.
2.Názov návrhu zákona:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č.
474/2013 Z. z.
o výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
3. Predmet návrhu zákona je upravený v práve Európskej únie:
a) v primárnom práve:
v čl. 4 a čl. 91 Zmluvy o fungovaní Európskej únie
b) v sekundárnom práve:
smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2022/362 z 24. februára 2022, ktorou sa menia smernice 1999/62/ES, 1999/37/ES a (EÚ) 2019/520, pokiaľ ide o poplatky za používanie určitej dopravnej infraštruktúry vozidlami (Ú. v. L 69, 4. 3. 2022) gestor Ministerstvo dopravy SR, spolugestori Ministerstvo vnútra SR a Ministerstvo financií SR.
smernicu Európskeho parlamentu a Rady 1999/62/ES zo 17. júna 1999 o poplatkoch za používanie cestnej infraštruktúry vozidlami (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 7/zv. 4; Ú. v. ES L 187, 20. 7. 1999) v platnom znení gestor Ministerstvo dopravy SR, spolugestori Ministerstvo vnútra SR a Ministerstvo financií SR
nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2020/1054 z 15. júla 2020, ktorým sa mení nariadenie (ES) č. 561/2006, pokiaľ ide o minimálne požiadavky na maximálne denné a týždenné časy jazdy, minimálne prestávky a doby denného a týždenného odpočinku, a nariadenie (EÚ) č. 165/2014, pokiaľ ide o určovanie polohy prostredníctvom tachografov (Ú. v. L 249, 31.7.2020). gestor Ministerstvo dopravy SR, Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR
nariadenie Komisie (EÚ) 2017/2400 z 12. decembra 2017, ktorým sa vykonáva nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 595/2009, pokiaľ ide o určovanie emisií CO2 a spotreby paliva ťažkých úžitkových vozidiel a ktorým sa mení smernica Európskeho parlamentu a Rady 2007/46/ES a nariadenie Komisie (EÚ) č. 582/2011 (Ú. v. EÚ L 349, 29.12.2017) v platnom znení – gestor Ministerstvo dopravy SR
c) v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie:
rozhodnutie Súdneho dvora vo veci C-18/08, Foselev Sud-Ouest SARL v. Administration des douanes et droits indirects, [2008].
Výrok rozhodnutia:
Jednotlivec sa nemôže dovolávať rozhodnutia Komisie 2005/449/ES z 20. júna 2005, ktoré sa týka žiadosti o oslobodenie od dane z motorových vozidiel predloženej Francúzskom podľa článku 6 ods. 2 písm. b) smernice Európskeho parlamentu a Rady 1999/62/ES o poplatkoch za používanie určitej dopravnej infraštruktúry ťažkými nákladnými vozidlami, proti Francúzskej republike, ktorá je adresátom tohto
25
rozhodnutia, na účely získania výhody z oslobodenia od dane povoleného týmto rozhodnutím od jeho oznámenia alebo uverejnenia.
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a) lehota na prebratie príslušného právneho aktu Európskej únie:
smernicu Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2022/362 z 24. februára 2022, ktorou sa menia smernice 1999/62/ES, 1999/37/ES a (EÚ) 2019/520, pokiaľ ide o poplatky za používanie určitej dopravnej infraštruktúry vozidlami (Ú. v. L 69, 4. 3. 2022) bola Slovenská republika povinná transponovať do 25. marca 2024.
b) informácia o začatí konania v rámci „EÚ Pilot“ alebo o začatí postupu Európskej komisie, alebo o konaní Súdneho dvora Európskej únie proti Slovenskej republike podľa čl. 258 a 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie:
- formálne oznámenie Európskej komisie C(2024) 3500/21 zo dňa 23.5.2024 o porušení povinnosti čl. 258 Zmluvy o fungovaní Európskej únie (EÚ) pre neoznámenie transpozičných opatrení; č. konania: INFR(2024)0174
- odôvodnené stanovisko Európskej komisie C (2022) 6350 final zo dňa 29. septembra 2022 v súvislosti s nedostatočnou transpozíciou smernice (EÚ) 2019/520 v platnom znení do slovenského právneho poriadku; č. konania: INFR(2021)0544
c) informácia o právnych predpisoch, v ktorých uvádzané právne akty Európskej únie prebrané spolu s uvedením rozsahu tohto prebratia:
Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2022/362 z 24. februára 2022, ktorou sa menia smernice 1999/62/ES, 1999/37/ES a (EÚ) 2019/520, pokiaľ ide o poplatky za používanie určitej dopravnej infraštruktúry vozidlami (Ú. v. EÚ L 69, 4. 3. 2022):
-Zákon č.
474/2013 Z. z.
o výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
-Zákon č. 488/2013 Z. z. o diaľničnej známke a o zmene niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
-Zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) v znení neskorších predpisov,
-Zákon č. 361/2014 Z. z. o dani z motorových vozidiel a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
-Zákon č. 56/2012 Z. z. o cestnej doprave v znení neskorších predpisov,
-Zákon č. 106/2018 Z. z. o prevádzke vozidiel v cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
-Zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
-Nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 410/2014 Z. z., ktorým sa ustanovuje výška úhrady diaľničnej známky za užívanie vymedzených úsekov diaľnic a rýchlostných ciest v znení neskorších predpisov,
-Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 30/2020 Z. z. o dopravnom značení v znení neskorších predpisov,
-Vyhláška Ministerstva dopravy Slovenskej republiky č. 133/2018 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o dokladoch vozidla v znení vyhlášky č. 168/2023 Z. z.
26
-Vyhláška Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky č. 138/2018 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti v oblasti emisnej kontroly v znení neskorších predpisov.
Rozsah prebratia čiastočný.
Smernica Európskeho parlamentu a Rady 1999/62/ES zo 17. júna 1999 o poplatkoch za používanie cestnej infraštruktúry vozidlami (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 7/zv. 4; Ú. v. ES L 187, 20. 7. 1999) v platnom znení
-Zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) v znení neskorších predpisov,
-Zákon č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v znení neskorších predpisov,
-Zákon č. 639/2004 Z. z. o Národnej diaľničnej spoločnosti Národnej diaľničnej spoločnosti a o zmene a doplnení zákona č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) v znení neskorších predpisov,
-Nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 344/2006 Z. z. o minimálnych bezpečnostných požiadavkách na tunely v cestnej sieti,
-Zákon č. 361/2014 Z. z. o dani z motorových vozidiel a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
-Zákon č.
474/2013 Z. z.
o výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
-Zákon č. 488/2013 Z. z. o diaľničnej známke a o zmene niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
-Nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 497/2013 Z. z., ktorým sa ustanovuje spôsob výpočtu mýta, výška sadzby mýta a systém zliav zo sadzieb mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií,
-Nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 410/2014 Z. z., ktorým sa ustanovuje výška úhrady diaľničnej známky za užívanie vymedzených úsekov diaľnic a rýchlostných ciest v znení neskorších predpisov.
Rozsah prebratia úplný.
Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/520 z 19. marca 2019 o interoperabilite elektronických cestných mýtnych systémov a uľahčení cezhraničnej výmeny informácií o neuhradenom cestnom mýte v Únii (prepracované znenie) (Ú. v. EÚ L 91, 29. 3. 2019):
-Zákon č. 71/1967 Z. z. o správnom konaní (správny poriadok),
-Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 171/1993 Z. z. o Policajnom zbore v znení neskorších predpisov,
-Zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
-Zákon č. 351/2011 Z. z. o elektronických komunikáciách v znení neskorších predpisov,
-Zákon č.
474/2013 Z. z.
o výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
-Zákon č. 488/2013 Z. z. o diaľničnej známke a o zmene niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
27
-Zákon č. 18/2018 Z. z. o ochrane osobných údajov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
-Zákon č. 56/2018 Z. z. o posudzovaní zhody výrobku, sprístupňovaní určeného výrobku na trhu a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
-Zákon č. 106/2018 Z. z. o prevádzke vozidiel v cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
-Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky č. 17/2011 Z. z. Zmluva o Európskom informačnom systéme vozidiel a vodičských preukazov (EUCARIS).
Rozsah prebratia úplný.
5. Návrh právneho predpisu je zlučiteľný s právom Európskej únie:
Čiastočne. Úplná zlučiteľnosť sa dosiahne prijatím návrhu nariadenia vlády, ktorým sa ustanovujú spôsob výpočtu mýta, sadzby mýta, spôsob určenia emisnej triedy vozidla a systém zliav zo sadzieb mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií.
28
B. Osobitná časť
K čl. I
K čl. I bodom 1 a 2
V nadväznosti na príslušné ustanovenia smernice (EÚ) 2022/362 sa určuje, že súhrnná sadzba mýta predstavuje súčet poplatku za infraštruktúru, poplatku za emisie CO2 a poplatku za externé náklady spojené so znečistením ovzdušia spôsobeným premávkou.
V súlade s ustanoveniami smernice (EÚ) 2022/362 je potrebné zaviesť legálnu definíciu nových foriem poplatkov tvoriacich zložku mýtnych sadzieb, a to poplatok za infraštruktúru, poplatok za emisie CO2 a poplatok za externé náklady spojené so znečistením ovzdušia spôsobeným premávkou.
Zároveň sa ustanovuje, že prostredníctvom nariadenia vlády môže byť ustanovený systém zliav v súvislosti s uplatňovaním poplatku za infraštruktúru, ktorú si môže uplatniť prevádzkovateľ vozidla a rovnako sa upravujú súvisiace ustanovenia.
K čl. I bodom 3, 4, 6 a 7
Vypúšťajú sa ustanovenia o určení emisnej triedy EURO vozidla v prípade absencie tohto údaja v dokladoch o vozidle, keďže tieto ustanovenia patria svojim charakterom do vykonávacieho predpisu stanovujúceho spôsob určenia emisnej triedy a zároveň dochádza k súvisiacim legisltívnotechnickým úpravám v rámci zákona.
K čl. I bodu 5
Doplnenie povinnosti prevádzkovateľa vozidla alebo vodiča vozidla registrovať do elektronického mýtneho systému technické údaje vozidla podľa osvedčenia o zhode COC a informačnej dokumentácie pre zákazníka (CIF) pre náležité určenie emisnej triedy vozidla, a to v prípade, ak v osvedčení o evidencii vozidla vydaného na Slovensku alebo v cudzine absentujú tieto potrebné údaje.
K čl. I bodu 8
Legislatívnotechnické upresnenie znenia nadpisu.
K čl. I bodu 9
V kontexte úpravy článku 7j smernice (EÚ) 2022/362 sa ustanovuje, že správca výberu mýta a poskytovateľ Európskej služby elektronického výberu mýta je povinný vydať prevádzkovateľovi vozidla doklad o úhrade mýta obsahujúci náležité údaje.
K čl. I bodom 10 až 12
Ustanovenia reagujú na novozavedenú definíciu podstatne zmeneného mýtneho režimu v smernici (EÚ) 2022/362 a na potrebu informovať Európsku komisiu o významných aspektoch nového alebo podstatne zmeneného mýtneho režimu zo strany Ministerstva dopravy Slovenskej republiky.
K čl. I bodu 13
V nadväznosti na obsahové požiadavky smernice (EÚ) 2022/362 je potrebné upraviť aj splnomocňovacie ustanovenie, na základe ktorého možno vydať nariadenie vlády ustanovujúce spôsob výpočtu mýta, sadzby mýta a spôsob určenia emisnej triedy vozidla, prípadne nariadenie vlády ustanovujúce systém zliav zo sadzieb mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií.
29
K čl. I bodu 14
Doplnenie smernice (EÚ) 2022/362 do zoznamu preberaných právnych aktov EÚ.
K čl. II
K bodu 1
V súlade s čl. 1 bodom 21 smernice (EÚ) 2022/362, v ktorom dochádza k nahradeniu čl. 11 smernice 1999/62/ES v platnom znení, sa upravuje povinnosť Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. ako správcu výberu mýta a správcu výberu úhrady a evidencie diaľničných známok zverejňovať požadované informácie súvisiace so spoplatnením pozemných komunikácií na svojom webovom sídle.
K bodom 2 a 3
Ustanovenia o zriadení transpozičnej prílohy, ktorej obsahom je zoznam preberaných právnych aktov EÚ s uvedením smernice (EÚ) 2022/362.
K čl. III
K čl. II bodu 1
V súlade s prílohou 1 smernice (EÚ) 2019/520 v znení čl. 3 smernice (EÚ) 2022/362 sa dopĺňajú údaje poskytované Ministerstvom vnútra Slovenskej republiky inému členskému štátu Európskej únie v rámci informačného systému EUCARIS.
K čl. II bodu 2
Doplnenie smernice (EÚ) 2022/362 do zoznamu preberaných právnych aktov EÚ.
K čl. IV
K bodom 1 a 2
Upravuje a spresňuje sa základ dane rozdelením vozidiel podľa jednotlivých kategórií L, M1 až M3, N1 až N3 a O1 až O4.
K bodu 3
Cieľom tohto návrhu zákona je zníženie zdanenia vozidiel používaných na podnikanie na úroveň minimálnych sadzieb daní stanovených v prílohe smernice 1999/62/ES v platnom znení v spojení s ustanoveniami článku 3 a článku 6 tejto smernice ktorými harmonizované minimálne sadzby dane pre ťažké nákladné vozidlá nad 12 ton. Okrem toho, sa navrhuje primerane znížiť aj sadzby dane pre vozidlá nad 3,5 tony do 12 ton, ktoré na Slovensku tiež platia poplatky za používanie cestnej infraštruktúry (mýto za používanie vymedzených úsekov diaľnic, rýchlostných ciest a ciest I. triedy). Zmena sadzieb sa netýka vozidiel kategórie L, M1 a N1 (vozidlá do 3,5 tony), ktoré neplatia mýto, ale diaľničné známky s časovou platnosťou.
Ročné sadzby dane pre vozidlá uvedené v prílohe č. 1 1e rozdelené podľa jednotlivých kategórií L, M1 M3, N1 N3 a O1 O4 a v prípade kategórie N3 sa ďalej člení podľa druhu karosérie BA, BB, BC alebo BD.
Dochádza tiež k zjednoteniu úpravy sadzby dane podľa veku vozidla rovnako pre všetky typy vozidiel aj do 3,5 tony aj nad 3,5 tony.
K bodom 4 a 5
Legislatívnotechnická úprava v nadväznosti na zmenu § 6 a 7.
30
K bodu 6
Legislatívnotechnická úprava na stanovenie lehoty podania žiadosti o určenie preddavkov inak.
K bodu 7
Navrhuje sa nastaviť prechodné ustanovenie s ohľadom na prijatie nových ročných sadzieb daní v § 6 a v prílohe č. 1 č. 1e s úpravou ročnej sadzby dane v § 7. Navrhuje sa, aby sa tieto nové ročné sadzby dane uplatnili na zdaňovacie obdobie roku 2025.
Súčasne sa navrhuje, aby si daňovník preddavky na daň vypočítané z predpokladanej dane uvedenej v daňovom priznaní za zdaňovacie obdobie 2024, prepočítal v súlade s novo nastavenými úpravami ročnej sadzby dane a na základe tejto skutočnosti platil preddavky na daň, ktoré sa týmto považujú za vyrubené správcom dane.
K bodom 8 a 9
Navrhuje sa nová úprava príloh č. 1 a č. 1a s doplnením príloh č. 1b 1e s ročnými sadzbami pre všetky vozidlá v členení na kategórie L, M1 M3, N1 N3 a O1 O4. V prípade vozidla kategórie N3 sa ďalej rozlišuje aj druh karosérie BA, BB, BC alebo BD.
K bodu 10
Doplnenie smernice (EÚ) 2022/362 do zoznamu preberaných právnych aktov EÚ.
K čl. V
Ustanovuje sa účinnosť zákona 1. januára 2025, okrem čl. I až III, ktorých účinnosť sa ustanovuje 1. júla 2025. Účinnosť čl. I III zohľadňuje lehotu potrebnú na implementáciu zmien v mýtnom systéme a notifikáciu poskytovateľov Európskej služby elektronického výberu mýta.
Bratislava 21. augusta 2024
Robert Fico
predseda vlády Slovenskej republiky
Jozef Ráž
minister dopravy
Slovenskej republiky